English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Landslaget
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 76, 77, 78  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 15.06.2013 18:58    Post subject: Reply with quote

Til Sløvsekken:

Det er da ingen som har sagt at trener-innhopp for 30 år siden er relevant for hvor egnet man er som landslagstrener. Det er kun relevant for å forsøke å bortforklare den myten du forsøker å skape gjennom å påstå at spillestilen hans krever jobb over tid for å beherske fullt ut. Da forsøker jeg å bruke de eksemplene som fins for å vise at spillestilen hans også kan fungere etter veldig kort tid.

Det er enda mindre relevant å trekke frem landslagstrenerjobben han hadde for 36 år siden, som han avsluttet det året han fylte 36 år. Ja, resultatene var moderate om man ser på antall seire og tar med privatkamper i regnestykket, men du kommer ikke bort fra at vi var med i kampen om å komme til VM helt til siste kvalifiseringskamp, og der var vi ikke i årene før, og måtte vente 16 år for å komme dit igjen. Han var heller ikke landslagssjef alene, da han delte jobben med Schouen, og tror du ikke han har lært en ting eller to siden den gang?

Hvorfor skal ikke Norge få til å spille et kollektivt godt angrepsspill når andre landslag greier det?

Angående underlegne spillere så ville det vært en fremgang bare om spillerne hadde prestert noenlunde like bra på landslag som på klubblag. Så regner jeg i tillegg med at Eggen er mye bedre enn han som er i dag til å sette sammen spillere som passer sammen til et lag.

Om Eggen er interessert eller ikke vet jeg ikke, men han fortjener iallfall å bli spurt og være den første kandidaten som blir spurt. Så glad som Eggen er i fotball og spesielt norsk fotball, tror jeg han hadde sett på det som en fantastisk sjanse til å få en god og fortjent avslutning på karrieren.

Reising Europa rundt? Jeg tror ikke Drillo sliter seg ut, og det å ta en flytur for å se fotballkamper i Europa 2-3 ganger i måneden, tror jeg Eggen lever veldig fint med.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 15.06.2013 19:29    Post subject: Reply with quote

Nå var det du som dro frem de håpløse eksemplene fra 70-tallet da Wink

Som jeg skrev, så er det en vesentlig forskjell på å snu trenden til et klubblag hvor du har spillerne hver eneste dag, og det å få til det samme kollektivet i løpet av 2 treninger før en landskamp.

At Eggen er å foretrekke foran Drillo er naturligvis korrekt, men nå er det Drillo som skal erstattes da, så jeg ser ikke helt poenget i den sammenlikningen. Landslaget har vært fullstendig bedritent i denne Drillo-perioden, og mannen bærer klart preg på å være utdatert. Nei, Drillo reiser sikkert ikke så mye, men så er jo 50% av troppene han plukker spillere som er ute av form også da. Det tok han jo f.eks et halvår å finne ut at Skjelbred faktisk spilte fast i en av verdens beste ligaer.

Jeg ser dog ikke Eggen som noen landslagstrener. Han er fenomenal i klubbfotballen, men en landslagstrener mener jeg må være mer fleksibel både i forhold til taktikk og spillestil. Man møter lag med enorme forskjeller i kvalitet, så man må beherske både det å kjøre over miniputtene og å forsvare seg mot Spania. At Eggen skal utvikle et kollektiv på samme måte som i en klubb, gjennom 2 treninger før en landskamp har jeg dessverre liten tro på.

De landene som er best i angrep er primært landene som også besitter de beste spillerne, så det er ganske logisk at de får det til lettere. Vi kan selvsagt bli bedre enn vi har vært under Drillo, men dette er ikke noe enten eller. Jeg tviler på at Norge plutselig vil bli vanvittig gode offensivt fordi Eggen har 2 treninger med dem.
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran


Joined: 22 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 15.06.2013 19:41    Post subject: Reply with quote

Strand wrote:
Det argumentet er ikke godt nok... Eggen har vist gjennom hele sin karriere at han får resultater på kort tid. Hva med Valencia-kampen i 2007 hvor Eggen så Valencia, la planen og omtrent satt opp laget?

Det at Eggen er utrolig dyktig til å skape relasjoner, få til samhandling og skape et offensivt mønster over tid kan da ikke brukes mot ham. Han er da ikke komplett udugelig om han bare får ha spillerne i fire-fem økter før en kamp...
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 15.06.2013 20:00    Post subject: Reply with quote

Som jeg nevnte i forrige innlegg så var ikke de eksemplene jeg brukte ment som noe annet enn eksempler på påstander du kom med, Sløvsekken. Strand kom også med et noe nyere eksempel, men der var Eggen mer inn som rådgiver enn som lagleder. Ettersom han i årene mellom 1988 og 2002 (med unntak av sabbatsåret i 1998) hadde kontinuerlig suksess, så var det liten sjanse for ham til å vise hvor fort han kunne få et lag til å fungere. Men det var jo hint gjennom at laget aldri så ut til å lide selv om det var mye spillersalg og utskiftninger gjennom alle de årene. Det tok f.eks. ikke veldig lang tid fra Carew ble kjøpt til han gjorde en bra figur i Champions League.

Et noe nyere eksempel kan man ta fra 2010. Da Eggen tok over midtveis i seesongen fra Hamren, lå Rosenborg på andreplass med 27 poeng, 7 seire og 6 uavgjorte. I de resterende 17 kampene tok vi 41 poeng, 12 seire og 5 uavgjorte. Poengmessig gjorde han laget bedre i de kampene han ledet, selv med svært begrensede midler til å gjøre forandringer, både taktisk og spillemessig.

Selvsagt er det forskjell på hva man kan få til kollektivt i et klubblag og et landslag, men det er jo like viktig at man får til det man har mulighet til både på klubbnivå som på landslagsnivå. Jeg greier som Strand ikke å se at det er negativt å få til gode relasjoner og samhandlingsmønster. Det trenger ikke å være like bra på landslag som det gjør på klubbnivå, ettersom alle andre landslag har det samme problemet.

Det du kritiserer Eggen for i det siste innlegget, er at han må være mer fleksibel i forhold til taktikk og spillestil. Hvorfor? Er det noe som kjennetegner de beste lagene, er det at de har et gjenkjennbart oppsett ute på banen. Så kan man selvsagt gjøre variasjoner ut fra det, og det gjorde også Eggen i hele RBK-perioden. Både vinger, midtspisser og midtbanespillere hadde forskjellige roller, alt etter hva som passet best for hver enkelt og for laget som helhet. Sørloth hadde en annen rolle enn Brattbakk, Sørensen en annen rolle enn Bergersen, Skammelsrud en annen rolle enn Brandhaug, Runar Berg en annen rolle enn Leonhardsen etc. etc.

I tillegg var ikke Eggen fremmed for å se muligheter man kunne utnytte hos motstanderen. Taktisk og kunnskapsmessig skjønner jeg ikke hvilken norsk trener som har gitt bevis på at de er bedre.

Jeg har hørt flere foreslå Rekdal som landslagstrener fordi han har fått en merkelapp som tilsier at han god taktisk. På et visst nivå ja, men sammenlignet med Eggen er han ikke i nærheten. At han skifter system titt og ofte gjør ham ikke til noen glimrende taktiker. Dette er et typisk eksempel på at image og fremtoning har mer å si enn reelle kunnskaper. Rekdal ser morsk, tankefull og taktisk ut, og sier selv i fra høyt og tydelig hvor flink taktisk han har vært hvis han lykkes med noe. Eggen ser mer vill og gal ut, og sier mye mange syns er veldig morsomt. Der ligger årsaken til at mange lar seg lure.

Slik er det med Høgmo også, snakker pent om sine egne kunnskaper, går pent kledd og fremstår som veldig kunnskapsrik. Men hvor mye nytt fotballmessig er det i praten hans?

Hvilke norske trenere mener du vil være bedre kandidater enn Eggen, Sløvsekken, og hvorfor?
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 15.06.2013 20:16    Post subject: Reply with quote

Strand wrote:
Strand wrote:
Det argumentet er ikke godt nok... Eggen har vist gjennom hele sin karriere at han får resultater på kort tid. Hva med Valencia-kampen i 2007 hvor Eggen så Valencia, la planen og omtrent satt opp laget?

Det at Eggen er utrolig dyktig til å skape relasjoner, få til samhandling og skape et offensivt mønster over tid kan da ikke brukes mot ham. Han er da ikke komplett udugelig om han bare får ha spillerne i fire-fem økter før en kamp...


Det må være forvirrende å leve i en sort-hvitt verden hvor man enten er geni eller idiot. Jeg har da aldri påstått at han er udugelig. Det jeg skrev var at han nok ikke egner seg like godt på landslag som i klubblag, da den sterkeste forsen hans er på treningsfeltet, og dermed ikke er noe opplagt klart førstevalg.

Om han har skapt resultater på kort tid (i denne sammenheng snakker vi dager) gjennom hele karrieren, så må du gjerne nevne mer enn det ene eksemplet mot Valencia. Med tanke på at han fra 1986 til 2002 trente klubber fra sesongstart til sesongslutt så tror jeg du skal ganske langt tilbake i tid for å finne neste eksempel Razz
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 15.06.2013 20:40    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:

Hvilke norske trenere mener du vil være bedre kandidater enn Eggen, Sløvsekken, og hvorfor?


Pr. i dag tror jeg at jeg ville foretrukket Sollied om jeg måtte velge en norsk kandidat. Han står for en litt annen linje enn det landslaget har stått for de siste årene, og har etterhvert bred internasjonal erfaring gjennom jobb i flere ligaer på høyere nivå enn den norske. I tillegg har han den nødvendige kynismen til å spille på resultat når det trengs.
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran


Joined: 22 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 15.06.2013 20:53    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:

Om han har skapt resultater på kort tid (i denne sammenheng snakker vi dager) gjennom hele karrieren, så må du gjerne nevne mer enn det ene eksemplet mot Valencia. Med tanke på at han fra 1986 til 2002 trente klubber fra sesongstart til sesongslutt så tror jeg du skal ganske langt tilbake i tid for å finne neste eksempel Razz


Med det utgangspunktet er det vel bare Tom Nordlie som er aktuell som landslagstrener. Det både jeg og Brady forsøker å få frem er at en ikke kan bruke mot Eggen at han har klart å få suksess over tid. Så kan en heller ikke bruke det mot Eggen at han ikke har fått sjansen til å bare lede noen enkeltkamper her og der, fotball er fortsatt fotball uansett om man har en hel sesong eller noen spredte samlinger med spillerne. De andre landslagene har ikke noe bedre tid de heller.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 15.06.2013 21:20    Post subject: Reply with quote

Poenget var heller ikke å rakke ned på Eggen, men at det er forskjell på det å trene en klubb og det å lede et landslag. Det er litt forskjellige egenskaper som blir fremtredende i de 2 rollene, og det at man behersker det ene betyr ikke at man automatisk er like god på den andre.

At jeg mener Eggens styrker kommer bedre til sin rett i et klubblag betyr hverken at jeg ser på han som udugelig eller uskikket til å håndtere landslaget, men jeg ville ikke ansett han som et like soleklart førstevalg som deg og Brady. Det at man ikke er uforbeholdent enig betyr ikke nødvendigvis at man mener det stikk motsatte.

Tom Nordlie ja, hehe. Jeg tenkte faktisk å nevne han i et av de tidligere innleggene rundt det med å snu trenden i en klubb, men kom frem til at det ble å trekke det litt langt.
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 04.09.2013 11:48    Post subject: Reply with quote

Etter det TV 2 erfarer har Solskjær tung støtte i Norges Fotballforbund – og er ett klart førstevalg etter at Ståle Solbakken takket ja til FC København.

– Jeg kan ikke kommentere navn i den prosessen her. Det eneste jeg kan si er at vi er inne i en god prosess, så får vi avvente hva resultatet blir, sier toppfotballsjef Nils Johan Semb.

– Hvor mange har dere snakket med?

– Nei, det kan jeg ikke si noe om.

– Dere har hatt samtaler?

– Det kan jeg heller ikke si noe om, svarer Semb.

Men samtidig forbereder Kjell Inge Røkke å gi Ole Gunnar Solskjær et drømmetilbud i høst, slik at han forlenger Molde-kontrakten som går ut sommeren 2014.

Ifølge TV2s kilder ønsker familien å bli boende i Kristiansund, dermed har Solskjær to hete alternativer: Molde – eller landslaget – fra og med neste sommer.

TV2: Solskjær ønsket av folket – og NFF


Jeg klarer bare ikke tanken på at han (OGS) skal bli vår neste sjef. Da kutter jeg heller ut landslagsfotballen. MÅ da finnes bedre alternativer enn dette!?
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 04.09.2013 11:57    Post subject: Reply with quote

Den eneste trøsten blir i så fall at vi vil få mer spenstige (vil jeg anta) laguttak.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 04.09.2013 12:03    Post subject: Reply with quote

Forsåvidt ikke noe mer negativ til Solskjær enn Høgmo, men tror ikke noen av dem vil øke engasjementet rundt landslaget for min del.

Tror de med hell kunne sett utenlands for å få inn litt nye tanker og impulser i NFF, men det passer nok dårlig med "vi vet best" mentaliteten som råder i norsk idrett.
Back to top
View user's profile Send private message
SunsetSalami
Legende


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 11014

PostPosted: 04.09.2013 12:08    Post subject: Reply with quote

Solskjær er jo mye bedre enn Høgmo, Drillo, Semb og Hareide. Ja takk.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4901

PostPosted: 04.09.2013 12:24    Post subject: Reply with quote

Drømmekandidaten må jo være Nils Arne?
-Han vil øke interessen betraktelig.
-Han har et utrolig engasjement til det han gjør, som vil smitte over på folket.
-Han er Nordens beste trener gjennom tidene.
-Som landslagssjef har han mer fleksibel arbeidstid, enn som klubbtrener.
-Mange flere mennesker i Norsk fotball vil lære og inspireres av hans kunnskap om han er Landslagssjef, kontra Orkla sjef.

Antar at Eggen selv ikke vil ha jobben, eller at NFF bare utelukker han pga alder(?), personligheten(?), for offensiv spillestil(?) siden han ikke er nevnt.

Ellers er jo Solbakken en god kandidat, men det toget har nok gått. Solskjær ville om ikke annet, skapt litt interesse rundt laget, han har 2 gull og vise til og har erfaring med å dyrke frem unge spillere, noe landslaget må, med den gyldne U-21 generasjonen som kommer opp. Jeg heller litt mot at Solskjær er en god kandidat.


Last edited by Montana on 04.09.2013 12:55; edited 3 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 04.09.2013 12:25    Post subject: Reply with quote

I valget mellom alle disse ondene, mener jeg definitivt at Høgmo er den beste kandidaten.

Det er uansett nitrist at det bare er slike typer vi har å velge mellom. Fra den ene saurusen til den andre.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
bongo
Veteran


Joined: 03 Aug 2012
Posts: 1584
Location: Trondheim

PostPosted: 04.09.2013 12:47    Post subject: Reply with quote

Med Solskjær som landslagssjef glemmer jeg landslaget i enda noen år. Men det positive er jo at Molde også blir svekket.
_________________
Maalenbørs 1-10: 5
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 04.09.2013 12:53    Post subject: Reply with quote

Det er en skam at Nils Arne Eggen ikke blir spurt. Alderen hans blir ikke noe problem for en slik jobb, og ingen andre er i nærheten av å kunne fremvise samme kompetanse.

Nummer to på lista bør være Trond Sollied.

Jeg sliter litt med Høgmo. Han har ikke vunnet noe som helst noen gang med et seniorlag for menn og har vist at han har problemer med å takle stress, som det automatisk kan bli en del av i en slik jobb. Overvurdert så det holder.

Utenom Eggen og Sollied ser jeg ingen gode, norske kandidater. Solbakken, Deila og Solskjær er jo veldig unge, og bør opparbeide seg erfaring som klubbtrener på dette tidspunktet av karrieren.

Om Eggen/Sollied ikke skulle være aktuelle, burde forbundet sett utenlands. En utenlandsk trener som hadde sett på norsk fotball med helt friske øyne kunne gjort godt på veldig mange områder.

Men Semb må bort. Han er en sperre for det meste, samtidig som han vokter om det gamle.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4901

PostPosted: 04.09.2013 12:58    Post subject: Reply with quote

Rart at Perry ikke er en kandidat?
-Står for mye av det NFF gubbene står for.
-De kjenner han godt.
-Han har tatt et U-landslag til et mesterskap.
-Han leder Tippeligaen.
-Hans tidligere U-landslag spillere er de som skal være sentrale de neste årene.
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 04.09.2013 13:03    Post subject: Reply with quote

Mener det stod i VG at han var en kandidat allerede i fjor høst.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4901

PostPosted: 04.09.2013 13:06    Post subject: Reply with quote

Ikke overraskende. Men, det at han nettopp har tatt RBK jobben og avsluttet NFF jobben gjør han vell mindre aktuell nå. Undrer på hva Perry hadde svart om han fikk tilbudet.
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 04.09.2013 13:25    Post subject: Reply with quote

Spørs vel om NFF tør å "stjele" enda en RBK-trener?
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4901

PostPosted: 04.09.2013 14:57    Post subject: Reply with quote

Tror ikke det hadde blitt like mye oppstyr denne gangen.
Back to top
View user's profile Send private message
Pirlo
Veteran


Joined: 05 Feb 2006
Posts: 1248

PostPosted: 06.09.2013 20:52    Post subject: Reply with quote

Viktige tre poeng Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4901

PostPosted: 11.09.2013 22:40    Post subject: Reply with quote

Nå som vi er ute og Drillos er historie er det tid for å tenke nytt.

Nyland (22)

Elabdellaoui (21) - Demidov (26) - Reginiussen (27) - Hedenstad (22)

Nordtveit (23) - Tettey (27)

King (21) - Skjelbred (26) - Elyounoussi (26)

Kamara (23)


I bakhånd har man spillere som Semb Berge, Strandberg, Rogne, Dæhlie, Henriksen, Eikrem, Berget, Johansen, Pedersen, Berisha, Berntsen, Bakenga, Nielsen + +

Ung stamme som kan holde sammen og kjenne hverandre godt i årene som kommer.
Back to top
View user's profile Send private message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 11.09.2013 22:57    Post subject: Reply with quote

Ola Kamara?

Norge er riktignok dårlig stilt på spissplass om dagen, men SÅ dårlig står det ikke til. Hangeland holder forresten noen år til. Av de som var med i troppen mot Sveits/Kypros, var han den soleklart beste.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4901

PostPosted: 12.09.2013 10:26    Post subject: Reply with quote

Liker Hangeland jeg, men jeg synes det er lurt med ny sjef å bygge en ny stamme med en yngre kaptein som kan være med langsiktig. Om han skal vrakes med engang? vet ikke helt. Vrakes blir uansett litt feil ord da hovedtanken min er - tenke nytt, bygge ny stamme.
Kamara er utenlandsproff (utleid til TL pdd), og har en evne for å putte mål, noe vi trenger, tror han vil bli god de neste årene.
Du er uenig? kom med bedre forslag!
Smile
Avhengig av hvordan Bakenga slår til i Danmark kunne man jo satset på han også.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 76, 77, 78  Next
Page 45 of 78

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb