English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2021
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Babajide David Akintola
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 18, 19, 20  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Standarn Nietzsche
Veteran

PostPosted: 04.09.2019 09:09    Post subject: Reply with quote

Jeg ser virkelig ingen grunn til at vi skal legge penger på bordet for Akintola. Av det han har vist hittil (til og med fått en haug med kamper) er jeg langt ifra positiv til et kjøp. Mener han var god i Haugesund, men egentlig ikke sett mye av det samme i Rosenborg. Utenom noen CL-kval kamper synes jeg han har vært helt ekstremt gjennomsnittlig der hans største forse er å jobbe hardt (dette er sammenlignet med Helland). Han har riktignok bra hurtighet og evne til å føre ball i god hastighet, men, som Ratatosk er innom, kommer dette mest til syne i Europa-kamper, ikke ES.

Men en god ving trenger også å være en god dribler, legge gode innlegg og klare skyte hardere enn det jeg gjør med venstre (er høyrebent og nesten ikke spilt fotball på flere år). Jeg synes han har slitt med å komme seg forbi backene i ES. Skuddene hans er som løse tilbakespill til keeper. Har han enda slått et innlegg som har truffet medspiller? I tillegg har han i flere tilfeller tatt helt feil avgjørelser i angrep (og forsvar forsåvidt).

Han er i tillegg utlending og vil ta opp en plass på utlendingskvoten. Disse plassene burde å til spillere som forsterker oss (eller store talenter). Det synes jeg ikke Akintola gjør. En grei spiller, men ikke noe å bruke millioner eller kvoteplass på.
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Veteran

PostPosted: 04.09.2019 09:38    Post subject: Reply with quote

Jo men var han egentlig god i Haugesund da eller var han en YEDL? Dvs "spennende spiller i annen norsk klubb som viste seg å ikke holde vårt nivå alikevel".

En finfin erstattning for Levi all den tid de har akkurat like lite sluttprodukt (nei Levis sleivspark teller ikke). Ingen av de er gode nok for oss.
Robin
Rutinert

PostPosted: 04.09.2019 09:38    Post subject: Reply with quote

Håper for all del man ikke henter ham permanent. Og merkelig, veldig merkelig, at han blir brukt så mye. Brukt enten Helland eller bruk de unge talentene. Han virker jo ute av stand til å forsere en eneste back i eliteserien eller slå et dugelig innlegg.

Han har fart, men mangler så og si alt annet.
Back to top
zaphod81
Legende

PostPosted: 04.09.2019 09:50    Post subject: Reply with quote

Det er ikke helt sant. Akintola har bra duellstyrke i og utenfor begge boksene, bra fart, bra arbeidskapasitet og bra grunnteknikk. Mangler fot, og mangler oversikt på siste tredel. Der Levi hadde veldig lite som understøttet de (litt tvilsomme) offensive kvalitetene, har Akintola en del kvaliteter som laget potensielt kan dra nytte av selv om han selv ikke er så produktiv.

Akintola ble nok hentet for å være en sidespisstype som ligger mer sentralt i banen enn han gjør nå, med tanke på Hornelands skissering av tenkt spillemønster i starten av året - det var jo backene som primært skulle være breddeholdere, mens begge kantene skulle spille mer på innsiden. Når han så seg nødt til å legge om spillestilen var ikke Akintola lenger den skreddersydde spilleren, det ferdigutviklede eksempelet, han skulle være, og han sliter med å være truende i ytterste korridor.

Men han velges fortsatt, fordi han er mye bedre defensivt enn Helland, og har større fart og duellstyrke enn både Helland og De Lanlay, noe som har vært ekstra viktig i E-cupkvalifiseringen. Det som ofres er egentlig Hellands offensive kvaliteter, og de må jo selv ihuga Pål-fans innrømme har vært ...ustabile de siste årene. Jeg tror dog Ceide er en trussel mot Akintolas posisjon i større og større grad framover, litt avhengig av hvordan han løser det defensive.
Back to top
Mustrum Ridcully
Veteran

PostPosted: 04.09.2019 10:04    Post subject: Reply with quote

Jo, men så lenge Ceïde ikke tar ballen og spurter mot eget mål så er han jo allerede der bedre defensivt enn Helland, som jo som kjent er verdens største juksemaker pipelort når det gjelder å jobbe hjemover. Det er jo bare siste versjon av Steffen "Burger" Iversen som har gitt mer faen i den defensive jobbinga hos oss.

Horneland prioriterer nok Akintola så lenge han er her, han er av den defensive skolen uansett hvordan man vrir og vender på det. Jeg mener at Ceïde må satses på nå, det er ikke noe å tenke på engang, så får han heller drilles litt mer i det defensive om det trengs.
Lillhammring
Senior

PostPosted: 04.09.2019 10:06    Post subject: Reply with quote

Usikker på om Akintola egentlig er god nok til at vi bør kjøpe han ut, dette kommer selvsagt an på prisen også. Jeg lurer bare på hva alternativet er, det finnes helt sikkert bedre spillere til en rimeligere pris, men jeg er skeptisk til hvorvidt SIB klarer å hente noe bedre og rimeligere. Han har ikke akkurat vist at han håndterer spillerlogistikk. Akintola er vesentlig bedre enn mye annet rart SIB kan dra opp av hatten...
senador
Legende

PostPosted: 04.09.2019 10:14    Post subject: Reply with quote

Jevotovic og lignende spillere er en mye bedre i RBK enn Akintola. De er mye mer målfarlig og kan faktisk hamre inn et mål mot Sporting og lignende. Det gjør ikke Akintola.

Vi har kun Søderlund, Konradsen og Mike på en god dag som kan score mål etter spill. Elendig!
Back to top
Tony
Junior

PostPosted: 04.09.2019 10:38    Post subject: Reply with quote

Han har blitt flinkere til å holde siden. Fram til relativt nylig trakk han veldig mye inn mot midten og vi spilte uten kant. Ikke overraskende da han egentlig er midtspiss. Dette og defensiv jobbing til tross - han er ikke den spilleren vi trenger - så sant at han ikke plutselig forstår hvordan å spille rosenborgkant. Alt kan skje. Metusalem ble over 900 år.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Kaize
Proff

PostPosted: 04.09.2019 10:59    Post subject: Reply with quote

Tony wrote:
Metusalem ble over 900 år.

Derom strides vel de lærde også når det gjelder at alt kan skje.
Men at Akintola blir bedre for oss ettersom han blir mer trygg i rollen er det lov å både håpe og tro.
bunkersct
Junior

PostPosted: 04.09.2019 11:18    Post subject: Reply with quote

Jeg syns vi kan legge inn et bud på Totto Dahlum, det var høyre-vingen sin det.
Back to top
Knurt Rotleifsen
Junior

PostPosted: 04.09.2019 11:53    Post subject: Reply with quote

Grunnen til at Hedenstad i det siste har sett ut som en brukbar høyreback, er jo mye av Akintolas fortjeneste. I en av de siste kampene la jeg merke til at Akintola skjermet ball utover dørlinjen til 5-meter for oss. Når så dere høyre ving gjorde det sist? Han har en del å gå på med riktige valg/samhandling i angrep, men med riktig coaching bør det kunne rettes på?
zaphod81
Legende

PostPosted: 04.09.2019 12:04    Post subject: Reply with quote

Kom gjerne med eksempler på det motsatte, men de der offensive spillerne som ikke har blikket for de riktige valgene, medspillerne, når de bør skyte og når de bør slå inn, de blir veldig sjelden mye bedre over tid med mindre de er veldig unge. Tonnevis av eksempler på spillere 'alle' mente ville bli Norges eller verdens beste spillere når de bare knakk den koden - er det noen som husker Brasil- og FM-helten Denílson, driblekongen?

Her til gards er både Skjelbred og Levi eksempler på dette. Gud bedre så gode de skulle bli offensivt, hvis de bare begynte å gjøre de riktige tingene offensivt.

Akintola yter jo mer hjelp til Hedenstad enn de andre, men hovedæren for at han nå ser brukbar ut totalt skal han ha selv, for å ha løftet nivået på de offensive dødballene sine veldig mye. Vi kan jo tåle en litt defensivt sløv og rufsete back (for det er han) så lenge han er en ressurs offensivt og får hjelp av våknere spillere i nærheten (Tore, Mike, Akintola) når han sovner.
Back to top
Pappelg
Veteran

PostPosted: 04.09.2019 12:20    Post subject: Reply with quote

Jeg er litt enig der kjenner jeg. Altså, jeg hadde stor tro på Akintola, og han bidrar veldig mye på banen ellers. Men det er avgjørende, spesielt i Europa, at man klarer å ta de rette valg, score på sjansene, og treffe med innleggene til rette spillere.

Når han nå i løpet av sesongen ikke har blitt noe som helst bedre på akkurat dette, så er jeg voksende tvilsom til hans mulige utvikling på de områdene.

Men kanskje trenerteamet klarer å fikse ham på dette. OM de klarer det så har vi gull. Men det er vel lettere å trene opp kvalitet på skudd og innlegg enn å trene opp å ta de rette valg.

Han skulle fått egen-opplæring med det VR opplegget Ødegaard brukte i treningspausene. Kanskje det hadde hjulpet, bra alternativ for å lære seg å ta de rette valg. Men har man ikke oversikt og blikk for spill så har man det kanskje ikke?

Håper på at han blir bedre dog for ellers er han veldig god.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 04.09.2019 12:29    Post subject: Reply with quote

Det er en balanse greie også da. At Akintola bidrar så mye defensivt gjør oss også mer robuste defensivt. Tror det kunne sett adskillig styggere ut der ute på høyrebacken om Helland hadde spilt i EL f.eks, og Hedenstad i større grad hadde vært overlatt til seg selv defensivt.
josinho
Veteran

PostPosted: 05.09.2019 14:15    Post subject: Reply with quote

Dommen fra NFF må da snart komme for både Akintola og Jensen....? Spent på antall kamper.....
Back to top
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 05.09.2019 14:53    Post subject: Reply with quote

Knurt Rotleifsen wrote:
Grunnen til at Hedenstad i det siste har sett ut som en brukbar høyreback, er jo mye av Akintolas fortjeneste. I en av de siste kampene la jeg merke til at Akintola skjermet ball utover dørlinjen til 5-meter for oss. Når så dere høyre ving gjorde det sist? Han har en del å gå på med riktige valg/samhandling i angrep, men med riktig coaching bør det kunne rettes på?

Dersom man kjøper en ving som har som sin beste egenskap å få backen til å se god ut, da synes jeg at man må revurdere kriteriene for spillerkjøp!
Back to top
Zarm93
Veteran

PostPosted: 05.09.2019 15:00    Post subject: Reply with quote

Jensen får garantert to kamper, som er forholdsvis vanlig når det gjelder alvorlig brudd på spillereglene (med mindre det er andre spesielle omstendigheter som må vurderes).
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 05.09.2019 15:10    Post subject: Reply with quote

Er det ikke 3 minst på direkte rødt?
h b
Veteran

PostPosted: 05.09.2019 15:10    Post subject: Reply with quote

Ratatosk wrote:
Knurt Rotleifsen wrote:

Dersom man kjøper en ving som har som sin beste egenskap å få backen til å se god ut, da synes jeg at man må revurdere kriteriene for spillerkjøp!

Hysj, tror SIB sin plan er å lure en kjøper til å tro at Hedenstad er god og verdt noen millioner. Trenger en klubb som ikke har sett Rosenborg i første halvår, så er vi i mål med salget.
Zarm93
Veteran

PostPosted: 05.09.2019 15:33    Post subject: Reply with quote

Kamerat Ola wrote:
Er det ikke 3 minst på direkte rødt?

Nei.
To gule kort gir som regel en kamp.
Frata en åpenbar scoringsmulighet gir som regel bare en kamp.
Bruk av fornærmende, krenkende eller grov språkbråk/gestikulering er som oftest bare en kamp.
Alvorlig brudd på spillereglene er stort sett to kamper.
Voldsom opptreden 3+ kamper.

Også er det naturligvis mulig at man kan få flere kamper grunnet andre faktorer, alt ettersom hva dommeren skriver i utvisningsrapporten (protester, nekter å forlate banen osv.)
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 05.09.2019 15:47    Post subject: Reply with quote

Tipper at Jensen får to kamper. Taklingen var nok det som kalles for voldsom et eller annet, husker ikke ord lyden helt i regelverket. Den slaglignende bevegelsen til Akintola gir kanskje ikke mer enn minimumsstraffa for slikt; to kamper. Slaget er ikke farlig, skader ikke motspillere og skjer i en slags duell om ballen.
Back to top
zaphod81
Legende

PostPosted: 05.09.2019 15:51    Post subject: Reply with quote

Hvordan var det her; Coly fikk 3 og Bamba 4 kamper? Da tror jeg Akintola slipper med to, for det han gjør kan ikke sammenlignes med de to overfallsaktige situasjonene som fort kunne gitt alvorlig personskade. I motsatt tilfelle bør vi anke på rent prinsipielt grunnlag.

Ser forresten at det var Rohit Saggi som dømte den Coly-kampen også, og det var jo så vidt jeg husker en kamp med ganske høy knotteføring generelt. Spørs om ikke Saggi bør revurdere litt hvordan han opptrer i rollen som kampleder når det tydeligvis skeier ut.
Back to top
Zarm93
Veteran

PostPosted: 05.09.2019 15:59    Post subject: Reply with quote

Spørsmålet er jo om hvorvidt NFF definerer det som alvorlig brudd på spillereglene (siden det er kamp om ballen) eller om de synes at brutaliteten i det er såpass stor at den likevel går under voldsom opptreden (som er normalt forbeholdt situasjoner hvor det ikke er kamp om ballen).
Ender de opp på førstnevnte, så får Akintola to kamper. Blir det sistnevnte, så blir det fort 3-6 kamper.
Back to top
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 05.09.2019 16:08    Post subject: Reply with quote

Hvis Akintola får flere kamper enn Bamba, da forstår jeg lite. Mener den episoden til Bamba er mye styggere! Ligger oppå en spiller, og albuer han rett i ansiktet, når ballen er en helt annen plass.
Back to top
O-Rex
Veteran

PostPosted: 05.09.2019 17:00    Post subject: Reply with quote

Fisketjønn i NFF sa de skulle diskutere episoden med Akintola sist mandag. Men la til at det skal MYE til å dømme i etterkant når det er episoder dommeren har vurdert og dømt i, selv om han ikke har sett hvor alvorlig det var. Var ganske mange episoder i kampen der de burde dømme på i etterkant i den kampen i så fall. Er jo en VIF-spiller som da kan/bør få 1,5 rødt kort.

Vedder en tallerken cornflakes på at det ikke blir noe.

Last edited by O-Rex on 05.09.2019 20:33; edited 1 time in total
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 18, 19, 20  Next
Page 15 of 20

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2021 RBKweb