English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rini Coolen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 32, 33, 34  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
EGA
Veteran


Joined: 09 Aug 2009
Posts: 1535

PostPosted: 26.10.2018 06:58    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Imponerende hvor fort folk glemmer. Det er ingen ting som tilsier at vi hadde hatt både gruppespill i Europa og serieleder nå om Kåre fortsatt var hovedtrener. Sannsynligheten er like stor for at vi hadde mistet Europa og/eller vært akterutseilt i Eliteserien.

Jeg sier på ingen måte at Coolen er hverken Veien eller Lyset, men det er da heller ikke det han er ansatt for å være. Han var rett og slett det man anså som den beste kortsiktige løsningen tilgjengelig internt.

Denne sesongen har blitt kaos grunnet mange faktorer, og flere av dem kan spores tilbake til Ingebrigtsen. Fysisk form, relasjoner og utholdenhet må bygges tidligere enn under den hardeste delen av årets kampprogram. Jeg ser heller ikke bort ifra at skadene kommer som en konsekvens av for dårlig fysisk forfatning. Allikevel har vi fått skrapet sammen et gruppespill, og ligger godt an til the double hjemme.

Jo mer tid som går blir jeg mer overbevist om at fjerningen av Kåre var viktig og riktig, selv om det ikke lå noen quick fix for dagen. Vi begynner ny tidsregning i 2019 med ny trener, en god sesongoppkjøring, og fargestifter tell.


Dette er fakta. Helt utrolig mange tullinger på forumet nå som ikke ser at det måtte tas grep.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 26.10.2018 07:32    Post subject: Reply with quote

Det er dessuten fascinerende hvor hardt og målbevisst folk lander på den fundamentale attribusjonsfeilen - det SKAL liksom personforklares, og aller helst med at nøyaktig 1 person ikke gjør jobben sin. Og da blir det jo Coolen, siden de som klager høyest også er de som ble mest lei seg over Kåres avgang, og fortsatt ikke forstår grunnlaget for det.

På det laget som startet i Østerrike var det ikke 2 av utespillerne ved siden av hverandre som både er antatte førstevalg, og ikke har vært rammet av perioder med skader eller sykdom den siste måneden. Vi har ingen som helst stabilitet i hvem som spiller sammen, hvilke relasjoner som fins på banen. Og mange av de som spilte kampen har jo hatt omgangssyke denne uka. Samtidig som vi møter et lag med ti ganger våre ressurser, fjorårets semifinalist, et meget sterkt hjemmelag etter alle parametre, i toppform, på bortebane.

Dette er en kamp der vi ikke kunne forvente noe annet enn å stå imot stormen og håpe på å få uttelling tidlig, selv om vi hadde hatt alle omstendigheter på vår side. Vi er ikke på noe nivå til å kjøre over langt større klubber nå; det har vi ikke vært på lenge. Men vi hadde selvfølgelig framstått helt annerledes dersom vi hadde skadesituasjon og fysisk form til å stille samme ellever minst en gang i uka siden Coolens entré.

Men nå har vi prioritert ned denne kampen, og fokuserer på seriefinalen på søndag. Bendtner ble spart en halvtime, Helland og Meling fullstendig, og man får anta at belastningen på Jensen, Konradsen og De Lanlay er innenfor rimelighetens grenser. Jeg forventer et heltent og offensivt lag på søndag, med en klar plan for hvordan Brann skal settes under press, og spillere som løper skjorta av seg til de må byttes ut. Noe annet er rett og slett for dårlig.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4902

PostPosted: 26.10.2018 08:10    Post subject: Reply with quote

Jeg forstår og er til og med enig i at Kåre måtte gå og samtidig synes jeg timingen når løsningen for resten av sesongen ble Rini Coolen og valget av å gi Rini Coolen ansvaret er helt krise.

Kåre hadde spillerne med seg. Kåre hadde, til tross for en del kritikk folket med seg og dermed var det hodeløst å heller la Rini avslutte når han har så klare mangler enn å la Kåre gjøre ferdig sesongen før han ryddet kontoret.

Gjort er gjort og man kan ikke reversere det, men denne håndteringen er krise og styret må svare for det.
Back to top
View user's profile Send private message
Eru
Veteran


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 3229

PostPosted: 26.10.2018 08:18    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
Jeg forstår og er til og med enig i at Kåre måtte gå og samtidig synes jeg timingen når løsningen for resten av sesongen ble Rini Coolen og valget av å gi Rini Coolen ansvaret er helt krise.

Kåre hadde spillerne med seg. Kåre hadde, til tross for en del kritikk folket med seg og dermed var det hodeløst å heller la Rini avslutte når han har så klare mangler enn å la Kåre gjøre ferdig sesongen før han ryddet kontoret.

Gjort er gjort og man kan ikke reversere det, men denne håndteringen er krise og styret må svare for det.


Hvis vi ender opp med en klassetrener fordi styret ga seg selv tid til å finne en ny trener ved å sparke Kåre i sommer, så har håndteringen vært 10/10. Hvis vi ender opp med Nordlie eller Coolen så kan vi snakke om krise.
Back to top
View user's profile Send private message
ace
Veteran


Joined: 05 Apr 2005
Posts: 4271
Location: Stiftstaden

PostPosted: 26.10.2018 08:19    Post subject: Reply with quote

Synes ikke håndteringen var noen krise, det vil du få se når ting kommer på bordet. Dessverre kom den alt for sent og dermed står vi med det produktet vi har i dag som er resultatet av 2 års slett håndtverk av Kåre.
_________________
Svart og hvit for alltid!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4902

PostPosted: 26.10.2018 08:22    Post subject: Reply with quote

Det er fullt mulig å jobbe med en ny trener i det skjulte. Det skjer hver dag over hele verden i alle slags bransjer.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 26.10.2018 08:40    Post subject: Reply with quote

Det kommer nok frem ett og annet i rettsaken som kan belyse grunnene til at Kåre (og Erik) ble sparket. Jeg kan liksom ikke helt se hvorfor de sparket Kåre og satte inn et ganske ubeskrevet blad med relativt høy risiko om det ikke ble vurdert som høyst nødvendig. Innsettelsen av Coolen var en konsekvens av Kåres avskjedigelse, det var ikke slik at man gjorde dette byttet fordi man ville gjøre plass til nederlenderen.

At en trener er populær er ikke ensbetydende med å være god (nok). Den manglende fysiske formen, gjentatte "oppvaksmøter" og ditto rykter om lav intensitet og lite deltagelse på treningsfeltet kan jo tyde på at Ingebrigtsen var populær av andre grunner enn det Eggen var, for eksempel.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3113

PostPosted: 26.10.2018 09:17    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Det er dessuten fascinerende hvor hardt og målbevisst folk lander på den fundamentale attribusjonsfeilen - det SKAL liksom personforklares, og aller helst med at nøyaktig 1 person ikke gjør jobben sin.


Dette høres jo unektelig ut som mye av argumentasjonen fra flere her inne når laget gjorde det dårlig under Kåre.

Jeg er forøvrig helt enig i at Kåre måtte gå, men jeg synes den negative utviklingen vi så under Kåre bare har fortsatt med Coolen. Greit, Coolen har hatt vanskelige arbeidsforhold, men det hadde Kåre også, uten at det på noe vis unnskyldte ham.

Spesielt det at vi nå er akkurat like ræva etter hvert som spillerne kommer tilbake fra skade er det som bekymrer meg. Jeg kan leve fint med at vi blir ydmyket i europa av det som er god motstand, men vi er jo like piss dårlige mot lillestrøm og stabæk, klare nedrykkskandidater som vi skal klare å slå selv om meling får sjuttu i pausen.

Nå er jeg enig i hovedbudskapet om at vi ikke bare kan skylde på Coolen, men samtidig vil jeg påstå at han heller ikke fortjener noe skryt. Han har tatt over et skip som var i ferd med å seile utfor stupet, men ikke maktet å skifte kurs på noe som helst vis mens vi seiler stadig nærmere avgrunnen. Vi trenger fortsatt en ny kaptein.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 26.10.2018 09:27    Post subject: Reply with quote

Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 26.10.2018 09:29    Post subject: Reply with quote

Det Kåre kunne gjøre noe med var treningen over lang tid; f.eks. kunne det skjedd mye mellom sesongslutt 2017 og sesongstart 2018. Troppen var stabil. God tid til å trene og bli bedre.

Ingenting skjedde.

Til forskjell har Coolen ikke hatt sånne muligheter. Fysisk grunnlag må jo legges ved knallhard jobbing utenom sesong; og spillernes teknikk, fart og spillforståelse (samt stallens sammensetning) kan man ikke gjøre stort med på kort tid. Det eneste verktøyet Coolen har hatt er prating pluss en ganske begrenset tid til trening.

Et geni kunne sikkert fått mer ut av den stallen som har vist seg å være laber. Coolen har ikke vist seg som det geniet.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Pirlo
Veteran


Joined: 05 Feb 2006
Posts: 1248

PostPosted: 26.10.2018 09:30    Post subject: Reply with quote

EGA wrote:


Dette er fakta. Helt utrolig mange tullinger på forumet nå som ikke ser at det måtte tas grep.


«Alle som mener noe annet enn meg er tullinger».
Back to top
View user's profile Send private message
puckno
Veteran


Joined: 13 May 2006
Posts: 4803

PostPosted: 26.10.2018 09:42    Post subject: Reply with quote

Jeg er helt enig i at det er en god ide å skifte ut Kåre, rett og slett fordi jeg tror det er sunt med bytte etter et visst antall år, uansett suksess eller fiasko. Jeg er derimot helt uenig i å gjøre dette midt i en sesong, og at det er 'umulig å jobbe med trenerspørsmålet i det skjulte' er ren og skjær bullshit. Og jeg er kritisk til at det ikke er mulig å gjøre et bytte på en mer ryddig måte uten å brenne broer og skape ondt blod, dette bærer preg av å være en affeksjonssak og hastesak også fra Koteng.
Back to top
View user's profile Send private message
Whoppa
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 1293

PostPosted: 26.10.2018 09:46    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
Det Kåre kunne gjøre noe med var treningen over lang tid; f.eks. kunne det skjedd mye mellom sesongslutt 2017 og sesongstart 2018. Troppen var stabil. God tid til å trene og bli bedre.

Ingenting skjedde.

Mener du at vi ikke har blitt bedre på frispilling?
Back to top
View user's profile Send private message
ballbingen
Rutinert


Joined: 27 May 2016
Posts: 991

PostPosted: 26.10.2018 09:51    Post subject: Reply with quote

puckno wrote:
(...) og at det er 'umulig å jobbe med trenerspørsmålet i det skjulte' er ren og skjær bullshit. (...)


Mener du oppriktig at det ville vært mulig å jobbet med trenerkandidater i Norden uten at nyheten sprakk til media og/eller Kåre selv?
Back to top
View user's profile Send private message
Pirlo
Veteran


Joined: 05 Feb 2006
Posts: 1248

PostPosted: 26.10.2018 09:54    Post subject: Reply with quote

Det er helt vanlig i klubber vi ønsker å sammenlikne oss med.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4902

PostPosted: 26.10.2018 10:00    Post subject: Reply with quote

ballbingen wrote:
Mener du oppriktig at det ville vært mulig å jobbet med trenerkandidater i Norden uten at nyheten sprakk til media og/eller Kåre selv?


Så absolutt. Diskresjon kalles det og er svært mye brukt i det profesjonelle. Risikoen for lekkasje er jo alltid tilstede, men det er en mye behageligere risiko enn den man tar ved å overlate roret internt når man ikke har en god intern løsning.
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 26.10.2018 10:22    Post subject: Reply with quote

Bananskrue wrote:
Han har tatt over et skip som var i ferd med å seile utfor stupet, men ikke maktet å skifte kurs på noe som helst vis mens vi seiler stadig nærmere avgrunnen.


Objektive resultater reflekterer en moderat svekkelse av sportslig spillestyrke som kan forklares med skader, og en sterk økonomisk utvikling som vil virke inn på sportslig spillestyrke over tid. Konklusjonen må bli at klubben var i fremgang.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 26.10.2018 10:33    Post subject: Reply with quote

Bananskrue wrote:
zaphod81 wrote:
Det er dessuten fascinerende hvor hardt og målbevisst folk lander på den fundamentale attribusjonsfeilen - det SKAL liksom personforklares, og aller helst med at nøyaktig 1 person ikke gjør jobben sin.


Dette høres jo unektelig ut som mye av argumentasjonen fra flere her inne når laget gjorde det dårlig under Kåre.


Det er forskjell på å påpeke det i alle fall jeg oppfattet som dårlig ledelse og manglende plan over tid hos de øverste ansvarlige, og å generelt idiotforklare vikartreneren (da sikter jeg ikke til deg) i en downperiode der laget er rammet av såpass mye uheldige omstendigheter at de formelig skriker etter moderasjon av kritikken. Spesielt av Coolen, som både er fersk og prisgitt jobben til sin forgjenger, og i alle fall i mangel på konkrete forslag til andre løsninger og valg. Attribusjonsfeilen handler jo ikke om at det aldri skjer feil hos enkeltpersoner, men at omstendighetenes innflytelse konsekvent undervurderes.

For ordens skyld er jeg enig med hovedbudskapet i innlegget ditt, unntatt påstanden om at Kåre hadde dårlige arbeidsvilkår; der må jeg bare spørre, hvordan da? Han fikk jo stort sett fått gjøre alt som han ville helt siden 2014, og viste ikke at han hadde noen retning unntatt bakover (på banen) med prosjektet sitt etter at hvetebrødsdagene var over ca. august 2015. Ingen norske trenere hadde så gode arbeidsvilkår i samme periode, unntatt muligens Solguden.

De 'akutte' problemene i vår (skader på kantspillere) kan jo ikke sammenlignes med situasjonen i høst (skader på absolutt alle, og kamper eller landslagsfri virkelig hele tiden). Vi er jo fortsatt ikke 'out of the woods' skademessig, selv om nesten alle spillerne nå kan jogge uten å slepe et bein etter seg eller ta pit-stopp på do - det tar tid både å bygge fysisk form, individuell kampform og kollektiv kampform. Foreløpig har vi hatt hva, to treningsdager? med tilnærmet full tropp på feltet. Det er veldig, veldig lite.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4902

PostPosted: 26.10.2018 10:55    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
laget er rammet av såpass mye uheldige omstendigheter at de formelig skriker etter moderasjon av kritikken.


Skriker etter moderasjon av kritikken faktisk. En hovedtrener i RBK må regne med kritiske røster, sånn er det bare. Enten har du ikke sett oss spille fotball i det siste eller så må du sette deg å se reprise. Det finnes faktisk ingen omstendigheter som unnskylder det laget har vist over en god stund nå. Det holder ikke å snakke om skader og sykdom når de rett og slett ikke har lyst, evne eller motivasjon for å spille kamper og treneren viser nøyaktig samme energi eller værre. Jeg har aldri sett et så stakkarslig Rosenborg noen gang og da inkluderer jeg Perry.
Back to top
View user's profile Send private message
NilsArneEggenErKongen
Proff


Joined: 02 Oct 2018
Posts: 401

PostPosted: 26.10.2018 11:09    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
zaphod81 wrote:
laget er rammet av såpass mye uheldige omstendigheter at de formelig skriker etter moderasjon av kritikken.


Skriker etter moderasjon av kritikken faktisk. En hovedtrener i RBK må regne med kritiske røster, sånn er det bare. Enten har du ikke sett oss spille fotball i det siste eller så må du sette deg å se reprise. Det finnes faktisk ingen omstendigheter som unnskylder det laget har vist over en god stund nå. Det holder ikke å snakke om skader og sykdom når de rett og slett ikke har lyst, evne eller motivasjon for å spille kamper og treneren viser nøyaktig samme energi eller værre. Jeg har aldri sett et så stakkarslig Rosenborg noen gang og da inkluderer jeg Perry.


Det var ganske stakkarslig under Høgmo også skal jeg si deg. Og da var det den samme låta med blomsterspråk fra Høgmo for å forklare tap og dårlig spill: "Jammen, vi vant jo sjansestatistikken, vi gjorde som vi ble enige om, vi hadde flest skudd i stanga," og så videre. Det var alltid en bortforklaring, aldri en erkjennelse av tingenes tilstand.
_________________
Nils Arne Eggen bygget opp et av Europas beste lag med offensiv samhandling som viktig x-faktor.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 26.10.2018 11:26    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
Det finnes faktisk ingen omstendigheter som unnskylder det laget har vist over en god stund nå.


Det kan du nok ha rett i, men derimot er det grenser for hvor mye man kan skylde på akkurat Coolen.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
trondh
Veteran


Joined: 16 Sep 2002
Posts: 2176

PostPosted: 26.10.2018 11:31    Post subject: Reply with quote

Først må jeg understreke at dette ikke er forsvar av Kåre som trener, eller et angrep på sparkingen. Det får evt. tas i tråden om han.

Skyld gjerne på Kåre på ting som ikke fungerer nå, men merk at en spiller som Andre Hansen uttaler at de er godt trent.

Bruk gjerne alt av greier som Kåre gjorde feil til å forsvare at Coolen ikke har revolusjonert laget på sine drøye tre måneder.

MEN: at det er Kåre sin feil at laget ikke har blitt bedre på noe som helst i løpet av tre mnd.
Ja, kanskje når vi ikke hevder oss i Europa. Men Sandefjord på Lerkendal. Rundspilt av Molde. Tannløs mot Lillestrøm. Flaks mot VIF.

Vi kom til EL pga Andre Hansen, ikke pga bedre spill.

Blir vi seriemester er det akkurat som i 2004, fordi utfordrerne var enda litt dårligere.

Så håper jeg han tryller før søndag!
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 26.10.2018 11:36    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
Skriker etter moderasjon av kritikken faktisk. En hovedtrener i RBK må regne med kritiske røster, sånn er det bare.


Jeg sier ikke fravær av kritikk, jeg sier moderasjon av kritikken. Eller med andre ord: gitt en skadesituasjon jeg for min del aldri har sett maken til burde folk være intelligente nok til å forstå at det ikke er én enkelt årsak til at kvaliteten er som den er (skrekkelig), og tilpasse kritikken deretter. Realitetsorientere seg. Altså ikke nødvendigvis kritisere mindre, men kanskje justere forventningene litt etter nåsituasjonen. Eksempel: det er litt rart å mene at Hedenstad, Gersbach, Konradsen, Denic og Lundemo holder OBOS-nivå, og Bendtner og Søderlund er tilnærmet like ubrukelige, og samtidig mene at Coolen er en elendig trener fordi ikke laget vinner alle kampene sine og briljerer offensivt, når dette er spillerne han må bruke.

Eller for å snu litt på flisa: Hva, konkret, mener du Coolen skulle ha gjort annerledes og bedre? Hvilke valg er det han burde tatt, som han har gjort feil? Da kan man jo faktisk komme fram til noe, punkt for punkt, som er grunnlag for saklig diskusjon. Det bidrar så fryktelig lite til diskusjonen å si 'spillet er ræva, så Coolen må være ræva, så vi skulle fortsatt med Kåre. Koteng må gå!'.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4902

PostPosted: 26.10.2018 11:59    Post subject: Reply with quote

Coolens RBK er på et nivå der det har lite for seg å snakke om at han skulle ha satt et høyere press i den kampen, skulle benyttet de spillerne i den kampen eller trekt ned den sentrale midtbanespilleren i den situasjonen. De mangler det grunnlegende for å prestere på eliteserienivå. De er ikke et lag. De ser ut som det er en byrde å møte opp til kamp. Coolen ser ikke ut som han har lyst til å være der. Det mest åpenbare Coolen skulle gjort annerledes var å innse at han ikke var rett mann og takket nei til vikariatet.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 26.10.2018 12:03    Post subject: Reply with quote

Med andre ord: du kommer ikke på noe spesifikt å kritisere, så du mener han skulle skjønt at den uspesifikke kritikken ville komme, og takket nei da arbeidsgiveren hans ønsket at han skulle vikariere i en annen rolle?

Og Coolen er elendig fordi han ikke får en gruppe som mangler det mest grunnleggende for å prestere på eliteserienivå til å vinne alle kampene sine på eliteserienivå (bare 60% av de)?

Thanks for playing.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 32, 33, 34  Next
Page 23 of 34

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb