English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Borek Dockal
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 81, 82, 83
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ã…smund
Rutinert


Joined: 15 Apr 2004
Posts: 690
Location: Trondheim

PostPosted: 18.08.2013 14:03    Post subject: Reply with quote

Gode svar i det intervjuet fra Dockal.
Slett håndtering fra trenerteamet dette, som tydeligvis hadde bestemt seg i vinter om at spilleren "skulle bort"...
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 18.08.2013 16:06    Post subject: Reply with quote

Jeg for min del synes det er heltrist å behandle de beste spillerne våre på den måten. For å si det sånn: hadde Borek Dockal vært trøndersk, norsk eller skandinavisk så hadde han aldri blitt ofret av trenerteamet og klubben på den måten. Når man ser hva slags spiller det er som har klippekort på Dockals tidligere posisjon, og hva slags spill det er meningen av vi skal spille, så blir det vanskelig å se oppsiden av dette.

Jeg har vært på ferie gjennom hele Praha-sagaen; har det kommet ut noe om overgangssum?

Lykke til videre, Dockal!
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
RÃ¥nny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13649
Location: Namsos

PostPosted: 18.08.2013 16:13    Post subject: Reply with quote

Ca 5 mill.
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 19.08.2013 10:49    Post subject: Reply with quote

Det er direkte elendig, faktisk. Fem millioner for en kar som scoret 25 mål i fjor, mange av dem i europacup. Vi kunne helt sikkert ha hastesolgt ham for det tredobbelte i vintervinduet når Perry tydeligvis hadde bestemt seg for at han ikke likte spillertypen. Selv innenfor Norge burde man ha kunnet få det dobbelte både da og nå.

Hvis det er noen som lurer på hvorfor Rosenborg går i kraftig minus på spillerlogistikken: look no further. Go Erik Hoftun!
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 19.08.2013 10:53    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Hvis det er noen som lurer på hvorfor Rosenborg går i kraftig minus på spillerlogistikken: look no further. Go Erik Hoftun!


Virkelig? Hvor mye minus går de med da? Alle tall jeg har sett, viser at Hoftun har solgt for mer enn han har kjøpt for totalt i sin karriere i klubben, og spesielt de siste årene.

At klubben har rotet bort større potensielle gevinster, er nok riktig.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 19.08.2013 11:05    Post subject: Reply with quote

Om overgangsbeløpene totalt sett er pluss eller minus, det vet jeg ikke (det er jo rimelig å anta at det er noe pluss involvert, all den tid Erik Hoftun har bygd ned antall A-landslagsspillere i troppen fra ca. 20 til ca. 5), men hvis man tar med for eksempel signeringsbonuser tør jeg påstå at vi fort smeller i minus.

At vi ikke forvalter verdiene på en fornuftig måte, det anser jeg som rimelig hevet over tvil.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3332
Location: Trondheim

PostPosted: 19.08.2013 11:16    Post subject: Reply with quote

Presenter gjerne statistikk som viser +/- (overganger) i alle klubber i øverste divisjon i alle ligaer over en 5 eller 10-årsperiode. Jeg tør vedde på at ca 90% går i minus. Noen unntak finnes nok, som f.eks arsenal og porto.

Om vi går ca i null, så er ikke det gæernt
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 19.08.2013 11:26    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Om overgangsbeløpene totalt sett er pluss eller minus, det vet jeg ikke (det er jo rimelig å anta at det er noe pluss involvert, all den tid Erik Hoftun har bygd ned antall A-landslagsspillere i troppen fra ca. 20 til ca. 5), men hvis man tar med for eksempel signeringsbonuser tør jeg påstå at vi fort smeller i minus.

At vi ikke forvalter verdiene på en fornuftig måte, det anser jeg som rimelig hevet over tvil.


Jeg finner ikke igjen Heldals blogg etter omleggingen av RBK.NO, men enten før sommervinduet 2011 eller 2012, så gikk han gjennom Hoftuns periode, og det ga en pluss på 40 mill. Etter det, har plussene vært enda større, så at det skal gå i minus, er nok ikke tilfelle.

Men uten noen bosmann-tilfeller, og noen feilkjøp kunne nok plussen vært større. Men hvilken SD har ikke bomkjøp og bosmannspillere? Det er totalen som må vurderes, ikke bare de negative tilfellene.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 19.08.2013 11:32    Post subject: Reply with quote

Det er vel ikke Hoftuns skyld at Perry ikke hadde bruk for Dockal. Dette bør vel diskuteres i Hoftun- eller Hvor er de nå?-tråden.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 19.08.2013 12:01    Post subject: Reply with quote

Er det ikke greit å diskutere det i Dockal-tråden? Wink

Fair enough, Perry gjør jo ikke jobben lettere for Erik Hoftun ved å bestemme seg for å benke det heteste salgsobjektet vårt, men jeg mener en kompetent leder sørger for å ta konsekvensen av dette på den ene eller den andre måten. Enten klarlegges Perrys planer for Dockal i vintervinduet, og hvis det er umulig så sørger Hoftun for at situasjonen kan løses på en hakket smidigere måte i sommervinduet. Nå fikk vi et panikksalg av en misfornøyd benkesliter tilbake til hjemlandet - på mange måter worst-case scenario.

Og når det gjelder spillerlogistikken, så mener jeg Rosenborg MÅ gå i ganske kraftig pluss der hvis vi skal ha mulighet til å hevde oss i Europa i overskuelig framtid. Vi må klare å bruke de pengene vi tjener på salg til å gjøre laget bedre, steg for steg, uten å skyte inn penger fra andre deler av driften. Etter min mening har nær sagt alle utenlandssalg de siste årene ført til at laget har blitt permanent svekket i den posisjonen, og den utviklingen må snus.

For å si det sånn: Hvis Heldals tall stemmer, hvor er det blitt av pengene? Er det lønnskostnader? Administrasjon? Og hva er tatt med i tallene (for eksempel, er en bosman-spiller 'gratis')?
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 19.08.2013 12:12    Post subject: Reply with quote

zaphod81:

Jeg tror ikke sign-on til egne spillere og bosmannspillere er tatt med, så "overskuddet" er nok mindre.

Hvor pengene har gått er vel klart. Alt for stor administrasjon. I tillegg til at det er mye dyrere å drifte en stor klubb enn en liten. Høyere lønninger, bedre treningsanlegg, større stadion, større medisinsk apparat, større sportslig apparat etc. etc. Dobbelt så store inntekter betyr aldri dobbelt så mye til sportslig avdeling. Det drar med seg masse kostnader også.

Men ja, det burde vært mye bedre resultater i perioden. Jeg er meget fornøyd med at ledelsen er byttet ut.
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3332
Location: Trondheim

PostPosted: 19.08.2013 12:22    Post subject: Reply with quote

Zaphod,
Ang Borek så klarer jeg ikke å se at det er noe som helst å utsette på måten Hoftun har agert på. Selv om Perry tidlig på nyåret var skeptisk til hvordan skulle få plass til Dockal (hvis han i det hele tatt var det), så tipper jeg han gjerne ville teste ut en som hadde prestert så bra gjenom hele 2012 skikkelig, før han bestemte seg. Selv om det hypotetisk sett hadde kommet inn et bud på Dockal på 10+ mill i vinter, så kan jeg forstå at de var skeptisk til å selge.

Løsningen ble å enten selge i sommer for fin pris eller redusert pris, alt etter hvordan Dockal gjorde det, eller tilby ny kontrakt. Virker på meg som en gjennomtenkt avveid risiko
Back to top
View user's profile Send private message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3113

PostPosted: 19.08.2013 12:47    Post subject: Reply with quote

Hadde vi solgt Dockal i vintervinduet uten at han i det hele tatt hadde fått prøvd seg i årets RBK-utgave hadde dette også blitt ramaskrik. Eneste positive utfall for SD og trener i dette tilfellet var å prøve Dockal i rosenborgs 4-3-3 og håpe på det beste.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 19.08.2013 12:56    Post subject: Reply with quote

Poenget mitt er at den risikoen virker veldig lite gjennomtenkt på meg.

Dersom Perry allerede da hadde bestemt seg for at Dockal verken passet inn som ving eller indreløper i det laget han så for seg (som han har sagt senere), så virker det som en ekstremt dårlig risikovurdering å satse på at han skal forbedre sine svakeste sider i løpet av kort tid, kontra å selge ham etter hans beste sesong noensinne. Spesielt med tanke på kontraktsituasjonen til Dockal, der kontraktslengden stod og vippet på grensen til et tidspunkt der prisen ville begynne å synke.

Denne vurderingen er, etter mitt syn, ikke Per Joar Hansens ansvar, så lenge han har holdt Hoftun informert om sine planer for troppen, noe det er grunn til å tro at han har. Slik jeg ser det har han tre valg:

1) Trenerteamet har tro på at Dockal kan tilpasse seg ny spillestil. Da bør kontrakten forlenges før sesongen, slik at verdien på spilleren beholdes. Ellers: Salg.

2) Trenerteamet ønsker i utgangspunktet ikke å satse på Dockal, men er villige til å forsøke. Salg, da det potensielle tapet er langt større enn sannsynligheten for suksess.

3) Trenerteamet ønsker i utgangspunktet ikke å satse på Dockal, men salg lot seg ikke gjennomføre til en vesentlig bedre pris enn estimert som rotasjonsspiller i sommervinduet (7-8 millioner?). Da mener jeg trenerteamet bør oppfordres til å la nysignerte Mikkelsen utfordre etablerte Dockal om høyrekantplassen, og så selge Dockal ved første anledning i neste vindu.

Etter mitt syn er det kun alternativ 3 som delvis fritar Hoftun for ansvar, og jeg skjønner jo at mange vil være uenige i at han bør legge føringer for Hansens lagdisposisjoner. Likevel mener jeg at dette er en bedre løsning rent økonomisk sett, og med fasiten i hånden sannsynligvis også sportslig sett. Det er en ganske unikt merkelig hendelse å kontant benke fjorårets viktigste enkeltspiller til fordel for en nysignert utenlands-flopp fra første spark på ballen, og heller omskolere ham til en rolle man tviler på at han vil mestre.

Egentlig tviler jeg litt på at et salg til rundt 15 millioner i mars hadde vært særlig urealistisk eller vanskelig gjennomførbart.

edit: ja, ramaskrik hadde det sikkert blitt, men RBK-ledelsen skal vel helst ikke bry seg så mye om det.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3332
Location: Trondheim

PostPosted: 19.08.2013 13:16    Post subject: Reply with quote

Jeg syns det er mye etterpåklokskap du legger frem, og høye forventinger om treners og SD`s evne til å se inn i framtiden.

(1) Her er det mye risiko inne i bildet. Forlengede økonomiske forpliktelser, muligens høyere lønn, og sikkert et krav fra spiller om viktig rolle i laget. På toppen av det ville han sikkert ikke forlenget uansett fordi han er ambisiøs og drømmer om bundesligaen.

(2) Jeg tror trenerteamet i utg.punktet ønsket å satse på Dockal. Da er det viktig at han er med på sesongforberedelsene. Umulig å si om han vil lykkes etter kun kort tid med trening. Men, her er mange uenige

(3) Vet vi i det hele tatt om det kom bud på Dockal i vinter? Hvis ja, Dockal selv ville hoppe på, og budet var 10mill+, så er jeg villig til å kritisere Hoftun for at salg ikke ble gjennomført (sett at budet da kom såpass tidlig at vi hadde tid til å finne dugelig erstatter før seriestart så klart).
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 19.08.2013 13:26    Post subject: Reply with quote

Det er klart, det er vanskelig å legge bort etterpåklokskapen nå, og jeg ville garantert ha blitt forbanna dersom de hadde solgt ham direkte for litt lite penger i vår. Men jeg forsøker, og jeg synes faktisk den vurderingen jeg forventer er innenfor det kompetente ansatte med millionlønn burde få til uten etterpåklokskapens lys.

For det første: Ingen kontraktsforlengelse kombinert med omskolering og i alle fall ingen nøkkelrolle i laget, da ville jeg sagt "selg", og jobbet for å oppnå dette. Hadde Perrys signal vært at han ønsket å fortsette å bruke Dockal i hans vanlige posisjon, da hadde jeg ventet til sommeren for å beholde kontinuitet i elleveren, men slik var det jo ikke. Da mener jeg Hoftun burde ha lyktes i å selge spilleren til en bra pris med eller mot trenerens ønske.

For det andre: Slik situasjonen var, hadde vi jo allerede kjøpt inn Dockals erstatter som kant, og vi hadde Chibuike i bakhånd, så et salg kunne vært gjennomført direkte.

Det jeg ser er som vanlig en prosess der helt grunnleggende avveininger for framtiden ganske enkelt ikke gjøres. Det er, i et nøtteskall, Rosenborgs store problem.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 19.08.2013 13:30    Post subject: Reply with quote

Quote:
For det andre: Slik situasjonen var, hadde vi jo allerede kjøpt inn Dockals erstatter som kant, og vi hadde Chibuike i bakhånd, så et salg kunne vært gjennomført direkte.


Veldig offtopic,men hadde vi solgt Dockal i januar så hadde vi høyst sannsynlig ledet serien meget komfortabelt nå i tillegg til å være i en langt bedre økonomisk situasjon. Chuibike har levert lagets beste siden han fikk tillit, mens Dockals bidrag i år stort sett har vært topp3 av banens dårligste.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4902

PostPosted: 19.08.2013 13:42    Post subject: Reply with quote

Den må du begrunne litt nærmere Miami, vi hadde altså ledet komfortabelt om vi solgte Dockal i januar? hvordan får du det til å stemme når Mikkelsen fortsatt hadde fått ubegrenset tillit?
Dockals tilstedeværelse gjør at vi ikke leder komfortabelt? Alikevell ledet han målpoeng statistikken med begrenset spilletid og tillit?
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 19.08.2013 14:11    Post subject: Reply with quote

Chiubike hadde vært førstevalg til å spille de 809 minuttene i serien Dockal har gjort hittil om Dockal hadde blitt solgt ijanuar.

Chuibike har vært en av lagets beste siden han fikk tillit, Dockal har vært blant lagets dårligste i de fleste opptredene i år.

Det er min (relativt tynne) forklaring Smile
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 19.08.2013 14:40    Post subject: Reply with quote

Jeg tror jo egentlig at vi hadde vært sportslig styrket dersom enten Chibuike eller Dockal hadde fått Mikkelsens tillit fra start av. Chibuike har vi jo sett levere på kantplass denne sesongen, Dockal har vi sett prestere tidligere, og han hadde nok vært en helt annen spiller i år med litt trygghet og tillit i ryggen.

Det er i det hele tatt ganske snodig å regelrett fjerne to av lagets i utgangspunktet beste spillere fra angrepet for å satse all in på et ganske usikkert kort med en litt brokete karriere, fra aller første kamp. Det kan jeg ikke huske å ha hørt om noe sted tidligere - vanlig praksis er jo å la nye spillere konkurrere seg inn, med mindre det er snakk om store stjerner og klare forsterkninger. Jeg forstår godt at Dockal og Chibuike ble ganske gretne i løpet av våren, særlig når de fikk se hva slags prestasjoner som holdt dem på benken, og hva slags tillit som ble formidlet fra klubben.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 19.08.2013 18:01    Post subject: Reply with quote

Jeg tror nok det hadde kommet rykter om bud dersom konkrete forespørsler hadde kommet i januar.

Men det kan hende at RBK priset ham ut av markedet i vinter, og skremte bort budgivere.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3332
Location: Trondheim

PostPosted: 05.09.2013 18:55    Post subject: Reply with quote

http://www.rosenborg.estr...-xvi..html
Edit: Noe i intervjuet kan sikkert komme feil ut pga oversettelsen

Basert på det siste intervjuet her, høres han regelrett sur ut, på både trenerteamet og klubben. Fint mulig å skimte at det er dårlig stemning bak smileys`ene. Tipper han er lite fornøyd med å være tilbake i Tsjekkia
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 05.09.2013 19:50    Post subject: Reply with quote

Har forståelse for situasjonen hans, og hvor kjipt det antakeligvis har vært for han. Måten han tok det ut på mens han var her var ikke bra i det hele tatt, men har ingen problemer med å forstå frustrasjonen. Han kom tidlig i klinsj med Perry, og Perry er ikke akkurat den som har lettest for å tilgi. Pål André Helland kan vel skrive under på den, etter en lignende sak i Ranheim for noen sesonger siden.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 05.09.2013 20:29    Post subject: Reply with quote

Han sa vel selv, om jeg husker rett, at han i samråd med sin far ikke var i tvil om ar Rosenborg var den riktige klubben da de kom på banen. Han tok i utgangspunktet et klokt valg, og valgte en relativt liten og kjent klubb hvor han kunne utvikle seg godt og bli en profil. Rosenborg skulle liksom være starten på en god og innbringende karriere i Europa.

Jeg har selvsagt forståelse for at han blir frustrert når han er lagets viktigste spiller det ene året, for så å bli vraket året etter. I hvertfall når han ser erstatteren er vår dårligste spiller i kamp etter kamp. Nå er han tilbake i Tsjekkia, og må på mange måter begynne på nytt, og har selvsagt blitt noen år eldre. Men som andre har jeg selvsagt lite til overs for måten han viste frustrasjonen på.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 81, 82, 83
Page 83 of 83

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb