English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Strategi for spillerkjøp
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 114, 115, 116
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1845
Location: Stjørdal

PostPosted: 20.03.2024 18:09    Post subject: Reply with quote

Snakk om svartmale mest mulig.

Jeg tror ikke de to prøvespillerne endrer noe særlig på hva som skjer på treningsfeltet for å si det sånn. AJ og co coacher nok disse på samme måte som de coacher og instruerer resten av laget, så gjør de opp seg opp en mening om de liker det de ser eller ikke.

Så har han ikke fått noen munnkurv heller slik jeg tolker det, men AJ og Dorsin har blitt enig om at spillerne skal få vise seg frem på noen treninger før man begynner å felle en dom i media. Blant annet for å gi prøvespillerne selv arbeidsro og bedre arbeidsbetingelser, men også at man skal ha sett spillerne i aksjon over flere treninger i stedet for å uttale seg basert på en trening som ikke nødvendigvis gjenspeiler nivået til spillerne.

Synes det er fornuftig at man gir prøvespillerne litt tid før man uttaler seg om de offentlig.

Sitatet til AJ ordrett er følgende:

"Jeg lovte Micke Dorsin at jeg ikke skal uttale meg om prøvespillerne før de har trent minimum tre treninger, sier RBK-treneren som forklarer dette med at de vil ha et bedre grunnlag først."

Og snakker også om at spillerne kan være nervøse i starten også videre som påvirker prestasjonene i starten. Så det handler om å selv ha et grunnlag utover en trening å vurdere på og ta bort mest mulig press fra spillerne slik at de er avslappet og får best mulig forutsetninger for å vise seg frem fra sin beste side.
Back to top
View user's profile Send private message
fatslick
Senior


Joined: 02 Mar 2024
Posts: 203

PostPosted: 20.03.2024 18:26    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:
Hva mener du med at styret bestemte seg for å være grådig?


Med grådig mener jeg at Rekdal kunne fått en noe større andel, slik at han kunne søkt spillere som var mer tryggere enn alle de usikre kort som kom inn. Og jeg antar at de kostet litt i lønn de og. Nå skal det sies at endel lønnskostnader ble spart ved at de ble sendt ut omtrent like fort som de kom inn. Hvis Volden har proffkontrakt, så beklager jeg at jeg har feil. Men jeg baserer meg på hvem som står i A-stallen

Klubben gjør rett i å tilby kontrakt til de spillere som de har gjort. Hvor mye spiller det er i Henriksen er usikkert. Men det er fornuftig å ha veteraner. For når jeg har målt snittalderen på A-stallen så er det rimelig ung. Forhåpentligvis for RBK så har de fått på plass en kjøpsopsjon på Nemsik. Han fremstår tillitsvekkende. Og hvis Volden og Røsten utvikler seg positivt, så kan Nemsik bli en spiller som blir solgt for en god del penger.

Spørsmålet er om Tagseth faktisk vil avslå kontraktstilbudet. For han er ikke venstreback. Jeg kan se for meg en rekke eliteserieklubber som vil ha han som bosman fra 2025 med signal om at han blir satset på offensivt
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1845
Location: Stjørdal

PostPosted: 20.03.2024 18:29    Post subject: Reply with quote

Jeg mener dette prøvespillet er positivt selv om spillerne ikke er gode nok til å få kontrakt, for som sagt man er nødt til å pleie litt nettverk å slikt skal man finne gull nede i Afrika. Viser man at man er interessert, er villig til å gi spillere sjansen gjennom prøvespill osv. så tror jeg at man får mer velvilje og positivitet blant agenter osv. som har litt makt der nede. Synd at det er slik, men agenter har nok en del makt i slike markeder.

Plutselig får vi tak i en spiller som er gull og da er det verdt det tenker jeg. Vi kan ikke forvente at vi kun får tak i spillere som er gode nok på prøvespill osv, da tror jeg ikke vi stiller veldig sterkt hvis vi ofte sier nei til å ta en titt på spillere som agentene vil at skal vise seg frem.

Så er det kritikkverdig at man ikke har kontroll på informasjonen, men det er ikke nødvendigvis enkelt å finne riktig informasjon heller. Kan godt hende John Peter sitt fulle navn er Peter John Musa, eller at rekkefølgen navnene skrives i er annerledes enn det man er vant til og derfor misforståelsen oppstår. Klubben stoler nok på informasjonen man får fra nettverket sitt, mulig den er misvisende og i så fall styrker ikke det troverdigheten til de som har bidratt å arrangere dette prøvespillet.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18392
Location: Oslo

PostPosted: 20.03.2024 19:55    Post subject: Reply with quote

Vi har vært på randen av konkurs, og vi er fortsatt i en kritisk økonomisk situasjon. Og du snakket om at styret var grådig mot Rekdal fatslick, for noe forbanna tull!

Sett bort i fra at Rekdal er tidenes dummeste ansettelse og at ha selvsagt aldri burde fått en forbanna krone å sløse bort, så fikk Rekdal mye penger tilgjengelig med tanke på klubbens situasjon. Han fikk lov å kvitte seg med masse spillere som var gode og mer fotballsmarte enn Kjetil, og han fikk signere omtrent alt middelmådig han pekte på.

Et mørkt kapittel som heldigvis er lukket, selv om klubben fortsatt taper millioner av kroner på opprydning etter Rekdal.
Back to top
View user's profile Send private message
fatslick
Senior


Joined: 02 Mar 2024
Posts: 203

PostPosted: 22.03.2024 01:01    Post subject: Reply with quote

Det som kanskje er en utopisk strategi for spillerkjøp, er at trenerteam er enerådende i hva slags spillere som bør ut, hva slags spillere som bør satses på. Og i forkant av spillerkjøp, så blir Dorsin i RBK gjort kjent med hva slags definerte ferdigheter som ønskes. Så videreformidles dette til egne speidere eller speidernettverk.

Så vil speider, ev speidernettverk bidra med forslag på spillere som er forsvarlig økonomisk. Og når det kommer til "forsvarlig økonomisk" så har trenerteam null makt, da er sportsdirektør suveren numero uno

Men spillerlogistikk er en kontinuerlig prosess. En faktor er, hvilke spillere er på utgående kontrakt. Skal de tilbys ny kontrakt eller ikke.

Pr nå er det to svensker, en trønder med ekstremt polsk-klingende navn, en leiespiller og Tagseth samt Henriksen som i teorien kan sondere terrenget 1.juli. De to svenskene fremstår at de ikke blir satset på av ulike grunner. Tagseth er tilbudt ny kontrakt, og min hunch er at Henriksen også blir det. Når det gjelder leieespiller Nemsik så er han utenfor Rbk's kontroll. Rbk bør ha kjøpsopsjon på spilleren.

Så bør en ha i bakhodet hva slags spillere som har kontrakt som går ut neste kalenderår. En annen sak som klubben bør være bevisst på, og dermed i forkant, er hvilke spillere som en ønsker å ha, men som ikke en har råd til ikke å selge. Da Tengstedt herjeg som f, så forsto nok alle med ørlite fotballforståelse at han ville bli solgt da sesongen var ferdig. Det virker. Utenfra virker det som RBK ikke var på ballen om potensielle spillere.

Rbk kan ha samme scenario ved sesongslutt med Nypan. Ikke for å være slemme mot RBk'ere, men en skal ikke se bort at Nypan's personlige mål er u-19-em. La oss anta at Nypan med et bra u-19-em vil bli solgt for 150 millioner. Det gjør godt for klubbøkonomien. Da bør en være klar i spillermarkedet for potensiell erstatming i norsk målestokk Som Tengstedt så vil det ikke være mulig å erstatte Nypan direkte

Et tips bør være hente inspirasjon fra Brighton i PL. Snakk om mønsterklubb. De skaffer spillere omskrevet fra et tvprogram: "Der en ikke skulle tro det var spillere"

Etter TIL-kampen så fikk jeg tillit til AJ. Og hans kongstanke om å ha en klar filosofi, men også bygge stein for stein. Alle de store trenerne om det er Mourinhio, Guardiola, Klopp etc har begynt et sted de og. Det nyeste stjerneskuddet på trenerhimmelen Xavi Alonso startet sin trenerkarriere med u13-laget til Real Madrid
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4041

PostPosted: 23.03.2024 21:49    Post subject: Reply with quote

Jeg tror økonomien til klubben ødelegger mye da det ikke tar seg ut å bruke penger på nye speidere og nettverk når man kutter 10 stillinger.

Klart vi svært gjerne skulle ha satt opp et effektivt apparat rundt en god modell, så finnes det litt forskjellige måter å jobbe etter selvsagt. Tipper Brighton f eks har en avdeling for scouting og analyse som er større enn hele RBK til sammen. Men Glimt jobber også godt, og neppe med flere ansatte der enn RBK burde prioritere å ta seg råd til å ha.

Akkurat per nu så tror jeg i hovedsak strategien bør være å ha noen tanker i hodet om hva en gjør hvis spiller n.n. får inn et bud på seg som er for stort til å avslå eller kontrakten utgår og spiller (eller klubben) vil ikke forlenge og ellers gjør man veldig lite med mindre det dukker opp et nytt billig case på en posisjon vi er tynt besatt, type Frederiksen.

Hva gjelder de kontraktene som løper ut i år så er jeg i det hjørnet at vi antakelig ikke trenger å hente erstattere hvis de drar (men enkelte vil vi sikkert ønske å beholde). Kanskje det blir tynt på midten hvis både Henriksen og Tagseth drar sin vei og slikt.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2085

PostPosted: 24.03.2024 12:55    Post subject: Reply with quote

fatslick wrote:
Det som kanskje er en utopisk strategi for spillerkjøp, er at trenerteam er enerådende i hva slags spillere som bør ut, hva slags spillere som bør satses på. Og i forkant av spillerkjøp, så blir Dorsin i RBK gjort kjent med hva slags definerte ferdigheter som ønskes. Så videreformidles dette til egne speidere eller speidernettverk.

Så vil speider, ev speidernettverk bidra med forslag på spillere som er forsvarlig økonomisk. Og når det kommer til "forsvarlig økonomisk" så har trenerteam null makt, da er sportsdirektør suveren numero uno

Men spillerlogistikk er en kontinuerlig prosess. En faktor er, hvilke spillere er på utgående kontrakt. Skal de tilbys ny kontrakt eller ikke.


Fremstår som en svært dårlig ide.

Når klubben endelig har kommet frem til at det er SD som styrer sportslig avdeling så blir det håpløst å i praksis overføre spiller-logistikken til trenerteamet. Spillerlogistikk er ikke bare en kontinuerlig prosess, det er også en langsiktig prosess, og da må dette ligge hos SD, ikke hos trenerteamet.

Så vil det selvfølgelig være en pågående samtale mellom SD og trener om hva som er nødvendig/ønskelig, men nå som SD er ansvarlig for trener-ansettelsen vil det også være naturlig at disse er på bølgelengde.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4041

PostPosted: 24.03.2024 16:49    Post subject: Reply with quote

Er jo klart at man ikke kan hente spillere til A-stallen som treneren sier at han ikke kommer til å bruke.

Men samtidig så må klubben i stand til å pålegge trener å holde seg til en "utgangsposisjon" som fire bak, en sentral, to indreløpere, to kanter, en spiss. Etterfølger skal ta over samme stall og ha samme utgangspunkt, nyervervelser må derfor passe inn i det bildet.

Ingasson, Aga, Hoff, Sadiku, Bjørlo mfl er eksempler på spillere som aldri skulle ha blitt sluppet igjennom av klubben fordi de enten ikke passet slik klubben har holdt på med i en del år eller at man allerede hadde mer enn nok av spillere i deres posisjonen.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
EspN
Veteran


Joined: 18 Sep 2009
Posts: 6555
Location: Heaven

PostPosted: 24.04.2024 10:09    Post subject: Reply with quote

https://www.adressa.no/sp...t-i-landet

RBK har desidert brukt mest penger siden 2016.
Vi blir nok overgått med årene nå når vi må spare,Men vi har fått fryktelig lite ut av pengene.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Fosningen
Rutinert


Joined: 25 Jun 2009
Posts: 623
Location: Ã…fjord

PostPosted: 24.04.2024 10:43    Post subject: Reply with quote

Modellen Fatslick antyder er jo ganske mye brukt internasjonalt. Og høres fornuftig ut. Treneren sier hvilke spillertyper og ferdigheter han ønsker seg, for å spille den fotballen han ønsker, og basert på stallen han har til rådighet. Så følger SL og speiderne opp med finne de rette spillerne, rent praktisk, basert på ferdigheter, tilgjengelighet og pris. Transferen for øvrig har treneren ingenting med.

Dette er kun et problem hvis trener og SL/resten ikke er samkjørt fra starten. Og det er jo nettopp her en felles strategi kommer inn. For å skape kontinuitet fra trener til trener, slik at man slipper å begynne på nytt, når treneren forsvinner.

Med en god strategi og klubbdrift i bunn, fremstår dette smart. Uten en god strategi i bunn, ender man som før, stallen blir ubalansert hver gang ny trener kommer inn. Det er nøkkelen, ikke selve løsningen Fatslick skisserer. Den er god, så lenge resten er på plass.

EDIT: Har vel nevnt det før, men FCK har visstnok en "levende" liste med to prioriterte kjøp for hver posisjon, til enhver tid. Basert på realisme og sannsynlighet, selvsagt. Man burde tatt for gitt at RBK har det samme, som et minimum for å være i forkant.
Back to top
View user's profile Send private message
Snabeltann
Rutinert


Joined: 07 Jul 2012
Posts: 983

PostPosted: 24.04.2024 12:44    Post subject: Reply with quote

EspN wrote:
https://www.adressa.no/sport/fotball/i/zA5ar5/nye-tall-molde-best-i-landet

RBK har desidert brukt mest penger siden 2016.
Vi blir nok overgått med årene nå når vi må spare,Men vi har fått fryktelig lite ut av pengene.


Skal ikke argumentere for at RBK har fått veldig mye tilbake for pengene, men klubben har tross alt tre seriegull, to NM-gull og tre spill i Europa League i perioden, samt et gjennomsnitt på 3,7 plass i serien.

Molde har to seriegull, to NM-gull, ett spill i Europa League og to spill i Conference League i samme periode, samt et gjennomsnitt på 2,6 plass i serien.

Molde har prestert bedre i ligaen i snitt og kommet lengre i Europa enn RBK i perioden, men RBK har faktisk vunnet mer og prestert veldig sammenlignbart ellers. Men Molde har nok likevel fått litt mer ut av pengene sine ja. Samtidig er de ikke feilfrie på overgangsmarkedet. Hvor mange mål har 40-millionersmannen Berisha scoret? 7 på 42 kamper, hvorav to av de var straffespark.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 114, 115, 116
Page 116 of 116

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb