English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Sarpsborg - Rosenborg
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  

Hvem var beste Rosenborg-spiller?
Hansen
2%
 2%  [ 2 ]
Hedenstad
1%
 1%  [ 1 ]
Reginiussen
2%
 2%  [ 2 ]
Eyjolfsson
22%
 22%  [ 15 ]
Konate
38%
 38%  [ 26 ]
Zachariassen
7%
 7%  [ 5 ]
Henriksen
4%
 4%  [ 3 ]
Konradsen
1%
 1%  [ 1 ]
Helland
1%
 1%  [ 1 ]
Islamovic
10%
 10%  [ 7 ]
Ceide
7%
 7%  [ 5 ]
Reitan
0%
 0%  [ 0 ]
Total Votes : 68

Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 25.10.2020 22:47    Post subject: Reply with quote

Må si at jeg er lettet over at vi vant i kveld, siden Molde gjorde det samme. Blir fire spennende kamper i november før sølvstriden forhåpentligvis kan avgjøres i vår fordel 2. søndag i advent.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 25.10.2020 23:32    Post subject: Reply with quote

Ståle wrote:
Og skal vi først legge oss lavt og utnytte mulighetene til å kontre så må vi jo faen meg ta de mulighetene helhjerta og med presisjon

Der er du jo samstemt med Hareide sånn jeg forstod ham i post-match intervjuet. Han var absolutt ikke fornøyd med hvordan kontringsmulighetene ble forvaltet...
Back to top
View user's profile Send private message
Tyholt
Senior


Joined: 17 Sep 2016
Posts: 228

PostPosted: 25.10.2020 23:38    Post subject: Reply with quote

2,3 poeng i snitt med Hareide i ES hittil. Han gjør det han skal denne sesongen - resultater.
Back to top
View user's profile Send private message
Nåssåladden
Veteran


Joined: 19 Sep 2004
Posts: 3197
Location: Oslo

PostPosted: 26.10.2020 08:35    Post subject: Reply with quote

Ståle wrote:
Likte bedre Ingebrigtsen sin tilnærming da han tok over høsten 2014. Terpet bare angrepsspill den høsten. Førte til en del flotte seire og noen grufulle tap, men var i set minste underholdende å se på. De to siste kampene har vært tragiske å se på. Null offensiv samhandling. Og skal vi først legge oss lavt og utnytte mulighetene til å kontre så må vi jo faen meg ta de mulighetene helhjerta og med presisjon


Den samme Ingebrigtsen tar altså knapt poeng med Brann så er jo ikke bare treneren det kommer an på. Men også (u)forløst potensiale i laget og ikke minst en hvis grad av tilfeldigheter.

Samtidig slipper Hareide unna med et mer defensivt opplegg og mindre offensiv samhandling enn selv "Haugesund-fotballen" mange her inne mente vi drev med før.
_________________
De mest bortskjemte supporterne i lainnet!
Back to top
View user's profile Send private message
Ståle
Veteran


Joined: 06 Aug 2009
Posts: 1171
Location: Trondheim

PostPosted: 26.10.2020 08:42    Post subject: Reply with quote

Det er sikkert en fornuftig langsiktig strategi av Hareide å starte med å stramme opp forsvarsspillet først. Vi er jo mye værre offensivt akkurat nå enn både under Horneland og Ingebrigtsen. Kan godt hende denne høsten er et nødvendig onde for å oppnå suksess neste år, og dermed verdt det. Poenget mitt var bare at for oss som ser kampene er det forferdelig kjedelig.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 26.10.2020 09:00    Post subject: Reply with quote

Som andre har påpekt tidligere, så blir nok Hareide aldri en Eggen som sender alt og alle i angrep i 90 minutter. Det var det vel forhåpentligvis ingen som forventet heller. Hareide er en slu taktikker, og vil alltid gjøre det han må for å vinne fotballkamper. Det er tross alt det som gjør at han beholder jobben.

Denne sesongen var i stor grad kjørt før den begynte, med 8 av 9 poeng tapt på de 3 første kampene, og et lag som var fullstendig ute av det. Da handler det om å skrape sammen så mye poeng som mulig og sikre e-cup i 2021. Etter Hareide får en høst med 1 kamp i uka og en full oppkjøring mot neste sesong, så håper og tror jeg vi får se et RBK-lag som er betydelig bedre også offensivt, selv om nok heller ikke i 2021 kommer til å angripe hodeløst. Spesielt ikke på bortebane på plastikk.
Back to top
View user's profile Send private message
JB
Veteran


Joined: 04 Aug 2013
Posts: 1057
Location: Holmedal, Årjäng, Sverige

PostPosted: 26.10.2020 09:19    Post subject: Reply with quote

Det er dette vi får med Hareide. Vi kommer ikke til å spille feiende flott angrepsfotball, og underholde kritikerne. Men vi vinner kamper
Vi kommer til å spille kontrollert , kynisk og effektiv fotball, for i sluttenden når tabellen summeres er det antall poeng som teller.
Det var jo dette som felte Hamrén når han var her, og Åge i Danmark.
Under Hamrén tapte vi vel 1 kamp på 2 år, og Danskene tapte ikke på 34 kamper under Hareide, men likevel ble de fjernet, fordi kritikerne krever champagne, brød og sirkus.
Så får man velge da... vil vi spille artig angrepsfotball og risikere gi bort poeng fordi vi er i overkant offensive, eller skal vi spille mer slik de større klubbene i Europa gjør? Europeisk fotball er kynisk, kontrollert og balansert. Klubbene slipper seg gjerne litt mere løs på hjemmebane, men når man spiller borte handler alt om å være tolmodige, vente på muligheter, være kyniske og effektive. Alt dette har Åge forstått, og gjennomfører til punkt.
Det handler om å ta poeng, vinne serien, og kvalifisere seg til sluttspill i Europa.
Hat det eller elsk det.. Dette er hva vi får når vi hentet Åge.
_________________
Rosenborg Ballklub er min religion, og Lerkendal er kjerka.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 26.10.2020 11:07    Post subject: Reply with quote

Jeg synes det er en viktig egenskap i en trener å tenke at offensiv fotball lønner seg, ikke bare er pynt på forsvarskaka. Jeg er totalt uenig i premisset om at det 'lønner seg' å være defensiv, at det er å 'spille på resultat'. Det er en så utpreget norsk tankegang det, at angrepsfotball er unødvendig risiko, og forsvarsfotball gir resultater og vinner troféer. For oss i Trondheim er jo dette dessuten totalt mot bedre vitende, og man trenger jaggu ikke se mange kamper utaskjærs for å bli korrigert heller. Det er derfor landslaget vårt ser ut som det gjør i viktige kamper.

Dette S08-laget skal vi kunne spille over på ledelse. Og dét er forskjellen på Hareide-laget og Hamrén-laget. Under Hamrén hadde vi enten ballen, eller så hadde motstanderlaget ballen på egen halvdel, eventuelt ledet inn i et totalt ufarlig rom. Det laget stod fremme og kontrollerte kampen med ballen, mens dette laget legger seg bakpå og inviterer til situasjoner i boksen og dødballfest.

Svensk kynisme kontra norsk kynisme, altså. Ingen av delene er videre spennende, ingen av delene er spesielt moderne, men en av delene gir bedre resultater.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Noah FC
Rutinert


Joined: 27 Aug 2012
Posts: 530
Location: Namsos

PostPosted: 26.10.2020 11:07    Post subject: Reply with quote

JB Tommel'n opp!

Liker seier bedre en tap! Men såklart må vi forbedre spill på plastikk. Tror nok at en vinteroppkjøring på plast øker nivået tilstrekkelig Love
_________________
Ja. D va d da. Sei d.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 26.10.2020 12:26    Post subject: Reply with quote

Det ble vel egentlig en ny sånn kamp der man ikke kan si at vi er noe bedre fotballag enn midtsjiktet i serien. Og det til tross for en litt lovende start, der vi i mye større grad truet bakrommet - så snart S08 fikk justert seg inn ble det vanskelig å finne bakrom med såpass langsomme spillere/dårlige startere som vi bruker i fremste ledd (Pål/Dino, Ceide, respektivt). Vi har god uttelling igjen, med scoring på en litt billig (men trolig korrekt) straffe og en fin kontring som ender i en ikke mer enn grei sjanse som Konate putter fint på.

Og på det punktet skulle man egentlig tro vi hadde litt mer å by på som lag. Vi leder 2-0 litt ut av ingenting, og Sarpsborg må fremover i banen, men det klarer vi ikke å straffe i det hele tatt. Vi blir liggende lavt og lar hjemmelaget ta over kampen, og når reduseringen kommer er jo det fortjent. Det vekker heller ingen respons, unntatt å ta ut de 'risikable' kantspillerne og gå over til en hardbarket defensiv 4-5-1 helt uten kontringsspillere eller -intensjon. Det er veldig baktungt å sette inn Tagseth på venstre kant når vi har RWP, kanskje den mest bakromsaktige spilleren vi har, i troppen, og Sarpsborg ender likevel opp med å bryte igjennom på den siden.

Det er egentlig ikke så rart at det blir sånn, for med valget vi gjør av to så ensporede indreløpere så blir det vanskelig å kontrollere kamper med ball. Begge gjør jo flere handlinger med ball som egentlig hører hjemme to-tre nivåer under, og det hemmer oss veldig. Henriksen er selvsagt mer ballsikker, men han spiller også helt uten frekvens og risiko, han drar ned tempoet og minner mer om en mindre stresset Lundemo enn noe annet.

Det hadde vært bedre om vi forsøkte å øve på noe offensivt nå også, for jeg har ingen tro på at det bare oppstår i forsesongen. Kanskje er planen at vi skal bruke helt andre spillere?

Børs:

Hansen 5 - Sjanseløs på scoringen. Trygg og rolig ellers.

Hedenstad 3 - På etterskudd mye av tiden, og tok sitt fjerde gule. Venstresiden åpnet seg fullstendig etter at Hedenstad tok over. Lite med fremover.

Reginiussen 4 - Livsfarlig i motstanders boks. Livsfarlig med ball. Nestsistepasning og flere ballmist. Gult. Skade.

Eyolfsson BB 7 - Klarer å stikke en fot borti det aller meste. Tøff og hard i duellene. Best igjen.

Konate 6 - Begynner å slippe seg mer løs fremover nå, og belønnes med en slepen scoring. Ut med kjenning.

Zachariassen 4 - Blir mer en bakromsspiss enn en indreløper til tider. Jobber knallhardt.

Henriksen 4 - Vinner dueller og triller ball til siden, men mangler frekvens og rekkevidde.

Konradsen 4 - Mer statisk med Zachariassen nede, og har ikke nærspillet til å holde tempo oppe.

Helland 3 - Forsøker på mye riktig, men det går for sakte med føttene hele veien til at ting lykkes.

Dino 5 - Utakknemlig jobb med lite folk rundt seg. Lite giftig foran mål. Setter straffen sin.

Ceïde 5 - Ganske rolig kamp uten de helt store dribleraidene, men gjør en fin jobb på 2-0. Har litt for lyst på scoringen sin, og nøler for mye.

Reitan 4 - Mislikte å vrakes? Skulle vel hatt cirka tre gule kort på en halvtime, alle for ufinheter. Unoter som bør plukkes, det er ikke første gang vi ser litt armer og bein og kryssjekking fra Reitan når ballen er et annet sted.

Hovland - Kommer inn iskald, og havner på etterskudd på 1-2. Ellers greit innhopp.

Holse - Inn for å gjøre en defensiv jobb. Klok når han holder på ball mot slutten.

Tagseth - Inn som verdens mest defensive venstreving, og får dårlige vilkår av Hedenstad.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
ibejnar
Veteran


Joined: 03 Feb 2020
Posts: 1013

PostPosted: 26.10.2020 14:14    Post subject: Reply with quote

Rigtig fin analyse Zaphod - hvor skal det offensive komme fra ? jeg tror som dig heller ikke det kommer med de spillere vi pt. bruger centralt ligesom jeg undrer mig voldsomt over at vi ikke kan fastholde spillet imod nogen som helst hold og lader os stille tilfredse med at afgive possession. Det er så også helt håbløst når vi heller ikke på nogen måde formår at straffe et fremadstormende Sarpsborg. Det kan godt ske det i går gav os en stævner og lidt heldig 2-1 sejr. men vi vinder da under ingen omstændigheder mesterskabet næste år hvis ikke vi får sat en offensiv, der kan og vil bare lidt. En stor klub som Rosenborg skal kunne kontrollere de kampe.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 26.10.2020 14:42    Post subject: Reply with quote

Midtbane med både Zachariassen og Konradsen blir for svak med ball til å kontrollere i særlig grad. Spesielt når vi heller ikke har midtstoppere som kan bidra. Det har vært en gjenganger under hele perioden med Horneland og det meste av denne sesongen at vi sliter med mange (unødvendige) balltap når vi spiller med flere av løpsmaskinene samtidig. Vi sliter både med å spille oss ut bakfra, og å spille oss inn på motstandernes halvdel.
Back to top
View user's profile Send private message
ibejnar
Veteran


Joined: 03 Feb 2020
Posts: 1013

PostPosted: 26.10.2020 16:27    Post subject: Reply with quote

men så spørger jeg har det altid været Rosenborg stil at spille med løbemaskiner centralt uden nogen form for god basisteknik og xfactor - altså de midtbanespillere kan man jo få i massevis næsten gratis overalt. Den anden da sad jeg og så BIF-FCM hvor BIf stiller med en 18 årig og en 20 årig centralt og de skaber så mange chancer imod FCM der pt. regnes for det klart bedste hold i DK. De ender godt nok med at tabe kampen lidt ufortjent men de spille sgu flot fremad og virkelig seværdig bold. Ofte spiller de direkte frem og ikke så meget til side og bagud. Men altså jeg tænker vi har Skjeldbred som defensivt anker - en super super spiller - så kan man vel godt spille med 2 langt mere offensive CM,er, der kan noget med bolden og har visioner. Det vil så stensikkert koste Åasen og Konradsen pladsen og Henriksen vil også være i fare som jeg ser det. Det bliver alt for statisk med dem og let at læse for modstanderen. Det går ganske enkelt for langsomt også i tanke og handling.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 26.10.2020 17:03    Post subject: Reply with quote

Beste RBK-årgangene har stort sett hatt i allefall 2 på midten som kan spille ball, og som oftest i allefall 1 stopper som kunne bidra med litt mer enn å pælme unna (Hoftun, Riseth/Kvarme, Stadsgaard/Demidov, Strandberg osv).

I Eggen perioden hadde man Strand (som egentlig var en habil pasningsspiller selv om han primært er kjent som løpsmaskin #1) og typer som Ørjan og Runar Berg, Winsnes osv. på den andre siden. Og Skammelsrud i midten da selvsagt.

2006 så hadde vi Sapara, Skjelbred. 2009-10 Sapara, Henriksen, Tettey, Skjelbred med Kvarme/Riseth og Stadsgaard/Demidov bak, som var klart bedre enn dagens midtstoppere med ball.

2015 med Midtsjø, Jensen, Selnæs, en mye mer komplimentær midtbane, og Strandberg som en mer spillende midtstopper.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 26.10.2020 19:08    Post subject: Reply with quote

Under Eggen-perioden er 94-laget det eneste laget jeg kan huske med to fullblods indreløpere, altså Strand og Leo. Samtlige andre lag hadde en komplementær sammensetning hvor den tredje spilleren var en klassisk løper.

Min favorittmidtbane var mot Dortmund i 99 hvor Strand ble flyttet ned på back pga skade hos Basma. Da spilte vi med Winsnes, Skammelsrud og Berg.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 26.10.2020 19:34    Post subject: Reply with quote

VG:



– Dino har en sterk statistikk, og straffene teller ikke noe mindre enn om du skyter i krysset. De skal også settes, sier Pål André Helland.

Da Rosenborg fikk sin straffe al-lerede etter 11 minutters spill, snakket Helland og Islamović sammen. Helland avslører hva de snakket om:

– Han fikk lov å ta straffen for meg. Jeg tar normalt sett straffene når jeg er på banen, men han er spiss og i flyten.

– Så dere var enige om det på forhånd?

– Nei, vi snakket om det etter at dommeren hadde dømt straffe. Vi diskuterte litt, og jeg er raus!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 26.10.2020 19:44    Post subject: Reply with quote

Nå har vi faktisk prestert å skape 4 sjanser og scoret 2 mål over de to siste kampene. Jeg veit ikke med andre er, men jeg vil helst se et lag som skaper noe fremfor å se oss forsvare oss til en heldig seier mot Sarpsborg og det som i beste fall kan kalles å sove seg igjennom en kamp i Kristiansund. For noen år sia var mange kritiske til Kåre og hans kommentar om at det ikke var vår jobb å underholde på bortebane, men det vi driver med på bortebane de to siste kampene er faen meg nærmere å blande maling med t-skje. Vi er fuckings Rosenborg. Vi skal ikke forsvare oss til en heldig ett måls seier. Da kan vi skifte navn til Sogndal isteden og begynne å spille på plast med saftblandere over hele fjøla
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
ibejnar
Veteran


Joined: 03 Feb 2020
Posts: 1013

PostPosted: 26.10.2020 20:32    Post subject: Reply with quote

jeg kunne ikke være mere enig - vi SKAL vinde hver gang og vi skal spille underholdende og fremad og vi skal være boldbesiddende. Vi vinder jo aldrig nogensinde et mesterskab med den fodbold vi praktiserer pt. Vi kan ikke være lige heldige i alle 16 ude kampe. Få nu den offensiv forbedret og giv los og spil med de spillere, der har evnerne. Det må gerne starte søndag på lerkendal.
Back to top
View user's profile Send private message
pavel londak fan account
Rutinert


Joined: 19 Aug 2008
Posts: 671

PostPosted: 26.10.2020 20:54    Post subject: Reply with quote

Har virkelig blitt skuffet over den defensive tilnærmingen Åge har hatt siden han kom inn. Alt han sier og gjør oser av at det er det defensive som er førsteprioritet. At vi spiller med ballspillere som Ciljan og Henriksen uten å prøve å kontrollere kampene er helt meningsløst. Da kunne vi likesågodt spilt med Lundemo, Åsen og Konradsen.

Og det folk over skriver om at det er defensive lag som gjør det bra rundt om i Europa er jo bare tull. Det er bare å se til hvilken som helst liga i hele Europa, og topplagene er de som spiller den mest attraktive fotballen. Angrepsspill og poeng går hånd i hånd og de som hevder noe annet tar rett og slett feil.
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 27.10.2020 02:02    Post subject: Reply with quote

Jeg tror Åge ser at den stallen vi har nå ikke er så bra som en del kanskje tror, og at han nå må spille på resultat for å sikre medalje og muligheten for spill i Europa neste år. Med en litt gjerrig stil vil vi ta poeng jevnt og trutt.

Husk også at det er ikke lenge siden vi hadde en trener som verken fikk det til fremover eller bakover. Vi fikk resultater da også og en medalje ble sikret i siste serieomgangen i 2019, men jeg er neimen ikke sikker om det på grunn av eller på tross av treneren.

Når et er sagt så synes jeg Åge kunne brukt de unge spillerne litt mer, ikke minst Ceide. Får litt sånn Perry deja vu av den taktikken som føres nå.
Back to top
View user's profile Send private message
Ståle
Veteran


Joined: 06 Aug 2009
Posts: 1171
Location: Trondheim

PostPosted: 27.10.2020 07:03    Post subject: Reply with quote

Som flere er inne på her, må vi ha spillere på midten som kan behandle en ball. Å spille med Zach og Konradsen samtidig er uforenlig med en ballbesittende spillestil. Heller ikke fryktelig imponert av Henriksen, men han skal vel få spille av seg rusten før man dømmer for hardt. Tror løsningen må bli enten Tagseth eller å flytte Holse ned som indreløper.
Back to top
View user's profile Send private message
ibejnar
Veteran


Joined: 03 Feb 2020
Posts: 1013

PostPosted: 27.10.2020 07:34    Post subject: Reply with quote

spil dog med både Tag og Holse centralt i hjemmekampe hvor vi bedre kan tillade os at være offensive. Og så med Per som defensivt anker. Holse mere som 10,er. Og så må Holland i form og spille den højre kant. Jeg tror det vil give et helt andet spil øjeblikkeligt.
Back to top
View user's profile Send private message
pavel londak fan account
Rutinert


Joined: 19 Aug 2008
Posts: 671

PostPosted: 27.10.2020 08:51    Post subject: Reply with quote

nidaros997 wrote:
Jeg tror Åge ser at den stallen vi har nå ikke er så bra som en del kanskje tror, og at han nå må spille på resultat for å sikre medalje og muligheten for spill i Europa neste år. Med en litt gjerrig stil vil vi ta poeng jevnt og trutt.


Problemet med å "spille på resultat" ved å legge seg bakpå er jo at det er en dårlig strategi for å oppnå resultat. Ved å gi fra oss initiativet som vi har gjort når vi har tatt ledelsen har vi jo vært nære ved å slippe inn mål på slutten i flere kamper.

Hvis man først skal spille på resultat ved å ta lite risiko framover er det en mye bedre strategi å faktisk holde ballen i laget selv. Og da kan vi ikke spille med Zachariassen på ving og Konradsen som tier.
Back to top
View user's profile Send private message
orz
Proff


Joined: 19 Mar 2005
Posts: 422
Location: Østlandet et sted

PostPosted: 27.10.2020 09:45    Post subject: Reply with quote

Jeg tror mangelen på offensivt spill i de to seneste kampene delvis kan forklares i laguttak/taktikk, men også motstander og underlag.

KBK er det mest undervurderte laget i serien, og svært vanskelige å møte. Sarp er pdd. også bedre enn tabellposisjonen tilsier.

Vi har jo snakket mye om kunstgress tidligere. Slik jeg ser det så er den pressfotballen som Åge vil spille veldig mye vanskeligere å få til på plast. Vi vinner ikke ballen ofte nok i gunstige posisjoner, slik som mot Odd. Mot Odd fikk vi satt et konstant trykk på dem, ikke først og fremst på grunn av godt spill, men fordi vi stadig vant tilbake ballen.

Tipper vi kommer til å se et helt annet offensivt trykk hjemme mot Start.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 27.10.2020 10:22    Post subject: Reply with quote

Men nettopp derfor kan vi ikke belage oss på bare pressfotball som løsning for å score mye mål. Det holder ikke.

Det der var jo Hornelands problem også - han ville være GegenKlopp på kunstgress, spille ballen opp til gjenvinning så ofte som mulig og ellers ligge i forsvar, og så viser det seg at et topplag ikke egentlig får flere eller bedre sjanser enn et Haugesund-lag med den typen fotball, så lenge underlaget jobber i det andre lagets favør.

Kunstgresset er bare nok en grunn til at et godt nok Rosenborg-lag er pokka nødt til å beherske begge deler for å lykkes både hjemme og ute. Vi må faktisk klare å dominere kamper med ball, skape sjanser gjennom både samhandling og individuell kvalitet offensivt. Holde et høyere nivå både taktisk, fysisk og ikke minst teknisk enn de andre, fattigere lagene klarer å gjøre. Det er faktisk direkte flaut at vi med våre ressurser fremstår som et under middels ES-lag i pasningsspillet.

Det er faktisk en mer farbar vei på sikt å prøve å få det offensive og tekniske nivået opp på en høy nok hylle til å slå ut hakket rikere europeiske lag enn å drive med festningsbygging og fysikkfokus i håp om å klare en skrell mot topplag en gang hvert tredje skuddår. Altså satse mer på å alltid komme langt, og være litt heldige i trekningen enn å øke sjansen fra bittebitteliten til bitteliten mot en dårlig trekning. Det smerter å si det, men det der gjør både Glimt og Molde bedre enn oss, og vi ser mer og mer ut som dinosaurer i sammenligning.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 8 of 9

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb