English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Stabæk - Rosenborg
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 13, 14, 15
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  

Hvem var beste Rosenborg-spiller?
Faye
0%
 0%  [ 0 ]
Hedenstad
0%
 0%  [ 1 ]
Reginiussen
0%
 0%  [ 1 ]
Valsvik
13%
 13%  [ 17 ]
Trondsen
42%
 42%  [ 54 ]
Zachariassen
10%
 10%  [ 14 ]
Lundemo
0%
 0%  [ 0 ]
Ã…sen
3%
 3%  [ 4 ]
Helland
0%
 0%  [ 1 ]
Børven
1%
 1%  [ 2 ]
Ceide
0%
 0%  [ 0 ]
Holse
0%
 0%  [ 0 ]
Islamovic
26%
 26%  [ 34 ]
Total Votes : 128

Author Message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 06.07.2020 09:56    Post subject: Reply with quote

håpløs wrote:

Etter ca 32min blir Børven spillt gjennom litt ut mot venstre.
Legg merke til i reprisen hvordan Doff starter 20m bak Helland og legger på sprint mens Pål småjogger frem og er sjangseløs hvis innlegget hadde kommet på bakre.

Det er Helland i dag, null energi, initiativ i bakrom hvor han egentlig er bra på å starte.

Dette er jo Helland slik han alltid er vært. Trives mye bedre i returrommet enn i boks mellom to stoppere. Detter ballen ned i nærheten av der han er, har han hatt for vane å være både farlig og effektiv.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
WT62
Veteran


Joined: 18 Apr 2011
Posts: 2053

PostPosted: 06.07.2020 09:58    Post subject: Reply with quote

Bardal hadde en treffende tweet i dag, vi kjøper spillere som er best egnet i store rom ( Doff, Konradsen,Åsen, Lundemo etc), men angriper i små rom.
Konsekvensene er tydelige,når man ikke har ferdigheter til å behandle ball i små rom så vil ballmottak i det samme rommet ikke medføre en offensiv bevegelse fremover, men støttepasninger bak eller til siden.
Hvis man likevel prøver seg på en offensiv pasning så vil feilraten bli høy og man faller tilbake til støttepasninger.
Stabæk i går var patetisk dårlige, likevel slet vi stort frem til målet med å sette trykk på de.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 06.07.2020 09:59    Post subject: Reply with quote

Angriff wrote:
Synes Trondsen får vel mye kred her. Han var åpenbart god offensivt, men mot bedre motstand er jeg ikke overdrevent komfortabel med den høye risikoen han spiller med defensivt. Det var flere balltap som kunne blitt skumle.

Foreløpig har han bidratt til langt flere mål offensivt enn defensivt, så den høye risikoen er iallefall verdt det i ligaen. Heller 4-3 enn 0-0 (Meling) - var det ikke noe med det?

Han kan redusere risikoen ganske mange prosent om han blir litt bedre i plasseringsspillet. Kan bli litt ufokusert på rollen sin, men det tillegger jeg rutine og at han tross alt er i en læringsprosess. Hvis han slutter å drømme seg bort med jevne mellomrom slik at motstander kommer bak han, så blir dette veldig bra.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 06.07.2020 10:02    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Enig i at vi ikke skal låse oss til at DMC må være en regista, men man må kunne forvente at han er på et nivå der han bidrar til balltempo. Slik som i går mener jeg helt alvorlig at vi kunne satt inn Hovland for Lundemo uten å miste noe offensivt.

Hovland er jo faktisk en mer skapende pasningsspiller enn Lundemo, om vi skal si noe positivt om Hovland. Utførelsen står ofte til stryk, men han prøver iallefall med jevne mellomrom å slå pasninger gjennom ledd, også langs bakken.

Dette er uansett en diskusjon vi forhåpentligvis kan legge helt død for en god stund fremover. Skjelbred kommer til å heve oss så enormt i denne rollen at jeg tror mange fortsatt ikke helt klarer å se det for seg. Han er lynkjapp med ballen og kommer til å latterliggjøre mang en motstander i Eliteserien de neste månedene. Gleder meg så enormt til å se hvilken impact han kommer til å få på både angrep- og forsvarsspillet vårt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 06.07.2020 10:50    Post subject: Reply with quote

enojado wrote:
Sammenlignet med i dag tør jeg påstå at i storhestenstiden hadde vi svært mange fotballintelligente spillere


I storhestens tid var det ikke sååå stas, etter min mening.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 06.07.2020 11:18    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Foreløpig har han bidratt til langt flere mål offensivt enn defensivt, så den høye risikoen er iallefall verdt det i ligaen. Heller 4-3 enn 0-0 (Meling) - var det ikke noe med det?


Jeg vil gjerne legge til at han har vært bunnsolid i etablert forsvar som back, og blitt en spiller motstanderne gjerne unngår å utfordre. Den store svakheten er som du sier plasseringsspillet, men da først og fremst når vi har ballen selv på midtre tredel. Pluss unødvendig risiko i pasningsspill på tvers, selvfølgelig. Begge disse tingene er egentlig rollebasert læring.

Meling var jo ikke noe monster defensivt i det hele tatt, han var jo egentlig fæl til å gi gode motstandere mye rom fordi han ikke har så mye fart. Best mellom sekstenmeterne.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
håpløs
Veteran


Joined: 28 Jun 2015
Posts: 1207

PostPosted: 06.07.2020 11:37    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
håpløs wrote:

Etter ca 32min blir Børven spillt gjennom litt ut mot venstre.
Legg merke til i reprisen hvordan Doff starter 20m bak Helland og legger på sprint mens Pål småjogger frem og er sjangseløs hvis innlegget hadde kommet på bakre.

Det er Helland i dag, null energi, initiativ i bakrom hvor han egentlig er bra på å starte.

Dette er jo Helland slik han alltid er vært. Trives mye bedre i returrommet enn i boks mellom to stoppere. Detter ballen ned i nærheten av der han er, har han hatt for vane å være både farlig og effektiv.


Men her er det stort ledig rom på bakre og Børven prøver å slå ballen der.
I 2015 var han der.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 06.07.2020 11:40    Post subject: Reply with quote

Mulig, husker ikke akkurat den situasjonen, men vet at han også har fått kritikk tidligere for å ikke storme inn i feltet, når dette har vært bevisste valg og ikke har noe med latskap/motivasjon å gjøre.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
håpløs
Veteran


Joined: 28 Jun 2015
Posts: 1207

PostPosted: 06.07.2020 11:43    Post subject: Reply with quote

larsarus wrote:
håpløs wrote:
Nå er det nok humør Henrix, fra onsdag er det temperement som gjelder!

Hva skjer onsdag?

Hehe.. -første trening igjen.
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 06.07.2020 11:43    Post subject: Reply with quote

Enig med Hedon her.
Har ikke inntrykk av at Helland er best i feltet.
Han har derimot spisskompetanse på å prikke skudd fra 16-25m, så vil mye heller at han holder igjen om det ikke er åpenbare muligheter / rom som han kan fylle.
Back to top
View user's profile Send private message
Pokie
Veteran


Joined: 05 Aug 2011
Posts: 1658
Location: Trondheim

PostPosted: 06.07.2020 11:47    Post subject: Reply with quote

KitWalker wrote:
Angriff wrote:
Synes Trondsen får vel mye kred her. Han var åpenbart god offensivt, men mot bedre motstand er jeg ikke overdrevent komfortabel med den høye risikoen han spiller med defensivt. Det var flere balltap som kunne blitt skumle. Faye Lund blir nok bra, men hva er greia med å spille til forsvarsspiller inne i egen 16-meter? Flere ganger.. Sånt blir det fort farlige brudd av.

Skal vi bli et bedre fotballlag så må vi tørre å spille på den måten. Vi må tørre å spille ut offensivt press slik at det blir plass høyere i banen.
Grunnen til at keeper i utspill spiller til en av stopperne i 16 meteren er til for å lokke frem dyptliggende lag.
Dette er nye regler fra ifjor av og flere av de beste lagene i europa spiller på den måten.
RBK bruker dette alt for sjeldent.



Enig med siste taler. Omtrent alle gode fotballag prøver å spille seg ut etter å ha satt i gang kort. Jeg synes på generelt grunnlag at vi som lag er altfor stresset med ballen i bakre rekker, enten det er i frispilling etter 5-meter eller det er i situasjoner hvor vi har vunnet dueller lavt i banen.

Er konkret eksempel på dette er Tore Reginiussen, som ofte vinner de fleste av sine dueller. Når han kommer inn i dueller hvor det er litt stress å få vekk ballen ender det ofte i klareringer som forsvinner utover linja eller i meningsløse klareringer opp i banen. Resultatet er at vi mister ballen. Veldig ofte er disse situasjonene slik at det er medspillere tilgjengelige og ledige, kun en kort/enkel pasning unna. Jeg savner da ofte at man prøver å komme ut av på papiret overkommelige forsvarssituasjoner med ballen i beina eller i laget. Dette forsøkte Trondsen flere ganger i går å løse på en mer konstruktiv måte, og det resulterer ofte i at vi unngår å bli angrepet med en ny bølge. Vi unngår rett og slett at motstanderen opparbeider seg et stort trykk på oss. Xavi sa en gang i et intervju at en klarering er en erkjennelse av å ikke ha god nok oversikt over spillet, og poengterte at det alltid er mulig å sette seg inn i ulike situasjoner slik at man ikke trenger å kælke ballen langt oppover uten mål og mening.
_________________
"I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered."

- George Best
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 06.07.2020 14:14    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Mulig, husker ikke akkurat den situasjonen, men vet at han også har fått kritikk tidligere for å ikke storme inn i feltet, når dette har vært bevisste valg og ikke har noe med latskap/motivasjon å gjøre.


Noe av problemet til Helland er at han ofte tar sånne valg på tvers av hva som egentlig er rollen hans. Det er både en styrke og en svakhet for ham, at han går mye utenfor manus hvis han mener sjansen er bedre ved å gjøre noe annet enn det han 'skal' gjøre. Jeg tror også det kan være vanskelig å skille vurdering fra latskap også for ham selv hvis spørsmålet er om man skal legge seg litt sånn behagelig i rom på 18 meter eller brenne til med et diagonalløp på første stolpe mest for å skape rom lenger bak i feltet.

Se forøvrig på bevegelsen til Børven på første stolpe i situasjonen der Dino scorer. Innlegget til Trondsen var så godt denne gangen at det kanskje ikke hadde noe å si, men der både skaffer han seg halvmeteren han trenger hvis han skulle få innlegget OG han river midtstopperparet fra hverandre så Dino står en mot en også på et litt løsere innlegg. Nøyaktig slike bevegelser har vært komplett mangelvare, ikke bare fra Helland, men så mye som vi har brukt venstresiden så blir han jo statistisk hovedsynderen.

Man kan jo selvsagt legge det opp annerledes, slik at Helland i større grad 'henger', men da må noen ta den plassen.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Angriff
Proff


Joined: 08 Nov 2007
Posts: 432
Location: Jessheim

PostPosted: 06.07.2020 14:24    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Angriff wrote:
Synes Trondsen får vel mye kred her. Han var åpenbart god offensivt, men mot bedre motstand er jeg ikke overdrevent komfortabel med den høye risikoen han spiller med defensivt. Det var flere balltap som kunne blitt skumle.

Foreløpig har han bidratt til langt flere mål offensivt enn defensivt, så den høye risikoen er iallefall verdt det i ligaen. Heller 4-3 enn 0-0 (Meling) - var det ikke noe med det?

Han kan redusere risikoen ganske mange prosent om han blir litt bedre i plasseringsspillet. Kan bli litt ufokusert på rollen sin, men det tillegger jeg rutine og at han tross alt er i en læringsprosess. Hvis han slutter å drømme seg bort med jevne mellomrom slik at motstander kommer bak han, så blir dette veldig bra.


Enig i prinsippet, og det er sikkert riktig å øve på det for å bli god nok. Men akkurat nå sitter jeg med følelsen av at dette ville blitt straffet hardt og brutalt mot en god motstander. Det er mye Stabæks udyktighet som gjør at Trondsen berger en såpass positiv statistikk. Han prøver på mye spennende, og det er veldig bra. Likevel virker det ikke som at han er helt vant til at konsentrasjonen må være en del høyere når han tar slike sjanser som back sammenlignet med hva han er vant til som midtbanespiller.

Og ja, 4-3 er bedre enn 0-0.

Det som ble sagt om utspill fra egen 16-meter (visste ikke det var endret slik at det var blitt lov, trodde bare dommeren så gjennom fingrene på det) og at det er en god måte å skape eget spill, er helt sikkert riktig, men da må presisjonen opp ganske betydelig. Kan ikke huske vi skapte stort annet enn brudd på den måten i går, men mulig jeg husker selektivt. Uansett, er dette en innarbeidet taktikk, eller er det Faye Lund som synes det er lurt? Håper på det første, men kan ikke huske at Hansen gjør dette i like stor grad. I det hele tatt.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 06.07.2020 14:29    Post subject: Reply with quote

Det var jo litt spesielle forhold i går. Men jeg tror det rett og slett er dødfødt så lenge det er Reginiussen, Valsvik (eller Hovland) og Lundemo som skal stå for frispillingen. Åsen og Zachariassen er heller ikke så sylskarpe i vendingene at de kan kompensere for det.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Angriff
Proff


Joined: 08 Nov 2007
Posts: 432
Location: Jessheim

PostPosted: 06.07.2020 14:37    Post subject: Reply with quote

Man kan si hva man vil om Forren, men han hadde vært fin til sånt. Forren og Reginiussen hadde vært et fint stopperpar.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 06.07.2020 14:38    Post subject: Reply with quote

Laaaaaangsomt.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 06.07.2020 15:44    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Ellers er jo 'den andre playmakeren' noe av en kjepphest for meg også, for det er noe som har gått igjen i alle de gode Rosenborg-lagene - vi kan ikke ha to rene løpere, vi trenger eleganten også. Ellers blir det for lett å ta ut ballsentralen og la huleboerne forsøke å kombinere seg gjennom uten hjelp. Da må vi også tåle at denne spilleren ikke har samme duellstyrke og løpskapasitet, så lenge han leverer med ball.


Dette er jeg veldig enig i. Husk at i vår aller beste kamp, Dortmund i 99, spilte vi med tre «playmakere», Skammels, Berg og Winsnes ettersom Basma var skadet og Strand vikarierte som back. Vi vant kampen fordi vi dominerte banespillet.

Jeg likte veldig se siste minuttene i går hvor Holse spilte på midten. Han minner meg om Sapara.
Back to top
View user's profile Send private message
EGA
Veteran


Joined: 09 Aug 2009
Posts: 1535

PostPosted: 06.07.2020 16:53    Post subject: Reply with quote

Vedrørende frispilling fra keeper. Vi har sålangt spilt steinalder fotball med langeballer ut med Ledsagende ball tap. Hansen prøver heller ikke korte utspill, men han tørr kanskje ikke med de vi spiller med per idag.
Med Skjelbred, Trondsen, Tagseth og kanskje Reitan vil vi få dette til i mye større grad og det er helt essensielt.
Så må vi ha inn ballsikre forsvarsspillere så fort som mulig, les Besim.
Back to top
View user's profile Send private message
JohnTiger
Veteran


Joined: 27 Nov 2007
Posts: 2572
Location: Heimdal

PostPosted: 06.07.2020 20:56    Post subject: Reply with quote

Pokie wrote:



.....

Er konkret eksempel på dette er Tore Reginiussen, som ofte vinner de fleste av sine dueller. Når han kommer inn i dueller hvor det er litt stress å få vekk ballen ender det ofte i klareringer som forsvinner utover linja eller i meningsløse klareringer opp i banen. Resultatet er at vi mister ballen. Veldig ofte er disse situasjonene slik at det er medspillere tilgjengelige og ledige, kun en kort/enkel pasning unna. Jeg savner da ofte at man prøver å komme ut av på papiret overkommelige forsvarssituasjoner med ballen i beina eller i laget. Dette forsøkte Trondsen flere ganger i går å løse på en mer konstruktiv måte, og det resulterer ofte i at vi unngår å bli angrepet med en ny bølge. Vi unngår rett og slett at motstanderen opparbeider seg et stort trykk på oss. Xavi sa en gang i et intervju at en klarering er en erkjennelse av å ikke ha god nok oversikt over spillet, og poengterte at det alltid er mulig å sette seg inn i ulike situasjoner slik at man ikke trenger å kælke ballen langt oppover uten mål og mening.


Dette! Tommel'n opp!
_________________
Rosenborg e laget!

Twitter : @JohnTiger67
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 13, 14, 15
Page 15 of 15

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb