English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Molde FK 2020
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21960

PostPosted: 26.05.2020 09:58    Post subject: Reply with quote

El Duderino wrote:
Dersom alle som gjør noe galt kan komme unna ved å skylde på avhengighet av ett eller annet slag, hva da? Sarr slet vel med en annen form for "avhengighet".

Sammenligner du med Sarr?

Forren har neppe ødelagt noen liv, her. I verste fall må spillergruppen bo på et firestjerners hotell på neste botkassetur. Han har i tillegg, så lenge han er ansatt i Molde, full anledning til å ordne med månedstrekk til pengene er tilbakebetalt.

Alle som gjør noe galt kommer ikke unna med å slippe med avhengighet, men om du i det hele tatt skal forstå problemstillingen må du jo også være i stand til å annerkjenne mental helse som en reell ting, og ikke bare "en unnskyldning". Virker ikke som du er helt der.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Willoch
Veteran


Joined: 22 Dec 2009
Posts: 1663

PostPosted: 26.05.2020 10:42    Post subject: Reply with quote

Kai88 wrote:
Fyren som stjeler fra kassa får sparken. Sånn er det i arbeidslivet.


Han har vel ikke stjålet av arbeidsgivers penger? Hadde deltidsjobb under studiene, hvor en av de ansatte "lånte" av klubbkassa til de ansatte. Pengene var tenkt brukt til sosiale tiltak. Ble dårlig stemning på spiserommet. Men hadde intet med arbeidsgiver å gjøre.
_________________
Willoch
Back to top
View user's profile Send private message
Escudos
Veteran


Joined: 12 Dec 2007
Posts: 1324

PostPosted: 26.05.2020 11:34    Post subject: Reply with quote

Klart at man kan sies opp dersom man stjeler fra arbeidskollegaer. Det er ikke slik at oppsigelse bare kan skje dersom det er direkte rettet mot arbeidsgiver. Fins mange eksempler på at oppsigelse skjer som følge av forhold som først og fremst berører kollegaer. Det blir fort relativt dårlig stemning dersom man stjeler fra kollegaer (eller mobber, slår ned eller gjør andre ting som først og fremst retter seg mot kollegaer).

Så er det veldig vanskelig å spekulere i denne saken. Vi vet for eksempel ikke om Forren har fått tidligere advarsler som gjør at denne hendelsen gjør at de nå går til oppsigelse.

Ellers så er det som mange andre her har nevnt, blir spilleproblemer på linje med alkohol og narkotika, regnet som en sykdom og dermed behandles litt annerledes. Er virksomheten en Akan-virksomhet, kan de være forpliktet til å tilby et behandlingsopplegg. Dvs. at arbeidstaker ikke kan sies opp umiddelbart som følge av sykdommen - forutsatt at vedkommende innrømmer problemet og er villig til å gå til behandling. I tillegg settes det ofte særlige regler som for eksempel at vedkommende ikke kan bruke egenmelding, må gå til testing osv (naturlig nok mest nærliggende ved alkohol- og narkotikabruk). Så kan vedkommende etter hvert sies opp dersom vedkommende bryter vilkårene - kanskje flere ganger.

Så er det vel i denne saken sannsynligvis ikke slik at oppsigelsen skyldes spilleavhengigheten, men et eventuelt underslag fra botkassen. Her mener jeg man må skille mellom en oppsigelse som direkte skyldes en sykdom og oppsigelse på grunn av andre forhold, selv om dette indirekte skyldes sykdommen. Selv om en person for eksempel har et alkoholproblem, gir dette naturlig nok ikke vedkommende en sterke vern mot å bli sagt opp som følge for eksempel av et tyveri. Selv om tyveriet indirekte er en konsekvens av misbruket.

Så er det sagt i denne saken at han varslet om at han hadde brukt penger fra botkassen, og da kan det virke litt rart å gå til oppsigelse en god stund senere. Så er det ikke helt uvanlig at en første innrømmelse i ettertid ikke viser seg å være fullstendig. Kanskje har det visst seg at det også var andre forhold, og da kan det hende at arbeidsgiver går til oppsigelse. Som ellers i livet vil det lønne seg å være helt ærlig, og ikke måtte komme med ytterligere innrømmelser etter hvert som det dukker opp nye forhold. Om dette siste er relevant i denne saken, blir selvfølgelig bare spekulasjoner.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10937

PostPosted: 26.05.2020 11:37    Post subject: Reply with quote

Zorbeltuss wrote:
Må vel banne litt i kirka og berømme Tornekratt-leder om det hun sier om Sarr da.


Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10937

PostPosted: 26.05.2020 11:40    Post subject: Reply with quote

Har Forren aldri vært på insta eller har han sletta kontoen?
Back to top
View user's profile Send private message
El Duderino
Proff


Joined: 04 Feb 2020
Posts: 254

PostPosted: 26.05.2020 12:07    Post subject: Reply with quote

For en normal klubb vil tap av omdømme/negativ omtale være det viktigste. Siden Målle ikke har noe omdømme å tape, tipper jeg han får fortsette.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21960

PostPosted: 26.05.2020 12:15    Post subject: Reply with quote

I denne saken er jo helt klart det positive for deres omdømme at han får fortsette. Om de sparker han, kommer de til å få en shitstorm fra både media og supportere.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
SvennO
Rutinert


Joined: 21 Feb 2012
Posts: 588
Location: Norge

PostPosted: 26.05.2020 12:30    Post subject: Reply with quote

Ut fra klubbens reaksjon så langt, så tror jeg det liggere er mer i denne saken enn det som avisen skriver om.

Det går naturligvis en del rykter om dette, som jeg ikke skal bringe videre.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21960

PostPosted: 26.05.2020 12:31    Post subject: Reply with quote

Escudos wrote:
Så er det sagt i denne saken at han varslet om at han hadde brukt penger fra botkassen, og da kan det virke litt rart å gå til oppsigelse en god stund senere. Så er det ikke helt uvanlig at en første innrømmelse i ettertid ikke viser seg å være fullstendig. Kanskje har det visst seg at det også var andre forhold, og da kan det hende at arbeidsgiver går til oppsigelse. Som ellers i livet vil det lønne seg å være helt ærlig, og ikke måtte komme med ytterligere innrømmelser etter hvert som det dukker opp nye forhold. Om dette siste er relevant i denne saken, blir selvfølgelig bare spekulasjoner.


https://www.vg.no/sport/f...e-meninger

Virker som klubben iallefall mener at ikke hele sannheten er presentert av Forren. Det er jo rimelig å tro at det kan stemme. Det er også rimelig å tro at Molde ser på dette som en fin anledning til å kvitte seg med daukjøtt som har høy lønn, og at de derfor har omdømme å tjene på å så tvil om Forren i media.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Bukowski
Proff


Joined: 30 Aug 2005
Posts: 422
Location: oslo

PostPosted: 26.05.2020 12:36    Post subject: Reply with quote

Får han fortsette, er det jo godt mulig at Eva-Brit tar det som en personlig seier og får en selvtillitboost (om mulig) som medfører flere spinnville uttalelser som får enhver moldenser til å mentalt grave seg ned i skam. Det vil være fint.

Rent sportslig kan jeg ikke skjønne annet enn at klubben trenger Forren fra start av, forsvaret består vel nå av Gregersen, Bjørnbak, Haraldseid, Haugen og 3-4 unggutter?
Back to top
View user's profile Send private message
Aristoteles
Veteran


Joined: 25 Nov 2006
Posts: 2760

PostPosted: 26.05.2020 12:57    Post subject: Reply with quote

Ingen ønsker å være spillavhengig,alkoholiker eller ha andre mentale helseutfordringer. Det er sykdom. Om han hadde kontroll over det selv, hadde han ikke vært spillavhengig.
Jeg sliter selv med blant annet angst og og depresjoner. Vet ikke hvor mange ganger jeg har fått tips om å bare tenke annerledes, fra folk som mener det godt, men i bunn og grunn ikke forstår problemet.
Problemet er jo at jeg ikke klarer å tenke annerledes. Jeg vet inderlig godt hva jeg til enhver tid bør tenke, problemet er at jeg ikke klarer det.
Jeg forsto ikke hvordan slike utfordringer var før jeg hadde dem selv, så jeg skjønner godt at det kan være vanskelig å forstå.
Å gi råd om at Forren burde latt være å sette seg i en posisjon der han hadde adgang til penger gir ingen mening. Det blir som å si at en alkoholiker burde skjønt at han ikke burde være i nærheten av alkohol. Om han kunne kontrollert det selv, så hadde det ikke vært et problem. Man sier ikke til en som er lam at han bør reise seg opp å gå.
Spillavhengighet er sykdom og jeg ønsker av hele mitt hjerte Forren god bedring.
Så ligger det kanskje mer i denne saken enn det som er kommet frem, men jeg synes uansett at vi kan holde oss for gode til å dømme.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 26.05.2020 14:55    Post subject: Reply with quote

Litt som å prøve å få en lidenskapelig fotballidiot til å slutte med det og bli levende interessert i sprangridning, mener du? Jeg kan relatere meg.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 26.05.2020 16:06    Post subject: Reply with quote

Hvem er det som prøver på det? Løp! Nå!
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Aristoteles
Veteran


Joined: 25 Nov 2006
Posts: 2760

PostPosted: 26.05.2020 17:18    Post subject: Reply with quote

Jeg er fullstendig klar over at humler ikke er farlige,men hver gang en humle kommer nært meg får jeg angst. Det er angsten som styrer det. Jeg håper jeg klarer å vinne tilbake kontrollen på det,men det er ikke lett. Så har man gjerne en haug med slike angster. Angst som spilleavhengighet er ikke rasjonelt.
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 26.05.2020 21:22    Post subject: Reply with quote

Har du prøvd KBT?
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Aristoteles
Veteran


Joined: 25 Nov 2006
Posts: 2760

PostPosted: 26.05.2020 23:54    Post subject: Reply with quote

Skal ikke kimse av sprangridning haavarl Very Happy . Bare tenk annerledes Smile . Det har jeg ikke prøvd nei Mustrum Ridcully.
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 27.05.2020 11:41    Post subject: Reply with quote

Aristoteles wrote:
Å gi råd om at Forren burde latt være å sette seg i en posisjon der han hadde adgang til penger gir ingen mening. Det blir som å si at en alkoholiker burde skjønt at han ikke burde være i nærheten av alkohol.


Nei, det er en feil sammenligning. Han er ikke pengeavhengig, han er spillavhengig. Jeg forventer ikke at han skal holde seg unna nettpoker ved å bare magisk kvitte seg med en avhengighet, men det er ingen automatikk i at han dermed må tilrane seg andres penger for å finansiere det.

Det går an å være alkoholiker uten å rane Vinmonopolet, for å si det sånn. Det er ikke det samme som å be noen om å "tenke annerledes".
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 27.05.2020 12:20    Post subject: Reply with quote

Nja, men dette er jo samme sak som at narkomane begår vinningskriminalitet for å finansiere misbruket sitt. I en situasjon der de må velge mellom å følge lov, rett og moral og å få tilgang til rusmiddelet sitt så vinner rusmiddelet - vel, kanskje ikke alltid, men ofte. Fordi de er avhengige. En alkoholiker som ikke lenger klarte å tjene, låne eller få de nødvendige midlene til å skaffe seg alkohol ville ikke nødvendigvis ha ranet Vinmonopolet, men de ville definitivt ha forsynt seg fra barskapet ditt dersom de trodde det ikke ville bli oppdaget. Og det er jo en mye mer treffende sammenligning med hva Forren har gjort.

Men avhengigheten unnskylder jo ingenting. Det er en sykdom - ja - men rusavhengige straffes for sine forbrytelser på linje med de som ikke har den grunnen. Jeg synes likevel det er en usedvanlig dårlig avgjørelse av ...ja, sikkert egentlig medspillerne, å la en fyr de vet har problemer med spilleavhengighet og penger sitte i en situasjon der han kontrollerer fellesmidler av en viss størrelse.

Denne saken er sånn ellers et lite mareritt. Her må man velge om man skal støtte fotballklubben Moldes tolkning av rett og galt, moral og rett, eller støtte Vegard Forren flankert av to blad Mauseth sin sak. Det er som å se en fight to the death mellom Hitler og Mengele.

Jeg tror kanskje det mest allmennyttige og gledesspredende på sikt er å se Molde trekke seg selv ytterligere gjennom gjørma på et tidspunkt der media allerede begynner å ta konsekvensen av at de er en drittklubb. Så får vi kanskje også gleden av å se Forren insistere på å fullføre kontrakten med klubben, alternativt at han får en sluttpakke han kommer til å bruke på å finansiere ny travpark på Fannrem (og utenlandske spillselskaper), mens den egentlige taperen er Bjørn Rune Gjelsten, som må betale for moroa. Det er ganske gøy.

SÃ¥: Heia Vegard Forren. MÃ¥tte idiotien aldri stoppe.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 27.05.2020 14:09    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Jeg synes likevel det er en usedvanlig dårlig avgjørelse av ...ja, sikkert egentlig medspillerne, å la en fyr de vet har problemer med spilleavhengighet og penger sitte i en situasjon der han kontrollerer fellesmidler av en viss størrelse.


Eller så er det en rolle Forren, som en av de eldste og mest erfarne i den spillergruppa, tok på seg to år på rad etter returen fra England uten veldig mye diskusjon. Hvem vet.

Kanskje burde diskusjonen i media ha dreid seg mindre om eksempelet Forren, og mer om man burde ha sett litt på sammenvevingen mellom pengespill og fotball. Jeg leser at det anslås at minst én spiller i hver Eliteseriegarderobe er spilleavhengig - det er ganske trist så lenge ulike gamblingselskap er hovedpromotør for en rekke ligaer og fotballsendinger rundt omkring, og tidligere profiler stiller opp som "ambassadører" for bettingselskapene så snart skoene står på hylla.

For å videreføre sammenligningen med alkohol: Hvis en betydelig andel fotballspillere var alkoholikere, ville man ha reagert hvis spillere fra Vinmonopolligaen stilte opp på reklame før kampen der de kastet nedpå shots og klappet hverandre på skuldrene?
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 27.05.2020 15:38    Post subject: Reply with quote

Humma wrote:
Eller så er det en rolle Forren, som en av de eldste og mest erfarne i den spillergruppa, tok på seg to år på rad etter returen fra England uten veldig mye diskusjon. Hvem vet.


Dét er nok helt sikkert riktig, men her synes jeg spillergruppa altså burde ha tatt større ansvar, for det at Forren var/er i overkant glad i pengespill er like lite hemmelig både i Molde by og i spillergruppa som tilsvarende laster hos RBK-spillere har vært her i byen. Så da nominerer man rett og slett noen andre.

Men som du sier, det er ikke sikkert spillerne egentlig regner dette som noe problem. Om én spiller i garderoben er spilleavhengig så er det sikkert fem som tripper på tå ubehagelig nært diagnosen, og som bare trenger en liten trigger for å ramle helt utpå. Og enda mange flere som har som kostbar hobby å sette penger på det ene og det andre. Kanskje er det mange i fotball-Norge som kan ha godt av den påminnelsen.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Aristoteles
Veteran


Joined: 25 Nov 2006
Posts: 2760

PostPosted: 27.05.2020 15:54    Post subject: Reply with quote

Humma wrote:
Aristoteles wrote:
Å gi råd om at Forren burde latt være å sette seg i en posisjon der han hadde adgang til penger gir ingen mening. Det blir som å si at en alkoholiker burde skjønt at han ikke burde være i nærheten av alkohol.


Nei, det er en feil sammenligning. Han er ikke pengeavhengig, han er spillavhengig. Jeg forventer ikke at han skal holde seg unna nettpoker ved å bare magisk kvitte seg med en avhengighet, men det er ingen automatikk i at han dermed må tilrane seg andres penger for å finansiere det.

Det går an å være alkoholiker uten å rane Vinmonopolet, for å si det sånn. Det er ikke det samme som å be noen om å "tenke annerledes".



Om man er spillavhengig er man også pengeavhengig. En spillavhengig som går tom for penger vil skaffe seg penger på en eller annen måte nettopp fordi han er avhengig. Spillingen er ikke et rasjonelt og frivillig valg. Det er sykdom.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 27.05.2020 17:15    Post subject: Reply with quote

Å sitte støtt og stadig med spilleautomat på mobilen trenger nødvendigvis ikke å fyre av alarmklokker om at botskassa er i fare. Veldig menneskelig å tenke at "det gjør han da vel ikke!".

Ikke uvanlig at en klarer å skjule symptomer på den type selvskading for selv sine nærmeste dersom en skammer over det en gjør. Det at du ikke klarer å slutte med det gjør det bare verre.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8924
Location: Rosenborg

PostPosted: 27.05.2020 18:33    Post subject: Reply with quote

Det starter jo gjerne som en ren spillavhengighet, hvor man ganske kjapt begynner med en slags "bare en gang til" rasjonalisering ovenfor seg selv. Testet selv digitale flax-lodd på norsk tipping for noen år tilbake, og merket at den "bare et lodd til" følelsen kom ganske kjapt, så jeg kan utvilsomt se for meg hvordan folk havner i uføre.

Etterhvert, når man har begynt å tape en del penger, så vil jeg tro det kanskje bikker mer mot der at man tror/håper at man skal fikse økonomien sin gjennom å spille mer. Selv om man er gira etter å vinne penger, så vil jeg ikke kalle det pengeavhengighet dog. Det handler vel mer om en desperasjon etter å rette opp et overforbruk som etterhvert får drastiske følger.
Back to top
View user's profile Send private message
Coma
Junior


Joined: 22 Mar 2015
Posts: 40

PostPosted: 28.05.2020 00:21    Post subject: Reply with quote

Bukowski wrote:
Får han fortsette, er det jo godt mulig at Eva-Brit tar det som en personlig seier og får en selvtillitboost (om mulig) som medfører flere spinnville uttalelser som får enhver moldenser til å mentalt grave seg ned i skam. Det vil være fint.

Rent sportslig kan jeg ikke skjønne annet enn at klubben trenger Forren fra start av, forsvaret består vel nå av Gregersen, Bjørnbak, Haraldseid, Haugen og 3-4 unggutter?


Molde har fått tilbake Stian Gregersen(25) etter utlån til Elfsborg og Martin Ove Roseth(21), som var på utlån til Sogndal i fjor. Vi har Martin Bjørnbak(28 ), og Fredrik Sjølstad(26) på stopperplass. Høyre back Kristoffer Haraldseid(26) og John Kitolano(20), på venstresiden Kristoffer Haugen(26) og Marcus Holmgren Pedersen(19). Det blir ingen krise uten Forren, som sammen med Ruben var mest brukte midsstoppere i fjor. Men det er likevel stopperplassen det er knyttet mest spenning til i år. Du skal heller ikke se bort i fra at en islandsk stopper(25) kommer inn portene om Forren blir historie på Aker Stadion. Men håper klubben tar ansvar og viser handlekraft basert på fakta. Forren er en fin fyr.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 28.05.2020 00:33    Post subject: Reply with quote

For vår steinalderhjerne så vil det å betale tilbake i framtiden anses som noe trivielt, det ordner seg, men det er krise hvis du ikke kan få belønningen din nå straks og med en gang. De fleste av oss går ikke på verre smeller rent økonomisk av sånt enn at en kanskje må kutte i forbruk her og der, det blir grandiosa kjøpt når det har vært lokketilbud istedenfor hjemmelevering fra Peppes, og det takler vi stort sett fint.

Så er det de som virkelig havner i trøbbel, og da er det fort liv som ødelegges.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11  Next
Page 6 of 11

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb