English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Eirik Horneland
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 281, 282, 283 ... 335, 336, 337  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 12.04.2020 17:11    Post subject: Reply with quote

Horneland ble ansatt som den treneren som skulle få laget til å spille bedre og ta flere poeng i Europa, og kanskje ta oss inn i CL.

Coolen fikk samme gode resultater som under Kåre, med tanke på serie- og cupgull og spill i EL-gruppespill, men ble veid og funnet for lett.

I forhold til de kriteriene, så er det ingen tvil om at sesongen 2019 var et steg tilbake, og så er det enkelte som håper at dette på sikt betyr to steg frem.

Rosenborg hadde nok en bedre trener enn Horneland på gang under høsten 2018, men den storlaksen må ha hoppet av kroken ganske så nære land. Da gikk styret og Bjørnebye for plan B. Horneland fikk tilbudet han egentlig ikke ville ha, og - med fasit i hånd - som han ikke hadde vett nok til å takke nei til, som hovedtrener for Rosenborg.

Plan B ble fort til plan C, å la Horneland fortsette på tross av horrible resultater og spill under våren 2019, og må forstås i forhold til all den turbulensen klubben hadde vært igjennom med trenerskifter, Bendter-sak og trener-rettsaken. Horneland falt igjennom både spille- og prestasjonsmessig, og tok i tillegg mange forunderlige tak under våren 2019, som å ta over rollen som fysisk trener selv. Han kom også med innrømmelser som fullstending avkledde styrets forsøk på å kle opp keiseren, som at han og Emberland ikke hadde forstått hva slags type fotball og spillesystem spillere og fansen forventet av de. Han sto rakrygget, men var så utvilsomt feil mann på feil sted. Det var direkte vondt å se hvordan han måtte ta støyten for det som var en lang rekke med dårlige valg som ble tatt av styret og sportslig leder i tidsrommet 2016 til 2018, og også utover i 2019. Styret og sportslig leder burde tatt grep, men turte vel ikke, i frykt for at det samtidig ville være en innrømmelse av å ha utført dårlig håndverk. En klassisk catch 22 dette, hvor styret og sportslig leder ønsket at Horneland skulle lykkes, for å bekrefte utad at de hadde sitt på det tørre.

Plan D ble å la Horneland fortsette også etter 2019-sesongen, delvis for å gi mannen en sjanse til å vise hva han er god for uten all turbulensen som preget klubben og laget da han ble ansatt, i tospann med ny sportslig leder og andre endringer, som å rydde opp i stallen. Både sportslig og ifht. klikkdannelser i spillegruppa. Kontraktsforlengelsen til opprøreren Helland, som ikke dro til Sverige men fornyet kontrakten på tross av den spenningen som var der under høsten, sier litt om hvilke grep som må ha blitt tatt etter at Dorsin kom inn som ny sportslig leder, og at ting må ha roet seg betraktelig etter at sesongen 2019 var over. Hele klubben så ut til å ha funnet seg en god kurs nå på nyåret, med unntak av styreledersaken, men også den saken roet seg kjapt.

Slik jeg ser det er forlengelsen av kontrakten til Horneland en del av Plan D. La laget og mannen få ro. Nå ser vi fremover og ikke bakover, og når vi kommer igang igjen, så krysser vi alle fingrene for at dette blir bra. Horneland får en ærlig sjanse til å vise hva han duger til gjennom sesongen 2020, og skulle det det blir helt krise anno våren 2019 så tror jeg styret tar grep, som for eksempel å la Henriksen lede laget ut sesongen (eller at man går tilbake til plan A, som for eksempel å ansette Hareide om han kan og vil trene Rosenborg igjen). Gjør de det sånn høvelig bra, så blir det en ny vurdering etter 2020-sesongen om Horneland også skal lede laget i 2021. Om ikke, så blir den kontraktsforlengelsen han har fått nå en fin bonus for at han tok sjansen og ga sitt beste i to år for Rosenborg i turbulente tider.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 12.04.2020 19:57    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
El Duderino wrote:

enhver med et minimum av fotballforståelse så at laget var en middelhavsfarer før Horneland kom.


Det var (som det alltid er) en rekke boblende problemer i klubben, noen midlertidige, noen avtagende, noen eskalerende. vi utviklet ikke i riktig retning og byttet av trener var avgjort fornuftig.

Men goddam!: en middelhavsfarer? Vi vant stort sett alt som var de siste 4 årene og vi vant også det året Kåre fikk sparken halvveis. Vi var ikke en middelhavsfarer! Er så lei av at det skal overdrives så hinsides hvor rævva alt var for å fremstille det som Horneland har gjort en god jobb og/eller ikke skal bære skyld.

Fakta er at vi i 4 år var stort sett best i alt vi deltok i nasjonalt, og med tilnærmet lik spillerstall så klarte Horneland å hangle inn topp 3 med griseflaks. Prestasjoner og resultater var rævva! Ingenting tilsier at det er noe bedre. Absolutt ingenting tilsier at Horneland har gjort noenting bedre på noen fronter i klubben, mulig med unntak av at spillerne kan løpe en halvmaraton noen minutter raskere.

Kanskje han fortjener å fullføre sesongen, kanskje han fortjener en lengre kontrakt. Men det vet vi når vi har spilt fotball igjen, ikke nå. Akkurat nå fortjener han ingen forlengelse. Verken på bakgrunn av utvikling, prestasjoner, resultater, media, alternativer eller korona.


Dette er et innlegg som viser hvor vanskelig diskusjoner blir når følelser er involvert.

Du starter med helt korrekt å påpeke hvilken overdrivelse det er å kalle laget en middelhavsfarer før Horneland, selv om det var problemer.

Så fortsetter du med å fjerne alt positivt Horneland har gjort, bortsett fra at noen kan løpe halvmaraton bedre, for å fremheve at du synes Horneland gjorde det for dårlig.

Vil vel påstå at selv om Horneland hadde store problemer i fjor, så er din overdrivelse like stor som at noen påstår at vi var middelhavsfarer før Horneland.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 12.04.2020 22:01    Post subject: Reply with quote

Med unntak av mulig bedre O2-opptak, hva er det Horneland har forbedret i RBK PerO?

Vi spiller ikke bedre fotball, verken prestasjon, resultater eller utseende. Vi har flyttet oss lenger vekk fra den filosofien vi følte Kåre skled vekk fra. Vi har (av og på) droppet fokus på moderne kartlegging av det fysiske og speiderapparat.

Så med unntak av at Horneland er flinkere til å ta kritikk i media og at spillerne mulig har bedre O2-opptak, hva har egentlig blitt bedre? Hva er det mine følelser hindrer meg i å se som du ser tydelig?
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 12.04.2020 22:17    Post subject: Reply with quote

Synes vi i treningskampene i år var flinkere til å spille oss ut bakfra. Mot slutten av Kåre-tiden, spesielt når vi spilte med både Lord og Søder, pumpet vi helt ekstremt mye langt.

Ellers er det ikke mye annet som er blitt bedre, men vil ikke si RBK er blitt noe spesielt dårligere på noe heller (selv om jeg reagerte sterkt på noen av prioriteringene (mtp startellever og bytter) til Horneland i fjor.

Har derimot troen på at denne sesongen blir bedre enn forrige.
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 12.04.2020 22:56    Post subject: Reply with quote

At laget kan spille fantastisk fotball under Horneland så vi CL-kvalifiseringen i fjor.

Da så det utvilsomt ut som at den bedre kondisjonen kom til sin rett. Samtidig spilte laget med en glød og samhandling i laget, som vi ikke hadde sett på årevis.

Hvorfor? Var det på grunn av Horneland og det trenerne forsøkte å få spillerne til å gjøre, eller var det et uforløst potensiale som lå i laget ifht. den spillestilen laget hadde forsøkt å spille de siste årene, og som blomstret når spillerne hadde bedre kondisjon, topp motivasjon og laget gikk tilbake til røttene i spillestil?

Alt var ikke bare svart under Horneland, og den gode perioden sommeren 2019 viser at det bor et høyt makspotensiale i laget. Nå som han har forlenget kontrakten er det bare å vente og se hva som skjer ute på banen når sesongen endelig kommer i gang. Han og spillerne har i alle fall fått godt med tid på seg nå. I tillegg tror jeg publikum nå er så sulteforet på fotball og idrett generelt, at det meste av sesongen 2019 er fortrengt.
Back to top
View user's profile Send private message
eksil
Veteran


Joined: 24 May 2011
Posts: 5347
Location: Ski

PostPosted: 12.04.2020 23:49    Post subject: Reply with quote

Når det gjelder det faktum at spillerne plutselig presterte langt bedre inn mot CL playoff enn ellers tror jeg handler om Hornelands evner i ganske liten grad. Tørum ledet oss gjennom to av Rosenborghistoriens største bragder med seirene over Valencia i 2007.

Tror likevel ingen vil ha tilbake Tørum som trener.

Det illustrerer imidlertid hvor høyt potensialet i et lag kan være uten at en crappy trener klarer å få det ut av laget over tid. Enkeltmannsprestasjoner, til og med sterke enkeltprestasjoner som lag kan forekomme med en dårlig trener som har en god stall.
_________________
Å biiln går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 13.04.2020 09:46    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Med unntak av mulig bedre O2-opptak, hva er det Horneland har forbedret i RBK PerO?

Vi spiller ikke bedre fotball, verken prestasjon, resultater eller utseende. Vi har flyttet oss lenger vekk fra den filosofien vi følte Kåre skled vekk fra. Vi har (av og på) droppet fokus på moderne kartlegging av det fysiske og speiderapparat.

Så med unntak av at Horneland er flinkere til å ta kritikk i media og at spillerne mulig har bedre O2-opptak, hva har egentlig blitt bedre? Hva er det mine følelser hindrer meg i å se som du ser tydelig?


Hvor skal man begynne?

Har de bedre O2 opptak, og kan løpe halvmaraton bedre? Umulig å si, fordi det ikke er noe Horneland og hans team overhodet er opptatt av. Det er en myte som brukes av kritikere for å forsterke negative argumenter.

Har de bedre fotballkondis? Ja, de sto kampene i fjor fryktelig mye bedre enn de siste årene. Så han har definitivt for bedret intensiteten og innsatsen på treningene i forhold til Kåre.

Når de lyktes i fjor, så var presshøyden og samarbeidet i det kollektive presset mye bedre enn under Kåre.

Han har hatt mer variasjon i spill ut bakfra, med en kombinasjon av å spille seg ut, og langpaninger. Kåer skulle jo på slutten spille seg ut uansett.

Han fik vekk den offensive 4-1-5 formasjone Kåre sverget til. Prøvde 4-4-2, mislyktes men fikk til en bedre 4-3-3 formasjon enn Kåre.

Han har antagelig ryddet en del opp blant primadonnaene i stallen, og dermed endret miljøet fra å være bra pga at de var kompis med Kåre til å være bra fordi de skal være en god prestasjonsgruppe som drar i felles retning.

Dette var noen ting han gjorde bedre som du hoppet over.

Så må jeg legge til at det Horneland presterte på langt nær var godt nok, så jeg ville ikke protestert om de hadde funnet en bedre trener i fjor høst. Og uten korona villle jeg sagt at han hadde omtrent 10 kamper til å bevise at det han presterte i fjor ikke er representativt for det han kan få til.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 13.04.2020 12:30    Post subject: Reply with quote

Horneland har hatt et stødig fokus på at spillerne må trenes hardere og løpe lengre, for de må løpe nok. Det kan gjerne tolkes til fotballkondisjon og det kan tolkes til løpe nok - O2. Det er ingen myte at han er opptatt av at spillerne løper nok.

Spillerne stod kampene mye bedre i fjor, jeg er for så vidt enig i det, ihvertfall i mange kamper. Som jo peker på at de har fått bedre kondisjon. Men de tapte og spilte uavgjort og hanglet inn en topp 3. Så ja, de tapte poeng med lavere puls.

Det har vært press, men oftest en og en på innsats, er min mening. Og de lyktes sjeldent, så da er vi tilbake til punktet over - mulig han tapte poeng med bedre press.

At han sverger til lavrisiko langspasninger er ikke positivt for meg.

Han er langt mer defensivt anlagt enn Kåre ja, så vi ser ikke 4-1-5 lenger, vi ser 5-4-1, 4-5-1, 4-4-1-1 og noenganger 4-3-3. Men denne defensive vinglinga er heller ikke særlig positivt i mine øyne.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 13.04.2020 18:56    Post subject: Reply with quote

Overfor Eurosport.no forteller styreleder i klubben, Ivar Koteng, at RBK ikke går ut med noe før tirsdagens styremøte. Der skal kontraktssituasjonen være et sentralt tema for møtet. Grunnen til at man ikke har snakket om forlengelse før nå, er ifølge Konteng dette:

– Antagelig så har vi en trener vi er svært godt fornøyd med. Derfor har det ikke vært noe tema, sier han kryptisk.

– Men det blir et tema nå på tirsdag. Så får vi ta det derfra.

– Vet man om Horneland blir med videre etter tirsdagens styremøte?

– Det er ikke sikkert at avgjørelsen blir tatt da. Det blir første gang vi snakker om det nå på styremøtet, forteller RBK-høvdingen.

Les mer: Koteng om Horneland-forhandlinger: – Ikke vært et tema
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 14.04.2020 05:52    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Horneland har hatt et stødig fokus på at spillerne må trenes hardere og løpe lengre, for de må løpe nok. Det kan gjerne tolkes til fotballkondisjon og det kan tolkes til løpe nok - O2. Det er ingen myte at han er opptatt av at spillerne løper nok.


Det er viktig å skille. O2 målingene under Perry var jo strålende, men spillerne lå med krampe i cupkamp mot Ranheim. Din beskrivelse om at de løper raskere på halvmaraton ga meg desverre flashback til tiden før NAE, hvor spillere i norsk fotball løp 3 og 5 km for å få god kondis, ikke øvelser som ga dem god fotballkondis.

Ellers er vi enige om at fjoråret var alt for dårlig. Men derfra til å hevde at god kondis var det enesta han gjorde, det er det samme som å kalle laget før Horneland for middelhavsfarer fordi de spillte kjedelig og ble reddet av en god keeper.

Like feil begge deler Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Undergangen er nær
Veteran


Joined: 27 Mar 2011
Posts: 1658

PostPosted: 14.04.2020 08:57    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
O2 målingene under Perry var jo strålende
Kilde? Kan ikke huske at O2 ble nevnt noen gang under Perry.
Back to top
View user's profile Send private message
Goran
Proff


Joined: 17 Jul 2008
Posts: 456

PostPosted: 14.04.2020 10:04    Post subject: Reply with quote

NÃ¥ tenker jeg det er viktig at vi vektlegger kontinuitet foran underholdende fotball og karisma hos hovedtrener.

Ja, Horneland er kanskje ingen stor pedagog (han snakker ikke mye med spillerne), han står også for en kjedelig type fotball. Men jeg vil mye heller se på litt kjedelig fotball enn å se oss vinne serie og cupgull under en trener som Kåre. Der er vel alle enig?

Resultater er underordnet nå, jeg stoler på Koteng sin plan. Når han sier han ser en Klopp i Horneland stoler jeg på det.

Perry sa en del klokt han også, ikke diskuter tenner med tannlegen din. Derfor bør ikke vi legge oss bort i hva Horneland og Koteng gjør. Det er de som kan dette.

Håper han signerer en to-tre års kontrakt i dag. Så får vi ro rundt prosjektet.
I år har vi et såpass bra lag at vi vinner serien relativt lett, det er en god start. Vinner vi ikke er det greit også.
_________________
Stopp forfølgelsen av de paranoide!
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4902

PostPosted: 14.04.2020 10:31    Post subject: Reply with quote

Iforhold til det med fokus på fysikk/O2 opptak/fotballkondis vil jeg bare si at det er synd at det til tider omtrent har blitt brukt som et skjeldsord mot Horneland. Det er bare å se på våre prestasjoner i Europa de siste årene så ser man at det er spesielt der vi ble utklasset til de grader. Det har vert direkte pinlig å se hvor mye mer lagene vi har møtt har løpt enn oss, hvor mye bedre fysikk de har hatt generelt. Så jeg skjønner godt at dette har vert et fokusområde. Det er også et område hvor vi "gratis" kan ta innpå lag med større økonomi.
Det betyr selvsagt ikke at det er eller skal være hovedfokus for Rosenborg, men det var åpenbart et område vi var nødt til å få på plass og som vi nok enda jobber med å få på plass. I glansdager under Eggen hadde vi vakkert offensivt spill, men fotball fysikken lå alltid i bunn.
Back to top
View user's profile Send private message
Snabeltann
Rutinert


Joined: 07 Jul 2012
Posts: 957

PostPosted: 14.04.2020 13:46    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
Så jeg skjønner godt at dette har vert et fokusområde. Det er også et område hvor vi "gratis" kan ta innpå lag med større økonomi.
Det betyr selvsagt ikke at det er eller skal være hovedfokus for Rosenborg, men det var åpenbart et område vi var nødt til å få på plass og som vi nok enda jobber med å få på plass.


Det er kanskje gratis med tanke på økonomisk kostnad, men ingenting er gratis med tanke på hvor mye tid og energi man har tilgjengelig. Man har jo bare så så mange dager og timer på feltet, og det kan se ut som Horneland i 2019 bommet grovt på hva som faktisk var mest hensiktsmessig å ta tak i, hva som ga mest valuta for pengene. Det hjelper fint lite om RBK opparbeider seg fysisk kapasitet til å matche mer profesjonelle klubber i Europa hvis dette treningsfokuset gjør at de spillemessig blir for svake til å vinne kamper i Eliteserien. Du sier fysisk trening selvsagt ikke er hoedfokus for Rosenborg, men det virker ikke å stemme overens med kommunikasjonen fra Horneland og øyetesten. For meg virker det som fysisk kapasitet er det absolutte hovedfokuset, eller var et i 2019 i det minste. Jeg tror Horneland observerte at fysisk kapsitet hadde forbedringspotensiale og gikk all in på dette, men undervurderte hvor nødvendig teknisk-taktisk og relasjonsmessig trening var for å få RBK-maskineriet til å prestere. Så gjenstår det å se hvordan dette blir fremover. Påstand: i fotball så er det mer å hente på å bygge relasjoner og felles taktisk forståelse enn ved å bygge fysisk kapasitet. Skal RBK bli gode nok til å ikke bli ydmyket av helt OK europeisk motstand så er det her de må forbedres først og fremst.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4902

PostPosted: 14.04.2020 14:26    Post subject: Reply with quote

Når du tar over et lag som er dårlig fysisk trent så synes jeg det virker både logisk å smart å fokusere på å få dette på plass. Det betyr ikke at man ikke skal eller har trent offensiv samhandling. Kanskje koster det økte fokuset en svak første sesong, men da har man gått til roten av problemet og jobber langsiktig og bærekraftig og lærer seg å tåle den økte fysiske treningen. Høster man frukter av dette i de kommende sesongene så har man jo ikke bommet grovt på noen måte.

Påstanden din er jeg ikke enig i heller. Den blir for simpel. Svaret er ikke en av delene, men at den grunnlegende fysiske kapasiteten MÅ ligge i bunn samtidig som man bygger relasjoner. Det var ikke på relasjoner vi ble avkledd de siste årene i EL. Det var at vi ble overløpt. På samme måte så var vi i våre beste årganger ekstremt bra trent i bunn samtidig som det kollektive samspillet var bra.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 14.04.2020 14:52    Post subject: Reply with quote

Kjøper ikke helt den fysikkunnskyldningen.

Kondisjon er det aller enkleste å trene opp, og å forbedre fysikken behøver heller ikke gå særlig på bekostning av andre ting. Det handler om mengde og intensitet. Man får bedre kondis av å spille ball på treningene også, så det er ikke nødvendig med gampetrening 5 dager i uken for å heve det fysiske nivået.

Nå er det jo etterhvert blitt en dårlig skjult hemmelighet at det var utfordringer med spillertroppen gjennom fjoråret, og at gnisninger der har gått utover det sportslige. Horneland har/hadde nok ganske sikkert ikke nok pondus til å få en så merittert gruppe på riktig spor igjen, og det kan nok forklare noe av problemene vi så i 2019. Nå er det derimot gjort en del utskiftninger, og det rapporteres om bedre stemning i laget, så får man nå se da om det utgjør noe når man kommer i gang igjen. Personlig har jeg fortsatt ikke særlig tro på at Horneland er riktig mann for RBK.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4902

PostPosted: 14.04.2020 15:59    Post subject: Reply with quote

Fysikkunskyldning? Hva slags interesse er det jeg har av å lage unnskyldninger for Horneland ? Stråmann argumentasjon. Det er en fysikforklaring om noe, og ingen krever at du er enig.

Når du sier at det ikke er nødvendig med gampetrening 5 dager i uka så antar jeg at du er godt belyst om hvordan Horneland trener laget og kan utdype hvordan du mener denne gampetreningen foregår?

Kondisjon for en individuell toppidrettsutøver er ikke bare bare. Du skal ikke bare være godt trent du skal være blandt de beste og hente prosenter der prosenter kan hentes.
Men det er å bygge en sterk fotball-fysikk for et helt lag det er snakk om og det er ikke noe som gjøres over natten når det er snakk om et lag som sliter på det området. Det nå innføres en treningskultut kollektivt og det må læres og blis vandt til den økte mengden trening. Det tar tid og kan medføre en setback til å begynne med. Vi burde høste frukter av dette allerede i år.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 14.04.2020 16:28    Post subject: Reply with quote

Henvisningen til gampetrening handler om at man ikke nødvendigvis må ut på lange løpeturer for å trene kondisjon (altså man trenger ikke forsake alt annet for å gjøre det). Man får meget bra kondisjonstrening av intensive spillsekvenser. Faktisk bedre enn løpeturer fordi det er en type belastning man møter i kamp.

Kondisjonskravene til fotballspillere er ikke i nærheten av så ekstremt som i kondisjonsidretter, så det detaljfokuset man ser i eksempelvis løping, langrenn og sykkel er ikke i nærheten av samme nivå i fotball. Kondisjon er kun en del av totalen for en fotballspiller, og den desidert enkleste og minst tidkrevende delen å gjøre noe med. Individuelle ferdigheter og kollektiv samhandling er ekstremt mye mer tidkrevende, og har man nedprioritert disse elementene så mye til fordel for kondisjon så er det på tide å få inn en kompetent trener. Som sagt, det er fullt mulig å kombinere utvikling av kondisjon med det rent fotballmessige. Det handler om å ha kvalitet og høy intensitet på treningene.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 14.04.2020 16:48    Post subject: Reply with quote

Keiserens nye klær er kjøpt og betalt av mange. Etableres sannhet her inne om at stallen egentlig var middelmådig, helt utrent, ute av stand til å konkurrere, i full splid, og dermed at det er forståelig og forventet at vi skulle være meget dårlig i 2019. Kanskje kan vi høste frukter av dette udefinerte arbeidet som er gjort nå i 2020, men det kan også være for tidlig.

Får klaske til med 3 års forlengelse da, det trengs ihvertfall såpass med tid om gamp skal bli ballerina og heldig topp 3 skal bli stødig gull.

(Fascinerende dog, vi vant stort sett alt som kunne vinnes i 4 år frem til Horneland kom. Så helt åpenbart er det ikke at det trengs 24 mnd for å klare å mulig kjempe om å vinne noe igjen. )
Back to top
View user's profile Send private message
oxbailla
Veteran


Joined: 26 Apr 2005
Posts: 1118
Location: Trondheim

PostPosted: 14.04.2020 17:23    Post subject: Reply with quote

Det rapporteres også om bedre fysisk form i årets forsesong, etter at fysisk trener Torbjørnsen ble hentet inn igjen. Ja, han som Horneland ikke hadde bruk for i fjor. Skulle gjerne likt å vite mer om hvordan det ble tatt imot internt i fjor i støtteapparatet da Horneland skulle leke fysisk trener, analyseekspert osv. selv, samt hvem som står bak (og begrunnelsen for) at Torbjørnsen er tatt tilbake i rollen som fysisk trener.

Men men, hva med sesongen 2020?

På den negative siden av årets forsesong synes jeg at resultater og prestasjoner har blitt snakket voldsomt opp, uvisst av hvilken grunn. Realiteten er jo at de i halvparten av kampene har møtt svak motstand under ES-nivå.

I de tre kampene mot ES-motstandere ble de rundspilt av Kristiansund i første omgang, men hadde et ok kvarter i andre da de allerede lå under 0-3.

Mot Odd var det full hawaii og de lå under 1-4, men fikk berget seier med forrykende siste 20 minutter og ditto kollaps hos Odd.

Siste treningskamp mot Glimt var det helt dødt i første omgang, mens et kvarter i andre omgang var bra, med fire mål på 12 minutter (3-1) før kampen døde igjen.

Så konklusjonen av vinterens treningskamper er vel at det scores mye mer enn før, men samtidig er motstanden heller ikke på særlig høyt nivå. Synes det er vanskelig å si på såpass tynn bakgrunn om prosjekt Horneland er på rett eller feil vei.

Men på den positive siden har det forsvunnet mange dyre spillere fra stallen som hverken holder godt nok nivå, har videresalgspotensial, eller bidrar positivt i gruppedynamikken. Inn har det kommet et positivt tilskudd som Zach, Carlo blir spennende, og Ciljan blir forhåpentligvis sjef både på banen og i garderoben når han kommer, et positivt forbilde i gruppa.

Så i sum tror jeg ikke sesongen blir noen walk in the park uansett hvem som trener RBK, men føler meg ganske sikker på medalje, og tror det blir tett mellom RBK og Molde. Men kommer finspillet? Mnjaaa.
Back to top
View user's profile Send private message
Captain
Veteran


Joined: 13 Jul 2016
Posts: 3179

PostPosted: 14.04.2020 20:11    Post subject: Reply with quote

Kontrakten ble forlenget ut 2021. Er vel bare å si lykke til videre, og gi oss gull og europeisk gruppespill. Very Happy

https://www.rbk.no/nyhete...-horneland
_________________
Stolt fortid, stor fremtid
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 14.04.2020 20:13    Post subject: Reply with quote

Tommel'n opp!
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Søtvatten
Veteran


Joined: 11 Aug 2009
Posts: 2456

PostPosted: 14.04.2020 20:18    Post subject: Reply with quote

Tommel'n ned Tommel'n ned Tommel'n ned
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3332
Location: Trondheim

PostPosted: 14.04.2020 20:24    Post subject: Reply with quote

Men dette var bare Horneland? ingen forlengelse foreløpig på Emberland?
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 14.04.2020 20:30    Post subject: Reply with quote

Denne forlengelsen kommer vel ikke så overraskende på? Tror det er bedre å risikere å måtte betale noen mill for å sparke han før kontrakten går ut enn å ha en trener (med ikke engang påbegynt sesong) på utgående kontrakt.

Ja, hva med Emberland? Har ikke sett det stått noe om han.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 281, 282, 283 ... 335, 336, 337  Next
Page 282 of 337

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb