English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Framtidige trenerkandidater
Goto page 1, 2, 3 ... 772, 773, 774  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
mirar
Veteran


Joined: 09 Jun 2006
Posts: 1819

PostPosted: 23.07.2012 23:29    Post subject: Framtidige trenerkandidater Reply with quote

Janne Jönsson forsvinner nok uansett i 2012, det er bare snakk om tid når det skjer.

Hvem blir erstatteren?

Nils Arne Eggen?
Roland Nilsson?
Ronny Deila?
Erik Hamrén?

Hvilke alternativer har man som ersatter for Janne?


Last edited by mirar on 23.07.2012 23:59; edited 3 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Stano_11
Veteran


Joined: 16 Feb 2004
Posts: 2972

PostPosted: 23.07.2012 23:30    Post subject: Reply with quote

Eneste riktige er iallefall at Jønsson KAN ikke fortsette som hovedtrener. Samme gjelder den sportslige lederen. Begge disse må så fort det er mulig gå ut av portene på Lerkendal og erstattes.
Back to top
View user's profile Send private message
SunsetSalami
Legende


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 11014

PostPosted: 23.07.2012 23:32    Post subject: Reply with quote

Forandret trådtittel jeg. Er det OK å ha en slik tråd 2mas? For å diskutere eventuelle navn som kan være aktuelle til å trene RBK i fremtida?
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 23.07.2012 23:32    Post subject: Reply with quote

Om dette skal være en adskilt tråd, så kan den ikke handle om Hoftun og Jönsson.

EDIT: Vi har en tråd som heter "Ny trener", men samme for meg. 2mas er sjef. Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Jonaldo
Junior


Joined: 15 Feb 2012
Posts: 68
Location: Kodal i Vestfold

PostPosted: 23.07.2012 23:34    Post subject: Reply with quote

Ronny Deila har vært min favoritt siden Hamren dro. Burde også begynne å tenke på å skifte ut øvrige i støtteapparatet. Synes det er rart at Hoftun ikke vurderte Bård Wiggen som er beskrevet som norges beste assisent..
_________________
Jeg kødda vist med feil fam.....
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 23.07.2012 23:47    Post subject: Reply with quote

Kan trekke lodd eller kaste terning og allikevel ha en klarere spillestil der vi får mer ut av ressursene etter 18 måneder enn hva Jönson har levert. Jönsson har vært en dyr mann for RBK, men for hver flaue kamp blir kostnaden høyere. Klubben har bare ett omdømme, og det er bare de aller mest iherdige optimistene som ser underholdende og god fotball under Jönsson selv på hjemmebane mot det vi tidligere ville kalt møkkalag.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 23.07.2012 23:56    Post subject: Reply with quote

Ronny Deila for meg også!

Noen punkter:

1. Har en klar og fin fotball-filosofi. En måte å spille fotball på som nok vinner hjerter. Lykkes han med det her, vil også kravstore folk som meg dukke opp. Hver eneste gang.

2. Flink med unge spillere. Og de har vi mange av.

3. Han er ung selv. Potensiell legende.

4. Om han kan skape et så godt lag med så mange middelmådige spillere (unnskyld) som i Godset, bare tenk hva han kan gjøre om han finner tonen med våre ressurser... Twisted Evil Tåler noen middels sesonger så lenge man ser at det er progress.

Sleng gjerne alt av investorpenger etter han. Dette er vår sjanse.
Back to top
View user's profile Send private message
abjoern
Veteran


Joined: 16 Aug 2008
Posts: 4332

PostPosted: 23.07.2012 23:57    Post subject: Reply with quote

I hvert fall ikke Roland Nilsson.

Jeg håper at de som skal ansette den neste treneren er såpass grundige at den lille kunnskapen vi sitter med (de fleste av oss) i utgangspunktet ikke er nok til å avgjøre spørsmålet.

Da er det mer interessant å se på kravspesifikasjonene. For min del:

Klar spilleidé som har tydelige forbindelser til den europeiske fotballkulturen RBK tradisjonelt har vært en del av. I moderne tolkning vil det si bruk av indreløpere, trekantmønstre, dynamiske, romåpnende og -utnyttende bevegelser samt ikke-statiske breddeholdere (ikke midtbanekanter, men heller offensive backer, vinger, spisser som vandrer, eller indreløpere på løp). Det må være stort fokus på pasningsmønstre, balltempo og bevegelser foran pasningslegger (barca-style)

RÃ¥ faglig kunnskap.

Naturlig autoritet. Trenger ikke å være en skrikhals, men må være en naturlig og dyktig leder og pedagog. Man må i bakhodet at vedkommende skal lede mange unge spillere og må kunne spre trygghet i rekkene. (I kontrast til hva man ser for tiden).

Moderne syn på drift av fotballklubb. Det innebærer bred scouting, vilje til å inkludere spillere fra alle verdenshjørner. Null kameraderi og utstrakt bruk av (kvalifisert) støtteapparat. Kan kreve å ha mye/alt å si når det gjelder overganger, men da må det sikres på forhånd at vedkommende har tilstrekkelig kompetanse på dette området.

MÃ¥ beherske engelsk godt.

Alder. Tror mellom 30 og 50 er det alderssegmentet som treffer best på øvrige krav. Dersom vi skal ha en etablert trener med et navn, blir det gjerne noen på nedadgående kurve. Vi skal ikke ha en engelsk, tysk eller svensk versjon av Åge Hareide.

Visjoner. Må ha ambisjoner som samsvarer med pengebruken og konkurranseforholdet her hjemme. Det innebærer at pari er seriegull. Da vil man få en OK vei til CL, som man bør kunne klare minst en av tre ganger. Må i tillegg se på utviklingen av klubb over tid, og ha forståelse for at en spillerlogistikk som styrker økonomien er en spillerlogistikk som styrker det sportslige.

Steder man kan finne en slik trener:

Et akademi/mindre lag i Nederland. En mindre klubb i skandinavia (Kasper Hjulmand, Ronny Deila)

-----

Det andre alternativet for min del er å la NAE drive livredning til han ikke orker/gidder mer, men legger til at jeg har forståelse for at man begynner å vurdere hvor lurt det er. Da tenker jeg ikke på argumenter som "spøkelset etter Eggen", som er et tullete argument, men heller på helse/motivasjon hos Eggen selv.


Last edited by abjoern on 23.07.2012 23:59; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 23.07.2012 23:57    Post subject: Reply with quote

gisp! wrote:
Kan trekke lodd eller kaste terning og allikevel ha en klarere spillestil der vi får mer ut av ressursene etter 18 måneder enn hva Jönson har levert. Jönsson har vært en dyr mann for RBK, men for hver flaue kamp blir kostnaden høyere. Klubben har bare ett omdømme, og det er bare de aller mest iherdige optimistene som ser underholdende og god fotball under Jönsson selv på hjemmebane mot det vi tidligere ville kalt møkkalag.


Her har du en mulighet til å komme med et konstruktivt forslag, men i stedet kommer du bare med surt oppgulp.
Back to top
View user's profile Send private message
eksiltrøndern
Veteran


Joined: 05 May 2005
Posts: 1053
Location: Oslo

PostPosted: 23.07.2012 23:58    Post subject: Reply with quote

Ganske far fetched, men en våt drøm er jo å hente en inspirerende nederlandsk trener.

F.eks Jan Olde Riekerink, bakgrunn i Ajax, tidligere assistenttrenet for Porto. Nå er han trener for Kina U20. Gidder han å flytte dit må vi jo kunne lure han dit.

Det finnes nok mange andre aktuelle trenere, men jeg skulle bare ønske vi kunne tenke litt nytt når vi må begynne å se oss om.
Back to top
View user's profile Send private message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 23.07.2012 23:58    Post subject: Reply with quote

Hjulmand hadde også vært spennende, ja. Men det spørs om CL-deltager FCN lar han gå. Og hvorfor skulle han?
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 23.07.2012 23:58    Post subject: Reply with quote

gisp! wrote:
Kan trekke lodd eller kaste terning og allikevel ha en klarere spillestil der vi får mer ut av ressursene etter 18 måneder enn hva Jönson har levert. Jönsson har vært en dyr mann for RBK, men for hver flaue kamp blir kostnaden høyere. Klubben har bare ett omdømme, og det er bare de aller mest iherdige optimistene som ser underholdende og god fotball under Jönsson selv på hjemmebane mot det vi tidligere ville kalt møkkalag.

Jeg oppfordrer igjen om å komme med konstruktive forslag fremfor å diskutere Jönsson her...
Back to top
View user's profile Send private message
RBKdesi
Proff


Joined: 17 Feb 2006
Posts: 440

PostPosted: 24.07.2012 00:13    Post subject: Reply with quote

Dew wrote:
Ronny Deila for meg også!

Noen punkter:

1. Har en klar og fin fotball-filosofi. En måte å spille fotball på som nok vinner hjerter. Lykkes han med det her, vil også kravstore folk som meg dukke opp. Hver eneste gang.

2. Flink med unge spillere. Og de har vi mange av.

3. Han er ung selv. Potensiell legende.

4. Om han kan skape et så godt lag med så mange middelmådige spillere (unnskyld) som i Godset, bare tenk hva han kan gjøre om han finner tonen med våre ressurser... Twisted Evil Tåler noen middels sesonger så lenge man ser at det er progress.

Sleng gjerne alt av investorpenger etter han. Dette er vår sjanse.


Dette kunne man vel også ha sagt om JJ etter han førte Stabæk til gull. Nei, vi trenger en "sterk" trener med autoritet og "baller" med klar filosofi og krav til omgivelsene, samt burde kunne vise til gode resultater i andre toppklubber. Helst burde vi fått tak i noen i alderen 45-55 år og ikke ferske trenere rett fra fotballpensjonisttilværelsen.
Back to top
View user's profile Send private message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 24.07.2012 00:15    Post subject: Reply with quote

Deila er dønn ærlig i alt han gjør. Ikke noe "mjoooaaa" der i gården nei.

En mann som stiller krav.
Back to top
View user's profile Send private message
mirar
Veteran


Joined: 09 Jun 2006
Posts: 1819

PostPosted: 24.07.2012 00:17    Post subject: Reply with quote

Hva ville det ha kostet RBK og hente han?
Back to top
View user's profile Send private message
Sola
Veteran


Joined: 05 Mar 2011
Posts: 1179

PostPosted: 24.07.2012 00:24    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:
I hvert fall ikke Roland Nilsson.

Jeg håper at de som skal ansette den neste treneren er såpass grundige at den lille kunnskapen vi sitter med (de fleste av oss) i utgangspunktet ikke er nok til å avgjøre spørsmålet.

Da er det mer interessant å se på kravspesifikasjonene. For min del:

Klar spilleidé som har tydelige forbindelser til den europeiske fotballkulturen RBK tradisjonelt har vært en del av. I moderne tolkning vil det si bruk av indreløpere, trekantmønstre, dynamiske, romåpnende og -utnyttende bevegelser samt ikke-statiske breddeholdere (ikke midtbanekanter, men heller offensive backer, vinger, spisser som vandrer, eller indreløpere på løp). Det må være stort fokus på pasningsmønstre, balltempo og bevegelser foran pasningslegger (barca-style)

RÃ¥ faglig kunnskap.

Naturlig autoritet. Trenger ikke å være en skrikhals, men må være en naturlig og dyktig leder og pedagog. Man må i bakhodet at vedkommende skal lede mange unge spillere og må kunne spre trygghet i rekkene. (I kontrast til hva man ser for tiden).

Moderne syn på drift av fotballklubb. Det innebærer bred scouting, vilje til å inkludere spillere fra alle verdenshjørner. Null kameraderi og utstrakt bruk av (kvalifisert) støtteapparat. Kan kreve å ha mye/alt å si når det gjelder overganger, men da må det sikres på forhånd at vedkommende har tilstrekkelig kompetanse på dette området.

MÃ¥ beherske engelsk godt.

Alder. Tror mellom 30 og 50 er det alderssegmentet som treffer best på øvrige krav. Dersom vi skal ha en etablert trener med et navn, blir det gjerne noen på nedadgående kurve. Vi skal ikke ha en engelsk, tysk eller svensk versjon av Åge Hareide.

Visjoner. Må ha ambisjoner som samsvarer med pengebruken og konkurranseforholdet her hjemme. Det innebærer at pari er seriegull. Da vil man få en OK vei til CL, som man bør kunne klare minst en av tre ganger. Må i tillegg se på utviklingen av klubb over tid, og ha forståelse for at en spillerlogistikk som styrker økonomien er en spillerlogistikk som styrker det sportslige.

Steder man kan finne en slik trener:

Et akademi/mindre lag i Nederland. En mindre klubb i skandinavia (Kasper Hjulmand, Ronny Deila)

-----

Det andre alternativet for min del er å la NAE drive livredning til han ikke orker/gidder mer, men legger til at jeg har forståelse for at man begynner å vurdere hvor lurt det er. Da tenker jeg ikke på argumenter som "spøkelset etter Eggen", som er et tullete argument, men heller på helse/motivasjon hos Eggen selv.


Enig i alt her.

Men tror det er urealistisk å tro at RBK scouter en trener i en mindre klubb i Nederland.

Slik jeg ser det er Deila mitt soleklare førstevalg. Liker alt han står for, bortsett fra bekledningen under kamp. En Deila i Armani-dress på Lerkendal tror jeg hadde gjort seg.
Back to top
View user's profile Send private message
Jonaldo
Junior


Joined: 15 Feb 2012
Posts: 68
Location: Kodal i Vestfold

PostPosted: 24.07.2012 00:29    Post subject: Reply with quote

mirar wrote:
Hva ville det ha kostet RBK og hente han?
hvis ronny deila har hatt et stort ønske om å komme til RBK så tviler jeg på at Godset hadde vært alt for kravstore. Usikker på hva prisen for trenere i norge ligger på som regel, men et sted mellom 1-2 mil kanskje?
_________________
Jeg kødda vist med feil fam.....
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
germain
Proff


Joined: 08 May 2007
Posts: 275
Location: Trondheim.

PostPosted: 24.07.2012 00:58    Post subject: Reply with quote

Denne tråden illustrerer problemet til RBK. Jönsson kan ikke få fortsette mye lenger, men hvilke troverdige kandidater finnes det?

Fantasiene om en ukjent nederlandsk/katalansk supertrener er noe av det mest tåpelige jeg hører. For det første kommer det sittende regimet i Rosenborg aldri i verden til å vurdere en sånn løsning; for det andre - selv om dette sikkert vil være svært dyktige folk i sine egne lokale miljøer - så er det ikke gitt at f.eks en juniortrener i Ajax har det som skal til for å trene en klubb som Rosenborg i et land som er dominert av en helt annerledes fotballfilosofi (selv om RBK selv har en ideologi med røtter i Michels-skolen). Det er et luftslott, rett og slett.

Ronny Deila har gjort det bra i en mye mindre klubb, med forventninger som ligger på et helt ubeskrivelig lavt nivå i forhold til på Lerkendal. Han kan selvfølgelig bli en kjempetrener for RBK, men det vil være å ta en stor sjanse - større enn det var å ansette Jönsson, som både hadde meritter å vise til, samt et meget godt rykter som trener og en tilsynelatende tydelig og positiv fotballfilosofi, selv om dette ikke har vært synlig siden han flyttet til Trondheim.

Den rosenborgske tragedie i det nye årtusenet er at klubben nesten ikke har klart å fostre lovende trenere med utgangspunkt i Eggen-tradisjonen. Den eneste er vel Trond Sollied, som har blitt mer og mer eksentrisk de siste årene. Kåre Ingebrigtsen sa han hadde ambisjoner om en gang å trene RBK, men alt han klarte var å føre Bodø/Glimt ut i uløkka, før han begynte å selge biler (og nå skal være assistent i Viking).

Jeg har veldig vanskelig for å se en vei ut av det uføret som klubben befinner seg i om dagen. Det virker som alt som ble bygget opp i løpet av 90-årene nå er revet ned. Det finnes nesten ingenting igjen, og jeg klarer ikke å se hvilken trener som skal klare å føre RBK tilbake der man hører hjemme.
Back to top
View user's profile Send private message
d3
Rutinert


Joined: 11 Feb 2011
Posts: 809
Location: Namsos

PostPosted: 24.07.2012 01:05    Post subject: Reply with quote

Hvor sannsynlig er det at Deila selv skulle ønske og bli vår trener, egentlig? Han har gjort store ting der nede mot all forventning får en si, og utsikten sett med godset-øyne er jo ingenting annet enn utsøkt.

Kommer vi med et godt bud må de nok foreta en vurdering, men jeg ser bare ikke hva et klubb bytte for hans del skulle gagne han, annet enn at vi er størst i landet og det må være stas.
_________________
100% JESUS
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 24.07.2012 01:13    Post subject: Reply with quote

Selv er jeg ikke i tvil om at vi kan få Deila etter sesongen om vi ønsker det. Vi er fortsatt et langt klyv opp på karrierestigen sammenlignet med Godset, og Deila er en mann med ambisjoner, kjenner jeg ham rett.

Hva er større enn å gjøre oss til et lag å regne med ute i Europa igjen? Med Godset vil det ta et tiår å bygge opp det samme fundamentet.


Last edited by attach on 24.07.2012 01:17; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
SunsetSalami
Legende


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 11014

PostPosted: 24.07.2012 01:16    Post subject: Reply with quote

Deila er et veldig spennende emne. Det eneste jeg lurer på, er hvordan han vil takle å jobbe med "tunge" personligheter. Men nå forsvinner vel de aller fleste av disse etter sesongen uansett, muligens bare Dorsin som blir igjen, så det bør ikke være noe problem. Jeg er ikke i tvil om at Deila kunne foredlet vår fantastisk talentfulle generasjon på en flott måte og levert underholdende fotball på Lerkendal - igjen.
Back to top
View user's profile Send private message
Frodo
Rutinert


Joined: 18 Feb 2006
Posts: 859

PostPosted: 24.07.2012 01:40    Post subject: Reply with quote

germain wrote:


Ronny Deila har gjort det bra i en mye mindre klubb, med forventninger som ligger på et helt ubeskrivelig lavt nivå i forhold til på Lerkendal. Han kan selvfølgelig bli en kjempetrener for RBK, men det vil være å ta en stor sjanse - større enn det var å ansette Jönsson, som både hadde meritter å vise til, samt et meget godt rykter som trener og en tilsynelatende tydelig og positiv fotballfilosofi


Så sant, så sant.

Det vil nok ikke ta mange månedene før hylekoret skal ha ny trener igjen. Deila var assistent og spiller for Strømsgodset i 2006-2007, og er nå inne i sin 5. sesong som hovedtrener. De 4 første årene endte med tabellplasseringer 11, 12, 7 og 8. Nå har han hatt hele drøyt 0,5 usedvanlig gode sesonger å se tilbake på, da må han vel være den nye Nils Arne Eggen?

Hvor lang tid vil han få på seg her, før "Deila må gå!"-ytringene florerer her inne? 4 år? 4 måneder? Nei, nå er jeg optimistisk på Deilas vegne, gitt! 1-2 måneder uten storsuksess, og her inne vil det lyde: "jeg hadde egentlig aldri troen på Deila, hvem bør overta laget til høsten eller til vinteren?".
Back to top
View user's profile Send private message
Robert81
Rutinert


Joined: 24 Feb 2011
Posts: 560

PostPosted: 24.07.2012 01:50    Post subject: Reply with quote

Nå begynner det også å snu for Godset. De andre lagene tar de nå på alvor samtidig som det begynner å bli press og de har mer å tape enn å vinne på å fortsette å spille kamper, så det er nå vi får se hva de virkelig er laget av.

Slik jeg ser det er den eneste norske treneren jeg kunne tenke meg for øyeblikket Sollied. Kanskje er tiden inne for å se til utlandet..?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
WanAn
Proff


Joined: 28 Feb 2012
Posts: 333
Location: Karmøy Rogaland

PostPosted: 24.07.2012 02:31    Post subject: Reply with quote

Nils Arne er kandidat Nr 1 For meg, Trond sollied er Nr2. Deila nja da heller Grindhaug men ingen av disse to har egentlig vist noe som tilsier hovedtrenerjobb i Rbk pr.dags dato. Finnes helt sikkert kandidater i utlandet men hvem vil trene RBK? Kan vi tilby nok penger, store nok utfordringer?? Vi har en målsetting om å bli blant topp tre i Norge. Vett ikke hvor mye det frister potensielle emner.... Sollied som manager og Grindhaug som trener, hadde ihvertfall vært morsomme pauseintervjuer....
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 24.07.2012 03:24    Post subject: Reply with quote

Ønsker Nils Arne selv. Jeg tror han kan være mer motivert enn på lenge etter alt som har skjedd familiært de siste par årene. Det er ingenting i veien for at han kan fortsette i en 3-4 år til. Jeg kan ikke skjønne om noen vil takke nei til det. Det var ei vending fryktelig mye prat om at filosofien hans er avleggs, men hva tyder egentlig på det? Om ikke annet, heller slike sitater enn mjo i eininga:

«You have to come in joggedress!»
Eggen til Robert Boateng i 1997. Det endte med at afrikaneren kom joggende i dress!
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3 ... 772, 773, 774  Next
Page 1 of 774

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb