English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Tilskuersnitt 2022

 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 14.09.2022 23:06    Post subject: Tilskuersnitt 2022 Reply with quote

12309.

Det er så mange billetter Rosenborg har solgt i gjennomsnitt denne sesongen. Ikke siden 2000, da snittallet var 11944, har færre løst billett på Lerkendal enn i år.

(...)

Pernille Grut Sørlie startet i jobben som publikumsansvarlig før sesongen, etter at hun har jobbet som salgsleder i Schibsted og seen.io. Hennes hovedoppgave er å «løfte publikumsopplevelsen på Lerkendal», og sørge for «at enda flere kommer på kamp».

I fjor ble det gjort en undersøkelse for hele Eliteserien, forteller hun, om de største årsakene til å dra på kamp eller la være. Svarene var ifølge Sørlie ulik avhengig av alder. For eldre var det kamptidspunkt og vær som påvirket mest. For de yngre handler det om de hadde noen å dra sammen med, i tillegg til billettpriser.

Men Rosenborg-ledelsen vet ikke om den innsikten er direkte overførbar til lokale forhold.

– Derfor jobber vi med å utforme en undersøkelse som er spesifikt rettet RBK-supporterne. Hvorfor har de RBK-supporterne som dro på kamp før, men ikke gjør det nå, sluttet? Og de som kjøper billett, hva er det som gjør at de velger det? Hva er driverne og motivasjonen? Det tror jeg er viktig å finne ut av, for å se om det er konkrete ting vi kan iverksette, sier Sørlie.

Les mer: RBK klør seg i hodet. Nå skal de be 70 000 om svar
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
JBH
Senior


Joined: 13 Sep 2022
Posts: 154
Location: Toril, Davao City, Philippines

PostPosted: 15.09.2022 03:17    Post subject: Reply with quote

Problemet er at RBK er helt fraværende når det gjelder å markedsføre seg ute blant publikum. De sitter inne på kontoret og prater om alt det fine man kan oppleve på Lerkendal, men den gjengse publikummer kommer for å se RBK spille fotball. Hva som foregår av barneleker utafor stadion i timene før kamp, eller hva man kan spise, er av mindre betydning. Å legge ut en plakat på Facebook eller Twitter holder ikke.
Det RBK taper masse publikum på er at det ikke finnes noe engasjement i dagene før kamp. Hva med å være mere ute blant folket? Hva med å kjøre flere aktiviteter rundt om i Trondheim og distriktene? Arrangement gruppa må må bruke mye mer energi i dagene før kamp til å være synlige, slik at kan påvirke de som kjenner seg usikre , og gjøre så de faktisk får lyst å gå på kampen.
_________________
RBK i medgang og motgang. En ekte supporter svikter aldri sitt lag.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 21.09.2022 23:10    Post subject: Reply with quote

Vil man se hunder hoppe gjennom brennende ringer, får man gå på sirkus, sa daværende fotballpresident Sondre Kåfjord. Selv om publikumsveksten i årene som fulgte hadde mange ulike årsaker, var dette en av de viktigste: Klubbene satte fotballen i fokus, og atmosfæren ble de fleste steder raskt mer intens og dramatisk. Klubber på jakt etter svar på tilskuerkrisen bør ikke gjenta feilene for 25 år siden.

Les mer: Hvordan kan Lerkendal fylles?

Rimelig spesielt at publikumsundersøkelsen i går hadde "motstanderlaget" som svaralternativ for både hvorfor man gikk og ikke gikk på kamp - men ikke "for å støtte klubben".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
JohnTiger
Veteran


Joined: 27 Nov 2007
Posts: 2582
Location: Heimdal

PostPosted: 22.09.2022 06:30    Post subject: Reply with quote

Reagerte på det samme...og en del andre ting

Virker som om dette spørreskjemaet er noe de har snekret sammen på brakka på en ettermiddag. Kan umulig være laget av noen profesjonelle med litt erfaring fra spørreundersøkelser.
_________________
Rosenborg e laget!

Twitter : @JohnTiger67
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 13.10.2022 22:32    Post subject: Reply with quote

Moursund peker blant annet på publikumsundersøkelsen som Rosenborg nettopp sendte ut til 70.000 personer. Resultatene er ikke ferdig analysert, men noe har klubben allerede bitt seg merke i.

– Vi ser en del tall der som er veldig interessante for oss. Vi ser at en stor andel av dem som ikke går på kamp, peker på at de har ingen å dra sammen med. Så skal vi ikke dra det så langt at det handler om ensomhet, men ensomhet i samfunnet er et problem. Så har jeg med meg erfaring og vet at vi har 2,5 millioner husholdninger i Norge. Av dem er rundt en million husholdninger med én person. Hvis vi da hele tiden kommuniserer familielivet i alt vi gjør for å promotere Lerkendal, så er det ikke alle som kjenner seg igjen i det, sier Moursund.

– Det er viktig at vi kommunsierer med det rette språket til de rette målgruppene. For de er veldig forskjellige, sier han.

Les mer: Da han fikk sjefsstillingen i Rosenborg, tenkte han tilbake på et helt spesielt møte
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
ballbingen
Veteran


Joined: 27 May 2016
Posts: 1023

PostPosted: 14.10.2022 17:58    Post subject: Reply with quote

Neste år blir vel fort en hard kamp om å ikke bare være nest best på tilskuere, hvis vi ikke får en markant oppsving...
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.10.2022 22:19    Post subject: Reply with quote

Fikk spørsmål om hvor langt vi er unna tilskuerbudsjettet på 15 000:

Temmelig nøyaktig 160 000 tilskuere så langt. Si 21 000 mot Glimt og 13 000 mot Sarpsborg, så blir snittet 194 000/15 kamper = 12 930. Sjøl med fullt hus i serieavslutninga bikker vi ikke 13 500.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
PekeFortsattMotFærøyan
Junior


Joined: 10 Dec 2021
Posts: 99

PostPosted: 30.10.2022 13:17    Post subject: Reply with quote

ballbingen wrote:
Neste år blir vel fort en hard kamp om å ikke bare være nest best på tilskuere, hvis vi ikke får en markant oppsving...


Fra en som har sluttet å følge særlig med på Rosenborg siden 2018, så opplever jeg Rosenborg kvinner som mye mer synlig enn herrelaget. Rosenborg er snart noe jeg assosierer med kvinnefotball. Tipper det er ganske mange halvinteresserte som føler det samme.
Back to top
View user's profile Send private message
BalleK
Veteran


Joined: 06 Mar 2015
Posts: 3338
Location: Sandnes

PostPosted: 30.10.2022 16:41    Post subject: Reply with quote

Jeg har vært Rosenborginteressert siden ca. 1979. Interessen har gått litt opp og ned med resultatene og prestasjonene. De siste årene synes jeg det har vært en del "rart" i laget og klubben og det har slitt på interessen må jeg innrømme. Men jeg følger da stort sett med.

Jeg tror på det som Eggen sa - han sa noe om at "Rosenborg er en bedrift i underholdningsbransjen og det er ingen som betaler 100-vis av kroner for å se på innkast". Skal folk fylle opp Lerkendal så må de underholdes av fotballen. Det hjelper på at laget vinner for det er alltid gøy å vinne. Men det må også være gøy fotball å se på. Fremoverfotball med masse sjanser er mer gøy enn tversoverpasninger i forsvaret (og innkast). Det er mer gøy med 4-3 enn 1-0 (selv om det er enda mer gøy med 4-0 Smile ) Hvis RBK blir et godt og arti' lag å se på så kommer det folk.

Dette gjelder nok ikke for die-hard supportere som kommer på kamp samme hvordan det går. De kommer for å "støtte laget". Jeg tror ikke det er 21.000 slike supportere - die-harderne er nok i mindretall. "Hver-mannsen-supporteren" gidder ikke komme igjen dersom spillet er dårlig og kjedelig å se på.

Så er det interessant at mange sier at de ikke går på kamp fordi at de ikke har noen å gå med. Jeg syntes også det var enklere å gå hvis noen spurte om vi skulle gå sammen. Nå bor jeg laaangt unna Lerkendal så nå går jeg i alle tilfelle hvis jeg tilfeldigvis er i Trondhjem når det det er kampdag - må nesten få med meg det når jeg har sjansen. Da blir det å gå alene. MEN: Neste gang skal jeg jammen spørre noen om de vil være med!
_________________
RBK fjepper
Toillat folk e folk det å
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11708

PostPosted: 30.10.2022 19:45    Post subject: Reply with quote

Må tilbake til Molde kampen i 2016 sist det var flere på en RBK kamp enn i dag mot Glimt. 21,275 i dag, 23 færre enn i 2016.
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8287

PostPosted: 19.11.2022 15:07    Post subject: Reply with quote

Hva ble tilskuersnittet i 2022? Noe over 13 000?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 19.11.2022 15:20    Post subject: Reply with quote

Ja, 13 095.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb