View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
gisp! Legende
|
Posted: 18.06.2013 11:46 Post subject: |
|
|
Sliter wrote: | Hvis jeg har forstått det riktig?
Regnskapsmessig:
Kjøp: (Kjøpesum+SOF+Lønn+Agenthonorar og andre kostnader/antall kontraktsår)= Denne kostnaden utgiftsføres i henhold til kontrakten og justeres ved forlengelse? |
Nei, det er viktig å skille mellom selve kjøpesummen og andre utgifter. Det er kun selve kjøpesummen som kan aktiveres og regnskapsmessig avskrives over kontraktsperioden. Maksimal avskrivingstid er dog fem år, selv om kontrakten skulle være lengre.
"Sign on fee, lønn, agenthonorar og andre kostnader" utgiftsføres når de rent faktisk oppstår.
Dog kan det avtales i praksis mellom klubben og spilleren at for eksempel en høy sign on fee utbetales i avdrag over flere regnskapsår. Da blir dette i regnskapet en fordring spilleren har mot klubben og for klubben blir det en gjeldspost. Ikke det samme som avskriving, men en mulig måte å fordele den faktiske utbetalingen av summen over flere år.
Dersom spilleren skal ha en bonus etter et gitt antall kamper, CL-spill eller annet, så er dette kun mulige fremtidige forpliktelser inntil milepælen som utløser bonusen inntreffer. _________________ - Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl, men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode. |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 18.06.2013 11:58 Post subject: |
|
|
Jeg tror signeringsbonus kostnadsføres over hele kontraktens løpetid, det også om den utbetales med en gang. Det er jeg faktisk litt usikker på praksis. Men det kan godt hende at den utgiftsføres øyeblikkelig som en anskaffelseskostnad, på lik linje med at man ikke avskriver utgiftene ved frakt og montering av et samlebånd eller en industriovn.
Lønn kostnadsføres periodevis, som i alle virksomheter.
Ellers er 5 år maksimal kontraktslengde tillat av NFFs regelverk.
For de spesielt interesserte avskrives jo kontraktene lineært, men saldoavskrivning hadde kanskje bedre reflektert spillernes nåverdi i balansen om vi forutsetter at spillerne er verdt mindre dess mindre tid som gjenstår på kontrakten. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 18.06.2013 12:18 Post subject: |
|
|
Strand wrote: | Jeg tror signeringsbonus kostnadsføres over hele kontraktens løpetid, det også om den utbetales med en gang. Det er jeg faktisk litt usikker på praksis. Men det kan godt hende at den utgiftsføres øyeblikkelig som en anskaffelseskostnad, på lik linje med at man ikke avskriver utgiftene ved frakt og montering av et samlebånd eller en industriovn. |
Da tror jeg du kommer på kollisjonskurs med NFFs økonomiske retningslinjer. Kan derimot godt hende det siste du skriver er mer riktig.
NFF wrote: | Retningslinjer økonomi. 1.1.2.3 Kapitalisering av overgangsutgifter
Dersom lisenssøker/lisensinnehaver velger å kapitalisere spillerrettigheter skal følgende prinsipper gjelde for regnskapet i den økonomiske lisensdokumentasjonen:
Det er kun kontraktssum fra kjøpende klubb til selgende klubb for den spesifikke spilleren som kan aktiveres. Denne summen skal ikke inneholde andre honorarer som for eksempel agenthonorar, sign on fee eller lignende
|
_________________ - Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl, men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 18.06.2013 13:11 Post subject: |
|
|
Jeg tror også Strand har rett mht SOF, når denne er et vesentlig beløp, og at NFF's retningslinjer må vike for regnskapsregler om aktivering av verdier, slik at disse faktisk aktiveres.
Andre kostnader ved kjøp og salg, som f.eks agenthonorarer og advokathonorarer derimot, skal utgiftsføres direkte. |
|
Back to top |
|
 |
Vegard2711 Legende

|
Posted: 18.06.2013 15:48 Post subject: |
|
|
Ser at Transfermarkt har oppgitt £2 640 000 i overgangssum. Som vil si mellom 23-24 mill. Så 3,8 mill Euro kan jo stemme hvis det kommer eventuelle utbetalinger etter et visst antall kamper/mål. De får sikkert noen % ved eventuelt videresalg også. |
|
Back to top |
|
 |
number10 Veteran
|
Posted: 20.06.2013 13:17 Post subject: |
|
|
Soccerfame skriver:
Tarik Elyounoussi Morocco, Age: 25, Forward
Rosenborg Eliteserien - Hoffenheim Bundesliga - 3 000 000 €
Det er NOK 23 011 500,- fra dagens kurs:) |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 22.06.2013 10:07 Post subject: |
|
|
Få norske spillere klarer seg bra ute i de gode ligaene. Fiasko er mer regelen enn unntaket. Ikke utenkelig at Tarik er tilbake i RBK om et par år....
Apropos Moi; han tror jeg ikke tør komme til RBK pdd pga frykt for mye benksliting. |
|
Back to top |
|
 |
EGA Veteran
|
Posted: 22.06.2013 20:25 Post subject: |
|
|
Ja, Tarik er gull verdt for et tippeliga lag med sin innsats og innstilling.
Men jeg tror Hoffenheim blir skuffet. Vi ser det i dag igjen. Han er for lite "klinisk" i de avgjørende situasjonene. Dette holder ikke i Bundesligaen. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 22.06.2013 20:45 Post subject: |
|
|
Tror Hoffenheim har gjort rett i å hente en spiller som Tarik. En offensiv spiller som jobber utrettelig hjemover. Tarik tar sikkert ikke Bundesliga med storm offensivt, men for Hoffenheim kan han være et varp som lagspiller og arbeidsjern som både har ork til å jobbe bakover og være med helt frem på kontringen sekunder senere. Laget har ofte vært overkjørt av overlegne motstandere og har sikkert hentet Tarik for å styrke offensive spilleres jobbing hjemover og satse på kontringer.
Lykke til. _________________ - Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl, men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode. |
|
Back to top |
|
 |
Erik Veteran

|
Posted: 22.06.2013 21:19 Post subject: |
|
|
Ønsker Tarik lykke til i Tyskland og håper virkelig at han lykkes. Han har gitt 100% i alle kamper og vært en viktig brikke for oss. Stemmer de verdiene som blir nevnt noen innlegg opp (22-25mill) har vi også fått godt betalt.
Håper han kommer tilbake til oss i fremtiden, men frykter det er FFK når han skal tilbake til Norge. |
|
Back to top |
|
 |
Cyrilp Veteran
Joined: 03 Aug 2008 Posts: 3615 Location: Elsker Molde by, ikke MFK... Savner alltid Nidaros.
|
Posted: 22.06.2013 21:34 Post subject: |
|
|
Takk for innsatsen Tarik... den står det ikke noe tilbake på... Hadde vært meget glad om du fullførte sesongen hos oss, men skjønner at vi ligger i bakevja i Europeisk fotball både på kvalitet og sesongstart...
Dersom jeg skal be deg om ett eneste ønske må det være at du ringer fetteren din og får han til å signere for oss så fort som overhodet mulig.
God tur, Godspeed. (Edit: Tydeligvis rette måten å skrive det på ) _________________ Samhandling: Et begrep som benyttes om koordinering og gjennomføring av aktiviteter i en prosess der ingen enkelt person eller institusjon har et totalansvar for prosessen. |
|
Back to top |
|
 |
bongo Veteran
|
Posted: 22.06.2013 22:02 Post subject: |
|
|
Bare å takke og bukke for innsatsen, synd det ikke ble et lengre opphold.
Velkommen tilbake når som helst. _________________ Horneland-b�rs 1-10: 1 |
|
Back to top |
|
 |
FanFraSør Rutinert
|
Posted: 22.06.2013 22:43 Post subject: |
|
|
Tarik, takk for innsatsen og lykke til. Du ble så viktig som klubben håpet på da de hentet deg og selv om du ble her i alt for kort tid så ga du alt og klubben kommer styrket ut av at du var innom klubben. Tror heller ikke RBK står øverst på listen ved eventuell retur til tippeligaen, men det er lov å håpe og du er hjertelig velkommen. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 23.06.2013 20:04 Post subject: |
|
|
- Vi mister en veldig fin person. Han omgås alle, både eldre og yngre og har vært en veldig flott representant for klubben, sier Hansen.
Les mer: Se Tariks siste farvel med Rosenborg
Kjello wrote: | 19,5 millioner skriver Adressa i dagens avis. |
I Trønder-Avisa på tirsdag bekreftet Stjernen at summen er "15-20 millioner". |
|
Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 23.06.2013 20:28 Post subject: |
|
|
Fem mill. var et stort sprik da. Det er mange fulle lerkendaler det, så jeg håper på nærmest 20 |
|
Back to top |
|
 |
Kaize Senior
|
Posted: 23.06.2013 20:30 Post subject: |
|
|
Kommer til å savne Tarik, både ferdighetene og innsatsen, men ikke minst det at han alltid har et smil på lur. Ønsker han all mulig lykke i Hoffenheim. _________________ Helland som sentral blir for meg å forsøke å fylle et rundt hull med en oval kloss laget av sagspon med syltetøystrikk rundt. Zorac 19.02.21 |
|
Back to top |
|
 |
Hjelde Veteran
|
Posted: 24.06.2013 16:15 Post subject: |
|
|
Solskjær ga oss et (søkt) hint om hvor mye som ble betalt for Elyounussi da han sa at Molde ville få omtrent det samme for Eikrem dersom han dro til Herenveen. Når driver VG og erfarer igjen, og mener at Eikrem ble solgt for 10 mill. Enten tar Solskjær feil, eller så gjør VG det. Jeg tipper VG. Man kan lure på om de gjør noe annet i landets sportsredaksjoner enn å sitte og erfare... |
|
Back to top |
|
 |
Rånny Legende

|
Posted: 24.06.2013 16:20 Post subject: |
|
|
Solskjær sa at de fikk like mye for Eikrem som vi fikk for Tarik med et jævla stort smil om munnen og glimt i øyet.
Ironivarsel. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
lasarus Junior
|
Posted: 24.06.2013 16:27 Post subject: |
|
|
Uansett veldig merkelig av Solskjær å nevne dette. Det første som slo meg var at det var et slags svar til Erik Hoftun som helt uoppfordrett nevnte at Søderlund takket nei til Molde da han valgte RBK på pressekonferansen. Noe som jeg vil tro oppfattes som et slag under beltestedet blant klubber som kjemper om samme spiller. |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 24.06.2013 16:31 Post subject: |
|
|
Molde er et bunnlag. Ingen vits i å nedlate seg til å høre en mus pipe. |
|
Back to top |
|
 |
Sliter Veteran
|
Posted: 24.06.2013 16:41 Post subject: |
|
|
Sa Solskjær at de fikk like mye eller satt igjen med like mye for Eikrem som Tarik?
De fikk vel Eikrem gratis av United og vi gav 7,5 for Tarik og gav 6 mill for Søderlund= 13,5 mill
Jeg fikk intrykket av at Molde fikk totalt 1,2 mill euro for Eikrem
Sitter vel igjen med noe av det samme da? |
|
Back to top |
|
 |
Slartibartfast Proff

|
Posted: 30.06.2013 15:27 Post subject: |
|
|
En (litt sen) avskjedsvideo til Tarik:
Tarik Elyounoussi Rosenborg 2013 _________________ It's hope in a hanging snore......
Fishing snore! |
|
Back to top |
|
 |
Knowrud Veteran
|
Posted: 30.06.2013 17:15 Post subject: |
|
|
Akk ja..
Bra video forresten. |