English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Molde FK 2021
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 03.07.2021 23:14    Post subject: Reply with quote

Nok en liten realitetssjekk, dette. Hvor ofte er det Eliteserie-profiler går til "kule" klubber og ligaer? Og så klarer jeg ikke helt å glemme Stig Torbjørnsens ord: Internasjonale klubber merker seg hvilket dekke spillere er best på.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Ståle
Veteran


Joined: 06 Aug 2009
Posts: 1177
Location: Trondheim

PostPosted: 28.07.2021 14:53    Post subject: Reply with quote

Siden Mannsverk tråden er stengt, tar det her. Sogn avis melder om at Molde betalte 20 mill for Mannsverk. Må vel være en slags rekord for overganger innad i Norge? Skjønner at RBK ikke var med helt inn her.

Kilde: https://www.tv2.no/sport/14134156/
Back to top
View user's profile Send private message
Lord Oakley
Veteran


Joined: 13 Aug 2016
Posts: 2052
Location: Østlandet

PostPosted: 28.07.2021 14:55    Post subject: Reply with quote

Steike altså… 20 mill; er ikke kompetanse det handler om da, men Røkke…
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6722
Location: South-west coast exile

PostPosted: 28.07.2021 15:04    Post subject: Reply with quote

Om det stemmer er jeg nesten glad vi ikke strakk oss såpass langt for han. De pengene tror jeg kan brukes smartere for en klubb i vår situasjon.
Back to top
View user's profile Send private message
niccolai
Veteran


Joined: 25 May 2008
Posts: 1628

PostPosted: 28.07.2021 15:08    Post subject: Reply with quote

Ståle wrote:
Siden Mannsverk tråden er stengt, tar det her. Sogn avis melder om at Molde betalte 20 mill for Mannsverk. Må vel være en slags rekord for overganger innad i Norge? Skjønner at RBK ikke var med helt inn her.

Kilde: https://www.tv2.no/sport/14134156/


Carew gikk for 25 mill fra VIF til RBK ..
_________________
"Spennende spiller denne Werni!!, Demper hardere enn han skyter!!"

Sitat fra Ivar Hoff..
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18475

PostPosted: 28.07.2021 15:13    Post subject: Reply with quote

Kamerat Ola wrote:
Om det stemmer er jeg nesten glad vi ikke strakk oss såpass langt for han. De pengene tror jeg kan brukes smartere for en klubb i vår situasjon.


Helt klart, i vår sportslige og økonomiske situasjon bør det ikke være aktuelt å bruke så mye penger på én spiller.
Back to top
View user's profile Send private message
ErdoganLomas
Proff


Joined: 14 Aug 2014
Posts: 398

PostPosted: 28.07.2021 15:22    Post subject: Reply with quote

Det var inderlig godt det var slike summer som nevnes. Tanken streifet meg nemlig på at Hareide ble lunken når han uansett ikke er her neste år, og at det de derfor passet han bra at Sivert gikk til Molde nå.

Samme hvor mye Hareide sier han jobber på, så er en trener på oppsigelse uheldig Tommel'n ned
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11708

PostPosted: 28.07.2021 15:54    Post subject: Reply with quote

Solid sum det, får nesten håpe at han flopper da Very Happy


Om det skulle gå andre veien så blir han vel trolig et av de dyreste salgene noensinne fra norsk fotball, for om han er kjøpt for 20 mill så kommer nok Molde til å kreve minst 50-60 mill vil jeg tro for å selge. Gitt at han slår til da.

Så får vi se hvem som får mest verdi for pengene sine fremover. Skarsem for 500 000 og Mannsverk for 20 mill. Spennende å se om Mannsverk er 40 ganger så god Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 28.07.2021 16:13    Post subject: Reply with quote

Molde har vel lagt seg opp bra med midler fra et par salg og slikt, men synes 20 mill var voldsomt, da må de være rimelig trygge på at han er på nivå med Sander Berge på samme alder.

Selv med "pappa betaler"-modellen til smurfene så er ikke et bomkjøp på den størrelsen noe de kan børste av seg, men Hareide sjekket vel mulighetene til å få utvidet budsjettramme for å gi mer en 10-12 mill i vinter, så virker da som at både vi og Molde mener at han er god.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Stano_11
Veteran


Joined: 16 Feb 2004
Posts: 2974

PostPosted: 28.07.2021 16:14    Post subject: Reply with quote

M**** FK er nå mange hakk forran RBK. Både sportslig og økonomisk. Økonomisk har de passert RBK nå med et par divisjoner på bare et par år. Helt utrolig. Og nei, det er ikke Røkke som er årsaken til det. De har tjent store penger på spillersalg og ikke minst suksess i Europa. Vi blir nå pissa på noe så jævlig av de pr nå. Slik jeg ser det så kan M**** gå inn i en æra slik som vi var på 90-tallet og i begynnelsen på 2000-tallet.

Hvordan klarte RBK å ramle så langt ned på så kort tid?? Et mysterium (eller er egentlig ikke det...).
Back to top
View user's profile Send private message
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6537
Location: Oslo

PostPosted: 28.07.2021 17:58    Post subject: Reply with quote

Mulig utenlandske klubber har fått litt kalde føtter av skadeproblemene? Synes det er greit at vi ikke pøser ut 20 millioner kr på Mannsverk, når vi henter inn Skarsem, Holm og muligens flere. Molde dro inn godt over 100 mill på e-cup i fjor og er som vi alle vet i en forholdsvis annen situasjon enn RBK pt.
_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
EspN
Veteran


Joined: 18 Sep 2009
Posts: 6526
Location: Heaven

PostPosted: 28.07.2021 18:06    Post subject: Reply with quote

I 2019 gikk vi vel med 75 million i overskudd pga vi tapte cl kvalik.vi fikk vel over 130 million på konto.
Hvordan molde er flere divisjoner enn oss lurer jeg på..de har riktig nok tjent mer penger på spillersalg.

Men vi er ikke tom for penger..selv om forbruket i klubben er alt for høyt.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17348
Location: Stavanger

PostPosted: 28.07.2021 19:16    Post subject: Reply with quote

Quote:
Molde FK (7):
Andreas Linde (31.12.21)
Erling Knudtzon (31.12.21)
Ohi Omoijanfo (31.12.21)
Eirik Hestad (31.12.21)
Fredrik Aursnes (31.12.21)
Mathias Eriksen Ranmark (31.12.21)
Fredrik Sjølstad (31.12.21)


Fra bosmann listen i nye spillere tråden.

Ohi er allerede gått som Bosman, Linde ønsker å gå, Aursnes er meget klar for å gå, Hestad og muligens.

De fleste andre tippeligaklubber hadde ikke tillatt/tatt seg råd til at den type profiler hadde fått lov til å gå som Bosman spillere, men i Molde så har de råd, men og med sin rike eiere muligheten til det fordi de vet at det ikke er noen konsekvenser.

Det andre som er lite snakket om er lønnsutgiftene for å opprettholde den troppen de har og det ville ikke forundre meg om det finnes tilfeller hvor andre deler av "konsernet" bærer noe av lønnsbyrden til troppen.
Back to top
View user's profile Send private message
Pokie
Veteran


Joined: 05 Aug 2011
Posts: 1659
Location: Trondheim

PostPosted: 28.07.2021 19:22    Post subject: Reply with quote

IMO den type signering som vi burde tørre å gjøre en gang i blant. Molde har ruget på denne signeringen i 3-4 år. De vet nok akkurat hva de får.

Han er allerede på et nivå hvor han kan gå mer eller mindre rett inn i den elleveren. Og som vi har sett tidligere i år selger Molde spillere fra benken sin til 10 mill (Wingo, og fikk vel også tilbud om mye penger for Sinyan). Skulle han ikke slå helt til, men bli en toppspiller i Molde vil de likevel med stor sannsynlighet få igjen en vesentlig andel av kronene ved et salg. Skulle han derimot slå til fullstendig innen et par år, og levere målpoeng på nivå med eller bedre enn det han gjorde i Sogndal, snakker vi fort en spiller de kan cashe inn 50-100 mill for.

Det er veldig sammenlignbart med Sander Berge. En spiller som til gangs viste at han hadde enormt potensiale i eliteserien, uten å totaldominere. Han ble solgt ut av landet for ca. 25 mill. Siden han spilte for et middels eliteserielag var det maksimalt av hva VIF kunne forvente. Hadde han derimot spilt for oss, hadde prisen antagelig vært et sted mellom det han kostet Genk og det Genk solgte han videre for.

Nå kan det jo bli sånn at Mannsverk flopper og at dette blir en farse for MFK. Det kan vi ikke vite. Samtidig er det mye som tyder på at dette er en veldig bra spiller. Det er også mye som tyder på at han har innstillingen som kreves for å utvikle seg til å bli enda bedre. Han framstår fornuftig i intervju, er etter sigende super profesjonell, er intelligent og har en moderne spillestil. Han er egentlig prototypen på en indreløper i RBK.

Jeg vet ikke helt med dere, men jeg kunne gjerne tenkt meg at Rosenborg brukte noen av de millionene vi brukte på feks Valsvik, Hovland, Rasmussen, Bendtner, Hedenstad i vår treårige "satsningsperiode" på en fremadstormende Berge. På samme måte hadde jeg virkelig ikke hatt noe i mot at vi tok denne kampen mot MFK mtp. Mannsverk. Sjansen for å få igjen mye mer ved neste salg er stor.
_________________
"I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered."

- George Best
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 28.07.2021 19:34    Post subject: Reply with quote

Ståle wrote:
Sogn avis melder om at Molde betalte 20 mill for Mannsverk. Må vel være en slags rekord for overganger innad i Norge?


Rett inn på andreplass.

Dette er altså en spiller som riktignok har dominert i OBOS og unektelig er et stort talent, men er uprøvd på toppnivå, har mistet hele (?) sesongen hittil etter et inngrep, og har halvannet år igjen av kontrakten. 20 millioner er galskap.

Hadde vi slengt oss på en sånn deal hadde jeg steilet, da lista for suksess er uforsvarlig høy. Men det viser igjen at Molde er en klubb som ikke trenger å tenke på trivialiteter som budsjetter.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
27Sapara
Proff


Joined: 06 Nov 2017
Posts: 413

PostPosted: 28.07.2021 19:35    Post subject: Reply with quote

Molde prioriterer sportselig satsing framfor kortsiktig økonomisk gevinst. Slike grep gir kvartfinale i Europa League ifjor, og sannsynligvis gruppespill og seriemesterskap i år. Noe som igjen gir langsiktig økonomisk gevinst.

Rosenborg selger Anders Trondsen med tap selv om han har 1.5 år igjen av kontrakten, noe som medførte at RBK gikk inn i Europa League-kvalliken uten venstre-back. Rosenborg kvalifiserte seg ikke og fikk ingen langsiktig økonomisk gevinst.

Dette viser at Molde for øyeblikket er en mer hardtsattsende fotballklubb, noe rosenborg-fans må ta innover seg.


Last edited by 27Sapara on 28.07.2021 19:40; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17348
Location: Stavanger

PostPosted: 28.07.2021 19:35    Post subject: Reply with quote

Utfordringen med den tanken er at like viktig for oss er å ha et slagkraftig lag som kan levere sportslig i dag og da er det ikke nødvendigvis slik at det mest fornuftige vi kan gjør er å ta 25 MNOK å investere i en indreløper når vi har store mangler i vårt førstelag på andre posisjoner.

Da er det meget mulig mer fornuftig av oss å kjøpe spillere i andre posisjoner for at det gir et totalt sett bedre lag selv om det kanskje betyr mindre inntekter på spillersalg. For det er ikke videresalg av spillere som er Rosenborgs viktigste mål, men å lykkes sportslig og det igjen kan generere vel så mye inntekter i form av premiepenger, høyere inntekter fra publikum, sponsorer, etc.

Det er noe Molde kan gjør fordi de har lett tilgjengelig fri kapital og har råd til å ta stor risiko med stor potensiell oppside. Fordi om det ikke skulle gå bra så utgjør det ingen forskjell for dem.
Back to top
View user's profile Send private message
Pokie
Veteran


Joined: 05 Aug 2011
Posts: 1659
Location: Trondheim

PostPosted: 28.07.2021 19:38    Post subject: Reply with quote

Og i tillegg: jeg er fettlei av å se alle prate om Røkke og Gjelsten. Selvfølgelig vet vi at Molde har en økonomisk fordel. Samtidig er det jævlig teit å bruke så mye krefter på hva andre gjør - vi får ikke gjort noe med det. Det er ikke mindre vondt å tape for Molde fordi de har rike onkler og vi kan "unnskylde oss" med det.

Vi har også noen enorme fordeler her i Trondheim. Det handler om å utnytte de fordelene som finnes. Blant annet har vi NTNU, vi har en større og bedre by, vi har en ung befolkning med masse digge damer, vi har flere fans, og vi har stoltere historie.

Vi betaler forøvrig mer penger i lønn til spillere enn Molde gjør, og vi bruker også minst like mye på overganger totalt sett. Vi har faktisk ingen økonomiske unnskyldninger for det vi holder på med om vi skal sammenligne med Molde. Molde gjør mye bra, men de gjør faktisk også veldig mye rart på overgangsmarkedet. Sammenlignet med oss treffer de dog meget godt.

Der hvor en del av våre signeringer ser ut som det kun er agentene deres som har tipset oss, og hvor mye er styrt av hvem som er i Nordic-sky og ikke, ser det i hvertfall ut som om Molde har litt oversikt over hva som rører seg av gode fotballspillere i dette landet. I Rosenborg greier vi å miste Melkersen og Holm til andre deler av landet - det virker som om vi ikke har oversikt i det hele tatt - og den eneste grunnen til at vi i det hele tatt ønsket Mannsverk in the first place er fordi Åge Hareide liker typen. Vi burde hatt oversikt over samtlige spillere i de 3 øverste divisjonene. Vi burde hatt scouter som visste sånn grovt hva som rørte seg i de øverste divisjonene i Skandinavia. Vi burde hatt en scout med connections i Afrika. Kanskje skulle vi til og med hatt samarbeid med en klubb i et annet land hvor man utdeler informasjon med den andre klubben om spennende spillere samtidig som man får tilbake. Dessverre er vi ikke visjonære nok, og famler totalt i blinde.

Jeg grøsser over tanken på hva som kan skje med maktfordelingen i fotballen her til lands dersom inkompetansen på brakka får fortsette å herje. Den eneste grunnen til at Molde ikke har dratt ifra for lengst er fordi de heller ikke er et mønsterbruk - og fordi Molde som by ikke nødvendigvis har den samme tiltrekningskraften som Trondheim har, såvel som det faktum at vi fortsatt betaler mest i lønn.
_________________
"I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered."

- George Best
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2880

PostPosted: 28.07.2021 19:46    Post subject: Reply with quote

Nå kunne vel Molde solgt Aursnes for 30-40 millioner i fjor, men ender nå trolig opp med å miste både Aursnes, Ohi og Linde gratis! Det er ganske mye penger tapt.
Fordelen for klubben er at de selger reserver for titals millioner, og slik sett har råd til å hente nye talenter for å fylle på. De finner også unge fremadstormende talenter som de har vært heldige med!
Back to top
View user's profile Send private message
27Sapara
Proff


Joined: 06 Nov 2017
Posts: 413

PostPosted: 28.07.2021 19:53    Post subject: Reply with quote

Det var Aursnes som nektet å gå til Toulouse. Molde aktsepterte budet. De fikk uansett de pengene "tilbake" Molde gjorde suksess i Europa med en veldig god Aursnes på banen. Den sportsellige suksessen gjorde også at de har kunnet selge "reserver" til flere titalls millioner.
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2880

PostPosted: 28.07.2021 20:57    Post subject: Reply with quote

Joda, men rent overgangsmessig så «taper» de penger på disse spillerne! Ohi kostet vel 10-15 millioner, altså et tap på tosifret antal millioner inkludert lønn. Aursnes kunne de fått 40 mill for, men han ville ikke og går nå mest sannsynlig gratis. Linde kunne de også sikkert fått rundt 10 mill for, men kan nå gå gratis. Økonomien blir reddet av Europacup. Det burde RBK også klart, men de spillerne som har blitt kjøpt de siste årene, blir ikke solgt videre med god avkastning. Det er hovedforskjellen. Da er vi tilbake til spillerlogistikk. 20 mill synes jeg er mye for Mannsverk. Mulig at denne gutten er fenomenal, men rent økonomisk så er gjerne våre handler (Holm og Skarsem) vel så gode. Holm kan vise seg å være et like stort talent som Mannsverk. Nå har jeg ikke sett noe overgangssum, men vi snakker nok betraktelig mindre enn 20 mill!
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 06 Nov 2008
Posts: 5461

PostPosted: 28.07.2021 21:29    Post subject: Reply with quote

Sett flere innlegg nå der beregning av gevinst/tap på spilleroverganger inkluderer lønn. Det er feil å ta med det. Sånn, det var alt jeg hadde å si.
Back to top
View user's profile Send private message
27Sapara
Proff


Joined: 06 Nov 2017
Posts: 413

PostPosted: 28.07.2021 21:45    Post subject: Reply with quote

Ratatosk wrote:
Joda, men rent overgangsmessig så «taper» de penger på disse spillerne! Ohi kostet vel 10-15 millioner, altså et tap på tosifret antal millioner inkludert lønn. Aursnes kunne de fått 40 mill for, men han ville ikke og går nå mest sannsynlig gratis. Linde kunne de også sikkert fått rundt 10 mill for, men kan nå gå gratis. Økonomien blir reddet av Europacup. Det burde RBK også klart, men de spillerne som har blitt kjøpt de siste årene, blir ikke solgt videre med god avkastning. Det er hovedforskjellen. Da er vi tilbake til spillerlogistikk. 20 mill synes jeg er mye for Mannsverk. Mulig at denne gutten er fenomenal, men rent økonomisk så er gjerne våre handler (Holm og Skarsem) vel så gode. Holm kan vise seg å være et like stort talent som Mannsverk. Nå har jeg ikke sett noe overgangssum, men vi snakker nok betraktelig mindre enn 20 mill!
Budet på Aursnes var vel på 32 millioner, mens budet på Ohi var på åtte millioner. Linde har det ikke vært noe interesse for. Mannsverk synes jeg det lukter litt Tommy Øren av, men her uttaler jeg meg på sviktende grunnlag da jeg ikke har sett han spille. Husker derimot at Songdal var veldig flinke til å "hype" Øren.
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2880

PostPosted: 28.07.2021 22:37    Post subject: Reply with quote

Macha wrote:
Sett flere innlegg nå der beregning av gevinst/tap på spilleroverganger inkluderer lønn. Det er feil å ta med det. Sånn, det var alt jeg hadde å si.

Lønn er i hvertfall penger ut, så om det ikke er overgangsrelatert, så er det økonomi!
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 28.07.2021 22:55    Post subject: Reply with quote

Nja, men en vil jo som regel bruke lønnsmidler som frigjøres av at en spiller går til de som kommer inn istedenfor.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Page 7 of 10

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb