English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Opprop til alle som elsker klubben: Ekstraordinært årsmøte
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> På sidelinja
View previous topic :: View next topic  

Ekstraordinært årsmøte?
Ja, jeg elsker Rosenborg
24%
 24%  [ 21 ]
Nei, jeg heier på Molde
75%
 75%  [ 66 ]
Total Votes : 87

Author Message
trondh
Veteran


Joined: 16 Sep 2002
Posts: 2176

PostPosted: 20.07.2018 19:24    Post subject: Reply with quote

Du glemmer Kotengs grundige prosesser!
Både når Jønsson og Perry ble sparket ble det skissert grundig prosess.
De sa vel når de signerte Kåre fast at de ikke hadde vurdert andre.
Det er ingen plan bak ansettelsene.
Ja, det vises handlekraft i å gi folk fyken, men det er ingen visjonær jakt på erstattere.
Og igjen, det er helt greit å være uenige, det er helt greit å mene at spillerne tar feil, men å lyge og bagatellisere prestasjonsgruppas reaksjon bør få konsekvenser!
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 20.07.2018 19:36    Post subject: Reply with quote

Lett underprestasjon? Brutter'ns Rosenborg har i løpet av et par-tre år gått fra sprudlende og knallmorsom angrepsfotball med relasjoner og samhandling som vi ikke har sett siden Eggen, til en risikoavers stil hvor vi skal gi fra oss initiativet og heller fokusere på hvilke muligheter som dukker opp som en konsekvens av dette.

Backene holder igjen, indreløpere står i angrep, og midtbanespilleren med klart best fot og overblikk settes som "angrepsindreløper" mens en hardtarbeidende boks til boks-indreløper med begrenset pasningskompetanse foretrekkes som anker fordi han etter sigende er bedre defensivt. En av ligaens desidert beste keepere på igangsetting kjæler med ballen i ti sekunder før ballen sendes til en feilvendt forsvarsspiller, som må løse problemene sjøl mot en balansert og strukturert motstander, fordi vi skal frispille bakfra. Angrepsspillet er gjennomført relasjons- og planløst, og vi klarer ikke en gang å fôre to av ligaens desidert mest hodesterke spisser med innlegg. Scoringene kommer i all hovedsak fra enkeltprestasjoner, dødballer, eller tilfeldigheter. Når vi så leder med et mål - maks to, er det sporenstreks alle mann i forsvar som vi aldri har vært trygge på. Vi er dårlige i press, svake på å ta ut pasningsalternativer, og passive på andreballer. Kontringer tør vi ikke ta helhjertet, og vi klarer svært sjeldent å opprettholde press.

Ingen enkeltspillere skinner annet enn glimtvis, og kollektivet er langt under summen av de elleve utpå der. Tidligere nøkkelspillere som Jensen og Helland er skygger av seg selv, ei kurve som har gått parallelt med banespillet for øvrig.

Brutter'n overtok ei "brokete" samling spillere fra forrige regime. De var inspirerte, utrente, og svært lite samspilte. Dette laget fikk han sving på på rekordtid, og vi lekte i Eliteserien og kom til Europa tross svært vanskelig rute. Så gikk tiden, Kåre fikk bygge sitt lag (det er vel bare Reginiussen, Helland, Jensen, Hansen og til dels Søderlund igjen fra laget han overtok), men samtidig med dette gikk han bort fra alt som skapte suksesshistorien.

Bottom line er at Rosenborg ikke har vært underholdende å se på annet enn i svært få enkeltkamper på et par år. Det sies at det skal snus, og det så bra ut i et par kamper mot slutten, men i begge kampene mot Valur viste at Ingebrigtsen går tilbake til den kyniske drittfotballen (som vi aldri har lykkes like godt med som den angrepsvillige) så fort innsatsen i potten økes.

Det heter seg at det ikke er nok at Rosenborg vinner, men det må også vinnes på rett måte. Rosenborg er, og skal være, en vanvittig kravstor arbeidsgiver. Fint med seire og pokaler, men for meg er fotball underholdning. Det er kun unntaksvis jeg gleder meg til kamp lenger, og det er ekstremt trist. Kall meg gjerne kravstor, men jeg klarer ikke følge Rosenborg på "tekst-TV" og glede meg fryktelig over resultater og tabell alene. De to ganger førtifem pluss tillegg hver helg skal være en glede, ikke en plikt.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 20.07.2018 19:49    Post subject: Reply with quote

Hvor nevnte du at vi har Levi og Søderlund i ermet når De Lanley, Adegbenro og Helland går skadet?

Tabellsituasjonen reflekterer mange sannheter som mange tar for gitt.

En styrebeslutning hovedsakelig på følt misnøye er ikke god.
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 20.07.2018 20:01    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Litt for negativ i konklusjonen på status per idag. Du legger ikke nok vekt på forklaring til lett underprestasjon. Du legger for mye følelser i konklusjonen din.


Liker at en som har startet egen tråd, samt satt opp en poll i mest komiske kommuniststil for å rope ut sine synspunkter, beskylder andre for å legge for mye følelser i konklusjonene.
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 20.07.2018 20:08    Post subject: Reply with quote

Du skjønner ikke poenget mitt. Jeg forstår selvsagt at vi blir svekket med mye skader. Det jeg derimot ikke forstår er at vi i dag spiller en helt annen, langt mindre underholdende, og etter alt å dømme mindre suksessfull fotball enn for to-tre år siden, og det uansett hvem vi har tilgjengelig. Har vi spilt vesentlig bedre med Konradsen, Jensen og Trondsen på midten enn når vi måtte ty til plan b med Lundemo og Meling? Smalt det av relasjonene i angrepet når vi hadde både Helland og de Lanlay i startoppstillinga?

Jeg klager ikke først og fremst på utføringa, jeg klager på fotballen som spilles uansett tropp. Det er filosofiskiftet som plager meg. Det spiller ikke så mye rolle om kokken er tom for estragon så han må finne på annen saus til biffen enn bernaise, hvis han uansett har byttet ut oppskriften på biffmiddag med fiskesuppe.

Det er altså ikke at vi ikke lykkes med det vi prøver på, men at vi ikke prøver på noe fruktbart som er mitt punkt.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 20.07.2018 20:11    Post subject: Reply with quote

Litt av poenget er vel også at man på tross av disse skadene, ideelt skulle ha hatt spillere som kunne gått rett inn og forstått rollen sin. Nå er jo alle usikker på hva de skal gjøre, selv om de spiller hver uke.
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 20.07.2018 20:13    Post subject: Reply with quote

Det koker uansett ned til at skader er hovedforklaring, og deretter spillersalg.
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 20.07.2018 20:15    Post subject: Reply with quote

Så det at vi har valgt å gå bort i fra Rosenborgstilen er for deg i hovedsak et resultat av skader og spillersalg? Har jeg forstått det riktig?
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 20.07.2018 20:20    Post subject: Reply with quote

Jeg var meget begeistret da vi spilte villmann med stor suksess for noen år siden. Jeg ser sjelden lag i mesterligaen som spiller slik, og tar til orientering at målsettingen er å gå videre fra gruppespill i Europa.

Jeg tror nok styret har anledning til å instruere hovedtrener på spillestil. Det virker rart å komme til en konklusjon om å sparke trenerne.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 20.07.2018 20:46    Post subject: Reply with quote

Det har da vært omtalt i media at Koteng har tatt opp disse tingene med Kåre tidligere, opptil flere ganger?

Om det kun er skader og spillersalg som er grunnen, hvorfor setter "aldri" Hansen igang bakfra lenger? Hvorfor har Jensen gått fra ligaens beste spiller med 5+ mål per sesong til å bli nærmest middelmådig og fryktelig lite målfarlig? Hvorfor har Helland gått fra å herje med Eliteserie-backer til å bli en av de flest her ønsker benket? Hvorfor har kontringer gått fra å være et av våre mest fryktede og effektive angrepsvåpen til å bli nærmest ikke-eksisterende?

Du sier vi ikke kommer til CL ved å spille angrepsfotball. Tror du virkelig vi klarer å forsvare oss dit? Vi sliter jo med å forsvare ledelse mot Tromsø og Sandefjord, hvordan skal vi klare å demme opp for Zenit og Porto?

Vi er ikke spesielt gode i etablert forsvar. Selv ikke med fembacksrekke og alle mann innenfor tredve meter. Det har vi prøvd.

Problemet er at vi har bygget ned det offensive kraftig, uten at vi har tatt i nærheten av store nok skritt defensivt til å kompensere. Og jeg er uansett en som ikke er interessert i å ha en trener som forsøker å vinne med Rosenborg som Mourinho gjorde med Chelsea; det er dog heller ikke mye som tyder på at Ingebrigtsen er i stand til det. Rosenborg-fotball er av natur angrepsvillig og underholdende. Så får vi bli så gode vi kan på det, og se hvor langt det bærer. Vi kommer uansett ingen vei om vi ikke skaper problemer for motstander, og når Brutter'n uttaler at han ikke en gang ønsker å ta initiativet mot Valur, har vi etter min mening et problem.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 20.07.2018 20:52    Post subject: Reply with quote

Zorac Tommel'n opp!
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 20.07.2018 20:59    Post subject: Reply with quote

Form og utvikling til enkeltspillere kan ikke Kåre stå til ansvar for helt ukritisk. Synes Trondsen og Levi er i positiv utvikling forøvrig.

De siste kampene synes jeg at det er gjort tak for å skjerpe inn 30meters forsvaret. Til og med Jenssen virker å ha skjønt litt hva det handler om.

Angrep mot etablert med plan om skudd fra Trondsen har jeg lenge savnet og det var antydninger i siste kamp.

Hvorvidt det er mulig å spille mesterligafotball med villmann angrepsspill vet ikke Jeg, men respekterer at en trener konkluderer slik.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 20.07.2018 20:59    Post subject: Reply with quote

Dew wrote:
Rosenborgs mål er å skape et fotballag som spiller artig og angrepsvillig fotball.

Det er ingenting som tyder på at vi er (var) på vei dit. Kåre har spesielt etter 2016-sesongen vært ekstremt hakk i plata på alt for mange områder.


Enig.

Jeg var på Odd-RBK 26.11.2017 og så at vi tapte 1-0 i en skrekkelig svak forestilling. Så tenkte jeg at ja ja, det har jo vært en lang sesong og gullet er sikret.

Etter det hadde Kåre mange måneder med laget, uten store utskiftninger, og det måtte kunne forventes at i 2018 ville laget se bedre ut.

Så var jeg på Odd-RBK 2.4.2018 og så at vi knep oss til et 1-1-resultat i en tilsvarende svak forestilling, - og har notert at angrepsspillet fremdeles ikke har noen som helst gjenkjenbar fasong. Vi har greit med poeng, men som følge av enkeltspilleres prestasjoner, ikke som følge av godt samspill. Dagens Rosenborg fungerer ikke som lag. Fremdeles ikke. Etter så lang tid.

Og når det ikke er særlige tegn til bedring på noen områder siden i fjor høst er det etter min mening helt riktig å bytte ut Kåre. Hvordan laget fremstår er per definisjon hans ansvar som hovedtrener. De har trent på mye rart, men langt fra nok på selve samspillet. Vi ser ræva ut og har gjort det altfor lenge. Kåre måtte gå. Han burde gått selv. Når han ikke gjorde det er jeg sjeleglad for at styret grep inn.

Konesseur wrote:
Tabellsituasjonen reflekterer mange sannheter som mange tar for gitt.


Tabellsituasjonen reflekterer det vi ser på banen. Vi har enkeltspillere med god kvalitet etter norske forhold, som er i stand til å gjøre ting på egen hånd som gjør at vi får tilstrekkelig med poeng. Derimot spiller vi svært dårlig sammen som lag.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Stubbelur
Veteran


Joined: 16 Apr 2007
Posts: 2262
Location: Around the world

PostPosted: 20.07.2018 21:37    Post subject: Reply with quote

Enig med Zorac.

Ser heller ikke noen grunn til å ha denne tråden, når man allerede har KI-tråden og Fremtidige trenerkanditat-tråden. Diskusjonen splittes bare opp.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 20.07.2018 22:55    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:

Hvorvidt det er mulig å spille mesterligafotball med villmann angrepsspill vet ikke Jeg, men respekterer at en trener konkluderer slik.


Champions League har blitt et så trangt nåløye at vi skal være ekstremt heldige i trekning og ditto gode i mange kamper for å komme dit uansett spillestil. Lista i dag bør ligge på mål om EL, drøm om CL, rett og slett fordi konkurransen har blitt så skarp at det er svært vanskelig for alle lag utenom de med fast plass å komme inn, og det er veldig mange gode lag om beinet.

Vår klart største og beste prestasjon under Ingebrigtsen var å kvalifisere oss til EL i 2015. Vi møtte skikkelig gode lag, men vi vant mot disse fortjent etter veldig gode kamper. Og igjen - dette var et lag med tungt innslag av spillere kjøpt før Brutter'n kom inn. Kvalik en i fjor var absolutt meget sterk den også, men her var det langt større grad av enkeltprestasjoner. Hadde ikke Adegbenro levert til 25 i stil fra startblokka, hadde det ikke gått.

Kollektivet var rett og slett vesentlig bedre i 2015 enn i dag, til tross for at stallen i dag er bedre, og det er i all hovedsak spillere Kåre og co har plukket selv. At spesielt det offensive er så lite samspilte etter omtrent historisk lite utskiftninger, er mildt sagt merkelig. Det hanger rett og slett ikke på greip at the Ingebrigtsens 2015 skal være overlegen 2018-utgaven på de aller fleste kriterier. Og da snakker jeg altså om det som vises på banen.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Tordenknott
Junior


Joined: 06 Aug 2008
Posts: 62

PostPosted: 20.07.2018 23:37    Post subject: Reply with quote

Det har til dels vært ganske stor misnøye på rbkweb med Kåre. Denne misnøyen har også vært berettiget. Spillet har ikke sittet som det skal i Rosenborg. Prestasjonsmessig KAN det være riktig å gi Kåre fyken, men vi må huske en annen ting, og det er identitet.

Det er snart bare Helland som sier Æ (bortsett fra et par nordlenninger) på laget (jo Rambo kommer inn for en stund, men jeg tror han blir litt for perifer for de fleste). En stor del av grunnen til at den gjengse supporter (ikke fotballfaglig over gjennomsnittet Rbkwebbere og kjernenfolk) ble samlet omkring Rosenborg igjen var at man følte at det var vårt lag som fikk til noe igjen. Hvis det nå kommer en danske eller nederlender eller ny svenske, og trener an gjeng med dansker svensker og østlendinger, så synes ikke Ola fra Verdal og Anders fra Byåsen det er like gildt når laget slår Celtic eller Ajax. Det blir ikke vi som slår skottene, men de som slår skottene.... ikke like kult!

Mye av forklaringen på at spillet har dalt, er tapet av to europaklasse trønderske herremenn i Selnæs og Svensson. Jeg er personlig usikker på hva Eggen hadde fått til om Skammelsrud og Supermann forsvant en sesong etter at de ble noenlunde trygge i rollen sin.

Jeg synes det er helt feil å sparke Kåre nå. Faktisk synes jeg det blir helt feil om spillet blir bedre også. Fotball er patriotisme, og jeg ønsker å si "Vi" og ikke "Dæm" når jeg snakker om Rosenborg.

Når det er sagt har jeg ønsket meg en mer offensiv holdning fra Kåre den siste tiden, og håper inderlig at Koteng i det minste forsøkte å korrigere dette før han gikk til det skrittet han gjorde...

Uansett.... på onsdag skal noen slå skottene, og hvis Helland er frisk så blir det noen som kan si Æ på trøndersk også...
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3556
Location: Drammen

PostPosted: 20.07.2018 23:53    Post subject: Reply with quote

Ikke mange nittedøler på Rosenborg heller, men jeg sier fremdeles "vi" (er RBK-fan pga faren min, derom noen lurer). Er selvfølgelig enig i at det bare er positivt med flest mulige trøndere på laget, men det burde ikke gå på bekosting av kvalitet.

Trist at Kåre får sparken, men utviklingen har virkelig ikke vært positiv i det siste og Kåre virker å ha blitt mer og mer defensiv (både i media og på banen). Tror det er riktig beslutning.
_________________
“Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.”
― Friedrich Nietzsche
Back to top
View user's profile Send private message
Tordenknott
Junior


Joined: 06 Aug 2008
Posts: 62

PostPosted: 21.07.2018 00:02    Post subject: Reply with quote

Mulig fyrstikkbeina til Helland er fra Nittedal...
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3556
Location: Drammen

PostPosted: 21.07.2018 00:04    Post subject: Reply with quote

Laughing Laughing Very Happy
_________________
“Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.”
― Friedrich Nietzsche
Back to top
View user's profile Send private message
Tordenknott
Junior


Joined: 06 Aug 2008
Posts: 62

PostPosted: 21.07.2018 00:11    Post subject: Reply with quote

Meget trist at Kåre får sparken... vanlige supportere skjønner ingen ting... folk med litt mer fotballfaglig kompetanse skjønner jo selvfølgelig litt mer, da resultatene egentlig har overgått prestasjonene i lang tid.... vi burde ha vært bedre på offensiv samhandling, men er usikker på hvem som skal få det til, samtidig som vedkommende klarer å skape den nødvendige samhandlingen med supporterbasen i Trøndelag....

((Rosenborgsupportere fra Nittedal er selvfølgelig like gode som oss fra norddelen av Trøndelag og Trondhjemmere)
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 21.07.2018 00:15    Post subject: Reply with quote

Jeg opplever splittselsen som fullkommen. Det går ikke an å kategorisere supporterne, det finnes en haug av de med mer fotfallfaglig kompetanse som også er kritisk. Det finnes masse "vanlige" supporterer som er glade for at Kåre er ferdig. Og omvendt. Så flere skrev at Trondheim og Trøndelag aldri har vært nærmere borgerkrig enn i går på Twitter og det er noe jeg kan støtte. Ekstremt delte meninger.

Det var like før det måtte settes opp en akuttfremføring av "Trønder" på Festningen.
Back to top
View user's profile Send private message
Tordenknott
Junior


Joined: 06 Aug 2008
Posts: 62

PostPosted: 21.07.2018 00:33    Post subject: Reply with quote

Kanskje det er sånn det skal være i klubben?

Har alltid vært litt krig rundt Rosenborg... bortsett fra det utvidede tiåret hvor ting gikk særdeles bra....

Kan vi få et bedre rosenborg fra dette....

DEt eneste jeg vet med sikkerhet er at jeg akkurat nå sitter og drikker opp bergenserne sitt øl, samtidig som jeg ønsker meg:

* et Rosenborg som spiller 4-3-3.
* heller vinner 4-3 enn 1-0
* prøver å score flere mål - alltid!
* Drøying av tid får de som driver med noe annet enn underholdning holde på med
*molde rykker ned i 4.divisjon, og sunnyboy må gjøre comeback mot Surnadal
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7419
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 21.07.2018 08:26    Post subject: Reply with quote

Må være lenge siden RBK fikk SÅ mye oppmerksomhet i nasjonale media i hvert fall...
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 21.07.2018 08:28    Post subject: Reply with quote

Tordenknott wrote:
Kanskje det er sånn det skal være i klubben?


Nei, forferdelige beslutninger kan de ta i Molde.
Back to top
View user's profile Send private message
Sjt. Wiseth
Veteran


Joined: 07 Feb 2012
Posts: 1005

PostPosted: 21.07.2018 08:46    Post subject: Reply with quote

Vi kan vel konkludere med at selve sparkingen var korrekt men at måten det ble gjort på var både overraskende og fryktelig uryddig.
_________________
Å du din forbainna skiitsækk, gi mæ tohoinner..TUSEN pushups
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> På sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Page 4 of 8

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb