English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Skadeforebygging
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 03.12.2006 09:05    Post subject: Skadeforebygging Reply with quote

Høgmo snakka jo så varmt om at Rosenborg skulle bli så flinke på skadeforebygging. Allikevel har vi nå den kanskje verste skadesituasjonen noensinne.... Var dette med skadeforebygging bare tomme ord fra Høgmo, eller er det snarere at det arbeidet han gjorde har blitt kasta overbord så fort han var ute av porten?
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 03.12.2006 10:18    Post subject: Reply with quote

Skadesituasjonen var en helt annet i høst mens serien pågikk, og var en viktig faktor til at vi ble seriemestere.

"Problemet" nå er vel at mange halvskadde heller hviler seg til forsesongen begynner i januar.

For øvrig:

Aftenposten wrote:
en undersøkelse som ble foretatt i engelsk Premier League i 1999 (...) viste at hele 10 prosent av spillerne til enhver tid går skadet.

En lignende undersøkelse i norsk fotball kunne fortelle at yngre spillere ikke tåler hardkjøret på vinterstid like godt som den eldre garde.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Baadshah/Tab
Veteran


Joined: 14 Sep 2004
Posts: 4037
Location: Akershus, Vestby

PostPosted: 03.12.2006 14:38    Post subject: Reply with quote

Dessuten "driter" man litt i de skadene man får når man spiller i serien, mens i off season så bruker man mer tid på skadeforbyggende arbeid. Og tar god tid til pleie og opptrening.
_________________
Sjel kan ikke kjøpes!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 03.12.2006 19:22    Post subject: Reply with quote

Men hvorfor er det da ingen av de andre Royal League-lagene som har like mange skadde som RBK?
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
Baadshah/Tab
Veteran


Joined: 14 Sep 2004
Posts: 4037
Location: Akershus, Vestby

PostPosted: 03.12.2006 19:54    Post subject: Reply with quote

Jeg må si at vi har hatt litt uflaks også..
_________________
Sjel kan ikke kjøpes!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.12.2006 14:43    Post subject: Reply with quote

Verdens Gang, 05.12.06

Skadeskutt

Hadde RBK spilt Champions League søndag, så hadde de stilt uten ni A-lagsspillere og med en utespiller på benken.


Det hevder Torbjørn Grøntvedt, som har vært lege i Rosenborg i 20 år. Han har aldri sett maken til skadeepidemi som i høst. I Royal League søndag var ni mann ute. På benken var det en utespiller.

Rosenborg gikk fra en suveren serieinnspurt med 12 strake kamper uten tap til fire kamper i Royal League uten seier.

Det har skapt reaksjoner. Nedprioriterer RBK Royal League? Hvor mange kunne spilt om kampene hadde vært viktigere (les Champions League)?

Ute av spill
- Dette er uten tvil det verste jeg har opplevd på mine 20 år som lege i klubben. Hadde Rosenborg spilt Champions League i høst, så hadde vi fått kjempetrøbbel. Jeg er glad vi ikke er med der. Vi hadde blitt overkjørt, fått det helt j..., sier Grøntvedt til VG.

- Så du mener at RBK ville stilt med de samme 11 om det hadde vært Champions League, ikke Royal League?

- Definitivt. Ingen av dem som er ute, kunne spilt Champions League heller. Du kan ikke sende spillere på banen som er skadet - uansett turnering. Dette er hundre prosent sikkert, sier Grøntvedt.

Legen innrømmer at han også «reagerte litt» på at det ble så mange skader omtrent samtidig. Derfor har situasjonen i klubben vært grundig gjennomgått.

- Konklusjonen er at dette er mange tilfeldigheter som sammen blir umulig å unngå. Men det skal like mye til for at det inntreffer igjen. Jeg tviler på at det skjer på de 20 neste årene at Rosenborg har 10 mann ute samtidig, sier Grøntvedt.

Han har et godt håp om at fire av spillerne (Sapara, Koppinen, Iversen og Strand) er helt restituert til torsdagens møte med Brann i Royal League.

- Beklagelig
Rosenborg-kjenner og TV 2-ekspert Mini har fulgt laget tett også den siste tiden, og han mener det er «beklagelig for klubben at de er det dårligste laget i Royal League».

- Er det pinlig?

- Ikke direkte pinlig, men heller ikke helt bra. Vi må huske på den voldsomme utladningen spillerne fikk etter at seriegullet var sikret. RBK lå så langt bak, hver kamp måtte vinnes. Det er en tøff jobb, og det er naturlig at det kommer en reaksjon, mener Mini.

Søndagens kaptein, Vidar Riseth, sier til VG at Rosenborg aldri i livet hadde blitt mestere med den troppen, og det spillet som er vist i Royal League.

- Det er nesten blitt sånn at alle som møter opp får spille. Hadde vi fått en skade til søndag, så måtte reservekeeper Espen Johnsen spilt høyre flanke, sier Riseth.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
trondh
Veteran


Joined: 16 Sep 2002
Posts: 2176

PostPosted: 08.12.2006 14:53    Post subject: Reply with quote

Tja.. Hadde en satset 100% på RL så er det vel noen som er ute pga. operasjoner som kunne ha fortsatt litt til.
Men på den andre siden er vel avgjørelsen om å operere tatt før alle de andre begynte å falle fra.
Men det hadde vel ikke skjedd om vi hadde spilt CL.
Dessuten har vel RBK bestandig meldt på 25 til CL, noe som her er litt av problemet. Bare 23 ble meldt på....
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.12.2006 14:55    Post subject: Reply with quote

Det er vel bare Stensaas som er operert? Man har ventet med operasjonene til Dorsin og Skjelbred.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
trondh
Veteran


Joined: 16 Sep 2002
Posts: 2176

PostPosted: 08.12.2006 14:57    Post subject: Reply with quote

Ja... Miss av meg. Jeg innbilte meg at Jamtfall og Koppinen også var det. Embarassed

EDIT: MEN, jeg tror uansett at RBK ville plukket med 2 ekstra juniorer i troppen hvis de skulle melde på 25 til CL i stedet for å melde på bare 23.
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 07.02.2007 13:37    Post subject: Reply with quote

Vet ikke helt om dette er rett tråd, men prøver Smile

Det slår meg at RBK har vært mye mer skadeplaget de siste årene enn de var tidligere. Akkurat når dette uvesenet startet vet jeg ikke helt, men rundt den tida Nils Arne ga seg som trener.

Lenge trodde jeg at skadene skyldtes en spillerstall som ble stadig eldre og mer skrantende på det viset, men nå synes jeg det florerer med skader både på unge og eldre spillere.

Det å ansette en fysisk trener skulle man jo tro førte til bedre forebygging og færre skader, men det har jo så langt fra skjedd.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Moltisanti
Veteran


Joined: 23 May 2005
Posts: 3111
Location: Trondheim

PostPosted: 07.02.2007 15:13    Post subject: Reply with quote

Hadde trengt litt ekstra massasje jeg også om Siri Marte hadde massert meg... Razz
_________________
Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience,
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 09.02.2007 09:37    Post subject: Reply with quote

Litt på sida, men RBK-spillerne får influensavaksine.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 04.04.2007 18:26    Post subject: Reply with quote

En undersøkelse viser at eliteserie-spillerne opplever 60 prosent flere belastningsskader i oppkjøringen til en sesong, enn i selve konkurransesongen.

I tillegg øker de akutte skadene med 30 prosent.

Les mer: Farligst før sesongen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 03.05.2007 17:27    Post subject: Reply with quote

Det er spesielt èn skade som har hjemsøkt RBK-spillerne i vår: Hamstringsstrekk. Nå trapper fysioteamet opp kampen mot skaden.

- Vi legger vekt på ekstra trening av muskelen på baksiden av låret. Det dreier seg om styrketrening, og da såkalt eksentrisk trening, hvor muskelen jobber mot motstand idet den forlenges, sier fysioterapeut Vilhelm Stoltz.

Les mer: Vil hamstringsstrekken til livs
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Torbjørn
Veteran


Joined: 18 Jul 2005
Posts: 5183

PostPosted: 03.05.2007 19:46    Post subject: Reply with quote

For de som er spesielt interesserte:
http://www.klokeavskade.n...lspillere/
_________________
Nils Arne Eggen.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 07.09.2007 16:03    Post subject: Reply with quote

Det spørs om ikke Daniel Braaten allerede savner de varme dusjene fra Lerkendal. I Bolton tyr man nemlig til utradisjonelle metoder for å holde spillerne skadefrie - blant annet ved å tvinge dem inn en rom med flytende oksygen, som holder en neglebitende temperatur på 160 minusgrader.

- Det skal være bra for muskler, nervesystem, ledd og en masse annet. Jeg er absolutt positivt innstilt til dette, sier Chippen.

Les mer: Braaten tvinges inn i 160 minusgrader
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
LOST
Proff


Joined: 08 Jul 2006
Posts: 362

PostPosted: 07.09.2007 20:36    Post subject: Reply with quote

Noe lignende kan faktisk dere ALLE gjøre i dusjen ol... Har skrevet om en lignende teknikk i et annet forum For beskrivelse og reaksjoner se her og her

Ikke minst skal dette være bra for å få raskere/bedre restutisjon, noe som er EXTREMT viktig om man trener på et høyt nivå. Via dette skal man altså kunne trene hardere og oftere enn før.

En annen ting det skal være bra for er imunforsvaret. Deilig og forfriskende er det også. Så dette er ikke bare for idrettsfolk heller. Om man har dårlig blodsirkulasjon er det også verd å prøve.

Her er hva dere kan gjøre om dere ønsker å prøve: (tidligere innlegg..litt redigert)

Quote:
Etter trening... gjør følgende når du dusjer

start i normaltemperatur en liten stund

dusj så i 30sek-1min med kalt vann(så kalt du greier),

for så 1min med varm (varmt men ikke brenn deg),

så kalt 30sek-1min ,

så varmt, så kalt, så varmt.. osv..... kanskje 3-4ganger kalt(??) kanskje flere, vet ikke.... Siste min. tar du en kald en, men la rommet som du står i være varmt.

OBS!! Personer som har dårlig hjerte, mensen eller er gravid har jeg lest skal ikke prøve dette. Muligens også andre(??)

Tips... Det hjelper (i alle fall for meg) å bevege seg når du dusjer i kalt vann, og gni hendene på kroppen......Har erfart at det blir verre hvis man begynner å pese(med pusten), hvis du merker at du "peser" kan du prøve å holde pusten litt......Gå rolig fram i starten. Prøv kaldere og kaldere etter hvert.

Har erfart at det er mest ubehagelig i starten, etter noen sek.blir det ofte litt bedre. Etter noen ganger greier du antagelig kaldere og kaldere vann. Jeg kan nå stå å dusje i varmt vann for så og vri rett over på det kaldeste uten at det plager meg noe spesielt mye, og etter noen sek. er det ca. helt greit, nesten som om det varmt vann....

Dette opplegget skal vistnok fjerne avfallstoffer ifra kroppen, fjerne melke syre, og hjelp deg å restituere deg raskere. Har lest at dette ble brukt av russerne (Sovjet), tror det var sånn at de kunne trene hardere med denne teknikken. Men teknikken er også etter hva jeg forstår bruk i lang lang tid, kanskje i flere tusen år, og blitt brukt mange steder i verden, også til å kurere sykdommer.

Hvis du prøver dette(trenger ikke å være etter trening) kan du prøve følgende: dusj, tørke deg godt(ikke stå i et kalt rom!), legg deg på soffan, og slapp helt av. Tror jeg kan nærmest garantere du vil føle en god følelse i kroppen(endorfin??) og at du kan slappe godt av.

og......NB! ikke overdriv. Leste om en som gjorde dette 4-5 ganger om dagen (!!!), kanskje blitt avhengig(???). Men noen blir jo avhengig av idrett også da. hvis du begynner å merke at du ønker å gjøre dette flere ganger om dagen bør du kanskje roe litt ned. Personlig har jeg ikke fått dette "problemet".

Hvis noen prøver dette ønsker jeg veldig gjerne tilbakemeldinger om erfaringene dere gjør. Og hvis det er ting dere lurer på angående dette er det bare å spørre. Jeg har selv gjort det flere gange (kanskje noe sånt som annenhver gang jeg dusjer, er ikke helt sikker...)

Her er mer info:
http://www.h-e-a-t.com/hy...rothe1.htm
http://www.spafinder.com/...istory.jsp
http://travel2.nytimes.co...heads.html


Poenget er å sjokke kroppen........

Noe lignende har jeg mistanke om at Dæhli og Ulvang gjorde, men da kanskje: badstu og deretter snøbading, så badstu...snøbading...badstu...osv

Etter hva jeg mener å har lest ble noe lignende gjort gamle hellas, men da med baseng. Man stuper i et kalt baseng, så i et varmt, så kalt igjen..så varmt...osv

Mener det også var noe lignende på Sporten en gang. Da var det så vitt jeg husker Røsler som sendte LSK-spillerne ut i sjøen.

Anbefaller alle som kan å prøve Very Happy Høres kanskje ikke så deilig ut men... PRØV og se Smile

bare peis på med så kalt vann så varmt, så kalt, så varmt Tommel'n opp!

EDIT: noen omformuleringer ol.
Back to top
View user's profile Send private message
Torbjørn
Veteran


Joined: 18 Jul 2005
Posts: 5183

PostPosted: 07.09.2007 21:02    Post subject: Reply with quote

Det hadde vært interessant å se noen referanser hvor man har klart å påvise at denne teknikken faktisk fører til raskere restitusjon av muskulatur, rent fysiologisk sett.
_________________
Nils Arne Eggen.
Back to top
View user's profile Send private message
LOST
Proff


Joined: 08 Jul 2006
Posts: 362

PostPosted: 07.09.2007 22:13    Post subject: Reply with quote

Om du ønsker å søke dypere inn i dette så ta et søk på hydrothermal therapy.

Edit: evt hydrotherapy
Back to top
View user's profile Send private message
Torbjørn
Veteran


Joined: 18 Jul 2005
Posts: 5183

PostPosted: 07.09.2007 22:33    Post subject: Reply with quote

Jeg finner ingen relevante treff i den vitenskaplige databasen PubMed. Har du noen direkte linker til vitenskapelige artikler rundt dette temaet, Lost?

Derimot ser jeg en del resultater ved søk på Google, særlig under kategorien "alternative medicine". Skal jeg tolke det dithen at dette inntil videre ikke er vitenskapelig bevist?

Edit: hydrotherapy gav mer mening. Følgende søkestreng i PubMed gir noen mer relevante svar: "Hydrotherapy"[Mesh] AND "Exercise"[Mesh]

Edit 2: Og første relevant treff utfordrer teorien om at kuldebehandling har effekt på resitusjonstid, i denne anledning målt i DOMS:
http://www.ncbi.nlm.nih.g...d_RVDocSum
_________________
Nils Arne Eggen.


Last edited by Torbjørn on 07.09.2007 22:44; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Jon Irenicus
Veteran


Joined: 16 Aug 2005
Posts: 4292

PostPosted: 07.09.2007 22:35    Post subject: Reply with quote

PubMed ga ikke relevant svar. Er det det riktige navnet?

Hydrothermal therapy ga ikke en gang noe på wiki.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 10.04.2008 13:28    Post subject: Reply with quote

SIFs fysioterapeut Grete Mellingen Homstøl er invitert av selveste Liverpool til å holde et todagers kurs for klubbens medisinske apparat.

(...)

Grete Mellingen Homstøl har sydd sammen et spesialdesignet kursprogram for det medisinske apparatet til Liverpool, med hovedfokus på tre fysioterapitemaer: Skadeforebygging, skadebehandling og hvordan redusere smerte, samt prestasjonsfremmede fotballtrening.

Mellingen Homstøl kommer til å fremlegge hvordan Strømsgodset har lykkes med sitt opplegg de siste to årene. SIF har som kjent slitt med svært få skader etter at ekteparet Bård og Grete Homstøl kom til klubben foran 2006-sesongen.

Liverpool er ikke den første engelske toppklubben som ser mot Drammen. I november var Chelsea på studiebesøk for å titte nærmere på kostholdsprogrammet til Strømsgodset.

Les mer: Liverpool skal lære av SIF
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
h b
Veteran


Joined: 13 Nov 2007
Posts: 2074
Location: Lørenskog

PostPosted: 15.04.2008 11:21    Post subject: Reply with quote

http://www.verdalingen.no...64721.ece#

Noen som kan skaffe denne artikkelen ?
_________________
http://www.youtube.com/wa...r_embedded
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 15.04.2008 15:09    Post subject: Reply with quote

Det er ihvertfall Kristobal som har forfattet den. Du får spørre han.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 06.12.2008 14:30    Post subject: Reply with quote

Sapara har hanglet, Iversen har hanglet, Stadsgaard hangler konstant, Strand hangler, Lustig har hanglet, Jarstein sliter. Er det rart vi ikke gjør det bedre når så mange faste spillere sliter med større og mindre skader?
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Page 1 of 7

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb