English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
16 lag i Eliteserien?
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 77, 78, 79
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Choirboy
Senior


Joined: 25 May 2023
Posts: 166

PostPosted: 20.10.2023 10:52    Post subject: Reply with quote

v_olden wrote:
Basert på at det er få ledige datoer i Terminlista basert på landslagspauser og europacup så går det an å gå tilbake til 14 lag i Elite/serien og samtidig øke til 18 lag i 1.divisjon. Slik beholder man det samme antall lag i NTF og man frigjør en del datoer for de i Elite/serien. 1.divisjon kan spille kamper i landslagspausene de dagene landslaget ikke spiller(tar det for gitt at det åpnes for det) og noen av de rundene det er europacup(lokaloppgjør, f.eks.)

Optimal Elite/serie basert på geografisk spredning og nogenlunde demografisk samt fotballkultur:

1 Molde
2 Vålerengen
3 Brann
4 Viking
5 Start
6 Strømsgodset
7 Fredrikstad
8 Bodø-Glimt
9 Aalesund
10 Tromsø
11 Skeid
12 Sarpsborg
13 Haugesund
14 lillestrøm

Og dertilhørende 1.divisjon etter samme lest:

1 Ranheim
2 Steinkjer
3 Sogndal
4 Kristiansund
5 rosenborg
6 Hødd
7 Sandnes-Ulf
8 Jerv
9 Sandefjord
10 Moss
11 Mjøndalen
12 Hønefoss
13 Lyn
14 Stabæk
15 Alta
16 Mjølner
17 Ham-Kam
18 Kongsvinger

Kunne vært interessant eller?
Back to top
View user's profile Send private message
Danserud
Rutinert


Joined: 03 Oct 2012
Posts: 759

PostPosted: 20.10.2023 13:15    Post subject: Reply with quote

Takk, Chirboy, men det holdt egentlig med ett eksempel på at du totalt misforstod innlegget til v_olden.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.12.2023 18:10    Post subject: Reply with quote

– Vi må starte sesongen tidligere i Norge, sier Kjetil Knutsen.

(...)

– Vi har hatt en utrolig spennende reise, men det gir også noen utfordringer. Jeg mener og hevder sterkt at vi trenger hjelp fra de høye herrer i norsk fotball for å tilrettelegge terminliste for lagene i Europa, legger han til.

Les mer: Knutsen vil ha endring: – Føler at jeg står i skogen og skriker om dette

Bakgrunnen for påstanden er vel at han ønsker mulighet for å flytte flere seriekamper for å spre kampbelastninga i perioder med mange kamper i e-cup - særlig i august.

Jeg har ikke gjort noen grundige undersøkelser, men inntrykket mitt er at svenskene stadig bruker midtuker i april, mai og juni til seriekamper sjøl om det pågår e-cup. Overdriver NFF hvor sterk anbefalinga/kravet fra UEFA er om å unngå nasjonale kamper når det er e-cup?

I så fall vil det være mulig å flytte fram flere seriekamper til midtuker tidlig i sesongen. Jeg forstår at det kan bli unødvendige flyttinger dersom man ryker tidlig ut i e-cup, men det er i alle fall godt ment.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9061
Location: Trondheim

PostPosted: 15.12.2023 23:48    Post subject: Reply with quote

Det stemmer nok ikke. Vi bruker faktisk flere midtuker på våren enn hva Sverige gjør. Men fordi de spiller gruppespill, kvartfinaler og semifinaler av Cupen fra 17. februar og til 17. mars. Så medfører det at de har fem færre kamper å terminfeste etter landskampene i mars.

I 2023 spilte vi fire flere kamper mellom 10. april og 12. november som var siste dato for Allsvenskan.

I 2024 spiller vi to flere kamper mellom 1. april og 10. november som er start og sluttdato for Allsvenskan.

Dette er for øvrig formuleringen i avtalen mellom UEFA og European Professional Football Leagues.
Quote:
3.8. Subject to Clause 3.9, to ensure that EPFL Member Leagues abstain from scheduling top division matches on dates which are reserved for UEFA club competition matches, in accordance with the UEFA Match Calendar.

3.9. Without prejudice to the generality of Clause 3.8, EPFL Member Leagues may be allowed to schedule matches on dates reserved for UEFA club competitions when no other date could be found under the following exceptions:
Top division matches, which had to be postponed due to force majeure or to other reasons beyond the reasonable control of the concerned EPFL Member League, may be rescheduled on dates reserved for UEFA club competition matches, upon agreement with UEFA, when it appears that no real alternative exists.

If such matches are not to be broadcast domestically and/or internationally, no restriction applies as to their kick-off time.
If such matches are to be broadcast domestically and/or internationally, they shall be scheduled in such a way that they are terminated at least 15 minutes before the kickoff of the UEFA club competition matches, subject to UEFA’s approval on a case by case basis.
The following non-exhaustive list of circumstances are considered to be “out of the control” of the concerned league:
 Adverse weather conditions;
 Strike and civil unrest;
 Sudden unavailability of a stadium;
 Decision of a competent state authority to move a match;
 Participation of clubs in the FIFA Club World Cup;
 When UEFA itself reschedules matches at dates which are reserved for
domestic competitions; and
 If there are no alternative dates available for a club to meet its fixture
commitments in order to avoid that a player has to play 2 matches within 72
hours due to the scheduling of a competition sanctioned by FIFA, UEFA and
a National Association.

In such cases, the UEFA Administration must be consulted at least 3 days before the decision to reschedule the domestic match in question has to be taken by the concerned EPFL Member League with a view to coming to an agreement on the date and time for such match. UEFA shall consider requests for kick-off time slots overlapping with UEFA competition matches on a case-by-case basis and undertakes to strive to find a positive solution, depending on all circumstances of each individual case. Specifically, the Western European time zone is a factor to be taken into consideration for the granting of such requests.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 17.12.2023 01:34    Post subject: Reply with quote

Jeg må slutte å anta. Embarassed
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Choirboy
Senior


Joined: 25 May 2023
Posts: 166

PostPosted: 22.12.2023 15:52    Post subject: Reply with quote

Har lyst til å komme med noen betraktninger angående hvordan norsk fotball er organisert.
Som dere vet skal de europeiske klubbturneringene endres til neste sesong. Antall kamper i Champions League og Europa League skal økes fra 6 til 8 kamper mens Conference League blir stående med 6 kamper og blir ferdig før jul. De 2 andre turneringene vil få 2 runder i slutten av januar måned. Og playoffkamper allerede 2 uker etterpå.
De senere årene har det ikke vært uvanlig at norske lag overlever høsten og gått inn i playoffrunden som kommer i februar måned.
Neste år kan vi oppleve at Bodø/Glimt og/eller Molde vil få kamper i januar måned. Noe som vil redusere ferien til en del spillere.
Det jeg spør meg er hva slags justeringer vi bør gjøre i norsk fotball for å tilpasse oss disse endringene. Er Hangeland-utvalget sin innstilling den rette veien å gå? Eller bør man vurdere mere omfattende virkemidler enn som så? Eller skal vi trekke en viss lue nedover ørene og si at dette angår oss ikke?
Uansett så kjør debatt. Hva mener dere?
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18500

PostPosted: 22.12.2023 16:37    Post subject: Reply with quote

Klimaet gjør at sesongen ikke kan bli lenger, den er allerede lang nok. Vi kan ikke legge om serie (eller cup for den del) fordi et lag eller to (kanskje) skal spille noen (flere) kamper i Europa. De lagene som kommer langt i Europa får mer enn god nok kompensasjon økonomisk for de "ulempene" det måtte påføre stallen i form av slitasje og ugunstig feriemuligheter. Må si jeg er lei av at "legge til rette for Europa" brukes som begrunnelse for det ene elendige forslaget etter det andre (sluttspill, ny cupstruktur, VAR).
Back to top
View user's profile Send private message
Choirboy
Senior


Joined: 25 May 2023
Posts: 166

PostPosted: 22.12.2023 17:04    Post subject: Reply with quote

Og dette vil du mene når Rosenborg på et tidspunkt vil være i posisjon til å hevde seg ute i Europa også?
Dette behøver jo nødvendigvis ikke bare gjelde Bodø/Glimt og Molde. Et annet år kan det være Rosenborg og Brann som er her. Uansett hvilket ståsted man har så vil jeg tro at ansvarlige i klubbene vil ha et annet syn på slike spørsmål enn det den gjengse supporter vil ha. Som jeg vil tro vil være ganske så enig med deg.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18500

PostPosted: 22.12.2023 17:11    Post subject: Reply with quote

Choirboy wrote:
Og dette vil du mene når Rosenborg på et tidspunkt vil være i posisjon til å hevde seg ute i Europa også?


Ja.

Hva er ditt forslag da? Du tror norske lag vil gjøre det bedre i Europa om vi legger om til feks den danske seriemodellen?
Back to top
View user's profile Send private message
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1221
Location: Oslo

PostPosted: 22.12.2023 23:08    Post subject: Reply with quote

Jeg tenker at klimatiske forhold begrenser mulighetene for å endre tidsplanen i norsk fotballsesong, men vi kan jo endre antallet lag i serien, og dermed få mulighet til å øke antallet kamper mot et mindre utvalg lag? Enten spille 3 eller 4 kamper mot hvert lag. F eks 11*3 (33k), 9*3 (27k) eller 7*4 (28k), gitt serier med henholdsvis 12, 10 eller 8 lag. Så forstår jeg jo at desentralisering står sterkt i Norge, men jeg tror at vi sportslig kan gjøre det bedre med færre lag i toppen. Se f eks. på Danmark, Sveits, Østerrike og Skottland.
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7425
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 23.12.2023 11:49    Post subject: Reply with quote

Spar oss for danskenes opplegg med ulikt antall kamper mot hvert lag. Heller dobbel serie i så fall
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10945

PostPosted: 23.12.2023 14:20    Post subject: Reply with quote

Støtter 8 lag i eliteserien.
Back to top
View user's profile Send private message
Choirboy
Senior


Joined: 25 May 2023
Posts: 166

PostPosted: 23.12.2023 16:40    Post subject: Reply with quote

Hedning wrote:
Støtter 8 lag i eliteserien.

Hvem var det som endte på en 9.plass i år?
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18500

PostPosted: 23.12.2023 19:59    Post subject: Reply with quote

Men du starter en debatt om seriestrukturen uten at du har noen egne oppfatninger?
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4041

PostPosted: 23.12.2023 20:17    Post subject: Reply with quote

Jeg tror elefanten i rommet er å gå tilbake til 14-lagserie.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Choirboy
Senior


Joined: 25 May 2023
Posts: 166

PostPosted: 23.12.2023 23:26    Post subject: Reply with quote

Henri wrote:
Men du starter en debatt om seriestrukturen uten at du har noen egne oppfatninger?

Tok litt tid men her skal du få noen av de tankene jeg har. Kan vel si at jeg er ganske sp enig med de punktene som kommer frem i Hangeland-utvalget. Med en omlegging av cupen slik vi har den idag. Har selv fått oppleve forskjellen på oktober/november/desember på den ene siden og mai på den andre siden. Da har vi forhåpentligvis en cupmester som er i form når dette laget skal ut i Europa rundt 2 måneder senere. Med somifinale etter kvartfinalene i Europa sine klubbturneringer så burde det være god nok tid til en finale i slutten av mai like før påmeldingsfristen til Europa går ut.
Skulle en endring bli vedtatt på Tinget i mars så håper jeg at det ikke iverksettes en komprimert cup på våren 2025 med oppstart i mars 2025 og finale i slutten av mai. Da vil man havne i den situasjonen at den cupmesteren som blir kåret 7.desember 2024 må ut i playoff mot cupmesteren i 2025 om en plass i Europa. Da vil jeg heller ha oppstart på sensommeren med finale året etterpå. Altså en 2025/26-cup.
Så har jeg tatt en titt på kampkalenderen til UEFA neste år. Ser der at Europa League og Champions League har Matchday 6 datoene 10.-12 desember hvor Conference League har Matchday 5 den 12.desember. Sistnevnte turnering avslutter ligaspillet med Matchday 6 den 19.desember. Matchday 7 og 8 i de 2 andre turneringene kommer i de 2 siste midtukene av januar måned.
Er det norske lag med på denne tiden så tenker jeg at de får kjøre noen treningskamper mot kvalifisert motstand. Og ikke typ Brattvåg som Molde møtte sist de var ute i Europa om vinteren. Da de røk ut mot Granada. Akkurat det vet jeg de har gjort denne vinteren innfor de 2 kampen i februar mot polske Legia Warszawa. Da de skal være med i en turnering i månedsskiftet januar/februar.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18500

PostPosted: 26.12.2023 11:55    Post subject: Reply with quote

Jeg har ikke lest Hangeland-utvalget, men hørte Vikvangs fremleggelse på medlemsmøte: De ønsker altså å endre cupstrukturen for at det skal bli enklere for de få lagene som er med i Europa å rotere på laget i de kampene de har i august (fordi man da spiller tidlige cuprunder og ikke sene cuprunder, og det er vondt og vanskelig for e-cuplagene å rotere på laget i sene cuprunder). Som han så selv så koker dette ned til hvordan man vektlegger gevinsten av omleggingen (lettere kampprogram for e-cuplagene fordi de kan rotere på laget i tidlige cuprunder) vs kostnaden (man endrer på en tradisjon). Men selv om man bryr seg svært lite om tradisjonen med cupen så sliter jeg med å se at Hangelandutvalget gjør en fornuftig vurdering: Jeg tror gevinsten man får ved dette er svært liten (anekdotisk, men likevel: cupfinalen i år var Glimt-Molde, de to lagene som fortsatt er i Europa) og det er til og med en negativ side da cupvinneren vil ha svært liten tid til å tilpasse seg at de skal spille i Europa, som kan være negativt for prestasjonen.

Jeg tror det er helt andre ting enn serie- og cupstruktur man bør se på om man vil bedre norsk fotballs posisjon i Europa, som talentutvikling, trenerutvikling og økte inntekter til klubbene. Men jeg er lekmann, ikke fagmann.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4041

PostPosted: 26.12.2023 23:00    Post subject: Reply with quote

Jeg lukter politikk her:
1. Hangeland-utvalget har en trang til å finne på **noe** snarere enn å konkludere med at de ikke har noen alternativer som er klart bedre enn det vi har nå.
2. Det er totalt uaktuelt å redusere antall lag i ES for å frigjøre 4 helger fordi de lagene som er trygge på at de vil holde seg stabilt unna nedrykk i 14-lagserie (for ikke å snakke om 12-lagserie) er i kraftig mindretall mot de som da må belage seg på hyppigere besøk i OBOS og sjeldnere i ES, eventuelt OBOS/Postnord.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
martibs
Veteran


Joined: 10 Apr 2006
Posts: 1127
Location: Oslo

PostPosted: 27.12.2023 00:10    Post subject: Reply with quote

Cupen har nå hatt en nedadgående oppslutning i snart 30 år. Den første runden har til en viss grad klart å holde på sin attraktivitet, før de videre rundene blir mindre og mindre interessante. Tidligere har ihvertfall cupfinalen vært populær, men når den nå avholdes langt ut i desember, blir heller ikke Ullevål utsolgt.

Dersom cupen fortsetter å gå i samme tralten, vil den til slutt bli en saga blott. Noe må gjøres, og de som avviser Hangeland-utvalget kan ikke forventes å bli hørt mer mindre de kommer med et troverdig alternativ som kan snu trenden.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18500

PostPosted: 27.12.2023 11:47    Post subject: Reply with quote

Vel, det var ikke å redde cupen som var Vikvangs fokus da han la frem Hangeland-utvalgets innstilling, det dreide seg om vilkårene for de lagene som spiller i Europa. Cupfinalen og de første rundene vil være populære i begge formatene, mens jeg tror de andre rundene kommer til å være akkurat like lite populære. Jeg tror det vil være mer positivt for cupen om NRK mister rettighetene, en mer elendig dekning enn den de har skal man lete lenge etter (særlig kamptidspunkter og promotering).
Back to top
View user's profile Send private message
Messi
Veteran


Joined: 13 Jun 2011
Posts: 2004

PostPosted: 27.12.2023 16:03    Post subject: Reply with quote

Ønsker meg en 10-lagserie, og dobbel serie, d.v.s 36 seriekamper pr.lag. Fordelen med dette er at lagene vil ha sterkere staller, mens minuset er at talentene får det litt trangere.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10945

PostPosted: 28.12.2023 14:25    Post subject: Reply with quote

Og droppe cupen da? Kan være med på det. Fryktelig unødvendig å drive å spille kamper mot lag langt nede i divisjonene uansett. Talentene klarer seg de, de største får spille uansett og de nest beste kan få gode vilkår i en styrket obos-liga.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 77, 78, 79
Page 79 of 79

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb