English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2019
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 59, 60, 61 ... 68, 69, 70  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6738
Location: South-west coast exile

PostPosted: 24.09.2019 13:00    Post subject: Reply with quote

Så klart. Da har han i realiteten ikke muligheten til å spille seg inn på laget før 2021-sesongen. Gitt at han ikke gis vekk for gårsdagens VG og en pose chilinøtter før det.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 24.09.2019 13:08    Post subject: Reply with quote

Nå kan det jo hende vi har muligheten til å kalle ham tilbake fra lån til vinteren, men det kan jo virke som Hornelands preferanser på midtstopperplass er

a) Norsk
b) Stor
c) Rutinert

og siden Besim stryker med glans på to av tre kriterier så tror jeg chilinøtt-scenariet er langt mer sannsynlig enn at han plutselig suser inn som et alternativ til de etablerte alternativene. Spesielt siden det tilsynelatende ikke foretas noen vurdering av prestasjonene til midtstopperne, det er et hundre prosent hierarkisk system der plassen din i troppen kan beskrives som en skalavariabel (stopper 1, 2, 3, 4 osv.).
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4041

PostPosted: 24.09.2019 15:18    Post subject: Reply with quote

NÃ¥ ligger det vel i kortene at Tore har lagt opp i 2021.

Halveis drømmescenario er vel at planen er å kjøre Tore+Valsvik i 2020, Besim+Valsvik i 2021 og Besim+Ogbu i 2022.

Så lån fram til sommeren er jo ikke feil i den sammenhengen.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 24.09.2019 15:29    Post subject: Reply with quote

Et mer realistisk scenario er vel at vi kjører Tore + Hovland i 2020, før midtstopper 1 gir seg, og midtstopper 3 rykker inn. Da får vi Hovland + Valsvik i 2021, før kontrakten til midtstopper 2 forhåpentligvis går ut, og vi kan sette inn midtstopper 4.

Så skulle vi hatt Valsvik + Besim i 2022 da, men da har dessverre kontrakten til Besim utløpt, og det er vel lite trolig at den da 24-årige Serbecic er keen på å forlenge etter å ha vært reserve eller verre i 3,5 år. Det samme gjelder forsåvidt Ogbu, men han er jo knapt 22, så der fins det kanskje håp.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Kai88
Veteran


Joined: 26 May 2010
Posts: 2576

PostPosted: 24.09.2019 16:47    Post subject: Reply with quote

Om Besim signerer eller ei kommer nok til å handle om hvilke signaler han får fra trenerapparatet og hvilke alternativer han har, framfor at han har sitti på benken i starten. Først må han bli god nok (noe jeg håper han får til).
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18495

PostPosted: 29.09.2019 12:32    Post subject: Reply with quote

Med tanke på vårt svake spill så blir jeg litt bekymret når jeg ser kampene som gjenstår: FKH, Kristiansund, Godset og Viking borte, Molde, Glimt og Ranheim hjemme. Odd har et mye enklere program så det kan bli vanskelig nok å få 3. plass. Hvis vi misser Europa neste år så er jeg tilbøyelig til å mene at Horneland bør gå.
Back to top
View user's profile Send private message
ErdoganLomas
Proff


Joined: 14 Aug 2014
Posts: 398

PostPosted: 29.09.2019 13:02    Post subject: Reply with quote

Enig.

4.plassen kan dog gi europaspill dersom Odd vinner NM. Om RBK får 4.plass kan vi faktisk komme i en situasjon der det enten er Ranheim eller RBK som får den ledige europa plassen i NM (RIL - Odd i finalen) Surprised
Back to top
View user's profile Send private message
Kai88
Veteran


Joined: 26 May 2010
Posts: 2576

PostPosted: 29.09.2019 13:03    Post subject: Reply with quote

Vi tar sølvet. Glimt er inne i tidenes sprekk og Odd er Odd. Håper dog Ranheim vinner cupen, ville vært skøy.
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10639

PostPosted: 29.09.2019 17:01    Post subject: Reply with quote

Søderlund uttaler seg og vi får et innsyn i en salig lapskaus av spillestil, forståelse, kultur og sammensetning av ferdigheter som passer til rollene.
Dette er en lapskaus der de fleste ingrediensen mangler, eller er underrepresentert. Det eneste vi har nok av, eller for mye av, er "potet".

Adressa wrote:
– Vi er ikke fornøyde med spillet vårt. Det er mye unødvendig løping hjemover, og vi er litt upresise. Vi får ikke helt til det spillet vi skal, men til vanlig burde vi vunnet denne kampen med tanke på sjanser, sier Søderlund, som selv fikk to store muligheter til å sette ballen i nettet.
Han synes Rosenborg-laget blir for utålmodige i oppbyggingen. Og at det ikke er noe nytt denne sesongen.

– Vi slår ofte på førstebevegelsen, og må kanskje bruke litt lengre tid i overgangene våre for å få med litt ekstra spillere. Dette har vi pratet om mange ganger, og det vet vi egentlig, men det skjer igjen. Vi er bevisste på det, men vi har ikke gjort noe særlig med det, ser det ut som, sier Søderlund.


Denne var så god at jeg tar den en gang til:
Quote:
Vi er bevisste på det, men vi har ikke gjort noe særlig med det, ser det ut som, sier Søderlund.

Skyldfordeling mellom spillere, nåværende trenere, tidligere trenere og han som har stått på vakt som sportslig leder i fire og et halvt år nå vil selvfølgelig kunne debatteres, men ingen ved sine fulle fem kommer vel unna at noe må kunne henges på Bjørnebye også.

Det blir urettferdig om nyhentede trenere med en helt annen "fotball-CV", som ikke forsto hva de gikk til og som ikke engang hadde fått høre (fra Bjørnebye?) hva Rosenborg-arven innebærer, skal lastes for at spillere som har vært i klubben i mange år tilsynelatende heller ikke har en god nok felles oppfatning, så den får Bjørnebye ta på sin kappe, uavhengig av hva hans avkom eventuelt måtte føle rundt det.
VG wrote:
– Det lå en arv her, men ingen i klubben sa noe om det, mener Emberland.

At Horneland og Emberland ser ut til å oppfatte at de er hentet til "noe annet enn de opprinnelig hadde oppfattet / fått signalisert (?)", og at de har jevnlig kontakt med Eggen for å bygge opp det som er forvitret over tid, gir dem litt goodwill i mine øyne.
Dog forventes det at de setter krav til leveransene fra den som har/overtar Bjørnebyes rolle.
Lapskaus med ingredienser som var på topp for tre-fire år siden, dels også ingredienser som dugde greit nok til å vinne kokkekonkurransen mot mindre bemidlede i nabobygdene i fjor (konkurrenter med dårligere potet), duger ikke når man skal prøve å få Michelin-stjerner.

Manglende (eller for dårlig felles forankret) forståelse av spillestil.
Manglende (eller for dårlig) utvikling i angrepsspill over tid (flere sesonger).
For mange mette spillere som ikke gidder/evner å gjøre som man har "snakket om mange ganger"?
Og en dose manglende ferdigheter på områder der vilje og innsats ikke strekker til.
Neste kjøp til stallen bør ikke være potet.

Skjønner at trenerne ikke lett kan uttale offentlig hva de har for lite av av ferdigheter i troppen.
Kanskje forstår de ennå ikke hvor lista ligger heller?
Da må den som har ansvar for å forvalte "referanser" (akkumulerte erfaringer, relevante data) sørge for at de får godt nok grunnlag til å gjøre sin del av jobben.

Med "fem prosent" bedre pasningsferdigheter i rolle a og b, "fem prosent" mer fart i rolle c eller d, og "fem prosent" bedre mottak, førstetouch og avslutningsferdighet i rolle e, vil vi kunne nærme oss de "referansene" vi har innhentet.
("Vi har fått noen referanser", har vært Bjørnebye-sk for: "Aha, når jeg ser hva som kreves på dette nivået skjønner jeg at vi ikke har levert godt nok på spillerlogistikk og utvikling, men med denne inputen skal jeg påse at vi hever oss og gjør jobben bedre fremover.")
Det er fint at man tar med seg referanser, eller benchmarker mot nivået man vil opp på, men uten oppfølging i leveranse (overgangsvinduer og utvikling) blir det kun tomme ord.

Den som føler ansvar for det må ta ballen. De som eventuelt føler at noen spesifikke ansatte bør ha særlig eierskap til oppgaven, må ta grep.
Ellers kan vi i neste årsmelding like gjerne lese:
Quote:
Vi er bevisste på det, men vi har ikke gjort noe særlig med det, ser det ut som, sier Bjørnebye.

_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 29.09.2019 18:38    Post subject: Reply with quote

Når Odd slår Godset nå er 3.plass tapt. Da er vi ute av det . Grattis til Molde som Norges nye «stor»klubb.

Helt utilgivelig dårlig jobb av flere i RBK. Når skal man røske ut roten?
Back to top
View user's profile Send private message
eksil
Veteran


Joined: 24 May 2011
Posts: 5349
Location: Ski

PostPosted: 29.09.2019 20:52    Post subject: Reply with quote

Jeg lurer på om det i løpet av flere år har etablert seg en ukultur i Rosenborg-organisasjonen. Og den går nok i så fall lenger enn Koteng.

Denne kulturen tillater dårlige prestasjoner både i administrativ og sportslig ledelse. For ikke å snakke om hos spillerne.

SÃ¥ vil man kunne si at styret tok grep og fjernet KÃ¥re. Han var jo den fremste representanten for dette. Det var tydelig at noen hadde det litt FOR behagelig.

Men tok styret et godt grep? Det ser ikke slik ut.

Var det fordi de ikke ville ta et godt grep? Tvilsomt. Men det underbygger påstanden min ovenfor:

I Rosenborg har vi fått en ukultur som tillater dårlige prestasjoner.
_________________
Å biiln går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
batigol
Veteran


Joined: 27 Jan 2006
Posts: 2155
Location: Askim

PostPosted: 29.09.2019 21:43    Post subject: Reply with quote

Det var helt riktig å sparke Kåre og Erik. De kunne sendt Stig Inge på dør samtidig.
_________________
You`ll never walk alone!!
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 29.09.2019 22:13    Post subject: Reply with quote

eksil wrote:
Jeg lurer på om det i løpet av flere år har etablert seg en ukultur i Rosenborg-organisasjonen. Og den går nok i så fall lenger enn Koteng.

Denne kulturen tillater dårlige prestasjoner både i administrativ og sportslig ledelse. For ikke å snakke om hos spillerne.

SÃ¥ vil man kunne si at styret tok grep og fjernet KÃ¥re. Han var jo den fremste representanten for dette. Det var tydelig at noen hadde det litt FOR behagelig.

Men tok styret et godt grep? Det ser ikke slik ut.

Var det fordi de ikke ville ta et godt grep? Tvilsomt. Men det underbygger påstanden min ovenfor:

I Rosenborg har vi fått en ukultur som tillater dårlige prestasjoner.


Her er jo essensen til hvorfor jeg har advart mot stupet i lang tid. Dårlige prestasjoner er helt greit i RBK så lenge du ikke er hovedtrener.
Back to top
View user's profile Send private message
WT62
Veteran


Joined: 18 Apr 2011
Posts: 2071

PostPosted: 29.09.2019 22:35    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
Når Odd slår Godset nå er 3.plass tapt. Da er vi ute av det . Grattis til Molde som Norges nye «stor»klubb.

Helt utilgivelig dårlig jobb av flere i RBK. Når skal man røske ut roten?


Senador, tror de fleste har fått med seg nå at Molde åpenbart er det neste tiårets dominerende klubb i Norge....
Back to top
View user's profile Send private message
Bart1
Veteran


Joined: 21 Sep 2015
Posts: 1890
Location: Selsbakk

PostPosted: 29.09.2019 22:59    Post subject: Reply with quote

Når starter sesongen 2020? Er ferdig med dette årets sesong. Ser fremover nå...
Back to top
View user's profile Send private message
Robin
Rutinert


Joined: 02 Mar 2012
Posts: 843

PostPosted: 30.09.2019 18:09    Post subject: Reply with quote

Sesongen er ikke over, jeg også ser frem mot en ny sesong, for resten av denne blir bare en lidelse. Men det er utrolig viktig å kapre tredjeplassen.

Det er elendig å ikke ta gull - tross alt, utfra utgangspunkt, men det er en katastrofe å havne utenfor topp tre.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11718

PostPosted: 04.10.2019 20:50    Post subject: Reply with quote

Synd at vi må pushe på for å komme topp 3 for å garantere Europacup neste år. Hadde det ikke hvert for det burde man kjørt inn unngutta resten av sesongen og latt de eldre slite benk.
Back to top
View user's profile Send private message
Rallepus
Veteran


Joined: 02 Feb 2012
Posts: 1210

PostPosted: 04.10.2019 20:52    Post subject: Reply with quote

Enig egentlig, men samtidig er det jo slik at de som eventuelt skal spille den europakvalikken neste år er nettopp unggutta. Går ikke an å gå inn i Europa med de som gang på gang ikke har vist seg gode nok (i gruppespillet) enda et år. Altså bør unggutta få kamptrening i høst, også i viktige kamper.
_________________
Dette er livet, og du kan ikke gi slipp på det, du klynger deg til et håp om at et mirakel skal skje, og hver kveld skjer det noe helt motsatt.
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3557
Location: Drammen

PostPosted: 06.10.2019 22:16    Post subject: Reply with quote

Etter tapet idag er vel sesongen så og si over. Om vi har en realistisk sjanse for medalje er irrelevant ettersom spillerne virker ferdige. Det virker som de ikke lenger har en grunn til å spille bra fotball.

Dersom sesongen mer eller mindre er over, kan vi vel like gjerne satse mot neste og rett og slett bytte ut (nesten) hele laget. La unggutta spille resten av kampene. Det kan umulig gå dårligere, de etablerte forstår kanskje endelig at de ikke kan spille så elendig de bare vil uten konsekvenser, og de store talentene våre får god kamptrening.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18495

PostPosted: 06.10.2019 22:41    Post subject: Reply with quote

Sesongen er ikke over iom at fjerdeplass kan gi e-cup neste år. Og det er penger å spille om i EL.
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3557
Location: Drammen

PostPosted: 06.10.2019 22:51    Post subject: Reply with quote

Klar over det. Jeg formulerte meg litt dårlig.
Det jeg mener er at det virker som spillerne anser sesongen som over, mtp måten de spiller uten energi og kvalitet. Og ettersom det ikke er noen muligheter for å vinne ligaen og vi allerede har kommet oss til et gruppespill, virker spillerne er mette for sesongen. Mulig alle mulige bonuser (noen som vet om spillerne får bonus for seier i gruppespill?) er spilt inn eller er blitt uoppnåelige, og det ikke lenger er noe "poeng" å gjøre en innsats. Samtlige får jo spille uansett.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18495

PostPosted: 06.10.2019 22:55    Post subject: Reply with quote

Vi kan iallefall droppe å bruke skada spillere som spiller elendig (Konradsen). Samt lånespillere som jobber bra, men har fint lite annet å komme med (Akintola).
Back to top
View user's profile Send private message
Vector
Senior


Joined: 16 Feb 2015
Posts: 154

PostPosted: 07.10.2019 10:41    Post subject: Reply with quote

Jeg stiller spørsmålstegn ved:
1. Treningsopplegget
2. Disponering av spillere
3. Spillerlogistikk

Dette har vært en merkelig sesong. Fra en veldig svak start til en voldsom formtopp i sommer, til en kraftig formdupp den siste måneden. Jeg tror ikke spillerne ikke vil nok, jeg tror energien har gått ned. Kan den nevnte formutviklingen skyldes treningsopplegget? Jeg vet ikke. Det jeg derimot føler jeg har bedre belegg for å stille spørsmålstegn ved er disponeringen av spillere. Horneland har rotert minimalt på alget. Mange spillere har spilt to kamper i uka over lang tid. Dette må føre til slitasje og for liten tid til restitusjon. Konradsen var enorm i sommer, men har slitt i det siste. Han skal visstnok spille med smerter. Ok, da må han i så fall hviles.

Mitt engelske favorittlag bruker en annen filosofi. Det roteres forsiktig på laget fra kamp til kamp. Manageren vil ha flest mulig av spillerne i kampform for å kunne hvile spillere i perioder med hardt kamp-program. Formasjonen og grunn-ideene er den samme fra kamp til kamp, men rollesillere rullerer.

I den forbindelse må Denic nevnes. En spillertype som kunne gått inn i rollen til Jensen eller Konradsen og dermed hvilt en av disse. Denic har de samme terrier-egenskapene. Han burde vært holdt varm. Ja, han kunne også avlastet Hedenstad.

Trenerteamet må ta ansvar her. Man må ha nok kunnskaper om trening og riktig kampbelastnng for å unngå en slik formdupp. Dette er da heller intet nytt. I Jønsons siste sesong husker jeg et totalt energiløst Rosenborg-lag lofe rundt mot Fredrikstad. Laget var uforandret fra oppstillingen som spilt Europaliga torsdagen i forveien.

Spillerlogistikken er hyppig nevnt. I de siste sesongene har planen vært å hente utviklingsspillere fra rundt om i Europa. Serbecic, Denic, Malte Amundsen... Hva er planen bak kjøpene? Hvorfor klarer vi ikke utvikle slike spillere? Tanken bak denne overgangsstrategien er jo spennende. Klarer man å foredlse slike spillere er jo videreslagspotensialet stort!
Back to top
View user's profile Send private message
Riversen
Proff


Joined: 29 Jan 2013
Posts: 265

PostPosted: 09.10.2019 21:42    Post subject: Reply with quote

Noen som kan gi et lite utdrag?

https://www.adressa.no/10...1087b.html
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10639

PostPosted: 09.10.2019 22:15    Post subject: Reply with quote

Etter at Horneland har bekreftet overfor Adressa at situasjonen på treningsfronten faktisk er slik Hansen pekte på, med dårligere kvalitet og intensitet etter tapet mot Dinamo Zagreb, peker Adressas kommentator på spillerne.
Hvis det er slik at spillergruppen tar skippertak og løfter seg kun ved spesielle anledninger, så er utvikling over tid vrient.
Quote:
Etter årets sesong, hvor både seriegull og cupfinale er utenfor rekkevidde, skrikes det etter bedre samhandling, større plan over angrepsspillet og mer underholdende fotball. Om ikke tilstrekkelig treningskvalitet ligger i bunn, om Rosenborg ikke er i stand til å matche konkurrentene på fysikk, vilje og toppidrettskultur, blir disse momentene av mindre betydning.

At treningskvaliteten opprettholdes er Eirik Hornelands hovedansvar, men jo oftere resultatene og prestasjonene svikter og jo flere ganger vi hører om at intensitet og kvalitet faller på treningsfeltet, aktualiserer dette spørsmålet seg:

Har Horneland de spillertypene Rosenborg må ha om klubben skal nå sine ambisjoner?

Det nevnes at RBK ikke har maktet å bygge en toppidrettskultur, men hvem som har ansvaret for dette adresseres ikke.
Kommentatoren etterlyser lederne i spillergruppa, toppidrettsmentalitet, viljen til å gjøre det som trengs for å skape bedre utvikling enn hos konkurrentene, internjustis og viser til at Horneland i et tidligere intervju med Adressa også måtte gå til det skritt å etterlyste stolthet og ærgjerrighet.

Så nevnes det noe forsiktig om Bjørnebye. Her skreller jeg bort en setning om Bendtner slik at det ikke skal bli en lynavleder for langt viktigere kritikk mot Bjørnebye.
Quote:
Sportslig leder Stig Inge Bjørnebye ble ansatt i 2015 med ansvar for spillerlogistikken i Rosenborg. Det er god grunn til å stille spørsmål om jobben som er gjort er god nok. [ ... ] Troppen er aldrende og RBK sliter med å utvikle lokale spillere som finner veien inn til A-laget.
[ ... ] Etter neste vindu kommende vinter må Horneland ha gjennomført de utskiftningene han mener må til.

Når neste sesong innledes må Rosenborgs spillerstall bestå av idrettsutøvere som både har sult, vilje og mentalitet som rimer med klubbens europeiske ambisjoner.

_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 59, 60, 61 ... 68, 69, 70  Next
Page 60 of 70

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb