English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Talentarbeid i RBK
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 71, 72, 73, 74, 75, 76  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 26.10.2022 22:38    Post subject: Reply with quote

Jeg synes det er bra at andrelag får spille med alle andre. Rett og slett fordi at det er en veldig god arena for de yngre spillerne å få prøve seg på. Man kunne gjerne latt andrelagene fortsette men at de ikke får bruke noen spillere over 22/23 år. Og at yngre spillere som har spilt så så mange minutter heller ikke får spille. Da tenker jeg på de som kjemper om en plass på laget og ikke de som bare får 5 min på slutten av en kamp.

Det dårlige da er dog at de mer rutinerte A-lagsspillerne ikke får noen kamparena dersom de har vært skadet eller er på benken. Men samtidig så er det jo et spørsmål om hvor mye denne arenaen faktisk blir brukt. For RBK sin del var det ikke mange kampene i år man stilte med spillere som ikke var juniorspillere på RBK2. Giampaoli og Pereira spilte vel henholdsvis 2 og 3 kamper. Med andre ord var det minimalt med kamptrening på A-lagsspillere via RBK2, med unntakk av juniorene i A-stallen. Virker som de rutinerte får mer utbytte av å være på A-lagstreninger.

Så får man heller avtale en treningskamp eller noe mot lokale lag om man absolutt mener det er nødvendig med kamptrening på rutinerte spillere.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59203
Location: Trondhjem

PostPosted: 19.11.2022 13:39    Post subject: Reply with quote

Austad innrømmer usikker framtid overfor Innherred:



- Jeg stortrives med å være fotballtrener på heltid, og ikke minst i Rosenborg-miljøet. Men det har jeg også gjort i jobben som jeg har permisjon i. Det er en permisjon som går ut ved årsskiftet. Jeg vil ikke si opp en fastjobb til fordel for et engasjement på to eller tre år. I Rosenborg er det slik at trenerne har to og treårskontrakter. Jeg har forståelse for at de har valgt en slik strategi, sier Austad som i to år har vært fotballtrener på heltid i landets største klubb.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59203
Location: Trondhjem

PostPosted: 21.11.2022 19:39    Post subject: Reply with quote

Hovedtrener for RBK 2, Arnstein Røen, gir seg. Trener for G16-laget, Nils Petter Austad, er etter alt å dømme også ferdig i klubben.

(...)

Han har vært hovedtrener for RBK2 i to sesonger, og hadde i utgangspunktet kontrakt i én sesong til.

Men Røen, som er idrettslærer ved Orkdal videregående, får ikke utvidet permisjonen.

(...)

– Kontrakten min går ut ved nyttår, og da begynner jeg som lærer igjen. Det er den klare planen. Men jeg har snakket med RBK, og har mottatt et tilbud. Det tilbudet vil jeg ikke takke ja til, sier Austad - og legger til:

– Det handler ikke om lønn eller arbeidsoppgaver, men om formaliteter i ansettelsesforholdet som er viktig for meg. Der står saken i dag, og det er ingen dramatikk i det. Jeg har hatt det fantastisk i RBK med alle spillerne, kollegene og foreldrene.

Les mer: Ferdig i Rosenborg
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 22.11.2022 14:27    Post subject: Reply with quote

Roger Naustan gjør comeback i klubben og blir ny trener for RBK2.

Har vært assistent for LAN i Aalesund siste to sesongene. Har også vært innom Levanger og Brann 2 siden han forlot klubben forrige gang.

Jeg har troa på at dette er en klok ansettelse. Gjorde vel en bra jobb forrige gang han var her, er glad i 4-3-3 slik som vi kjenner det og har nå skaffet seg mer erfaring fra andre miljø i tillegg. Heller Naustan enn en erfaren breddetrener i alle fall.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 22.11.2022 15:47    Post subject: Reply with quote

Naustan virker en klar oppgradering, ja.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59203
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.11.2022 20:59    Post subject: Reply with quote

- Dette er noe jeg ser veldig frem til. Jeg kjenner klubben godt og har hatt samme oppgaver tidligere, men etter såpass mange år ute, er det som å starte med blanke ark. Jeg klør etter å komme i gang, sier Roger Naustan til RBK.no.

Les mer: Naustan ny RBK 2-trener

Naustan og Saify gjester hos Lyng og Sagbakken.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8281

PostPosted: 22.11.2022 21:32    Post subject: Reply with quote

Naustan er i alle fall svak på det defensive. Når RBK får bedreråd om få år må det hentes noe utenlandsk som kan være med drifte talentarbeidet.
Back to top
View user's profile Send private message
ErikPerik
Senior


Joined: 31 Jul 2011
Posts: 170
Location: bærumblærum

PostPosted: 22.11.2022 22:09    Post subject: Reply with quote

Kjente til unge Naustan ganske godt. Og siden personlighet ikke endres nevneverdig fra 20 årene av, så synes jeg dette virkelig er rette mann på rett sted. Manglet fart som spiller, men teknisk vidunderlig. I tillegg lærer vel? og jobbet opp bøttevis med erfaring. Kanonsignering.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59203
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.11.2022 18:03    Post subject: Reply with quote

Som Austad hintet kraftig om i forrige uke, krever han fast stilling for å fortsette:

– Jeg har fått to tilbud (fra RBK Red.anm.). Først et like over ferien, så kom det et annet for en stund siden. Jeg er ikke misfornøyd med dem, så det har ikke noe med å gjøre. Både lønn og arbeidsoppgaver er jeg veldig fornøyd med, men jeg vil ikke risikere å måtte si opp jobben min på Verdal VGS for et midlertidig engasjement, sier Austad som ikke totalt utelukker en fortsettelse om det skulle dukke opp en løsning.

– Jeg kommer helt sikkert til å angre mange ganger etterpå. Det er fryktelig artig å kunne fordype seg i hobbyen sin. Samtidig er det mange arbeidstimer. Det er bra vi ikke teller timer, men det har vært veldig artig. Livssituasjonen min har gjort at det er mulig, og selv om det har vært mange timer føles det ikke direkte slitsomt ut, sier han videre.

Les mer: To ganger har Austad sagt nei til ny RBK-kontrakt: – Kommer helt sikkert til å angre

Akademiklassifiseringen 2022 er den tredje og siste klassifiseringen i denne første syklusen. 

Akademiklassifiseringen representerer en profesjonalisering og «benchmark» for hvordan vi jobber med spillerutvikling.

Rapporten består av 3 deler:

Bakgrunn og metode
Rikets tilstand
Klubbene

Les mer: Akademiklassifiserings-rapporten 2022

RBK har fått fire stjerner for første gang?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 24.11.2022 19:59    Post subject: Reply with quote

Ingen som er hentet under Vikvang's ledelse bør få fast ansettelse før eventuelt en beviselig kompetent ledelse er på plass for å vurdere om de er gode nok.

Akademiklassifiseringen er jeg skeptisk til fordi NFF&co har lenge på ingen måte kunne være assosiert med kvalitetsarbeid.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8281

PostPosted: 25.11.2022 12:26    Post subject: Reply with quote

Denne mannen bør vurderes ansatt i RBKs rekruttavdeling!!! Bergdølmo har spillererfaring fra RBK, Ajax, Dortmund samt LSK, Godset og FCK. Han har også trenererfaring fra diverse akademier etc. Et solid nivå over breddegutta som Røen og Austad vil jeg anta.

André Bergdølmo
@andrebergdolmo
Da er min tid i
@Sarpsborg08
over. Litt overrasket over at det ble sånn, etter at gutta mine leverte til gull , to år på rad i
G-19 interkrets . 🥇⚽️ Takk for meg💙 En dør lukkes.. osv
7:41 AM · Nov 25, 2022
·Twitter for iPhone
Back to top
View user's profile Send private message
MichaelScarn
Senior


Joined: 31 Jan 2022
Posts: 118

PostPosted: 25.11.2022 12:43    Post subject: Reply with quote

Kunne ikke vært mer enig! Her får vi håpe at Basma eller andre har vært på tråden allerede.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 12.12.2022 16:06    Post subject: Reply with quote

Jonas Lian Hansen ny g15-trener i Salmar-Akademiet melder Nidaros

Nidaros wrote:
Han har fått den utlyste jobben som G15-trener. Den nyopprettete stillingen etter den nye strukturen i norsk fotball, med G15-lag og G17-lag, i stedet for det gamle G16-laget.


Kommer fra Ranheim hvor han har vært spillerutvikler siden 2019. Har også en fortid i Molde og som a-lagstrener for Namsos, hvor han er ifra.
Back to top
View user's profile Send private message
Snabeltann
Rutinert


Joined: 07 Jul 2012
Posts: 957

PostPosted: 12.12.2022 17:15    Post subject: Reply with quote

josinho wrote:
Denne mannen bør vurderes ansatt i RBKs rekruttavdeling!!! Bergdølmo har spillererfaring fra RBK, Ajax, Dortmund samt LSK, Godset og FCK. Han har også trenererfaring fra diverse akademier etc. Et solid nivå over breddegutta som Røen og Austad vil jeg anta.

André Bergdølmo
@andrebergdolmo
Da er min tid i
@Sarpsborg08
over. Litt overrasket over at det ble sånn, etter at gutta mine leverte til gull , to år på rad i
G-19 interkrets . 🥇⚽️ Takk for meg💙 En dør lukkes.. osv
7:41 AM · Nov 25, 2022
·Twitter for iPhone


https://www.vg.no/sport/f...som-trener

Nyheten er fra forrige uke, men Bergdølmo ny hovedtrener for LSK Kvinner. Altså ingen retur til RBK i denne omgang.

Forøvrig en fin signering i Jonas Lian Hansen. Dyktig spillerutvikler med solid rykte. Godt valg som ny G15-trener.
Back to top
View user's profile Send private message
RÃ¥nny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13649
Location: Namsos

PostPosted: 12.12.2022 17:49    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:
Jonas Lian Hansen ny g15-trener i Salmar-Akademiet melder Nidaros

Nidaros wrote:
Han har fått den utlyste jobben som G15-trener. Den nyopprettete stillingen etter den nye strukturen i norsk fotball, med G15-lag og G17-lag, i stedet for det gamle G16-laget.


Kommer fra Ranheim hvor han har vært spillerutvikler siden 2019. Har også en fortid i Molde og som a-lagstrener for Namsos, hvor han er ifra.


– En veldig spennende oppgave. Jeg er utrolig glad for å få sjansen og ser fram til å få ta del i RBK sitt nye G15-prosjekt, der det skal satses stort på utvikling av yngre spillere med hele Trøndelag som nedslagsfelt, sier han til NA.

– I tillegg til hovedtrenerrollen vil jeg være tett på kretslag og jobbe med spillerutvikling i samarbeid med SalMar Akademiet og talentsatsinga der, forteller Lian Hansen.

Har skrevet under på toårskontrakt
36-åringen kommer fra rollen som toppspillerutvikler og rekruttrener i Ranheim IL toppfotball. Han har også ei fortid som trener og daglig leder i Namsos IL fotball og analytiker i Molde FK.

Nå venter altså nye oppgaver i Rosenborg BK. Namsosingen har signert en toårskontrakt hos eliteklubben – med mulighet for forlengelse.

– Det er selvsagt en jobb jeg har vært veldig interessert i og jeg gleder meg veldig til å komme i gang. Rollen innebærer jo mye av det samme som jeg har jobbet med i Ranheim, nemlig å gi unge trøndere en sjanse innen fotballen. Men det er klart – det blir jo en litt annen ansvarsfølelse når man kommer til en storklubb som RBK, der det er mye mer interesse og meninger rundt alt som rører seg, medgir Lian Hansen.

Til tross for ny jobbhverdag i Rosenborg, flytter Lian Hansen og familien heim til Namsos til sommeren. Der er de allerede i gang med husbygging på Spillumsåsen.

– Det er en avgjørelse som ble tatt for en god stund siden og som jeg har vært åpen med RBK om gjennom hele ansettelsesprosessen. Jeg er først og fremst familiefar og avhengig av at ting fungerer i begge leirer. Familien kommer først og klubben har vært veldig behjelpelige og åpne for å finne en god løsning for alle parter, sier tobarnsfaren.

– Trolig blir løsninga at jeg fortsatt vil ha et tilholdssted i Trondheim også etter at vi flytter heimover. Jeg er forberedt på en del pendling. Heldigvis har jeg en veldig tålmodig samboer som vet at fotballen betyr utrolig mye for meg, avslutter Jonas Lian Hansen.

https://www.namdalsavisa....21-1126225
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59203
Location: Trondhjem

PostPosted: 16.12.2022 17:44    Post subject: Reply with quote

Etter det Adresseavisen erfarer har Austad nemlig fått forlenget permisjonen fra lærerjobben i Verdal. Nå signerer han en ny kontrakt med Rosenborg.

Slik Adresseavisen forstår, blir Austad trener for det nye gutter 17-laget i klubben.

Les mer: Han blir trener for Rosenborgs nye lag
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59203
Location: Trondhjem

PostPosted: 18.12.2022 13:11    Post subject: Reply with quote

Å følge Branns talentvei koster minst 240.000 kroner. I Rosenborg slipper du unna med toppen 14.000 kroner.

(...)

Brann vil nemlig at alle deres spillere skal gå på nyoppstartede Norges Toppidrettsgymnas (NTG) på Kniksens Plass.

Her kan barnet ditt fullføre både ungdomstrinnet og det videregående i lokalene på Stadion – og få tett oppfølging av Brann.

Fotballinjen på den videregående skolen koster 49.200 kroner per skoleår. Ungdomstrinnet koster 22.500 kroner per år.

(...)

– Burde ikke en så stor klubb som Brann, som faktisk er den aktøren som kan høste fruktene ved fremtidige spillersalg, ta en større del av regningen også?

– Helst skulle vi sett at det var billigere, men talentutviklingen koster. Vi kjøper, leier og ansetter kompetanse for å ha en best mulig talentutvikling. Historisk sett har vi ikke solgt spillere av en slik størrelsesorden som gjør at vi klarer å finansiere dette selv heller, sier Kalvenes.

Les mer: Branns talentvei koster foreldrene en kvart million. I RBK er den nesten helt gratis.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8281

PostPosted: 18.12.2022 16:55    Post subject: Reply with quote

Brann mister noen talenter med denne modellen. Ungdommer med familier med svak sosio-økonomisk bakgrunn eller som vil ha en praktisk utdanning glipper. Synd for dem og dumt for Brann. Bra for Åsane da som også har et bra og mye billigere opplegg for talentene.
Back to top
View user's profile Send private message
Snabeltann
Rutinert


Joined: 07 Jul 2012
Posts: 957

PostPosted: 19.12.2022 11:52    Post subject: Reply with quote

Spesielt av Brann å skyve utviklingskostnader over på spillerne/foreldrene. For de som tar kostnaden vil det bety et bra, strømlinjeformet opplegg. For de som ikke vil/kan ta den kostnaden så blir det vanskelig. Brann kommer garantert til å gå glipp av talenter fra mindre ressurssterke familier, men har tydeligvis vurdert det slik at at besparelsen og fordelene ved å pushe spillerne gjennom NTG er verdt det totalt sett. Eksempelvis ville de ha mistet en spiller som John Carew, som insisterte på å IKKE ha en slik hverdag til tross for at Vålerenga pushet. Det ble for mye fotball og for seriøst for ham. Han gikk vel håndtverk & design eller noe slik istedet.


Quote:
BA har tatt en ringerunde til flere andre sammenlignbare eliteserieklubber. Klubber som Viking og Stabæk – to av klubbene som scoret best på Norges akademiklassifisering – samarbeider også med private skoler. Det gjør ikke Rosenborg.

Klubben samarbeider kun med det offentlige skolesystemet, forteller Roar Vikvang, sportslig koordinator i Rosenborg.

– Det er et spørsmål som er drøftet i styre og ledelse, og det er et helt bevisst valg vi har tatt. Rosenborg skal være for alle, uavhengig av sosial bakgrunn eller økonomien til dine foreldre, sier Vikvang til BA.

PÃ¥ klubbens akademi er det heller ingen trenings- eller medlemsavgifter.

RBK
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59203
Location: Trondhjem

PostPosted: 21.12.2022 22:10    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Han blir trener for Rosenborgs nye lag


– Jeg fikk forlenget avtalen med skolen, så jeg skrev under med RBK fredag. Lysten har vært der hele tiden, så det har ikke stått på det, men dette måtte være på plass. Jeg har blitt for gammel til å leve på engasjement, så jeg måtte ha den sikkerheten, sier Austad.

Han legger ikke skjul på at det var skolen som gjorde det mulig, men legger til at det også er en vinn-vinn-situasjon for begge parter.

– Det er egentlig at skolen har vært veldig samarbeidsvillig. Så er det på et vis at jeg skal fortsette å jobbe på skolen, og dette er en kompetanseøkning for meg.

Les mer: Fant løsning med RBK og skolen: – Skrev under fredag
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59203
Location: Trondhjem

PostPosted: 30.12.2022 12:27    Post subject: Reply with quote

– En 16-åring som er god nok for å spille for Verdal i tredjedivisjon, men ikke god nok for nivået over ennå. Bør vedkommende spille for Verdal, eller være del av RBKs G16-lag?

– Kjempevanskelig spørsmål. Jeg tror totalpakken de får i RBK er bedre enn å være i klubber som Steinkjer og Verdal. Så er det klart at det kan være utfordrende å skulle reise til Trondheim. Det du kan få i Verdal, eller en seniorgarderobe som er seriøs, som du ikke får i RBK i den alderen, er at du må forholde deg til voksne folk. På et vis stå i tøffere dager sånn sett. Men i RBK er det lagt adskillig bedre til rette. Fordelen med Rosenborg er at du får mye bedre oppfølging. Klubber som Verdal og Steinkjer har ikke sjans til å følge opp på samme måten. Men det er ikke noe tvil om at det er mange veier fram, sier Nils.

(...)

– Hvordan er det for deg å se de unge spillerne du trener springe utpå for A-laget til RBK?


– Da jeg satt på tribunen mot Lillestrøm og ser Magnus Holte springer inn på banen der, da fikk jeg litt tårer i øynene. Første halvåret var han reserve på G16 da han kom til oss, men han har aldri sutret, og kun vært opptatt av at han skal bli bedre på neste trening. Så får han et skikkelig løft. Det kommer til å være mange opp- og nedturer for ham, men han er så rolig i hodet, og når slike gutter lykkes er det jævlig artig. Sverre Nypan likedan. Han kommer på trening med de som delvis er to år yngre, men gir likevel jernet maksimalt. Det er ikke tegn på «jeg er for god». Det er fem dager etter han spiller 90 minutter på Lerkendal. Slike gutter unner du suksess.

Les mer: Austad-brødrene: – Galskap hvor mye tid vi har brukt på fotballen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59203
Location: Trondhjem

PostPosted: 20.01.2023 23:29    Post subject: Reply with quote

Christer Basma (50) blir akademisjef i Rosenborg i fast stilling.

Det bekrefter sportslig koordinator Roar Vikvang overfor Adresseavisen.

– Det har fungert veldig godt. Han har vært i akademiet i to år, og har jobbet med helheten hele veien. Han gjør en god jobb, og vi opplever at ting fungerer bra nå. Dessuten føler vi at det er viktig at vi opprettholder kontinuiteten, sier Vikvang.

- Det er veldig spennende. Jeg har vært i stillingen i et halvt år, begynner å få oversikt, og trives, sier Basma selv.

Les mer: RBK-kjempen har vært vikar: Nå er fremtiden avklart

Tror dette blir bra.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59203
Location: Trondhjem

PostPosted: 31.01.2023 22:37    Post subject: Reply with quote

Mange i barteland lurte på hvorfor RBK ikke hadde bruk for Kamanzi, som etter overgangen til Toulouse rundt årsskiftet allerede har rukket å bli kåret til banens beste. Det må nevnes at også TIL har opplevd at spillere som ikke lykkes spesielt godt hjemme, blir profiler utenbys, for å synliggjøre at dette er langt fra noe som bare RBK opplever.

– Vi har ikke plass til alle trønderne i RBK. Klubber som har store ungdomsavdelinger vil alltid ha spillere andre steder, svarte Rekdal på iTromsøs spørsmål om hva han tenker om Erliens Tromsø-overgang, til en pris for null kroner.

(...)

TIL bør bygge laget sitt på eget akademi og egen landsdel, men det sier seg selv at spillere annetsteds fra har en rolle i laget. I mangel av nok penger har TIL tatt strategien de egentlig ikke har kommet unna. Ingen etablerte spillere kan i utgangspunktet hentes, heller ikke etter salgene i vinter. Dermed må TIL jakte vrakgods og avskrevne spillere.

På denne måten utnytter TIL rått politikken Kjetil Rekdal synliggjør gjennom å si det akkurat som det er når det gjelder de nest beste trønderne, og det gjennom å hente nordover og videreforedle dem som ikke anses god nok.

Les mer: TIL utnytter Rekdals svar rått
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59203
Location: Trondhjem

PostPosted: 13.04.2023 20:52    Post subject: Reply with quote

Det velansette sveitsiske analysebyrået CIES har summert spilletid i perioden 1. april 2018 til 31. mars i år. Statistikkoversikten gjelder 76 fotballigaer og 1168 klubber.

Danske Nordsjælland topper overlegent med hele 37 prosent kamptid for utøvere under 20 år.

I de fem største ligaene (England, Italia, Spania, Frankrike og Tyskland) ligger Borussia Dortmund øverst med 12,5 prosent. Arsenal er best av de engelske klubbene med 4,5 prosent.

Dette er de norske lagene og prosentmessig spilletid i seriekamper, antall U20-spillere benyttet i parentes:

11,9 Stabæk (19)
11,7 HamKam (23)
8,6 Odd (15)
8,1 VÃ¥lerenga (15)
6,3 Strømsgodset (16)
5,9 Viking (15)
5,3 Bodø/Glimt (11)
5,0 Molde (12)
4,4 Lillestrøm (11)
4,1 Haugesund (12)
3,8 Aalesund (13)
3,6 Rosenborg (12)
3,5 Brann (14)
3,5 Sandefjord (17)
3,0 Tromsø (14)
2,8 Sarpsborg 08 (11)

Les mer: Sarpsborg og Tromsø jumbo i bruk av unggutter – Stabæk og HamKam topper i Norge
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 13.04.2023 22:44    Post subject: Reply with quote

Hmm, hvor mange av de vi brukte en del ifjor var under 20? Mange under 25, men tenåringer?
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 71, 72, 73, 74, 75, 76  Next
Page 72 of 76

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb