English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2022
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 48, 49, 50  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3457
Location: Trondheim

PostPosted: 24.01.2022 23:34    Post subject: Reply with quote

Rekdal har hele tiden sagt stoppere..
SÃ¥ det betyr vel minst 2
Men mulig den ene kan være Ceide?
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
BalleK
Veteran


Joined: 06 Mar 2015
Posts: 3338
Location: Sandnes

PostPosted: 25.01.2022 21:47    Post subject: Reply with quote

Jeg er ikke interessert i fotball - jeg er bare interessert i Rosenborg. Derfor vet jeg ingenting om 3-4-3 (som vi visstnok skal spille under Rekdal). Jeg kjenner bare 4-3-3.

Her er noen sider jeg fant om denne 3-4-3-formasjonen - litt gamle (?) noen av dem. Håper dere som har greie på det kan korrigere dersom noe av det som står her er utdatert. Forøvrig - les og lær.

Link-1: https://www.soccercoachin...formation/

Link-2: https://www.football-line...ctic/3-4-3

Link-3: https://www.soccermaniak....ation.html

Edit: Fjernet en link
_________________
RBK fjepper
Toillat folk e folk det å
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6722
Location: South-west coast exile

PostPosted: 25.01.2022 22:13    Post subject: Reply with quote

Men husk nå at 343 bare er en formasjon. I beste fall kan det gi en ide om rollene på banen, men taktikken utover det kan variere enormt mellom 343-lag. Folk må ikke se seg blinde på tallene på Vglive.
Back to top
View user's profile Send private message
aalen
Proff


Joined: 20 Jul 2007
Posts: 321
Location: Landet

PostPosted: 25.01.2022 22:54    Post subject: Reply with quote

Hansen

Henriksen- Vagic-Ny/Augustinsson

Reitan- Bjørkeeiet-Skjelbred-Pereira

Vecchia-Holse
Holm

Hoff og Tagseth nærme sentral midtbane plass. Andersson back up på begge vingbackene. Faye Lund banker på førsteelleveren. Ellers er det tynt offensivt, og veldig uskolerte og usikkert der bak. Håper Bjørkeeiet slår til og blir knall god. Hvis ikke er det bare en helt tullete signering slik stallen ser ut nå.
Back to top
View user's profile Send private message
eksiltrøndern
Veteran


Joined: 05 May 2005
Posts: 1055
Location: Oslo

PostPosted: 25.01.2022 23:05    Post subject: Reply with quote

I 3-4-3 , har man indreløpere da? I fremre 3ee kan det være både vinger og løpere? Eller er det de ytre på 4ern som er back eller indreløper?
Back to top
View user's profile Send private message
ibejnar
Veteran


Joined: 03 Feb 2020
Posts: 1015

PostPosted: 25.01.2022 23:12    Post subject: Reply with quote

Jeg tror også Tobias er købt som direkte starter, hvilket vil gå ud over Eddie i starten. Min store bekymring er dog at han jo nærmest var en katastrofe i BIF på den plads. Virkelig store problemer når det gik stærkt. Derfor blev han prøvet som stopper. Det er bestemt heller ikke pæne skudsmål han for med på vejen af BIF fans. Håber Rekdal kan få ham igang.
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3457
Location: Trondheim

PostPosted: 25.01.2022 23:21    Post subject: Reply with quote

Indreløper er en spillerposisjon i fotball opprinnelig brukt i 2-3-5-system, plassert til venstre eller høyre for forward (midtspiss) og innenfor vingen (også kalt ytre høyre eller venstre). I dag brukes betegnelsen om spillere på hver sin side av den sentrale midtbanespilleren i en 4–3–3- eller 4–5–1-formasjon.
SÃ¥ ja og nei
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Et bilde tå'n
Senior


Joined: 17 Nov 2014
Posts: 131
Location: Trondheim

PostPosted: 25.01.2022 23:50    Post subject: Reply with quote

BalleK wrote:

Link-1: https://www.soccercoachin...formation/


Meget informativ artikkel om 3-4-3-formasjonen, BalleK!

Ut fra det jeg leser kan trolig Augustinsson bli en god venstre midtstopper med fart og fysikk. Henriksen vil etter denne beskrivelsen trolig bli vårt foretrukne alternativ som den sentrale midtstopperen med god ballkontroll og pasningsferdigheter. Høyre midtstopper ser jeg ingen i stallen per nå som er god nok til å forsvare en startplass. Med Augustinsson ute første del av sesongen bør vi trolig kjøpe inn to midtstoppere med fart og fysikk til å dekke rommene bak Pereira og Dahl Reitan på vingbackene.
_________________
In order to succeed, your desire for success should be greater than your fear of failure.
Back to top
View user's profile Send private message
Ståle
Veteran


Joined: 06 Aug 2009
Posts: 1177
Location: Trondheim

PostPosted: 25.01.2022 23:57    Post subject: Reply with quote

Mulig det er jeg som er forvirret, men rekdal kaller formasjonen 3-4-3. likevel skal vi spille med 5 forsvarere da begge de to på sidene på midten egentlig er backer. Og hvis vingene ikke er vinger, men midtbanespillere så har vi 4 på midten. Høres nesten mer ut som 5-4-1 i god gammel FM ånd dette.

Og vi fortsetter med å kjøpe spillere i posisjonen vi allerede har masse spillere i, mens vi knapt har midtstoppere i klubben etter at Hovland, Eyjolfsson og Serbecic er ute av klubben. Hvor mange sentrale midtbanesppllere trenger man egentlig for å spille 3-4-3. svaret ser ut til å være minst 6. (inkludert Henriksen og Vagic som muligens primært skal spille stoppere da vi ikke evner å kjøpe noen stoppere)

Foreløpig skjønner jeg lite av strategien til det nye trener teamet og Dorsin, men kan jo hende en grand master plan blir synlig etterhvert.
Back to top
View user's profile Send private message
Et bilde tå'n
Senior


Joined: 17 Nov 2014
Posts: 131
Location: Trondheim

PostPosted: 26.01.2022 00:13    Post subject: Reply with quote

Trolig tilnærmet 3-4-2-1 når vi angriper og 5-4-1 når vi forsvarer oss.

Angrep f.eks.:
Hansen
(?)Castegren(?) - Henriksen - Augustinsson
Dahl Reitan - Børkeeiet - Tagseth - Pereira
Holse - Vecchia
Holm

Med samme spillere i forsvar:
Hansen
Dahl Reitan - (?)Castegren(?) - Henriksen - Augustinsson - Pereira
Holse - Børkeeiet - Tagseth - Vecchia
Holm
_________________
In order to succeed, your desire for success should be greater than your fear of failure.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59321
Location: Trondhjem

PostPosted: 26.01.2022 00:18    Post subject: Reply with quote

Spilte HamKam med så smal angrepsrekke som det der i fjor?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Et bilde tå'n
Senior


Joined: 17 Nov 2014
Posts: 131
Location: Trondheim

PostPosted: 26.01.2022 00:22    Post subject: Reply with quote

Fullt mulig at det blir en flat 3-er i front. Det er muligens ønsketenkning fra min side å bruke godføttene til både Holse og Vecchia sentralt. Mest sannsynlig tipper jeg (vet ikke) bredden vil variere ut fra kampbildet.
_________________
In order to succeed, your desire for success should be greater than your fear of failure.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59321
Location: Trondhjem

PostPosted: 26.01.2022 00:27    Post subject: Reply with quote

Noen som har vært på treninger etter lørdag? På lørdag lå Wiedesheim-Paul rimelig bredt mot høyre med Holm i midten. Var bare ni utespillere på førstelaget og ingen på venstresida.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8925
Location: Rosenborg

PostPosted: 26.01.2022 01:11    Post subject: Reply with quote

Ganske vanlig med smalere angrepsrekke i 3-backslinje. Det er primært vingbackene som skal holde bredden. Inntrykk av at 3-4-1-2 er mest brukt i disse dager. Vi kommer vel til å bruke Holse, Vecchia og Noah lengst fremme, så det blir vel fort en 3-4-1-2 eller 3-4-2-1 variant på oss også tipper jeg. Altså enten at Holse ligger bak Vecchia og Noah, eller at Vecchia og Holse har utgangspunkt litt ut til hver sin side, men neppe så bredt som man er vant til i 4-3-3. Målet er nok å få de 2 kreative mer involvert i spillet enn når de har vært mer rene kantspillere.
Back to top
View user's profile Send private message
apresthus
Proff


Joined: 02 Sep 2007
Posts: 369
Location: Trentino, Italia

PostPosted: 26.01.2022 01:58    Post subject: Reply with quote

Nøkkelen til 3-4-3 slik jeg ser det er overloads og trekanter offensivt, og med riktige spillere så kan man bli veldig solide bakover.

Det jeg er "redd for" med to offensive midtbanespillere bak en spiss er at vi ender opp med samme problemet som de famøse høye indreløperne til Kåre i slutten av perioden hans. Altså at de vil bli stående for høyt, og mot lag som legger seg lavt i forsvar så vil de stå å tråkke hverandre på tærne og ødelegge rommene.

Dette kan man selvfølgelig fikse på ved å sørge for at OMSen på motsatt side av der ballen befinner seg legger seg bredere sammen med WB på samme side for å skape overload på siden mens han også forlater rom som OMS nr 2 kan benytte. Utfordringen bli da hvis vi har ballen sentralt, så da blir det nok viktig å vinkle tidlig ut på sidene til WBene.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 26.01.2022 09:45    Post subject: Reply with quote

Det er jo "ingen" som spiller med en bred treer foran lengre, så at den blir smal i en eller annen forstand er jeg rimelig sikker på.Vi har jo heller ikke angripere som er gode i bredden. Det ville også vært et merkelig valg å legge kantene bredt når vi har brede midtbanespillere/vingbacker i tillegg - selv ikke 4-3-3 spilles i noen særlig grad med brede vinger nå for tiden.

Gjør vi likevel det er jeg tilbøyelig til å mene at vi faktisk ikke spiller 3-4-3, men 5-2-3 også offensivt, for da ligger det åpenbart en begrensning på hvor offensivt de to backene går, og da er de i praksis forsvarsspillere. Litt av poenget med denne formasjonen, med den midtlåsen som ligger igjen i de fem bakerste, er at de to breddeholderne skal kunne gå hele linja, og ligge høyt samtidig.

Dersom vi går ut i 5-2-3, så tror jeg vi vil oppfatte laget som rimelig defensivt og gjerrig.

apresthus: ja, enig, dette er jo et mulig problem, men jeg vil påstå at spillere som Vecchia og Holse er ganske mye bedre egnet til å løse en sånn mellomromsrolle enn - ja, egentlig alle Kåres indreløpere. Nøkkelen er jo å vandre litt, både i bredden og lengden av banen, krysse og doble til dels ut av 'posisjon', men også starte inn bak. Dette er jo angrepsspillere, og de trenger ikke være så redde som indreløperne for å tømme midtbanen og forlate defensiv posisjon. Vi har jo to sentrale midtbanespillere bak, og med den boksen blir det lettere å sette opp trekanter, vanskeligere å avskjære pasningene.

Litt av problemet var jo dessuten at indreløperne trakk opp, og så blir stående stille, og med én sentral midtbanespiller uten særlig pasningsferdighet ble det lett å isolere de, lett å spille på oss brudd. Hadde vi da hatt en stopper som trakk helt opp i midtbaneleddet så hadde vi fått den boksen sentralt. Vi har jo i stor grad heller ikke hatt de der Modric-indreløperne som kunne vende opp på en tåblæs i knehøyde, men i stedet typer som Doff, som i sånne situasjoner var tvunget til å forsere 10 meter hjemover med ball. De gangene Holse spilte høy indreløper så det ganske annerledes ut.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
bæærnt
Rutinert


Joined: 30 Jun 2005
Posts: 875

PostPosted: 26.01.2022 09:46    Post subject: Reply with quote

3-4-3 synes mer som en sementering av siste års store problem. Lite fart og bevegelse, og særdeles lite ball i lengderetningen. Her blir det mye ping-pong på kryss og tvers mellom 3`n bak og de såkalte "vingbackene" på midten. Og særlig med Henriksen som en av de 3 som omtrent ikke har spilt en en pasning i lengderetningen siden 2014. Blir komikveld dette i de første treningskampene.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 26.01.2022 10:02    Post subject: Reply with quote

Hvorfor tror du det?

Det burde i utgangspunktet bli enklere å unngå den der 'vugga' med 3 stoppere med mindre man er aktivt interesserte i å stå og trille ball bakerst (se for eksempel unødvendig tråkige Belgia i EM sist), fordi det bør være enklere å finne gode alternativer når man bygger opp bakfra enn med den varianten av 4-3-3 vi har kjørt i det siste. Angående 'vingbackene' på midten: se for eksempel på Gosens på Atalanta og Tyskland - stjerneeksempel på hvor offensiv en sånn 'vingback' kan være i 3-4-3, og hvor mye plass man kan lage til ham.

Hvis Henriksen skal spille stopper her er han pent nødt til å være både spillende og villig til å forsere med ball. Ellers ryker han ut, for vi kan ikke ha en stopper som er kun duellsterk.

Men ja, det blir spennende å se hvor offensive vi ønsker å være her. Hvor mye risiko tør Kjetil Rekdal å ta? Blir det egentlig en 3-4-3, eller står vi og holder igjen en back i 5-2-3, og håper at de to midtbanespillerne ordner saken? Det blir veldig førende for hvor mye tro jeg har på spillet i år.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8925
Location: Rosenborg

PostPosted: 26.01.2022 10:05    Post subject: Reply with quote

Kollektiv samhandling og bevegelse gjelder uavhengig av om det står 3-4-3 eller 4-3-3 på utgangsposisjonen. Det blir like håpløst i begge formasjonene om det er fraværende. Det så mann i fjor når vi var drita dårlig hele sesongen i 4-3-3 og 4-2-3-1 og ble nr. 5, bak et par dugnadslag bla.
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3457
Location: Trondheim

PostPosted: 26.01.2022 10:08    Post subject: Reply with quote

De sier vel at de vil ha mye folk i angrep og inn i boksen.
Da blir det vel til at alle 3 på topp blir smale og ving backene holder bredden og slår innlegg.
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 26.01.2022 10:18    Post subject: Reply with quote

Det ligger vel litt i sakens natur ja. Og så tror (håper) jeg også at vi ikke da trenger å se for oss at de stort sett slår høye crossere som tungt luftskyts skal prøve å heade i mål, for litt av greia her er jo at vi ganske ofte bør kunne spille backene inn i såpass mye plass på siste tredel at de kan 'slå innlegg' fra inne i boksen. Flatt foran mål, 45 ut etc. - altså slik bortimot alle assistene til Reitan kom i fjor. Vi har jo ikke voldsomt mye kjøtt og høydemeter som kommer inn i boksen, ser jeg for meg (f.eks. Skjelbred, Holse, Vecchia, Pereira/Reitan, Holm i beste fall) men mange spillere der kan skyte på første touch.

Jeg håper og tror også at vi nå klarer å slutte med det der 'motsatt ving på første stolpe og midtspissen holder stopperen i hånda på bakerste'-opplegget, og i stedet sørger for å fylle på der ganske tidlig, slik for eksempel Glimt gjør.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3457
Location: Trondheim

PostPosted: 26.01.2022 10:39    Post subject: Reply with quote

Faren er vel ja at vi får fortidige innlegg fra distanse, litt typ Hareide.
Litt usikker på ettertrykket når vi har backer som går og kun da en sentral stopper bak to sittende på midtbanen..
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6722
Location: South-west coast exile

PostPosted: 26.01.2022 10:45    Post subject: Reply with quote

Du har fått med deg at backene inngår i 4-ern på midten, ikke i forsvarslinja?
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3457
Location: Trondheim

PostPosted: 26.01.2022 11:07    Post subject: Reply with quote

Ja nettopp derfor.
Uefa lisensen min dekker kompetanse på det nivået der.
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 26.01.2022 11:23    Post subject: Reply with quote

Usikker på ettertrykket fordi vi står igjen med tre stoppere, mener du? Ja, vi har jo en mann mindre, men de to midtbanespillerne står jo også litt friere til å delta i kompakt press. I praksis er det vel ikke veldig stor forskjell, all den tid vår dype midtbanespiller i 4-3-3 som regel ikke deltok i noe høyt press han heller, slik at angreps- og pressformasjonen ofte i praksis var 3-4-3, eks.:

Reginiussen - Hovland

Lundemo

Hedenstad - Jensen - Trondsen - Meling

Helland - Bendtner - Adegbenro.

Her dropper jo Lundemo nesten ned mellom stopperne. Det skiller seg ikke all verden fra for eksempel:

Ceïde - Henriksen - Røsten

Reitan - Skjelbred - Børkeeiet - Pereira

Holse - Holm - Vecchia

Angående for tidlige innlegg fra distanse så er jo det en av styrkene med smale vinger/hengende spisser - de burde klare å tvinge motstanderen til å stå så smalt at våre brede midtbanespillere får plass til å gå ned mot dødlinja og inn mot boksen. Klarer vi ikke å etablere spill sentralt i banen har vi nok trøbbel.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 48, 49, 50  Next
Page 11 of 50

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb