English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Ramadan
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17350
Location: Stavanger

PostPosted: 22.08.2009 18:23    Post subject: Reply with quote

Var det ikke Kanoute som nektet å spille for Sevilla når dem hadde spilleselskap på drakten? Tror det ordnet seg ved at Sevilla donerte noen millioner til en moske.
Back to top
View user's profile Send private message
Forumsjef
Veteran


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 2116

PostPosted: 22.08.2009 18:34    Post subject: Reply with quote

Jeg husker Khaled Mouheli fikk tillatelse fra en imam til å spille og trene som normalt for LSK, så jeg tror ikke det blir noe problem for oss hvis vi har noen troende muslimer.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.08.2009 18:40    Post subject: Reply with quote

Mange avarter i Ghana, men jeg innbiller meg at Annan er i kategorien kristen. Traoré er statistisk muslim, men forskjellen er ikke stor; 39 vs. 26 prosent.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Juch
Veteran


Joined: 14 Jun 2006
Posts: 2521
Location: Oslo

PostPosted: 22.08.2009 19:08    Post subject: Reply with quote

Traoré er i alle fall muslim, han nevnte det i et intervju for noen år siden. Det var da han var blitt ranet i hjemlandet, og sa noe liknende "jeg er muslim og tror Allah har en mening med alt som skjer, derfor var jeg ikke redd." Han er altså troende, spørs hvor streng han er hva gjelder å praktisere religionen.
Back to top
View user's profile Send private message
Rånny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13701
Location: Namsos

PostPosted: 31.08.2009 19:06    Post subject: Reply with quote

http://www.nettavisen.no/...697184.ece

haha Smile
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 31.08.2009 19:57    Post subject: Reply with quote

Spillerne er ansatt i klubben og får betalt gode penger for å spille der. Da har de et ansvar for å få i seg nok og riktig føde slik at de kan prestere på et normalt nivå. Religion er ingen unnskyldning.

Her bør Vålerenga-ledelsen utstede bøter til de som følger Ramadan til punkt og prikke.
Back to top
View user's profile Send private message
Harald
Forumsjef


Joined: 16 May 2004
Posts: 7858
Location: København

PostPosted: 31.08.2009 21:51    Post subject: Reply with quote

Jeg skulle gerne have set hvad spillerne havde gjort hvis de fik et tilbud fra en af storklubberne i Europa. Jeg tror de havde droppet fasten ganske hurtigt, hvis det var det som stod i veje0n for et skifte.
_________________
Sliter

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Torbjørn
Veteran


Joined: 18 Jul 2005
Posts: 5185

PostPosted: 31.08.2009 23:07    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:
Spillerne er ansatt i klubben og får betalt gode penger for å spille der. Da har de et ansvar for å få i seg nok og riktig føde slik at de kan prestere på et normalt nivå. Religion er ingen unnskyldning.

Her bør Vålerenga-ledelsen utstede bøter til de som følger Ramadan til punkt og prikke.

Ganske sterke meninger du formidler her; mange vil se på dem som kontroversielle. Men det gjør også at det er gøy å lese det du skriver.

Tror det hadde blitt kalabalikk i diverse mediekanaler dersom VIF hadde vedtatt bøter for dette.
_________________
Nils Arne Eggen.
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 31.08.2009 23:43    Post subject: Reply with quote

Selvsagt ville det blitt oppstyr og fordømmelse i media. Religion er det ikke 'bare bare' å begynne å bråke med. Se bare på pesen José Mourinho fikk nettopp pga. Ramadan-kommentaren sin.

Religion er en ikke-rasjonell tankemåte, som ikke bør komme i veien for rasjonell tenking om hvordan man kan yte de man er ansatt for full rettferdighet. Hvor skal man da dra grensen? Og om dette er noe man føler man absolutt ikke kan greie seg uten å delta på, bør man få det inn i den kontrakten man undertegner med arbeidsgiver.
Back to top
View user's profile Send private message
torerik
Veteran


Joined: 04 Mar 2006
Posts: 1775

PostPosted: 01.09.2009 03:00    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:
Her bør Vålerenga-ledelsen utstede bøter til de som følger Ramadan til punkt og prikke.

Hvorfor det? De må vel få håndtere saken slik de selv vil, i samsvar med hva som er best for klubben. Neppe bøter.

Eller var det et ønske om enda mer kaos i VIF? I så fall kan det støttes.

Det er vel dessuten ikke helt utenkelig at spillere dette gjelder faktisk har gjort avtaler med klubb forut for kontraktsinngåelse.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 23.09.2009 10:46    Post subject: Reply with quote

Flere av spillerne på Vålerenga har den siste tiden gjennomført ramadan, og fått i seg svært lite næring. Men den oppskriften velger ikke Moldes midtbanestjerne Makhtar Thioune. Han venter til sesongslutt.

- Jeg skal ta ramadan når vi har fri i desember, sier han til TV 2 Sporten.

Les mer: Thioune utsetter ramadan
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Eru
Veteran


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 3229

PostPosted: 03.08.2011 09:41    Post subject: Reply with quote

Vi kan vel forvente at Issah får prøve seg mot Molde. Det er Ramadan nå og kanskje ikke det beste tidspuntet for en muslim å debutere på et fotballag, men det ser ut til at det skal gå greit for Issah

Quote:
In Serbia, lastly, the Mufti of Belgrade has allowed Red Star’s Ghanaian midfielder Mohammed-Awal Issah to eat and drink on match days during Ramadan. Club spokesman Marko Nikolovski explained that the Mufti “permitted Issah to eat if he felt weak on match days. Issah felt a bit awkward at first as he’s a pious lad, but he’s now comfortable with the idea.”


Håper han følger samme opplegg her også.
Back to top
View user's profile Send private message
eksiltrøndern
Veteran


Joined: 05 May 2005
Posts: 1055
Location: Oslo

PostPosted: 03.08.2011 10:42    Post subject: Reply with quote

Satt faktisk og leste litt i koranen her om dagen. Og det er jo faktisk ikke slik at en muslim MÅ faste under ramadan. Et unntak er at man kan bespise en fattig og dermed ikke må faste selv.

Fra Surat Al-Baqarah 2:184 - http://quran.com/2
Quote:
De som er i stand til å faste, kan frikjøpe seg ved å bespise en fattig. Men om noen frivillig gjør en slik god gjerning, er det bedre for ham. Dog, at dere faster, er det beste for dere, om dere bare visste.


Issah virker jo ikke som en veldig konservativ muslim, så dette kunne kanskje vært noe for han? Donere penger til fattighuset og dermed kan han konse fullt på fotball.
Back to top
View user's profile Send private message
Eru
Veteran


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 3229

PostPosted: 03.08.2011 12:13    Post subject: Reply with quote

Nå er jeg ingen teolog, men etter det jeg har lest om emnet fra før er holdningen blant de fleste muslimske ledere at det å kjøpe seg fri fra Ramadan på denne måten, eller å utsette fasten, noe man primært skal gjøre hvis man er syk eller på annet vis forhindret fra å faste. At man spiller fotball ser ikke ut til å være ansett som en god nok grunn til dette.

At Issah er konservativ gjør nok en slik løsning mindre aktuell, ikke mer.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18392
Location: Oslo

PostPosted: 03.08.2011 12:16    Post subject: Reply with quote

Andre spillere har vel fått "godkjenning" til å utføre fasten uetnfor sesong?

Som klubb har ikke vi "råd" til at Issah faster denne måneden. Han må være i toppform hvis vi skal ha noen muligheter til å ta igjen Molde.
Back to top
View user's profile Send private message
TAF
Veteran


Joined: 24 Jul 2005
Posts: 2666
Location: Eksil i Kristiansand

PostPosted: 03.08.2011 12:33    Post subject: Reply with quote

eksiltrøndern wrote:
Issah virker jo ikke som en veldig konservativ muslim, så dette kunne kanskje vært noe for han? Donere penger til fattighuset og dermed kan han konse fullt på fotball.
vs.
Eru wrote:
At Issah er konservativ gjør nok en slik løsning mindre aktuell, ikke mer.

Bare jeg som blir forvirret av dette her?
_________________
"En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE
Back to top
View user's profile Send private message
eksiltrøndern
Veteran


Joined: 05 May 2005
Posts: 1055
Location: Oslo

PostPosted: 03.08.2011 12:47    Post subject: Reply with quote

Hehe, jeg skrev ikke konservativ ja Smile

Med tanke på det intervjuet som er postet tidligere med voksen blader og dameprat.

Er ingen teolog eller ekspert på islam jeg heller, men jeg serfor meg at en liberal muslim kunne kjørt en slik linje. Akkurat som en liberal kristen kun tar seg en tur i kjerka på julaften.

I dag var jeg på en minnesgudstjeneste for ofrene på utøya hvor en muslimsk iman ba sammens med den katolske presten. Så det finnes muslimer som ikke følger den strengeste tolkningen av koranen og er villige til å tilpasse seg.

Hadde jeg vert Rosenborg ville jeg tatt en prat med det muslimske miljøet i byen og spurt om det er et spørsmål man kunne stilt Issah.
Back to top
View user's profile Send private message
Eru
Veteran


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 3229

PostPosted: 03.08.2011 13:07    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Andre spillere har vel fått "godkjenning" til å utføre fasten uetnfor sesong?



Det virker som det varierer fra Imam til Imam, men den generelle konsensus er at det å være fotballspiller ikke er god nok unnskyldning . Derimot dersom man jobber i et yrke hvor man kan utsette andre for fare ved å ikke spise (innen helsevesenet, som drosjesjåfør osv.), kan man benytte seg av ordningen.

Eksil: Jeg leste deg nok feil ja, men denne karen har altså gått helt til muftien i beograd for å få vite hvordan han skal løse situasjonen og selv etter dennes godkjenning har han ikke vært komfortabel med å "skulke" deler av Ramadan. Jeg tror nok han er relativt konservativ.

Til sist: Det er ikke opp til Rosenborg å avklare dette med det muslimske miljøet. Dette må Issah klare selv, og med det inntrykket jeg har av ham, tror jeg nok han er mer enn voksen nok til det.
Back to top
View user's profile Send private message
Torbjørn
Veteran


Joined: 18 Jul 2005
Posts: 5185

PostPosted: 03.08.2011 13:12    Post subject: Reply with quote

VG, 06.08.10: Vålerenga får ramadan-trøbbel

Andresen: Ikke forenlig med toppidrett [sic]
_________________
Nils Arne Eggen.
Back to top
View user's profile Send private message
eksiltrøndern
Veteran


Joined: 05 May 2005
Posts: 1055
Location: Oslo

PostPosted: 03.08.2011 14:10    Post subject: Reply with quote

Eru wrote:

Til sist: Det er ikke opp til Rosenborg å avklare dette med det muslimske miljøet. Dette må Issah klare selv, og med det inntrykket jeg har av ham, tror jeg nok han er mer enn voksen nok til det.


Vel, en del av det å integrere spillere er jo å sette seg inn i deres situasjon. Forstå kulturen de kommer fra, hvilke behov de har etc. Jeg tror nok Rosenborg fram til nå har hatt samme holdning som deg, la de finne ut av det selv.

Hva med å være proaktiv å prøve å tilrettelegge for spillerne best mulig? Da vet å snakke med folk som kjenner kulturen og religionen hans. Ekstern kompetanse er jo ikke farlig Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Vollrik
Veteran


Joined: 09 Sep 2009
Posts: 3676
Location: Møllenberg

PostPosted: 03.08.2011 14:19    Post subject: Reply with quote

eksiltrøndern wrote:
Hadde jeg vert Rosenborg ville jeg tatt en prat med det muslimske miljøet i byen og spurt om det er et spørsmål man kunne stilt Issah.


Ville vært revolusjonerende om de faktisk gjorde det.
_________________
TomH wrote:
Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her
Back to top
View user's profile Send private message
Forumsjef
Veteran


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 2116

PostPosted: 03.08.2011 15:24    Post subject: Reply with quote

Khaled Mouelhi fikk tillatelse fra en imam til å endre på ordningen, erindrer jeg. Hvordan den ble husker jeg ikke i farten, men det ble i alle fall ikke (evt. mindre) problematisk å være tjuefiretimersutøver samtidig.

Fant visst en link: http://www.rb.no/lsk-maga...009142.ece
Back to top
View user's profile Send private message
Ryujin
Veteran


Joined: 17 May 2008
Posts: 1221
Location: Oslo

PostPosted: 03.08.2011 15:40    Post subject: Reply with quote

Kanskje NISO skal ta lærdom fra den tyske spillerforeningen.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 03.08.2011 17:46    Post subject: Reply with quote

Originalsaken til Eru: Ramadan and the world game
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Roamer
Veteran


Joined: 15 Feb 2006
Posts: 1811

PostPosted: 03.08.2011 18:23    Post subject: Reply with quote

Det de har fått til i Tyskland høres ut som en bra løsning.

Ellers har vi et kostholdsprogram i RBK som spillerne må følge, og spilleren har skrevet under en kontrakt med Rosenborg som tilsier at han har en jobb å gjøre. Dersom han nekter å gjøre dette en hel måned, er det problematisk. Det er ikke opp til hver enkelt hvorvidt han skal følge klubbens kostholdsprogram. Det blir som om Trond Olsen tar seg en måned med fyll og fanteri midt i sesongen. Selv om han møter på trening og kamp så vil det gå utover hans sportslige prestasjon.

Nå virker det som vi har hatt en del spillere som har brydd seg pent lite om klubbens policy på kosthold - en Iversen med stadig voksende mage, burger-Zahora eller Goa som etter sigende ble observert på McDonalds titt og ofte. Da bør en spiller som faster eller slanker få samme reaksjon, selv om jeg mistenker at den er fraværende.
_________________
RBK på topp tre i årets sesong.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
Page 2 of 3

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb