View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 01.02.2023 11:13 Post subject: |
|
|
Jeg ble litt optimistisk da jeg leste at RBK har vært interessert i en spiss i Swansea. Ikke fordi jeg kan noe om denne spilleren, men fordi det viser at man leter bredere enn før. Håper man har lagt bort den Trøndelag først, så Norge, Skandinavia, Norden og Europa strategien for godt. Man skal hente spillere på grunn av ferdigheter på banen, ikke nasjonaliteten i passet. |
|
Back to top |
|
 |
skien88 Rutinert
|
Posted: 01.02.2023 11:40 Post subject: |
|
|
ZOOlander wrote: | Er ikke 18 mill for Sahraoui et sinnsykt varp av Heerenveen!? Når Lorient betaler 60-70 mill (?) for Mvuka!? |
jo, men ikke glem Sahraoui har kun spillt Eliteserie fotball. Mvuka har spillt i Europa med glimt, bare det får prisen til å stige |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 01.02.2023 12:08 Post subject: |
|
|
Ratatosk wrote: | Jeg ble litt optimistisk da jeg leste at RBK har vært interessert i en spiss i Swansea. Ikke fordi jeg kan noe om denne spilleren, men fordi det viser at man leter bredere enn før. Håper man har lagt bort den Trøndelag først, så Norge, Skandinavia, Norden og Europa strategien for godt. Man skal hente spillere på grunn av ferdigheter på banen, ikke nasjonaliteten i passet. |
Jeg er enig i at man skal søke bredt, men skal ikke undervurdere dynamikken i gruppa som kan påvirkes av mange nasjonaliteter (balkanisering). Det viktige er selvsagt hvordan de individuelt passer inn og kan bidra inn i gruppa, ikke nasjonaliteten. _________________ Rektil Kjekdal <3 |
|
Back to top |
|
 |
Troillongan Rutinert
|
Posted: 01.02.2023 12:14 Post subject: |
|
|
Enig, det er greit med en miks av både nasjonaliteter og ferdigheter men vi er avhengig av å ha et godt fungerende lag. Det er vel ikke å stikke under en stol at det er enklere å coache Yttergård Jensen enn det var å være læremester for Renzo. Så det kompliserer litt mer å ha mange nasjonaliteter av ulike årsaker, men et visst antall er bare bra. I tillegg er det viktig at spillerne også trives utenfor banen for å prestere, og der kan det fort være enklere med en fra Hemne kontra en fra et annet land som kommer alene. _________________ I kvit å svart.. |
|
Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 01.02.2023 12:44 Post subject: |
|
|
Faktisk overrasket over at ikke Glimt la 20m på bordet for å sikre seg Osame.
Greit nok konkurrent og alt det der (VIF ståsted), Men Han kunne da fint passet i rollen om Vetlesen forsvinner? Meget bra teknikk, bra driv og god kombinasjopnspiller som Knutsen kune formet og solgt for 100m.
Men gjort er gjort
Hva med oss da? Vi så på Wittaker da, ikke en notorisk målscorer, men noe uforløst over seg. Det sier bare at vi leter litt bredere og sannsyneligvis har kriterier opp imot både alder og ferdigheter, noe som gleder meg  _________________
Macha wrote: | Den afghanske hæren er et bedre førsteforsvar enn Dino. |
|
|
Back to top |
|
 |
Hoven Evland Jr. Veteran

Joined: 27 Jan 2006 Posts: 2385 Location: Dark side of the moon
|
Posted: 01.02.2023 12:52 Post subject: |
|
|
digre wrote: | Ser du eliteserien under ett, er det ekstremt få spisser og venstrebacker som holder nivået for tiden.
Glimt kjøpte vel den spissen med best egenskaper i Faris. Ellers er det ingen jeg umiddelbart tenker holder nivået. Salvesen er stor, tung og sterk - men scorer ikke mål. Det samme er Runar Espejord. Veton Berisha har stort sett kun fungert i Viking hvor hans lokale stjerne gjør at han ikke sliter ut alle rundt seg. Adams i Lillestrøm kan med en skadefri sesong bli bra. Ut over det ser jeg ingen spisser som ville hatt en verdi i stallen vår.
På venstreback mener jeg vi har to av de tre eneste alternativene i serien som er verdt å satse på.
Så hvis de ikke ser en som kan omskoleres til en Berisha-type defensiv spiss, eller ser til andre ligaer for å finne målscorere - kan jeg ikke skjønne at pengene skal brenne i lomma nå.
Med en normal sesong, ser jeg ingen klubber som kan true vår topp 3 posisjon. Da tenker jeg at vi - i motsetning til Glimt og Molde - skal investere fornuftig og ikke kaste masse penger etter type Karlsbakk som har én god omgang i Eliteserien bak seg. Marerittet mitt er at vi skal kjøpe Salvesen og få en ny spiss som er vaksinert mot å score mål - men som alle synes er sååå flink. |
Det er vanskelig å finne spillere hvis man kun baserer seg på statistikk og "Nå-potensiale".
Minner om at f.eks. en spiss som Thomas Lehne Olsen lenge hadde et potensiale til å score 20 mål i Eliteserien, men trengte en nærmest fiasko-sesong i OBOS-ligaen (9 mål på 30 kamper), før han i en alder av rundt 30 år leverte 26 mål på 29 i Eliteserien året etter.
Pellegrino var også i slutten av 20-åra før han begynte å banke inn mål på bestilling. |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 01.02.2023 20:33 Post subject: |
|
|
Mushaga Bakenga er klubbløs fra og med i dag. 26 mål i 20-21 sesongen. 30 år. |
|
Back to top |
|
 |
vegran Veteran

|
Posted: 01.02.2023 20:45 Post subject: |
|
|
12 mål på 20 kamper i 20/21-sesongen mener du vel. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 01.02.2023 20:47 Post subject: |
|
|
Godt tenkt for en kortsiktig løsning og hadde avlastet presset på å måtte forlenge med Sæther, vil tro at type Viking og Stabæk tenker vel på å gå på Bakenga. |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 01.02.2023 20:52 Post subject: |
|
|
vegran wrote: | 12 mål på 20 kamper i 20/21-sesongen mener du vel. |
He, ja, du har rett, det var oppsummert på wiki, 15 mål i 20-sesongen, 11 mål i halve 21-sesongen - før salg.
Sånn generelt tenker jeg han er vanskelig å 'få til', de klarte knekke koden i Odd og da funka det bra. Om man skulle klare å få ham til er han lokal og det er et pluss. |
|
Back to top |
|
 |
VIFOSLO Junior
|
Posted: 01.02.2023 20:57 Post subject: |
|
|
moomoo wrote: | Faktisk overrasket over at ikke Glimt la 20m på bordet for å sikre seg Osame.
Greit nok konkurrent og alt det der (VIF ståsted), Men Han kunne da fint passet i rollen om Vetlesen forsvinner? Meget bra teknikk, bra driv og god kombinasjopnspiller som Knutsen kune formet og solgt for 100m.
Men gjort er gjort
Hva med oss da? Vi så på Wittaker da, ikke en notorisk målscorer, men noe uforløst over seg. Det sier bare at vi leter litt bredere og sannsyneligvis har kriterier opp imot både alder og ferdigheter, noe som gleder meg  |
Fordi han ikke ville være lenger i Norge. Han ville utenlands. Vi hadde heller aldri solgt han innenlands. 20 mill + bonuser, i tillegg til en ganske solid videresalgsprosent, er ok. Sånn blir det når kontrakten snart løper ut. Dessverre. |
|
Back to top |
|
 |
tigerbart Rutinert
|
Posted: 01.02.2023 21:00 Post subject: |
|
|
Ja, nå er det på tide med en stor, tung, hardtarbeidende spiss som ikke skårer mål. Eller kanskje en fyr med spisse albuer som er god på straffer... |
|
Back to top |
|
 |
mirar Veteran

|
Posted: 01.02.2023 21:53 Post subject: |
|
|
Kjøp Cho Gue-sung, gjør som Celtic tråle asiatiske markedet. Cho er en Haaland type, blir nok litt kostbar men skal være verdt det på sikt.
https://www.youtube.com/w...L5Q0172xss |
|
Back to top |
|
 |
Hoven Evland Jr. Veteran

|
Posted: 02.02.2023 14:12 Post subject: |
|
|
josinho wrote: | https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jay-Roy_Grot Noen som kjenner til denne angriperen ? Har hatt et bra målsnitt i det siste, kåret til oktobers beste spiller i dansk toppserie i en avis el, bosman 1/7-23, har vært u21- spiller for Nederland |
Solgt til Kashiwa Reysol i J1-ligaen, for 1,75 millioner Euro (visstnok).
Har antagelig fått en anstendig lønn også. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 02.02.2023 17:36 Post subject: |
|
|
Den overgangssummen hadde RBK kunnet matche, men ikke lønns vil jeg anta viss det hadde vært interesse for ham. Reka har litt kontakter i Sør-Amerika, men kanskje litt vanskelig å treffe rett i det markedet? |
|
Back to top |
|
 |
Hoven Evland Jr. Veteran

|
Posted: 02.02.2023 18:54 Post subject: |
|
|
Nja...vanskelig, men langt fra umulig.
Det er klart det er mer utfordrende, hvis lønnstaket er 1,5 millioner i årslønn.
Men muligheten for å bruke Norge som et springbrett, spesielt med Europa-cup, kan kanskje gjør ting mer fristende?
Vi får se hvor Rosenborg mener de får mest igjen for pengene, men det finnes definitivt spennende spillere i mange ligaer rundt i verden.
Totalpakka de ønsker å bruke på én spiller, med overgangssum, lønn og diverse bonuser og utfgifter, er kanskje ikke så stor som mange av oss kunne ønske. |
|
Back to top |
|
 |
Gofoten Senior
|
Posted: 03.02.2023 00:15 Post subject: |
|
|
Synes obilor okeke virker interessant fra denne youtube videon. Virker utrolig kvikk og rask. 20år og spiller for Fredrikstad i obos ligaen.
Obilor Denzel Okeke | OBOS-ligaen | 2022
YouTube · Scandinavian Scout
2. nov. 2022
Prøvde meg på en link der, fungerte dårlig. |
|
Back to top |
|
 |
Pokie Veteran

|
Posted: 03.02.2023 00:21 Post subject: |
|
|
1 mål i OBOS som ving altså.
Husker jeg så han mot Ranheim. Hadde selvfølgelig noen helt ekstreme ferdigheter, men er mer eller mindre totalt ubrukelig foran kassa. Sjokkerende dårlig på siste tredjedel. Og det virker å ha fortsatt. _________________ "I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered."
- George Best |
|
Back to top |
|
 |
Hoven Evland Jr. Veteran

|
Posted: 03.02.2023 01:21 Post subject: |
|
|
Gofoten wrote: | Synes obilor okeke virker interessant fra denne youtube videon. Virker utrolig kvikk og rask. 20år og spiller for Fredrikstad i obos ligaen.
Obilor Denzel Okeke | OBOS-ligaen | 2022
https://youtu.be/GMl7bcOhSIo
|
Han er i alle fall ung, har et lavt tyngdepunkt og er veldig hurtig. Viser også noen pasninger som er godt vektet. Kan være vond å møte når han har dagen, men i fjor var det nok litt mye armer og bein.
Saken er for så vidt ikke hvilket nivå han holdt i fjor, men heller hvor god han kan bli i år og i de kommende årene. Hvilken spisskompetanse som passer inn i laget, hvilke svakheter som må maskeres eller minimeres, hvilken posisjon han vil være aktuell for (spiss heller en ving/vingback) og prisforlangende fra selgende klubb.
Rekdal har uttalt at de kanskje mangler litt ekstremfart i troppen, men hva de synes om denne spillerens øvrige kvaliteter...regner med at de har en del spillere på lista som de har fulgt over litt lengre tid, som står foran i køen, men med prisnivået på spillere denne sesongen kan det være at man må hente litt mer uferdige spillere. Kan også være en fordel å være norsk, siden utelandskvoten fort fylles opp. |
|
Back to top |
|
 |
JBH Junior
Joined: 13 Sep 2022 Posts: 76 Location: Toril, Davao City, Philippines
|
Posted: 03.02.2023 04:03 Post subject: |
|
|
tigerbart wrote: | Ja, nå er det på tide med en stor, tung, hardtarbeidende spiss som ikke skårer mål. Eller kanskje en fyr med spisse albuer som er god på straffer... |
Det har vi allerede prøvd, uten suksess. Spilleren du beskriver heter Dino Islamovich 🤪 _________________ RBK i medgang og motgang. En ekte supporter svikter aldri sitt lag. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 03.02.2023 08:42 Post subject: |
|
|
Okeke så spennende ut. _________________ Rektil Kjekdal <3 |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 03.02.2023 09:09 Post subject: |
|
|
Så lenge han er rask og god på å ramle innenfor 16 så kan noen andre ta seg av målene. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 03.02.2023 09:48 Post subject: |
|
|
Okeke er et eksempel på et type segment som RBK bør bli flinkere på å scoute på. Oppdage spillere som har noen ekstreme ferdigheter, er unge og litt uferdige, men utviklingsbare. Viktig å oppdage slike spillere først i forhold til sine konkurrenter. Dessuten risikerer man ikke så mye økonomisk på slike spillere viss de ikke tar steget. Når det gjelder Okeke er han norsk statsborger slik at han belaster ikke utlendingskvota. |
|
Back to top |
|
 |
Hoven Evland Jr. Veteran

|
Posted: 03.02.2023 10:40 Post subject: |
|
|
Ja, det var nettopp mitt poeng, så han hadde 2 U-19 landskamper for Norge også.  |
|
Back to top |
|
 |
Kent23 Senior
|
Posted: 03.02.2023 12:41 Post subject: |
|
|
Jeg synes rbk har neglisjert hurtighet i lang tid. Det er lenge siden vi har hatt noe ekstremt til sammenligning med Molde. |
|
Back to top |
|
 |
|