English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Eksterne investorer
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 22, 23, 24
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Sakshaug
Senior


Joined: 11 Feb 2019
Posts: 102
Location: Trondheim

PostPosted: 01.03.2024 06:13    Post subject: Reply with quote

Må innrømme at tanken og muligheten for investor kun for kvinnelaget slo meg da budsjettet ble offentliggjort. Men regner med at dette ikke lar seg gjøre uten at noen eksterne blander seg inn i hele klubben. Er det i det hele tatt mulig? For meg som ikke er emosjonelt investert i kvinnelaget er dette det nærmeste man kommer gratis penger uten noen som helst innvirkning på det laget jeg følger med.

Ville det være mulig med en modell hvor ekstern investor skaffer rettighetene til spillerstallen hos RBK kvinner inntil driften stabiliserer seg?
Back to top
View user's profile Send private message
AndreasR
Veteran


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 1718
Location: Svalbard

PostPosted: 01.03.2024 08:21    Post subject: Reply with quote

Viktig at medlemmene sabler ned dette forslaget. Slik styret har holdt på de siste årene har de vist at de ikke håndterer mye penger, da er det bedre at vi søler vekk egne penger enn noen andres. Eksterne investorer er ingen garanti for sportslig suksess, men en glimrende idè om vi vil bli som Newcastle....
_________________
PÃ¥meldt
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2086

PostPosted: 01.03.2024 11:46    Post subject: Reply with quote

Sakshaug wrote:
Må innrømme at tanken og muligheten for investor kun for kvinnelaget slo meg da budsjettet ble offentliggjort. Men regner med at dette ikke lar seg gjøre uten at noen eksterne blander seg inn i hele klubben. Er det i det hele tatt mulig? For meg som ikke er emosjonelt investert i kvinnelaget er dette det nærmeste man kommer gratis penger uten noen som helst innvirkning på det laget jeg følger med.

Ville det være mulig med en modell hvor ekstern investor skaffer rettighetene til spillerstallen hos RBK kvinner inntil driften stabiliserer seg?


Hvorfor må disse folkene som angivelig står i kø for å bruke penger på klubben være investorer? Hvorfor kan de ikke være sponsorer? Mulig det er noen skattemessige fordeler med å investere i tapsprosjekter framfor å være sponsor?
Back to top
View user's profile Send private message
Sakshaug
Senior


Joined: 11 Feb 2019
Posts: 102
Location: Trondheim

PostPosted: 01.03.2024 12:17    Post subject: Reply with quote

Om jeg ikke husker feil fra møte om investorer var hovedårsakene til å investere:
- Fordi man ønsker innflytelse
- Fordi man har lokal tilhørighet/ønsker å bidra til lokalsamfunnet
- Fordi det er lønnsomt
- Fordi man ønsker å oppnå sportslige resultat (type Abramovich, Man.City, PSG)

Ref: Arve Hjelseth's foredrag og mitt snevre minne.

I dette tilfellet må man satse på at noen aktører har lyst til å bidra til lokalsamfunnet gjennom å løfte kvinnefotballen. Det at noen står i kø for å være investorer er nok usannsynlig.

Sponsorer kan ha overlappende agenda, men vil i større grad fokusere på kommersiell eksponering og/eller konkrete samarbeid.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18398
Location: Oslo

PostPosted: 01.03.2024 12:38    Post subject: Reply with quote

AndreasR wrote:
Viktig at medlemmene sabler ned dette forslaget. Slik styret har holdt på de siste årene har de vist at de ikke håndterer mye penger, da er det bedre at vi søler vekk egne penger enn noen andres. Eksterne investorer er ingen garanti for sportslig suksess, men en glimrende idè om vi vil bli som Newcastle....


Sittende styret tar så vidt jeg kan se de aller fleste riktige grep på økonomisiden. Takk gud for at ikke Tore Strømøy eller Koteng leder nå, da hadde vi allerede vært erklært konkurs i vinter.

Det sagt så er fusjonen en katastrofe - mange burde ta hatten sin og gå pga det. Vi blør penger klubbeni kke har, for å holde liv i et kvinnelag uten inntekter.

Altså, mistet ikke kvinnelaget typ 5-10 av sine største stjerner i vinter? Bare for å se at på en budsjett på 25 mill så styrer man mot 8 i minus? Uten sittende trener. Og budsjettert med 2.plass?

det er jo ikke i nærheten av å være overlevbart!


for å peise litt inn:

På nåværende tidspunkt er jeg positiv til både å selge stadionnavn og få inn en gruppe investorer med begrenset makt. Medlemmene kan stemme ut den investorgruppen igjen om 5 år når/om klubben er i solid form igjen økonomisk. Men vi er i så utrygg økonomisk forfatning at alle muligheter må vurderes seriøst.
Back to top
View user's profile Send private message
Ståle
Veteran


Joined: 06 Aug 2009
Posts: 1207
Location: Trondheim

PostPosted: 01.03.2024 13:04    Post subject: Reply with quote

Ser ikke helt hvorfor man skal være negativ til å sette ned en arbeidsgruppe som skal se på muligheter. Det er jo alltid greit å ha så mye informasjon/analyser/datagrunnlag som mulig tilgjengelig når man skal ta beslutninger.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18528

PostPosted: 01.03.2024 13:27    Post subject: Reply with quote

Helt enig. Men premisset her er at prosessen vil føre til en nøktern og balansert fremlegging av styrker og svakheter ved ulike modeller og hvordan man kan vekte ulike hensyn mot hverandre. Jeg tror mange mangler tillit til at klubben vil få til dette, og man frykter at prosessen er en skinnprosess for å legitimere det som viktige aktører allerede har bestemt at er den mest fornuftige veien videre. Fusjonsprosessen er et godt eksempel. Så er kanskje muligheten for en rasjonell debatt bedre for dette spørsmålet, da det ikke har de samme politiske og samfunnsmessige konnotasjonene med alt det medfører av eksternt press om å være på riktig side av historien, men jeg er ikke helt trygg på at det er nok.
Back to top
View user's profile Send private message
AndreasR
Veteran


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 1718
Location: Svalbard

PostPosted: 01.03.2024 14:41    Post subject: Reply with quote

Du er inne på noe der Henri. Om Gotaas skal sette sammen utvalget ser jeg for meg at hun vil plassere de som er mest mulig enig med henne selv der for å male fram en versjon de vil selge inn til medlemmene.
_________________
PÃ¥meldt
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4041

PostPosted: 01.03.2024 15:10    Post subject: Reply with quote

CGJ&co framstår i mye mindre grad enn tidligere styrer (Koteng, Bratseth Espelund, host, host) som en gjeng som er troende til å kjøre en skinnprosess får å få det resultatet de selv ønsker.

Hun er nok typen til å gjøre dette ordentlig. Samtidig så er klubben gjeldstynget, har store vedlikeholdsbehov på stadion og helst skulle fått utvikle eiendom i klokkesvingen. Det er ganske åpenbart at hvis eksterne står klare med betydelige midler (altså i hundremillionersklassen) så er det tjenesteforsømmelse av henne og ikke vurdere nøye hva disse vil ha til gjengjeld.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6767
Location: South-west coast exile

PostPosted: 01.03.2024 15:16    Post subject: Reply with quote

Helt ryddig at det undersøkes og utredes. Noe annet hadde tross alt vært tjenesteforsømmelse i den situasjonen vi står i nå. Da må vi faktisk tørre å diskutere løsninger som vi tross alt ikke ønsker oss.
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2086

PostPosted: 01.03.2024 15:41    Post subject: Reply with quote

Sakshaug wrote:
Om jeg ikke husker feil fra møte om investorer var hovedårsakene til å investere:
- Fordi man ønsker innflytelse
- Fordi man har lokal tilhørighet/ønsker å bidra til lokalsamfunnet
- Fordi det er lønnsomt
- Fordi man ønsker å oppnå sportslige resultat (type Abramovich, Man.City, PSG)

Ref: Arve Hjelseth's foredrag og mitt snevre minne.

I dette tilfellet må man satse på at noen aktører har lyst til å bidra til lokalsamfunnet gjennom å løfte kvinnefotballen. Det at noen står i kø for å være investorer er nok usannsynlig.

Sponsorer kan ha overlappende agenda, men vil i større grad fokusere på kommersiell eksponering og/eller konkrete samarbeid.


Innflytelse: Vil tro at det vil være mer effektivt å stille på i styret.

Tilhørighet/bidra: Dette kan gjøres gjennom sponsoravtaler slik f.eks. Salmar har gjort.

Lønnsomt: Heller tvilsomt. Det vil i så fall også bety at de tar mer ut av klubben enn de spytter inn.

Sportslige resultater: Kan også gjøres gjennom sponsoravtaler, men ok. Problemet er at da må en ha noen som ikke bare har de penger, men også kunnskapen som skal til for å rette skipet.

Jeg tror forøvrig ikke at de tre du nevner vil gå inn i den kategorien, men heller i kategorien "kjøpe goodwill".
Back to top
View user's profile Send private message
AndreasR
Veteran


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 1718
Location: Svalbard

PostPosted: 01.03.2024 16:35    Post subject: Reply with quote

Zorbeltuss wrote:
CGJ&co framstår i mye mindre grad enn tidligere styrer (Koteng, Bratseth Espelund, host, host) som en gjeng som er troende til å kjøre en skinnprosess får å få det resultatet de selv ønsker.

Hun er nok typen til å gjøre dette ordentlig. Samtidig så er klubben gjeldstynget, har store vedlikeholdsbehov på stadion og helst skulle fått utvikle eiendom i klokkesvingen. Det er ganske åpenbart at hvis eksterne står klare med betydelige midler (altså i hundremillionersklassen) så er det tjenesteforsømmelse av henne og ikke vurdere nøye hva disse vil ha til gjengjeld.


Like ordentlig og profesjonell som hun er i svar på innspill til årsmøtet fra medlemmer?
_________________
PÃ¥meldt
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4041

PostPosted: 01.03.2024 16:49    Post subject: Reply with quote

AndreasR wrote:

Like ordentlig og profesjonell som hun er i svar på innspill til årsmøtet fra medlemmer?


Noe spesifikt du vil peke på her?
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
AndreasR
Veteran


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 1718
Location: Svalbard

PostPosted: 01.03.2024 16:57    Post subject: Reply with quote

Styrets og kontrollutvalgets svar på innspillet om VAR.
_________________
PÃ¥meldt
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4041

PostPosted: 01.03.2024 17:13    Post subject: Reply with quote

Jeg klarer ikke helt å erindre det spesifikke, dog så var vel problemet at man ikke hadde noen diskusjon i forkant av at NFF-tinget eller norsk toppfotball ved innføring av VAR slik at det var styret som i kraft av å være styre tok den beslutningen. Dette skjedde vel også under Koteng sin tid slik at CGJ sitt motsvar var forberedt på vegne av styret? Da er det styretkollegiumet som må økses ned.

Isåfall er det noe annet enn f eks ting som Koteng, Bratseth og Espelund har liret av seg når de har utalt seg mer spontant og med litt press.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Mortenlj77
Rutinert


Joined: 07 Nov 2006
Posts: 964
Location: Askim

PostPosted: 08.03.2024 23:45    Post subject: Reply with quote

Det er mulig jeg husker feil nå, men hadde vi ikke en eller annen form for investorer rundt 2012 eller 13? Mener vi kjøpte Chibuike og sikkert noen fler også.

Men etter at klubben fikk litt mer penger pga sportslig suksess i 2015 og framover så sa vi opp / kjøpte oss ut av avtalen med de som hadde investert.

Det kan jo være at jeg ikke har fått med meg eller husker alt, men jeg kan ikke huske at det var noe problem at investorene blandet seg inn i det sportslige den gangen?

Er det noen som husker mer av dette? Og hva er eventuelt forskjellene på det som ble gjort da og det det har vært snakk om å gjøre nå?

Ble det vedtatt av årsmøtet den gangen også?

Dette er ikke ment for å diskutere investorer, men kun fordi jeg lurer på hva som er forskjellen på da og nå?
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4041

PostPosted: 09.03.2024 01:56    Post subject: Reply with quote

Det var vel snakk om at et investorfelleskap av sponsorer og privatpersoner (og RBK) kjøpte andeler i Chibuike og andre spillere og de ville da få en del av gevinsten på eventuelle salg. RBK skulle visstnok sitte igjen med en større bit av kaka en andelen i AS'et skulle tilsi.

Nå er det ikke lenger lov (fordi det har FIFA bestemt?) for eksterne å ha eiendeler i enkeltkontrakter, så skulle man ha samme ordning nå så måtte det såvidt jeg husker være slik at et slikt selskap da må ha eierinteresser i samlet spillerstall eller tilsvarende.

Debatten blir vel mest av hypotetisk ånd nå, men jeg sliter ærlig talt med å forestille meg en god modell for at eksterne skal kunne tilføre kapital til klubben i gjengjeld for et eller annet uten at de får noen formell innflytelse eller krav på fremtidige inntekter.

Det eneste jeg kan se for meg er at man kunne inngå forretningsmessig samarbeid rundt utvikling av klokkesvingen hvor betingelsene for RBK i en slik avtale er langt bedre enn hva som normalt ville vært tilfellet hvis det var en vilkårlig (profesjonell) person som eide tomta men trenger en kapitalsterk kompanjong for å bygge på den.

Utover det så er det vel ingenting i veien for at Widzøe, Reitan, Nordhammer eller hvem det skulle være gir gaver til RBK, muligens øremerket til slikt og slikt formål, men det er sikkert greit så lenge det ikke medfølger kostnader i framtiden på hva nå enn det formålet var. Hvis jeg hadde milliarder og milliarder og følte meg forfengelig nok til å øse over mitt kjære RBK...altså, jeg må nok innrømme at den personen jeg er nå ville heller ha gitt penger til bekjempelse av sult og sykdom enn til RBK, men rikdom kan gjøre rare ting med folk....så ville jeg ikke ønsket at de pengene skulle gå til å kjøpe et par spisser og den slags, da er det snakk om nødvendig opprustning av stadion/treningsanlegg, bygging i klokkesvingen. Sletting av gjeld kan virke forlokkende, men slik ulike styrer har oppført seg i omtrent to tiår så er det vanskelig å stole på at det ikke tar to-tre år før det dukker opp en ny litt smålubben frontfigur i et styre som tar den nå passe gode soliditeten i RBK som invitasjon til å leke full sjømann igjen.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Mortenlj77
Rutinert


Joined: 07 Nov 2006
Posts: 964
Location: Askim

PostPosted: 09.03.2024 14:38    Post subject: Reply with quote

Ok. nå skjønner jeg litt mer. Tusen takk for tilbakemeldingen Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Rallepus
Veteran


Joined: 02 Feb 2012
Posts: 1210

PostPosted: 09.03.2024 15:16    Post subject: Reply with quote

Zorbel Tommel'n opp! Tommel'n opp!
_________________
Dette er livet, og du kan ikke gi slipp på det, du klynger deg til et håp om at et mirakel skal skje, og hver kveld skjer det noe helt motsatt.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 22, 23, 24
Page 24 of 24

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb