English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
16 lag i Eliteserien?
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 72, 73, 74 ... 77, 78, 79  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8920
Location: Rosenborg

PostPosted: 28.09.2021 11:33    Post subject: Reply with quote

Aspmyra wrote:
Ikke overraskende at man finner supportere blant lagene fra de største byene i Norge som faktisk mener det burde være slik, noe som vil være på grensen til å favorisere lag utfra innbyggertall. Det ville i alle fall ikke ført til at jeg fulgte mer med på norsk fotball, tvert i mot tror jeg det kan gjøre interessen enda lavere innenlands.


Det er ikke snakk om å favorisere, men det går jo ikke an å være uenig i at f.eks Brann kan tiltrekke seg mye mer folk til produktet norsk fotball enn f.eks Glimt og Kristiansund kan. De aller fleste ligaene rundt om domineres av lag fra de store byene, nettopp fordi de klubbene har de beste forutsetningene i forhold til antall tilhengere og sponsormarked. Norge er blitt et unntak, fordi storbylagene har vært drevet uhyre dårlig, også RBK de siste årene.

Rent objektivt så er vel budsjettet til RBK 4-5 ganger større enn Glimt sitt. RBK i en god sesong har 17000 tilskuere i snitt, Glimt 3-4000. Så det er 5 gangen der også. Det sier litt om jobben som er gjort i de 2 klubbene når Glimt har et bedre lag over tid.

Og ja, at bylagene hadde dominert i toppen hadde nok redusert interessen noen steder, men også økt den betraktelig i de store byene. Totalt sett ville interessen rundt produktet gått opp. Men det er jo ikke snakk om at klubber skal favoriseres. Grunnen til at Brann, Vålerenga, Viking osv ikke er stabile i toppen er jo at de har gjort alt for dårlig arbeid, og det kan de bare gjøre noe med selv. På samme måte som RBK presterer langt under pari. Gitt at man er den klart største klubben, med det største budsjettet og klart flest interesserte tilhengere, så er jo den jobben som er gjort på Brakka pinlig dårlig, når man over tid sliter med å henge med lag som har 1/5 av ressursene.
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 06 Nov 2008
Posts: 5460

PostPosted: 07.11.2021 15:44    Post subject: Reply with quote

Fant ikke bedre egnet tråd; https://direkte.vg.no/spo...=row1_pos2

NTF skal se på å redusere antall lag i ligaen vs. innføre sluttspill, der sluttspill virker å være mest aktuelt! Surprised
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 07.11.2021 15:52    Post subject: Reply with quote

De kan dra rett til helvete med begge deler, vi kan ha to lag eller åttisju, ikke sluttspill eller fire sluttspill, kvaliteten blir ikke høyere uansett.

MAN MÃ… TRENE PÃ… DET MAN VIL BLI GOD PÃ… FOR Ã… BLI BEDRE!

Er det så forbanna vanskelig å forstå?
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 07.11.2021 16:24    Post subject: Reply with quote

Hypercube forsøk.. Fire?

Gi opp driten. Ingen ønsker sluttspill.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
EspN
Veteran


Joined: 18 Sep 2009
Posts: 6525
Location: Heaven

PostPosted: 07.11.2021 18:45    Post subject: Reply with quote

Neineinei,blir det sluttspill er det slutt med intressen for min del.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 07.11.2021 18:47    Post subject: Reply with quote

Rosenborg spilte bedre med 12 lag i serien.

(GÃ¥ vekk med de derre kausalitetsgreiene deres. 12 lag! Ferdig snakka.)
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18474

PostPosted: 07.11.2021 18:51    Post subject: Reply with quote

Enig. 12 lag og vesentlig kortere sesong Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 07.11.2021 18:57    Post subject: Reply with quote

Da bør vi vel bli dobbelt så bra som under Eggen med seks lag?
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7419
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 07.11.2021 19:15    Post subject: Reply with quote

Ikke begynn med det tullet de har (hadde?) i Danmark med ulikt antall hjemme-/bortekamper mot hvert lag, i hvert fall.
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
RbkUrge
Veteran


Joined: 09 Aug 2005
Posts: 3674
Location: Oslo

PostPosted: 07.11.2021 19:30    Post subject: Reply with quote

For meg som har sett veldig lite på fotball fra serier med sluttspill; hvorfor er det så mye motstand mot sluttspill her inne? Jeg ser for meg at det blir flere kamper mot god motstand som potensielt kan trekke mer publikum. (Ikke skyt meg, spør av oppriktig uvitenhet)
_________________
Perché hai tradotto questa frase?
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18474

PostPosted: 07.11.2021 19:33    Post subject: Reply with quote

Jeg liker at seriemesteren kåres etter at alle har spilt like mange kamper mot alle de andre lagene i serien. Har ingen andre begrunnelser.
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9058
Location: Trondheim

PostPosted: 07.11.2021 20:20    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
Rosenborg spilte bedre med 12 lag i serien.

(GÃ¥ vekk med de derre kausalitetsgreiene deres. 12 lag! Ferdig snakka.)

12-lagsserien? Kun 6 seriegull på 23 sesonger med 12 lag.
Langt større fan av 14-lagserien. Hvor vi tok 11 av 14 seriegull og kvalifiserte oss til CL 11 ganger.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 07.11.2021 23:13    Post subject: Reply with quote

Veldig typisk NFF at man nå forsøker seg med noe under radaren etter at forsøket i 2014/15 ble stoppet etter mye debatt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 07.11.2021 23:42    Post subject: Reply with quote

Syns vi skal gi opp ligasystemet og bare ha én lang tabellranking for absolutt alle lag i Norge, og så spiller man bare mot de lagene som er i umiddelbar nærhet over eller under på tabellen ettersom om man tapte eller vant forrige kamp, og om laget under på tabellen vinner kampen vil lagene bytte posisjon. Så spiller vi fra april til ut oktober, og den som står på toppen av tabellen når det er stopp vinner seriegullet for det året. Noen som har nummeret til NFF?
Back to top
View user's profile Send private message
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1209
Location: Oslo

PostPosted: 07.11.2021 23:48    Post subject: Reply with quote

Er ikke motstander av sluttspill, men da må jo serien reduseres med 4-6 lag, så man rekker å spille en full serie først, og så en liten serie etterpå. Været tillater ikke en megalang sesong. 12 lag og sluttspill, altså 11x2 kamper, så 5x2** eller bare 5* i sluttspillet. Gir i så fall 32** eller 27* kamper i året. Ikke umulig å få til i Norge.

Aller helst skulle jeg sett en serie med 10 lag (eller 8!), med trippel eller kvadruppel serie. 7*4 kamper (28 ) kunne fungert. Ett nedrykkslag, forøvrig stor kamp om E-cup (4 av 8 lag!). Kunne ha fungert. Men det er kanskje litt av sjarmen i norsk kultur å reise landet rundt for å spille på potetåkrene? så da må vi vel beholde den store 16-lagsserien...
Back to top
View user's profile Send private message
TomBoy
Proff


Joined: 09 Mar 2006
Posts: 341
Location: Trondheim

PostPosted: 08.11.2021 12:28    Post subject: Reply with quote

For min del er sesongkortene historie om det blir sluttspill.

Klubbene ønsker dette for de vil øke inntektene, men hvor mange gidder å komme på kamper i innledende serie som blir betydningsløse ?
Det blir jo ikke engang attraktivt med de store oppgjørene som Molde, da kampen har lite påvirkning på sluttresultatet.

Og da kan man ende opp med tabellen slik den er idag, hvor topp og bunn deles.
Med litt flaks faller VIF ned 1 plass og sluttspillkampene hadde blitt
BG - OK
Molde - Fullt hus
Viking - Blæh
Kristiansund - Blæh
LSK - Fullt hus
Sarpsborg - Blæh
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 08.11.2021 14:01    Post subject: Reply with quote

Jeg får inntrykk av at denne sluttspillsideen er noe som noen i ledelsen i NFF har fått for seg er selve redningen for interessen for norsk fotball, men dette er klubbene og supporterne for sneversynte til å innse selv, og derfor må det forsøkes lurt inn bakveien.

Det er så helt ubegripelig mye man kan gjøre for faktisk å løfte norsk fotball som publikumsidrett, mye av det er relativt enkelt også (som faste kamptidspunkt i familievennlig tid), men man velger altså å gå for et høyrisikoprosjekt som i verste fall kan forrykke grunnlaget for hele publikumsinteressen. Bare fordi det er "magic beans" fra et utenlandsk konsulentselskap man har kjøpt konklusjonen til. Det er samme tankegang som ideen bak å tilfeldig fordele hjemmekampene på 16. mai, fordi det... er noe magisk med datoen 16. mai som fører til fulle hus samme hvem som spiller hjemme, antakelig? At man ikke gidder å gjøre et minimum av innsats for å etterprøve sine egne fikse ideer er helt ubegripelig for meg.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11708

PostPosted: 08.11.2021 14:24    Post subject: Reply with quote

Nei takk til sluttspill. FÃ¥ det bort.


Skulle det derimot skje så er det bare en versjon jeg kan delvis godta. Det er at det skal spilles like mange hjemme og bortekamper mot lagene i sin gruppe og enda viktigere nærmest er at poeng ikke må halveres. Flere steder halveres poengene før sluttspill, noe som fører til at om man leder klart med 12 poeng før sluttspillet har man kun 6 p når sluttspillet går i gang. Sånn sett mulig å vinne gull med dårligere overall resultater enn et annet lag.

Det med poengene og ujvent med møter med andre lag er det som er mest irriterendes med sluttspill. Regner med at om det skjer så blir det delt etter halvspilt sesong noe som gjør at feks et lag i toppen kan få hjemmekamp mot første lag utenfor sluttspillet mens et annet kan ha fått bortekamp siden man vil møte lagene på nederste halvdel kun en gang. Samme med lagene på nedre halvdel som kan være heldig/uheldig med hvor de spiller kampen mot hvert av topplagene.

Det er jo noe som er problemet med å kutte lag også. Går man ned til 12 feks så blir det 33 kamper. 2 hjemmekamper og 1 bortekamp mot noen mens det blir to 2 bortekamper og 1 hjemmekamp mot andre.
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8285

PostPosted: 08.11.2021 16:02    Post subject: Reply with quote

Det interessante er at de ligaene som er store i verden driter i slike sluttspillvarianter, og det mest rettferdige er en dobbel serie. Nok med at NFF har herpet NM, serien kan de gi blaffen i å endre.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6721
Location: South-west coast exile

PostPosted: 08.11.2021 16:19    Post subject: Reply with quote

Sluttspill er bare piss, det har ingenting å gjøre i et ligasystem som fotballen bruker. Man spiller to kamper mot alle lag, og det laget som har vært jevnt best i de kampene er best. Når alt plutselig avgjøres på enkeltkamper forsvinner en hver form for rettferdighet. At det kommer til å heve produktet tror jeg ingenting på. Kvaliteten blir ikke noe bedre av å innføre et sluttspill. Kvaliteten blir bedre av å legge mer til rette for det, ved gode fagfolk, og ved gode fasiliteter i klubbene.
Back to top
View user's profile Send private message
Per
Proff


Joined: 12 May 2008
Posts: 324

PostPosted: 08.11.2021 16:30    Post subject: Reply with quote

Jeg synes serien til Finland er fin.

12 lag.

To kamper mot hvert lag. Deretter deles serien i to.

Topp 6 har en ekstra kamp mot hverandre. Samme med bunn 6. Poengene man har fått tidligere beholdes.

Vinner går til CL-kvalikk. Topp 3-6 spiller en minicup der de møter Topp 2 i en finale om EL-kvalikk.

Det er langt flere viktigere kamper og morsommere kamper. Hadde det ikke vært gøy å se Rbk, molde, glimt, viking, kristiansund og lillestrøm møte hverandre de siste 6 kampene for å avgjøre medaljeplassene?

Cupen består av gruppespill og utslagsrunde a la CL. Synes det virker veldig kult. Men det blir en annen diskusjon.

Skjønner ikke greia med den sterke motstanden mot å gjøre serien gøyere?
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6721
Location: South-west coast exile

PostPosted: 08.11.2021 16:31    Post subject: Reply with quote

Jeg tror ikke det blir gøyere på noen som helst måte, jeg tror det blir veldig mye mer frusterende.
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 06 Nov 2008
Posts: 5460

PostPosted: 08.11.2021 16:57    Post subject: Reply with quote

Jeg har liten tro på sluttspillsformat, men tar gjerne imot erfaringer fra våre danske brukere.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 09.11.2021 23:40    Post subject: Reply with quote

Jeg tenker at følgende modeller kan være interessante:

10 lag, 36 runder, alle møter hverandre fire ganger.

12 lag, 22 innledende runder, deretter splittes tabellen, man tar med seg alle poengene, kjører 10 runder til, de øverste 6 møter hverandre to ganger hver for å avgjøre plass 1 til 6, de nederste 6 møter hverandre to ganger hver for å avgjøre plass 7 til 12.

Alternativet kan være noe slikt som 16 lag, 30 runder, deretter så kjører man 10 runder til for å avgjøre plass 1 til 6 og 11 til 16, men de fire i midten vil jo da få tidlig juleferie. Ekstremversjonen er at man har 1-8 og 9-16, men da blir det 44 runder.

Men vi ser jo at det ikke er nok ressurser i Norsk fotball til at 16 lag takler nok midtukekamper til at en kan avvikle 30 runder og cup uten at Kong Vinter nødvendigvis kommer til å lage kaos. Tror 14 lag med 26 runder fungerer bedre enn 16 med 30, kutter du ned til 10-12 kan du ha flere runder igjen vil jeg tro.

Selv så tenker jeg 14-16 lag i tradisjonelt oppsett er mer sjarmerende og interessant for oss supportere, mens en spissing med 10-12 lag vil være veien å gå hvis man skal heve nivået på de lagene som sendes ut i europa.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 10.11.2021 00:13    Post subject: Reply with quote

Jeg tror det at når vi har den modellen som i dag, med 16 lag, så er det litt mer oppnåelig for flere klubber i Norge å komme seg både til Obos og ES. Det tror jeg også muliggjør større satsninger i mindre klubber, gir mer inntekter og publikum til flere OG sørger for at flere får spille på høyere nivåer og dermed sørger for bedre talentbredde.

Så jeg føler at i det minste bør ikke færre lag bli løsningen.

Samtidig liker jeg virkelig ikke den tabellsplitt greia, eller det at alle produkter liksom blir bedre om vi hele tida endrer på det. Jeg tror tradisjon og kultur går hånd i hånd og at for å bli bedre så kan man trene seg bedre. Vi kunne f.eks spilt hele sesongen mot topp 6 i ES, men jeg tror vi hadde hatt akkurat de samme problemene om ikke flere.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 72, 73, 74 ... 77, 78, 79  Next
Page 73 of 79

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb