English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Markus Henriksen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 118, 119, 120 ... 133, 134, 135  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 16.12.2020 10:57    Post subject: Reply with quote

Hvis vi for moro skyld later som det er en viss logikk i det Morten P gulper opp, så mener han "koster oss 10 mill for et helt år". Jeg er ikke sikker på at det er det han mener, men siden det skyver påstanden hans i den realistiske retningen, la oss leke.

Ettersom Markus er i RBK ett kvartal av 2020 (han kom i slutten av September så vidt jeg husker), koster han oss "bare" 2.5 millioner i år.

Han har kontrakt ut 2024. SÃ¥ da koster han oss 10 millioner i 2021, 2022, 2023 og 2024.

Sum kostnader Markus: 42.5 millioner.

I følge nylige skattesedler er spillere i toppsjiktet nå sånn ca. rundt 3.5 mill i årsinntekt. Hvor mye av dette som kommer direkte som lønn i RBK vet vi ikke, men la oss for å blidgjøre Morten P si at alt er det. Tore Reg, Meling m.fl. ligger rundt 3.5.

Hvis Markus ligger på 3.5 i året (2020-2024) gir det da en total på 17.5 mill.

Da står vi igjen med 25 millioner i sign-on fee.

Virker drøyt.

Ok, la oss si at han får dobbelt så mye i lønn da. 35 millioner. Da står vi igjen med kun 7.5 millioner i sign-on fee, og dobbelt så mye lønn som alle kollegaene sine, i et år der vi ikke har publikumsinntekter og blør fra åpne sår på alle kontoer som finnes!

Selv lemfeldig omgang med matematikk som dette viser jo at syre-P er på feil villspor. Eller for å si det på en annen måte - hvis det han sier stemmer, har ALLE kontrollmekanismer i klubben feilet!
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 16.12.2020 11:08    Post subject: Reply with quote

Det absolutt eneste jeg kan tenke meg som "rettferdiggjør" påstanden om ti millioner, er om det er snakk om matematiske krumspring, eller rettere sagt matematisk uærlighet. Kanskje fikk Henriksen en god slump av sign on fee'n up front, slik at denne med lønn gjør at han får utbetalt ca 2,5 millioner i lønn og SOF i Q4 2020. Hvis man da tar utgangspunkt i dette og ganger opp, så havner man naturligvis på 10 millioner i året. Men det er som sagt å lese økonomien som fanden leser bibelen - at best.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 16.12.2020 11:18    Post subject: Reply with quote

PauloSilas wrote:
Finnes det virkelig folk som fortsatt benekter at Bendtner hadde nærmest 9 millioner i årslønn? Du må gjerne komme med kilder som motbeviser dette, men vennligst ikke kom med de samme gamle røverhistoriene om at dette var signeringsbonus, eller lignende.


Selvsagt hadde han ikke 9 millioner i fast årslønn fra Rosenborg. De 8,9 millionene som skattelistene fra 2018 viser (som jeg antar er kilden her) er jo altså hans totale ligningsinntekt fra alle kilder. Vi vet han hadde en personlig utstyrsavtale med Adidas, og det er vel ikke akkurat utenkelig at en såpass formuende mann som Bendtner hadde noen andre investeringer også. Det er heller ikke spesielt usannsynlig at den signeringsbonusen vi vet han fikk skulle utbetales over kontraktstiden.

Så er det jo spørsmålet hva man her skal regne som lønn og hva som er innkjøp, og det er kanskje egentlig regnskapsteknisk, men det gjør en forskjell når man ser på totalkostnaden over tid.

Nøyaktig hvor mye han hadde i lønn er altså umulig å si, siden ingen har noe annet enn skattelistene å gå etter, men at det er mindre enn 9 er åpenbart. Kall det røverhistorier eller hva du vil, men disse tingene eksisterer.

https://www.vg.no/sport/f...ner-kroner

Enda mer åpenbart er det at klubben ikke plutselig gir Markus Henriksen 10 millioner i årslønn i en uttalt innsparingstid og faktisk økonomisk nedgangstid etter (unektelig) å ha brukt for mye penger på Bendtner i en uttalt satsningsperiode. Aldri i verden om det hadde gått gjennom i styret, og om så tror jeg administrasjonen hadde protestert vilt.

Noe annet er om klubben kan ha tilbudt Henriksen en årslønn inkludert maksimale e-cupbonuser som sammen med den signeringsbonusen han også helt sikkert har fått skulle kunne bli 10 millioner, dersom de hadde inntruffet samtidig. For eksempel:

- fastlønn 3 millioner,
- estimert CL-bonus 2 millioner,
- engangs signeringsbonus 5 millioner,

Men det er ikke 45 millioner over 4,5 år. Og det er dét MP påstår, enten han vet det selv eller ikke.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3431
Location: Trondheim

PostPosted: 16.12.2020 11:57    Post subject: Reply with quote

Zap
lønna til Bendtner ble vel delt mellom RBK og Forrest hvor vi tok
1/3 og Forrest 2/3. Videre så skatter vel ikke Bendtner for all lønn til Norge da vi har skatte avtale med Danmark osv. Så han tjente mye mere enn 8 Mill i 3018
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 16.12.2020 13:58    Post subject: Reply with quote

Ã…h?

Delte vi på lønna med Forest over kontraktsperioden? Link? Og det ville jo i så fall betydd at vi betalte ham bare 1/3 av den skattbare inntekten, så good news for oss hvis dette mot formodning skulle stemme for 2018. Da betalte jo vi bare halvparten av Mike Jensens lønn, så det ville jo vært en superbra deal Very Happy

Angående skatteavtale med Danmark så ville nå vel lønn fra norsk arbeidgiver for en dansk arbeidstaker fast bosatt i Norge blitt skattlagt på helt ordinært vis, til hjemkommunen Trondheim?

https://www.nordisketax.n...&l=nor
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3431
Location: Trondheim

PostPosted: 16.12.2020 16:24    Post subject: Reply with quote

Jeg har ikke link men har blitt det fortalt så jeg kan ikke verifisere det 100%. Men når jeg hørte det så syntes jeg det var en avtale som var bra for begge parter.
Jeg vil anta at inntekter fra sponsor kontrakter osv æbeskatter Bendtner i et AS osv.
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 16.12.2020 19:08    Post subject: Reply with quote

Høres jævlig tvilsomt ut. Da ville Forest vært særdeles interessert i et Bendtner-videresalg, og som 66% majoritetsbærer av lønna hans ville de aldri i verden godtatt at Bendtner ble benket siste året han var her.
Back to top
View user's profile Send private message
SigveEdvardsen
Senior


Joined: 11 Oct 2008
Posts: 226

PostPosted: 16.12.2020 23:34    Post subject: Reply with quote

Ser det har vært snakk om Rosenborgs utgifter på Markus Henriksen her etter MPs skriverier i Dagbladet. Jeg har meldt her om dette tidligere, men må holde litt igjen slik at innsideinformasjonen jeg mottar ikke stopper opp.

Det jeg meldte var at Markus Henriksen mottok svimlende 15 millioner i sign-on-fee. Jeg fikk hakeslepp da jeg mottok denne informasjonen. Fatter det ikke. Klubben skal ha gitt ut sign-on-fee på totalt 30 millioner kroner fordelt på Markus og Per Ciljan. Klubben har da ikke råd til det? Det er jo hinsides all fornuft.

Med en slik avtale ville jo ikke fastlønnen vært på mye mer enn det de best betalte i klubben tjener.


Last edited by SigveEdvardsen on 17.12.2020 06:54; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
PauloSilas
Veteran


Joined: 31 Aug 2007
Posts: 2310

PostPosted: 17.12.2020 01:35    Post subject: Reply with quote

Hvis det stemmer og han f.eks tjener 4 mill i året eller mer, så blir gjennomsnittsutgiftene per år nærmere 10 enn 5 millioner, for å si det sånn.
_________________
Peter Storey wrote:
Det var inte bra för hans trovärdighet att bjuda 5 miljoner för en hästliknande spelare
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5435

PostPosted: 17.12.2020 09:52    Post subject: Reply with quote

Nå hadde vi sikkert slengt hvertfall 10 mill i overgangssum etter Henriksen, så hvis han får 15 mill i Sign on der fordelt over kontraktsperioden er det ok. Mye. Men ok.

At vi har gitt det samme til PCS virker på meg usannsynlig. Har han ikke uttalt at han ikke blir en dyr mann?
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3431
Location: Trondheim

PostPosted: 17.12.2020 10:07    Post subject: Reply with quote

Hvis Markus hadde tilbud fra Porto så sier det seg selv..
Uansett så er det RBKS totale lønn/kostnadsbudsjett som gjelder, ikke hver enkelt utbetaling.
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 17.12.2020 11:09    Post subject: Reply with quote

PauloSilas wrote:
Hvis det stemmer og han f.eks tjener 4 mill i året eller mer, så blir gjennomsnittsutgiftene per år nærmere 10 enn 5 millioner, for å si det sånn.


Hvis det stemmer, og han tjener 4 millioner (og dette måtte i så fall vært med hypotetisk E-cup, hvis man ser på øvrige lønnskostnader - selv da ville han vært lønnsledende), så er gjennomsnittsutgiften per år 7,33 millioner, altså nærmere 5 enn 10 millioner Smile
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
martibs
Veteran


Joined: 09 Apr 2006
Posts: 1112
Location: Oslo

PostPosted: 17.12.2020 11:25    Post subject: Reply with quote

Det er greit å skille snørr og bart her. Sign-on fee er ikke lønn, det er i samme kategori som spillerkjøp. Man kan forbanne Bosman-dommen og alt den har bragt med seg (hvilket jeg gjør), men man må forholde seg til realiteten.
Man kan diskutere om MH er verdt prisen Rosenborg betaler totalt sett, men det blir uansett feil å kalle sign-on fee for lønn. Morten P er nedsnødd og vet ikke forskjellen.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 17.12.2020 11:50    Post subject: Reply with quote

Ja. Det er jo en årlig kostnad på samme måte som en overgangssum er det.

Til sammenligning kom altså Even Hovland til oss på en 3,5 års kontrakt for det vi må anta har blitt opp mot 12 millioner, og har tilsynelatende ca. 3 millioner i lønn i et godt år. Hvis vi antar han ikke fikk noen sign-on-bonus (og ikke har noen lukrativ personlig sponsoravtale) skulle det bli 10,5 millioner lønn + 12 millioner overgang delt på 3,5 år = 6,42 millioner per år.

Er det da rimelig å hevde at Hovland har seks og en halv million i lønn?
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
PauloSilas
Veteran


Joined: 31 Aug 2007
Posts: 2310

PostPosted: 17.12.2020 12:16    Post subject: Reply with quote

Nei det er jo ikke det, og til syvende og sist er det RBKs totalutgifter som teller.

Samtidig er det jo en vesentlig "etisk" (i mangel på et bedre ord) forskjell å betale en stor sum til sin egen spiller vis-a-vis til en annen klubb, og det er jo lov å spekluere på spilleren er verd summen som betales direkte ham.

F.eks er det jo ikke usannsynlig at en klubb blar opp nær 1 mrd for en spiller som Harry Kane, men om de hadde fått ham på bossman hadde det jo vært helt utenkelig å betale ham opp mot kr 1 mrd i sign-on.fee
_________________
Peter Storey wrote:
Det var inte bra för hans trovärdighet att bjuda 5 miljoner för en hästliknande spelare
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 17.12.2020 12:44    Post subject: Reply with quote

Det er absolutt ingen grunn til å stole på Morten P i slike tilfeller. Når man ikke vet forskjell på styreleder og eier, er nivået såpass lavt at det ikke bør tillegges særlig vekt.

Problemet er jo at gjør det. Møl som dette setter fortsatt dagsorden, og vi har allerede fått igang en diskusjon rundt dette, en diskusjon som kanskje er nødvendig, men den dras igang på feil premisser, og følges opp med spørsmål uten nytteverdi. På samme måte ble Koteng plutselig over natta Norges klart mest kjente styreleder og "alle" hadde en mening, til tross for at agressjonsnivået i all hovedsak var mange ganger høyere enn kunnskapsnivået. Alt fordi Morten P og hans like kjørte korstog basert på halvsannheter og føleri.

Det irriterer meg at irrelevante folk i irrelevante medier fortsatt lykkes med å spille på folks følelser.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 17.12.2020 15:12    Post subject: Reply with quote

Skulle virkelig ønske folk lærte seg å bare ignorere den der grorudpalma i dagbladet. Han er jo så ute å kjøre at Norsk fotball subredditen ikke gidder poste dritten hans en gang
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
digre
Proff


Joined: 24 Oct 2012
Posts: 262

PostPosted: 17.12.2020 17:11    Post subject: Reply with quote

Han er ikke ute å kjøre. Han gjør akkurat det han ønsker - å fremme Vål'enga. Jeg gjorde et kvantitativt søk i Dagbladets arkiver for et år siden og leste alle artiklene Morten P har skrevet om Rosenborg siden Kåre ble sparket. En var positiv. Tror det var to som kunne defineres som nøytrale. Resten var utpreget negative.

Og det er helt greit. Såfremt du anser Dagbladet som en lokalavis for Oslo øst.

(For øvrig har jeg vært småkritisk til Morten Pedersen helt siden den første artikkelen jeg husker at han skrev - en halvkvalm smågonzo-artikkel om at han satt på hotellet med spillerne. Og så forøvrig kom Mini og fortalte at han skulle legge opp.)
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 17.12.2020 20:28    Post subject: Reply with quote

Har han skrevet noe særlig positivt om RBK før sparkinga da?
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 17.12.2020 20:35    Post subject: Reply with quote

Henriksen avviser også påstanden overfor Adresseavisen. Han sier at han hadde flere tilbud i sommer, hvor han kunne tjent «mye mer» enn han gjør i Rosenborg.

Er man nysgjerrig på hva 28-åringen tjener må man vente til skattelistene for 2021 kommer, sier Henriksen - og avslutter:

– Jeg kan bekrefte er at jeg absolutt ikke har ti millioner i lønn.

Les mer: RBK-legende mener spillerne har for høy lønn. Dette blir RBKs lønnskostnader i 2021
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
WT62
Veteran


Joined: 18 Apr 2011
Posts: 2053

PostPosted: 18.12.2020 17:08    Post subject: Reply with quote

martibs wrote:
Det er greit å skille snørr og bart her. Sign-on fee er ikke lønn, det er i samme kategori som spillerkjøp. Man kan forbanne Bosman-dommen og alt den har bragt med seg (hvilket jeg gjør), men man må forholde seg til realiteten.
Man kan diskutere om MH er verdt prisen Rosenborg betaler totalt sett, men det blir uansett feil å kalle sign-on fee for lønn. Morten P er nedsnødd og vet ikke forskjellen.


Dette blir lønnsinnberettet av klubben på samme måte som ordinær lønn og beskattet deretter. Om det kalles sign on fee har ingenting med saken å gjøre.
Tror dog ikke på at RBK la 15 mnok på bordet for MH i disse tider, det er langt forbi klubbens økonomiske kapasitet pr nå
Back to top
View user's profile Send private message
martibs
Veteran


Joined: 09 Apr 2006
Posts: 1112
Location: Oslo

PostPosted: 19.12.2020 01:12    Post subject: Reply with quote

WT62 wrote:
[Dette blir lønnsinnberettet av klubben på samme måte som ordinær lønn og beskattet deretter.

Kilde på dette, takk?

Uavhengig av hvordan det blir beskattet, så er det en utgift i forbindelse med signering av kontrakt (derav navnet), og ikke en lønnskostnad.
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 19.12.2020 02:02    Post subject: Reply with quote

Sign on fee skal innberettes som lønn, som all annen godtgjørelse.

Men mange klubber, deriblant RBK, har tidligere praktisert at man har balanseført sign on fee som økt verdi på spillerkontrakter. Og dermed indirekte ført det som en avskrivningskostnad.

Men dette skal man i henhold til lisenskriteriene ikke gjøre lengre.

NFF wrote:

1.1.2.3 Kapitalisering av overgangsutgifter
Det er kun følgende summer som kan aktiveres i balansen:
    - Kontraktssum fra kjøpende klubb til selgende klubb for den spesifikke spilleren, inkludert kompensasjon for trening og utdanning samt solidaritetsmidler
    - Direkte henførbare agent-/formidlerhonorar pådratt i forbindelse med kontraktsinngåelse med den spesifikke spilleren
    - Direkte henførbare kontraktsavgifter (avgift til forbund)
    - Denne summen skal ikke inneholde andre honorarer som for eksempel sign on fee, lojalitetsbonus eller lignende

    -Alle former for vederlag til spillere (slik som sign on fees og lojalitetsbonuser) må behandles som personalkostnader og ikke overgangskostnader ved kjøp av spillerrettigheter.

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
martibs
Veteran


Joined: 09 Apr 2006
Posts: 1112
Location: Oslo

PostPosted: 19.12.2020 21:23    Post subject: Reply with quote

Heh, jeg står nå uansett ved at, uavhengig av hvordan beløpet innberettes hos kemneren, eller hvordan forbundet krever at det bokføres i regnskapet, så er, i den virkelige verden, sign-on fee en utgift som betales for å sikre seg en spillers kontraktsignatur, og dermed lik den utgiften som betales for å kompensere en annen klubbs kontrakt med en spiller.
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 19.12.2020 21:50    Post subject: Reply with quote

Om du velger å tilby en spiller 500 000 eller 3 millioner i lønn. Er også en utgift som betales for å sikre seg en spillers signatur.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 118, 119, 120 ... 133, 134, 135  Next
Page 119 of 135

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb