English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Videodømming
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 21.06.2021 19:10    Post subject: Reply with quote

Blir jo spennende å se hvilken jobb de som skal tolke bildene gjør, eventuelt. Det har jo ikke vært uten kontroverser i land hvor dømmingen generelt er noen nivåer over vårt, for å si det mildt.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 21.06.2021 21:49    Post subject: Reply with quote

Fordelen med det vil jo uansett være at man i allefall blir kvitt de aller groveste feilene. Altså der feil mann blir utvist, eller mål ikke blir godkjent selv om ballen er halvannen meter over streken og slike ting.

I andre tilfeller kan det jo dog potensielt slå andre veien, at det blir ytterligere krangel og diskusjon rundt enkelte situasjoner, og da kanskje spesielt handsregelen, som er et stadig tema. Skyldes bingodømmingen innenfor 16-meteren forskjellige tolkninger av reglene, eller er problemet at dommerne er for dårlige til å plassere seg og være oppe i situasjonerr, slik at de faktisk ikke får med seg det som skjer. Det kan jo bli interessant å se.

Personlig så ser jeg faktisk på VAR som bare positivt i Eliteserien på nåværende tidspunkt, for den dømmingen vi har her i landet nå er faktisk fullstendig katastrofe, med kampavgjørende brølere omtrent i hver runde. Disse dommerne trenger tydeligvis hjelp.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 21.06.2021 22:25    Post subject: Reply with quote

For øvrig er det overraskende å se at det er TV2 som kommer med dette. Drama var selve hjertet i konseptet deres forrige gang, og dommeravgjørelser var en viktig del av dette, spesielt med den tydelige priviligert/vanskeligstilt-aksen de forfektet.

Jeg tør ikke en gang håpe, men det kan faktisk tolkes som et signal om at vi kanskje kan få en fotballdekning som faktisk handler om fotball? Nææh. Det er vel mer sannsynlig at vi lander Haaland, type Braut.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3530
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 22.06.2021 11:29    Post subject: Reply with quote

I mellomtiden burde det vært mulig å ha innført mållinjeteknologi.

Men her også sitter vel NFF og tvinner tomler
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.06.2021 21:23    Post subject: Reply with quote

Spørsmålet er hva installasjon, kalibrering og bruk av mållinjeteknologi koster per kamp. UEFA bruker vel to mann på bare dette i e-cup.

Også spent på hva TV2 faktisk tilbyr i pris per kamp for å tilby videodømming.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 22.06.2021 22:26    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
For øvrig er det overraskende å se at det er TV2 som kommer med dette. Drama var selve hjertet i konseptet deres forrige gang, og dommeravgjørelser var en viktig del av dette, spesielt med den tydelige priviligert/vanskeligstilt-aksen de forfektet.

Jeg tør ikke en gang håpe, men det kan faktisk tolkes som et signal om at vi kanskje kan få en fotballdekning som faktisk handler om fotball? Nææh. Det er vel mer sannsynlig at vi lander Haaland, type Braut.


De klarer garantert å lage drama og styr rundt VAR også! Hårfin offside-fordel til Rosenborg: "VAR dette offside?".
Eller en eller annen statistikk som viser at topplag får flest straffer av VAR osv.
Back to top
View user's profile Send private message
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1198
Location: Oslo

PostPosted: 23.06.2021 18:06    Post subject: Reply with quote

Synes VAR er bra. Særlig i Eliteserien som er så belemra av katastrofal og kampavgjørende dømming.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 04.09.2021 19:27    Post subject: Reply with quote

Noen som har lest om hvordan UEFA faktisk gjennomfører videodømming i VM-kvaliken? Sender de minibusser til Færøyene med ferge osv.?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 06.09.2021 07:23    Post subject: Reply with quote

Kompilerte litt info med litt googling mens jeg tok morgen kaffen her :

https://www.uefa.com/insi...mber-2021/

"The VAR implementation, which is being organised by UEFA, will be carried out on site at the stadium of the host association, with the use of specific vans supplied by the UEFA VAR providers."

Akkurat det med om de sender ned minibussene med båt eller hvordan de gjør det finner jeg ikke noe om da. Men den eneste fergen med regulære avganger går fra Hanstholm i Danmark og heter Norrøna. Innad på Færøyene er 9 av 18 øyer tilgjengelige via bil. 3 av øyene har fergeforbindelse, resten har undersjøiske tuneller, veier, broer etc.

https://www.smyrilline.no...s-norroena

Det er plass til bra store kjøretøyer på Norrøna. Så da antar jeg de bruker denne fergen. Men det går også en del båter som frakter cargo men da er vel ikke folkene med, bare minibussen. Ellers er det jo cargo-fly de bruker, men det koster vel mye mer.

Fergen Norrøna går jo direkte til Thorshavn. Så antar den er mest praktisk. Får med folk og bil i samme reise, og havner på rett destinasjon.

Hjemmebanen til Færøyene er jo Tórsvøllur, som er en del av sportskomplekset Gundadalur i Tórshavn på Færøyene.

https://www.stadiumguide....orsvollur/

Flyplassen ligger derimot på Vagar øy i vest, ca 40 km fra Thorshavn. Så om man reiste med cargofly så måtte man da reise derfra til Torshavn selv. Det gjøres via undersjøiske tuneller og/eller ferger så vidt jeg kan se.

https://guidetofaroeislan...-torshavn/

Har aldri vært på Færøyene, men det hadde jo vært kjekt å besøkt den plassen en gang ser jeg. Sikkert mye fint å se av natur i alle fall.
Back to top
View user's profile Send private message
JB
Veteran


Joined: 04 Aug 2013
Posts: 1057
Location: Holmedal, Årjäng, Sverige

PostPosted: 06.09.2021 15:49    Post subject: Reply with quote

Pappelg wrote:
Har aldri vært på Færøyene, men det hadde jo vært kjekt å besøkt den plassen en gang ser jeg. Sikkert mye fint å se av natur i alle fall.


Mye natur.. og sau 🐑🐑🐑
_________________
Rosenborg Ballklub er min religion, og Lerkendal er kjerka.
Back to top
View user's profile Send private message
TI-84
Senior


Joined: 21 Aug 2010
Posts: 241
Location: Nordmøre

PostPosted: 16.09.2021 21:40    Post subject: Reply with quote

Fant ikke ut hvor jeg skulle legge denne, men ny studie bekrefter det jeg allerede visste: [url] https://babylonbee.com/ne...re6s[/url]
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 17.09.2021 17:18    Post subject: Reply with quote

Du fant heller ikke ut hvordan du skulle legge den inn Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 17.09.2021 19:25    Post subject: Reply with quote

Quote:
Dr. James Fairplay, the lead researcher on the study for more than two decades, said the results were hardly surprising.


I serien navn som passer til yrket. Dr. Fairplay.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 29.09.2021 20:05    Post subject: Reply with quote

Videodømming er orienteringssak i NFF-styremøtet i morra. Tolker det dithen at noen beslutning ennå er et stykke unna, så blir vel tidligst i 2023 - når TV2 tar over TV-rettighetene.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 19.10.2021 21:17    Post subject: Reply with quote

På et digitalt møte skulle klubbene behandle innstillingen fra organisasjonens eget styre, og den var positiv til innføring av videodømming i Norges øverste divisjon for menn. Nå har klubbene gitt VAR sitt ja.

(...)

– Det er bra for norsk fotball og det blir spennende å introdusere sammen med TV 2. Det er veldig positivt og en god beslutning, fastslår Fisketjønn og viser til at rundt 25 ligaer i Europa enten har innført eller planlegger å innføre VAR.

Han har ingen umiddelbar tanke om når de første klubbkampene i Norge kan VAR-testes.

– Nei, det er nok for tidlig å si, men en kan tenke seg at de første offisielle kamper med VAR kan bli fra og med en gitt runde i NM.

– Er det aktuelt på cupfinalen (i mai) neste år?

– Det vil jeg tvile veldig på. Det er kort vei frem dit. Vi får se når arbeidsgruppen legger frem mer konkrete planer, sier Fisketjønn.

Les mer: Norsk Toppfotball sa ja til VAR i Eliteserien: − Ingen lang og stor diskusjon

Problemene vi har sett med VAR, ikke minst i Premier League, har handlet om hvordan systememet ble benyttet. Det har aldri vært teknologien i seg selv som sviktet.

Ved hjelp av videobilder blir fotballen mer rettferdig, store feil lukes vekk og vi kan føle oss langt tryggere enn før på at dommeravgjørelser ikke avgjør et resultat på et galt grunnlag.

Det må vel være et betydelig fremskritt?

Her skal norsk fotball nå ta et valg. Spørsmålet er om det skal investeres i VAR også her til lands.

Det koster penger å anskaffe de digitale hjelpemidlene, anslagsvis 12 til 18 millioner kroner.

Les mer: Klart svar om VAR: Her må Norge henge med!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 19.10.2021 22:40    Post subject: Reply with quote

Hyggelig at medlemmene ble invitert med på avstemming. Det er jo tross alt de som eier klubbene og med det produktet, og er (blant) de som ser på kampene med utelukkende fokus på best mulig underholdning.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.10.2021 21:16    Post subject: Reply with quote

– Jeg er ingen supertilhenger av Var. Det tar bort noe av sjarmen med dommerbiten og ikke minst kampen. Så blir det stadige opphold og folk blir sittende og vente, sier Hareide til Nidaros.

(...)

– Så du sier nei til VAR i Eliteserien?

– Jeg er mer tilhenger av å ta det der og da. Men vi må ha gode nok folk til vurdere og ta det, tøre å dømme, sier Hareide.

Les mer: RBK-fans tydelige i sitt standpunkt. Hareide applauderer: – Tar bort sjarmen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 02.11.2021 23:06    Post subject: Reply with quote

Styret i Norges Fotballforbund har vedtatt at videodømming tas i bruk i Eliteserien fra 2023.

(...)

– Har dere en plan for når VAR skal testes?

– Vi vil sette ned et prosjekt som skal gi svar på det. Dette er en prinsipiell beslutning på at vi skal ha VAR i norsk fotball. Toppklubbene til herrene har sagt at de ønsker dette. Vi har også hatt dialog med Toppfotball Kvinner, sier Svendsen til VG.

Les mer: NFF-styret har bestemt: VAR innføres i Eliteserien

Blir interessant å se kostnadene.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 03.11.2021 00:30    Post subject: Reply with quote

Men mållinjeteknologi skal man ikke inkludere.
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 03.11.2021 00:56    Post subject: Reply with quote

Det er også helt forståelig utfra et kostnadsperspektiv. Det er faktisk ganske sjeldent at mållinjeteknologi hadde vært hjelpsomt her til lands. I årets sesong er det vel nå to eller tre ganger det har vært et spørsmål?
Og feks VIFs i helga var jo såpass åpenbar at VAR hadde tatt den.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3530
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 03.11.2021 08:19    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
– Har dere en plan for når VAR skal testes?

– Vi vil sette ned et prosjekt som skal gi svar på det.


HÃ¥per det tar kortere tid enn sist de bestemte seg. De skulle jo teste VAR allerede i 2019.
Men penger sto vel i veien da.

Husker Demidov refset de og kom med stikk til forbundet

"Et par mann bort i forbundet, så har du vel 20 millioner kroner. Det er nok mange som flyr rundt og ikke gjør så veldig mye, sier Demidov med et smil og legger til:

Jeg skjønner jo at det koster. Men hvis Eliteserien skal konkurrere med resten av Europa må vi være med på utviklingen her også. Det er kjedelig hvis Norge blir sett på som et land og en liga der ting ikke er på stell, og det tar veldig lang tid. Jeg tipper at pengene finnes, men det er sikkert noen som vil betale noen andre regninger med de pengene.

Jeg tipper at forbundet er såpass godt smurt at de har penger et eller annet sted. En god vin og en god middag i utlandet tipper jeg at de finner penger til ganske lett, men den teknologien må de visst lete litt lenger etter. Jeg mener jo at de klarer å finne penger til hvis de virkelig vil gå inn for det, understreker Demidov."
Back to top
View user's profile Send private message
Troillongan
Veteran


Joined: 07 Sep 2007
Posts: 1153

PostPosted: 03.11.2021 09:59    Post subject: Reply with quote

Jeg synes i allefall VAR er positivt, så lenge det brukes riktig. I sommerens EM synes jeg det fungerte utmerket, kontra eksemplene fra balløyen, noe også denne artikkelen peker på: https://www.vg.no/sport/f...semplarisk

Det pekes på at man kun brukte det til «clear and obvious errors» og ikke alle filleting. Da får man forhåpentligvis beholde en del av den gode opplevelsen med småtvilsomme avgjørelser i kampens hete, men rødt kort og eventuelle diskusjoner rundt mål/ikke mål kan tas av VAR. De mest åpenbare avgjørelsene er det ikke mange av i en kamp, så forhåpentligvis greier man å holde flyten. For vår del har vi så lite målsjanser for tiden av det blir nok få avbrytelser, si.
_________________
I kvit å svart..
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 03.11.2021 10:35    Post subject: Reply with quote

Men er det disse situasjonene som utgjør problemet?

Ja, vi kunne absolutt ha fått flere enn våre 0 straffespark i serien i år med VAR, ingen tvil. Men det vil vel ikke ta tak i de problemene som irriterer mest.

- Dommere som legger seg på veldig forskjellig linje fra kamp til kamp og dommer til dommer. Å dra ned en spiller for å hindre en overgang er gult en kamp, ikke engang frispark senere.
- At dommerne rimelig konsekvent ser ut til å favorisere "underdogs" og lar primitive lag som Mjøndalen få sabotere nesten så mye de vil.
- Hvis vi tror dommerne er uangripelige nå så gleder jeg meg virkelig (sarkastisk) til å se hvordan de agerer når VAR frikjenner dem på de store avgjørelsene, så da kan man ikke si noe på noe annet.

Jeg er ikke bastant imot VAR selv, men jeg tror ikke vi får igjen det det koster i penger i form av redusert frustrasjon.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Mortenlj77
Rutinert


Joined: 07 Nov 2006
Posts: 962
Location: Askim

PostPosted: 03.11.2021 10:36    Post subject: Reply with quote

Kjello wrote:
Det er også helt forståelig utfra et kostnadsperspektiv. Det er faktisk ganske sjeldent at mållinjeteknologi hadde vært hjelpsomt her til lands. I årets sesong er det vel nå to eller tre ganger det har vært et spørsmål?
Og feks VIFs i helga var jo såpass åpenbar at VAR hadde tatt den.


Irriterer meg enda over cupkampen i 1989 der Roar Strand ikke fikk godkjent 1-1-målet mot HamKam på Briskeby. Ballen var inne, men dommeren så det ikke. Rosenborg røk senere ut med 0-1.
Et nyere eksempel var mot Brann på Lerkendal tidligere denne sesongen der dommeren ikke fikk med seg at ballen var inne.

Mållinjeteknologi er jeg positiv til. Når det gjelder VAR er jeg mer skeptisk. Jeg er redd for at spillet blir for oppstykket. Bare se på hvordan det var på Atlanta mot man utd i går. Man må vente med å juble når det er mål fordi dommeren må sjekke om målet kan godkjennes først. Det ødelegger hele kampopplevelsen.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 03.11.2021 10:47    Post subject: Reply with quote

Mortenlj77 wrote:
Man må vente med å juble når det er mål fordi dommeren må sjekke om målet kan godkjennes først. Det ødelegger hele kampopplevelsen.

Det er akkurat dette jeg misliker mest med VAR. De plutselige gledesutbruddene blir ødelagt fordi man må vente til VAR-bua har godkjent et hårstrå onside. Gi meg heller de voldsomme følelsene som går begge veier. Jeg vil ikke at fotballen skal godkjennes vitenskapelig.

Jeg er heller ikke noen fan av hvordan offside-regelen fungerer, og når den kombineres med VAR blir det parodisk. Hvilken reel fordel får man av å ha skuldra 2 centimeter offside? Mållinjeteknologi burde vi hatt for lenge siden, VAR kan vi godt drite i. Bruk heller penga på skikkelige dommere.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 5 of 9

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb