English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Videodømming
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Choirboy
Senior


Joined: 25 May 2023
Posts: 166

PostPosted: 02.10.2023 11:30    Post subject: Reply with quote

Virker på meg at det er Moldehatet som vekkes til live et par innlegg lenger oppe her. Men det er vel ikke annet å vente fra denne kanten.
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2723

PostPosted: 02.10.2023 11:46    Post subject: Reply with quote

Hah, kan se for meg alt kaoset hvis man hadde begynt å markere for offside på slikt.

tigerbart wrote:
Om dette får stå uten videre diskusjon, har vi snart en ny angrepstaktikk på banen


Denne regelen har vært på plass i, mer eller mindre, alle år. Det er ingen regler som har stoppet lag fra å bruke dette som "angrepstaktikk" tidligere. Så kan du jo spørre deg selv om hvorfor man ikke gjør det.
_________________
Alle må gå.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6257
Location: Skottland

PostPosted: 02.10.2023 18:49    Post subject: Reply with quote

tigerbart wrote:
Absolutt. Om dette får stå uten videre diskusjon, har vi snart en ny angrepstaktikk på banen: stå med minst én spiss langt inn i offside, la ham være passiv/ikke delta i spillet, slå gjennombrudd på andre spillere og la "fiskeren" delta i spillet igjen på et lurt tidspunkt, og så er det egentlig bare å skåre mål til hjertens lyst.


Dette er eldgammelt. Perry pleide å la Chibuike stå i 10-15 meter offside av nettopp samme grunn for ca 10 år siden.

Regelendringen kom forresten i 2005.
Back to top
View user's profile Send private message
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1221
Location: Oslo

PostPosted: 03.10.2023 14:15    Post subject: Reply with quote

Joda, jeg er klar over at dette er "gammelt nytt", men jeg synes bare at tilfellet med Eikrem var helt ekstremt.
Back to top
View user's profile Send private message
kevinpieter
Veteran


Joined: 12 Nov 2007
Posts: 1402

PostPosted: 03.10.2023 14:35    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Dette er eldgammelt. Perry pleide å la Chibuike stå i 10-15 meter offside av nettopp samme grunn for ca 10 år siden.

Regelendringen kom forresten i 2005.


Kan det stemme at regelendringen først ble tatt i bruk i euro 2004? Van Nistelrooys 2-0-mål mot Tsjekkia var av typen loke 20 meter offside når pasningen går til kant, så være onside når innlegget kommer. Mener å huske at dette var ny (og i mine øyne hoderystende) praksis da.
_________________
My meaning is bad, but my grammar is good.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6257
Location: Skottland

PostPosted: 03.10.2023 18:39    Post subject: Reply with quote

Denne artikkelen er litt gammel og utdatert. Men den gir en fin oppsummering av offsidens historie (frem til 2010):

https://www.theguardian.c...law-genius
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.10.2023 20:55    Post subject: Reply with quote

Norsk Supportallianse skriver at «det er faktisk opp til oss, enten fotballedere liker det eller ikke». De legger til rette på en egen anti-VAR-nettside:

Arrow Ved å lenke til innmelding for hver enkelt eliteserieklubb.

Arrow En ferdig tekst som kan sendes inn som forslag på årsmøtet – om et klart standpunkt mot bruk av VAR.

– Folk må melde seg inn i sin fotballklubb og stemme for at VAR skal avskaffes, sier Ole Kristian Sandvik, talsmann for supporterne.

(...)

Det var styret i Norges Fotballforbund som vedtok at VAR skulle innføres i Eliteserien.

Dermed er det naturlig at det samme organet beslutter om VAR skal avvikles eller ikke, mener idrettsjurist Gunnar-Martin Kjenner.

Les mer: – Jeg frykter at vi tar beslutninger basert på følelser og aksjoner
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1845
Location: Stjørdal

PostPosted: 03.11.2023 01:10    Post subject: Reply with quote

Vår "gamle" venn Jonathan Levi er ikke tilhenger av VAR

https://twitter.com/Jonat...8074485788

Og får støtte fra Pontus Wernblom. Kan vi håpe noen spillere i Eliteserien viser tydelig motstand mot VAR også? Om det har vært noen så har jeg ikke fått det meg i så fall.
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3534
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 03.11.2023 15:39    Post subject: Reply with quote

Vår egen kaptein har jo vært ute å sagt at han vil ha bort VAR, så det er jo en.

16 spillere ble spurt.
6 er for VAR, 6 er imot VAR, 4 er hverken for eller imot, eller svarte ikke.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 14.02.2024 23:50    Post subject: Reply with quote

Det som skaper utfordringer for KBK er plasseringen av kameraplattformene på klubbens hjemmebane. Banen er bygd på en måte som gjør at vinkelen for TV-kameraene ikke er ideelle. Enkelt forklart er det blant annet sånn at kameraene på Abyss-tribunen ikke evner å fange opp hele banen. Når de skal filme ned mot sidelinjen og ut mot sidene, står lyskasterne montert på taket i veien sånn at hele banen ikke vises.

(...)

At kameraene evner å fange opp hele banen er selvsagt helt avgjørende VAR skal brukes. Det gjelder både med tanke på offside og andre avgjørelser hvor dommerne på banen må ha hjelp fra VAR-dommerne i Oslo.

Les mer: Innføring av VAR vil koste KBK dyrt
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 21.02.2024 08:35    Post subject: Reply with quote

VG har sjekket med de 16 eliteserieklubbene og de fem beste fra Obosligaen i fjorårets sesong:

I en rekke klubber er det allerede blitt sendt inn VAR-forslag fra medlemmene og minst like mange varsler at det vil komme. Vålerenga traff vedtaket allerede i fjor.

Les mer: Medlemsopprør i norske klubber
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 01.03.2024 22:42    Post subject: Reply with quote

Tekniken är ”fotbollens framtid” har Fredrik Reinfeldt slagit fast och emot den står endast ”några få supportrar”. Nu ska VAR in på allsvenskans och superettans arenor, kosta vad det kosta vill.

(...)

Vad Reinfeldt inte räknat med är kraften i supporterkollektivet. När mötena i distrikten nu närmar sig har elitklubbarnas fans mobiliserat. Medan du läser detta sitter ideellt organiserade krafter runtom i hela landet och ringer runt till grannar i gärdsgårdsserierna, för att diskutera vikten av föreningsdemokrati. I Göteborg var kampanjen så framgångsrik att man på distriktets årsmöte i veckan lyckades få igenom ett nej till VAR.

AIK mot Gefle i Svenska cupen, den 24 februari på Tele 2 arena. Foto: Emma Wallskog

I Stockholm har flera av AIK:s supportergrupper gått ut med att de bojkottar lagets bortapremiär mot Brommapojkarna den 6 april. Orsaken är att de ser konkurrentens agerande som en direkt anledning till att Stockholmsdistriktets årsmöte inte röstade nej. Det kan bli kostsamt för lillklubben som slagit på stort och bokat Tele 2.

Läs mera: Sara Martinsson: Reinfeldt hade inte räknat med kraften i supporterkollektivet
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 06.03.2024 17:11    Post subject: Reply with quote

Rosenborg-spillerne har ikke stemmerett på årsmøtet, og vil derfor ikke ha noe å si når klubben skal ta sitt standpunkt til VAR.

– Uansett hva klubben velger, så stiller jeg meg hundre prosent bak klubben, sier Tangvik.

I likhet med forslagsstillerne, mener Tangvik og lagkameratene at VAR kan ødelegge de følelsesladde øyeblikkene.

– Jeg mener VAR tar bort den umiddelbare reaksjonen og følelsen du får når du scorer. Både for laget som scorer og supporterne, sier kaptein Henriksen.

(...)

Hvorvidt det faktisk vil være mulig å avskaffe VAR i norsk fotball før seksårsavtalen med TV 2 er utgått, er ikke enkelt å vite.

– Jeg kan ikke svare bastant ja eller nei på det, fordi det er NFF som er eier. Utgangspunktet er jo uansett at VAR har blitt etablert for å våre minst like lenge som avtalene med TV 2. NTF og NFF skjønner veldig godt frustrasjonen til supporterne, fordi det har ikke fungert godt nok. Derfor fokuserer vi nå på å gjør VAR bedre.

Det sier Erik Hoftun, som er sportssjef i Norsk Toppfotball.

Les mer: Omstridt spørsmål før RBK-årsmøte: – Personlig er jeg imot

Rosenborg på s. 46 i årsmeldinga wrote:
Driftskostnader i Norge anslått til 18,5 mill. kr per år. TV2 tar hoveddelen. Rest på 8 mill. kr til fordeling NFF/NTF/klubbene.

RBKs andel er på i overkant av 570.000,– per år (2023-tall).
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
avtrekkeren
Proff


Joined: 13 Sep 2014
Posts: 304
Location: Norway

PostPosted: 06.03.2024 18:53    Post subject: Reply with quote

VAR er bra i prinsippet. Den norske VAR-en og gjennomføringen av den står til stryk. Det kan bare bli bedre. Men la oss nå ikke avgjøre i dag hva som evt skal avskaffes om 6 år. Bedre å ta den vurderingen etter 5 år.
Back to top
View user's profile Send private message
ballbingen
Veteran


Joined: 27 May 2016
Posts: 1049

PostPosted: 07.03.2024 02:33    Post subject: Reply with quote

Hva tenker du de kommer til å gjøre med VAR i 2029 som de ikke kunne gjøre i 2023?
Back to top
View user's profile Send private message
ola.
Veteran


Joined: 19 Feb 2006
Posts: 2029
Location: Bodø

PostPosted: 07.03.2024 09:27    Post subject: Reply with quote

Masse. Det er bare å se til andre land allerede i dag hvor VAR fungerer bedre. I 2029 har vi all grunn til å tro at alt blir enklere, bedre og mer teknologisk tilgjengelig. Fem år er MYE. Det er såpass lenge til at spørsmålet om hva de kommer til å gjøre med VAR da som de ikke gjør i dag, er nesten umulig å svare på. Derfor er alt jeg sier bare rene antagelser basert på at all teknologi som det er kommersielt behov for går fremover.
Back to top
View user's profile Send private message
Ståle
Veteran


Joined: 06 Aug 2009
Posts: 1187
Location: Trondheim

PostPosted: 07.03.2024 09:46    Post subject: Reply with quote

Når det kommer til hva som kan bli bedre, så jobbes det f.eks mye med AI/ML metoder for automatisk detektering av offside. Å gå over fra at mennesker til datamaskiner avgjør offside, vil kunne gi betydelig færre feil, med samme/lavere responstid.
Back to top
View user's profile Send private message
martibs
Veteran


Joined: 10 Apr 2006
Posts: 1127
Location: Oslo

PostPosted: 07.03.2024 10:54    Post subject: Reply with quote

Alle er enige om at teknologier som dømmer etter objektive kriterier, som mållinjeteknolgi, ønskes velkommen. Dersom det utvikles en teknologi som kan bedømme offside på samme måte, så vil det også ønskes velkommen. Men det er ingenting som er i nærheten av dette per i dag.

Vi må ta stilling til dette spørsmålet basert på den løsningen vi har i dag, og hva som er realistisk på kort sikt. VAR var rævva i fjor, det kommer til å være rævva i år, og det kommer til å være rævva neste år.
Noen argumenterer med at VAR vil være akseptabelt dersom det implementeres likt som i Premier League. Det er jeg ikke enig i, og det er godt argumentert mot tidligere. Alle de potensielle fordelene blir lignet ut av nedsidene med at det i bunn og grunn er subjektive avgjørelser som tas, og frustrasjonen over avgjørelsene rettes mot VAR-bussen istedet for mot dommeren. Og dette kommer i tillegg til den katastrofale påvirkningen det har på opplevelsen at man aldri kan stole på at en dommeravgjørelse blir stående.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18392
Location: Oslo

PostPosted: 07.03.2024 14:21    Post subject: Reply with quote

Jeg tror definitivt at VAR kommer til å være totalt annerledes om 5 år - og jeg tipper det er kommet for å bli.

Mållinjeteknologien gir oss automatisk svar på et tusendels sekund om ballen er inne eller ikke.

I VM ble det brukt et semi-automatisk offsidesystem som ga svaret omtrent like fort med et krystallklart bilde umidelbart som viste offside/onside.

Dette er ikke innført i PL og andre steder enda, men kommer nok til sommeren.

Og teknologien kommer til å utvikles i denne retningen hvert eneste år.

Om 15 år er nok så godt som alt automatisert og beslutning tas 100% riktig hver eneste gang på ett tusendels sekund. Så ler man av hvordan man stolte på inkompetente og/eller korrupte dommere på vår tid.

Det sagt så er jeg fortsatt motstander av VAR - bare så jeg ikke misforstås.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6257
Location: Skottland

PostPosted: 07.03.2024 15:11    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
I VM ble det brukt et semi-automatisk offsidesystem som ga svaret omtrent like fort med et krystallklart bilde umidelbart som viste offside/onside.

Dette er ikke innført i PL og andre steder enda, men kommer nok til sommeren.


Sånn jeg forstår brukes dette systemet også i Champions League. Jeg synes absolutt at VAR er mindre ødeleggende i CL enn i England. Sånn jeg ser det er det ikke teknologien som er hovedproblemet. Problemet er hvordan teknologien brukes. Om videodommerne sover på jobben fordi de var på hejsatur over helgen, får man elendig videodømming slik vi så med Liverpool tidligere i år.

I norge er kvaliteten på dommere allerede lav. Man kan ikke stole på at de skal bruke VAR på en hensiktsmessig måte.
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2546

PostPosted: 08.03.2024 13:42    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Problemet er hvordan teknologien brukes.


Du kan gjøre et forsøk på å fortelle majoriteten i medlemsmassen om dette, eller de i rotsekk-studioet 😂

Nytteløst, lavpanner forblir lavpanner...
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8928
Location: Rosenborg

PostPosted: 08.03.2024 14:40    Post subject: Reply with quote

Problemet er at vurderingene gjøres av en dommerstand hvor det er total mangel på felles forståelse for regelverket. Da hjelper det ikke med 5000 kamera på stadion, fordi det er tilfeldig om det dømmes eller ikke likevel, avhengig av hvem som sitter der og skal vurdere det i den aktuelle kampen.

Vi skal nå øke fra 5 til 6 kamera minimum i hver kamp. I Premier League har de vel 30 eller noe slikt, og likevel er det VAR skandaler hver runde omtrent. Rimelig naivt at vi i Norge skal koke sammen noe bedre med en promille av budsjettet. Spillerne vil jo ikke ha det de heller. Så sent som dagen før årsmøtet uttrykte flere RBK-spillere motstand mot VAR. Til og med Ola By Rise og Tore Reginiussen, som frontet styrets sak i gårkveld, var jo mer negative enn positive til VAR.

Og i stedet for å sitte på et uoffisielt forum og slenge dritt om medlemmene, så kan du jo heller melde deg inn i klubben og delta i medlemsdemokratiet og uttrykke meninger og standpunkt der, for tarvelige forsøk på fornærmelse av meningsmotstandere er i allefall lavpannet.
Back to top
View user's profile Send private message
Saltfjellet
Proff


Joined: 09 Aug 2019
Posts: 298

PostPosted: 08.03.2024 14:54    Post subject: Reply with quote

Åh, hvordan teknologien brukes er nok en viktig årsak til motstanden.

Vi har et system som virker uferdig, og som brukes på en måte som ødelegger for mye av opplevelsen.

At de ansvarlige så trikser med tall og på andre måter snakker ned kritikk hjelper ikke. Vi snakker om folk som har definert offsidebilder fra VAR som "Nøyaktige", tross alt

Men om vi sier at vi egentlig har et ganske bra system, men bruker det feil, da sier jeg at vi får ta det bort til de finner en bedre måte å bruke teknologien på.

Det er en måned igjen til seriestart, om NFF&Co skal trekke lærdom av 2023 og komme med endringer i protokollen så begynner det å haste.
Back to top
View user's profile Send private message
ballbingen
Veteran


Joined: 27 May 2016
Posts: 1049

PostPosted: 08.03.2024 15:39    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Jeg tror definitivt at VAR kommer til å være totalt annerledes om 5 år - og jeg tipper det er kommet for å bli.

Mållinjeteknologien gir oss automatisk svar på et tusendels sekund om ballen er inne eller ikke.

I VM ble det brukt et semi-automatisk offsidesystem som ga svaret omtrent like fort med et krystallklart bilde umidelbart som viste offside/onside.

Dette er ikke innført i PL og andre steder enda, men kommer nok til sommeren.

Og teknologien kommer til å utvikles i denne retningen hvert eneste år.

Om 15 år er nok så godt som alt automatisert og beslutning tas 100% riktig hver eneste gang på ett tusendels sekund. Så ler man av hvordan man stolte på inkompetente og/eller korrupte dommere på vår tid.

Det sagt så er jeg fortsatt motstander av VAR - bare så jeg ikke misforstås.


Hvis vi ser dette i sammenheng med de to forslagene til vedtak i går, så var ett av argumentene fra styret imot det vedtatte forslaget at det vil være en økonomisk belastning. Det ble nevnt at RBKs andel av den årlige kostnaden er ca 500 000 (hvis jeg ikke husker helt feil).

Tjohei så overrasket man kommer til å bli når man ser sluttregningen klubben må betale for å komme fra dagens løsning til dit VAR er godt nok (30+ kamera på alle arenaer, offside og mållinjeteknologi som ikke helt er utviklet enda).

Jeg er også enig i at en VAR-løsning som i VM (eller kun offide og mållinje) er et sted man ønsker seg. Men veien dit bør helst gå via å spille uten VAR til dette er på plass. Norge vil aldri bli en foregangsnasjon i VAR-utviklingen uansett, og vi tjener ingen ting på å klamre oss til løsinger som ikke fungerer mens andre drar utviklingslasset.

De eneste som tjener på dette er dommere og TV2, og fortjenesten er av økonomisk art.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8928
Location: Rosenborg

PostPosted: 08.03.2024 15:57    Post subject: Reply with quote

Utfordringen er jo det at det krever menneskelig innblanding, som tar tid, og dermed fjerner spontanitet fra fotballen. Det er jo det som er det tyngste holdepunktet mot VAR, selv om de store sprikene i regel og situasjonstolkning også bidrar negativt.

Den dagen man har teknologi (AI) som evner å identifisere frispark, offside, mål osv og kan informere dommeren omtrent på sekundet, så vil det jo stille seg annerledes. Men det er et stykke frem dit, og det er neppe norsk fotball, med det lille budsjettet vi har, som kommer opp med det.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 8 of 9

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb