English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Strømsgodset IF
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 58, 59, 60, 61  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 858

PostPosted: 07.04.2021 20:42    Post subject: Reply with quote

Så fordi at noen ikke ønsker å begå karakterdrap basert på så lite informasjon som har kommet ut, så er det grumsete holdninger? Din evne til å se saker fra flere sider, før fakta har kommet på bordet, sier vell bare mer om deg, men for all del - kall det grumsete holdninger - det er jo ikke sånn at det er vårt viktigste rettsprinsipp, eller?
Back to top
View user's profile Send private message
apresthus
Proff


Joined: 02 Sep 2007
Posts: 369
Location: Trentino, Italia

PostPosted: 07.04.2021 20:52    Post subject: Reply with quote

Med alt forbehold om at det som kommer frem i mediene er riktig så konstanterer jeg bare at de utrykkene som er nevnt i media er av en sånn karakter at du skal ro jævlig kraftig for å finne kontekster hvor dette er akseptabelt. Nå kan det som kommer frem selvsagt være oppspinn og tull, men det ser vel akkurat ikke bra ut for øyeblikket.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 07.04.2021 22:50    Post subject: Reply with quote

ODN wrote:
Din evne til å se saker fra flere sider, før fakta har kommet på bordet, sier vell bare mer om deg


Snedig setning. Det høres ut som en god egenskap dette, så... Takk?

Du får bestemme helt selv om du omfattes av det jeg beskriver som grumsete holdninger, egentlig. Jeg registrerer bare at denne typen saker lokker fram både relativistene, garderobepraterne og de som vil se fellende straffedom før noen skal uttale seg på et nettforum. Hver gang, og det prinsippet gjelder tydeligvis bare rasismesaker. Et problem i fotballklubber? Ja - og ikke bare hos klubbenes ansatte.

Jeg tenker kanskje at man bør se seg om i den skyttergraven man kryper ned i for å se hvem andre som bor i det samme hullet.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Carl
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 924

PostPosted: 07.04.2021 22:54    Post subject: Reply with quote

La den som er uten skyld kaste den første steinen. Ja da, SIF-treneren har sikkert dumma seg kraftig ut, og sagt ting han kunne spart seg. Men ta nå en prat, be om unnskyldning, skvær opp lær og gå videre.

Det begynner å bli så sneversynt, fordømmende og lite raust i 2021. I vår jakt på å unngå enhver form for diskriminering og støtende ord, blir vi voldsomt dømmende ovenfor den som har trådt feil. La nå den som har sagt noe som skulle vært usagt få gjøre opp for seg. Det må være rom for å feile og rom for å rette opp feil.
Back to top
View user's profile Send private message
Nordens Lokomotiv
Veteran


Joined: 13 Mar 2016
Posts: 2126

PostPosted: 07.04.2021 23:10    Post subject: Reply with quote

Tror ikke Eggen hadde overlevd i 2021 akkurat:
https://youtu.be/zNFFJc0AsCI?t=10
_________________
Nordens eneste fotballdiktatur
Back to top
View user's profile Send private message
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 858

PostPosted: 07.04.2021 23:15    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
ODN wrote:
Din evne til å se saker fra flere sider, før fakta har kommet på bordet, sier vell bare mer om deg


Snedig setning. Det høres ut som en god egenskap dette, så... Takk?

Du får bestemme helt selv om du omfattes av det jeg beskriver som grumsete holdninger, egentlig. Jeg registrerer bare at denne typen saker lokker fram både relativistene, garderobepraterne og de som vil se fellende straffedom før noen skal uttale seg på et nettforum. Hver gang, og det prinsippet gjelder tydeligvis bare rasismesaker. Et problem i fotballklubber? Ja - og ikke bare hos klubbenes ansatte.

Jeg tenker kanskje at man bør se seg om i den skyttergraven man kryper ned i for å se hvem andre som bor i det samme hullet.


Var mer ment som en ironisk kommentar, men beklager om jeg misforsto budskapet ditt.
Back to top
View user's profile Send private message
Nåssåladden
Veteran


Joined: 19 Sep 2004
Posts: 3197
Location: Oslo

PostPosted: 08.04.2021 06:47    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Mye grumsete holdninger her inne også, ser jeg. Godt jobbet, folkens.


Du verden. Her var det tomt for argumenter og fullt med virtue signalling.
_________________
De mest bortskjemte supporterne i lainnet!
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 08.04.2021 14:29    Post subject: Reply with quote

Herregud for et nivå.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Willoch
Veteran


Joined: 22 Dec 2009
Posts: 1662

PostPosted: 08.04.2021 22:09    Post subject: Reply with quote

larsish wrote:
Bare av nysgjerrighet: noen som vet hvordan en slik varslersak hadde blitt håndtert i RBK? Tydelig at Strømsgodset ikke har gode rutiner på dette.


Varsling er lovregulert i arbeidsmiljøloven kap 2a. Søk den opp på lovdata.
_________________
Willoch
Back to top
View user's profile Send private message
ola.
Veteran


Joined: 19 Feb 2006
Posts: 2004
Location: Bodø

PostPosted: 09.04.2021 00:10    Post subject: Reply with quote

RS wrote:
La den som er uten skyld kaste den første steinen. Ja da, SIF-treneren har sikkert dumma seg kraftig ut, og sagt ting han kunne spart seg. Men ta nå en prat, be om unnskyldning, skvær opp lær og gå videre.

Det begynner å bli så sneversynt, fordømmende og lite raust i 2021. I vår jakt på å unngå enhver form for diskriminering og støtende ord, blir vi voldsomt dømmende ovenfor den som har trådt feil. La nå den som har sagt noe som skulle vært usagt få gjøre opp for seg. Det må være rom for å feile og rom for å rette opp feil.


"Det begynner å bli så sneversynt, fordømmende og lite raust i 2021."

Eh ... Du skal, i 2021, vite så titusenvis av millioner ganger bedre enn å si det som denne treneren skal ha sagt. Det er helt utrolig ikke å vite bedre i 2021. Det er snakk om (minst) flere tiår hvor slike ord ikke har vært greit. Sliter man fortsatt med å skjønne hva som er over grensen å si når det kommer til etnisiteter, så er man langt under spesialklasse-dum. Man er ikke lenger unnskyldt. Det er kjørt for treneren. Spillerne har heller ingen tillit til ham, og det er heller ikke rart. Hvordan skal en spiller stole på at han får den behandlingen han har rett til av en leder, når den lederen utviser slik respektløshet overfor ham eller lagkameraten hans bare på grunn av hudfarge? Det er kjørt. Han har mistet garderoben.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 09.04.2021 07:55    Post subject: Reply with quote

Nåssåladden wrote:
zaphod81 wrote:
Mye grumsete holdninger her inne også, ser jeg. Godt jobbet, folkens.


Du verden. Her var det tomt for argumenter og fullt med virtue signalling.


Tror kanskje ikke jeg trenger argumenter for at det ikke er greit med nigger og monkey, men jeg registrerer nok en +1 på 'truffet'. Som å fiske med dynamitt dette, bare at den døde fisken selv velger å flyte opp til overflaten.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 09.04.2021 09:41    Post subject: Reply with quote

Blir bare for dumt å snakke om kontekst med sånn ordbruk ja. Det er ganske klar trakassering etter loven og faktisk straffbart etter likestilling og diskrimineringsloven og muligens straffeloven.
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3530
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 09.04.2021 13:21    Post subject: Reply with quote

Siste nytt fra Drammen.

Til Drammens Tidende opplyser styremedlem Christel Alsaker-Nøstdahl at hun trekker seg. Hun ble valgt inn i Godset-styret på fotballklubbens årsmøte for bare en måned siden
Back to top
View user's profile Send private message
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 858

PostPosted: 09.04.2021 13:25    Post subject: Reply with quote

Strømsgodset og Pedersen har visstnok et hemmelig møte i skrivende stund. Temaet skal visstnok være å finne en løsning som innebærer at han ikke lenger er trener. I tillegg til dette, har styremedlemmet Christel Alsaker-Nøstdahl trukket seg fra vervet.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 09.04.2021 13:35    Post subject: Reply with quote

Veldig lite overraskende - det er over.

https://twitter.com/godse...7988972544
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Bye
Veteran


Joined: 31 Aug 2007
Posts: 3759
Location: Bergen

PostPosted: 09.04.2021 16:51    Post subject: Reply with quote

Spesiell måte å kommunisere på; det virker jo ikke akkurat som at klubben tror noe særlig på varslerne, mer at de ser nødt til å si ham opp fordi det har blitt en betent sak i media.
_________________
Det e rom for sunn fornuft, og egne tolkninga, ailtså.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 09.04.2021 17:39    Post subject: Reply with quote

Vanskelig å se at han kunne fortsette selv om det godt kan hende at han bare sa dumme ting som ikke var vondt ment. Trenere har røket etter å mistet garderoben for mindre kontroversielle ting enn som så.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 09.04.2021 18:01    Post subject: Reply with quote

Ja, situasjonen er uholdbar for Godset om det så er folk som har hørt feil.

Uansett er det neppe røyk uten ild på sju forskjellige steder, og slike ting er mer eller mindre dømt til å skje igjen på et senere tidspunkt om det ikke tas nå. Så håper jeg nå dette er håndtert riktig, etter det som så ut som en rimelig overfladisk første instans.

Pedersen vil vel neppe bli savnet av så mange, så blir det spennende å se hvem etterfølgeren er. Hvem er ledige nå? Norlie? Skullerud?
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Nåssåladden
Veteran


Joined: 19 Sep 2004
Posts: 3197
Location: Oslo

PostPosted: 09.04.2021 19:13    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:

Tror kanskje ikke jeg trenger argumenter for at det ikke er greit med nigger og monkey, men jeg registrerer nok en +1 på 'truffet'. Som å fiske med dynamitt dette, bare at den døde fisken selv velger å flyte opp til overflaten.


Meg bekjent så er det ikke dokumentert noen steder konkret hva som er sagt og i hvilken sammenheng eller om han er misforstått på dansk-engelsk.

NAE kalte Carew for neger. Rodal snakket om svartinger men jobber i dag som ekspertkommentator i NRK. Innafor? Er disse rasister? Betyr sammenhengen noe?
_________________
De mest bortskjemte supporterne i lainnet!
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 09.04.2021 19:24    Post subject: Reply with quote

Dette er imidlertid litt interessant:

Quote:
Strømsgodset skriver i en egen pressemelding at daglig leder Dag Lindseth Andersen ønsker å understreke at varslingssaken vil gå sin gang og ikke er avsluttet.

– Strømsgodset har engasjert ekstern juridisk bistand for videre håndtering av saken. Lindseth Andersen sier videre at klubbens rutiner i varslingsaker også gjennomgås i denne sammenheng, skriver klubben.


Øksa er altså svingt før saken er ferdig behandlet og noen "dom" er avsagt.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Bye
Veteran


Joined: 31 Aug 2007
Posts: 3759
Location: Bergen

PostPosted: 09.04.2021 20:41    Post subject: Reply with quote

Nåssåladden wrote:
zaphod81 wrote:

Tror kanskje ikke jeg trenger argumenter for at det ikke er greit med nigger og monkey, men jeg registrerer nok en +1 på 'truffet'. Som å fiske med dynamitt dette, bare at den døde fisken selv velger å flyte opp til overflaten.


Meg bekjent så er det ikke dokumentert noen steder konkret hva som er sagt og i hvilken sammenheng eller om han er misforstått på dansk-engelsk.

NAE kalte Carew for neger. Rodal snakket om svartinger men jobber i dag som ekspertkommentator i NRK. Innafor? Er disse rasister? Betyr sammenhengen noe?


Klart det gjør. I denne sammenhengen ble det sagt for over 20 år siden. Ting forandrer seg, hele tiden. Spesielt i der offentlige ordskiftet.
_________________
Det e rom for sunn fornuft, og egne tolkninga, ailtså.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 10.04.2021 00:09    Post subject: Reply with quote

Nåssåladden wrote:

NAE kalte Carew for neger. Rodal snakket om svartinger men jobber i dag som ekspertkommentator i NRK. Innafor? Er disse rasister? Betyr sammenhengen noe?


Alt dette forøvrig før likestillings- og diskrimineringsloven av 2017 ble vedtatt i stortinget.
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5435

PostPosted: 10.04.2021 13:05    Post subject: Reply with quote

Ok, ja men da så Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 858

PostPosted: 10.04.2021 13:25    Post subject: Reply with quote

Nåssåladden wrote:
zaphod81 wrote:

Tror kanskje ikke jeg trenger argumenter for at det ikke er greit med nigger og monkey, men jeg registrerer nok en +1 på 'truffet'. Som å fiske med dynamitt dette, bare at den døde fisken selv velger å flyte opp til overflaten.


Meg bekjent så er det ikke dokumentert noen steder konkret hva som er sagt og i hvilken sammenheng eller om han er misforstått på dansk-engelsk.

NAE kalte Carew for neger. Rodal snakket om svartinger men jobber i dag som ekspertkommentator i NRK. Innafor? Er disse rasister? Betyr sammenhengen noe?


Som det nevnes ovenfor, så skal det jo tas til betraktning hvilke tidspunkt utspillene kom på. Derimot, selv med en lavere terskel, betydde ikke dette at man kunne komme med klare rasistiske utsagn og utspill. Den klare forskjellen ligger i at dagens samfunn legger et mye større fokus på dette. Noe som for så vidt er bra, men til tider kan overkompenseres til karakterdrap av uskyldige.

Kontekst og sammenheng betyr alt. Selv har jeg hatt både kompiser, trenere og medspillere som har hatt meget friske navn til hverandre. Poenget er at rasismen her først oppstår når ordene har en hensikt i å diskriminere og segregere. Så kan man jo spørre seg om dette har vært tilfelle i denne saken.
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 10.04.2021 17:20    Post subject: Reply with quote

Nei, rasistiske uttrykk er fortsatt rasistiske selv om den som sier det ikke har til hensikt å aktivt diskriminere eller segregere. For den som må motta grumset er det relativt likegyldig hvorvidt avsenderen tror på raseteorier eller ikke.

Ved å normalisere diskriminerende språkbruk er man implisitt med på å opprettholde de underliggende idéene om ulike "raser" sine iboende egenskaper og karaktertrekk.

Når enkelte enkle sjeler bruker "same" eller "jøde" som et generelt skjellsord, tror jeg ikke at det handler om å påstå noens etnisitet eller å fremme lovgivning for å diskriminere den man omtaler, for å si det sånn. Det er jo likevel forunderlig at akkurat de vanligste etnisk ladede skjellsordene beskriver to folkegrupper Norge har en ganske problematisk historie med å forfølge og undertrykke. Sikkert tilfeldig.

Det at de fortsetter varsligssaken etter å ha sparket ham ut, er sannsynligvis fordi de fortsatt har et behov for å undersøke omfanget av det og om det dreier seg om en enkeltperson eller en kultur i klubben. Det betyr ikke at treneren er "dømt" uten grunn.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 58, 59, 60, 61  Next
Page 59 of 61

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb