English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Jon Hodnemyr
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 20.01.2014 19:06    Post subject: Reply with quote

Det Hoftun sier er da veldig greit. Det har blitt vurdert slik at selv om man hentet Hodnemyr så måtte vi også ha hentet inn en høyreback til fordi Hodnemyrs nivå ikke er godt nok til å spille 6-10 fulle kamper i TL for et gulljagende lag. Han ville dermed blitt et tredjevalg på h.backen.

Og jeg er helt enig med Hoftun her. Klubben er i en økonomisk situasjon som tilsier at vi ikke kan kjøpe inn trippel dekning til all/flere posisjoner. Galskap å bruke ressurser på noen som ikke er gode nok.

Da får vi heller bruke 1-5 millioner kroner om halvannet+ år om utviklingen går i riktig retning hos Start.

Ingen her har sett denne guttungen spille eller trene, allikevel blir det dårlig stemning her når han ikke få kontrakt. Sportslig avdeling blir umiddelbart anklagd for å ikke klare å vurdere talentet hans. Det talentet ingen har sett altså Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Kent
Veteran


Joined: 11 May 2007
Posts: 1102

PostPosted: 20.01.2014 19:47    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Litt skremmende hvis vi ikke har nok økonomisk handlerom til å kjøpe en ung og umerittert høyreback fra Vindbjart dersom trenerapparatet mener han kan bli god nok i framtiden.

Jeg håper jo det rett og slett betyr at han ikke ble oppfattet som i nærheten av ønsket nivå, uten at Hoftun sier dét til rbk.no, men av rent prinsipp er jeg uenig med Erik Hoftun i hva Rosenborg trenger i stallen. Fullgod dobbel dekning på begge backplasser har vi ikke råd til, og dersom vi skal begynne å tjene penger på spillerlogistikk så må vi faktisk klare å foredle noen spillere selv, og ikke bare kjøpe ferdig produkt.

Det er bare på Luksusfellen at folk tror de kan handle restaurantmat på kreditt mens økonomien lyser knallrødt.


Det er dette som er blitt et av kjerneproblemene i driften av RBK, vi er sannsynligvis dårligst i klassen på det å tjene penger på spillerlogistikk.

Istedet for å hente en ung spiller med et sannsynlig stor oppside ferdighetsmessig og høyt verdistigningspotensiale, søker man heller et dyrere og eldre alternativ som vanligvis ender opp med å ha et mindre potensiale både ferdighetsmessig og rent økonomisk.

På denne måten ender klubben også opp med å gå glipp av de aller beste spillerne, fordi de blir for dyre når Hoftun endelig tør å hente dem etter at de har slått til i sine respektive klubber.

Kortsiktig, ulønnsomt og middelmådig.
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 20.01.2014 20:16    Post subject: Reply with quote

Vi har noe å gå på, men vi er så langt ifra dårligst. Vi har jevnt over kjøpt spillere i fornuftig alder (21-25 år) de siste årene. Stort yngre spillere kan vi ikke bygge laget på da kravene for å få resultater kjapt, er knallharde i motsetning til hos de fleste av våre konkurrenter.

Vi har større problemer med å kjøpe de riktige typene og å forvalte dem vi allerede har.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 21.01.2014 00:07    Post subject: Reply with quote

eksiltrøndern wrote:
Hypotese: Rosenborg anser Gamboa som såpass god at han vil imponere i VM og forsvinne raskt etter det. Dermed anser de at vi må ha en backup som faktisk kan spille fast i TL om Gamboa forsvinner.

Litt tiltro må det gå ann å ha til gutta i sportslig avdeling, selv om de gjør mye rart.


Den slags gambling har vi egentlig ikke råd til. Hvis Gamboa slår til så får vi rett og slett bruke pengene vi får for ham på en erstatter. Hvis Gamboa blir værende og vi sitter der med en relativt dyr benkesliter...meh.

En løsning a là Solli på ettårskontrakt kan fort være hensiktsmessig gitt at det fort blir en 10+ kamper i år.
Back to top
View user's profile Send private message
Megafritz
Veteran


Joined: 07 Aug 2012
Posts: 2031
Location: Stjørdal

PostPosted: 21.01.2014 00:38    Post subject: Reply with quote

innlegg flyttet til Rosenborg 2014

Last edited by Megafritz on 21.01.2014 00:40; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 21.01.2014 00:38    Post subject: Reply with quote

Zorbeltuss wrote:
En løsning a là Solli på ettårskontrakt kan fort være hensiktsmessig gitt at det fort blir en 10+ kamper i år.

Solli som akkurat ble droppet av Vålerenga fordi han er for dyr i drift? Det finnes bedre løsninger der ute.
Back to top
View user's profile Send private message
toreinar
Veteran


Joined: 04 Sep 2007
Posts: 3835
Location: Malvik

PostPosted: 21.01.2014 00:41    Post subject: Reply with quote

Zorbel;Personlig ville jeg jobbet hardt for å leie et 4./5. valg i en større liga evnt. med oppsjon på kjøp.
Fort gjort at en storklubb er villig til å betale mesteparten av lønnsutgiftene hvis de finner det hensiktsmessig.
Solli er vel mere kortsiktig enn alle alternativ,men skjønner tankegangen.
_________________
Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger.
Back to top
View user's profile Send private message
MariusV
Veteran


Joined: 15 Feb 2012
Posts: 1045
Location: Norge

PostPosted: 21.01.2014 01:24    Post subject: Reply with quote

Hvis Gamboa blir solgt kan vi hente inn en erstatter som kan gå rett på laget mens vi har et stortalent på benk.

Men det skjer ikke. Vi skal ha en spiller som kan gå rett inn nå, også skal vi bare ha én høyreback i klubben når Gamboa blir solgt
Back to top
View user's profile Send private message
Løkkagutt
Proff


Joined: 04 Feb 2012
Posts: 311
Location: Jessheim

PostPosted: 21.01.2014 18:30    Post subject: Reply with quote

Uten å ha sett spilleren selv, så er jeg skuffet over beslutningen om å ikke hente han. Virket i intervjuet med Perry som at han hadde vist seg fram på en veldig god måte og beskrivelsen av egenskapene hans virker spennende. Jeg kan forstå begrunnelsen om at han kanskje ikke er klar til å ta plassen til Gamboa under VM, men jeg syns det vitner (igjen) om at vi ikke klarer å tenke langsiktig og at man ikke har en plan for å utvikle unge spillere på en god måte. Har vi sjansen til å hente en U-landslagsspiller med spisskompetanse til en billig penge, som spiller i en posisjon vi ikke nødvendigvis har store talenter allerede, så skal vi slå til.

Er han ikke vurdert god nok til en startplass nå, så får man tenke alternativt. Hva med å hente en høyreback til på lån som kan dekke opp for Gamboa på kort sikt? Se f.eks. på hva Ranheim har? Parallelt har man en plan for å utvikle Hodnemyr best mulig, f.eks med en eller flere utlånsperioder på så høyt nivå som mulig, slik at han er klar om 1-2 år. Sånne tanker virker totalt fraværende i sportslig avdeling.
Back to top
View user's profile Send private message
MariusV
Veteran


Joined: 15 Feb 2012
Posts: 1045
Location: Norge

PostPosted: 21.01.2014 18:57    Post subject: Reply with quote

Løkkagutt oppsummerer stort sett mine tanker, kjenner jeg:-)
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 21.01.2014 19:08    Post subject: Reply with quote

Uten å ha peiling på kvalitetene til spilleren så er man altså veldig skuffet over avgjørelsen. Merkelig logikk.
Back to top
View user's profile Send private message
Løkkagutt
Proff


Joined: 04 Feb 2012
Posts: 311
Location: Jessheim

PostPosted: 21.01.2014 21:05    Post subject: Reply with quote

Kombinasjonen av beskrivelsen av hans ferdigheter, spisskompetanse, alder, posisjon, potensial og Perry's uttalelser etter oppholdet, tilsier at han kan bli en klasseback. Under "normale" omstendigheter sitter jeg med en følelse av at han hadde blitt hentet, men fordi Gamboa blir borte så mange kamper pga VM mener man at det er et usikkert kort å slippe til Hodnemyr i disse kampene. Den tankegangen er jeg enig i.

Det jeg blir skuffet over er at man ikke klarer/evner å tenke alternativt slik at man får en best mulig løsning på kort og lang sikt. Jeg tolker uttalelsene til Hoftun som at de må ha et bedre alternativ til Gamboa når han er borte, og at de ikke har økonomi til å kjøpe 2 høyrebacker. Jeg er ikke uenig i at det blir dumt å kjøpe 2 høyrebacker med Gamboa fortsatt i stallen. Men jeg mener den beste løsningen ville vært og kjøpt Hodnemyr med tanke på framtiden for så å låne han ut. Samtidig hentet en mer etablert back på lån i år for å dekke opp for Gamboa mens VM pågår.

Det som nå kommer til å skje, frykter jeg, er at vi kjøper inn en kostbar spiller (jeg blir ikke overrasket om Ruud eller Høgli kommer) og/eller at det er en spiller som går på kvota. Det er veldig bra mens Gamboa er borte, men på sikt er det ikke en god løsning da en av de må benkes. I tillegg til at det er mer kostbart.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 21.01.2014 21:08    Post subject: Reply with quote

9 av 10 av disse talentene blir aldri i nærheten av gode nok for oss. Tror det blir billigere for oss å overvåke en eventuell fremgang, og kline til med et bud om et år eller to.
Back to top
View user's profile Send private message
SuperTimCahill
Veteran


Joined: 05 Nov 2010
Posts: 1226

PostPosted: 21.01.2014 21:35    Post subject: Reply with quote

Vi kan sikkert hente Jon Inge Høiland til en billig penge!
Back to top
View user's profile Send private message
Løkkagutt
Proff


Joined: 04 Feb 2012
Posts: 311
Location: Jessheim

PostPosted: 21.01.2014 21:55    Post subject: Reply with quote

Mye av årsaken til at talenter ikke slår gjennom hos oss mener jeg er fordi vi ikke har en god nok plan for å utvikle spilleren best mulig sånn at han er godt rustet og god nok når han skal kjempe om en plass på laget. Slik det er i dag må unge spillere kjempe seg inn i 18-20-årsalderen, og ta nivået fra 2.div og reservelag til topp TL-nivå uten å ta noen mellomsteg. Det sier seg selv at det blir vanskelig. Som Eggen sier; du havner på det nivået som du trener/spiller kamper på.

Jeg mener vi må bli bedre på dette område og i mye større grad låne ut unge spillere, bl.a. gjennom Ranheim. Mitt inntrykk er at de gangene vi låner ut spillere så er det fordi spillerne selv klager over lite tillit/spilletid (ref Midtsjø, Berntsen, Åsen) eller det er en siste sjanse for spilleren hvor man allerede vet utfallet (ref Helland, Karlsen). For de beste talentene våre bør man ha en plan fra spilleren er 17-18 som gjør at spilleren til enhver tid spiller på høyest mulig nivå og utviklet seg best mulig, slik at de kan kjempe om en plass hos oss når de er ca 20.

Det er denne måten de beste klubbene i Europa på talentutvikling driver. Vi gjorde dette til en viss grad under Eggen også (ref Strand og Brattbakk), men i dag er evner vi ikke dette. I stedet klapper Hoftun og co seg på skulderen og mener vi er gode på talentutvikling fordi vi vinner NM for juniorer. Spillerne som kommer fram er gode, men totalt uten spisskompetanse (ref Henriksen og Svensson). Unntaket er Bakenga.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 21.01.2014 23:29    Post subject: Reply with quote

Veid og funnet for lett. Det er det eneste vi kan vite.



Bare tenker på det opprøret som ville vært her på rbkweb om Jaime Alas hadde vært sendt hjem igjen etter første visitt og medisinsk test. Om du ikke tror meg, les de første 10 sidene i Alas-tråden. Riktignok hadde en 3-4 skarpinger ytret sin skepsis fra de første sidene, men du verden for en halleluja-stemning det var i den tråden da vi "endelig fikk en venstreving".
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 22.01.2014 08:20    Post subject: Reply with quote

Tja, Tettey (og også Nodrvik?) var jo en tur innom Skeid i sin tid, og mente at han hadde god nytte av det, men jeg er absolutt enig i at vi burde ha gjort den slags mye oftere.

Har vi en spiller som er god nok for høyere nivå enn 2. Div, men holder ikke nivået vi må ha for å gi ham bra med spilletid selv, så lån ham ut til det høyeste nivået han får spille fast. Ikke noe nøling der.
Back to top
View user's profile Send private message
puckno
Veteran


Joined: 13 May 2006
Posts: 4803

PostPosted: 22.01.2014 09:05    Post subject: Reply with quote

Debatten om unge spillere+det å utvikle lokale spillere vs det å bli nordens beste lag er veldig interessant. Hvor mange unge spillere var det plass til på Eggens gyldne årganger. Stort sett ingenting. Brattbakk, Strand, Riseth ++ fikk sine sjanser men ble shippa videre til andre klubber.
Back to top
View user's profile Send private message
PauloSilas
Veteran


Joined: 31 Aug 2007
Posts: 2310

PostPosted: 22.01.2014 10:53    Post subject: Reply with quote

Jeg tror folk er litt blendet over at han har god fart. Det samme hadde Nordvik, Simon Larsen, Brede Moe osv uten at de av den grunn har tatt eliteserien med storm av den grunn...
_________________
Peter Storey wrote:
Det var inte bra för hans trovärdighet att bjuda 5 miljoner för en hästliknande spelare
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 22.01.2014 12:24    Post subject: Reply with quote

Jada, og dersom vurderingen er at han trenger 2 år for å bli klar for Tippeliga-nivå, så er det jo en helt grei vurdering å ikke hente Hodnemyr. Da måtte det i så fall vært som hospitant fra juniorlaget, og i så fall går han vel til Start uansett. Trist at vi ikke lenger har råd til å styrke juniorrekka på svake punkter, men sånn er det.

Det jeg synes er verdt å ta med seg fra debatten er langsiktigheten, eller den tilsynelatende mangelen på sådan, hos sportslig avdeling når de tenker spillerlogistikk i trange tider. Jeg synes det virker som Hoftun fokuserer alt for mye på de seks kampene understudyen må spille, og for lite på stallsammensetningen 2015 når han beskriver behovet. Det er kortsiktig og dyrt å hente en merittert backup nå, og laget burde være godt nok til å tåle ett ungt og uutviklet talent på banen. Hodnemyr er sikkert ikke rett mann, og sjansen er stor for at vi aldri hører noe mer om ham (gitt Starts talentutvikling), men det er etter min mening en spiller i hans kategori vi burde hente, ikke en amerikaner eller nordmann i skorpa til A-landslagsspill.

Det er fristende å tro at kortsiktige resultater synes som det eneste måleparameteret for flere av interessentene i sportslig avdeling, og da er det mulig noen sommerkamper med litt mer risiko blir for skummelt for trioen med innflytelse.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Kensy
Junior


Joined: 22 Jan 2014
Posts: 4

PostPosted: 22.01.2014 19:35    Post subject: Reply with quote

Er godt mulig at Hodemyr er langt fra godnok enda, men det er ting jeg ikke får til å rime i Hoftuns argumentasjon.. Først så slåas d opp og ned i mente om at vi har dårlig økonomi, og at vi derfor ikke kan ha flere spillere enn vi trenger, jeg kan aldri fatte i min villeste fantasi at Hodemyr koster mye å kjøpe, ei heller i lønn. Han er ung, lynrask og norsk. i dagens fotball er hurtighet dset som skiller ok spillere fra internasjonale spilleere, og den sikreste måten å bruke minst mulig penger på det er å kjøpe billig og utvikle selv, eller utvikle selv fra eget akademi. Ja han er ung, men han MÅ få prøve seg. ta et prakteksempel! I starten av 2000 tallet hadde russisk fotball veldig strenge regler på det med antall utenlendinger og antall egenutviklede spillere i 18-mannstroppen til kamp. Det var slik at per kamp måtte 18-mannstroppen inneholde MINST 1 spiller under 20 år som var egenutviklet i klubben. når den spilleren passerte 20 og fortsatt var i klubben, falt han IKKE under denne kategorien. Dette medførte at klubbene ble tvunget til å bruke disse av og til, men ikke minst satse på egne talenter. Dette resulterte etter hvert i russisk EM bronje i 2008. men innen da var regelen vekke, i dag er russisk fotball nermest blotta for talentsatsing og de russiske spiøllerne som er der er godt over 30. ellers er d bare brasser som er der. og en etter en faler eierne av klubbene vekk, da får man tendenser som i Anzji. klubben er brakk. Skal vi overleve i lengden og ha et SNEV av håp om å komme tilbake i europa igjen MÅ d satses ungt... ike kjøpe en like god back som Gamboa |0 millioner for å bruke han i 5-6 kamper, så havner han på benken og selges neste år med stort tap...skivebom IGJEN HOFF TUN
Back to top
View user's profile Send private message
Kent
Veteran


Joined: 11 May 2007
Posts: 1102

PostPosted: 22.01.2014 21:04    Post subject: Reply with quote

Uten sammenligning forøvrig, men hva gjør Barcelona når den faste sidebacken er skadet i noen kamper? Jo, de hiver ikke inn en rutinert middels spiller for å safe inn noen kortsiktige resultater.

De benytter heller et ungt talent med ekstremferdigheter, som en dag kan overta denne plassen med riktig matching og utvikling.

For RBK er dette den eneste måten de kan lykkes på både sportslig og økonomisk på sikt.

De spillerne man kjøper for betydelige beløp bør kun være nøkkelspillere som kan gå direkte inn og heve laget.

Forøvrig, som i tilfelle med fravær på Gamboa, løser man det vakumet med å benytte unge talenter med ekstreme ferdigheter, som etterhvert kan bli førstelagsspillere.


Last edited by Kent on 23.01.2014 18:53; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
MariusV
Veteran


Joined: 15 Feb 2012
Posts: 1045
Location: Norge

PostPosted: 23.01.2014 00:51    Post subject: Reply with quote

Enig!
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 07.02.2014 18:09    Post subject: Reply with quote

Vindbjart og Start enige om Hodnemyr.

- Ja, vi er enige med Start om Jon. NÃ¥ er det kun opp til han selv om han blir Start-spiller, sier sportssjef i Vindbjart, HÃ¥vard Kenneth Olsen Karlsen.

Om Hodnemyr går til Start, er det den fjerde spilleren Vindbjart gir til eliteserielag på de siste to og et halvt årene.

- Og jeg er overbevist om at vi kommer til å produsere enda flere eliteseriespillere i årene som kommer. Vi har veldig mye bra på gang i Vindbjart, sier Karlsen, og fortsetter:

- Jon kan bli den eneste venndølen i moderne tid som spiller for en eliteserieklubb. Det er en milepæl for klubben at en spiller vi har hatt her i Vindbjart hele karrieren kan spille i eliteserien, sier Karlsen.

Hodnemyr selv er godt fornøyd med at klubbene endelig har kommet til en enighet.

- Det er godt etter den lange tiden. Det har vært noen lange uker med venting, sier Hodnemyr, som ennå ikke har blitt kontaktet av Start.

- Nei, men jeg regner med det skjer noe tidlig i neste uke. Forhåpentligvis blir alt klart slik at jeg kan bli med Start til La Manga, sier 18-åringen.

Når Start kaller ham inn til forhandlingsbordet sier Vindbjart-spilleren at han ikke skal være veldig vanskelig.

- Nei, jeg er 18 år og ennå ung. Jeg skal ikke være vanskelig, men jeg skal likevel ha det jeg føler jeg fortjener, sier Hodnemyr.

aftenposten.no
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Page 5 of 5

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb