English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Årsmøte 2021
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 05.03.2021 08:47    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
Flott at medlemmene tar affære. Vi er så stole av at vi gjør det moralsk riktige. Alle er flinke og får dekket sitt moralske behov før man går hjem og heier på Man City i sofaen og legitimerer sportsvasking med å bidra til penger og seertall til noe man absolutt burde boikottet.


Fin tanke. Om man ikke kjemper for alt som er riktig samtidig, er det bare teit å bry seg om noe i det hele tatt. Jeg får kutte støtten jeg gir til Røde Kors, da jeg ikke samtidig gir til Care, SOS Barnebyer og Kirkenes Bymisjon, samt jevnlig kjøper varer laget i Kina. Jeg har heller ikke involvert meg nevneverdig i kvinneundertrykking i Brunei eller dårlig dyrehold i Burkina Faso.

Typisk norsk, sier du. Javel, men jeg registrerer at de fleste andre land også ser på Premier League, men hittil har ingen av dem støttet boikott av Qatar-VM.

Du er jaggu en pussig skrue. På grensen til sykelig opptatt av valg og medlemmenes stemmer i klubben, men uten å være medlem selv. Og så forsøker du å pisse i brønnen ved å gjøre et godt initiativ til nærmest noe negativt, fordi folk antageligvis har elementer i livet sitt som ikke er like moralsk høyverdig.

Lett å kjefte på hva andre gjør når man har fratatt seg selv ansvaret for å gjøre noe som helst, si.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2488

PostPosted: 05.03.2021 08:52    Post subject: Reply with quote

De som allerede ligger 6 fot under bakken, låst fast til rullestol eller må gå på krykker resten av livet vil nok ikke få det bedre. Men at FIFA vil inkludere ordet "etikk" ved neste anbudsrunder er vel ikke til å stikke under en stol.

Ja, det ender som oftest opp i mye dobbelmoral, men et sted må man starte. Korrupsjon er en ting men når folk helt åpenlyst dør og lever i sin egen møkk som følge av en arbeidsgiver er det høyst på tide å ta affære. Qatar-mesterskapet tar på en måte kaka sammenlignet med russland, sør-afrika og brasil.
Skal vel ikke glemme det første ramaskriket når det gjelder qatar da Qatar Airways ble draktsponsor til Barcelona. Barcelona som gjennom årtier ikke har hatt reklame på sine drakter, og kun hadde gratis Unicef-logo på drakta som plutselig gikk til Qatar som er det motsatte av Unicef. Det var mange katalanere og spanjoler som satte kaffen i vrangstrupen den gang. I dag har hele Spania araberne i vrangstrupen og det er mer eller mindre innført boikotter i landet. Likevel har araberne valgt beholde og øke investeringene i landet... Mulig det er det eneste positive Josep Maria Bartomeu har gjort i barca, å droppe avtalen med qatar airways grunnet økonomiske pumpingen av fotballen og etikken som følger med. Nei, det er ikke bare Norge som følger med.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 05.03.2021 09:48    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
senador wrote:
Flott at medlemmene tar affære. Vi er så stole av at vi gjør det moralsk riktige. Alle er flinke og får dekket sitt moralske behov før man går hjem og heier på Man City i sofaen og legitimerer sportsvasking med å bidra til penger og seertall til noe man absolutt burde boikottet.


Fin tanke. Om man ikke kjemper for alt som er riktig samtidig, er det bare teit å bry seg om noe i det hele tatt. Jeg får kutte støtten jeg gir til Røde Kors, da jeg ikke samtidig gir til Care, SOS Barnebyer og Kirkenes Bymisjon, samt jevnlig kjøper varer laget i Kina. Jeg har heller ikke involvert meg nevneverdig i kvinneundertrykking i Brunei eller dårlig dyrehold i Burkina Faso.

Typisk norsk, sier du. Javel, men jeg registrerer at de fleste andre land også ser på Premier League, men hittil har ingen av dem støttet boikott av Qatar-VM.

Du er jaggu en pussig skrue. På grensen til sykelig opptatt av valg og medlemmenes stemmer i klubben, men uten å være medlem selv. Og så forsøker du å pisse i brønnen ved å gjøre et godt initiativ til nærmest noe negativt, fordi folk antageligvis har elementer i livet sitt som ikke er like moralsk høyverdig.

Lett å kjefte på hva andre gjør når man har fratatt seg selv ansvaret for å gjøre noe som helst, si.


Det er lett å dra medlemskortet. Jeg kan ikke være medlem selv om jeg gjerne skulle vært det.

Alt som er riktig? Det er jo ikke akkurat vanskelig. Slå av Premier League. Er det så vanskelig å føre samme linje der da?

Og igjen er vi sikker på at arbeiderne får det bedre av boikotten? Jeg føler ikke mange er særlig opptatt av det.
Back to top
View user's profile Send private message
Bagh
Proff


Joined: 11 Mar 2009
Posts: 376

PostPosted: 05.03.2021 10:01    Post subject: Reply with quote

Det er riktig å dra medlemskortet fordi det er medlemmene som får gjort noe på årsmøtet.
I år var det også en gylden mulighet for alle hvor hen du bor i Norge til å bli med på årsmøtet til Rosenborg, men jeg ser at du uteble igjen.
Back to top
View user's profile Send private message
Torbjørn
Veteran


Joined: 18 Jul 2005
Posts: 5183

PostPosted: 05.03.2021 10:24    Post subject: Reply with quote

BjarneS wrote:
Torbjørn wrote:
Enig med Thorstvedt: https://www.tv2.no/mening.../12466058/


Dette bør åpenbart være en del av ligningen, og er kanskje et aspekt som burde kommet frem tidligere. Samtidig så synes jeg at selv om bildet nyanseres så kommer man ikke bort fra at VM blir bygget av mer eller mindre ren slavearbeidskraft.

På den annen side så skal man være svært forsiktig med å blande inn politikk hver gang man skal diskutere mesterskap. Med henvisning til den saken som sto i adressa i dag om en som var homofil og svært kritisk til Quatar-VM (uten at jeg laster ham for det) så skulle vi heller ikke arrangert VM i Russland.

Og i neste instans så skal vi boikotte et land hvor Trump er president også står vi igjen med å spille kamper mot andre skandinaviske land i de valgperiodene de har sosialdemokratiske statsministre.

Men akkurat i denne saken så er jeg enig i at vi ikke bør delta.

Takk for et nyansert innlegg.
_________________
Nils Arne Eggen.
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 05.03.2021 10:35    Post subject: Reply with quote

BjarneS wrote:
Og i neste instans så skal vi boikotte et land hvor Trump er president også står vi igjen med å spille kamper mot andre skandinaviske land i de valgperiodene de har sosialdemokratiske statsministre.


Har et par bekjentre som så absolutt ALDRI skulle besøke "idiot-USA" mens "nazi-Trump" var president. Men å dra til Erdogans Tyrkia for å drikke seg fulle på billig Efes hadde de ingen moralske kvaler mot...
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3247

PostPosted: 05.03.2021 10:43    Post subject: Reply with quote

Torbjørn wrote:
Takk for et nyansert innlegg.


Takk det samme. Jeg synes jevnt over slike saker er vanskelige, men for meg så går grensen i denne saken ved at man mer eller mindre skamløst bruker slavearbeid til å bygge fotballstadionene VM skal spilles på.

tr0ndern wrote:
BjarneS wrote:
Og i neste instans så skal vi boikotte et land hvor Trump er president også står vi igjen med å spille kamper mot andre skandinaviske land i de valgperiodene de har sosialdemokratiske statsministre.


Har et par bekjentre som så absolutt ALDRI skulle besøke "idiot-USA" mens "nazi-Trump" var president. Men å dra til Erdogans Tyrkia for å drikke seg fulle på billig Efes hadde de ingen moralske kvaler mot...


Og det er nettopp dette som gjør at jeg som regel er svært skeptisk til å blande politikk og idrett. Det er alltid noen som roper svært høyt om sine hjertesaker nå (og får gjennomslag dersom de roper høyt nok). Litt av rollen til idretten de siste drøyt hundre årene har nettopp vært at man har møttes på tvers av politikk, tradisjon og kultur. Så jeg synes det er vanskelig å stemme for boikott, men når det er såpass klar forbindelse mellom slavearbeid og idrettsarrangementet så har man etter min mening passert en grense.
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2719

PostPosted: 05.03.2021 10:49    Post subject: Reply with quote

Det å anklage folk for å være hyklere eller dobbeltmoralske synes jeg er rimelig meningsløst. Det har liksom ingen nytte ved seg annet enn å score billige Internettpoeng. Vi er alle sammen dobbeltmoralske på et eller annet tidspunkt i livet.
Det har seg slik at det er noen saker som brenner mer for andre enn andre ting, og da får man heller diskutere den aktuelle saken fremfor å trekke inn alt mulig annet. Så får man heller stille seg spørsmål om hvorfor noen ting er viktigere enn andre på et senere tidspunkt.
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 05.03.2021 11:02    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
Jeg kan ikke være medlem selv om jeg gjerne skulle vært det.

Den var ny. Vi har jo sett diverse varianter av "jeg er tøff på internett, men kan ikke møte opp på årsmøtet fordi jeg bor i en brønn på Spitsbergen, men dere som skal ivei har værsågod å legge fram rabulismen min på mine vegne ellers er dere feige rotter", men jeg tror ikke jeg har sett "jeg kan faktisk ikke være medlem" før. Undrer meg på hvilke årsaker det kan være til at man ikke kan være medlem. Det er jo for eksempel ikke noe problem å være medlem av flere forskjellige idrettslag, så dét er ikke forklaringen.
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2488

PostPosted: 05.03.2021 11:12    Post subject: Reply with quote

Enig. Synes en grense passeres når makt utelukkende utøves på arenaer som er direkte tilknyttet verdensmesterskap, eller OL for den saks skyld som Norge og andre vestlige land har mulighet til å delta i. Å redde verden blir vanskelig, men noen steder må man starte. Og når Qatar misbruker folk så åpentlyst som de gjør for å arrangere et mesterskap som vi har mulighet til å delta i så må man si i fra. Tok et kjapt nyhetssøk rundt i EU og det er en bred diskusjon om man skal boikotte eller ikke - og alt koker ned til økonomi og redsel for replesalier med konsekvenser fra FIFA. BBC er vel kanskje den institusjonen som har vært flinkest til å dekke baksiden av prosessen...
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 05.03.2021 11:18    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:
Undrer meg på hvilke årsaker det kan være til at man ikke kan være medlem. Det er jo for eksempel ikke noe problem å være medlem av flere forskjellige idrettslag, så dét er ikke forklaringen.


Jeg sier selvsagt ikke at dét er saken her, det aner jeg ingen ting om, men det er faktisk mulig å ikke bli godkjent som søker til medlemskap:

RBK.no wrote:
En søker kan ikke tas opp som medlem uten at økonomiske forpliktelser til andre organisasjonsledd i NIF er gjort opp. For øvrig plikter ethvert medlem å overholde NIFs, dets organisasjonsledds, samt idrettslagets lover og bestemmelser.

_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 05.03.2021 17:50    Post subject: Reply with quote

En grei ting å tenke på her er at Bohinen boikottet en landskamp mot Frankrike i 1995 på grunn av atomprøvesprengning i sør stillehavet. Det hadde ikke så mye å si for Frankrike, men det ble faktisk lagt merke til internasjonalt. Det kan bety at neste gang noe sånt skjer så vil det bli stoppet tidligere
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 05.03.2021 21:28    Post subject: Reply with quote

Spørsmålet dersom det blir boikott er hva som skjer videre. FIFA har vel regler på at man må delta osv så det er jo nærliggende å tro at det blir en form for straff ved å ikke stille opp.

Ikke bare kan det bli økonomiske tap men man risikerer vel fort også utestengelse. FIFA har jo utestengt flere nasjoner før, da riktignok for mer alvorlige greier som korrupsjon og at de ikke har hatt orden i sakene (ironisk nok).

Så en boikott av VM/VM kvalik nå kan jo føre til at Norge blir utestengt fremover. Vet ikke hvordan dette vil være mtp FIFA turneringer og UEFA turneringer, men neste VM kan da fort bli uten norsk deltagelse i kvaliken og så er spørsmålet om det kan ha innvirkning på neste EM kvalik. Dette vil jo igjen føre til store økonomiske tap for Norge, og NFF uttalte vel selv at man kunne risikere å tape opp mot 100 mill bare i 2021. Da kan man tenke seg hvordan det vil være om man blir satt på sidelinjen i mange år fremover.

Får håpe dette blir undersøkt godt før man tar en avgjørelse. Dersom det ikke får konsekvenser for de kommende mesterskapene så føler jeg at det kan være veldig aktuelt med boikott. Men blir en boikott å føre til at Norsk landslagsfotball blir helt ødelagt i mange år fremover (som igjen fører til at toppfotballen og bredden lider) så må man spørre seg om det er verdt det.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 05.03.2021 21:40    Post subject: Reply with quote

Konsekvenser må man regne med, men det er også en potensiell følge av å bedrive nærmest sivil ulydighet. Målet er jo at mange nok og/eller store nok fotballnasjoner stiller seg bak, slik at det blir nytteløst for FIFA å bare sanksjonere mot alle og må se seg i speilet.

Igjen: Det er selvfølgelig en mulig utgang at vi blir stående alene og blir straffet hardt. På den andre siden kan vi starte en liten revolusjon som tvinger FIFA til faktisk etterfølge postulatene sine, og for den saks skyld et minimum av etisk (og juridisk) ansvar. Så får folk selv gjøre seg opp en mening om det er verdt det.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Page 5 of 5

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb