English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Eliteserien 2020
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 34, 35, 36  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  

Hvem blir tøffeste utfordrer til seriegullet?
Bodø/Glimt
4%
 4%  [ 4 ]
Brann
3%
 3%  [ 3 ]
Haugesund
2%
 2%  [ 2 ]
Kristiansund
0%
 0%  [ 0 ]
Mjøndalen
2%
 2%  [ 2 ]
Molde
67%
 67%  [ 55 ]
Odd
0%
 0%  [ 0 ]
Sandefjord
0%
 0%  [ 0 ]
Sarpsborg
0%
 0%  [ 0 ]
Stabæk
3%
 3%  [ 3 ]
Start
0%
 0%  [ 0 ]
Strømsgodset
1%
 1%  [ 1 ]
Viking
13%
 13%  [ 11 ]
VÃ¥lerenga
0%
 0%  [ 0 ]
Aalesund
1%
 1%  [ 1 ]
Total Votes : 82

Author Message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 06.10.2020 13:35    Post subject: Reply with quote

Kontekst er jo alt her, og problemet er vel egentlig vel så mye de som velger (eller rett og slett ikke vet bedre enn) å tolke alt i værste mening til enhver tid. Det er kanskje ikke helt heldig at statsministeren sier "vi er litt nazi på dette", men alle bør jo skjønne at det ikke var noe vondt ment med det der, i allefall om man prøver å legge litt godvilje til. Folk lager så jævlig bråk ut av ting som er bagateller.

Det er mer enn nok rasisme, trakassering og diskriminering rundt om som må tas tak i, så man trenger ikke konstruere problemer ut av det som ikke er det. Folk blir jo livredde for å prate med hverandre til slutt, fordi de kan si noe som noen tolker i værste mening og stempler dem som rasist eller nazist.
Back to top
View user's profile Send private message
Francisco Clementine
Veteran


Joined: 07 Aug 2018
Posts: 1389

PostPosted: 06.10.2020 13:52    Post subject: Reply with quote

Quote:
Folk blir jo livredde for å prate med hverandre til slutt, fordi de kan si noe som noen tolker i værste mening og stempler dem som rasist eller nazist.


Dette er reinspikka vrøvl. Jeg har aldri opplevd å bli stemplet som verken rasist eller nazist. Folk som har dette problemet burde reflektere over hvordan de fremstår, for jeg har ingen tro på at dette skjer helt tilfeldig.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 06.10.2020 14:01    Post subject: Reply with quote

Jeg har blitt kalt rasist fordi jeg kalte en fyr idiot når han spytta snusklysa si på butikkvinduet, så jo det skjer da i høyeste grad. Det handler også litt om hvordan man opptrer. Det går også an å ha en litt mer diplomatisk tilnærming enn å gå rett på "rasist faen" om noen sleiver med en formulering. Det er ikke sikkert det var vondt ment på noe som helst måte, og en kan ikke forvente at 60, 70, 80 åringer greier å holde seg oppdatert på hva som er innafor og hva som har blitt politisk ukorrekt til enhver tid. Handler litt om anstendighet.
Back to top
View user's profile Send private message
Francisco Clementine
Veteran


Joined: 07 Aug 2018
Posts: 1389

PostPosted: 06.10.2020 14:23    Post subject: Reply with quote

Den enkeltsituasjonen førte til at du nå kvier deg til å snakke med folk i frykt for at du igjen skal bli stemplet som rasist? Dette var åpenbart en one-off, og det burde sitte langt inne å trekke konklusjoner om at folk grunnløst blir kalt rasister på bakgrunn av dette.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 06.10.2020 14:28    Post subject: Reply with quote

Må du slutte da. Poenget er jo at hvem som helst kan komme med en kommentar som noen kan tolke i værste mening. Mulig du er perfekt og går gjennom livet uten å si eller gjøre noe dumt altså, men de fleste av oss kan faktisk bomme av og til, uten at det nødvendigvis er noe vondt bak det eller man er nazisympatisør eller kvinnehater eller jødehater eller hva det måtte være av den grunn. Det er lov å bruke huet, og hører man noen si noe dumt så går det faktisk an å si at hei dette er ikke greit, i stedet for å stupe i skyttergraven og klassifisere folk som både det ene og det andre.

Den der trenden med at hat og vold skal besvares med mer hat og vold er en ekstremt farlig spiral som man for alt i verden bør prøve å komme ut av. Og da hjelper det ikke å fyre opp aggresjonen på max hver gang noen formulerer seg litt uheldig.


Last edited by Sløvsekken on 06.10.2020 14:44; edited 3 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 06.10.2020 14:29    Post subject: Reply with quote

Alt dette er jeg enig i, og å henge seg opp i at statsministeren (som jeg ellers synes er veldig mange ting som ikke egner seg på trykk) bruker det ultravanlige 'nazi' om å være streng synes jeg er rimelig håpløst. Hvem i alle dager er det som kan bli krenket av dette? Er det nynazistene på Sørlandet som skal si 'neheien, vi er jo slett ikke så rigide, og dette blir en stereotypisk oppfatning av nazisme'? Er det veldig lite pragmatiske folk som skal bli såret over å bli satt i bås med nazistene? Skal man unngå bruken av ordet i offentligheten overhodet fordi man kan retraumatisere et ukjent antall 100-åringer som bærer med seg krigens sår? Det er mulig jeg er korttenkt, men jeg klarer ikke å skjønne problemet.

Det er nettopp derfor jeg synes at det blir tåpelig å dra PK-kortet på bruken av ordet apekatt som skjellsord, for der er den injurierende kraften utvilsom, og den injurierende intensjonen nesten like utvilsom. Hvis man til stadighet ramler utpå med feiltakelser og misforståelser på det nivået, og blir stemplet som rasist i diskusjoner, så tror jeg man burde ta en liten self check på om de glippene er freudianske.

At enkelte synes det er veldig opportunt å dra rasistkortet hver gang de får kritikk er selvsagt både idiotisk, korttenkt og selvskadende. Et problem? Kanskje, men faktisk et veldig mye mindre problem, både i skala og utbredelse enn det motsatte. Det er selvsagt sårende for de det gjelder å feilaktig bli kalt rasist - jeg hadde blitt dritforbanna - men det er nok fortsatt vesentlig verre å føle at man anses som mindre utviklet på grunn av hudfarge og opphav. Tror jeg da, i alle fall, som aldri noen gang vil oppleve forskjellen.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Francisco Clementine
Veteran


Joined: 07 Aug 2018
Posts: 1389

PostPosted: 06.10.2020 14:44    Post subject: Reply with quote

Godt innlegg, Zap.
Back to top
View user's profile Send private message
Francisco Clementine
Veteran


Joined: 07 Aug 2018
Posts: 1389

PostPosted: 06.10.2020 15:20    Post subject: Reply with quote

Quote:
Mulig du er perfekt og går gjennom livet uten å si eller gjøre noe dumt altså, men de fleste av oss kan faktisk bomme av og til, uten at det nødvendigvis er noe vondt bak det eller man er nazisympatisør eller kvinnehater eller jødehater eller hva det måtte være av den grunn


Jeg er langt i fra perfekt og har blitt kalt mye rart opp gjennom årene, men har til gode å bli kalt noen av tingene du lister opp. Om man kommer i denne situasjonen må man som sagt reflektere over egen oppførsel eller ordvalg. Selv om du ikke forsøkte å såre noen, så burde man ta det til seg om det oppfattes annerledes av motparten og ta lærdom av det.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 06.10.2020 16:13    Post subject: Reply with quote

Jeg synes det handler litt om balanse her. Det er absolutt ikke sånn at man bør få si akkurat det man vil uten reaksjoner, men det er heller ikke sånn at "offeret" alltid har rett til å rope ulv. Rasisme skal ikke være et trumfkort fra noe hold. Det er lov å bruke skjønn og sunn fornuft - på begge sider.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 06.10.2020 16:26    Post subject: Reply with quote

Det er det som er litt greia ja. Det er en ganske opplagt forskjell på det å faktisk aktivt trakasere eller diskriminere noen og det å ordlegge seg på en dårlig måte, eller på en måte som lett kan tolkes til noe som ikke var intensjonen, uten at det nødvendigvis var noe vondt ment. Som Zorac sier, man må bruke vettet man har fått utdelt og ikke bare automatisk gå i full krigsmodus. Og for de som evt. driter seg ut med et verbalt sleivspark så er nok også både forståelsen og viljen til å beklage også langt større om noen påpeker at det var over streken på en litt mer diplomatisk måte, kontra det å bare gå rett på en aggresiv utskjelling. Det fører bare til en mer opphetet situasjon.
Back to top
View user's profile Send private message
IDKFA
Junior


Joined: 04 Oct 2020
Posts: 85

PostPosted: 06.10.2020 16:38    Post subject: Reply with quote

Litt som han amerikanske professoren som nylig fikk fyken fordi studentene hadde klaget på at han nevnte et random kinesisk ord som i uttalen lignet på "nigger".

Der har det virkelig gått for langt nå.

https://www.youtube.com/w...fq4tfiGN1g
Back to top
View user's profile Send private message
Rallepus
Veteran


Joined: 02 Feb 2012
Posts: 1205

PostPosted: 06.10.2020 17:14    Post subject: Reply with quote

Eliteserien 2020 RBK
_________________
Dette er livet, og du kan ikke gi slipp på det, du klynger deg til et håp om at et mirakel skal skje, og hver kveld skjer det noe helt motsatt.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 06.10.2020 17:22    Post subject: Reply with quote

Den er jo avgjort. Bare gjenstår å se hvem som skal spille obos og tulle-ecup neste år. Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3530
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 07.10.2020 14:53    Post subject: Reply with quote

https://www.tv2.no/sport/11695432/

Bare en av "apeberget" blir straffet.

Utestengt fra Color Line ut 2021
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 07.10.2020 15:05    Post subject: Reply with quote

Veikt. Bare én og bare i et drøyt år.

Blir rimelig tungt når NFF (og andre) kjører kampanjer på dette jevnlig, for ikke å si hele tiden, mens klubbene nærmest gir alibi-straff.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 09.10.2020 15:06    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:

"Mongo" har dobbel betydning som skjellsord, idet det rommer fordommer både mot etnisitet og psykisk utviklingshemming. Det er en forkortelse for "mongoloid", og "-oid"-endingen betyr "ligner på". Man brukte tidligere denne betegnelsen på personer med Down syndrom fordi hudfolden ved øynene fikk dem til å ligne på personer fra den mongolske rase. Dette har vi heldigvis gått bort fra, men skjellsordet består altså, og antyder idioti basert både på en kromosomfeil og asiatisk herkomst. Ikke spesielt greit.


Siden det er rolig i serien ennå en stund våger jeg å fortsette avsporingen her litt til.

Jeg var ikke klar over den opprinnelsen til ordet - sikkert manglende interesse i det jeg lærte meg hva det betød. Den gang oppfattet jeg "mongo" som et nedsettende begrep om alle med diverse skavanker, fra Downs syndrom og verre.

Men med presiseringen fra bolgebah - dette må da være ganske nært opptil det ultimate FUCK YOU til Genghis Khan og hans folk fra den vestlige verden. At alle med et syndrom som gjør de relativt funksjonshemmede blir klassifisert som "ligner på mongolene"... Ja, det er stygt, men dæven det er slem banter rettet mot våre pil-og-bue-fra-hesteryggen-erobrende venner i øst. Hadde mongolene hatt vassere våpen hadde det vært til å bli bekymret av.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 09.10.2020 16:44    Post subject: Reply with quote

Genghis Khan drepte og hadde seg såpass mye i Europa at det visstnok er 5% sjanse for at hvem som helst av oss er i slekt med ham.

Mongo har vel blitt/vært et uttrykk som er brukt for så å si alle utviklingshemminger, ikke bare Downs. Det var i hvert fall det da jeg gikk på barne- og ungdomsskolen.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 12.10.2020 07:31    Post subject: Reply with quote

Etter hvert ble det sånn, ja, men "mongoloid" var faktisk gangbar fagterm for personer med Down syndrom ganske nært opp til vår tid. Jeg har en nær slektning som blant annet jobbet med utviklingshemmede i min barndom på åttitallet, og jeg kan huske at det begrepet fortsatt ble brukt også av fagfolk om personer med Down. Så ble det som Zorac skriver, at "mongo" ble plukket ut av den "nøytrale" terminologien og tatt i bruk som skjellsord for å antyde nedsatt intelligens. Akkurat som "hemma" ble ekstrahert fra fagtermen "psykisk utviklingshemming" og skreket over skolegården. Skjønt, det er jo også klart at det er spesielt lite greit å bruke "ansiktstrekk som en østasiater" om en kromosomfeil, som altså utgjør den doble betydningen jeg beskrev ovenfor.

Generelt er det også sånn at ulike diagnoser etter hvert må bytte navn når stigmaene knyttet til dem blir store nok, altså når det har gått så langt at diagnosene blir til skjellsord, men det er altså heldigvis en stund siden vi kvittet oss med de mest belastende begrepene. Det foreløpig siste som skjedde var en mindre endring for 20 års tid siden hvor man bestemte seg for å sløyfe genitivsformen i egennavns-syndromene - vi sier nå Down, Tourette og Turner syndrom, f.eks., uten s-en bak navnet på legen/forskeren som beskrev syndromene først.
Back to top
View user's profile Send private message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3113

PostPosted: 12.10.2020 08:00    Post subject: Reply with quote

Idiot var vel strengt tatt en diagnose en gang i tiden også.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 12.10.2020 11:12    Post subject: Reply with quote

Jeg har en bekjent som jobbet med slike psykisk utviklingshemmede.

En gang, fortalte hun, hadde de med seg en gruppe ut på tur. En av dem begynte plutselig å gå midt ute i ei sterkt trafikkert gate; hvorpå en ansatt springer bort, trekker vedkommende tilbake og skriker "ER DU IDIOT ELLER???"

"... ja," kom det nøkterne svaret.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 12.10.2020 13:17    Post subject: Reply with quote

Bananskrue wrote:
Idiot var vel strengt tatt en diagnose en gang i tiden også.


Riktig, da som en person med mental alder på 2 år eller mindre. Så personen som gikk i veien og svarte ja var neppe idiot.

Men idios kommer fra gresk antikk og betyr en privat person / egoistisk person som ikke bryr seg om det offentlige liv / en person som ikke er opptatt av politikk.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 12.10.2020 13:22    Post subject: Reply with quote

Han var visstnok ikke så opptatt av politikk.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 12.10.2020 13:39    Post subject: Reply with quote

Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 12.10.2020 18:34    Post subject: Reply with quote

Er du fremdeles nervøs for at Horneland kan komme tilbake, Hedning?
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 12.10.2020 19:13    Post subject: Reply with quote

Seriøst. Jeg er det. Koteng og Bratseth kan finne på noe sånt.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 34, 35, 36  Next
Page 27 of 36

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb