English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og treningskultur
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 94, 95, 96 ... 98, 99, 100  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 31.01.2023 06:23    Post subject: Reply with quote

Eller 35 økter pÃ¥ 21 dager, som det ogsÃ¥ kalles. Avslutta det hele med ei monsterøkt pÃ¥ 2x10 min løping - ikke rart de fÃ¥r lyst pÃ¥ øl. FÃ¥r bare hÃ¥pe Mapei ikke har bidratt med vitamintilskudd i tillegg til treningstips 🚴‍♂️
Back to top
View user's profile Send private message
Danserud
Rutinert


Joined: 03 Oct 2012
Posts: 738

PostPosted: 31.01.2023 09:23    Post subject: Reply with quote

nieuwlaat wrote:
Eller 35 økter på 21 dager, som det også kalles.


Dette. Å fremstille det sånn, og utelate hviledagene, er i beste fall rimelig misvisende. Veit av en del utholdenhetsutøvere som ikke hadde stussa over å faktisk ha 35 økter på 15 dager, og i de miljøene er vel 35 på 21 dager for nedtrapping å regne.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 31.01.2023 12:38    Post subject: Reply with quote

Høres jo litt ut som hva Hareide holdt på med for to år siden, det var ikke bra nok for å si det mildt. Men antall økter er antall økter, viktigste er kvaliteten på totalen.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 31.01.2023 12:58    Post subject: Reply with quote

Både innhold og kvalitet er viktig, ja. Nå tror jeg at KIL kan vinne en del på å være i god fysisk form, men om de ikke har en plan for spillet sitt hjelper det lite. Man må huske å øve på det man skal bli god i, og i fotballen er det å spille fotball. Hvis ikke KIL prioriterer Kongsvinger Skogsmaraton i år, da.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.03.2023 19:40    Post subject: Reply with quote

Da Nettavisen møtte Rekdal i Marbella, uttalte han at det er «vanvittig forskjell» på spillergruppa i år kontra samme tid i fjor, og at klubben nærmer seg slik det var under Eggen da nye spillere fikk sjokk på grunn av intensiteten på trening.

Strand sier det er et lite knepp opp til treningshverdagen under en av klubbens aller største legender, men er klar på at nivået i det daglige er hevet mange hakk.

– De vil trene hardt, og de skjønner hvorfor.

Han eksemplifiserer med en økt fra i vinter der fem spillere ble tatt ut til en ekstra løpeøkt etter treningen.

– Det endte med at alle stilte opp. Selv de som ikke trengte, ble med gjengen som skulle løpe. Det bygger lag, forteller Rekdal-assistenten.

Les mer: Roar Strand satt ut av det han så på RBK-trening
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3429
Location: Trondheim

PostPosted: 08.03.2023 20:08    Post subject: Reply with quote

Strand sier det er et lite knepp opp til treningshverdagen under en av klubbens aller største legender, men er klar på at nivået i det daglige er hevet mange hakk.

Vi trener altså fortsatt dårligere enn de gjorde for 20 år siden.
Fotballen har også gått ekstremt mye fremover på disse 20 årene.
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Kent23
Rutinert


Joined: 14 Dec 2022
Posts: 709

PostPosted: 08.03.2023 20:24    Post subject: Reply with quote

Det krever utrolig mye av trenerne å få det nivået som vi hadde. Det er ikke gjort på dag 1, men over tid. Samtidig så er det jo også en del «vondfot» handlinger klubben gjør for å ødelegge for seg selv. Feks hvis man ønsker høyt tempo på trening så kjøper man ikke spillere som Børkeie. Han drar ned tempo på grunn av hans manglende tempo i føttene. Ord og handling må også stemme. Det stemmer ikke per dags dato.
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3429
Location: Trondheim

PostPosted: 08.03.2023 20:35    Post subject: Reply with quote

Jsg fikk med meg flust av treninger i Eggen perioden.
I fjor var jeg på kanskje 10 treninger. På alle disse ble det trent på vending av spill hvor så å si alle 5 bakerst var borti ballen frem og tilbake. Dette så jeg aldri på eggen sine treninger. Der spilte man enten rett ut til back og videre fremover i lengderetningen eller kasteteut til en back som hadde tjuv startet for så å fortsette fremover.
I dag kommer vi aldri i overtall lavt i banen for å utnytte dette fremover.

Jeg undrer meg litt på om denne statiske flyttingen av ball frem og tilbake i backrekke ødelegger mange gode angrep og gjennombrudd sentralt og på sidene for oss.
Andre lag jeg har sett som spiller med 5 bak hoppet over et ledd/spiller når de vender. Det går ihvertfall da hurtigere enn hos oss...
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 08.03.2023 21:38    Post subject: Reply with quote

Er jo alltid vanskelig å tro på den faste meldingen i oppkjøringen hvert år om at det trenes hardere enn noengang.

Men la oss nå anta at det er tilfellet i år da - det trenes langt hardere og bedre. At spillerne er kjørt og stinne av trening kan være grunnen for relativt middelmådig oppkjøring. La oss håpe de fyrer på alle sylindre når de slipper opp på treningen!
Back to top
View user's profile Send private message
Kent23
Rutinert


Joined: 14 Dec 2022
Posts: 709

PostPosted: 08.03.2023 22:23    Post subject: Reply with quote

De kan jo være godt trent, men hjelper det noe hvis Reitan og Henriksen kalker ballen uten adresse ved litt press eller slår støttepasninger 9/10 ganger ved overgangsmuligheter. Det er en total her.
Back to top
View user's profile Send private message
Torbjørn
Veteran


Joined: 18 Jul 2005
Posts: 5183

PostPosted: 08.03.2023 22:27    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
Jsg fikk med meg flust av treninger i Eggen perioden.
I fjor var jeg på kanskje 10 treninger. På alle disse ble det trent på vending av spill hvor så å si alle 5 bakerst var borti ballen frem og tilbake. Dette så jeg aldri på eggen sine treninger. Der spilte man enten rett ut til back og videre fremover i lengderetningen eller kasteteut til en back som hadde tjuv startet for så å fortsette fremover.
I dag kommer vi aldri i overtall lavt i banen for å utnytte dette fremover.

Jeg undrer meg litt på om denne statiske flyttingen av ball frem og tilbake i backrekke ødelegger mange gode angrep og gjennombrudd sentralt og på sidene for oss.
Andre lag jeg har sett som spiller med 5 bak hoppet over et ledd/spiller når de vender. Det går ihvertfall da hurtigere enn hos oss...

Faktisk ganske enig i dette, men vil legge til at det går an å flytte ballen raskt uten å hoppe over en spiller, også. Dette kan også åpne opp andre vinkler og pastningsalternativer fremover i banen. Men nøkkelen er at pasningene må slåes med tempo og presist.
_________________
Nils Arne Eggen.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 09.03.2023 08:34    Post subject: Reply with quote

Det er kanskje noen som av og til er på treninger som vet mer om dette enn meg, men ett inntrykk jeg har er at instruksene spillerne får på trening er ganske vage. Nå har jeg ikke særlig mye mer å basere det på enn fra Innsiden, men de gangene Frigård stopper spillet og "retter" noe syntes jeg det veldig ofte kommer instrukser som i utgangspunktet høres okei ut, men som i praksis er vanskelig å utføre. Ting som å "lukte romma", "gå på løp" etc virker for lite presist. Alle vil ha godt av å vite hvilke rom det skal luktes på, og hvilke løp som skal tas.

Jeg tror ekstremt mye av en god trenergjerning ligger i nettopp det å være tydelig og pedagogisk på treningsfeltet. Instruksene må være forståelige og gjennomførebare. Alle vet at Eggen var briljant på det. Det samme virker Knutsen å være. En ting er å ha en god plan for hvordan man skal spille, men den planen må også overføres til spillerne slik at de klarer å utføre den samme planen.
Back to top
View user's profile Send private message
Fosningen
Rutinert


Joined: 25 Jun 2009
Posts: 613
Location: Ã…fjord

PostPosted: 09.03.2023 08:51    Post subject: Reply with quote

Man ser jo konturene av hvordan ting foregår. Treningene holder fysisk sett godt nivå, og mye gjøres profesjonelt. Det er bra. Samtidig er det tilsynelatende for lite rolleforståelse, noe som tyder på at det trenes for lite på dette. Da ender man med et planløst spill, som i for stor grad avhenger av enkeltspillere. Eller at to og to spillere finner relasjonene selv. Mitt inntrykk er at det siste er planen.

Finnen uttalte vel nylig at "det trenes ikke så mye taktikk i Norge". Jeg tror ikke han hadde sagt det med Knutsen som trener. Mye er bra med Rekdal, det beste er at han stiller krav. Men som noen antyder, man vinner neppe Eliteserien med "full gøtts nå, gutta" og "dere må kjøre på i rommene". Jeg er en smule bekymret.

Men ting er bedre enn under Horneland da. Husker med gru alle gangene Reginiussen stod upesset baki der, og bare banket ballen høyt opp og fram. Men alt kommer vel an på hva vi ønsker å sammenligne oss med. Det bør snart være Molde og Bodø/Glimt.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 09.03.2023 09:03    Post subject: Reply with quote

Fosningen wrote:
Treningene holder fysisk sett godt nivå, og mye gjøres profesjonelt. Det er bra. Samtidig er det tilsynelatende for lite rolleforståelse, noe som tyder på at det trenes for lite på dette.

Jeg sitter med samme inntrykk. Det har sånn sett blitt gjort en del gode tiltak mot det fysiske aspektet, særlig samarbeidet med NTNU/Wisløff. Jeg har egentlig lite tvil på at det trenes hardt nok, det jeg er bekymret for er at det ikke trenes på de riktige tingene/på riktig vis.

Fosningen wrote:

Finnen uttalte vel nylig at "det trenes ikke så mye taktikk i Norge". Jeg tror ikke han hadde sagt det med Knutsen som trener.

Nok en gang enig. Det spørs vel litt i hva man skal legge i begrepet taktikk, men det er uansett ikke et kompliment til Rekdal og Frigård i mine øyne. Jeg regner med at han med taktikk mener kampplan/grunnspill/noe i den gata.

Fosningen wrote:

Men ting er bedre enn under Horneland da.

Det kan man vel si. Samtidig mener jeg det er et tankekors at han får Brann til å spille en type fotball som er nærmere hva vi ønsker å se ut som enn hva han klarte med Rosenborg. Det har så klart noe å si at han har fått vesentlig mer tid og pusterom i Brann enn han fikk i Rosenborg, men hvordan har de øvrige forutsetningene hans sett ut? Hos oss var det skikkelig Haugesund-fotball, det er det jo ikke i Brann. [/quote]
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 09.03.2023 09:20    Post subject: Reply with quote

Vi kommer aldri til å få strukturert angrepsspill med Rekdal som trener, det blir som å forvente at katta skal bjeffe. Det kan bli morsomt å se RBK i kamper hvor våre kreative spillere har dagen, som i en del kamper i fjor høst, men noe typ RBK 2015 får vi ikke.

Jeg mener at Rekdal likevel har gjort en nyttig jobb. Stemningen i garderoben virker bedre, vi utvikler spillere, jeg tror det stilles mer krav, og jeg er naiv nok til å tro at det trenes bedre (rent fysisk). Ståa i klubben var mye verre enn mange forsto da han tok over, og styret hadde kanskje rett i at man måtte ha en erfaren person inn for å snu skuta. Så den dagen styret ser at "vi har tatt ut potensialet av Rekdal" (for å parafrasere Koteng) så er grunnlaget mye bedre for en mer offensivt anlagt trener.
Back to top
View user's profile Send private message
Torbjørn
Veteran


Joined: 18 Jul 2005
Posts: 5183

PostPosted: 09.03.2023 09:27    Post subject: Reply with quote

Skulle akkurat til å skrive noe i forlengelsen av det der, Henning, nemlig at tiden fremover blir viktig for å i det stille kartlegge og sirkle inn den neste treneren. Jeg tror ikke at Rekdal et al blir her i mange år.
_________________
Nils Arne Eggen.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 09.03.2023 10:51    Post subject: Reply with quote

Jeg tror det optimale er at Rekdal blir her ut kontraktstiden, vi kan si takk for innsatsen men vi trenger nok noe annet fremover. Forutsatt at han leverer greie resultater og vi fortsetter å handle klokt og får inn noen gode selger.

Også forutsatt at en evner å finne en trener som evner å gjøre det Rekdal, Hareide og Horneland aldri har vært i nærheten av hva gjelder lagspill.

Jeg har noen bange anelser om at vi er iferd med å ryke på en smell allerede i år som kommer til å kullkaste den planen.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Nåssåladden
Veteran


Joined: 19 Sep 2004
Posts: 3195
Location: Oslo

PostPosted: 09.03.2023 13:30    Post subject: Reply with quote

Enig i at vi sannsynligvis aldri vil få en Eggensk strukturert fotball med Rekdal. Men et slikt gjenkjennelig oppspills-mønster er jo enklere å forsvare seg mot også da. Noe B/G merket i fjor.

Synes vi i enkeltkamper har endel bra bevegelser i front noe som gjør oss uforutsigbare.
_________________
De mest bortskjemte supporterne i lainnet!
Back to top
View user's profile Send private message
Kent23
Rutinert


Joined: 14 Dec 2022
Posts: 709

PostPosted: 09.03.2023 13:54    Post subject: Reply with quote

Poenget er at bevegelsen skal gå såpass hurtig at det er vanskelig å forsvare seg mot uansett. Det var jo slik i Eggen dager. Alle visste hva Eggen kom med, men de fikk ikke forsvart seg fordi det gikk så fort at de ikke hang med. Det handler om bevegelser i tempo, tempo og tempo. Høgmo kjører denne stilen nå med stoppeklokke. De trener på bevegelsen så det går fortere og fortere helt motsatt av det man holder på med i rbk om dagen med spill på tvers der bak i lavt tempo.
Back to top
View user's profile Send private message
mirar
Veteran


Joined: 09 Jun 2006
Posts: 1819

PostPosted: 14.05.2023 07:45    Post subject: Reply with quote

Treningskulturen i Bodø/Glimt, i fotballpunch. RBK må begynne å ta igjen de andre med seriøs trening og gode trenere.
https://play.tv2.no/sport...?play=true
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.05.2023 20:17    Post subject: Reply with quote

Malmö-trener Rydström om Vecchia:

- Han kommer från Norge där de tränade på ett visst sätt, vi tränare på ett annat sätt. Han är fortfarande i någon form av klorifiering i bassängen. Vi försöker så ur hans skidåkningsträning och få honom lite rappare. Det kommer bara bli bättre.

Läs mera: Rydström om Häckens spelavbrott, AC:s ork och Vecchias sparkapital
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 22.05.2023 21:33    Post subject: Reply with quote

Haha, så pinlig.
Back to top
View user's profile Send private message
ballbingen
Rutinert


Joined: 27 May 2016
Posts: 990

PostPosted: 22.05.2023 23:50    Post subject: Reply with quote

Tviler ikke på at vi har endel å hente på treningskvalitet, som vi har med alt annet for tiden. Men Veccia var jo stort sett i opptrening mens han var her, hadde han plutselig vært stabilt skadefri ville vi selv ha sagt det samme - at han bare vil bli bedre når han får trene normalt over lengre tid.
Back to top
View user's profile Send private message
Kent23
Rutinert


Joined: 14 Dec 2022
Posts: 709

PostPosted: 23.05.2023 07:01    Post subject: Reply with quote

Skulle jo tro at NTNUs flaggskip på trening kvalitetssikret en del av dette her.
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2488

PostPosted: 23.05.2023 07:24    Post subject: Reply with quote

Nok en nedsnødd Svenske som føler sin trang å sende stikk til stakkarslige nordmenn... Tviler på at svenskene har annen type opptrening av prolaps enn resten av verden. Vecchia sitt RBK-opphold var stort sett preget av opptrening og atter opptrening. Vi kunne sikkert gjort bedre valg på flere områder, men blir ofte "same-same whatever" når alt til syvende og sist handler om opptrening og trening av kjernemuskulatur.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 94, 95, 96 ... 98, 99, 100  Next
Page 95 of 100

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb