English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Skadeforebygging
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 17.10.2014 18:51    Post subject: Reply with quote

Truls Martin Straume-Næsheim, som nå er lege for kvinnelandslaget, tok i 2008 doktorgrad på hodeskader i fotball. Han forsket på samtlige kamper i eliteserien for herrer i sesongene 2004 og 2005.

Konklusjonen var at to av tre spillere som pådro seg hjernerystelse, ikke ble tatt av banen. Ofte var dette snakk om mindre rystelser, men der spillerne i ettertid viste symptomer.

(...)

For tiden er minst tre eliteseriespillere plassert på sidelinja på grunn av hjernerystelse:

Arrow Odd-keeper André Hansen er uaktuell til helgens kamp mot Bodø/Glimt etter å ha pådratt seg hjernerystelse mot Aalesund 4. oktober.

Arrow Rosenborg-keeper Alexander Lund Hansen pådro seg hjernerystelse i kampen mot Strømsgodset 25. mai. Han pådro seg senere en ny hjernerystelse på trening og har ikke spilt kamp siden 17. august. Trolig er han ute resten av sesongen.

Arrow Vålerenga-stopper André Muri måtte ut med hjernerystelse mot Sarpsborg 28. april. Siden har han ikke spilt fotball. Kanskje må han legge opp.

Les mer: – Har blitt presset til å spille med hjernerystelse

– Jeg har spilt med hjelm før, men jeg synes det er så ufattelig dårlig utvalg. De hjelmene som finnes på markedet, synes jeg ikke er så veldig fine, sier Vålerenga-keeper Guro Pettersen (23).

(...)

– Hvis jeg har svart hjelm på det blonde håret mitt, vises det utrolig godt. Det er ikke sånn at man trenger å vise til hele verden at man spiller med hjelm. Det kan bare være et pannebånd eller en halvhjelm. Jeg kommer aldri til å spille med en Petr Cech-hjelm, fastslår 23-åringen.

– Tror du flere hadde spilt med hjelm hvis det hadde vært litt kulere?

– Ja! Hvorfor skulle man ikke spille med hjelm da? Det er jo sjanse for å få hodeskader både som utespiller, keeper, dommer og hele pakka.

Les mer: Guro har en bønn om hjelm

Kom forresten til å tenke på Lobo Tobiassen i denne sammenheng.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.02.2015 11:55    Post subject: Reply with quote

Rosenborg i årsmeldinga wrote:
Spillerne gjennomgår regelmessig fysiske og funksjonelle tester. Ut fra testene utarbeides individuelle treningsprogram. Hver spiller har egne skadeforebyggende program som gjennomføres hver dag i forkant av fotballtrening. I tillegg trenes generelle skadeforebyggende øvelser samt styrke to ganger per uke.
Utvidet blodprøvestatus utføres rutinemessig fire ganger per år, og i tillegg ved behov.

Undersøkelse og behandling foregår primært i egne lokaler i A-lagets spillergarderobe.

Lagene i Tippeligaen registrerer skader som oppstår i løpet av sesongen. Dette rapporteres inn til medisinsk utvalg i NFF og danner grunnlag for årlig skadestatistikk. I 2014 var forekomsten av skader på trening 4,3 per 1000 spilte timer, og på kamp 13,5 per 1000 spilte timer. Registrerte skader i RBK er under snittet for Tippeligaen generelt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Bruttern
Proff


Joined: 01 Sep 2006
Posts: 477
Location: Eksil

PostPosted: 08.09.2015 09:10    Post subject: Reply with quote

Gamst burde spilt fra start mot Tromsø. Han sier dog sjøl at han trengte 3.divisjonskampen uka etterpå fordi han ikke hadde spilt en hel kamp på mange måneder. Så helt håpløst er det ikke at Kåre starter med Helland. Men i etterpåklokskapens lys er det nok ikke noe tvil om at det ble tatt en dårlig beslutning.
_________________
Mamma, æ kjæm itj hjem på ei uke!
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 08.09.2015 10:11    Post subject: Reply with quote

Herregud, gnåler noen om den kampen fremdeles?

Det e' itjå som bli så fort historie som ein fotballkamp!
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 08.09.2015 19:19    Post subject: Reply with quote

Jeg håper bare det er en kalkulert risikovurdering, og ikke et utslag av det som til slutt gjorde at han røyk ut av Bodø/Glimt, nemlig manglende autoritet hos de sterkeste i spillergruppa.

Da Helland ikke startet 16. mai-kampen, så håpte og trodde jeg i det lengste at det dreide seg om en regelrett benking etter en lat og egosentrisk opptreden i kampen før (borte mot Mjøndalen), og var litt imponert over en trener som tok tydelige grep med en gang spillere ikke gir jernet for laget. Det viste seg jo å skyldes en skade, og senere er det veldig lite bevis for at Kåre makter å tre ut av kompisrollen og sette skapet på plass når det trengs. I år har jo det skapet generelt trengt veldig lite flytting, men det kommer alltids perioder med motgang eller konflikter, og jeg for min del har alltid vært usikker på hvordan Kåre klarer det, med det jeg har hørt om tiden i Glimt.

Det er klart, Kåre er noen år eldre nå, og mer erfaren i rollen som del av støtteapparatet på elitenivå. Han lærte jo sikkert også noe av det å møte motbør der oppe. Men ulempen med en ganske flat struktur, kompistreneren, er jo at den som sitter i den egentlige sjefsrollen må kunne sette ned foten og ta tøffe valg når det er nødvendig. Et slikt valg kunne vært å benke "stjerna" Helland, eller for den saks skyld Mike Jensen, i en viktig kamp hvis kroppen hans er på 50% og prestasjonene har vært deretter.

Jeg håper veldig på å se det signalet på et tidspunkt; en til vanlig førsteelleverspiller som må sitte småskuffet på benken fordi Kåre sier det skal være sånn, fordi noen andre imponerer mer på trening - ikke fordi han må kaste inn håndkleet selv. Hvis Rosenborg viser at de mestrer det også - reell konkurranse om plassen i oppstillingen - da kan vi virkelig begynne å tro på en varig opptur.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 08.09.2015 19:39    Post subject: Reply with quote

Helland er et litt vanskelig tilfelle, fordi han besitter noen ekstremegenskaper som gjør han til en matchvinner selv om formen ikke er der den skal være. Kroneksempelet var kampen i Romania, hvor han var banens klart dårligste, men plutselig så smeller det. Nettopp derfor sitter det langt inne å benke han når det trengs mål.

I Tromsø-kampen er det lett å si i etterkant at Gamst burde startet, all den tid han gjorde et godt innhopp, men ville han vært i stand til å levere over lengre tid med så tynt grunnlag ? Kunne han spilt en time f.eks ? Jeg velger inntil vidre å stole på at støtteapparatet gjorde en korrekt vurdering.

Edit:

Forøvrig vil jo Kåre møte sure og skuffede spillere ukentlig fremover, så konfrontasjonene blir han nok godt vant med. Med skadefri tropp har vi en bra samling kvalitetsspillere på benken, som neppe er fornøyd med å sitte der.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 10.09.2015 22:16    Post subject: Reply with quote

Jeg har ikke hørt noe mer, men vil tro også Dorsin har idrettsbrokk. Begynner å bli veldig mange tilfeller, syns jeg. Fjerde så langt i år.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
SunsetSalami
Legende


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 11014

PostPosted: 10.09.2015 23:05    Post subject: Reply with quote

Enig. Dette har vi jo slitt med i flere år. Moldskred, Chibuike, Verner Rønning(?)... Jeg har ikke hørt om denne skaden i andre lag faktisk. Du burde nesten spørre Schwabe om dette Thomas.
Back to top
View user's profile Send private message
Torbjørn
Veteran


Joined: 18 Jul 2005
Posts: 5183

PostPosted: 11.09.2015 06:40    Post subject: Reply with quote

Veldig vanlig skade i fotball. Sikkert relatert til økningen i belastning de siste 12 månedene.
_________________
Nils Arne Eggen.
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran


Joined: 22 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 11.09.2015 10:45    Post subject: Reply with quote

Frank Lampard hadde dobbeltsidig brokk om jeg ikke husker feil.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 12.09.2015 16:58    Post subject: Reply with quote

Schwabe om idrettsbrokktilfellene:

- Det er en overbelastningsskade. Vi har sett på situasjonen og har begynt med mer hoftetrening for å prøve å unngå slikt, fortsetter fysioterapeuten og legger til:

- Det er ikke uvanlig at man spiller fotball med skaden, men smertene ble for ille for Mikael, så vi valgte å sende han til operasjon.

Les mer: Rosenborg-back sliter med smerter - må under kniven

Samme mann om plagene til Dockal, Moldskred og Rønning i 2011:

- Vi hadde mye mer bekken- og hofteplager enn hva vi har hatt tidligere. Disse problemstillingene er som regel sammensatte: En ting er ny trener og nye øvelser, som nok har sitt å si. Jeg tror nok også det at vi i fjor spilte så mange kamper og deretter gikk rett på ny sesong var uvant for noen.

- Når vi snakker om Dockal, så kom skaden litt utover høsten, og det kan skyldes flere årsaker. Det kan skyldes skifte av underlag, og at det er uvant med kunstgress. Når det gjelder Rønning, så kom han fra Bodø, og skiftet underlag i motsatt retning. Man trener litt forskjellig: Når man skifter klubb, kan slitasje dukke opp. Morten har hatt problemet flere ganger, konstaterer medisinmannen.

Les mer: Boti Goa mister oppkjøringa
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 15.09.2015 17:35    Post subject: Reply with quote

Hmm:

Det er da ærgerligt, det gik som det gjorde, og jeg føler lidt, jeg aldrig fik muligheden for at slå igennem, da jeg jo nærmest var overbelastet fra første fløjt, siger Nielsen til bold.dk.

- Jeg har ikke fået styrket min lyske, mine ben og ryg ordentlig oppe i Rosenborg, så jeg er nødt til at få trænet mig op og være helt klar, før jeg starter med at spille her i AGF.

Nielsen er nu under kyndig vejledning i AGF, hvor han styrketræner med en fysioterapeut, og det havde han gerne set, han også havde fået i den norske klub.

- AGF har givet mig en fysioterapeut, som jeg arbejder sammen med hele tiden, som har gjort, at jeg allerede kan mærke stor fremskridt på alle planer. Jeg har aldrig trænet de ting, jeg træner nu, og jeg kan da godt undre mig over, jeg ikke fik trænet det i Rosenborg.

- Jeg blev overbelastet med det samme, og det er da ærgerligt, jeg ikke fik trænet det, jeg er i gang med nu. Jeg kører på to timer hver dag i AGF med fyssen, og jeg kunne have været et andet sted nu, hvis jeg havde gjort det tidligere.

Emil Nielsen har ikke sat sig en dato for, hvornår han regner med at kunne få debut for AGF. Han fokuserer i stedet på at blive helt klar, så han ikke risikerer tilbagefald som i Rosenborg.

- For et par uger siden regnede jeg med at være klar nu, men jeg har nok været lidt mere overbelastet, end jeg troede. Jeg vil sørge for at være 100 procent klar.

- I Rosenborg var jeg meget ind og ud af træningerne, og nu vil jeg sørge for, jeg kan træne med hver gang, så jeg vil hellere tage en uge for meget end en uge for lidt i styrkecentret, siger Nielsen, som dog har det svært over at kunne bidrage på banen.

bold.dk
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 17.09.2015 11:42    Post subject: Reply with quote

Schwabe svarer

- Det er synd. Og trist å høre, ettersom vi jobbet veldig mye med Emil og tok hensyn til skaden hans. Vi ønsker jo å behandle spillerne våre på best mulig måte, svarer han

- Hvilken trening som er bra, avhenger fra person til person. Det kan hende at AGF har et helt annet system og program enn oss. Vi trener styrke to ganger i uken pluss at hver spiller får et eget opplegg med hensyn til deres fysiske svakhet.

- I nasjonal og internasjonal sammenheng, ligger vi ganske lavt på skadestatistikken. Det kan vi si oss fornøyd med, sier han.
Back to top
View user's profile Send private message
1917rbk
Junior


Joined: 26 Aug 2015
Posts: 71
Location: Trondheim

PostPosted: 17.09.2015 12:58    Post subject: Reply with quote

Dette er bekymrende ut ifra utalelsene til Nielsen. V har slit med mye skader.Er det medisinske for dårlige?
Back to top
View user's profile Send private message
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3247

PostPosted: 17.09.2015 13:02    Post subject: Reply with quote

For det første har vi hatt til dels svært lite skader i år. Reginussens skade er mer for en "freak incident" å regne, mens Hellands muskulatur og løpssett gjør ham generelt skadeutsatt.

Ang. Nielsen: Sånn er det med spillere som ikke er vant til å drive toppidrett. Det blir for tøft når man plutselig begynner å spille og trene med et topplag.

Det er bare å ønske Nielsen lykke til med karrieren, kanskje blir han en spiller som henger med på toppnivå en dag.
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 17.09.2015 13:03    Post subject: Reply with quote

Schwabe mener derimot at vi har hatt få skader (se siste avsnitt). Jeg vil vel egentlig si meg enig i det. Skaden til Reginiussen er det lite å gjøre med. Utover det har det gått mest i idrettsbrokk. Noe Schwabe har sagt de skal vurdere tiltak mot. Jeg kan ikke si at jeg er så bekymret.
Back to top
View user's profile Send private message
1917rbk
Junior


Joined: 26 Aug 2015
Posts: 71
Location: Trondheim

PostPosted: 17.09.2015 13:05    Post subject: Reply with quote

Jeg tenker på Selnæs og strekkene til Helland. Ble litt feil av meg å si mye skader.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 17.09.2015 14:16    Post subject: Reply with quote

Vi har jo et medisinsk apparat som også har gjort nærmest mirakler med enkelte spillere. Eksempelvis var Statsgaard omtrent fotballinvalid da han kom og måtte blant annet trenes opp i en ny løpe-teknikk, og var vel omtrent ikke skadet etter at han kom igang.

At en andredivisjonsspiller klager når han ikke leverer og fungerer i et knallhardt toppidrettslag, bekymrer det meg lite.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
bommel
Veteran


Joined: 28 May 2006
Posts: 4092

PostPosted: 17.09.2015 19:13    Post subject: Reply with quote

Hva i all verden er det som skjer? nok en spiller ute med hofte/lyske-problemer.
Back to top
View user's profile Send private message
digre
Proff


Joined: 24 Oct 2012
Posts: 262

PostPosted: 10.10.2015 19:04    Post subject: Reply with quote

Jeg har ofte lurt på hvorfor spillerne som blir byttet ut setter seg ned på benken og ser ferdig kampen. I andre idretter jogger de ned, de får umiddelbar påfyll av næring og varme, massasje og fysioterapi. Da tenker jeg at det er lite lurt å dra på seg en stadionjakke, strekke beina ut og vente på å bli kald i musklene...
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 11.10.2015 11:12    Post subject: Reply with quote

Det er vel typisk fotball. I fotball brukes gjerne alle ressurser i forberedelsene. Lagene kan ligge på hotell etc, mens når kampen er over, går spillerne hvert til sitt, og gjerne ut en tur for å treffe folk. De må få roet det mentale, og koblet av blir det sagt.

I andre idretter er vel gjerne forberedelsene individuelle, mens lagets apparat settes inn etter konkurransen, med fysio, nedtrening, påfyll av energilagere etc.

Fotballag har restitusjon en dag eller to etter konkurransen.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 23.02.2016 21:03    Post subject: Reply with quote

Rosenborg i årsmeldinga wrote:
Spillerne gjennomgår regelmessig fysiske og funksjonelle tester. Ut fra testene utarbeides individuelle treningsprogram. Hver spiller har egne skadeforebyggende program som gjennomføres hver dag i forkant av fotballtrening. I tillegg trenes generelle skadeforebyggende øvelser samt styrke to ganger per uke.

Utvidet blodprøvestatus utføres rutinemessig fire ganger per år, og i tillegg ved behov.

Undersøkelse og behandling foregår primært i egne lokaler i A-lagets spillergarderobe.

Lagene i Tippeligaen registrerer skader som oppstår i løpet av sesongen. Dette rapporteres inn til medisinsk utvalg i NFF og danner grunnlag for årlig skadestatistikk. I 2015 var forekomsten av skader på trening 9,7 per 1000 spilte timer, og på kamp 10,4 per 1000 spilte timer. Registrerte skader i RBK er under snittet for Tippeligaen generelt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 28.04.2016 09:26    Post subject: Reply with quote

"Treningsopplegget gjelder for de spillerne med eksplosiv muskulatur og stor fart. Både Pål André Helland, Yann-Erik de Lanlay og Jørgen Skjelvik har samme opplegg med høyhastighetsløp,"skriver Adressa noe om etter cupkampen.

Interessant ...
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 05.05.2016 17:12    Post subject: Reply with quote

To fotballspillere braser sammen i en hodeduell utpå banen og den ene blir i etterkant liggende på bakken. Hvor hardt skadet er han? Kan han kanskje fortsette å spille?

Fra sidelinjen rykker det medisinske støtteapparatet ut, og plasserer varsomt en hjelm på hodet til den skadde. Kort tid etter bæres han ut. Det er konstatert hjernerystelse og behov for absolutt ro.

– Høyt betalte spillere kjenner presset, og går kanskje ut på banen igjen. Men hjernerystelse er viktig å ta hensyn til. Man må gi tid til rekonvalesens hvis man ønsker å bli rask klar til nye kamper, sier Frode Strisland ved SINTEF.

Den norske bedriften Smartbrain som jobber med EEG, hadde en tanke om å lage en løsning som kunne være bærbar og som kunne indikere hjernerystelse raskt, slik at behandlingen kunne tilpasses helt fra starten. Med en patentert idé for en ny måte å gjøre EEG-målinger på, initierte bedriften et EU-prosjekt som akkurat nå er avsluttet.

– Det spesielle med systemet vårt er muligheten for å gjøre EEG-målinger raskt. Diagnostikken og utfallet for mange pasientgrupper innen akuttmedisin kan bedres, spesielt ved hodetraumer eller slag, sier Haldor Sjåheim i Smartbrain.

– I dag vet man ikke status før langt ut i forløpet- når pasienten har ankommet på sykehuset. Senskader og lang rekonvalesenstid kan bli resultatet.

Les mer: «Star Wars-hjelm» påviser hjernerystelse
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 11.04.2017 20:33    Post subject: Reply with quote

Året var 1979, 17-åringen Gøran Sørloth var en lovende juniorspiller i Rissa på Fosen i Sør-Trøndelag, og fikk lov til å prøve seg på trening med Rosenborg, storklubben som de fleste trønderske fotballspillere drømmer om å få spille for. Han var spent og ivrig etter å vise seg fram på trening med stjerner som Harald Sunde, Svein Grøndalen og Knut Torbjørn Eggen. Det var hans store sjanse. Plutselig smalt det.

Midtbanespiller Steinar Nilssen fyrte av et skudd. Sørloth blokkerte ballen med hodet, og ble truffet rett i tinningen. Han besvimte, og var borte en god stund før han våknet igjen.

Det var ingen leger eller fysioterapeuter på treningsfeltet, sånt dukket opp først godt utpå 80-tallet. Da han til slutt reiste seg igjen, gikk han inn i garderoben i brakka på Lerkendal, og satte seg på en benk. Han var groggy, svimmel og hadde vondt i hodet. Så tenkte han: «Fanken heller, jeg fullfører økta.»

Han kastet litt vann i ansiktet, og gikk tilbake på banen.

- Jeg var jo der for å vise meg fram, sier Gøran Sørloth i dag.

Han hadde ingen anelse om det selv, men da gikk ut på treningsfeltet igjen, gjorde den kommende landslagsspilleren noe av det farligste en fotballspiller kan utsette seg for.

De siste månedene har flere britiske fotballlegender som Martin Peters (73), Nobby Stiles (74) og Ray Wilson (82) stått fram og fortalt at de har fått demens eller hukommelsesproblemer etter karriereslutt. I februar kom en studie fra University College London som hadde fulgt 14 tidligere fotballspillere gjennom 40 år. Seks av spillerne utviklet demens i 60-åra, en langt høyere andel enn i befolkningen ellers. Fire av de seks hadde kronisk traumatisk encefalopati (CTE), en hjerneskade som kan forårsake svimmelhet, hodepine, hukommelsestap og demens, alt avhengig av hvor alvorlig skaden er.

Britiske aviser stilte raskt spørsmålet: Skyldtes det nikking? At spillerne hadde headet fotballer? Avisa Daily Telegraph konkluderte: «Å heade fotballer kan forårsake samme type skader som boksing.»

Det europeiske fotballforbundet (UEFA) har slått alarm, og tok i februar initiativ til flere nye studier av hodeskadeproblematikken.

Thor Einar Andersen, tidligere A-landslagslege og professor på Norges idrettshøgskole, har forsket på hodeskader i fotball i en årrekke. Han er ikke overbevist om at det er headingene som har skylda, og mener det er to ting som kan være skadelig for fotballspilleres hjerner: Hjernerystelser. Og spillere og trenere som ikke skjønner at de må tas på alvor.

- Det mest skadelige for hjernen hos fotballspillere er slag mot hodet, sier Andersen.

Siden 2004 har ni norske fotballspillere på toppnivå fått yrkesskadeerstatning etter hodeskader, viser tall Magasinet har hentet inn fra toppidrettens forsikringsselskaper. Spillernes fagforening NISO, som har hjulpet flere av dem i prosessen med å få erstatning, mener problemet ikke har blitt tatt ordentlig på alvor.

- Det ligger et press fra klubb, ledere, omgivelsene og ofte spillerne selv om å komme tilbake så fort som mulig. Det er ingen tvil om at det er spillere som har begynt å spille igjen for tidlig etter en skade, sier NISO-leder og tidligere Brann- og Vålerenga-spiller Joachim Walltin.

(...)

I 2009, 14 år etter at han la opp som fotballspiller, sa det stopp. Han hadde konstant hodepine, var sliten og kvalm, og bestemte seg for endelig å komme til bunns i problemene.

- Min kjære nevrokirurg har slått fast at jeg har fått en hjerneskade, sier Sørloth til Magasinet.

Han har noen dager som er dårlige, noen som er gode. Mange som er litt imellom. Den gamle kraftspissen er fortsatt ofte å se på Lerkendal. På VIP-tribunen, og som konferansier ved seriestart og store anledninger. Men hver dag er hodesmertene der

- På de dårlige dagene må jeg ta det helt rolig og bare pleie hodet. Da må jeg holde meg hjemme, og det må være mørkt rundt meg. Så kan jeg kose meg med de gode dagene, da jeg kjenner det helt minimalt. Jeg er bygd sånn at jeg helst vil ut og møte folk. Men det har jeg ikke alltid kapasitet til. Ofte kan jeg tenke meg å være mer ut og få gjort mye, mye mer. Men jeg merker det hvis det blir for mye aktivitet.

De verste dagene føler han seg ordentlig fyllesjuk, han blir kvalm og i dårlig form. Han har begynt å rangere plagene på en skala fra 1 til 10. Når han er mellom 7 og 10, kan han ikke gjøre annet enn å ta det rolig. Sørloth er ikke sikker på nøyaktig hvor mange hjernerystelser det ble i løpet av åra i Rosenborg, Viking og Bursaspor i Tyrkia, men anslår at det minst var tosifret.

Han sier han vet om 4-5 andre tidligere fotballspillere som har fått en god del smeller gjennom karrieren, og som nå på ulikt vis har problemer med hodet. Han bærer ikke nag til noen.

- Vi visste at det var en risiko ved det vi drev med, sier Sørloth.

Les mer: Gøran Sørloth ble kalt verdens beste møtende spiss. Etter karriereslutt fikk han beskjed om at han hadde fått en hjerneskade
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Page 4 of 7

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb