English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Eliteserien 2020
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  

Hvem blir tøffeste utfordrer til seriegullet?
Bodø/Glimt
4%
 4%  [ 4 ]
Brann
3%
 3%  [ 3 ]
Haugesund
2%
 2%  [ 2 ]
Kristiansund
0%
 0%  [ 0 ]
Mjøndalen
2%
 2%  [ 2 ]
Molde
67%
 67%  [ 55 ]
Odd
0%
 0%  [ 0 ]
Sandefjord
0%
 0%  [ 0 ]
Sarpsborg
0%
 0%  [ 0 ]
Stabæk
3%
 3%  [ 3 ]
Start
0%
 0%  [ 0 ]
Strømsgodset
1%
 1%  [ 1 ]
Viking
13%
 13%  [ 11 ]
VÃ¥lerenga
0%
 0%  [ 0 ]
Aalesund
1%
 1%  [ 1 ]
Total Votes : 82

Author Message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 27.10.2020 08:26    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Hedning wrote:
At ordet er noe man hører dagligdags gjør det jo enda mer evneveikt å ikke vite hva det betyr.

Tvert imot. Det er så vanlig at man ikke tenker over hva det betyr, akkurat som idiot. Ikke så ofte folk tenker over at det egentlig betyr at man er uinteressert i politikk.


Jeg tenker på det hver gang jeg hører ordet.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 27.10.2020 08:35    Post subject: Reply with quote

Tviler jeg ikke på, men der tror jeg du må finne deg i å være i mindretall.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 27.10.2020 08:39    Post subject: Reply with quote

Humma wrote:
Hvis erfaringen din er at dette er helt vanlig utenfor byene vitner det om et massivt holdningsproblem, ikke en etymologisk naturtilstand. Forhåpentligvis har du vært uheldig med nærmiljøet.

Greit om vi forholder oss sånn noenlunde til fakta. Jeg har ikke på et eneste tidspunkt sagt at min erfaring er at dette er helt vanlig brukt ord utenfor byene (tvert imot skrev jeg at hun jeg spurte i går ALDRI har hørt ordet før). Ser du gang på gang forsøker å pinpointe subjektive holdningsproblemer i helt saklige diskusjoner, vet ikke helt hva du tenker å oppnå med det, men konstruktivt er det iallefall ikke.

Og nei, det var aldri en sammenligning mellom ordene "soper" og "idiot" - og det skjønner du om du forsøker. Det handler om å sette seg inn i ordenes opprinnelse. Vet man ikke at "soper" er et ord som er ment nedsettende mot homofile, er det akkurat det samme om opprinnelsen er fra antikkens Hellas eller rurale strøk på nittitallet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3530
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 27.10.2020 11:13    Post subject: Reply with quote

https://www.tv2.no/sport/11736655/

Da har Start tatt affære mot supporteren som ropte i helgen.
60 kamper utestengt fra Sør Arena, ca 4 år.
Back to top
View user's profile Send private message
Francisco Clementine
Veteran


Joined: 07 Aug 2018
Posts: 1389

PostPosted: 27.10.2020 11:36    Post subject: Reply with quote

Zarm93 wrote:
Ny rasismeepisode under Start-kamp.

Kan ikke folk skjerpe seg litt nå?


Hva er etymologien til uttrykket "ha deg tilbake der du kom fra"?
Back to top
View user's profile Send private message
Francisco Clementine
Veteran


Joined: 07 Aug 2018
Posts: 1389

PostPosted: 27.10.2020 11:41    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Flere enn man aner som ikke vet hva slike ord betyr, fordi de er så dagligdagse i enkelte miljøer. Jeg kjøper forklaringen hans, og erfarer at sikkert ni av ti tilfeller av homofobiske eller rasistiske uttalelser handler om ignoranse og uvitenhet fremfor genuin ondskap. Dette skjønte jeg da jeg flyttet fra byen til bygda og ble kjent med folk uten erfaringer verken med innvandrere eller homofile.


Hvilken bygd referer du til? Høres ut som en gjeng innavla tapere. Kanskje de burde sette seg på skolebenken en periode om de ikke forstår betydningen av skjellsordene de bruker. Gitt at de kan lese selvfølgelig.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 27.10.2020 11:52    Post subject: Reply with quote

De jeg snakker om har ikke vært på skolebenken på 30-40 år. Det er nok også vanlig i byer at godt voksne mennesker har en iboende skepsis til fremmedkulturelle, men det er nok enda mer vanlig i bygder der innvandring fortsatt er veldig ferskt. I Finnmark er det fryktelig mye mer "hverdagsrasisme" enn i Oslo, og det er mye mer stuerent. Tror ikke de er innavla og tror ikke de er ondskapsfulle, de ligger bare flere tiår bak storbymiljøer på mange områder.

Folk under 30 er jevnt over mye mer tolerante, men også der finnes selvsagt utstkudd som med fordel kunne kommet seg ut av traktoren og sett verden fra litt flere perspektiv.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 27.10.2020 13:14    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Jeg har ikke på et eneste tidspunkt sagt at min erfaring er at dette er helt vanlig brukt ord utenfor byene (tvert imot skrev jeg at hun jeg spurte i går ALDRI har hørt ordet før).


Tidligere i tråden skrev du at det er dagligdags i enkelte miljøer med homofobiske og rasistiske uttalelser uten at de som uttrykker det vet betydningen av det - og det hadde du selv skjønt da du flyttet fra byen til bygda. Det var ikke ment som et angrep - jeg håper oppriktig at det ikke er sånn overalt, og at du har vært uheldig.

Å deretter gå i metadiskusjon for å prøve å undergrave troverdigheten min ved å påstå at jeg ikke diskuterer sak er.. ironisk?

Hedon wrote:
Og nei, det var aldri en sammenligning mellom ordene "soper" og "idiot" - og det skjønner du om du forsøker.


Du bruker et annet uttrykk for å bygge opp under argumentet ditt om at dette er et vanlig fenomen - da må du faktisk tåle at man sår tvil om den sammenligningen egentlig er gyldig. Jeg mener at det er en vesensforskjell at en overveldende majoritet av befolkningen var i live mens ordet i sin opprinnelige betydning var et av hovedskjellsordene mot homofile.

"..og det skjønner du om du forsøker."
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 27.10.2020 13:43    Post subject: Reply with quote

Humma wrote:
Tidligere i tråden skrev du at det er dagligdags i enkelte miljøer med homofobiske og rasistiske uttalelser uten at de som uttrykker det vet betydningen av det - og det hadde du selv skjønt da du flyttet fra byen til bygda. Det var ikke ment som et angrep - jeg håper oppriktig at det ikke er sånn overalt, og at du har vært uheldig.

Jeg snakket om homofobiske og rasistiske uttalelser ja, ikke eksplisitte skjellsord som "soper" (som diskusjonen etterhvert handlet om). At rasistiske/homofobiske holdninger er utbredt er ikke noe spesielt til min bygd eller miljø. Den som tror det er selv en stor del av problemet. Det finnes flust av lesestoff om temaet. Noen eksempler:

Homo og hore mest brukte skjellsord på norske ungdomsskoler:
https://www.dagsavisen.no...-1.1451247

Doktorgrad om homoskjellsord i den norske skolen:
https://www.uib.no/nye-do...kuleelevar

"Ungdommar i ungdomsskulen brukar gjerne skjellsord og kallenamn som «homo», «homse» og «lesbe» for å rakke ned på kvarandre eller for å tøyse. Dei meiner likevel ikkje alltid noko vondsinna med å bruke desse kallenamna."



84% mener rasisme er utbredt i "noen" eller "stor grad" i Norge.
https://www.aftenposten.n...ng-i-norge

En tredjedel mener innvandrere opplever en stor grad av diskriminering. Den viser også at 4 av 10 mener vi bør ha inn færre innvandrere (ikke nødvendigvis rasistisk motivert). Halvparten mener at det er viktig at man er født i Norge for å kunne kalle seg norsk. Halvparten vil også ha vanskeligheter med å bo i områder med mye innvandrere.

Rasismen skrikende godt illustrert:
Quote:
Men det er store forskjeller mellom grupper. Mens få har problemer med svensker, sier flere at de har problemer med polakker og enda mer med pakistanere. Aller dårligst gjør somaliere det.

Nær halvparten av befolkningen sier de ville vurdert å flytte hvis det flyttet inn mange med bakgrunn fra Somalia i nabolaget.




Vi kan selvsagt late som at det bare er i den innavla bygda mi vi har vært uheldig med miljøet, men med åpne øyne så ser man at dette er et problem over alt. Basert på denne undersøkelsen skulle man tro at halve befolkningen er ondskapsfulle mennesker, men det velger jeg å tro de ikke er. Ignoransen er derimot himmelfallende, og erfaringsgrunnlaget for å gjøre seg opp en mening tror jeg er tynnere jo eldre opp i befolkningen vi kommer - og det er dette jeg mener med at de ikke forstår betydningen av det. Folk skjønner ikke at det kan være rasistisk å si at de ikke ville hatt nabolaget fullt av somaliere eller pakistanere eller at man ikke kan kalle seg norsk om man ikke er født i Norge, men det er slik det bør og skal oppfattes i 2020.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 27.10.2020 14:27    Post subject: Reply with quote

Jeg er helt enig i at det dessverre fortsatt er utbredte fordommer i Norge både med tanke på hudfarge, kulturell bakgrunn og legning. Det ville heller ikke overrasket meg om dette var mer utbredt utenfor byene, selv om jeg egentlig ikke har noe grunnlag for å hevde det.

Det er imidlertid et par poeng her jeg føler du hopper over:

1. Skjellsord på ungdomsskolen er ikke nødvendigvis representativt for den generelle befolkningen - selv om det bør tas alvorlig, er det nok mange som "arver" holdningene til sin foreldregenerasjon før de har erfaringer nok til å skjønne hvor problematiske de er - og det er mange barn som tester grenser med ord de vet har et tabuinnhold.

2. Det at 84% mener at rasisme er utbredt i Norge, viser jo at den store majoriteten er klar over at det er et problem, og at ordene man bruker har en betydning. Jeg tror heller ikke at det er så mange ideologiske rasister (5-10%, kanskje?), men det er noen grader mellom dét og å bruke slike uttrykk helt uten noen form for meningsinnhold.

Jeg tror, både når det gjelder rasisme og homofiendtlighet, at det er en god del som anser seg selv som tolerante, men som har en del iboende holdninger som de lever med i en slags kognitiv dissonans. Da vil man kunne fortsette å bruke problematiske ord og uttrykk så lenge ingen som omfattes av det er tilstede.

Rasisme, xenofobi og homofobi er imidlertid ikke helt det samme - man kan til en viss grad skylde på manglende eksponering for mennesker med mørk hud og/eller annen kulturell bakgrunn hos de eldste eller de som bor lengst unna et tettsted, men det har alltid vært homofile mennesker, også på bygda. De har riktignok historisk sett rømt til byene for å unngå forfølgelse, men det er ikke noe ukjent fenomen som kun den yngre generasjonen har blitt modnet av. De er rett og slett bare mindre fordomsfulle mennesker på det jevne. Ondskap er et meningsløst begrep - ingen oppfatter seg selv som onde.

3. Jeg sa ikke at bygda di var verken innavlet eller noe annet. Du beskrev selv generelle holdninger dit du flyttet som de fleste vil anse som problematisk. Jeg er uenig i at det er sånn det er overalt.

4. Det er forskjell på å belyse noe og å forsøke å normalisere noe. Vi er enige om at rasistiske og homofobe skjellsord er uakseptable ting å si og å mene. Det jeg er uenig med deg i, er at de som sier det ikke skjønner hva de sier. Det mener jeg er å undervurdere folk, samtidig som det er med på å normalisere adferd som burde irettesettes i mye større grad enn det blir gjort i dag.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 27.10.2020 14:50    Post subject: Reply with quote

Quote:
1. Skjellsord på ungdomsskolen er ikke nødvendigvis representativt for den generelle befolkningen - selv om det bør tas alvorlig, er det nok mange som "arver" holdningene til sin foreldregenerasjon før de har erfaringer nok til å skjønne hvor problematiske de er - og det er mange barn som tester grenser med ord de vet har et tabuinnhold.


Tar vi som du skriver utgangspunkt i at dette er holdninger som arves fra forelder til barn så er det vel i høyeste grad representativt for samfunnet. Jo flere som har de holdningene i skolen betyr at det er veldig mange foreldre med de holdningene, og igjen sannsynlig mange besteforeldre.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 27.10.2020 14:54    Post subject: Reply with quote

1. Jeg gjorde ikke noe stort poeng ut av skjellsord på ungdomsskolen, og iallefall ikke at det er representativt for befolkningen. Det viser at det er utbredt i enkelte miljøer (i dette tilfelle ungdomsskoler), og at det ikke nødvendigvis ligger ondskap (i mangel på bedre uttrykk) bak. Miljø og umodenhet er de mest åpenbare forklaringene her.

2. De viktige tallene i den undersøkelsen er jo hvor fordommsfulle folk er. Rundt 50% har holdninger jeg vil kategorisere som grumsete, men spør man de samme 50% - så vil nok mindretallet av disse kategorisere seg selv som rasister. Den iboende og helt grunnløse fremmedfrykten er ekstremt utbredt.

3. Jo, Francisco Clementine gjorde det rett over her. Eller "innavla tapere", for å være mer presis.

4. Jeg undervurderer kanskje folk, eller jeg er naivt godtroende til folk. Når Kastrati sier det han gjør i etterkant så velger jeg å tro på han, så får jeg heller bare føle meg dum og lettlurt om han skulle finne på å gjøre noe lignende igjen.

Tilbake til den innavla taperbygda er det lys i enden av tunellen. For et par uker siden ble det for andre år på rad arrangert Pride-festival (som forøvrig er den sjette Pride-festivalen jeg deltar på!), og jeg har sett en merkbart større aksept for innvandrere jo flere som har flyttet hit. Det går lengre og lengre mellom hver gang jeg opplever det verste grumset. Eksponeringsterapi er beste medisin mot fordommer!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 27.10.2020 16:41    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:

Tar vi som du skriver utgangspunkt i at dette er holdninger som arves fra forelder til barn så er det vel i høyeste grad representativt for samfunnet. Jo flere som har de holdningene i skolen betyr at det er veldig mange foreldre med de holdningene, og igjen sannsynlig mange besteforeldre.


Ikke nødvendigvis, for det er ikke sikkert at storebror på 17 eller storesøster på 25 ville sagt det samme. Problematisk, absolutt, men ikke representativt, tror jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 27.10.2020 22:21    Post subject: Reply with quote

Simon Mesfin med klokkeklar treff på spikeren.

https://www.eurosport.no/...tory.shtml

Han sier det med mer eleganse og pondus enn meg, men han sier i bunn og grunn det samme som jeg forsøker å si.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 27.10.2020 22:57    Post subject: Reply with quote

Men har han rett?

Er det virkelig like mange saker med homofobi og rasisme i andre idretter? Hadde volleyball-, basket- og håndballagene hatt like stor bruk for jevnlige kampanjer mot rasisme som det fotballen har? Hvis fotballen speiler samfunnets holdninger, burde ikke andre idretter gjøre det også?

Det kan jo selvsagt hende at det er mye mer homofobi og rasisme innen friidrett, svømming eller langrenn enn det som kommer frem, for eksempel, men.. jeg kjenner at jeg tviler litt.
Back to top
View user's profile Send private message
Aristoteles
Veteran


Joined: 25 Nov 2006
Posts: 2757

PostPosted: 27.10.2020 23:06    Post subject: Reply with quote

Rasisme og homofobi må bekjempes overalt uavhengig av omfang. Forøvrig enig med Hedon og Mesfin.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 27.10.2020 23:18    Post subject: Reply with quote

For øvrig en litt artig historie med Mesfin. Han gikk i klassen til broren min på idrettslinja rundt årtusenskiftet, og ved et tilfelle spurte storebror om Simon kunne ta med noe til ham (en slik situasjon hvor broder'n hadde noe på pulten sin, men sto i andre enden av klasserommet mens Mesfin sto nærmere pulten), hvor han skyter fra hofta: "Men, faen, står'e neger i panna mi, eller?"
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
toreinar
Veteran


Joined: 04 Sep 2007
Posts: 3835
Location: Malvik

PostPosted: 27.10.2020 23:47    Post subject: Reply with quote

Æ gir da vel faen i om folk tar kvartainner oppi ræva..var det noe sånt NAE ordla seg i frustrasjonen over at fokuset var Annans rompeklyping. Den gode prestasjonen laget gjorde ble ikke nevnt.
Føler litt på det samme i disse dager. Lite fotball og ye rasisme og homohets.
Har fått med meg at det er et fokusområde for fotballspillere og andre,men om 1 milliard forholder seg fint til dette og en og annen ikke gjør det,hvorfor får disse enkeltsakene 1 milliard mere oppmerksomhet...
_________________
Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 29.10.2020 17:02    Post subject: Reply with quote

«Han er homoseksuell, men vet det ikke selv», var ofte en standardfrase blant dem som Hoseth spilte mot. Det samme var «Magne Maskara»

- Ja, jeg har fått min dose med homohets, men det var en annen tid den gang. Det ble jo ikke gjort noe med det, sier Magne Hoseth.

Han sier han sjelden brydde seg om det som ble ropt fra tribunen. Men selv for Hoseth gikk det en grense.

På Lerkendal opplevde han som Molde-spiller å høre «sønn av ei hore» av Rosenborg-fansen. Det skjedde mens Hoseths mamma Lisbeth Elin Sørvik Hoseth satt på tribunen.

- Da sa jeg klart fra at det hadde gått for langt.

Les mer: Mobberne greide aldri å ta knekken på Magne Hoseth

Ordrett var det vel "mora e ei hore" som ble sunget. Men i praksis samme sak for avkommet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 29.10.2020 18:18    Post subject: Reply with quote

Var sykt kleint da også dette fra rbkfansen. Husker det knøt seg i magen hver gang.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 29.10.2020 20:28    Post subject: Reply with quote

Kleint, ja!

Verre var det imidlertid da Bataljonen sang "sønn av en alkis" til 19(?) år gamle Iversen på Brann Stadion. Det er tross alt lite trolig at mora til Hoseth solgte seksuelle tjenester.

For øvrig er jeg spent på om det denne gangen dveles noe ved hetsen av de som ikke i like stor grad er "utsatte grupper", som bønder og samer.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 30.10.2020 14:35    Post subject: Reply with quote

Da er det bestemt at cupen neste år går som normalt. Dermed holder det med 4 plass i ligaen ixår for å kvalle til Europa.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 30.10.2020 14:46    Post subject: Reply with quote

Greit for vår del tror jeg, med tanke på prestasjonene i det siste og at vi har et klart hardere program igjen enn både Molde og Vålerenga. Alt står egentlig og faller på hvilken uttelling vi får når vi møter Glimt borte, Molde hjemme og Vålerenga borte i 3 påfølgende kamper i slutten av november.
Back to top
View user's profile Send private message
JB
Veteran


Joined: 04 Aug 2013
Posts: 1057
Location: Holmedal, Årjäng, Sverige

PostPosted: 30.10.2020 17:46    Post subject: Reply with quote

Det er vel 4 runder før vi møter Glimt i Bodø. Da er vel seriegullet for lengst i box på Aspmyra, og byen i gullrus.
Kanskje de slakker litt på tøylene de siste rundene, slik at vi klarer å raske med oss en høyst nødvendig seier i sølvkampen. .
_________________
Rosenborg Ballklub er min religion, og Lerkendal er kjerka.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 30.10.2020 17:57    Post subject: Reply with quote

Vi bør slå Molde hjemme og spille U mot Enga. Hadde vært deilig å stoppe kjeften på Pedersen i Dagbladet, men vi er elendig på kunstgress og bortebane. VIF er vel ubeseiret hjemme.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36  Next
Page 32 of 36

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb