English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Tom Høgli
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Wiseblood
Veteran


Joined: 30 Oct 2002
Posts: 1191

PostPosted: 13.01.2013 01:36    Post subject: Reply with quote

@apresthus
Jeg er helt med på at Gamboa som er mye yngre har mer utviklingspotensiale enn f.eks. Dorsin på 31. Og at han er den raskeste av de tre.

Men Dorsin viste nye sider ved seg selv i 2012 offensivt (jeg hadde han som bestemann i fjor på avstemmingen her inne), og Høgli er nok bedre defensivt enn både Gamboa og Dorsin. De har rett og slett forskjellige styrker, men jeg tror ikke det er den helt store forskjellen på de tre kvalitetsmessig per 12. januar 2013.

Jeg mener at RBK trenger alle tre den kommende sesongen.

Jeg aner ikke hvor mange kamper Høgli har på midtbanen, men han ble jo i følge Wikipedia kjøpt inn som midtbanespiller for Tromsø i sin tid. Og det er jo heller ikke en plass det er flust med alternativer per i dag ut over unge Selnæs. Er det noen som har peiling på Høglis midtbanekarriere?
_________________
Quote:
https://chrome.google.com...fdhbejfeha RUSK - for deg som ikke gidder spam her inne
Back to top
View user's profile Send private message
ola.
Veteran


Joined: 19 Feb 2006
Posts: 2025
Location: Bodø

PostPosted: 13.01.2013 01:47    Post subject: Reply with quote

Jeg vet såpass at han ble omskolert til høyreback for en stund tilbake siden, og har blitt der siden. Det burde vel tale for seg selv. Rosenborg burde ikke kjøpe inn en 28 år gammel høyreback for å spille sentral midtbane, som han ikke har spilt på muligens 6-8 år, istedenfor Selnæs...
Back to top
View user's profile Send private message
gonnagetchaa
Veteran


Joined: 19 Aug 2011
Posts: 1387
Location: Son

PostPosted: 13.01.2013 02:13    Post subject: Reply with quote

ola. :Er det meningen at Høgli skal spille sentral midtbane?
_________________
Kauka på meg neseblod. Må være et godt tegn.
-Shadwell Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
ola.
Veteran


Joined: 19 Feb 2006
Posts: 2025
Location: Bodø

PostPosted: 13.01.2013 03:34    Post subject: Reply with quote

Nei, det håper jeg ikke. Jeg svarte på kommentaren rett før min over her...
Back to top
View user's profile Send private message
gonnagetchaa
Veteran


Joined: 19 Aug 2011
Posts: 1387
Location: Son

PostPosted: 13.01.2013 05:05    Post subject: Reply with quote

bra Smile ..skummet bare over Wiseblood sin, leste din ordrett, tok en kjapp beslutning og gikk glipp av konteksten.. Confused

Beklager!
_________________
Kauka på meg neseblod. Må være et godt tegn.
-Shadwell Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
ZOOlander
Veteran


Joined: 18 Jul 2012
Posts: 1045
Location: Tig(g)erstaden

PostPosted: 13.01.2013 09:14    Post subject: Reply with quote

Fosningen wrote:
Kan hende RBK har sjekket og fått nei, men minner igjen om at Lumb er tilgjengelig helt GRATIS. Dansk venstreback som vil forlate Zenit, og ser etter ny klubb. 24 år. Har tidligere vist et høyt nivå, og vært mye omtalt i Danmark. Skal man i stedet betale flere millioner for en back, er det greit med videresalgsverdi. Da er Augustinsson et godt valg.

Høgli? Solid defensivt, og har erfaring. Blir her trolig i noen år. Men er ikke den offensive raske backen vi har bruk for. I hvert fall ikke når han skal tvinges til å bruke feil innleggsbein i tillegg. Uten Gamoba hadde jeg sagt ja. Men innser jo at dette avhenger av utenlandskvoten også.

Dersom Høgli kommer, må vi jo se på det som en ambisiøs handling som viser at vi er i stand til å hente kvalitet og at det er attraktivt å spille for RBK. Greit, 5 miller er i overkant når vi har så god dekning - jeg er helt enig i det, men uansett hvordan vi snur og vender på det får vi kvalitet og dekning på begge backer. Når det er sagt har jeg sansen for Fosningens innlegg.. Alas kan jo ikke oppta en kvoteplass denne sesongen, så god er han ikke! Hadde han vært norsk - altså en Jamtfall jr. av slags, hadde jeg vært tilbøyelig til å gi ham en sesong til.. Issah er jo på vei ut og Örlund er overflødig i den forstand at med eksisterende regler har man ikke en utenlands keeper på reservebenken 90 % av sesongen.. Da er det bedre å hente f.eks Stubhaug billig og permanent! Så har vi frigjort 3 kvoteplasser til 'rett-inn-på-laget-kvalitet' - som f.eks de Fosningen foreslår.. Dorsin var god i fjor, men hans tid er straks kommet, og internasjonalt er den jo der allerede, i mine øyne..
_________________
Saklig
Back to top
View user's profile Send private message
Løkkagutt
Proff


Joined: 04 Feb 2012
Posts: 311
Location: Jessheim

PostPosted: 13.01.2013 09:33    Post subject: Reply with quote

knerten_10 wrote:
Vet noen om Høgli er god med feil fot? I Rosenborgsk 4-3-3 er det veldig viktig at venstrebacken er god med venstrefoten.

Personlig er jeg ikke veldig imponert over høyrefoten hans en gang. Venstrefoten vet jeg lite om, men jeg tror ikke vi snakker Bergdølmo-kvalitet med tanke på hvordan høyrefoten er.

Jeg syns også han er en back som kommer i støtte til vingen og sjelden rundt. Det kan selvfølgelig skyldes spillestil hos lagene han har spilt på. Tradisjonelt har vår spillestil krevd at backene kommer rundt vingen, så det er jo et spørsmål også om Høgli er riktig type back.

@RÃ¥nny
Vi som er negative til denne signeringen, mener ikke at vi ikke har behov for en ny back. Men vi ønsker å signere en som er yngre, billigere og har potensial til å bli bedre enn de vi har (først og fremst Dorsin) om et år eller to framfor å bruke 5 mill på en 28 år gammel landslagshøyreback.

En ung spiller kan roteres like bra i cupkamper og kamper mot dårligere motstand. Med Høgli, Dorsin og Gamboa kan det kreve for mye rotasjon for å holde alle fornøyde, noe som kan gå ut over relasjonene på banen.
Back to top
View user's profile Send private message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3116

PostPosted: 13.01.2013 13:33    Post subject: Reply with quote

Men så kommer dette igjen da. Tror du de på Brakka er UENIG i at man heller henter "yngre, billigere, bedre"?. Det handler nok reelt sett om alternativer.
Back to top
View user's profile Send private message
Løkkagutt
Proff


Joined: 04 Feb 2012
Posts: 311
Location: Jessheim

PostPosted: 13.01.2013 22:21    Post subject: Reply with quote

Annet enn at man ønsker bedre dekning på backplass, må jeg innrømme at jeg er veldig usikker på hva de på Brakka tenker i denne saken.

Vi har det beste backparet i Norge og historisk sett er det to spillere som sjelden er ute med skader osv. I utgangspunktet er det i mine øyne ikke et prekært behov for å finne en som er bedre enn disse to. Det virker det også som at de på brakka er enig i da de jakter på Høgli, som ikke er bedre enn de to (bedre enn Dorsin defensivt, men Dorsin er mye bedre offensivt). Jeg mener at vi med fordel kunne fått inn en backup først og fremst for Dorsin, som kunne avlastet han i enkeltkamper, slik at Dorsin hever nivået sitt.

På mange måter har Dorsin og Evra vært i samme situasjon de siste 2 sesongene. Begge har spilt ufattelig mange kamper hver sesong, har ikke hatt noen til å utfordre/avlaste de og begge har blitt kritisert av egne supportere for å ikke prestere på samme nivå som tidligere, som har sammenheng med antall kamper og mangel på konkurranse. Før denne sesongen ønsket Ferguson å gjøre noe med dette og stod da med to alternativer, hente Baines eller Buttner. Evra og Dorsin presterer best når de spiller mange kamper. Hadde Ferguson hentet Baines, som er mye bedre enn Buttner, måtte han ha rullert mye, noe som kunne skapt misnøye og dårligere prestasjoner hos Evra. Han valgte heller å hente Buttner, som er et mer framtidsprosjekt, men som kan avlaste Evra i enkeltkamper og pushe Evra. Evra har svart med å foreløpig gjøre sin beste sesong på lenge.

I mine øyne er RBK i samme situasjon med Dorsin nå. Skal de gå for en tung investering i Høgli, som er mer jevngod og krever mye mer rullering for Dorsin enn tidligere? Eller skal de gå for en billigere, litt dårligere i dag, men mer framtidig prospekt med større potensial som kan avlaste i enkeltkamper og pushe Dorsin?

Jeg mener vi bør gå for det siste og jeg tror Dorsin vil respondere på samme måte som Evra. Flere stiller spørsmål ved om et sånt alternativ finnes. Det gjør det garantert uten at jeg vet hvem det er. U-19-landslaget har f.eks. Skogsrud. Jeg kjenner lite til han, men han er oppfostret i Skeid, som er kjent for å få fram gode tekniske spillere. Gikk derifra videre til Man City og Glascow Rangers, før han i sommer gikk til Sandefjord som en konsekvens av konkursen til Rangers. CVen vitner om kvalitet og stort potensialet. Det finnes garantert andre norske eller skandinaviske unge backer som kan ha det vi leter etter. Det handler bare om at klubben gjør god research og våger å satse på en unggutt.

Det virker dog heller som at de på brakka gjør som de pleier, kjøpe en dyr spiller med et bra navn, som er tryggere. På den måten slipper de å gjøre research, de vil vise publikum og motstandere at de har en god stall med store navn og at de har økonomiske muskler.
Back to top
View user's profile Send private message
gm
Veteran


Joined: 24 Mar 2006
Posts: 1045
Location: stjørdal

PostPosted: 13.01.2013 23:02    Post subject: Reply with quote

Kommer Høgli nå så begynner dette å ligne på noe. Jeg tror ikke venstrebeinet hans skal være noe ankepunkt.

Kvarme spilte jo venstreback med bravour, med dødt venstrebein. Dorsin sine innlegg med venstre er som oftest keeper og stoppermat uansett. Det finnes flere veier til målet.

Dorsin eller Høgli? Helt klart Høgli!
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 13.01.2013 23:07    Post subject: Reply with quote

Tenke seg til at man diskuterer at/om Høgli er verdt å investere i? Surprised
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 14.01.2013 00:27    Post subject: Reply with quote

Slik som mange andre spillere er han verdt å investere i.

Spørsmålet er hvem som gir oss mest for pengene, er stort sett enig med løkkagutt her, vil tro at en venstreback fra U-19 har mer for seg enn Høgli slik ståa er.
Back to top
View user's profile Send private message
MariusV
Veteran


Joined: 15 Feb 2012
Posts: 1045
Location: Norge

PostPosted: 14.01.2013 00:54    Post subject: Reply with quote

Quote:
Det virker dog heller som at de på brakka gjør som de pleier, kjøpe en dyr spiller med et bra navn, som er tryggere. På den måten slipper de å gjøre research, de vil vise publikum og motstandere at de har en god stall med store navn og at de har økonomiske muskler.


Husker nå en talentfull andredivisjonsback som be kjøpt for ca et år siden.
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 14.01.2013 00:59    Post subject: Reply with quote

Hvem?
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
mirar
Veteran


Joined: 09 Jun 2006
Posts: 1849

PostPosted: 14.01.2013 02:02    Post subject: Reply with quote

Ankersen?
Back to top
View user's profile Send private message
MariusV
Veteran


Joined: 15 Feb 2012
Posts: 1045
Location: Norge

PostPosted: 14.01.2013 08:57    Post subject: Reply with quote

Ja, Ankersen. Han var egentlig et gull kjøp. Fart, fot og ung og lovende. Dessverre likte han seg ikke. Han er kremeksempelet på hva flere her ønsker seg.

Jeg tror det blir lett å glemme at de fleste prospekter som er gode nok til startelleveren i løpet av et par år blir stort sett hanket inn av større klubber. Det gjelder spesielt på back og SPESIELT på venstreback, hvor det neimen ikke et overflod av spillere. Siste 10 årene har vel Norge stort sett hatt Riise som eneste reelle alternativ på den plassen, for eksempel.

Det er ikke det at ikke jeg kunne tenke meg et stortalent på back som kan pushe Dorsin, men å finne dette vidunderprospektet i Norge er ren utopi. Molde gjorde det med Martin Linnes, men det er vel stort sett det eneste jeg kan komme på i senere tid.

Nei, jeg sier ja takk til Tom Høgli. Også for 5 mill. Gamboa har landslagsspill, og mellom gule kort og hvilekamper ønsker jeg meg ikke Høiland på backplass. Rotasjon og høyt nivå på trening er nøklene her.

Edit: Autocorrect-fixing


Last edited by MariusV on 14.01.2013 13:52; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Valldemar
Junior


Joined: 14 Jan 2013
Posts: 4

PostPosted: 14.01.2013 12:20    Post subject: Reply with quote

Dette er definitivt et godt kjøp.

Som mange har nevnt, så begynner Dorsin å dra på årene.

Vi har en ny trener, og jeg er slett ikke sikker på at Dorsin er et selvskrevent valg som kaptein den kommende sesongen.

Perry har selv sagt at alle starter på blanke ark. Det kan også bety en ny kaptein. Muligens Tarik?

Etter min mening så er det også klasseforskjell på Høgli og Dorsin.
Det vil også være unaturlig å plassere gamboa på benken.

Jeg tror vi får se et Rosenborg lag med ny kaptein.
Gamboa og Høgli i startelveren på sine respektive plasser.
Dorsin vil være backup og reserve.

Slik jeg har lært Dorsin å kjenne, så tror ikke jeg at han er typen som surner ved å sitte på benken heller. Han har klubben i sitt hjerte, og ønsker nok det beste for klubben til enhver tid.

Vi får ligaens desidert best backrekke, med veldig god backup i både Dorsin og Moe.

Alternativt må gamboa eller Høgli opp i midtbanen. Det tror jeg ikke er veldig aktuelt. Når det er sagt, så gir dette kjøpet stallen veldig mange muligheter ved skader. Både Gamboa og Høgli "KAN" også spille på midtbanen.

Dersom Høgli er tenkt førstevalg foran Dorsin, så tror jeg nok klubben har pratet med Dorsin for å høre hva han tenker rundt dette, før de har lagt inn et bud.

Dersom Dorsin havner på benken for Høgli, så er dette neppe et sjokk for Dorsin. Tvert imot så tror jeg dette er noe han har akseptert, dersom jeg har analysert riktig i forhold til hva de tenker om Høgli.

Skulle Gamboa bli skadet: Høgli tar hans plass, og Dorsin inn på venstre.
Skulle Høgli bli skadet, så tar Dorsin Høgli's plass.

Dessuten så har ikke litt "konkurranse" om plassene skadet noen.
Back to top
View user's profile Send private message
Løkkagutt
Proff


Joined: 04 Feb 2012
Posts: 311
Location: Jessheim

PostPosted: 14.01.2013 21:08    Post subject: Reply with quote

MariusV wrote:
Jeg tror det blir lett å glemme at de fleste prospekter som er gode nok til startelleveren i løpet av et par år blir stort sett hanket inn av større klubber. Det gjelder spesielt på back og SPESIELT på venstreback, hvor det neimen ikke et overflod av spillere. Siste 10 årene har vel Norge stort sett hatt Riise som eneste reelle alternativ på den plassen, for eksempel.

Hvor gode prospektene blir har stor sammenheng med hvilket treningsmiljø man er i og hvilket nivå man får spilletid på. Er nivået i hverdagen på Adecco-nivå er det stor sannsynlighet for at det er nivået du oppnår selv. Er nivået i hverdagen Premier League, er det lettere å komme på det nivået selv.

I mine øyne har f.eks Parr og Rindarøy hatt et større potensial enn Riise. Riise har trent og spilt med og mot noen av verdens beste spillere over tid og har derfor tilegnet seg kvalitet på det nivået. Parr og Rindarøy brukte de fleste av utviklingsårene sine i middelmådige TL-klubber (som Molde var da), og har derfor havnet på det nivået og ikke fått ut hele sitt potensialet. Hadde de f.eks. gått videre til neste steg, f.eks RBK, som kjemper i toppen hvert år og spiller i Europa hvert år, ville de nok tatt enda et steg selv.

Henter man et ungt prospekt på 18-19-år og har en god utviklingsplan for han, er det ikke utopi at han kan bli en topp venstreback for oss om 2 år. Men det handler om at man hele tiden gir han utviklingsarenaer som er et steg videre til han tar nivået som trengs for å bli vårt førstevalg. Man må ikke tenke at dersom ikke spilleren er på nivået vi ønsker i dag, så kommer han aldri til å bli det. Tom Cleverley er et godt eksempel på en spiller som har tatt nivå for nivå fra reservelag til Uniteds førstelag og landslag. Han hadde ikke vært på nivået han er i dag hvis han ikke hadde tatt disse mellomnivåene.

Henter man en unggutt nå kan man la han trene med oss til seriestart, låne han ut til f.eks. Ranheim i et halvår samtidig som at han trener med oss. Så får man ta en status i sommer ifht om han har fått høyt nok nivå til å få nok spilletid hos oss eller om han må lånes ut et halvt år til.

Og en unggutt må ikke være norsk, selv om det er mest ønskelig. Selv om vi da evt får 10 kvotespillere kan det endre seg raskt. Issah er på vei ut, Ørlund mister kanskje plassen sin og vil nok da bort, Alas og Chibiuke sin fremtid er usikker, Dockal kan bli solgt i løpet av året og Dorsin er gammel.
Back to top
View user's profile Send private message
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6537
Location: Oslo

PostPosted: 15.01.2013 03:41    Post subject: Reply with quote

Brugge har tilsynelatende avslått budet på € 500.000 fra Rosenborg. OH Leuven også interesserte.
_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
Bakklandia
Legende


Joined: 05 Oct 2004
Posts: 11416
Location: Overhalla

PostPosted: 15.01.2013 10:04    Post subject: Reply with quote

HVorfor gå for Høgli? Prøvde de seg ikke på Rudd i forrige vindu (før Gamboa ble hentet)? Han ville vært ett mye bedre valg for 4-3-3 enn Høgli.
_________________
Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
sveishente
Junior


Joined: 15 Jan 2013
Posts: 71

PostPosted: 16.01.2013 00:31    Post subject: Reply with quote

Fantastisk frustrerende å lese spørrende innlegg om hvorfor vi ønsker å hente Høgli.

Keen på en back med landslagserfaring, erfaring fra utlandet, billig, kan spille høyre/venstre, perfekt alder? NEI TAKK!

blir for dumt vettu..
_________________
så e det ørjan berg som rulle også e det braatbaaaaak!! NEI, barbere stolpen!

NO har Rosenborg skikkelig UTUR!


- Inter gjester Lerkendal-
Back to top
View user's profile Send private message
Ten8y
Rutinert


Joined: 15 Sep 2007
Posts: 730
Location: Trondheim

PostPosted: 16.01.2013 03:23    Post subject: Reply with quote

Billig?
Back to top
View user's profile Send private message
Thulian
Veteran


Joined: 17 Aug 2012
Posts: 2233
Location: Oslo

PostPosted: 16.01.2013 03:38    Post subject: Reply with quote

500,000 Euro (altså i underkant av 3.7 millioner) må sies å være billig for en spiller av Høgli's kaliber.
For det var faktisk det budet var, og ikke 5 millioner.
At det budet skal være avslått får så være, jeg vil tro det jobbes hektisk med å hente inn en back før innkjøringsperioden.
_________________
Fremad, menn av Nidaros! Til Europa!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address MSN Messenger
Ten8y
Rutinert


Joined: 15 Sep 2007
Posts: 730
Location: Trondheim

PostPosted: 16.01.2013 04:52    Post subject: Reply with quote

Spiller jo ingen rolle all den tid budet ble avslått(?)..
Potensielt er det plutselig ikke like billig. Skjønner forøvrig heller ikke
hva vi skal med en Tom Høgli. Trist type.
Back to top
View user's profile Send private message
eporkg
Proff


Joined: 06 Nov 2007
Posts: 455

PostPosted: 16.01.2013 09:43    Post subject: Reply with quote

Trist type som hadde full kontrol på Cristiano Ronaldo i 90 minutter i bortekampen mot Portugal?
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11  Next
Page 8 of 11

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb