English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK3 2020

 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 11.07.2020 23:31    Post subject: RBK3 2020 Reply with quote

Kan noen her bekrefte at det stemmer at RBK stiller med RBK3 i 4 divisjon i år?

Har i så fall gått meg helt hus forbi.

Ser at RBK3 står oppført på 4 div avdeling 1 i Trønderlag. Tabellen på Wikipedia er bare 12 lag og ikke oppdatert på en stund, mens på Fotball.no nå så står RBK3 oppført som ett av 13 lag og kampprogram ligger ute, med seriestart hjemme mot Heimdal 7 august, hvis bredden får spille igjen innen den tid.


Hvis det derimot viser seg å være en merkelig feil så får man barne fjerne denne tråden.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 13.07.2020 17:49    Post subject: Reply with quote

Det var snakk om at et seniorlag ekstra skulle kompensere for manglende NTF-serier, ja.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 13.07.2020 20:20    Post subject: Reply with quote

Morsomt det i hvert fall. Så får vi se hvordan det går Vet ikke om de selv har kommet frem til en konklusjon om hva som er best, mer juniorfotball eller om seniorfotballen er best.

Husker jo at RBK3 bøttet inn mål og klarte seg minst like godt i 4 div som de har gjort i juniorseriene de senere årene.

Sist de spilte var 4 div 2014, da vant de jo serien med 10 poeng og scoret 90 mål på 22 kamper. Men det var vel da de ble bestemt lagt ned, da RBK2 rykket ned til 3 div. Nå har vel nivået gått bitte litt opp siden 3 div har færre lag men tror nok de kan gjør det bra der.

I 3 div har de ikke noe å gjøre, men jeg tror det er like greit å ha et lag i 4 div fremfor å kun spille juniorfotball for de juniorspillerne som er yngst og ikke får slippe til mye på RBK2.
Back to top
View user's profile Send private message
Buss
Senior


Joined: 16 May 2019
Posts: 189

PostPosted: 14.07.2020 07:04    Post subject: Reply with quote

Jeg tenker at det må være høyere nivå i G19, 0.div enn i 4.div senior. Det er jo ikke fysikken 15/16-åringene først og fremst skal matches på.
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2489

PostPosted: 15.07.2020 20:42    Post subject: Reply with quote

Vegard2711 wrote:


Husker jo at RBK3 bøttet inn mål og klarte seg minst like godt i 4 div som de har gjort i juniorseriene de senere årene.
.


MÃ¥ ikke sammenligne 2014 4.div. med dagens divisjon.

PÃ¥ den tiden bestod 2. div. av 8 avdelinger. og 3. div 22 eller 23 avdelinger i norge. (12-14 lag per avd.)

Nå består 2.div. kun av 2 avd. og 3.div. er nå nasjonal serie med 6 avdelinger. Totalt 8 avdelinger.

Mellom 60% og 70% av 3.div. lagene på den tiden er nå i 4.div.

De beste 15-16 åringene(gutte-lagene) har null sjans mot topp lagene i dagens 4.div. Mulig de klarer seg godt mot lag fra midten og ned i avdelinger i trøndelag og nordover i norge. På Østlandet hvor topp og bunn er mer jevnt i 4.div. vil jeg tro guttelagene faktisk vil slite med å holde seg i divisjonen.

Det har vært gjort noen forsøk ved treningskamper at g16 vif, lyn og godset har møtt midt på treet lag i dagens 4.div. og de har virkelig slitt. Og det er lag som spiller jevnt over mot guttelagene fra rbk og molde - spesielt junior nivået.

Og som påpekt av noen andre her så har de fleste 15-16 manglende fysikk sammenlignet med seniorer. Etter min egen mening mener jeg de heller ikke skal matches noe særlig grad mot seniorer og trener på basisferdigheter og hurtighet i spill.
Husker for rundt 25 år siden så "pleide" 15-16 åringene som var mest utviklet fysisk få komme på kretslag og i rosenborg i trøndelag. Hva med de som får fysikk først når de er i militæralder eller etter, og likevel har blendende basisferdigheter og teknikk?

Vanskelig å si en fasit, men jeg tror at så tidlig som 15-16 år så har de aller fleste best av å konkurrere med hverandre. Dagens 4.div. blir for tøft og heseblesende. Så får det heller være noen unntak for regelen... (det er vel slik la masia, ajax akemidet, og akademiet til manchester united fungerer?)
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 15.07.2020 21:34    Post subject: Reply with quote

I 2014 bestod 2. divisjon av 4 avdelinger. Forrige gang 2. divisjon bestod av 8 avdelinger var i år 2000. I dag er det 2 avdelinger.

3. divisjon hadde 12 avdelinger i 2014. De hadde 24 avdelinger senest i 2010. I dag er det 6 avdelinger.

4. divisjon i dag er 22 avdelinger. Det var 26 avdelinger i 2014.

Så selv om 4. divisjon i dag er sterkere enn det var i 2014, er det ikke i nærheten av like voldsomt som du beskriver det.

Så det er altså 2 avdelinger mindre i 2. divisjon og 6 mindre avdelinger i 3. divisjon. Totalt 8 avdelinger mindre i de to divisjonene, som vil si at antall lag er halvert. 112 lag (basert på 14 lag per avdeling) har havnet lengre ned i seriesystemet, og ifølge wikipedia er det 275 lag i 4. divisjon 2020 (sist oppdatert november/desember 2019 så ikke 100% troverdige tall). Altså utgjør lag som i 2014 var i 2. divisjon og 3. divisjon ca 40% av dagens 4. divisjon.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 15.07.2020 22:06    Post subject: Reply with quote

4 Div har blitt tøffere ja, og akademiet til RBK har færre spillere enn før, men så skal man heller ikke glemme at mens man hadde RBK3 så holdt de seg jo bra i 3 div hvert eneste år, før de fikk en dårlig sesong og rykket ned i 2013. De feide så gjennom 4 div og ville vært i 3 div igjen om RBK2 ikke hadde rykket ned (som førte til at RBK3 ble lagt ned)


Så må det sies at det er jo ikke 15-16 åringer som kommer til å spille så mye. Det er fortsatt mange spillere som er i alderen 17-19 i RBK nå. For det ble jo beholdt 7 overårige spillere fra forrige sesong (ikke medregnet Brattbakk), slik at store deler av startelleveren til RBK2 vil være overårige spillere i forhold til junioralder og at det i tillegg trolig blir noen flere spillere fra A-laget av og til. Dermed vil få spillere som fortsatt er juniorer få slippe til for RBK2.

I første serierunde for RBK2 var det 3 juniorer fra start, og ytterligere 3 fikk innhopp fra benken. Men RBK har ytterligere 19 spillere som er i junioralderen (født 2001 til 2003).

Dermed så vil jo det være juniorlaget til RBK som vil spille for RBK3. Det laget som normalt ville spilt i G19 NM. De beste av de beste spillerne i akademiet til RBK, som altså fortsatt er i junioralder og ikke er overårige.

Sånn sett så tror jeg det er bra at de får spille voksen fotball, for om de ikke klarer å spille for RBK3 i 4 Div, så klarer de ikke å spille for RBK2 i 2 div.
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2489

PostPosted: 16.07.2020 12:38    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:

Så selv om 4. divisjon i dag er sterkere enn det var i 2014, er det ikke i nærheten av like voldsomt som du beskriver det.


Stemmer. Poenget er at gamle 2.div. er det samme som dagens 2.div og 3.div. tilsammen. Det er like stort spring fra dagens 4.div til 3. som fra 3.div. til 2. i 2000. Det ble gradvis endret slik du beskrev fra wikipedia/nff og ikke like bombastisk som jeg beksrev det.

Men jeg står helt fast på at et g16 lag ikke har noe å stille opp mot et over godt middels 4.div. lag. Mulig det er kun 3-4 gode lag pr. avd. i trøndelagskretsen. Og skal sies jeg ikke har fulgt så godt med da jeg bor i skedsmo-området utenfor oslo.

Se en kamp eller treningskamp neste gang g16 laget i kretsen eller rbk møter et over middels godt 4.div lag. For 15-20 år siden pleide de å ha noen treningskamper. Her nede gjør de det omtrent hver vinter og g16 laget henger med i starten men mangler ofte pondus og erfaring, og blir ofte utspilt.

Hvis man absolutt skal ha et g16 lag i 4.div. er det min store frykt at talentene som blir plukket opp av rbk blir de som er tidlig fysisk utviklet og ikke de som har intresse og ambisjoner med å legge ned 2-3 timer treningsarbeid hver dag og som gradvis utvikler en god fysikk.


Et godt eksempel var et toppet g16-laget til Skedsmo som var et av norges beste guttelag i 2017 sesongen og møtte lsk kvinner i en treningskamp for 2 år siden februar 2018. LSK kvinner vant 7-3.

https://www.nordlys.no/tr...5-91-10345
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 16.07.2020 12:53    Post subject: Reply with quote

Nå blir det heldigvis ikke sånn, da RBK3 blir kamparena for juniorene og ikke guttespillerne. De som skal spille for RBK3 i år er de som skal spille for RBK2 neste år, så da er det bra å venne seg til en mer fysisk fotball i år.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.07.2020 18:33    Post subject: Reply with quote

- Sånn som det ser ut nå, tror jeg at det kan være en bra idé. Vi har ikke så mange andre kamper til ungguttene, forklarer Mikael Dorsin til rbkweb.no.

Les mer: Melder på lag i 4. divisjon

Så gjenstår det å se om myndighetene tillater serieåpning på Charlottenlund allerede 12. august.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 07.08.2020 14:11    Post subject: Reply with quote

Da ser det ut til at dette var fåtnyttes. Ser ikke ut til å bli noen breddesesong i år.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb