English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2019
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 46, 47, 48 ... 68, 69, 70  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
skrukken
Rutinert


Joined: 27 Feb 2008
Posts: 736
Location: Nord

PostPosted: 26.05.2019 21:45    Post subject: Reply with quote

Får vi en sulten Konradsen som spiller som i dag, løper mye og god touch, samt en spiss som ikke ikke har hardere mottak enn skudd(No pun intended), så kan dette bli helt ok. Det er bedre løpskapasitet i laget enn på lenge
Back to top
View user's profile Send private message
TAF
Veteran


Joined: 24 Jul 2005
Posts: 2649
Location: Eksil i Kristiansand

PostPosted: 26.05.2019 21:55    Post subject: Reply with quote

Når vi nå har to seire på rad, fikk jeg det plutselig for meg å se på den teoretiske muligheten for seriegull i år. Razz

Jada, jeg vet det er ikke er veldig realistisk. Men her er nå tallenes tale uansett.

Siden 16-lagsserien ble innført i 2009 har det gått 10 hele sesonger. Her er lista over gjennomsnittlig poengfangst for de øverste fire plassene:

Code:
      1.pl  2.pl  3.pl  4.pl
2018  2.13  1.97  1.93  1.77
2017  2.03  1.80  1.70  1.67
2016  2.30  1.80  1.70  1.53
2015  2.30  1.90  1.87  1.83
2014  2.37  2.00  1.93  1.67
2013  2.10  2.07  1.70  1.63
2012  2.07  1.93  1.83  1.63
2011  1.93  1.77  1.63  1.60
2010  2.27  2.03  1.67  1.57
2009  2.30  1.93  1.77  1.53


Med 3 unntak har det holdt med 60 poeng, eller et snitt på 2 poeng per kamp, for å ta gull, og med 2 unntak har 50 poeng, eller 1.67 i snitt, holdt til medalje.

Så langt i år har vi spilt 10 kamper, og står med fattige 12 poeng. For å ha sjanse på gull må vi da ta minst 48 poeng på de resterende 20 kampene, noe som gir et snitt på 2.4 poeng per kamp - bedre poengfangst enn noe gullag har hatt over en hel sesong, altså. Det er jo mulig, men jeg hadde ikke satt penger på det. Jeg ser f.eks. ikke for meg at vi skal kunne få ei resultatrekke som 15-3-2 på de 20 siste, selv om det jo forsåvidt er mulig. Vi har vel hatt liknende rekker i tidligere sesonger også.

Mer realistisk, men fortsatt krevende, vil det være å kunne ta medalje. Da trenger vi 38 poeng på de 20 siste, eller et snitt på 1.9 per kamp. Seier hjemme og uavgjort borte resten av sesongen gir et snitt på 2.0, 52 poeng og nesten garantert medalje. Men ei seiersrekke som f.eks. 11-5-4 (1.9 i snitt) holder mest sannsynlig til bronse, og det ser ikke direkte uoverkommelig ut.
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 26.05.2019 22:14    Post subject: Reply with quote

Hvor mange cornere trenger vi for å ta de poengene da? Trenger ikke gjennomsnitt for de ti siste år. Bare gi oss svake sjeler et tall. Noe å tro på. 280?
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
TAF
Veteran


Joined: 24 Jul 2005
Posts: 2649
Location: Eksil i Kristiansand

PostPosted: 26.05.2019 22:21    Post subject: Reply with quote

Hvis vi forutsetter dagens uttelling holder det vel med 154 cornere, siden vi kan ta oss råd til en håndfull 0-0-kamper og noen få tap. Razz
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 26.05.2019 22:41    Post subject: Reply with quote

Da må man jo bare lære seg å elske det man får. Tommel'n opp! for stygge cornermål.
Jeg skal vurdere å lære ungene at det er dette som er moderne fotball og at de må holde kjeft med maset om godt angrepsspill, ellers henter jeg Bjørnebye og gir dem en lekse om kvalitet og kompetanse.

Og forresten: Vi har 2 cornermål på 72 cornere i år.
Ser dog at det pr i dag er mest innøvde angrepstrekk og det vi har lastet opp med "spisskompetanse" på.
Synd at det ble fotballferie nå som det ble så interessant. RBK
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
niccolai
Veteran


Joined: 25 May 2008
Posts: 1628

PostPosted: 26.05.2019 22:45    Post subject: Reply with quote

Laget løper mer og vinner flere dueller enn Brann i dag.
Vi lå kompakte, og kneblet Brann.

Få vi justert angrepsspillet .. så vil det svinge
_________________
"Spennende spiller denne Werni!!, Demper hardere enn han skyter!!"

Sitat fra Ivar Hoff..
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 26.05.2019 22:54    Post subject: Reply with quote

gisp! wrote:
Da må man jo bare lære seg å elske det man får. Tommel'n opp! for stygge cornermål.

Vi har en klubblegende som bygde karrieren sin på akkurat det - og å løpe opp og ned venstre krittlinje da...
Back to top
View user's profile Send private message
RbkUrge
Veteran


Joined: 09 Aug 2005
Posts: 3668
Location: Oslo

PostPosted: 26.05.2019 23:01    Post subject: Reply with quote

Personlig synes jeg vi spilte mer underholdende fotball mot Brann enn vi gjorde i mange av KI's siste serie- og e-cupkamper. Synes rett og slett det var en underholdende kamp hvor vi fort kunne skåret langt flere mål.
_________________
Perché hai tradotto questa frase?
Back to top
View user's profile Send private message
primaten
Rutinert


Joined: 05 Aug 2005
Posts: 823

PostPosted: 26.05.2019 23:04    Post subject: Reply with quote

TAF wrote:

Med 3 unntak har det holdt med 60 poeng, eller et snitt på 2 poeng per kamp, for å ta gull, og med 2 unntak har 50 poeng, eller 1.67 i snitt, holdt til medalje.


Ikke i følge dine egne tall. Tallene dine sier:

TAF wrote:

Med 3 unntak har det holdt med 60 poeng, eller et snitt på 2 poeng per kamp, for å ta sølv, og med 2 unntak har 50 poeng, eller 1.67 i snitt, holdt til fjerdeplass.


... eller mener du at hvis man skal beregne hva som skal til for å vinne serien, er man i det scenarioet definert som serievinner, og da forsvinner det beste laget i ligaen i damp. Hvis du skal vinne Bundesliga slipper du å tenke på å slå Bayern Munchen, hvis du skal vinne i Skottland trenger du ikke tenke på Celtic, og hvis du skal sette verdensrekord i høyde trenger du ikke hoppe over 2,45, fordi Sotomayor selv ikke trengte det da han satte verdensrekorden?

Når det er sagt er jeg ikke uenig i konklusjonen din. Jeg ville heller ikke satt penger på RBK-seriegull. Ikke pga tallene, hvis det er lov å anta at Odd sprekker og at Molde blir laget som må slås, da er vi ti poeng bak med en kamp mindre spilt, og vi har hentet inn større luker og senere i sesongen enn dette. Så skulle man bli et stabilt vinnerlag NÅ er det fullt mulig med gull. Men jeg ville ikke satt mye penger på at vi er blitt et stabilt vinnerlag.


Last edited by primaten on 26.05.2019 23:07; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
niccolai
Veteran


Joined: 25 May 2008
Posts: 1628

PostPosted: 26.05.2019 23:04    Post subject: Reply with quote

Husker kampen mot Valur? Islandske laget..
Hehe.. det var katastrofe..
_________________
"Spennende spiller denne Werni!!, Demper hardere enn han skyter!!"

Sitat fra Ivar Hoff..
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 26.05.2019 23:30    Post subject: Reply with quote

larsarus wrote:
gisp! wrote:
Da må man jo bare lære seg å elske det man får. Tommel'n opp! for stygge cornermål.

Vi har en klubblegende som bygde karrieren sin på akkurat det - og å løpe opp og ned venstre krittlinje da...

Dorsin ja, han er visstnok "far til min eldste sønn", sånn Facebook-nyhetsmessig i alle fall. Kona la ut bilde av en smilende Dorsin og det som på papiret forlengst var fastslått å være min sønn ("pater est"). Begge lyshårede, blåøyde og iført RBK-drakt.
- Ja, han er sannelig lik faren sin, skrev en haug "fjerne tanter" og perifere kjente.
Jeg har jo ingen av de nevnte attributter, bortsett fra RBK-drakt, så ... ja ... men nei.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
TAF
Veteran


Joined: 24 Jul 2005
Posts: 2649
Location: Eksil i Kristiansand

PostPosted: 27.05.2019 00:15    Post subject: Reply with quote

primaten wrote:
TAF wrote:

Med 3 unntak har det holdt med 60 poeng, eller et snitt på 2 poeng per kamp, for å ta gull, og med 2 unntak har 50 poeng, eller 1.67 i snitt, holdt til medalje.


Ikke i følge dine egne tall. Tallene dine sier:

Ingenting er som å bli motsagt av seg selv. Razz

Jeg skjønner hva du mener, og jeg forklarer meg jo litt tåkete. Det jeg ville fram til, var noe sånt: "Hvor få poeng kunne gullvinnerne de siste 10 årene nøyd seg med, og fortsatt vunnet serien?".

Med unntak av i tre sesonger, har gullvinneren bare trengt et snitt på 2 poeng pr. kamp for å slå de som havnet på sølvplassen. At gullvinneren faktisk endte med 60 eller 150 poeng ville ikke endret plasseringa sånn sett, gull ble det okkesom.

Litt enklere sagt: i eliteserien holder det vanligvis med 60 poeng for å ta gull.

Det med 3/4-plass er egentlig samme poeng, men ser at jeg skulle sagt over 50 poeng, og over 1.67 i snitt. Ellers stemmer det jo, med samme logikk som for gullet.

Og ja: dette er selvsagt helt flat og virkelighetsfjern matematikk, og tar ikke høyde for formkurver, selvtillit, tett kampprogram, hjemme- og bortekamp, skader, osv. Det er kun ment som en pekepinn: Klarer vi 48 poeng på de 20 siste kampene, tilsier ren statistikk at vi med det sannsynligvis tar gullet.

Men vi kan jo begynne med å prøve å ta tre poeng i neste kamp, for eksempel. Wink


Last edited by TAF on 27.05.2019 06:43; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2489

PostPosted: 27.05.2019 06:23    Post subject: Reply with quote

RbkUrge wrote:
Personlig synes jeg vi spilte mer underholdende fotball mot Brann enn vi gjorde i mange av KI's siste serie- og e-cupkamper. Synes rett og slett det var en underholdende kamp hvor vi fort kunne skåret langt flere mål.


Enig, var nesten litt befriende kampen i går.
Jeg er likevel bekymret fordi vi satser for mye på kontringer og skal ligge kompakt bakover på banen. Meget usikker på om vi er gode nok til å dominere kamper fremover, og de kampene motstanderlaget legger seg bakpå er jeg stygt redd for at vi går på flere smeller.

Gledelig at både konradsen og jensen fungerte med få feilpasninger, gode med- og mottak, og mange generelt gode valg. Konradsen burde hatt et mål på slutten - gjorde alt perfekt hvor stopper og keeper gikk 5-på og trodde han la den 45grader ut - så kom den avslutningen!!

Men for å dominere kamper. Hvor ligger problemet? Jeg mener at det er for liten bevegelse og for liten forståelse hva som kreves for å holde possession bl.a. midtbane, vinger og spiss. Synes vi sliter på sentral midt men lundemo har gjort en god jobb han, og synes han til tider fungerer bedre enn hva trondsen har gjort. Men vi trenger en supermann på midten som kan styre spillet, en norsk xavi/selnæs. Gjør det mye enklere få kjørt inn unngutta også.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 27.05.2019 06:48    Post subject: Reply with quote

Det er vanskelig å "dominere" en kamp når alt av upressede headinger i forsvar og på midtbanen for enhver pris _ikke_ skal gå til en medspiller. Når vi faktisk tar ned ballen og gir den videre til en medspiller, da er vi gode. Tore, Hovland, og flere, er store syndere på dette.

I tillegg er det selvsagt for mye feilpasninger, men det er ikke like enkelt å gjøre noe med, har med både ferdigheter og samspill å gjøre.
Back to top
View user's profile Send private message
skrukken
Rutinert


Joined: 27 Feb 2008
Posts: 736
Location: Nord

PostPosted: 27.05.2019 06:56    Post subject: Reply with quote

Uten å dra det for langt foreløpig, spillet i går var faktisk mer likt Eggen på bortebane enn Kåre evnet å vise til. Ligg kompakt defensivt, vær aggressive i gjenvinning, full fart i angrep når vi vinner ballen. Mange oppspill på feilvendt spiss med raskt spill enten ut på kant eller på indreløper.

Den største mangelen er ferdigheter på spissplass. Vi trenger ikke vinne possession for å vinne med mange mål
Back to top
View user's profile Send private message
henrifei
Veteran


Joined: 25 May 2011
Posts: 2599

PostPosted: 27.05.2019 07:13    Post subject: Reply with quote

En ren luftkrig mot Rosenborg klarer ikke vi å vinne, for der er de overlegne, mener Lars Arne Nilsen.

Rosenborg 2019
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 27.05.2019 08:23    Post subject: Reply with quote

Jondahl wrote:
En ren luftkrig mot Rosenborg klarer ikke vi å vinne, for der er de overlegne, mener Lars Arne Nilsen.

Rosenborg 2019


Så bra! Det er jo et kompliment.
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2489

PostPosted: 27.05.2019 09:37    Post subject: Reply with quote

skrukken wrote:

Den største mangelen er ferdigheter på spissplass. Vi trenger ikke vinne possession for å vinne med mange mål



Du havner i possession-tilstanden når du møter lag som legger seg bakpå. Og normalt sett vil de aller fleste lagene i es gjøre det mot oss. Eggen fotballen er alt annet enn å parkere bussen og satse på kontringer. Der var heblesende høyt press hvor motstanderne ikke rakk å trekke pusten. Vant ballen, spilte direkte mot mål - igjen og igjen. Datidens rbk hadde 60%-75% ballbesittelse mot norske lag, og rundt 35-45% i cl.
Vi må spille oss igjennom trange ledd og skape sjanser spillemessig. Kan ikke bare satse på kontringer. Derfor trenger vi en spillende spiller i midtbaneleddet som styrer spillet i langt større grad enn de gjør i dag, mener nå jeg da.
Ja enig at vi har et midtspiss og et stopperproblem også, men vil påstå at disse posisjonene er enklere å erstatte enn en god midtbanespiller. Mye forsvant etter at Midtsjø og Selnæs forsvant. Midtsjø på sitt beste var norges svar på iniesta... Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3113

PostPosted: 27.05.2019 09:57    Post subject: Reply with quote

Synes vi viste fremgang i går, men er redd denne kampen er ganske lik kampene vi hadde mot de svenske lagene i pre-season. Vi møter et lag som vil vinne, og da kan vi ligge kompakt og kontre. Og det funker bra, men hvor mange slike kamper får vi egentlig i år? 3-4?
Back to top
View user's profile Send private message
Driblevækk
Veteran


Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1461
Location: Drammen

PostPosted: 27.05.2019 11:24    Post subject: Reply with quote

Litt forbedring i forsvar, få vekk slurv og inn med mer offensiv samhandling med noen nye spillere, så kanskje det begynner å hjelpe. Vi har sluppet inn så og si likt antall mål som Molde, men har scora langt mindre. Det er forskjellen på serieledelse og neste halvdel. Vi må score mer enn 1 mål hver kamp.
_________________
Hanj Samuel e svart, æ si itj meir! (100% NILS)
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 27.05.2019 12:29    Post subject: Reply with quote

Begynner å få trua på at vi unngår nedrykk!

RBK
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
håpløs
Veteran


Joined: 28 Jun 2015
Posts: 1207

PostPosted: 27.05.2019 12:40    Post subject: Reply with quote

Blir bedre nå også mot etablert fordi AT spiller sentralt og KON er god til å gå i (bak)rom mellom back og midtstopper. Åsen likeså.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 27.05.2019 13:02    Post subject: Reply with quote

Vanskelig å se at Åsen skal kunne passe inn i de indreløperrollene vi bruker nå, og han er for langsom til å spille kant. Er han egentlig backup for Meling?

Trondsen må få være mer enn en framskutt stopper når han spiller, men hvordan passer det inn i laget nå?
Back to top
View user's profile Send private message
Driblevækk
Veteran


Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1461
Location: Drammen

PostPosted: 01.06.2019 01:04    Post subject: Reply with quote

Kanskje vi får en 2007-sesong. Ræv i hjemlig serie, men kvaller til CL og biter fra oss.
_________________
Hanj Samuel e svart, æ si itj meir! (100% NILS)
Back to top
View user's profile Send private message
oxbailla
Veteran


Joined: 26 Apr 2005
Posts: 1118
Location: Trondheim

PostPosted: 01.06.2019 11:27    Post subject: Reply with quote

Er lov å håpe, men tror det er lite sannsynlig.
Kvalifiseringen blir garantert tøffere enn i 2007,
og vi mangler kvalitet og ferdigheter i stallen. Ikke minst ledertyper og vinnerskaller har vi ikke mange nok av. I 2007 hadde vi flere sånn i alke ledd, pluss ungdommelig entusiasme og løpskraft i Tettey, Skjelbred, Traoré.

Foruten at Bendtner forsvinner og Adegbenro og de andre utlendingene ser ut til å fungere under Horneland, tipper jeg at også Mike forlater oss i sommer.

Selv om vi også kommer til å handle spillere, er det vanskelig å se for seg at toppnivået i en RBK-ellever i juli/august skal bli godt nok til å matche klubber som FCK og Celtic.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 46, 47, 48 ... 68, 69, 70  Next
Page 47 of 70

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb