English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Ã…ge Hareide
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 95, 96, 97  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3456
Location: Trondheim

PostPosted: 17.01.2021 16:53    Post subject: Reply with quote

Ole S blir vel vårt første valg ?. Hvis ikke må vi hente Spiss
Jeg kan aldri tenke meg at Åge ser for seg Dino som første valg!!
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 17.01.2021 17:39    Post subject: Reply with quote

Håper det. Hvis Dino er førstevalget til Hareide så blir jeg skuffet uansett om det kommer flere spisser inn eller ei. Vil ikke ha en møtende klumpfot, vil ha en som angriper målet mer og stikker på løp. Sæter må nå bevise seg han også da, men synes nå han virker mer for fremtiden han, tviler sterkt på at Dino plutselig blir mye bedre, og raskere blir han nå i alle fall ikke. Kan jo argumentere for Dino med at han sikkert får flere mål med et mer fungerende Rosenborg han også men jeg tror spillet der fremme hadde blitt mer utfordrende for motstanderne med en mer dynamisk spillertype.
Back to top
View user's profile Send private message
ibejnar
Veteran


Joined: 03 Feb 2020
Posts: 1015

PostPosted: 17.01.2021 17:44    Post subject: Reply with quote

jeg er stensikker på at Dino er Åges helt klare 1. valg. Han startede alle kampe under Åge hvor han ikke var i karantæne og han blev aldrig skiftet ud, selvom andre kunne have pyntet i de kampe hvor Dino var decideret dårlig.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 17.01.2021 17:49    Post subject: Reply with quote

Hvis man kan få Dino til å fokusere på avslutningsteknikk (fot og hode) og hurtighetstrening i oppkjøringen, så er det et potensial der. Man han har en lang vei.
Back to top
View user's profile Send private message
bommel1
Rutinert


Joined: 05 Mar 2017
Posts: 507

PostPosted: 17.01.2021 19:17    Post subject: Reply with quote

Noe særlig hurtigere blir man ikke uansett trening når man er 27 år, kjappere i hodet derimot.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 17.01.2021 20:17    Post subject: Reply with quote

Bodø-Glimt påsto at de aldri hadde sett så mye utvikling på fart som med Hoftun, som var godt oppi 30-åra da han ble nordlending. Dette skjer imidlertid veldig sjelden.

Det er dog ikke farta isolert sett som begrenser Islamovic. Timinga hans i bevegelsene er den klare akilleshælen sånn sett. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger han enten har startet for tidlig eller for sent, og det er ikke snakk om centimeter og/eller hundredeler. Får han bedre forståelse av dette vil han vesentlig oftere befinne seg i farlig posisjon med (mulighet for å motta) ball, noe som bør bli synlig i målprotokollen.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2516

PostPosted: 18.01.2021 01:50    Post subject: Reply with quote

bommel1 wrote:
Noe særlig hurtigere blir man ikke uansett trening når man er 27 år, kjappere i hodet derimot.


Det er bevist mange ganger det. Ikke gitt en på 27år i det hele tatt har tatt ut potensialet for hurtighet. Og det er vel helst i starten av 30 årene man skal forebygge svekkelse av muskelfibre for å ikke bli særlig tregere. Du finner flere amerikanske studier bl.a. i forbindelse med nfl-spillere hvor de øker toppfarten på en 30 og 40m med 10-20% - nå er de allerede er relativt godt trent og hurtig og i tillegg legge på seg 10-20% er ganske bra.
Nei, forstå meg riktig. Man kan ikke bli en ny Ursain Bolt, men man kan jaggu bli hurtig, selv etter fylt 30 år.

Eksempelet med Hoftun gjelder stort sett alle som er friske og skadefrie. Gjelder å trene riktig og være bevisst på at forfallet blir noe annerledes jo eldre man blir. Da jeg var i Orkla klarte selv jeg å øke toppfarten fra 29kmh til 33kmh ila et år, det var i slutten av 20-åra. I utgangspunktet ganske treg.
Back to top
View user's profile Send private message
Der Kaiser
Rutinert


Joined: 22 Jun 2013
Posts: 904
Location: Norway

PostPosted: 18.01.2021 12:13    Post subject: Reply with quote

"Mens spillerne var ute og løp, trente Åge Hareide på sykkel inne."
Very Happy Very Happy Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6722
Location: South-west coast exile

PostPosted: 18.01.2021 12:23    Post subject: Reply with quote

Hadde vært grusomt imponert om Hareide sjøl var med på løpetur.
Back to top
View user's profile Send private message
Hoven Evland jr.
Veteran


Joined: 27 Jan 2006
Posts: 2662
Location: Dark side of the moon

PostPosted: 18.01.2021 12:35    Post subject: Reply with quote

enojado wrote:
bommel1 wrote:
Noe særlig hurtigere blir man ikke uansett trening når man er 27 år, kjappere i hodet derimot.


Det er bevist mange ganger det. Ikke gitt en på 27år i det hele tatt har tatt ut potensialet for hurtighet. Og det er vel helst i starten av 30 årene man skal forebygge svekkelse av muskelfibre for å ikke bli særlig tregere. Du finner flere amerikanske studier bl.a. i forbindelse med nfl-spillere hvor de øker toppfarten på en 30 og 40m med 10-20% - nå er de allerede er relativt godt trent og hurtig og i tillegg legge på seg 10-20% er ganske bra.
Nei, forstå meg riktig. Man kan ikke bli en ny Ursain Bolt, men man kan jaggu bli hurtig, selv etter fylt 30 år.


Det hjelper sikkert godt med mer eller mindre ulovlige preparater også.
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2516

PostPosted: 18.01.2021 13:06    Post subject: Reply with quote

Hoven Evland Jr. wrote:


Det hjelper sikkert godt med mer eller mindre ulovlige preparater også.


Jada, nfl er et dårlig eksempel. Poenget er at det er gjort mye forskning siste 15 årene med trening på hurtighet. Hurtighet er i utgangspunktet en av de fysiske "sansene" som er vanskeligst å trene, men slett ikke umulig. Og for de som ikke har trent særlig styrke eller hurtighet med beina tidligere vil ha en signifikant økning i både rykk og toppfart.

Og blir lettere oppgitt når jeg hører at PAH har blitt så gammel og treg (akkurat fylt 31 år). Han bør ha null problem å opprettholde rykket og toppfart i noen år til. Gjelder å være bevisst og trene riktig. Og funfact vil sannynligvis den type trening være skadeforebyggende for han. Spesielt med tanke på strekk i hamstring og lyske.
Hvis han blir i klubben er jeg spent på hva Åges professor kan gjøre med han. Vil tro han får en ny vår om han satser skikkelig og tar treningen seriøst.

Fra 2004 og ganske interessant bacheloroppgave som går dypt inn i to eksisterende studier om da rbk-spillere begynte å trene styrke i bein og agility.
https://core.ac.uk/downlo...894089.pdf

og

https://sportsmedicine-op...019-0221-0
Back to top
View user's profile Send private message
Pinne69
Proff


Joined: 15 Aug 2018
Posts: 297

PostPosted: 18.01.2021 23:20    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Bodø-Glimt påsto at de aldri hadde sett så mye utvikling på fart som med Hoftun, som var godt oppi 30-åra da han ble nordlending. Dette skjer imidlertid veldig sjelden.
.


Føler jeg følger ganske godt med på norsk fotball, men kan virkelig ikke huske at Hoftun ble et kulelyn for Glimt? Virket mer som om håndbrekket hadde rustet fast og motoren falt ut,men jeg husker tydeligvis feil;)
_________________
"Kvikk i røttern"
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 18.01.2021 23:42    Post subject: Reply with quote

Hvis det er elendig i utgangspunktet så er det enklere å merkbart forbedre?
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 18.01.2021 23:43    Post subject: Reply with quote

Det verste som skjedde da Hoftun dro til Glimt var imidlertid at han helt plutselig la seg til en forferdelig uvane med å holde motspillerne i trøya. Grusomt å se på.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Pirlo
Veteran


Joined: 05 Feb 2006
Posts: 1256

PostPosted: 19.01.2021 01:04    Post subject: Reply with quote

Back to topic: Dino er en rollespiller med ekstremferdigheter som kan fungere i et velfungerende lag, uavhengig av svakhetene. Blir meget overrasket hvis han ikke er Hareides førstevalg.
Back to top
View user's profile Send private message
dags
Veteran


Joined: 11 Jan 2006
Posts: 3597

PostPosted: 19.01.2021 01:16    Post subject: Reply with quote

Ekstremferdigheter? Islamovic? Ekstremt dårlig til å time løp inn i boksen og å avslutte. Utover det er han sterk i kroppen, grei teknikk på en god dag og skuffende svak i hodespillet.

En av de dårligste spissene som noen gang har vært fast førstevalg i Rosenborg etter min mening.
_________________
Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves.
Back to top
View user's profile Send private message
håpløs
Veteran


Joined: 28 Jun 2015
Posts: 1226

PostPosted: 19.01.2021 01:23    Post subject: Reply with quote

Dino er ikke den beste avslutteren, men jeg tror han kommer til å skåre 'nok' hvis vi blir bedre fremover.

Motstanderne tør å presse høyere, vet ikke hvordan Ole er på våre langballer, -der synes jeg Dino er mye bra.
Back to top
View user's profile Send private message
bommel1
Rutinert


Joined: 05 Mar 2017
Posts: 507

PostPosted: 19.01.2021 01:58    Post subject: Reply with quote

Vel, ikke helt enig i at hodestyrke skal hjelpe oss sånn fryktelig mye mer mot lag som presser høyt enn det en som er hurtig kan gjøre, bare se på oss opp gjennom mot kjappe spisser med bakrom å løpe i. Kan rive forsvaret både sidelengs og nord-sør.
Back to top
View user's profile Send private message
håpløs
Veteran


Joined: 28 Jun 2015
Posts: 1226

PostPosted: 19.01.2021 03:12    Post subject: Reply with quote

En må ha kombinasjonen. Vi har ikke keeper eller forsvar som kan slå lange så presist bestandig.
Skal en slå løpeball fra 16m på rask spiss så vil keeper deres være mer sweeper.
Så er spm om vi kan bli bedre til å treffe spissen vår lavere på kropp..

Samtidig blir det en del 5m og taper vi alle hodedueller der oppe ved at de bare kan styre ned til medspiller så kommer det til å tære mye.
Er jo bare Markus som har noe å komme med.

Får vi fremgang får vi flere cornere.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 19.01.2021 07:52    Post subject: Reply with quote

håpløs wrote:
Dino er ikke den beste avslutteren, men jeg tror han kommer til å skåre 'nok' hvis vi blir bedre fremover.

Motstanderne tør å presse høyere, vet ikke hvordan Ole er på våre langballer, -der synes jeg Dino er mye bra.


Mot bedre lag ryker vi når vi vet sjansene han bommer på. Han skyter som en puddel med urent treff, treg og dårlig på hodet.
Back to top
View user's profile Send private message
eksil
Veteran


Joined: 24 May 2011
Posts: 5348
Location: Ski

PostPosted: 19.01.2021 09:11    Post subject: Reply with quote

En ting er at han er en teknisk elendig spiller. Han er like unøyaktig på timing som avslutningsforsøk. Han skaper riktignok mye røre når han kommer inn i 16 meteren som et lass med blikkbokser som helt uvilkårlig tømmes over motstanderen.

Han mislykkes ofte med forsøkene som går i hytt og pine. Det er sjelden han scorer med rent treff. Det snubles som regel inn når han scorer. Og hvor mange mål satte han i fjor som ikke var straffer?

FÃ¥ det vekk.
_________________
Å biiln går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2721

PostPosted: 19.01.2021 09:59    Post subject: Reply with quote

eksil wrote:
Og hvor mange mål satte han i fjor som ikke var straffer?

8 spillemål i Eliteserien. Men det visste du vel. Det er vel bare kulere å fremstille han som en spiller som ikke scorer på noe annet enn tull og straffespark?
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 30 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 19.01.2021 10:03    Post subject: Reply with quote

Hjelper han heller ikke at han samler gule kort som pokemon kort. Når du er treigere en ei skilpadde med rullator, skyter som du har en vannballong til fot, header som en colaboks og samler kort på et nivå som han ville fått magic the gathering entusiaster til å se ut som amatører så har du ikke mye å stille opp med.
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
glimt
Senior


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 214

PostPosted: 19.01.2021 10:20    Post subject: Reply with quote

Pinne69 wrote:
Zorac wrote:
Bodø-Glimt påsto at de aldri hadde sett så mye utvikling på fart som med Hoftun, som var godt oppi 30-åra da han ble nordlending. Dette skjer imidlertid veldig sjelden.
.


Føler jeg følger ganske godt med på norsk fotball, men kan virkelig ikke huske at Hoftun ble et kulelyn for Glimt? Virket mer som om håndbrekket hadde rustet fast og motoren falt ut,men jeg husker tydeligvis feil;)


Dette er også en helt fremmed historie for oss Glimt-supportere. Helt åpenbart at en allerede profesjonell fotballspiller har minimalt å hente på maks hurtighet fra midten og slutten av tyveårene. Det kan selvfølgelig se sånn ut, om en lærer å time løpene sine.
_________________
Attaboy: "taktikken fungerer, altså. PINLIG Glimt!"
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 19.01.2021 10:30    Post subject: Reply with quote

håpløs wrote:
En må ha kombinasjonen. Vi har ikke keeper eller forsvar som kan slå lange så presist bestandig.
Skal en slå løpeball fra 16m på rask spiss så vil keeper deres være mer sweeper.
Så er spm om vi kan bli bedre til å treffe spissen vår lavere på kropp..

Samtidig blir det en del 5m og taper vi alle hodedueller der oppe ved at de bare kan styre ned til medspiller så kommer det til å tære mye.
Er jo bare Markus som har noe å komme med.

Får vi fremgang får vi flere cornere.


Vi får da vitterlig nok cornere, det er jo ikke der skoen trykker.

Vi må komme oss ut av den tankegangen der vi tror det er umulig å komme seg framover med noe annet enn gjenvinning fra lange baller. Og alt tyder jo på at vi i større grad ønsker å satse på en sentrallinje som gjør det mulig i større grad enn på noe tidspunkt siden 2015, da vi solgte unna både vår spillende stopper og vårt spillende anker og erstattet begge med duellspillere.

Nå når både Henriksen og Skjelbred utfordrer Hareides hang til å skulle spille med 'volum' i den defensive midtbanerollen kan vi fort oppgradere til kombinasjonen Holmar - Besim - Per bakerst i banen, og det er jo rett og slett en gigantisk oppgradering med ball i forhold til Reginiussen - Hovland - Lundemo, som startet fjorårssesongen*.

Dino kan jo absolutt også bidra i en sånn spillestil, med flere oppspill langs bakken, samtidig som han er sterk feilvendt i lufta. Det er jo der han skiller seg fra Søderlund, som omtrent utelukkende var en hemsko hvis man forsøkte å bruke ball, og hvis Dino skal erstattes må man selvsagt forsøke å lete etter noen av de rolleegenskapene i en ny spiller. Men han har tre problemer: 1. fullstendig manglende fart, 2. dårlig timing og 3. pådrar seg alt for mange kort. Noen vil sikkert også si at han er en for dårlig avslutter, men det mener jeg først og fremst handler om at han timer bevegelsene for dårlig, og lager seg vanskelige situasjoner.

Jeg tror altså fint man kan beholde Dino med tanke på samhandlingen alene, men jeg tror også han er en litt for dårlig spiss til å score de målene vi trenger fra den posisjonen. Han må jo doble målproduksjonen og dessuten begynne å levere noen assist for å produsere ok, og det tror jeg neppe han har i seg. Fin innbytter for oss, på en måte, men han er det svakeste leddet i laget nå, og sannsynligvis for dyr i drift til å være noe annet enn førstevalg.

* Strengt tatt var det vel Reginiussen - Valsvik - Lundemo som startet sesongen, men poenget står, og dette ble mer representativt.

_________________
Sitat slutt.


Last edited by zaphod81 on 19.01.2021 10:33; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 95, 96, 97  Next
Page 45 of 97

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb