English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Pa Konate
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
VÃ¥r Herre
Proff


Joined: 25 Aug 2017
Posts: 361

PostPosted: 21.10.2020 23:14    Post subject: Reply with quote

Har ikke akkurat fått inntrykket av at han føler seg for god for RBK - han er vel snarere veldig takknemlig for å igjen ha fått sjansen på toppnivå.
_________________
Herre går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 21.10.2020 23:14    Post subject: Reply with quote

Han spilte i Superettan. Altså tilsvarende OBOS-ligaen i Norge. Helt forståelig å være usikker når man ser at klubben signerer et nytt førstevalg for 5 millioner kr.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 22.10.2020 08:54    Post subject: Reply with quote

eksil wrote:
zaphod81 wrote:
.....gjør lite feil...


Hæ?

Han bommer jo med 95% av innlegg og pasninger jo! Å forsere en mann med ball kan han ikke. Hvis noen puster på ham klapper han sammen som et tørkestativ.

Jeg synes han virker fullstendig håpløs for oss. I Start kanskje. Ikke i Rosenborg.


Gjør lite feil, ja.

Jeg mener han har vesentlig høyere treffprosent på innleggene enn backene på motsatt - hovedsakelig fordi han faktisk ser opp før han slår innleggene - og han har jo også en vanskeligere blink (og jobb) all den tid Zachariassen starter som kant på hans side. Det blir noen pasningsfeil, men det er når han forsøker å nå indreløper på løp gjennom ledd, og det skaper muligheter hver gang han lykkes. Igjen - sammenlign med Reitan og Hedenstads pasningsforsøk på fot innover i banen. Stor forskjell.

Så står han godt i fireren defensivt, og er flink til å vurdere når han skal stå igjen og når han skal følge spiller innover i banen. Det der bakromshullet bak Hedenstad var tettet det sekundet Konate gikk på banen.

Men Konate har som sagt en del å gå på før han er virkelig lovende for oss. Han har litt for dårlig førstetouch, synes jeg, utfordrer ikke med ball, og mangler både litt duellstyrke, litt trøkk og litt fart på de første meterne (trenger han rett og slett å trene mer styrke/eksplosivitet?). Han har også bare en ok innleggsfot - det er i hodet han er sterk i den fasen også.

Jeg tenker at jeg kunne vært interessert i å se Konate med en sesongoppkjøring i kroppen, slik at fysikken er mer på plass, for han er - som Hareide antydet - en godt skolert back med mye av de grunnleggende ferdighetene vi trenger. Mye ville sett hvassere ut med 10% spissing av fysikken.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.10.2020 15:51    Post subject: Reply with quote

– Pa har levert godt for oss. Det er ikke enkelt å komme hit på lån midt i en sesong, men han har løst det bra. Jeg er ikke imidlertid ikke overrasket. Pa er en god back som jeg kjenner fra før av, sier Hareide.

– Når tar dere en avgjørelse vedrørende hans fremtid?

– Vi skal bestemme oss i løpet av kort tid.

Les mer: RBK-trio kan forsvinne: Har ikke pratet med Hareide om 2021
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6672

PostPosted: 22.10.2020 17:42    Post subject: Reply with quote

på lån?
så vi har altså IKKE kjøpt ham?
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
mirar
Veteran


Joined: 09 Jun 2006
Posts: 1819

PostPosted: 22.10.2020 18:08    Post subject: Reply with quote

Ifølge transfermarkt ble han kjøpt for rundt 100 000 norske kroner, men har en verdi på rundt 3,2 mill.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 22.10.2020 18:39    Post subject: Reply with quote

moomoo wrote:
på lån?
så vi har altså IKKE kjøpt ham?

Mix-kontrakt.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.10.2020 19:08    Post subject: Reply with quote

La ikke merke til den detaljen. Teoretisk mulig at det er en leieavtale mellom klubbene, men jeg regner med at det er en forsnakkelse.

Uansett er han Bosman-spiller ved nyttår.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
kris0stby
Veteran


Joined: 08 Dec 2008
Posts: 1559

PostPosted: 22.10.2020 21:14    Post subject: Reply with quote

Er vel ikke den verste beskrivelsen av situasjonen uansett. Når du er på så kort kontrakt er det omtrent som et lån. Har vært ansatt i så korte perioder selv, og det gjør noe med hvordan du selv og arbeidsgiver ser på deg.
Back to top
View user's profile Send private message
Bart1
Veteran


Joined: 21 Sep 2015
Posts: 1863
Location: Selsbakk

PostPosted: 22.10.2020 21:25    Post subject: Reply with quote

Jeg var ekstremt negativ til han, når han ble kjøpt, men mener at han har levert langt bedre enn forventet. Men, om han er god nok til kontrakt er jeg derimot usikker på.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 25.10.2020 22:45    Post subject: Reply with quote

Ã…ge Hareide syns kritikken som Eurosport-ekspert Joacim Jonsson kom med etter Konate-signeringen var unfair.

– Pa ble kritisert før han omtrent hadde vært borti ballen. Det syns jeg er unfair. Såkalte eksperter som kritiserer han før han har vist noe som helst. Vi kan ikke bry oss veldig mye om hva Joacim Jonsson i Eurosport sier. Han burde vite bedre. Det kommer en landsmann og han burde hatt mer kontroll enn han hadde, sier Hareide.

Joacim Jonsson mener han hadde god grunn til å være kritisk.

– Det blir historieløst av Åge å si. Han vet godt hvordan han har prestert de siste årene. Han har vært mye skadet og var iskald både på det norske og svenske markedet, sier Johnsson.

Han erkjenner imidlertid at han tok for hardt i.

– Det vet jeg godt, men det gikk på totalen. Faktisk gjorde jeg han en kjempetjeneste, ingen forventet jo noe av han, sier Johnsson.

Les mer: Hareide varsler kontraktprat med RBK-målscoreren

Jeg stusset litt på at Konate etter kampen var så hjertelig med David Mitov Nilsson. Oppdaget først nå at Sarpsborg-keeperen var sammen med ham i Sundsvall i fjor høst. I tillegg var Guillermo Molins naturligvis gammel kjenning fra Malmö.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Driblevækk
Veteran


Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1461
Location: Drammen

PostPosted: 26.10.2020 12:37    Post subject: Reply with quote

At Jonsson har jobb i Eurosport enda er ufattelig. Skjønner han genererer blest på deres mediakanaler, men tittelen ekspert burde han vært fratatt by now.
_________________
Hanj Samuel e svart, æ si itj meir! (100% NILS)
Back to top
View user's profile Send private message
Frankiefourfingers
Veteran


Joined: 01 Mar 2008
Posts: 3748

PostPosted: 26.10.2020 13:01    Post subject: Reply with quote

Er jo akkurat det de vil ha. En klovn som lager show i manesjen.
_________________
I have spoken.


Last edited by Frankiefourfingers on 26.10.2020 13:16; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 26.10.2020 13:11    Post subject: Reply with quote

'Iskald både på det norske og det svenske markedet'. For en gjøk.

Her skinner det gjennom at han har prata med en eller annen svensk Bjørnebye som har like dårlig peiling på spillere som han selv, og denne var altså lunken til Konate, altså er han iskald på 'markedet'. Som om det er markedet som vet hvor god en spiller er. Og ikke en som har vært treneren hans i to år, han er visstnok 'historieløs' etter de lange årene som har gått siden 2016. 2017, egentlig.

Jonsson er ikke noen klovn. Klovner prøver å være underholdende. Jonsson er en gjøk.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 26.10.2020 13:29    Post subject: Reply with quote

Kan umulig være særlig kontroversielt å hevde at han var iskald i Sverige, når han ikke fikk fornyet avtale med et lag som rykket ned - og frem til august spilte uten lønn i en breddeklubb for å få en treningshverdag. Hentet til RBK for 50 000 og spiller med juniorlønn for oss i en 4 mnd-avtale. Å kalde han iskald er (var) ikke akkurat noen overdrivelse.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Noah FC
Rutinert


Joined: 27 Aug 2012
Posts: 530
Location: Namsos

PostPosted: 26.10.2020 15:24    Post subject: Reply with quote

Er jo en mulighet at Sundsvall ikke ville ha han med ned superettan pga innsparinger på lønninger? Ikke vet jeg, men det må jo nesten vaere pga noe slikt?
_________________
Ja. D va d da. Sei d.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 26.10.2020 19:40    Post subject: Reply with quote

Ville han være med ned sjøl, da? Han hadde vel håpet å finne seg klubb på toppnivå etter nedrykket, regner jeg med.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
niccolai
Veteran


Joined: 25 May 2008
Posts: 1628

PostPosted: 27.10.2020 09:21    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Kan umulig være særlig kontroversielt å hevde at han var iskald i Sverige, når han ikke fikk fornyet avtale med et lag som rykket ned - og frem til august spilte uten lønn i en breddeklubb for å få en treningshverdag. Hentet til RBK for 50 000 og spiller med juniorlønn for oss i en 4 mnd-avtale. Å kalde han iskald er (var) ikke akkurat noen overdrivelse.


Nok så sikker på at Konate selv valgte å ikke fornye kontrakten med GIF.
Sannheten er at Konate var ok i et skikkelig bedritent lag..
Samt han var bra for Jønkøping....


Jonsson har helt klart ikke gjort leksene sine.
Han framstillte nærmest Konate som breddefotballspiller, som burde ta til takke med 3.division spill.
Han mente at Konate holdte et nivå knapt god nok for OBOS..

Det viste alle var feil ! Han hadde allerede bevist sine takter i Superettan.. Superettan og Jønkøping er ikke breddefotball..
_________________
"Spennende spiller denne Werni!!, Demper hardere enn han skyter!!"

Sitat fra Ivar Hoff..
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 27.10.2020 09:31    Post subject: Reply with quote

Han gjorde det OK for et lag som er i nedrykksstridene i Sverige sin Superettan (mener de lå på tiendeplass da han dro). I sommer fikk han ingen tilbud fra bedre klubber og tok til slutt til takke med å spille uten lønn i nest øverste divisjon.

Trekker kanskje breddefotball-uttrykket litt langt, men en venstreback på Øygården, Raufoss eller Jerv ville ikke gitt vann i munnen på mange.

Skal sies at jeg slett ikke er overbevist over det jeg har sett så langt, og er farget av det. Han er bedre enn fryktet, men føler han har et godt stykke å gå før han er top notch venstreback i Eliteserien, og det er det vi bør ha. Med god utvikling kommer han kanskje dit, det er lov å håpe!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 27.10.2020 09:52    Post subject: Reply with quote

Dette er ikke Jerv sin faste breddefotball-venstreback, det er en 26-årig back med Champions League-erfaring og landskamper både på U21- og A-landslaget som litt tilfeldig har havnet en kort periode på nivået under etter et mislykket utenlandsopphold og et konkurs/nedrykk med et litt for økonomisk hardtsatsende GIF som neppe hadde råd til å forlenge kontrakter med dyre spillere.

En meget relevant sammenligning er Even Hovland. Han spilte ikke i Sogndal etter Tyskland fordi det var umulig for ham å få kontrakt med en eliteserieklubb og tjene noe mer penger.

Jeg skjønner ikke denne iveren etter å sluke Jonssons medievennlige narrativ om Konate. Spesielt nå når det må være åpenbart for alle at dette slett ikke er en venstreback fra lavere nivå så må det jo gå an å innse at dette var en total feiloppfatning av spilleren og situasjonen i utgangspunktet, og ikke en slags fugl føniks?
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2489

PostPosted: 27.10.2020 10:06    Post subject: Reply with quote

Nå er faktisk venstre vingback og ving i Jerv Jørgen Solli, tidligere rbk-talent med en vanvittig fart... Burde forøvrig vært i rbk som en utfordrer til en fast back.

Pa er så pass god nå at jeg tror han blir i rbk og utvikler seg videre. Synes han er interessant fordi han i de siste kampene våger å gå på de offensive løpene som gjør det enkelt for spiss eller indreløper å slå pasninger mellom back og midtstopper - tilsvarende som endte i scoring sist.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 27.10.2020 10:09    Post subject: Reply with quote

Jeg sluker ikke noe narrativ, men det finnes jo en mellomting her. Det er jo ikke sånn at han tar helt feil når han beskriver han som iskald (nå-beskrivelse) i Sverige. I følge JJ hadde han fått avslag fra en haug klubber i Eliteserien og Allsvenskan før han til slutt havnet i Superettan uten lønn. Mulig han lyger eller er feilinformert, men om dette stemmer er det ikke feil å kalle han iskald på markedet. Før han gikk til Jønkøping hadde han vært uten klubb i seks måneder!

At JJ overdriver er jo helt åpenbart og han fikk jo virkelig valuta for innsatsen denne gang, men om man skreller av lagene med teater - så er dette en spiller på en hylle som i utgangspunktet ligger langt under det man forventer av en klubb som sikter seg inn på seriegull og ecup. Hvis det er sånn at Hareide har sett noen ingen svenske toppklubber har vært på sporet av, så er jo det helt enormt artig, men er som sagt ikke helt overbevist om at han er noe mer enn en helt gjennomsnittlig ES-spiller.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 27.10.2020 10:39    Post subject: Reply with quote

Men du trenger jo bare å se kampene våre for å skjønne at han ikke er en typisk Jönköping-spiller, nivåmessig? Tror du hvem som helst fra svensk nivå 2 går inn, er vesentlig bedre enn Hedenstad - som by the way har landskamp som venstreback - og strammer opp forsvaret vårt?

Det er ikke beskrivelsen til Jonsson som 'iskald på markedet' jeg stusser på. Det trenger jeg ikke tvile på, utover at jeg tror researchen nok har vært litt tynn. Man blir jo for eksempel iskald på markedet dersom man selv har noen krav til spillestil, nivå, kanskje lønn som ingen relevante klubber ønsker å innfri, og man heller prøver å spille fram interesse på det man synes er et egnet sted enn å fire på kravene. Iskald, i den forstand at ingen vil by det han krever? Joda, sikkert.*

Det jeg synes er latterlig er nettopp tanken om at det er markedet som bestemmer kvaliteten på en spiller. Jonsson hadde jo helt tydelig null kjennskap til spilleren, og ingen tanke om for eksempel styrker og svakheter, eller hvorfor Konate ikke hadde lyktes utenlands. Han baserer hele sin vurdering på at han ikke umiddelbart ble 'plukket opp' av en annen klubb i Allsvenskan da GIF rykket ned, og at han nå hadde spilt gratis noen kamper for lille Jönköping. Dét er det Jonsson hadde å by på, mens vi altså hadde en hovedtrener som vet veldig godt hva han får på det rent fotballmessige med Konate.

Hadde det ikke vært for at vi hadde denne spesielle innsikten, så hadde vi selvfølgelig ikke tatt sjansen på Konate. Det ville jo også vært fullstendig harebrained uten nødvendig kjennskap til spilleren. Men nå er det engang sånn at vi hadde det, og slapp å bruke kun transfermarkt som researchverktøy.

* Sett bort fra, selvfølgelig, at det at vi henter ham gjør at denne vurderingen også blir tvilsom. All is er hard til den smelter, the road not taken osv.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 27.10.2020 11:38    Post subject: Reply with quote

Støtter Zaphod her, klarer ikke å se hvordan Pa's historie rettferdiggjør JJ's beskrivelse i det hele tatt..

Det at JJ sier noen er crap er som regel et meget godt tegn på at noen vil lykkes. Litt som en slags fotballens Jim Cramer.

Kanskje vi skal spørre ham om den svakeste svenske spissen han vet om også?
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 27.10.2020 11:45    Post subject: Reply with quote

Jeg er enig i at han har vært bedre enn vi ble forespeilet. Når jeg sier at han ligner en middels ES-spiller, ligger det litt i det at han er på et nivå over Jönköping.

Jeg er også enig i at det ikke er markedet som bestemmer om en spiller er god nok, men markedet er jo i praksis summen av alle speidernettverk i verden - så det gir jo ofte en god pekepinn. Så har du selvsagt disse spillerne som markedet ikke har oppfattet enda, og som enkelte klubber er gode til å finne. Glimt har vært helt rå på dette de siste par årene, LSK har hatt sine perioder, Stabæk det samme. Rosenborg på sin side har ikke vært god på dette siden Eggens dager, derfor vil jeg i uoverskuelig fremtid fortsatt stole mer på "markedet" enn RBK sine vurderinger. Så er jo selvsagt håpet at dette vil endre seg med Hareide på plass. Ingen tvil om at Konate så langt har stått frem som et lurt kjøp i den situasjonen vi hadde satt oss opp i.

Poenget er: En TV-ekspert sin jobb er ikke å ha inngående kjennskap til hver eneste spiller i verden, og når JJ blir bedt om å vurdere en spiller som ikke har prestert på fem år så lader han kanonene. Det handler om tre ting:

1. Han får betalt for å skape engasjement
2. Jobben er også å vurdere spillere og klubber
3. Han ser på RBK som en storklubb som bør hente på øverste hylle (FCK, Malmø)

Han har gjort "fotball er ferskvare" til sitt mantra, og da hadde det vært rart om han ikke slaktet innkjøpet av en spiller som ikke har prestert på RBK-nivå på fem år. Jeg synes det var helt innafor, selv om vi med fasit i hånd her kan si at han bommet. Jeg håper også at han fortsetter å ha et kritisk blikk på transferjobben vi gjør, for gudene skal vite at det statistisk sett er nødvendig. Og jeg kommer til å bli like sur neste gang vi henter en 26-åring hvis største prestasjon de siste fem årene er noen kamper på nest øverste nivå i USA, så får jeg heller spise de kamelene med glede om de skulle gjøre spådommene til skamme.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14  Next
Page 12 of 14

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb