English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Sportslig støtteapparat
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 51, 52, 53  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 04.08.2020 17:58    Post subject: Reply with quote

Litt av problemene med nederlenderne var vel antagelig ikke at de utfordret RBK, men hele NFF/Norsk Idrett/politikerne ved å foreslå spissing i yngre alder.

SIB som satt da disse konfliktene oppsto, var jo temmelig lojal NFF mann på det punktet.

I Norge skal vi jo bedrive allidrett frem til 4. klass, og for guds skyld ikke konkurrere før vi er omtrent voksne.

Jeg tror faktisk ikke det er i RBK's interesse å utfordre hele samfunnet på dette, selv om de fleste av oss antagelig er enige i at det hadde gitt Norge bedre fotballspillere.
Back to top
View user's profile Send private message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 04.08.2020 18:10    Post subject: Reply with quote

Nå er jo Norge i rivende utvikling på spillersiden, så hvorvidt det vil hjelpe noe mer å spisse i tidligere alder er jo heller usikkert.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8924
Location: Rosenborg

PostPosted: 04.08.2020 18:13    Post subject: Reply with quote

Norsk idrett generelt er vel ikke akkurat kjent for å være spesielt nytenkende. Det er rimelig blodkonservativt og lite mottakelig for tanker og ideer utenifra, enten det er langrenn eller fotball. Forbundet vet best, ferdig snakka.
Back to top
View user's profile Send private message
Gnafs
Senior


Joined: 06 Oct 2019
Posts: 229

PostPosted: 04.08.2020 18:37    Post subject: Reply with quote

RBKs nye akademisjef: "Pratet med RBK-styret før han fikk jobben: Ønsker en trøndersk profil"

Skal vi bli en større klubb eller en mindre klubb? Helt greit at han er trønder, men det burde ikke være hovedfokuset når man skal ansette noen.

Fordi trøndere vet helt sikkert best hvordan akademier skal drives?
Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message
Nidarosballklubb
Rutinert


Joined: 15 Apr 2019
Posts: 648
Location: Norge

PostPosted: 04.08.2020 18:37    Post subject: Reply with quote

RBK bør i hvert fall kvitte seg med de to osteopatene. Helt utrolig at de bruker penger på sånt.
Back to top
View user's profile Send private message
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 859

PostPosted: 04.08.2020 18:38    Post subject: Reply with quote

Dew wrote:
Nå er jo Norge i rivende utvikling på spillersiden, så hvorvidt det vil hjelpe noe mer å spisse i tidligere alder er jo heller usikkert.


Må si meg litt uenig der. To av nøkkelårsakene som trekkes frem av Håkon Grøttland når det kommer til dette er revolusjonen innenfor spillerutvikling blant klubbene, og landslagsskolen som skolerer spillere fra de er 12 år gamle. Denne revolusjonen av spillerutviklere som Grøttland henviser til - har ikke breddelag ressurser til å drive bra nok. Det er jo ingen tvil om at unge lovende fotballspillere har en større sjanse for suksess under gode fotballfaglige spillerutviklere, fremfor foreldretrenere. Sammenhengen mellom disse to nøkkelårsakene der man får et bedre treningsalternativ pluss at man skolerer fra yngre alder tilsier for meg bare at vi vil få enda større fremgang om vi også begynner med spissing fra yngre alder. Dette kan vell den felles spillerutviklingsmodellen som toppnasjonene driver med bekrefte.
Back to top
View user's profile Send private message
JW
Rutinert


Joined: 04 Dec 2014
Posts: 531
Location: Hell

PostPosted: 04.08.2020 19:44    Post subject: Reply with quote

Ansettelsen av Roar Vikvang er et skritt i retning av tilbake til røttene. Dette startet med ansettelsen av Kåre Ingebrigtsen i 2015, men skled helt ut med Horneland som trener.
Med Roar Vikvang får akademiet en dyktig fotballfaglig leder som er flasket opp med eggensk 4-3-3 og har, med unntatt av noen sesongers lefling med 3-5-2, benyttet dette systemet i mange år. Han vil være en garantist for å tenke offensiv og underholdende fotball (Blink scoret 69 mål i fjor og har i år som nyopprykket lag i OBOS scoret 15 mål på 7 kamper).
Det viktigste argumentet for ansettelsen tror jeg likevel er Vikvangs ledererfaring med å utvikle mennesker og hans evne til å være en samlende og synlig leder. Ryktene om misnøye i spillergruppa er selvsagt overdrevne, spillere som ikke får spille vil oftest være misfornøyd.
Ansettelsen kan kritiseres for ikke å være et uttrykk for nytenkning og ikke gi åpning for impulser utenfra Trøndelag, men ønsket fra ledelse og styret går tydelig ikke i den retning.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 04.08.2020 20:04    Post subject: Reply with quote

Vikvang:

- Det viktigste nå er å få på plass resten av teamet, så vi vet hvem som skal være med å utgjøre akademiet fremover. Så skal vi i fellesskap utvikle og legge planene. Noe som vil være viktig for meg er å by på meg selv, overfor trøndersk fotball.

– Hva legger du i det?

– Å være til stede på arenaer der trøndersk fotball er samlet i samarbeid med NFF Trøndelag. Jeg ønsker å gi fotballmiljøet i Trøndelag innsikt i hvordan man tenker i ungdomsakademiet til Rosenborg og hva vi er opptatt av i spillerutviklingen. Gjennom det håper jeg at vi kan knytte tettere relasjoner til trenerne i trøndersk fotball. I fellesskap skal vi prøve å løfte nivået over hele fjøla. Det tror jeg også vil komme Rosenborg til gode på sikt.

(...)

Nå går man altså helt bort fra den «nederlandske modellen».

– Man tar ulike retninger, steg og beslutninger i forskjellige perioder. Klubben valgte nederlenderne og de har gjort en bra jobb. Samtidig kjente vi at vi kanskje burde gå tilbake nå. Å få en trøndersk profil, sier Dorsin.

– Derfor trenger vi en leder som har sterke røtter i den trønderske fotballen. Roar kjenner hele Trøndelag og Rosenborg godt. Det er dette vi tror på nå, forteller Dorsin.

– Hva blir annerledes da? Du snakker om den trønderske profilen, hva betyr det?

– Det handler blant annet om spillestil, hvordan vi vil fremstå og verdiene til klubben, sier sportssjefen.

Les mer: Dette var RBK-styrets viktigste krav til den nye akademisjefen

Personlig mener jeg at den viktigste talentutviklinga uansett skjer gjennom å la talenter få prøve seg på A-laget. Tagseth og Ceide er allerede i ferd med å bite seg fast.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Duncan
Senior


Joined: 16 Aug 2016
Posts: 182

PostPosted: 04.08.2020 20:31    Post subject: Reply with quote

ODN wrote:
For de som synes dette høres ut som en god signering - så er denne signeringen for meg like idiotisk som Horneland og Bjerkeset, og om dette skal bli en suksess så må vi ha mer flaks enn vi hadde med KI.

Det er ingen tvil om at Vikvang har fått til gode resultater med lite ressurse, men her handler det om å se bak resultatene. Har sett så og si alle kampene til Blink fra og med opprykket deres ifjor til i år, og jeg stiller meg undrende til hvordan en resultatorientert trener med ganske lik filosofi som Horneland klarer å bli ansatt til akademileder når han ikke engang bruker talentene han har i nåværende lag. Henviser til (https://www.dagbladet.no/sport/karing-obos-ligaens-storste-talenter/72677890) hvor Karl Martin Rolstad har blitt henvist til benken bak en omskolert spiss og midstopper fra Byåsen.


Her er det vel mer dagbladet som er på bærtur? Rolstad er absolutt spennende, men hadde i hovedsak sin kamparena for Blink 2 i 4.divisjon i fjor, med noen få innhopp på A-laget. Da er det kravstort å forvente at han skal starte kamper i Obosligaen allerede..

Når det gjelder Vikvangs ferdigheter som trener vil jeg si at årets sterke start i Obosligaen er langt mer imponerende enn fjorårets opprykk, mannskapene tatt i betraktning! Grunnfilosofien er veldig trøndersk 4-3-3, og om man så kampene i fjor var det til tider mye godt etablert spill gjennkjenbart for trøndere. Vil si det er veldig naturlig at finspillet er sjeldnere og en mer kynisk tilnærming benyttes i år når man spiller på et nivå de færreste har prøvd seg på før.
Back to top
View user's profile Send private message
Duncan
Senior


Joined: 16 Aug 2016
Posts: 182

PostPosted: 04.08.2020 20:34    Post subject: Reply with quote

TomAndre wrote:


Kan også nevne at før fjorårssesongen der blink på mirakuløst vis rykket opp, ønsket spillergruppa i blink han ut. Var stor misnøye blant spillerene med Vikvang, men i fravær av kandidater til å ta over så fikk han bli.

Dette er løgn. Vikvang tok over som trener etter Are Tronseth før fjorårets sesong, og var godt likt blant spillergruppa gjennom hele sesongen..
Back to top
View user's profile Send private message
Stano_11
Veteran


Joined: 16 Feb 2004
Posts: 2974

PostPosted: 04.08.2020 20:41    Post subject: Reply with quote

Jeg kan egentlig ikke skjønne hvorfor vi går bort fra nederlenderne. De har gjort en fantastisk jobb og fått opp flere talenter som nå er i a-stallen. Hvorfor skal vi gå tilbake til den trønderske profilen, som Dorsin nevner? Har vi mulighet til å hente kyndige folk fra et land som over flere 10 år har produsert utrolig mange gode unge spillere så er det jo der vi må se.

Skal vi nå igjen begynne med det tullet der vi ikke henter talenter før de er 16-17 år til klubben? Og er det nå kun trønderske talenter som gjelder? Vi bør ha hele Norge som felt og hente talenter nede i 13 årsalderen. Da snakker vi akademi. Nå blir det tilbake til bare fjas og tull og vi vil se mindre med talenter inn i a-stallen i årene fremover.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1842
Location: Stjørdal

PostPosted: 04.08.2020 20:52    Post subject: Reply with quote

Når jeg tenker meg om så var det nok en anelse av misnøye i fjor, men som nevnt tidligere så er spillere som ikke får spille sjelden fornøyde. I fjor hadde vel Blink rundt 5 spillere på lån fra Ranheim, og disse ble jo lånt ut for å få spilletid slik at de ble ofte prioritert så lenge de var skadefrie. I tillegg presterte de jo på banen også.

Jeg tror ikke en trener som ikke har sterk støtte i spillergruppa hadde rykket opp med Stjørdals-Blink i fjor og ligget på øvre halvdel i OBOS etter 7 kamper.
Back to top
View user's profile Send private message
Ståle
Veteran


Joined: 06 Aug 2009
Posts: 1177
Location: Trondheim

PostPosted: 04.08.2020 21:04    Post subject: Reply with quote

Skremmende når dialekten til trenerne ser ut til å være viktigere enn det fotballfaglige. Skjønner ikke hvorfor det er så viktig å ha «trøndersk profil» på trenerne i akademiet. Det viktigste må vel være at det er trønderske spillere som kommer opp gjennom akademiet.
Back to top
View user's profile Send private message
mirar
Veteran


Joined: 09 Jun 2006
Posts: 1850

PostPosted: 04.08.2020 21:26    Post subject: Reply with quote

– Derfor trenger vi en leder som har sterke røtter i den trønderske fotballen. Roar kjenner hele Trøndelag og Rosenborg godt. Det er dette vi tror på nå, forteller Dorsin.

– Hva blir annerledes da? Du snakker om den trønderske profilen, hva betyr det?

– Det handler blant annet om spillestil, hvordan vi vil fremstå og verdiene til klubben, sier sportssjefen.


Jaha? Spiller ikke andre lag fra andre ligaer likt som RBK? RBK er nok ikke unikum...
Back to top
View user's profile Send private message
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 859

PostPosted: 04.08.2020 21:49    Post subject: Reply with quote

Duncan wrote:
Her er det vel mer dagbladet som er på bærtur? Rolstad er absolutt spennende, men hadde i hovedsak sin kamparena for Blink 2 i 4.divisjon i fjor, med noen få innhopp på A-laget. Da er det kravstort å forvente at han skal starte kamper i Obosligaen allerede..

Når det gjelder Vikvangs ferdigheter som trener vil jeg si at årets sterke start i Obosligaen er langt mer imponerende enn fjorårets opprykk, mannskapene tatt i betraktning! Grunnfilosofien er veldig trøndersk 4-3-3, og om man så kampene i fjor var det til tider mye godt etablert spill gjennkjenbart for trøndere. Vil si det er veldig naturlig at finspillet er sjeldnere og en mer kynisk tilnærming benyttes i år når man spiller på et nivå de færreste har prøvd seg på før.


Du må ikke glemme at Robert Williams var grunnen til at Rolstad hadde sin hovedarena på Blink 2. Alle som har fulgt med på innsiden på Stjørdals-Blink vet at Rolstad er det mest lovende talentet de har og har tatt store steg. Det handler ikke om forventning av å starte kamper - det handler om at han faktisk er god nok med tanke på stallen de har, men Vikvang velger å henvise han til benken til fordel for omskolert backup midstopper.

Må også si meg uenig i hva du sier om spillet til Stjørdals-Blink. Med en banestørrelse som minner mer om en 9’er bane så var det ikke mye godt etablert spill å finne hos de. Var mye bakrom, lange baller og kriging.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 04.08.2020 23:12    Post subject: Reply with quote

Synes fremdeles det stinker av at Nederlenderne dro sin vei, men Vikvang virker ikke som et dårlig valg heller.

Kan godt hende at det å ha en mann med gode kontakter ut i resten av trønderfotballen er en veldig stor fordel, men jeg skulle helst sett at vi beholdt Coolen og Herkees i klubben samtidig jeg da.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Snabeltann
Rutinert


Joined: 07 Jul 2012
Posts: 972

PostPosted: 04.08.2020 23:47    Post subject: Reply with quote

ODN wrote:

Med en banestørrelse som minner mer om en 9’er bane ... var mye bakrom.


Liten bane, mye bakrom. Velg én, du kan ikke ha begge dessverre.
Back to top
View user's profile Send private message
Duncan
Senior


Joined: 16 Aug 2016
Posts: 182

PostPosted: 04.08.2020 23:54    Post subject: Reply with quote

ODN wrote:


Må også si meg uenig i hva du sier om spillet til Stjørdals-Blink. Med en banestørrelse som minner mer om en 9’er bane så var det ikke mye godt etablert spill å finne hos de. Var mye bakrom, lange baller og kriging.


Til dels mye kriging og slå langt/spille på liten risiko i år, i fjor, særdeles lite av dette! Ofte overlegne motstanderen og spilte seg ut bakfra med trekløveret Fiske, Hove (Vinje) og Tromsdal som var meget gode til å finne rettvendt indreløper.
Back to top
View user's profile Send private message
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 859

PostPosted: 05.08.2020 01:08    Post subject: Reply with quote

momonster wrote:
Liten bane, mye bakrom. Velg én, du kan ikke ha begge dessverre.


Hadde du brukt like lang tid på å sjekke informasjon om banen som du gjorde på å skrive innlegget hadde du funnet ut hvor liten bredden på banen er - noe som fører til kortere avstander mellom spillerne. Faktumet at banen var ujevn, slitt og revnet på flere steder gjorde det ikke lettere å spille fin fotball på heller. På denne måten har Blink blitt et hardtarbeidende lag som presser høyt og slår i bakrom på angrepstrioen deres ved brudd.
Back to top
View user's profile Send private message
Willoch
Veteran


Joined: 22 Dec 2009
Posts: 1663

PostPosted: 05.08.2020 07:48    Post subject: Reply with quote

Flere lag har toppede g14, blant annet Stabæk og Brann.
_________________
Willoch
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1842
Location: Stjørdal

PostPosted: 05.08.2020 09:26    Post subject: Reply with quote

ODN wrote:
Hadde du brukt like lang tid på å sjekke informasjon om banen som du gjorde på å skrive innlegget hadde du funnet ut hvor liten bredden på banen er - noe som fører til kortere avstander mellom spillerne. Faktumet at banen var ujevn, slitt og revnet på flere steder gjorde det ikke lettere å spille fin fotball på heller. På denne måten har Blink blitt et hardtarbeidende lag som presser høyt og slår i bakrom på angrepstrioen deres ved brudd.


Nye Blinkbanen (gamle hjemmebanen) har en størrelse på 100x64, så den er både smal og kort. Ellers kan jeg ikke si at jeg kjenner meg igjen av din beskrivelse av Stjørdals-Blink i fjor, de spilte seg ofte ut bakfra og ballen gikk kjapt langs bakken med flere samtidige bevegelser. Selv om det hendte seg de slo i bakrom når de skulle kontre.
Back to top
View user's profile Send private message
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 859

PostPosted: 05.08.2020 09:54    Post subject: Reply with quote

Tror du misforstår poenget mitt her. Selv Haugesund prøver å spille til tider. Med den stallen Stjørdals-Blink hadde ifjor skulle det bare mangle at de ikke klarte å spille ut store deler av ligaen, noe de også skal ha honnør for at de tidvis gjorde. Om du ikke klarer å kjenne deg inn i beskrivelsen av de ifjor så har du sett for mye høydepunkter og lite fulle kamper.
Back to top
View user's profile Send private message
Duncan
Senior


Joined: 16 Aug 2016
Posts: 182

PostPosted: 05.08.2020 14:43    Post subject: Reply with quote

I sånne tilfeller det ville vært interessant å vite identiteten til forumbrukerne.. Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7419
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 05.08.2020 14:46    Post subject: Reply with quote

Personlig er jeg ganske fornøyd med at det (så vidt jeg vet) er 3 personer her i forumet som vet hvem jeg er i R-L... Razz
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
nin
Rutinert


Joined: 30 May 2008
Posts: 783

PostPosted: 05.08.2020 14:53    Post subject: Reply with quote

Har ikke så mye nyttig å si om Vikvang annet enn at han lager god pizza på den selvbygde pizzaovnen sin i hagen. Og at han jobber mye og er veldig trivelig.

¯\_(ツ)_/¯
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 51, 52, 53  Next
Page 38 of 53

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb