English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Framtidige trenerkandidater
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 702, 703, 704 ... 772, 773, 774  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
BGFE_1916
Proff


Joined: 10 Dec 2021
Posts: 288

PostPosted: 20.05.2023 10:15    Post subject: Reply with quote

Bisarr diskusjon. Halvparten av forumbrukerne tror trenere som lykkes stort i Bergen, Göteborg eller Liege, er supergira på å bytte ut en hverdag i sportslig sus og dus og heller begynne på renovasjonsorosjektet RBK. Den andre halvdelen mener de samme trenerne uansett ikke er gode nok. Confused
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3431
Location: Trondheim

PostPosted: 21.05.2023 13:34    Post subject: Reply with quote

Malmø vs hacken i dag så de som har discovery kan sjekke ut høgmos fotball mot serielederen og Vecchia.
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 21.05.2023 13:41    Post subject: Reply with quote

BGFE_1916 wrote:
Bisarr diskusjon. Halvparten av forumbrukerne tror trenere som lykkes stort i Bergen, Göteborg eller Liege, er supergira på å bytte ut en hverdag i sportslig sus og dus og heller begynne på renovasjonsorosjektet RBK. Den andre halvdelen mener de samme trenerne uansett ikke er gode nok. Confused


Spot on.
Back to top
View user's profile Send private message
rail
Rutinert


Joined: 23 Dec 2018
Posts: 593
Location: Rosenborg

PostPosted: 21.05.2023 22:43    Post subject: Reply with quote

BGFE_1916 wrote:
Bisarr diskusjon. Halvparten av forumbrukerne tror trenere som lykkes stort i Bergen, Göteborg eller Liege, er supergira på å bytte ut en hverdag i sportslig sus og dus og heller begynne på renovasjonsorosjektet RBK. Den andre halvdelen mener de samme trenerne uansett ikke er gode nok. Confused


Wink Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
Habilos
Senior


Joined: 11 Aug 2008
Posts: 105
Location: Trondheim

PostPosted: 22.05.2023 09:55    Post subject: Reply with quote

Rosenborgs mål er å skape et fotballag som spiller artig og angrepsvillig fotball, jf. Verdigrunnlag Nærmere presisert i verdigrunnlaget står det at «Vi skal ha et fotballag som spiller artig og angrepsvillig fotball. Derfor må alt vi gjør på og utenfor banen, støtte opp under dette målet. Gjennom artig og angrepsvillig fotball vil vi tiltrekke oss publikum, fylle stadion og skape det omdømmet vi ønsker å være bekjente av. Det er den beste garantisten for suksess for hele klubben.»

Hva som nærmere ligger i dette står det ikke noe om i verdigrunnlaget, og jeg er usikker på bakgrunnen til dette begrepet og når og hvordan dette ble innført som verdigrunnlag. Begrepet har blitt gjentatt utallige ganger og trolig ved hver treneransettelse og således etter min mening blitt en floskel. Jeg er også tvilende til at tidligere ledelse og styrer i Rosenborg har vært klar over og samstemte om innholdet i begrepet.

Bakgrunnen for begrepet vil jeg tro at henger sammen med hva Nils Arne Eggen skrev om i Godfoten, når han skrev om fundamentet «Vi er offensive og kreative og løsningsorienterte».

På side 151 i Godfoten står det:

«Vi er offensive og kreative og løsningsorienterte. Dette fundamentet har en lang tradisjon i Rosenborg, og var bærende for spillestil og væremåte for Troillungan allerede på 1960-tallet – og ikke minst i den første gullalderen fra 1967-1971.

I 1988 var vi en gjeng kreatører som satte oss ned for å spissformulere en fellesnevner for det som skulle bli Det moderne Rosenborg, og det var naturlig at vi falt for følgende formulering: Artig, attraktiv og publikumsvennlig fotball. Den ble på sett og vis vår nye logo, og til og med påsydd spillertrøyene.

Fundamentet kan lett bli oppfatta som en floskel. Folkespråket har mange synonymer: Tenk positivt! Sjå lyset i tunnelen! Men det blir sjelden mer enn snakk, og resulterer i få praktiske konsekvenser.
[…] I fotball er det en klar filosofisk forskjell på om du primært går på banen for å lage mål sjøl, eller om det overordna siktemålet er å hindre motstander i å score. Det første utgangspunktet er kreativt. Det andre destruktivt. Litt spøkefullt bruker jeg å si til spillerne at i Rosenborg er det årsmøtevedtak på at vi skal score mål, og som en konsekvens av det har laget også fått lisens til å slippe inn noen.
»

Slik jeg leser dette må fundamentet sees i klar sammenheng med de øvrige fire fundamentene som Eggen skriver om i Godfoten og da kanskje særlig fundamentet «Vår fremgang er læring av ferdigheter» hvor han blant annet skriver om samhandlingsmønster. Jeg tolker Eggen til at det ikke er mulig å gå på banen å spille artig, attraktiv og publikumsvennlig fotball uten å ha et innøvd kollektivt samhandlingsmønster i bunn. Dette er trolig også en klar forutsetning for at improvisasjonen skal kunne blomstre. Som Eggen skriver på side 125: «Det er som i jazzen: Først når fellestemaet ligger i botn, gir den kreative improvisasjonen mening og utvikling.»

Som jeg tidligere har sitert fra Rekdals egen bok, har han jo selv skrevet at han skiller seg fra Eggen ved at han ikke har tro på innøvde angrepsmønster. Han er videre beviselig også en «motspillstrener» som i stor grad legger opp taktikken etter motstander. Rekdal står følgelig for det motsatte av artig, attraktiv og publikumsvennlig fotball etter Eggens definisjon.

Fremfor å ordlegge seg med floskler utfordrer jeg styret og ledelsen i Rosenborg til å gå dypere ned i klubbens DNA. Jeg vil anbefale å starte med Godfoten.
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 22.05.2023 09:58    Post subject: Reply with quote

Godfoten ❤️

Burde være nødvendig å kunne den utenat for å bli rbk trener
Back to top
View user's profile Send private message
TAF
Veteran


Joined: 24 Jul 2005
Posts: 2649
Location: Eksil i Kristiansand

PostPosted: 22.05.2023 10:24    Post subject: Reply with quote

Eller styremedlem, for den del.
_________________
"En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3431
Location: Trondheim

PostPosted: 23.05.2023 20:22    Post subject: Reply with quote

Godfoten skal jo være vår Bibel.
Det har ihvertfall ikke kommet noen etter Eggen i klubben som har overbevist meg om at de har en mye bedre møte å gjøre det på.
Så lenge det ikke har skjedd så bør vi jo holde fast på det som har fungert her supert og til og med 2 ganger. Alt det andre vi har prøvd i det siste har jo ikke fungert i det hele tatt.
For meg er det uforståelig at folk ikke ser det.
Vi fant opp kruttet så slutter vi å bruke det og lar heller andre lag gjøre det.
Det er jo absurd!!
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Kent23
Rutinert


Joined: 14 Dec 2022
Posts: 709

PostPosted: 23.05.2023 22:00    Post subject: Reply with quote

Du må huske på at Rune Bratseth lærte mest av Otto Rehagel, ikke Nils Arne. I tillegg tror jeg faktisk styre har trodd at de har ansatt en trener som står for artig og angrepsvillig fotball, men for RB vil det være fotball i tråd med Otto Rehagel.

Tore R som sitter i styret nå er opptatt av å vinne, ikke flott fotball. Ola by har også fått hans tanker nå.
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3431
Location: Trondheim

PostPosted: 24.05.2023 09:10    Post subject: Reply with quote

De må jo vinne for å kunne holde butikken i gang.
Uten europeiske kamper og mega salg er klubben konk på kort tid.
Vi hadde jo knapt likviditet til lønninger sent 2022 før Tengsted salget.

Men de har misforstått og tror ikke det går ann å bli hurtig god med Eggen fotball og satser på Drillo fotball.
Men i fjæra blir de hurtig god med Eggens tankegods mens vi fortsatt etter snart 2 år kaver nedi sumpa med destruktive forsvares fotball.
Det er problemet
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Kent23
Rutinert


Joined: 14 Dec 2022
Posts: 709

PostPosted: 24.05.2023 09:37    Post subject: Reply with quote

De må vinne og spille artig uten det blir det kroken på døra og rbk på 70-tallet. Dette har vært advart mot på forumet for lenge siden, men de fleste mente det var utopi.
Back to top
View user's profile Send private message
Kai88
Veteran


Joined: 26 May 2010
Posts: 2511

PostPosted: 24.05.2023 13:23    Post subject: Reply with quote

Kent23 wrote:
De må vinne og spille artig uten det blir det kroken på døra og rbk på 70-tallet. Dette har vært advart mot på forumet for lenge siden, men de fleste mente det var utopi.


Denne gir ikke mening.
Back to top
View user's profile Send private message
Habilos
Senior


Joined: 11 Aug 2008
Posts: 105
Location: Trondheim

PostPosted: 24.05.2023 13:34    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
Godfoten skal jo være vår Bibel.
Det har ihvertfall ikke kommet noen etter Eggen i klubben som har overbevist meg om at de har en mye bedre møte å gjøre det på.
Så lenge det ikke har skjedd så bør vi jo holde fast på det som har fungert her supert og til og med 2 ganger. Alt det andre vi har prøvd i det siste har jo ikke fungert i det hele tatt.
For meg er det uforståelig at folk ikke ser det.
Vi fant opp kruttet så slutter vi å bruke det og lar heller andre lag gjøre det.
Det er jo absurd!!


Det er jo det som er paradokset. Man går vekk i fra egne suksesskriterier, i jakten på kortsiktig suksess. Så viser det seg at det går rett vest.

Hadde man vært tro mot Godfoten så hadde man forstått at suksessen først kommer som følge av fokus på samhandling og læring over tid. Være opptatt av gode prestasjoner (Glimt vinker hallo) og ikke resultat. Jeg forstår derfor ikke Rekdal når han uttaler at de først skal sørge for resultatene, og så skal den «artige og angrepsvillige» fotballen komme etter hvert liksom.

Jeg vil tro at det ville vært stor tålmodighet i Trondheim med et prosjekt som tok oss tilbake til røttene. På ekte denne gangen.
Back to top
View user's profile Send private message
BDESupermanStrand
Proff


Joined: 13 Oct 2022
Posts: 292

PostPosted: 24.05.2023 15:09    Post subject: Reply with quote

Hører de på brakka snakker om kontinuitet, men i en fotballverden der spillere og trenere naturlig kommer og går er vel den eneste måten å sikre kontinuitet over lang til å forankre en klar spillestil også velge trenere og spillere basert på dette og klubbens kultur..

Spillestilen kan jo være alt mulig så lenge man holder seg til en.. Det mest nærliggende de flestes fotball hjerter vil selvsagt være 433 og RBK fotball. Ser man til en annen Europeisk stolthet vi har lært fra før gjør jo Ajax nettopp dette fra A-laget og helt ned til laveste årskull. De skal spille 433 og det dyrkes.

Kunne vi på berget lært noe nok engang fra nederlandsk fotball...? RBK
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3431
Location: Trondheim

PostPosted: 24.05.2023 16:14    Post subject: Reply with quote

Kontinuitet må være basert på kvalitet og et håp om å vinne noe.
Denne karen her er en sånn Rekdal trener som aldri kommer til å vinne noe over tid kraft av sin filosofi og tankegods. En trener som redder lag fra nedrykk med anti fotball
Although the English coach has burnished a reputation for avoiding the drop with Bolton, Sunderland, Crystal Palace, and Blackburn, Allardyce has never won a major trophy during his 32-year managerial career.5. mai 2023
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Willoch
Veteran


Joined: 22 Dec 2009
Posts: 1662

PostPosted: 24.05.2023 19:53    Post subject: Reply with quote

John Arne Riise hadde skapt entusiasme og klikk i media.
_________________
Willoch
Back to top
View user's profile Send private message
Datsgnerf
Senior


Joined: 17 Jan 2020
Posts: 201
Location: Trodheim

PostPosted: 24.05.2023 19:56    Post subject: Reply with quote

Dagen JAR blir trener i Rosenborg hopper jeg foran et tog
Back to top
View user's profile Send private message
chroma
Senior


Joined: 12 Aug 2015
Posts: 155

PostPosted: 24.05.2023 19:57    Post subject: Reply with quote

Willoch wrote:
John Arne Riise hadde skapt entusiasme og klikk i media.

Hadde skapt klikk mer enn i media.
_________________
begynner vel å bli gammel
Back to top
View user's profile Send private message
BDESupermanStrand
Proff


Joined: 13 Oct 2022
Posts: 292

PostPosted: 24.05.2023 20:31    Post subject: Reply with quote

chroma wrote:
Willoch wrote:
John Arne Riise hadde skapt entusiasme og klikk i media.

Hadde skapt klikk mer enn i media.


Er jo helt i henhold til tidligere ansettelser av styret..

"John Arne Riise er en vinnerskalle" Crying or Very sad
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 24.05.2023 21:30    Post subject: Reply with quote

Tar en vilkårlig frivillig kampdagshjelper foran JAR. Rekdal er nesten nede på det nivået nå.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6673

PostPosted: 24.05.2023 22:46    Post subject: Reply with quote

Hvis Rekdal forsvinner skal jeg sende en søknad om å ta over som hovedtrener med mindstelønn.
Eneste kravet jeg har er at jeg skal ha med meg 10 representanter fra RBKweb og Mini som mental trener.
Jeg er temmelig sikker på at det hadde blitt nedrykk, men jeg hadde ialelfall gått gratis uten sluttpakke om det så ble slik, samtidig som Broholm, Nypan, Røsten, Sunde og flere hadde fått rikelig med spilletid Wink

Meh, Kanskje når jeg er ferdig med trenerutdannelsen muligheten byr seg ^^
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
Nidarosballklubb
Rutinert


Joined: 15 Apr 2019
Posts: 648
Location: Norge

PostPosted: 24.05.2023 22:57    Post subject: Reply with quote

Det er egentlig bare ett alternativ ettersom Horneland og Knutsen aldri vil sette sin fot her: KÃ¥re. Det var aldri meningen at han skulle forsvinne. Sparkingen av han er det verste som noen gang har skjedd i klubben og har nesten all skyld for situasjonen vi er i.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6673

PostPosted: 24.05.2023 23:05    Post subject: Reply with quote

Jeg er enig i at prosessen rundt Kåres avgang er til å skjemmes over, men det hersker ingen tvil om at grepene han tok om å ha indreløperne lavere gjorde oss til en dårligere utgave av RBK.

SKjønner godt at trenere vil skape sin egen arv, men man trenger ike finne opp kruttet på nytt når man kan bibelen utenatt.

Ser man på RIL i år har de først og fremst fremstått mere rigide. De har gjort det bra ja, men det er ikke akkurat gung ho angrepsfotball med flust av sjangser, faktisk er flere av kampene relativt jevne.

Det sagt så ville nok Ranheim karnøflert Tryg/Lade i dag og det i seg selv er skremmende når man ser på vår prestasjon isamme kamp.
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 25.05.2023 07:04    Post subject: Reply with quote

For noe vrøvl.
KÃ¥re kommer aldri tilbake, heldigvis!

Ganske skremmende at de alternativene som snakkes om til den muppeten som er her nå er nesten like ille. JAR liksom... En tilfeldig barnehagetante fra ranheim har mer peiling på fotball enn ham.

Slutt med de enkle, mediabaserte løsningene.

Ansett et proft firma for å finne reelle kandidater som kan forvalte og bygge et lag. Selv om mange millioner er kastet bort er det fortsatt definitivt et attraktivt lag å bygge over tid for riktig nivå av trener. Den treneren er med 99% sannsynlighet IKKE Norsk og kommer ikke opp på første googlesøk på "eliteserietrener som har rykket ned siste 20 år".

Kravspecc:
- Godfoten
- 4-3-3
- Attraktiv angrepsfotball basert på innøvde mønstere og roller
- Godfoten
- Klubbygging, ikke bare lag (samtlige varianter av RBK bør spille samme stil og forholde seg til samme mentalitet og roller)
- Godfoten
Back to top
View user's profile Send private message
BDESupermanStrand
Proff


Joined: 13 Oct 2022
Posts: 292

PostPosted: 25.05.2023 08:18    Post subject: Reply with quote

Apropo Kåre eller en trønder. Kan det være vi undervurderer hvor viktig kultur er?

Kanskje er laget/klubben og omgivelsene best tjent med en fra vår egen kultur? En trønder som kan spillet vårt og som har de menneskelige kvalitetene vi er så glade i her oppe?
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 702, 703, 704 ... 772, 773, 774  Next
Page 703 of 774

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb