English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2020
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 43, 44, 45  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2719

PostPosted: 25.06.2020 11:10    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:

Svaret på dette er "aldri". Aldri kom Søderlund på det løpet, han gjorde som han alltid har gjort, og det er å jogge inn på straffemerket og vente på å duellere om innlegget. Maars Johnsen, derimot, tok det løpet noen ganger, og scoret vel et mål på det og.


Selvfølgelig hendte det at Søderlund tok det løpet. Grenser mot historieforfalskning å si at det aldri skjedde. Men uansett om det er slik at han aldri gjorde det, så blir det da ytterligere meningsløst at Samuel skal slå ballen inn i det rommet når han burde vite at der er det aldri noen. Om noe så gjør det bare vurderingene som Samuel gjør i kamp enda verre, og han kan nesten bare begynne å trille ballen inn til utspark i stedet. Samtidig så er også mye av grunnen til at Samuel havner i disse trange situasjonene nettopp fordi han bruker så lang tid med å gi fra seg ballen.

Videre så synes jeg at det er merkverdig hvor lett det skal være å kritisere alt og alle andre i klubben, men så fort noen påpeker at Samuel har mye å gå på relasjonelt (og det blir for enkelt å skylde på alle andre for det, for mye av det går på han selv), så skal man automatisk hoppe i forsvarssmodus og verne om han som om han var en liten porselensdukke.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 25.06.2020 11:23    Post subject: Reply with quote

Finn én video der Søderlund løper helhjertet på første stolpe. Jeg fulgte ganske nøye med på det der i fjor, nemlig.

Det er heller ikke bare for Samuel å legge ballen et annet sted - det er en viktig grunn til at det skal gå løp på den første stolpen når det blir trangt. Veldig vanskelig å komme seg nok rundt ballen til å løfte den på bakerste når man utfordrer på så små flater. Og dette gjelder forøvrig ikke bare Samuels innlegg, selv om han mye oftere kom seg ut av kiosken og inn i sånne innleggsposisjoner. Det var som sagt likedan fra høyre side. Det er faktisk grenseløst svakt angrepsspill, og der bør både spillerne være klokere og trenerne være tydeligere.

Det som irriterer meg med måten dette legges frem på når det gjelder Samuel, det er at det er for enkelt, det er gjentagende, og det er stereotypisk. Det blir den der litt utradisjonelle spilleren som skal få skylda når vi sliter, og gamle kjepphester tar fram fra skapet. Mange, inkludert Petter Rasmus - definitivt inkludert Petter Rasmus - har bare bestemt seg for at Adegbenro ikke spiller pasninger, og er så vanskelig å spille med, så hver gang det skjer en misforståelse kommer slengkommentaren. Likevel produserer han altså like mange assist som vår høyre kant, selv om sistnevnte også tar dødballer for oss (også kjent som 'måten vi skapte sjanser på i 2019').
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 25.06.2020 11:47    Post subject: Reply with quote

Zaphod:

Jeg mener på ingen måte å legge skylda på Adegbenro for at det ikke fungerer, men vil heller ikke hylle han som mye bedre enn de andre. Ja han har noen fantastiske raid i de fleste kamper, men ødelegger også såpass mange angrep at totalen nok ikke blir vesentlig bedre enn de andre spillerne.

Men man må også innse, at når laget sliter med samhandling, så er en spillertype som Adegbenro en hemsko for laget fordi han er uforutsigbar og ødelegger rytmen ganske ofte.

Hvis treneren derimot får samhandlinga til å fungere, så blir en spiller som Adegbenro et stort pluss, for han ødelegger forsvarsstrategien med å gjøre det uforutsigbare.

Men det er ikke tvil om at det "dårligste" med Adegbenro er forståelsen for lagspiller.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 25.06.2020 11:49    Post subject: Reply with quote

Det er i hvert fall ganske påfallende hvor mye sjeldnere Søderlund var i reell scoringsposisjon i sitt andre opphold enn sitt første. Han har aldri vært noen fantastisk avslutter, så tallene viser ganske klart hvor mye han fikk å jobbe med. Og det er som kjent ikke bare venstrekanten som skal sette opp spissen.

Vi har er angrepsspill som ikke fungerer, sannsynligvis grunnet en kombinasjon av dårlig plan og ingen plan, og da blir det lite poeng i å peke på enkeltspillere som liksom er roten til problemet offensivt. Siden hverken Adegbenro, Islamovic, Søderlund, Helland, Akintola, Ceide eller Botheim har hatt akseptabelt målpoengsnitt under Horneland, er det nok fornuftig å se på premissene først og så se hvem som faller gjennom når disse er gode nok.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 25.06.2020 12:02    Post subject: Reply with quote

Det handler ikke om å legge skylden på SA, men på den andre siden handler det ikke om å frita SA for ansvar. Det er ganske mange som har påpekt det samme - mulig observasjonene er feil - men når flere påpeker det samme pleier det å være en viss sannhet i det.
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 25.06.2020 12:16    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Likevel produserer han altså like mange assist som vår høyre kant, selv om sistnevnte også tar dødballer for oss (også kjent som 'måten vi skapte sjanser på i 2019').


Men alle er enig i at han har mange fantastiske egenskaper og det er ingen som mener at han ikke produserer noe. Påstanden er at han, og ikke minst laget, ville produsert mer om han hadde hatt bedre taktiske og relasjonelle ferdigheter.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 25.06.2020 12:21    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Men det er ikke tvil om at det "dårligste" med Adegbenro er forståelsen for lagspiller.


Dét er jeg enig i. Men når den offensive rytmen vår er bortimot helt fraværende uansett om Samuel spiller eller ikke, så synes jeg det er litt lite grunnlag for å si at han er så mye verre enn de andre. Det er ingen som skylder på Hedenstad, Helland, Akintola eller Meling for manglende forutsigbarhet når innleggene kommer med feil timing i forhold til spissenes, eller for manglende bevegelse rundt de når de har ballen, men i tilfellet Adegbenro skal det automatisk tillegges hans personlige egenskaper.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 25.06.2020 12:26    Post subject: Reply with quote

Problemet med Adegbenro i et lag som strever med å få rytme slik vi gjør er jo nærmest en catch-22 for treneren.

På den ene siden hadde det vært lettere å øve inn en plan med en mer forutsigbar spiller på hans plass, på den andre siden er det omtrent bare han som skaper farligheter når spillet ikke fungerer.

Ikke et lett valg.
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2719

PostPosted: 25.06.2020 12:34    Post subject: Reply with quote

Nå er det nå slik at Hedenstad, Helland, Akintola og Meling har fått drøssevis med kritikk på forumet her - og det ikke bare for innleggskvalitet/timing. Der har det vært nok av andre ting å ta tak i tillegg.

Når det gjelder Samuel så er det nettopp relasjonene som er hans store akilleshæl, og da er det merkelig for meg at man ikke skal kunne kritisere nettopp det. Så blir det meningsløs whataboutism når man skal dra opp det at det ikke skapes noe på høyresiden eller at andre spillere ikke er noe bedre. Det er ingen her som skryter det opp, så det er ikke noe vits å dra frem. Det er Samuel Adegbenro vi snakker om. Han har ett vesentlig problem med spillet sitt som må forbedres. Da blir det tullete å hysje det ned og skylde på alle andre.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 25.06.2020 12:35    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Er nok vel så frustrerende for de rundt, som aldri vet når eller om det kommer en pasning.


Spartacus wrote:
Er enig der PerO. Han er mer en sirkusartist enn en fotballspiller.


Kamerat Ola wrote:
(...) makan til mangel på fotballforståelse skal du lete lenge etter på dette nivået. Han er helt ute av stand til å spille ballen på riktig tidspunkt og drar alltid minst to finter for mye og ødelegger "flyten".


Henning: Dette er opprinnelig påstand i denne diskusjonen, og dette er nivået mange omtaler Adegbenro på. At han har noe å gå på når det gjelder det relasjonelle, og kanskje bryter 'avtalen' oftere enn han burde for samspillets del, det ser jo alle med en halv hjerne. Men disse karakteristikkene synes jeg er ganske håpløse, og det er betenkelig hvor fort det kommer så snart han ikke har scoret i forrige kamp.

Selvsagt ville både han og laget prestert og produsert bedre dersom han hadde vært en komplett spiller, gjennomterpet i et eller annet (hvilket som helst) offensivt spillemønster. På samme måte som Helland ville gjort det hvis han hadde hatt fart, og Konradsen ville gjort det dersom han hadde hatt teknikk. Men faktum er at Samuel aldri har blitt trent som noe annet enn en kaospilot, hos noen som har vist at de kan noe om disse tingene, og jeg mener for det første at nuläget er en smule overdrevet, og for det andre at en trener med riktig kunnskap hadde klart å sette en struktur på dette ganske raskt.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 25.06.2020 12:45    Post subject: Reply with quote

Zaphod: Verdt å ta med at min påstand var et svar på en påstand om at det måtte være så frustrerende for Adegbenro å spille med så dårlige medspillere.

Prøvde bare å få frem at det på en del punkter nok er gjensidig. Smile
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 25.06.2020 12:45    Post subject: Reply with quote

Zarm93 wrote:
NDet er ingen her som skryter det opp, så det er ikke noe vits å dra frem.


Må jeg forklare argumentet nå? Argumentet er altså at timingen og løpene er fraværende på alle andre steder på banen også, men det er kun når det gjelder Samuel at det skyldes egenskapene til en enkeltspiller. Jeg sammenligner altså den kritikken Samuel får med hvordan tilsvarende situasjoner oppfattes med andre spillere i rollene. Dette er forskjellen på et logisk oppbygd argument og whataboutism, og viser til at en identisk situasjon attribueres forskjellig når det ikke bekrefter eksisterende fordommer.

Jeg kan sette det opp enklere, hvis du vil?

Hadde jeg drevet med whataboutism ville det sett sånn ut:

"Adegbenro skaper i det minste noe, men hva med Helland og Holse, som ikke har vært i nærheten av noe? Og Lundemo er treg."

Ser du forskjellen?
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 25.06.2020 12:52    Post subject: Reply with quote

PerO: Ja, jeg vet det Smile Det var litt for å vise hvordan det baller på seg når det er snakk om Samuel.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 25.06.2020 12:58    Post subject: Reply with quote

Bakgrunnen for sitatet mitt har jeg redegjort for. Det er selvsagt spissformulert, og den største feilen var at det ikke var NAE som sa det. Imidlertid er essensen omtrent den samme - som det de andre som er kritiske ytrer.
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
oxbailla
Veteran


Joined: 26 Apr 2005
Posts: 1118
Location: Trondheim

PostPosted: 25.06.2020 13:00    Post subject: Reply with quote

Adegbenro burde vært nærmere målet, altså spiss.
Der kunne uforutsigbarheten, avslutningsegenskapene, farten og dribleferdighetene hans bidra mye mer for laget enn de gjør ute på kanten, der det virker som at han mangler litt relasjonell forståelse.
Humøret og smilet til Adegbenro er også borte. Poenget med å skape et godt lag må vel være å spille på styrkene og spisskompetansene til spillerne og få helheten til å bli sterkere enn summen av enkeltelementer.
Der synes jeg Horneland har feilet kapitalt.
Vi har mange gode ballspillere, men grunnfilosofien er å stable kjøtt i midten - ikke fart, teknikk eller spisser som stinker mål.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 25.06.2020 13:01    Post subject: Reply with quote

Spartacus: Du har redegjort, jeg synes ikke du kom særlig mye bedre ut av det, og NAE er bedre til å spissformulere enn det du er. Unnskyld, dere, som er kritiske, som ser det samme.
_________________
Sitat slutt.


Last edited by zaphod81 on 25.06.2020 13:02; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2719

PostPosted: 25.06.2020 13:02    Post subject: Reply with quote

Poenget er at det er dét vi har og ta Samuel på.
De andre spillerne er det nok av andre ting å utsette på - og de har heller aldri vært fritatt for kritikk på de punktene som Samuel kritiseres for. Forskjellen der er at det blir bare et ekstrapunkt på en allerede lang liste av andre svake ferdigheter. Samuel har hovedsakelig relasjonene - og da er det helt naturlig at det er det som blir fokuset rundt kritikken mot han.

Verre er det ikke.
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 25.06.2020 13:07    Post subject: Reply with quote

Vi ser nok ting bare forskjellig - ingen krise - men jeg har selvfølgelig rett Wink
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
Toilling
Rutinert


Joined: 10 Jan 2017
Posts: 759

PostPosted: 25.06.2020 13:08    Post subject: Reply with quote

Forskjellen er vel at Helland skaper målsjangser mens adegbenro dribler ned til dørlinja å lar ballen trille ut til corner, dårlig blindt innlegg i ufarlig sone eller dårlig skudd rett på keeper.

Hadde vært fint om han dribla sånn at det ble ledig ved første stolpe, men han bruker altfor lang tid, lar forsvaret komme i balanse og overbelaste siden han er på da blir det veldig trangt for de andre å få satt den ballen i mål.
Et alternativ er kanskje for Adegbenro å slå høye lobbe-innleg over forsvaret til bakstolpen men keepere har blitt flinke til å plukke sånne.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 25.06.2020 13:27    Post subject: Reply with quote

Ja haha, det er nok derfor Samuel har flere mål og assist per minutt enn Helland.

Det er sikkert de ubrukelige medspillerne til Helland som ikke klarer å sette sjansene når de får de på sølvfat upresset 45 grader ut midt foran mål Very Happy
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Micmac
Rutinert


Joined: 25 Jul 2013
Posts: 785
Location: Under The Dome

PostPosted: 25.06.2020 13:45    Post subject: Reply with quote

Det er ingen tvil om at Adegbenro er bedre enn Helland
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3429
Location: Trondheim

PostPosted: 25.06.2020 14:03    Post subject: Reply with quote

Samuel fører for mye og spiller for lite. Hans innlegg kommer konstant flatt inn fra dødlinja når hele back rekka er på plass der og kan klarere. Men det går for tregt. Han burde starte inn i rom og fått bedre inleggs muligheter og kanskje også kommet alene med keeper eller 1 mot 1 og ikke 1 mot 2/3 som nå. Men greit at vi er uenig her.😊
Innløpene, de få som kommer, har stoppet opp når Samuel har driblet seg ferdig.
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2719

PostPosted: 25.06.2020 14:10    Post subject: Reply with quote

(Tall hentet fra rbk.no og altomfotball)

Helland spilte 974 Eliteserie-minutter i fjor. 3 mål og 5 assists. Det gir et målpoeng hvert 121 minutt.

Samuel spilte 1394 Eliteserie-minutter i fjor. 5 mål og 4 assists. Det gir et målpoeng hvert 154 minutt.

Legger du til resten av de obligatoriske kampene i 2019, så spilte Helland totalt 1274 minutter. 6 mål og 7 assists totalt. Hvilket gir et målpoeng hvert 98 minutt.

Samuel spilte totalt 2495 minutter. 7 mål og 4 assists. Hvilket gir et målpoeng hvert 226 minutt.

Så er det selvfølgelig mange faktorer som spiller inn her, blant annet dødballer og straffer fra Helland - og jeg synes også at Samuel isolert sett er en bedre spiller, men at han har flere mål og assist per minutt enn Helland stemmer ikke.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 25.06.2020 22:36    Post subject: Reply with quote

Litt sånn jeg ser det så synes jeg at det vi mangler mye på er evnen til å kombinere, det virker som om de hele tiden helst skal vende spillet til back eller sette opp en ving som har en tendens til bli støttepasning til back eller på fot til feilvendt ving som må støttepasse til stopper. Lundemo er mye av navet i dette. Sammenlign med Glimt som er mye flinkere til å få brukt indreløperne.

Slik vi framsto etter utvisninga så virker det som om at det er en voldsom nervøsitet i spillergruppa, de blir så redde for å gjøre feil at de ikke tør å prøve å gå helhjertet inn for å vinne duellene eller skape overtall, når vi er en mann ned og et mål under så er det null press på de og da har en alt å vinne. Noen gode opplevelser er beste kur mot den slags.

Jeg er tilbøyelig til å mene at Ceide bør få starte neste kamp istedenfor Helland, vi trenger mer hurtighet og arbeidsmoral framover på banen synes jeg, og Ceide har iallefall bra med det første. Hovland, selv om jeg aldri føler meg trygg med han på banen, tror jeg nesten vi trenger der slik at vi kan tørre å stå litt høyere, men da må vi bli flinkere i presset (derav av med Helland). Jeg synes vi burde vurdere å snu V-en slik vi framstår nå for tiden, iallefall defensivt og i det oppbyggende spillet.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 25.06.2020 22:52    Post subject: Reply with quote

Zarm93 wrote:
(Tall hentet fra rbk.no og altomfotball)

Helland spilte 974 Eliteserie-minutter i fjor. 3 mål og 5 assists. Det gir et målpoeng hvert 121 minutt.

Samuel spilte 1394 Eliteserie-minutter i fjor. 5 mål og 4 assists. Det gir et målpoeng hvert 154 minutt.

Legger du til resten av de obligatoriske kampene i 2019, så spilte Helland totalt 1274 minutter. 6 mål og 7 assists totalt. Hvilket gir et målpoeng hvert 98 minutt.

Samuel spilte totalt 2495 minutter. 7 mål og 4 assists. Hvilket gir et målpoeng hvert 226 minutt.

Så er det selvfølgelig mange faktorer som spiller inn her, blant annet dødballer og straffer fra Helland - og jeg synes også at Samuel isolert sett er en bedre spiller, men at han har flere mål og assist per minutt enn Helland stemmer ikke.


Jeg baserte meg på tall fra altomfotball, der har de Adegbenro høyere på poeng per 90. Vet ikke hvilken oversikt over spilte minutter som stemmer. Gidder ikke stratifisere med cup og ecup, der blir motstanden så varierende, og var for lat til å sjekke ut dødballer.

Legg for øvrig merke til hvem som spiller fram Trondsen til innlegget sitt (i en kamp som ellers var best egnet til å illustrere motsatt poeng, om noe). Det hjelper med gode bevegelser rundt ham.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 43, 44, 45  Next
Page 26 of 45

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb