English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fusjon RBK og RBK kvinner
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 10, 11, 12  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Damefotball
View previous topic :: View next topic  

Ønsker du fusjon mellom RBK og RBK kvinner?
Ja
52%
 52%  [ 71 ]
Nei
47%
 47%  [ 64 ]
Total Votes : 135

Author Message
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 858

PostPosted: 30.11.2021 16:53    Post subject: Reply with quote

I full frykt om å bli kalt mannssjåvinist på grunn av noe vi alle egentlig vet er sant, så skal jeg ikke si altfor mye om nivået på kvinnefotballen. Derimot, så burde saken være ganske så enkel. Dersom øvrige kommentarer angående vekst stemmer, og at de vil kunne være selvforsynte - så er det absolutt ingenting negativt med en sammenslåing. Ser litt skepsis angående lønninger, og jeg tror nok ikke at noen fra damelaget kommer bankende på døra og krever høyere lønninger i starten - kun basert på en sammenslåing. Dersom de fortsetter å levere gode resultater, og damefotballen fortsetter veksten sin som naturligvis ikke kommer til å stoppe her - så vil ting skje av seg selv. Blir litt vage forsøker på å finne noe som er feil, men som egentlig ikke burde kostet deg en kalori å tenke på. Interessen for klubben vil bli større, noe som naturligvis vil klirre i kassa - både basert på tilskuere og sponsorer.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 30.11.2021 18:44    Post subject: Reply with quote

Det at det spyttes inn mye penger er ikke ensbetydende med at det er bærekraftig. Bare se på Tippeligaen ca 2005-2010. Samtidig er det vanskelig å si hvilken status kvinnefotball har om bare tre år, for eksempel, så vi får vente og se.

Utover dette er jeg imot fusjon, og det har ingen ting med kjønn eller sånt å gjøre; klubbene opererer i (delvis) forskjellige markeder, har til dels forskjellige behov og potensiale. Jeg synes det blir feil at to forskjellige klubber - for det er jo dét - skal dele styre. Disse to klubbene har i praksis ingen ting med hverandre selv om det er innenfor samme gren og de deler emblem på drakta. Man vil naturlig nok sannsynligvis få styremedlemmer som er mer engasjert i den ene eller andre klubben, og jeg frykter at fokuset kan skli ut litt - ene eller andre veien - når folk i ulønnede verv skal fokusere på to enheter samtidig.

Jeg ville for ordens skyld ment akkurat det samme om situasjonen var lik, men at det var snakk om Rosenborg hockey eller Rosenborg e-sport i stedet for RBK kvinner. Det er jo ingen ting som hindrer at klubbene samarbeider tett uten å dele det juridiske.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 30.11.2021 19:59    Post subject: Reply with quote

Det er jo det som er kjernen i det. Hvilke store fordeler, som gjør at man må haste igjennom dette øyeblikkelig, gir en slik fusjon av det juridiske, kontra det å ha et tett samarbeid ? At man sparer et årsverk eller 2 på å kutte et par stillinger ?

Og som poengtert flere ganger, det er faktisk ingen garantier for at Toppserien tar av interessemessig. Ja, det gjøres forsøk på å promotere det mer på TV og i lokalavisen, og man har fått til en håndfull høye tilskuertall på spesielle events i utlandet, men at tilskuersnittet går opp fra 200 til 260 i Toppserien de siste 5 årene er ikke det jeg vil kalle en stor oppsving. Og hva skjer om denne drastiske økningen i interesse uteblir de neste 2-3 årene. Vil TV-kanalene da betale like mye for rettighetene ? Vil sponsorene spytte i like mye penger ? Det er faktisk ingen som helst garantier for at dette vokser inn i himmelen på nåværende tidspunkt. Hvordan blir f.eks profileringen av Toppserien nå når TV2, en kommersiell aktør, har rettighetene fra 2023 ? Blir det da like bra eksponering som på NRK, hvor det ikke var det samme profittjaget og ikke var en skog av andre fotballprodukter de skulle promotere samtidig ?
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 01.12.2021 09:46    Post subject: Reply with quote

Nå er det jo fullt mulig å fusjonere klubbene uten å dele styre for de to satsningene. Uten at det nødvendigvis ser ut som det er det Rosenborg tenker.

Jeg kjøper ikke helt denne gjentagende og i mine øyne ganske ubegrunnede argumentasjonen om at interessen bare er et blaff. Se på rekrutteringen til fotball blant jenter i småskolealder, (114 518 fotballspillende jenter i 2019 - mest av alle idretter) se på samfunnsutviklingen for øvrig - hvorfor skulle den ganske naturlige utviklingen om at den største idretten i barne- og ungdomsalder i større grad gjenspeiler seg i interesse for sporten på seniornivå etter hvert som den får økt eksponering i media plutselig snu? Jeg tror vel heller ikke at publikumsinteressen 'vokser inn i himmelen' på kort tid - det må i så fall være gjennom landslaget som genererer dragkraft i for eksempel et OL - men jeg ser lite som tyder på at utviklingen ikke skal gå mot en skjerpet konkurranse mellom relativt store aktører i norsk fotball. Med Branns innlemmelse av Sandviken er det de, Rosenborg, Vålerenga og Lillestrøm som danner en ganske klar frontkvartett, og det skulle ikke overraske meg mye om for eksempel Bodø, med sine kvinnefotballtradisjoner, og Stavanger følger etter ganske snart.

Og dette skjer ikke fordi noen tror det er enkel, garantert kortsiktig gevinst i det. Norsk kvinnefotball er jo i en omstillingsfase der de skal gå fra omtrent ren dugnadsvirksomhet til i første omgang et skjæringspunkt mellom del- og heltidsansettelse av samtlige spillere, og der kommer jo alle tilgjengelige midler og enda litt mer til å spyttes inn i lønnsbudsjett i overskuelig fremtid. Men man kjøper seg markedsposisjon, man kjøper goodwill hos sponsorer som ønsker en mer sosial profil enn Qatar Airways, og det tar seg bra ut å være tidlig ute på dette. For det som er veldig tydelig er jo at markedsaktørene mener dette har kommersiell verdi, og et tydeligere signal enn at TV2 ønsker å overta rettighetene fra NRK tror jeg neppe man kan få.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Eru
Veteran


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 3229

PostPosted: 01.12.2021 12:37    Post subject: Reply with quote

Det jeg ikke kjøper er antydningene om at enhver motstand mot fusjon må bunne i generell sjåvinisme eller motstand mot kvinnefotball. Verden er vel ikke så svart/hvit at man enten er for full fusjon eller så er man motstander av ethvert form for samarbeid og satsing for å gi kvinnefotballen i byen et løft?

Jeg tror det kan være gevinster å hente for begge parter ved å styrke det sportslige samarbeidet, samarbeidet om partneravtaler og ikke minst jobbe sammen med organisasjonsutvikling, uten at man nødvendigvis trenger å slå seg sammen.

Kvinnefotballen er i vekst og det er grunn til å forvente at veksten vil øke slik at det blir mulig med bærekraftig drift av en toppklubb hvor spillere og ledere er heltidsansatte. Det underslår ikke risikoen som følger med en fusjon med eller virksomhetsoverdragelse av en entitet som går i minus.

At også Rosenborg Ballklub går i minus er mindre relevant, da klubben (iallefall enn så lenge) har egenkapital og verdier som kan realiseres for å ivareta likviditeten og sikre forsvarlig drift. Jeg mener det må være legitimt å være skeptisk til at disse verdiene også skal forbrukes på et potensielt nytt minusprosjekt.

Uten å få helt konspi-noia er det også en viss risiko for at klubbens nye medlemmer post-fusjon, kan bruke sin innflytelse til å endre budsjettposter til fordel for kvinnelaget, slik at det i realiteten subsidieres av herrelaget.

Jeg kjenner også på at usikkerhet knyttet til andre områder. Der RBK sine medlemmer sa et klart og tydelig ja til boikott av Qatar-VM, stemte ikke bare RBK Kvinner mot boikott, de -kjøpte- en treningskamp mot Qatar sitt utstillingsvindu i Cataluña.

Ikke minst mener jeg selve prosessen frem mot sammenslåing har vært suboptimal (for å si det mildt). Medlemmene ble lovet en femårsplan for hvordan det sportslige og administrative samarbeidet skulle styrkes. Helt ut av det blå begynner plutselig klubben i stedet å si til media at det jobbes med en full fusjon fra 2022 eller 2023. Hvor ble det av femårsplanen? Hvor ble det av medlemsinvolveringen? Hvor er konsekvensanalysene, risikovurderingene, verdivurderingene og den overordnede strategien?

Ikke minst, hvor ble det av respekten for medlemsdemokratiet og årsmøtets suverenitet? Jeg er tilbøyelig til å stemme nei av den årsak alene.

Jeg ønsker meg følgende:
- Et styrket samarbeid på partnermarkedet. Trepartsavtaler der dette er mulig.
- Et formalisert og forpliktende samarbeid om administrasjon og sport (Elite og akademi)
- Forpliktende og klare rammer for bidrag i form av økonomiske overføringer, lån/leie av stadion og treningsområder (Two way street. Akademiet kan ha mye å hente ved å trene/spille på Lade)
- To klubber, to juridiske enheter
- En evaluering av samarbeidet etter tre år med tydelig medlemsinvolvering fra begge klubber før man vurderer om en sammenslåing skal behandles av de respektive årsmøtene.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 01.12.2021 14:46    Post subject: Reply with quote

Helt enig, Eru.

Jeg vil også snike inn at sammenslåing av styret potensielt også kan "svekke" damene; jeg vil anta at et slikt styre bruker mer tid og ressurser på den soleklart største aktøren i toenigheten, og det er en viss fare for at damelaget havner i baksetet, så å si.

Det er mye man kan samarbeide om åpenbart, men jeg kan ikke se at et felles styre styrker noen av enhetene.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 01.12.2021 16:18    Post subject: Reply with quote

Det jeg savner er argumentasjonen for at de 2 klubbene absolutt må slås sammen juridisk på nåværende tidspunkt, altså å ha et felles styre. Det som brukes av argumentasjon er i det store og hele ting som lett gjennomføres gjennom et samarbeid.
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 10.12.2021 23:48    Post subject: Reply with quote

Det er dette som jeg også søker, men har ennå ikke funnet ett fornuftig, logisk og velinformert svar på temaet.

En ting er nå ihvertfall helt sikkert, fusjon er en stor risikosport for RBK, som bare kommer til og ende med en stor utgiftspost samt lite til ingen inntekter for klubben. Ett garantert tapsprosjekt med andre ord.

Vet at det er politisk ukorrekt av meg og konstatere dette, men det er virkeligheten.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 11.12.2021 14:21    Post subject: Reply with quote

Kan ikke skjønne at RBKKvinner har lyst på felles styre med herrene på det nåværende tidspunkt, men mulig de ser annerledes på det inni bobla...
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 13.12.2021 15:02    Post subject: Reply with quote

Kan vi få gjennom et vedtak om at ved fusjonen legges RBK herrer ned og går inn som en del av RBK damer, slik at RBK Herrer sitt styre og sportslig ledelse opphører å eksistere? Er vel sannsynligvis den eneste måten denne klubben kan få et kompetent styre og sportslig ledelse på i overskuelig framtid...
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
ace
Veteran


Joined: 05 Apr 2005
Posts: 4271
Location: Stiftstaden

PostPosted: 13.12.2021 18:47    Post subject: Reply with quote

@Eru Tommel'n opp!
_________________
Svart og hvit for alltid!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 26.01.2022 23:22    Post subject: Reply with quote

Det første "slaget" blir altså på ekstra medlemsmøte 27. mars på Scandic Lerkendal.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5434

PostPosted: 26.01.2022 23:32    Post subject: Reply with quote

Blakstads overgang til Manchester City danner et litt interessant bakteppe her. For første gang har man solgt en spiller til utlandet. Summen er ukjent, men visstnok betydelig (hva enn det betyr). Kanskje et tidlig glimt på hvor økonomisk selvstendig kvinnesatsingen kan være.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 27.01.2022 01:01    Post subject: Reply with quote

Har vel vært hintet til at det kan dreie seg om millionbeløp, i så fall desidert største salget ut fra Norge på kvinnesiden. Største overgangen på damesiden er Pernille Harder fra Wolfsburg til Chelsea for £250 000.

Bak henne følger nok disse:
Milene Dominigues - £200 000 Atletico Madrid, for ca 20 år siden. Var gift med Ronaldo (R9) og fulgte etter fra Italia til Madrid.
Lauren James - opptil £200 000
Ellie Carpenter - Lyon, kostet mer enn overgangen under.
Valerie Gauvin - Everton, £100 000

I 2020 ble det brukt ca £880 000 på overgangssummer i kvinnefotballen, 5 overganger utgjorde ca 75% av den summen.

Kilde: Fourfourtwo.com

Så får man et millionbeløp, altså rundt £100 000/£150 000 skal man si seg veldig godt fornøyd. Da er man å snuser på topp 5 største salg noensinne.
Back to top
View user's profile Send private message
Platon.XI.XI
Senior


Joined: 09 Oct 2019
Posts: 204
Location: Trondheim

PostPosted: 03.02.2022 21:50    Post subject: Reply with quote

Jeg tenker nei takk til fusjon akkurat nå.

Jeg synes det går litt fort i svingene her. Kan man ikke ta det i et litt roligere tempo og se det an. Det virker som om det er enkelte som har det veldig travelt med å få dette i boks. Det er flott med inkludering og kvinnesakskvinner, men beslutninger som tas forhastet er sjeldent gode. Finnes det for eksempel noen løsninger hvor man kan gå litt roligere frem? Kan man ikke ha et styre for kvinnesiden, og et for herresiden? Er det noen som har tall på hva det vil koste hvis alle kvinnene vil ha heltidskontrakt og lønn deretter?

Forferdelig usikker på om dette er en god ide.
_________________
Asså, hvis du kaille det å bli spællt ut når dem læmpe ballen fra egen 16 og opp i målgården te oss, og slår oss i lufta, da tar du helt feil! Det e æ ikke enig med dæ i, men du må få lov te å ha den meninga.


Nils A. Eggen


Last edited by Platon.XI.XI on 03.02.2022 22:38; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 03.02.2022 21:59    Post subject: Reply with quote

Synes det har vært for mye fortgang og for lite åpenhet rundt den prosessen i forhold til hva som ble forespeilet.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 03.02.2022 22:21    Post subject: Reply with quote

Jeg flyttet innleggene deres hit for å slippe parallelldiskusjon.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 05.02.2022 00:11    Post subject: Reply with quote

Etter å ha tygget littegranne så tenker jeg det er fornuftig å holde seg til femårsplanen jeg.

Som nevnt så har dette vært en prosess som plutselig har gått veldig fort i det skjulte.

Men mest så går det på at styrekollegiumet i RBK oppfører seg som om de er ansvarlige for en organisasjon som baserer seg på frivillig innsats og har et budsjett på rundt 2 millioner istedenfor en bedrift med dusinvis av årsverk og omsetning på rundt 200 millioner. Og på deres vakt så har sportslig avdeling, dvs kjernevirksomheten, fått stemoderlig behandling,. Jeg vil mene at vi bør rydde opp i begge deler iløpet av kommende toårsperiode, så har vi ett år til å jobbe inn fusjonen etter opprinnelig plan såvidt jeg kan huske at vi var forespeilet.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 05.02.2022 01:13    Post subject: Reply with quote

Jeg sliter fortsatt med å se hva den enorme gevinsten er av å skulle haste gjennom denne fusjonen. Hva er det man går glipp av ved å ta seg litt bedre tid til å evaluere dette, en tid hvor man fortsatt kan ha et tett samarbeid både i forhold til markedsføring, sponsorer og sportslig ?

Man er også på et punkt hvor fremtiden til norsk kvinnefotball er noe usikker, da rettighetene nå skal overtas av TV2. Får produktet da like god eksponering som på NRK, når det er en komersiell aktør med profittfokus ? Eller kan man risikere at det havner bortgjemt på en nisjekanal om TV2 ikke er fornøyd med seertallene ? Det har vel også vært noe misnøye med denne avtalen fra klubbene selv.
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2073

PostPosted: 05.02.2022 08:09    Post subject: Reply with quote

La oss si at vi ikke fusjonerer og RBK fortsetter å gi RBKK tilgang på det de vil av ressurser i RBK.

Hva betyr dette rent regnskapsmessig? Vil RBK kunne skrive av alt RBKK bruker som "sponsing" av RBKK? Vil RBKK da måtte føre alt dette som "sponsor-inntekter"?

Vil dette da gavne RBK, men være en uting for RBKK?

Ser for meg at dersom det hadde vært "bruktbil-selgere" som hadde styrt begge klubbene så hadde RBK ført dette som utgift, og RBKK ikke ført det i regnskapet i det hele tatt, men det slipper en vel ikke unna med i dag?

Ellers så er jeg enig i at det er en uting å ha ett felles styre for de to "klubbene", i alle fall så lenge styret har de oppgavene de har i dag. Om vi derimot gir sportslig avdeling de oppgavene mange av oss her inne ønsker den skal ha, så kan det være ok.
Back to top
View user's profile Send private message
Rbkforalltid
Proff


Joined: 21 Nov 2021
Posts: 317

PostPosted: 05.02.2022 10:52    Post subject: Reply with quote

Jeg er svært bekymret for om man har vurdert risikoen for hva rbk tar på seg. Er det gjennomført en god due dilligence? Hvilke forpliktelser tar klubben over? Skal A-laget finansiere damelaget? Jeg mistenker at enkelte har fått likestillingsbehov deluxe så dette skal bankes gjennom for enhver pris.

Det er ikke veldig mye penger i damefotball og spesielt er markedet i Trondheim svært begrenset økonomisk. Det er en realitet. Nye luftslott trenger vi ikke.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 05.02.2022 11:04    Post subject: Reply with quote

Enig med de som synes dette har gått for fort. Er det i hele tatt noen argumenter mot å følge den 5 års-"planen" som opprinnelig ble skissert (eller husker jeg feil her)?
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 05.02.2022 11:37    Post subject: Reply with quote

Planen ble jo aldri skissert. Ble bare sagt at de hadde en 5-årsplan. Et forslag om at årsmøtet skulle godkjenne denne planen ble også nedstemt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 05.02.2022 12:07    Post subject: Reply with quote

Ja, stemmer det. De har så klart ingen plan eller systematisk gjennomgang av ulike argumenter eller løsninger, de har drodlet over styrebordet og i beste fall skriblet ned noe vagt. Men nå kan de jo få den i retur; hvorfor ikke følge den opprinnelige planen som de påsto de hadde? Hva har endret seg i løpet av pandemiårene som tilsier at dette bør gjennomføres raskere enn først "planlagt"?
Back to top
View user's profile Send private message
Platon.XI.XI
Senior


Joined: 09 Oct 2019
Posts: 204
Location: Trondheim

PostPosted: 05.02.2022 13:31    Post subject: Reply with quote

Helt enig her. Det som er skummelt med såre tema som likestilling er at sentrale personer, spesielt i styret, ikke tørr å si hva de egentlig mener fordi det kan skade omdømme deres personlig. Her må medlemmene trå til å kreve svar. Rosenborg herrer er og blir det som interesserer meg. Ikke kvinnefotball. Vi kan hjelpe damene på veien, men det må ta tid. Slik alt annet i livet gjør. Hvis kvinnefotball vokser, kan de parallelt sett få mer og mer innflytelse i klubben. Men noe 50/50, nei takk. Personlig vet jeg ingenting om kvaliteten eller ferdighetene til de som sitter i styret til RBKK.
_________________
Asså, hvis du kaille det å bli spællt ut når dem læmpe ballen fra egen 16 og opp i målgården te oss, og slår oss i lufta, da tar du helt feil! Det e æ ikke enig med dæ i, men du må få lov te å ha den meninga.


Nils A. Eggen
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Damefotball All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 10, 11, 12  Next
Page 6 of 12

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb