English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Per Joar Hansen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 67, 68, 69 ... 326, 327, 328  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4912

PostPosted: 14.02.2013 17:23    Post subject: Reply with quote

Spartacus wrote:
For flott spill på midtbanen bryr meg ikke/er ikke underholdende, hvis man ikke er liverppol supporter da, men jeg vil ha målsjanser og mål.


Denne jeg sikter til. Han kan svare for seg selv, men tolker det som at så lenge vi skårer mest og lager mest sjanser så har det ikke noe å si hvordan sjansene/målene kommer.
Back to top
View user's profile Send private message
abjoern
Veteran


Joined: 16 Aug 2008
Posts: 4332

PostPosted: 14.02.2013 17:34    Post subject: Reply with quote

Altså, i TL møter vi lag fra fiskelandsbyer og rånebygder. Gjennomsnittsnivået på TL er virkelig labert for tiden, naturligvis fordi vi har 16 lag, og det er greit nok (toppnivået som betyr noe), men det betyr også at man ikke kan se seg blinde på enkelte, positive statistikker.

Prestasjon måles ikke på antall mål for. Det er mulig å skåre mange mål med gode enkeltspillere og en ekstremt direkte og tilfeldig spillestil. Det er det vi så under JJ. Vi spilte ekstremt direkte, til tross for at det (for meg helt uforståelig) ble klagd på at vi var for omstendelig. At vi klarte å skåre mange mål betyr ikke at nivået på ble det som ble prestert var høyt, eller at vi spilte effektivt mhp spillermaterial; det så man med øyemål, man så det veldig tydelig mot de to lagene som åpenbart hadde et bedre grunnspill enn oss og man så det mot europeisk motstand, selv om det siste poenget muligens ikke blir så relevant før vi i det minste er best i Norge.

Nå klages det igjen på at vi er for omstendelig, uten at jeg skal late som at jeg forstår norsk fotballdebatt.

Dersom mål og målsjanser er det eneste som teller, burde man være fornøyd under JJ, men kan ikke se at så mange egentlig var det, selv ikke vedkommende som hevdes å blåse i grunnspillet (greit å holde Liverpool-spydighetene til "fotball generelt"? Trenger ikke å få VGD-tilstander her). Det burde jo tyde på at ting er hakket mer komplisert, selv om det selvfølgelig aldri er galt med mye mål.


Last edited by abjoern on 14.02.2013 19:01; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
KitWalker
Veteran


Joined: 16 Mar 2011
Posts: 3961

PostPosted: 14.02.2013 18:38    Post subject: Reply with quote

Attaboy wrote:
@KitWalker

Kanskje litt dumt å snakke om Eggen i disse tider!?

Egentlig ikke, Attaboy. Mange her sammenligner RBK idag med Eggen-epoken, jeg mener det er på sin plass å sammenligne med Eggen.

Poenget mitt var at alt var ikke på stell hele tiden da Eggen styrte skuta heller.

Husker godt de gangene Eggen hisset seg opp ovenfor kritiske journalister etter kamper der RBK spilte dårlig.

Det var tider det
Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 14.02.2013 20:12    Post subject: Reply with quote

abjoern
Quote:
Altså, i TL møter vi lag fra fiskelandsbyer og rånebygder. Gjennomsnittsnivået på TL er virkelig labert for tiden, naturligvis fordi vi har 16 lag, og det er greit nok (toppnivået som betyr noe), men det betyr også at man ikke kan se seg blinde på enkelte, positive statistikker.


Heller ikke negative? Det her er meningsløst. Den som har scorest mest mål er toppscorer, er du ikke enig? Det er vel ingen som sammenligner eller overfører disse tallene med Engelske, Tyske, eller Spanske forhold. Dette gjelder for Norsk tippeliga.

abjoern
[
Quote:
quote]Prestasjon måles ikke på antall mål for. Det er mulig å skåre mange mål med gode enkeltspillere og en ekstremt direkte og tilfeldig spillestil. Det er det vi så under JJ.


Ok, synes du tabellen er irrelevant, ettersom mange vil hevde at det er mange lag som har avgitt poeng som er ufortjent. Problemet er at uttrykk som ufortjent/urettferdig er høyst problematisk ettersom definisjonen her vil variere. Det samme vil hva som er godt spill, og derfor er målsjanser (kan variere) og antall mål ganske solide indikatorer.

Ellers, et grunnspill skal lede til noe. Det er vel litt av det som er poenget? Om jeg kjører en klassisk 4-3-3 grunnspill, eller Drillo sin form i den mest primitive formen har begge sitt utgangspunkt i at det skal føre til noe.

Uansett, poenget mitt er at jeg forventer bedre sportslige resultater, og i følge din tese burde det være en smal sak nå når vi innarbeider et fast spillemønster å produsere og score flere mål. For vi har ikke dårligere spillere nå, enn under JJ, tvert i mot.
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
abjoern
Veteran


Joined: 16 Aug 2008
Posts: 4332

PostPosted: 14.02.2013 21:09    Post subject: Reply with quote

Igjen så svarer du i vildens sky. Klarer rett og slett ikke å forstå sammenhengen mellom det jeg har skrevet og det du tilsynelatende svarer på. Sorry.
Back to top
View user's profile Send private message
SunsetSalami
Legende


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 11014

PostPosted: 14.02.2013 22:31    Post subject: Reply with quote

Perry skal absolutt få tid, men forventer å se tydelig 4-3-3 i løpet av sensommer/tidlig høst, i det minste! Noe av det vanskeligste med "Rosenborgsk" 4-3-3, er at du har en spiss og ingen hengende spiss, dvs. at du må sørge for at spissen din ikke blir for isolert. Dette krever stor gjennombruddshissighet fra indreløpere på dype løp, og ving (på motsatt side av ball) som skjærer innover. Men dette ser nok PJH og jobber med. Jeg føler det ble et stort problem mot Ranheim.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 14.02.2013 23:05    Post subject: Reply with quote

Spillermessig har vi jo godt grunnlag. Bille virker å være sterkt og god begge veier, vi har løpssterke og offensive indreløpere (kanskje spesielt i Mix, Berntsen og Midtsjø), og vi har en rask, teknisk og tobeint ving på hver side.

Potensialet i dette laget er enormt. Så gjelder det bare at dirigenten får dem samstemte.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Beren
Rutinert


Joined: 04 Feb 2013
Posts: 598
Location: Trondheim

PostPosted: 15.02.2013 00:42    Post subject: Reply with quote

Noen av dere som husker Christian Sæther Moen? Han var en del av A-lags stallen til Rosenborg i 2004 og 2005 og var med i troppen hele perioden Perry var trener, og var en av de som fikk kjenne overgangen fra Ola By til Perry, samt misnøyen fra spillegruppen på kroppen. Han spilte også under Perry på Ranheim i ettertid. Når kanditaturen til Perry ble kjent så var min første reaksjon sinne og skuffelse på bakgrunn av 2005. Christian Sæther Moen har etterhvert blitt en av mine beste venner, og er en kollega av meg i dag. Christian var veldig tydelig på at Perry var rett mann. Jeg personlig ble veldig beroliget da han kom med sine argumentene for hvorfor: (Mye av det har vi også hørt fra andre kilder)

I 2005 var han en trener med null verdi, og måtte kjempe med halve stallen om autoriteten. En leder med null verdi VIL aldri klare å få gjennom ett eneste budskap og klarer på bakgrunn av det heller ikke å formidle energi, tro og entusiasme noe som en prestasjonsgruppe er avhengig av å ha. Ergo så teller ikke 2005 for meg. Perry er en ekstremt tydelig leder som stiller klare krav for hvordan han vil ha det. Perry ville ha "hengt" flere spillere for "friheter" spillerne tok seg under JJ tid, som f.eks spilte pasninger hjem når det var mulighet for å spille lengdretning etc var noe han trøstet meg med. Så jeg velger å være positiv, og slenger meg med på de som er villig til å se gjennom resultater i starten, for så å fokusere på utvikling fra kamp til kamp.

Ett par ting som uansett bekymrer meg litt.
Snakket med agenten til Chibbe under Ranheim-kampen og han sa at Chibbe selv ser seg som midtbanespiller og vil gjerne konkurrere om en indreløperplass. Han liker ikke selv å spille spiss, og vi er samstemte på at han ikke er taktisk smart til å lure noen offsidefelle.

Quote:
Jeg synes å huske at venstrefoting Berntsen starta som høyre indreløper i 2. omgang, og høyrefoting Svensson som venstre? Stemmer virkelig dette, eller har jeg korttidsminnetap? Hvis det stemmer, er det dessverre noget skremmende...

Kryssløp.

Hva betyr det? Er det ett tegn på feilfot-teori, eller er det en klar strategi for å vende spillet raskere ut til ving? Noen med mere fotballkompetanse enn meg som kan forklare med dette? Ingenting som bekymrer meg mer enn det jeg ikke skjønner logikken i. Jeg mistet den siste troen jeg hadde på JJ da han byttet ut Ivers med Høiland en kamp vi lå under, og det var det.
_________________
Gull 2015!
Back to top
View user's profile Send private message
SunsetSalami
Legende


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 11014

PostPosted: 15.02.2013 00:54    Post subject: Reply with quote

I Rosenborgsk 4-3-3 er det sentralt å skape 2v1 på kant med indreløper/ving. I dette er det viktig at venstre indreløper kan bruke venstre fot til medtak og slippet (med utside) ut til kant, motsatt på høyre, for å klare å ta med seg overtallet på en best mulig måte. Derfor er det rart at han brukte disse to på "feil" side, synes jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
Sylta
Veteran


Joined: 23 Mar 2010
Posts: 1406
Location: Trondheim

PostPosted: 15.02.2013 01:04    Post subject: Reply with quote

Enn så lenge en spiller kan motta ballen fra 360 grader, så skjønner jeg fortsatt ikke hvorfor foten til indreløperen skal spille så stor rolle i eksempelet ditt. Du får klassisk Eggen-fotball til å høres så ufattelig lite dynamisk ut.
Back to top
View user's profile Send private message
Beren
Rutinert


Joined: 04 Feb 2013
Posts: 598
Location: Trondheim

PostPosted: 15.02.2013 01:10    Post subject: Reply with quote

Takk for svar Knerten, men jeg forstår ikke den store forskjellen på å slippe med utsiden til ving kontra innsiden til ving. Mulig jeg må ha ett kurs for å forstå dette hehe, men kan strategien hans f.eks være at indreløperne kan skjære i større grad innover, og komme til flere skuddmuligheter? Men uansett rart at han prøvde dette i kun en omgang, Dockal hadde vel vært perfekt på venstresiden om det er dette som er strategien. Jeg håper bare Perry har en klar plan og strategi for hvert enkelt valg han tar. Detaljer er og blir viktige i det lange og korte løp Rolling Eyes
_________________
Gull 2015!
Back to top
View user's profile Send private message
SunsetSalami
Legende


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 11014

PostPosted: 15.02.2013 01:15    Post subject: Reply with quote

Sylta: Skjønner ikke hva du mener nå.

Beren: Å slippe ballen med utsiden av foten har flere fordeler: du kan slå pasningen hurtigere, "i steget" og du kan kamuflere den bedre. Perfekt når du utfordrer og så kan slippe med utsiden av foten. Forskjellen er stor på å utfordre motstanders høyreback og slippe med venstre utside kontra høyre innside, mtp. hvor fort du kan slå den og hvor godt du kan kamuflere den (mindre sjanse for å bli lest --> brutt).

Jeg regner også med at Perry har koll på slike detaljer og har en plan bak det, jeg håper i det minste det. Ja, det er mulig han vil at de skal skjære inn og skyte, men da må han i det minste sørger for at høyrefotinger på venstre indreløper er såpass "tobeinte" i medtak at de kan bruke venstrefoten til det. Dette virker sikkert som nerdete, liksomviktig flisespikkeri, men jeg mener slike detaljer er av stor betydning.
Back to top
View user's profile Send private message
Beren
Rutinert


Joined: 04 Feb 2013
Posts: 598
Location: Trondheim

PostPosted: 15.02.2013 01:26    Post subject: Reply with quote

Er enig med deg der. Det er jo alle små detaljene som gir den store helheten. Slår meg til ro med at spillerne er såpass tobeinte at de kan levere presise pasninger med feilfoten og skyte med den riktige. Kan vel også bety at denne strategien blir mer uforutsigbar for motstanderen?
_________________
Gull 2015!


Last edited by Beren on 15.02.2013 01:42; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 15.02.2013 01:38    Post subject: Reply with quote

KitWalker wrote:
Attaboy wrote:
@KitWalker

Kanskje litt dumt å snakke om Eggen i disse tider!?

Egentlig ikke, Attaboy. Mange her sammenligner RBK idag med Eggen-epoken, jeg mener det er på sin plass å sammenligne med Eggen.

Poenget mitt var at alt var ikke på stell hele tiden da Eggen styrte skuta heller.

Husker godt de gangene Eggen hisset seg opp ovenfor kritiske journalister etter kamper der RBK spilte dårlig.

Det var tider det
Very Happy


Heh... Razz Missforsto deg, her. Jeg tenkte kun resultatmessig! Embarassed
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
Sylta
Veteran


Joined: 23 Mar 2010
Posts: 1406
Location: Trondheim

PostPosted: 15.02.2013 02:29    Post subject: Reply with quote

Knerten: Jeg tenker på at det er svært få vinkler der det vil være til besvær for en indreløper å ha en viss foretrukket fot fremfor en annen, dersom han best mulig skal ta i bruk vingen på samme side. I eksempelet ditt vil f.eks. en innovervendt indreløper ha flere uforutsigbare veier å gå. Backer som spiller mot utovervendte indreløpere vil naturligvis dekke opp yttersiden. I et slikt tilfelle kan backen både markere rommet til vingen samtidig som han presser indreløperen. I en 2v1-situasjon med en innovervendt indreløper vil backen derimot måtte ta hensyn til at indreløperen mest naturlig vil vende innover mot skuddhold. Å markere ut rommet til vingen vil være umulig dersom man også skal skjerme skuddet til indreløperen.

Jeg synes bare det blir altfor lett å si at det er én måte det skal gjøres på, når det nok i langt større grad avhenger av ferdighetene til spillerne samt trenerens evne til å gjennomføre spillestilen.
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 15.02.2013 11:49    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:
Igjen så svarer du i vildens sky. Klarer rett og slett ikke å forstå sammenhengen mellom det jeg har skrevet og det du tilsynelatende svarer på. Sorry.


Er ingenting å beklage. Jeg tror de fleste andre skjønner hva jeg skal frem til, og det holder.
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 15.02.2013 13:47    Post subject: Reply with quote

Det er detaljene i spillet som skiller de gode og de virkelig gode trenerne. Det er flere gode trenere i Norge, men det som gjorde Eggen så fantastisk var fokus og terping på detaljer utover godfot, komplementære ferdigheter og offensiv samhandling.

Perry er en god trener, det er jeg sikker på. Filosofien er nok veldig riktig, og det virker som at han har riktig autoritet og balanse i pedagogikken. Men det er å få gjennomslag for filosofien og evnen til å terpe på detaljer og nyanser som avgjør om vi blir virkelig gode i år eller ikke.

Om en indreløper spiller med "riktig" fot eller ikke, kan utgjøre noen små prosent av helthetsbildet. Om man tenker detaljer over hele linja, kan det utgjøre ganske store forskjeller i sammenhengen. Laget vi lykkes med i Europa var på papiret underlegne veldig mange av lagene vi slo, men det var finpussen på detaljnivå som gjorde at feiere og postmenn hamlet opp med internasjonale stjerner med større årslønn enn hele RBK-stallen.

Jeg ser også på knerten som den med best innsyn og kunnskap rundt slike ting her på forumet. Han har erfaring som trener, og kjenner RBK-miljøet og filosofien bedre enn de aller fleste.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
SunsetSalami
Legende


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 11014

PostPosted: 15.02.2013 14:28    Post subject: Reply with quote

Sylta: du misser jo poenget med å frispille en indreløper i mellomrommet. Og: tror du det var tilfeldig at Roar Strand var høyre indreløper, Ørjan Berg venstre, og Erik Hoftun venstre midtstopper, for å ta noen eksempler?

Zorac: Det var da svært generøst siste avsnitt, tusen takk for det. Resten av innlegget er jeg helt enig i, og det beskriver også mine tanker rundt PJH godt. Jeg og er helt sikker på at han er riktig type person og nok også har den riktige fotballfilosofien. Men så er det detaljkunnskapen som f.eks. NAE hadde, jeg er usikker på om han innehar, og som han virkelig får testet seg på nå. Vi får bare håpe.

Noe som i dag var litt rart igjen, var at på dagens trening spilte plutselig Mix høyre indreløper (venstre mot Ranheim), og Berntsen venstre (høyre mot Ranheim). (Svensson var på det toppede laget som venstre indreløper med Mike og Dockal). Dette betyr enten at han bevisst har endret dette, eller at han ikke "bryr seg" så mye om det. Jeg håper - og tror - førstnevnte er tilfelle.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 15.02.2013 15:14    Post subject: Reply with quote

BFF Love

Neida, men det er viktig å lytte til fagfolk. Jeg merker meg at du kommenterer detaljer i spillet som i grunn ingen andre (meg selv inkludert) legger merke til. Slik tilfører tankegods og faglig tyngde.

Sånn. Da var smøringskampanjen over for denne gang. Kan slenge på at du sikkert er en kødd, bare for å balansere litt.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Bakklandia
Legende


Joined: 05 Oct 2004
Posts: 11416
Location: Overhalla

PostPosted: 15.02.2013 15:15    Post subject: Reply with quote

Correct me if I'm wrong (Noe det kan se ut til at jeg har), men; Jeg ser poenget med venstre- og høyrebein for backer, vinger og til en viss grad indreløpere. Men for sentrallinja kan det da vel ikke ha noe å si - du spilelr jo midt i banen uansett?
_________________
Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 15.02.2013 15:23    Post subject: Reply with quote

Ofte setter man opp VB på HS og motsatt for at spillerne skal krysse hverandre, altså vandre inn i mellomrommet på motsatt side.
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 15.02.2013 15:40    Post subject: Reply with quote

Skal spillet gå fort på en-touch i lengderetning, er det en fordel at indreløperens beste for er på "utsiden" for lettere og raskere å nå ving/back på løp. Blir valgene på utsiden stengt av, kan indreløperen alltids bredside inn sentralt i banen mot anker, møtende spiss, eller indreløper på mosatt side. Ønsker man kjapt kantspill er det uansett en fordel med en indreløper som vinkler mot kant.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran


Joined: 23 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 15.02.2013 15:42    Post subject: Reply with quote

Det er lettere å ha den foretrukne foten borte fra motstander, da kan man enklere føre ballen mens man løper. Så da spørs det om man foretrekker å gå innover eller utover i banen.
Back to top
View user's profile Send private message
obri
Proff


Joined: 08 Oct 2012
Posts: 344
Location: trheim

PostPosted: 15.02.2013 16:53    Post subject: Reply with quote

Flott at så mange har øye for fotballfaglige detaljer og at
disse diskuteres! Cool Men mine observasjoner av PJH sin
trenings- og kampledelse har bare forsterket inntrykket
at han er en lettvekter som trener og ikke engang bryr
seg om detaljer i spillet. Han er opptatt av defensiv org.
og struktur. Tror han er ganske naken på å forme laget
offensivt og sette spillerne i plussposisjoner ala NAE sin
godfot-teori. Dette vil vi få svaret på i løpet av en eller
to sesonger , men tror dessverre det ender som i 2005.
Januar måned og hittil i februar tegner i så måte at det
bærer i feil retning. Det er en måned til seriestart og
vinglinga fortsetter tydeligvis på treningsfeltet og i
treningskamper. Venter bare på at Otto Ulseth dukker
opp i en eller annen rolle og da har toget forlatt stasjon!
_________________
Kjem alltid en ny kamp .....
Back to top
View user's profile Send private message
gm
Veteran


Joined: 24 Mar 2006
Posts: 1045
Location: stjørdal

PostPosted: 15.02.2013 17:11    Post subject: Reply with quote

Nils A var ikke helt låst på dette Knerten. Winsnes spilte høyre indreløper sammen med Bent og Ørjan på midten. Det så også veldig riktig ut med hørebeinte Runar Berg på venstre i samspillet med Mini.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 67, 68, 69 ... 326, 327, 328  Next
Page 68 of 328

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb