English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Retting av andre
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> RBKweb og forumet
View previous topic :: View next topic  
Author Message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 14.04.2006 02:55    Post subject: Retting av andre Reply with quote

Jeg kunne godt postet denne under "oppførsel på forumet", men dette er den definitive og endelige tråden vedrørende dette teamet.

Hvor skal grensen gå?

Fra da jeg startet på dette forumet, har rettskriving vært et "must" for meg. Men etter som tida har gått, har jeg oppdaget at rettskriving ikke er så forbanna viktig. Hva har det for noe å si om noen skriver "interresert"?

Internett er et flyktig medium som innebærer hurtig utlevering og formidling av diverse informasjon fra ulike kanter. Det betyr at man ikke kan vite om den som skriver på forumet taster feil, staver feil, har dysleksi, dårlig syn eller ikke vet noe som helst.

Derfor vil jeg herved være en av flere talsmenn, som preker for en slutt på påpeking av skrivefeil.

Dette er ikke plassen for røde anmerkninger og strykkarakterer. Dette er plassen for formidling av meninger.

Konklusjon: Hvis meningen kommer fram, er bokstavene stokket riktig nok.


NÃ¥r det er sagt; rettskriving er en fin ting. Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
Benoni Hartvich
Rutinert


Joined: 30 Jan 2004
Posts: 798
Location: Trondheim

PostPosted: 14.04.2006 08:30    Post subject: Reply with quote

Er det noen som har reagert på slik type feilstaving som du gir eksempel på her?

Edit: Så det nå, selvfølgelig unødvendig.

Jeg mener heller ikke at man skal påtale sånne skrivefeil. Imidlertid mener jeg at man kan påtale "skrivefeil" som " d e RBK som e bæst, dæm ainneran e nån såpphau".

Innlegg skrevet på denne måten blir innholdsløse for meg, selv om forfatteren kanskje har rett i det han sier og er en reflektert person. Jeg synes nivået på forumet har økt betraktelig siden jeg først begynte å lese her (kanskje fordi jeg selv skriver mindre og mindre?), men dersom språkreglene of praktiseringen av disse liberaliseres i den retning som jeg skisserer over, mister forumet en leser i meg.
Back to top
View user's profile Send private message
fubar
Veteran


Joined: 27 Sep 2002
Posts: 1213

PostPosted: 14.04.2006 10:39    Post subject: Re: Retting av andre Reply with quote

attach wrote:

Derfor vil jeg herved være en av flere talsmenn, som preker for en slutt på påpeking av skrivefeil.

Dette er ikke plassen for røde anmerkninger og strykkarakterer. Dette er plassen for formidling av meninger.


Helt enig! Personlig kan jeg ikke fordra pedanter som stadig vekk har behov for å påpeke den minste skrivefeil. Det er mulig de unnskylder seg med at de prøver å være "hjelpsom", men sannheten er vel heller at det er en irriterende uvane de bør kvitte seg med. Skal man rette på noe så bør det være noe viktig!
Back to top
View user's profile Send private message
dags
Veteran


Joined: 11 Jan 2006
Posts: 3606

PostPosted: 14.04.2006 10:45    Post subject: Reply with quote

Jeg er helt enig i at vi ikke behøver å henge oss opp i skrivefeil, det er bare irriterende i lengden. Men som jeg har påpekt tidligere, det er en del her på forumet som ikke tåler at klare faktafeil blir påpekt og tar det som personlig en fornærmelse hver gang noen er uenig med dem, og poster hver bidige gang en tråd om at de blir "hakket på".

Så hva skal vi gjøre? Skal moderatorene gå inn og flytte disse unødvendige kommentarene og småkranglene til Gapestokken? Det blir jo en del ekstra jobb for dem da. Det beste hadde vært om folk kunne slutte å ta seg sjøl så høytydelig. Og nei, jeg sikter ikke til en bestemt bruker.
_________________
Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves.
Back to top
View user's profile Send private message
ode
Veteran


Joined: 07 Sep 2002
Posts: 2285
Location: Bæste byen i lainne

PostPosted: 14.04.2006 10:53    Post subject: Reply with quote

Veldig enig med deg her, attach. Det har etter hvert blitt for mange selvbestaltede forumpoliti her. Det er ikke så morsomt å bidra i diskusjonen når en risikerer å bli irettesatt for den minste ting. Helt greit at vi må skrive så godt norsk som mulig, men det bør også være tillatt med dialekt hvis det er naturlig for å få fram bestemte poenger. Vi må ikke bli helt nazi her inne heller.
_________________
Visjon: "Begeistrer Europa med artig og angrepsvillig fotball"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
JellyFish
Veteran


Joined: 12 Jan 2004
Posts: 1540
Location: Bergen

PostPosted: 14.04.2006 12:05    Post subject: Reply with quote

Vil en ha frem at et ord var stavet feil i et innlegg, kan en jo heller bruke ordet selv i et skikkelig innlegg. Det kan bli interessant.
_________________
Mikael Dorsin wrote:
Fotball er ganske enkelt når man gjør det enkelt.
Back to top
View user's profile Send private message
Skammels10
Veteran


Joined: 24 Feb 2005
Posts: 1966

PostPosted: 14.04.2006 12:45    Post subject: Reply with quote

Hovedregelen bør jo være å skrive bokmål eller nynorsk. Jeg mener man bør tåle skrivefeil innen en av disse sjangrene, for eksempel som Attach sa: "interresert".

Dialekt bør unngås, kan tenke meg at det blir vanskelig for en østlending å lese innlegget til en som skriver rén trøndersk.

Altså; skriv bokmål eller nynorsk.
Back to top
View user's profile Send private message
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 14.04.2006 12:54    Post subject: Reply with quote

Er det noen av dere som retter folk på uttalefeil når dere samtaler ?

Nettspråk er IKKE skriftspråk. Takhøyden må være MYE høyere enn i skrift.

Skal en på død og liv rette noen så gjør det med en personlig melding !!
Back to top
View user's profile Send private message
Snorkel
Veteran


Joined: 21 Jan 2005
Posts: 1015
Location: Trondheim

PostPosted: 14.04.2006 13:16    Post subject: Reply with quote

Er helt enig med deg attach, men synes LitjEggens innlegg er på kanten
(ikke meningen og være fornærmende her Eggen)
Skrivefeil er slike ting som oppstår når du skriver et raskt innlegg på forum, men selv om det ikke er en norsk stil bør det være ryddig og skrevet som et debatt inlegg og ikke en muntlig "form"

Bare min mening Smile
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 14.04.2006 13:23    Post subject: Reply with quote

Jepp, bokmål og nynorsk skal være utgangspunktet, mens dialekt kan brukes hvis det er nødvendig for å få fram et poeng, selvsagt. En formulering som dette, kan sikkert også være egnet en gang i blant: Jeg synes det er "gæli".

F.eks.

Ellers er jeg helt enig med Dags. Påpeking av faktafeil er helt legetimt. Nær sagt, nødvendig.


PS! Snorkel, det er ikke LitjEggen som er synderen. Smile

Nedenfor er det forøvrig fine retoriske spørsmål som kan henge litt i luften. Tommel'n opp!


Last edited by attach on 14.04.2006 13:28; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 14.04.2006 13:26    Post subject: Reply with quote

Hvordan tror dere ulike nettbrukere reagerer på lærerholdninga der en på død og liv skal rette på allt ?

Hvilken betydning har det for utviklinga av forumkulturen og for forumets vekst ?

Hva gjør det med dynamikken i meningsutvekslingen i en tråd ?

Ønsker dere at jeg skal sette meg på min høye hest og rette på dere for manglende logisk argumentasjon ?
Back to top
View user's profile Send private message
Benoni Hartvich
Rutinert


Joined: 30 Jan 2004
Posts: 798
Location: Trondheim

PostPosted: 14.04.2006 13:42    Post subject: Reply with quote

Skjønner at du reagerer på rettingen som vel var attach sitt utgangspunkt for tråden, Litjeggen, men å si at internettspråk ikke er et skriftspråk, er for meg riv, ruskende galt.

Poenget med et forum som dette er vel ei heller at det skal ha flest mulig innlegg? Trodde det var noe helt annet, og det som skiller rbk.no og rbkweb.com.

Du bidrar på en utmerket måte til å heve nivået på dette forumet, Litjeggen, men her er du med respekt å melde på bærtur. En forsimpling av språket vil også forsimple innholdet av debatten. Jeg snakker ikke om din skrivefeil nå, men SMS-språk og dialekt.
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 14.04.2006 13:48    Post subject: Reply with quote

Aner vi et lite veiskille her?

Grunnen til akkurat dette innlegget, er at jeg må si at jeg misforstod innlegget ditt med det samme, snorkel. PS-en min ovenfor kan derfor overses.
Back to top
View user's profile Send private message
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 14.04.2006 14:25    Post subject: Reply with quote

Benoni.

Poenget mitt er at det er feil å tro at reglene for godt språk som gjelder for skrift på papir også gjelder for alle typer nett-tekst.

På nett så har en mange nivå av tekst/kommunikasjon fra formell til uformell som en har i det muntlige språket.

Ett nettforum av denne typen ligger i den uformelle enden av skalaen, og bør derfor ha stor takhøyde for feilskriving og muntlig språkstil.
Back to top
View user's profile Send private message
Benoni Hartvich
Rutinert


Joined: 30 Jan 2004
Posts: 798
Location: Trondheim

PostPosted: 14.04.2006 15:07    Post subject: Reply with quote

Jeg ser poenget ditt Litjeggen, men forskjellen på meg og deg er at jeg mener at man bør holde seg lengst mulig opp mot vanlig rettskriving, selv om formen på kommunikasjonen blir mer uformell sammenlignet med f.eks. et leserinnlegg i en avis.

Dersom man skal "løfte" diskusjonen, er jeg dessuten redd for rettskrivingskunnskapene hos de yngre av oss, da mange er skriftlige kun på internett (MSN, spill, nettfora slik som dette) og da mener jeg at denne skriftligheten bør være best mulig.
Back to top
View user's profile Send private message
Johnny W
Veteran


Joined: 31 Aug 2005
Posts: 1908
Location: Trondhjem

PostPosted: 14.04.2006 15:52    Post subject: Reply with quote

"I vår teknologiske samtid har vårt språk meldt pass,
til fordel for grove forenklinger og snarveier av mass,
Her må det tas rev i seilene, en endring må komme straks,
før sms og anglisismer radbrekker norsk syntaks."

-Black Debbath.

Sier meg enig med Benoni Hartvich her, syns man bør skrive så korrekt norsk som mulig. Men det er jo ingen grunn til at man skal rette hverandres skrivefeil i de forskjellige tråder. Jeg foreslår at man bruker tråden Språkrådet hvis man føler et behov for å ytre sin mening om rettskriving og lignende. Egen eller andres.
Back to top
View user's profile Send private message
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 15.04.2006 01:12    Post subject: Reply with quote

Ok.

Dette kan bli en lang debatt...

Det finnes mange ulike "språkfeil".

Noen er slurvefeil, en vet bedre men fingrene henger ikke med på tastaturet eller en har konsentrasjonen en annen plass. Ser ingen grunn til å rette på folks tastefeil på ett debattforum. I en artikkel derimot så må en gjerne gjøre skribenten oppmerksom på feilen.

Andre feil er gjentakende skrivefeil der en stadig vekk gjør de samme feila. Den som måtte ønske å gjøre noen oppmerksom på det må selvfølgelig stå fritt til å gjøre det, men gjør det i en personlig melding. Det er ikke av almenn interesse at en fokuserer på feila og tar fokus vekk fra forumtråden.

Noen feil er ett resultat av manglende skriftlig språkbeherskelse. Noen er dyslektikere i sterk eller mild grad ( som meg ) eller opprinnelig fra en annen språk-kultur eller rett og slett svært unge eller uerfarne med skriftlig utrykk. Hva med dem ? Skal en rette på dem offentlig og ta fokus vekk fra hva de faktisk prøver å formidle ? Hjelper det ?

Noen feil skyldes at en bruker ett annet språknivå enn de fleste forventer, og et en er vant til å bruke dette språknivået i andre fora der en utrykker seg. Hvor mye/lite tolerante skal en være overfor disse, vanligvis unge forumskribentene ?

Hva ønsker en å oppnå når en griper inn i en "samtale" for å "rette" ? Ønsker en å veilede, eller ønsker en å markere noe, og oppnår en intensjonen ved å gjøre dette i tråden ? Har inngripenen en pris, mister en fokus, tar en vekk skrivegleden etc ?

Min holdning er uansett at en bør bruke personlig melding muligheten framfor tråden til slike "rettinger".
Back to top
View user's profile Send private message
FÃ¥rbaute
Junior


Joined: 15 Apr 2006
Posts: 5
Location: Oslo

PostPosted: 15.04.2006 06:19    Post subject: Heisann Reply with quote

Jeg registrerer at hobbylingvister dukker opp over en lav sko i diverse fora på nettet. I mine øyne kan dette sees i perspektiv av programmer som "Typisk Norsk" og av en generell sterk nasjonalistisk følselse; kanskje må den voldsomme markeringen av frigjøringen fra Sverige påta seg litt ansvar?

Så til sakens kjerne; jeg mener det er viktig at den språklige indrejustis fungerer. Da også gjerne i form av offentlig irettesettelse, slik unngår andre den samme feilen(så lenge saklighet ivaretas). Problemet på nettet er vel neppe at folk vegrer seg for å ytre en mening eller to. At en blogger, for en stakket stund, må undersøke sin rettskriving, vil i verste fall føre til forminsket e-penis, og i beste fall vekke et konkurranseinstinkt og føre til interesse for språk.

Dessuten er det verdt å påpeke at for noen er internettet hovedmediet for skriftlig ytring, da er det kanskje ikke så dumt at en skriveleif påpekes fra tid til annen.

PS. har selv blitt rettet på utallige ganger, og kan oppriktig si at jeg setter pris på at jeg blir gjort oppmerksom på mine egne språklige lyter. RBK
Back to top
View user's profile Send private message
Frodo
Rutinert


Joined: 18 Feb 2006
Posts: 859

PostPosted: 30.04.2006 17:25    Post subject: Reply with quote

Beklager, men jeg er bare så lei alle mulige feilaktige varianter når det gjelder det med den der kammen.

Ta alle under én kam.
Ta alle under samme kam.
Ta alle over en kam.
Ta alle under hver kam.
Trekke alle under én kam.
Trekke alle over samme kam.
Dra alle under én/samme kam.
Dra alle inn under samme kam.
Dra alle under den samme kammen.
Dra alle over med samme kam.
Skjære alle under én kam.
Greie alle under samme kammen.
Gre alle over samme kam.
Gre alle inn under samme kam.
Greie alle med den samme kammen.
Kjemme alle med samme kammen:
Skuffe alle under samme kam.
Feie alle under samme kam.
Sette alle under samme kam.
Ã… bli dratt over med samme kam.
Stryke alle over samme kam.
Slå alle over samme kam.
Behandle alle under samme kam.
GÃ¥ under samme kam.

Finnes sikkert mange flere varianter:p

For de som lurte på hva som er riktig, så har vi to muligheter:
Skjære alle over én kam.
Skjære alle over samme kam.

Evt kan man også si:
Skjære alle over én og samme kam.

Så lenge det er snakk bare én kam, så lenge det er snakk om å skjære, og så lenge det er snakk om å skjære OVER og ikke under, så er det greit. Håper alle som har lest dette husker på dette neste gang man føler behov for å nevnte den berømte kammen.
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 24.05.2006 15:38    Post subject: Reply with quote

Etter hva jeg har fått med meg, har dette vært suverent i det siste. Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
Jon Irenicus
Veteran


Joined: 16 Aug 2005
Posts: 4292

PostPosted: 24.05.2006 15:40    Post subject: Reply with quote

Hva sier språkrådet om tommel opp etter punktumet? Wink
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 24.05.2006 15:45    Post subject: Reply with quote

Så sant, så sant. Det får være grenser!

Wink
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 10.08.2006 22:04    Post subject: Reply with quote

NÃ¥ bryter jeg en gylden regel, men det skjer utenfor diskusjonen.

fifa06 wrote:
kytas wrote:
Sier meg nok mest enig med fifa06 der Attach.. SÃ¥vidt jeg husker spilte vel Gerrard med nr 4 i VM?

korekt

Det er fort en av de artigste ordene å skrive feil Very Happy

(Ikke at det har noe å si. Det er bare vittig)
Back to top
View user's profile Send private message
Torbjørn
Veteran


Joined: 18 Jul 2005
Posts: 5192

PostPosted: 10.08.2006 22:59    Post subject: Reply with quote

Hehe Smile Et annet engelsk ord som er vittig når noen skriver feil, er 'genius'. Da særlig når vedkommende refererer til seg selv:

I'm such a genious.

Very Happy
_________________
Nils Arne Eggen.
Back to top
View user's profile Send private message
Jon Irenicus
Veteran


Joined: 16 Aug 2005
Posts: 4292

PostPosted: 11.08.2006 00:32    Post subject: Reply with quote

Vil bare rette på Welo her. Han tar feil angående Essediri.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> RBKweb og forumet All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb