English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg's kontrakter med gamle spillere

 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Maradona
Veteran


Joined: 16 Sep 2005
Posts: 3227

PostPosted: 26.10.2005 16:38    Post subject: Rosenborg's kontrakter med gamle spillere Reply with quote

Hvorfor har Rosenborg skrevet forholdsvis lange kontrakter med gamle spillere ? Der mest utsatt for skader og ferdighetene på spillerene blir ikke bedre med årene. Jeg mener at Rosenborg bør skrive 1 år + 1 år, med krav om at spillerene må ha spillt x antall kamper (f.eks 60%) i det første året, vært forholdsvis skadefrie. Jeg mener at kontraktene med Basma og Berg er høl i hodet, fordi de er skade utsatte spillere, som er i veien for at RBK kunne ha tatt opp enda et talent i tillegg til Sjelbred, Tetty og Jamtfall jr. opp i A-stallen.. Roar Strand spiller flere kamper enn Berg og Basma, så jeg synes det er så ille med hans kontrakt med han også burde ha hatt 1+1 kontrakt.. Arsenal skriver konsekvent 1+1 med spillere over 30 år, og med Bergkamp er det kun 1 årskontrakter. Jeg mener at RBK bør slike kontrakter med gamle spillere og 4-5 årskontrakter med yngre spillere som taes opp i A-stallen fra egen jr./ U - stall..
Jeg mistenker at Bratseth/Perry var i det sentimentale hjørnet da de skrev kontrakt med Ørjan Berg i sommer, mens jeg mener at de burde ha tatt en "Skammelsrud" ,å gitt han den sise olje som spiller...
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59483
Location: Trondhjem

PostPosted: 26.10.2005 16:39    Post subject: Reply with quote

Jeg vil vel påstå at RBK har vært ganske konsekvente med å gi ettårskontrakter til både Hoftun og Strand. Tabben kom nå i juni da Ørjan plutselig fikk toårskontrakt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 26.10.2005 16:52    Post subject: Reply with quote

Tabben med Ørjan er vel egentlig ikke så stor. En vet at han er ønsket i B/G og om han ikke blir satset på i RBK så drar han dit uten noen kontraktsmessige problemer av noe slag, framfor å bli kontraktstiden ut.

Disse forutsetningene lå sikkert til grunn for 2-årskontrakt framfor 1-årskontrakt og jeg er temmelig sikker på at han ikke blir kontraktstida ut.

Ørjan er en grei reserve å ha. Billig forsikring for en midtbanestall som var veldig tynn da kontrakten ble inngått.

F.Johnsen`s kontrakt er jeg mer tvilom til. Den ble presset fram mot RBK`s vilje noen dager før seriestart da RBK ikke hadde tid til å finne erstattere.

Frode`s kontrakt er for lang/god i forhold til nivået han er på, og måten han truet den til seg.
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
robinla
Veteran


Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1849
Location: Trondheim

PostPosted: 26.10.2005 17:06    Post subject: Reply with quote

Synes Ørjan fortjener en 2-årig kontrakt. Tror en del av grunnen til at han fikk det var for å friste Ørjan til å bli. Han ville nok fått mer lyst om han ble tilbudt en langtidskontrakt i gamleklubben Glimt, når han samtidig eventuelt hadde blitt tilbudt en sesong til i RBK-drakta. Om folk forstår hva jeg prøver å si.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Recon
Legende


Joined: 20 Jun 2004
Posts: 11807
Location: alltid to skritt foran

PostPosted: 26.10.2005 17:09    Post subject: Reply with quote

Ja. Men jeg mener at da burde man enkelt og greit satt ham på bussen nordover. Ser ingen grunn til at klubben skal plassere seg i en "gisselsituasjon".
_________________
Profesjonell revolusjonær

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
View user's profile Send private message
robinla
Veteran


Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1849
Location: Trondheim

PostPosted: 26.10.2005 17:21    Post subject: Reply with quote

Ser uansett på Ørjan som blandt de beste midtbanespillerne vi har. At han er 37 eller 25 år har ganske lite å si så lenge han kan levere på banen. Det synes jeg han har gjort i år, en kan ikke forvente at han skal være på toppnivå med en gang han er tilbake fra en skade. Det er det svært få som klarer. Når det er sagt er vel Ørjan en av de som har slitt mest med skader i år.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Maradona
Veteran


Joined: 16 Sep 2005
Posts: 3227

PostPosted: 26.10.2005 23:40    Post subject: Reply with quote

Problemet med Ørjan Berg er at han er mer skadd (60 %) enn frisk...
Han er en ok spiller, men hans skader og alder taler for at de burde ha solgt han..
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 27.10.2005 00:30    Post subject: Reply with quote

Det er ikke så enkelt som noen tror. Det er tross alt snakk om arbeidsplasser.
Back to top
View user's profile Send private message
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 27.10.2005 00:40    Post subject: Reply with quote

attach wrote:
Det er ikke så enkelt som noen tror. Det er tross alt snakk om arbeidsplasser.


Hva prater du om ?
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Jon Irenicus
Veteran


Joined: 16 Aug 2005
Posts: 4292

PostPosted: 27.10.2005 00:55    Post subject: Reply with quote

Tenkte det samme, men er altfor snill til å skrive sånt. Twisted Evil
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 27.10.2005 01:14    Post subject: Reply with quote

At det altfor lett slenges ut navn som bør forlate klubben. Respekten for spillere og arbeidskontrakter, gjør at det ofte ikke manes til raske løsninger. Skader blir som oftest tatt hensyn til, og man får tid til å komme tilbake. Klubbene er også mer tolerante enn fansen med tanke på formsvikt. Det bunner mye i at spillerne har det som yrke. Hadde det vært fotball på løkka, hadde det vært lettere å "valgt noen til slutt".

Tanken er at fotballsupportere er forholdsvis upåvirket av denne realiteten og ofte presser på for raske og hensynsløse beslutninger. På en annen side, er dette veldig naturlig og greit.


Last edited by attach on 27.10.2005 01:17; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 27.10.2005 01:16    Post subject: Reply with quote

uoriginal wrote:
Tenkte det samme, men er altfor snill til å skrive sånt. Twisted Evil


Hehe.. Det er helt kurrant å være uenig Smile Vi er jo på forumet for å diskutere.

Tese + antitese = syntese
Back to top
View user's profile Send private message
Jon Irenicus
Veteran


Joined: 16 Aug 2005
Posts: 4292

PostPosted: 27.10.2005 01:27    Post subject: Reply with quote

Kommet igjennom ex-phil og Hegel allerede? Wink
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 27.10.2005 01:32    Post subject: Reply with quote

Hehehe Very Happy Er sikkert derifra jeg har det, men det er et par år siden nå.
Back to top
View user's profile Send private message
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 27.10.2005 01:44    Post subject: Reply with quote

SÃ¥ tesen er:
Code:
"Det er ikke så enkelt som noen tror"
??


Wink
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 27.10.2005 01:49    Post subject: Reply with quote

Åå, ja. Dere trodde jeg mente at det er vanskelig, praktisk sett, å gjennomføre. Jeg tenkte på at beslutningene er mer komplisert enn å velge lag på løkka, men det er jo likevel helt greit at vi mener noe om det her på forumet. For all del.
Back to top
View user's profile Send private message
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 27.10.2005 08:27    Post subject: Reply with quote

Vi har en direktør med 1.3 mill i lønn og som har som hovedansvar å forhandle 5-6 kontrakter dette året. Kan ikke være en sååå vanskelig jobb.

Spillerne kan ikke ses på som vanlige arbeidstakere med vanlige jobber som jobber 9-4 . De er priviligerte underholdningsartister som tjener meget godt for 2 timer jobb om dagen og kan sammenlignes med selvstendig næringsdrivende med prosjektkontrakt med oppdragsgiver.

Det er ikke som i England på 70-tallet at stjernene kun har øltappejobben på pubben å falle tilbake til etter karrieren...
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 27.10.2005 09:27    Post subject: Reply with quote

Litjeggen wrote:
Vi har en direktør med 1.3 mill i lønn og som har som hovedansvar å forhandle 5-6 kontrakter dette året. Kan ikke være en sååå vanskelig jobb.


Jeg har bare sagt at det ligger mer bak beslutningene enn å velge lag på løkka. Klart det er håndterlig.

Litjeggen wrote:
Spillerne kan ikke ses på som vanlige arbeidstakere med vanlige jobber som jobber 9-4 . De er priviligerte underholdningsartister som tjener meget godt for 2 timer jobb om dagen og kan sammenlignes med selvstendig næringsdrivende med prosjektkontrakt med oppdragsgiver.


Om de er priviligerte, er irrelevant. Det ligger nok et sted imellom en 9-4-jobb og 2 timer trening/kamp.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59483
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.10.2005 09:46    Post subject: Reply with quote

Må bare si at Ragnhild Gulbrandsen kom med et veldig dårlig poeng i Strand-artikkelen sin i dag:

"(...) det er ingen fare for at han ikke får tatt den neste sesong, skal vi tolke trener, Per Mathias Høgmo, riktig."

Å sammenligne Strand og Skammelsrud blir helt feil da det er uaktuelt for RBK å bryte en arbeidskontrakt med en spiller som er fast på laget.

Neste år kan saken imidlertid bli en annen; det er noe helt annet å tilby ny kontrakt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Maradona
Veteran


Joined: 16 Sep 2005
Posts: 3227

PostPosted: 28.10.2005 10:39    Post subject: Reply with quote

Bare så det er klart : Fotballspillere er underholdningsartister som blir målt på resultatene de presterer... Og er fotballspillerene mer skadd enn friske, så mener jeg at det er helt ok å stille kritiske spørsmål..
Back to top
View user's profile Send private message
Stano_11
Veteran


Joined: 16 Feb 2004
Posts: 2975

PostPosted: 28.10.2005 15:22    Post subject: Reply with quote

Er enig at Rosenborg ikke skal gi noe lengre kontrakter en ett år til spillere over 30 år. Det vil iallefall være i svært spesielle tilfeller. Etter at de er passert 32 er det ingen bønn. Da skal de uansett ikke få lengre kontrakter enn 1. år. Det som har skjedd i år med Ørjan Berg og Frode Johnsen er slette saker. Begge burde bare ha fått 1. års kontrakter. Så enkelt så greit. I den situasjonen Rosenborg er i nå med en haug av spillere over 30, ja noen er jo nærmere 35 (40) enn 30 så vil ikke de forynge laget ved å gi slike lange kontrakter til gamle spillere.

Og det ved å påstå at de fortjener en så lang kontrakt fordi de har vært så gode, det er bare pisspreik. Rosenborg er en toppklubb som skal prestere på topp nivå år etter år. Da kan man ikke gi de dyre og lange kontrakter bare fordi de HAR vært gode. Driver jo ikke en vernabedrift heller......
Back to top
View user's profile Send private message
Maradona
Veteran


Joined: 16 Sep 2005
Posts: 3227

PostPosted: 29.10.2005 02:37    Post subject: Reply with quote

Helt enig. For i fotballen er allt som har skjedd før historie... Og da hjelper det lite at spillere har spillt godt for 2 år siden.. Nå på tampen av denne sesongen så er det neste sesong og den etter der som må planlegges, og da bør det være en nøktern vurdering av hver enkelt spiller, ikke basert på tidligere resultater, flere år tilbake eller følelser for spiller(typen).. Jeg synes Erik Hoftun vurderte helt rett, da han gikk til Bodø/Glimt, for han hadde ikke prestert på det nivået som kreves i Chamions Leauge år, og da er det bedre at han går til en klubb der han er en resurs.. Jeg likte ikke at Bodø/Glimt rykket ned, men de kommer vel tilbake ganske snart.. Det mener jeg Berg, Basma og F. Johnsen burde ha gjordt...
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb