English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Kunstgress på Lerkendal?
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
vegviks
Veteran


Joined: 21 Sep 2007
Posts: 1109

PostPosted: 29.09.2008 08:17    Post subject: Reply with quote

Trodde da jeg hørte EHs uttalelser om kunstgresset i Ålesund at det skulle bli skikkelig haraball, men den diskusjonen ligger tydeligvis død foreløpig

Forøvrig enig med ham, ikke at jeg vet at den banen er verre enn andre, men etter 1.omgang å dømme var det enten vannet 38 ganger for mye, eller så er banen umulig å spille på (for BEGGE lag) med litt fuktighet i lufta
_________________
Lekestue, lekestue - vi e Rosenborg
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 29.09.2008 09:30    Post subject: Reply with quote

Hamrén om forskjellig kunstgress
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ballahl
Veteran


Joined: 01 Feb 2007
Posts: 5561

PostPosted: 30.09.2008 02:39    Post subject: Reply with quote

På Tv2 Sporten påsto ansvarlig for dekke på Color Line Stadion, at de hadde fått beste karakter fra en Fifa-ansvarlig, og at en kunne spille landslagskamper der.
Han kritiserte Hamréns uttalelser.

Dårlig unnskyldning fra Hamrén?
_________________
- Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 30.09.2008 08:19    Post subject: Reply with quote

La oss tenke oss en parallell. Bilen din har meget gode bremser og lave utslipp, det finnes ikke rust og alt elektrisk virker. Dermed kommer den gjennom EU-kontrollen uten en eneste merknad. Likevel er det ikke dermed sagt at den er like trafikksikker eller like god å kjøre som naboene dine sine biler.

Det er tydeligvis dette som er poenget til Hamrén også; en rent subjektiv opplevelse av at banen ikke holder mål. Nå kjenner jeg ikke detaljene i FIFAs vurderingskriterier, men det er vel logisk å tenke seg at det handler om jevnhet, banens evne til å adaptere til vær- og temperaturendringer, fundamentering og drenering og slikt.

Kunstgressevangelistene virker så hysteriske i sitt forsvar av underlaget at det er umulig å føre en diskusjon om temaet. Hver gang det dukker opp et snev av kritikk iler de til barrikadene og viser til at FIFA åpner for bruk av kunstgress og at akkurat deres bane har vunnet alle mulige slags fesjå for skandinaviske fotballklubber. Kunne de ikke for én gangs skyld blitt med på en saklig diskusjon om den kvalitative spillopplevelsen, i stedet for å stemple kritikerne som idioter?
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 30.09.2008 08:33    Post subject: Reply with quote

Ikke at det er særlig relevant, men jeg forstår ikke hvorfor så mange eliteseriespillere har problemer med spilleopplevelsen på kunstgress. Ballen går endel raskere når banen er bløt, men det venner man seg til. I sommer spilte jeg på en helt ny bane hvor kunstgresset var mye lengre enn det jeg har vært borti før og da gikk ballen mye saktere også, det virka som et kunstgress for fremtida. Men uansett hva man mener om kunstgress synes jeg det virker veldig fornuftig å innføre et krav om samme type kunstgress på alle toppseriebanene slik Norsk Toppfotball nå åpner for.
Back to top
View user's profile Send private message
Moltisanti
Veteran


Joined: 23 May 2005
Posts: 3111
Location: Trondheim

PostPosted: 30.09.2008 10:33    Post subject: Reply with quote

Jeg mener at for 2-3 år siden, var det noe skriverier om at kunstgresset i Ålesund ikke holdt mål. At de manglet godkjennelse fra UEFA.

De har ikke gjort noe med dekket siden den gang. Så hvordan kan de da påstå at de får høyeste karakter fra FIFA og NFF?
_________________
Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience,
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
kytas
Proff


Joined: 18 Apr 2006
Posts: 379
Location: Fredrikstad

PostPosted: 30.09.2008 10:40    Post subject: Reply with quote

Hvis kunstgress skal være framtiden, så bør det forskes på først.. Finne ut hva som gir minst skader osv, slik at man kan gjøre som Norsk Toppfotball vil, og innføre like kunstgressbaner overalt i landet.. Forresten synes jeg det er gledelig å se hvilke standpunkt Skutle og banemester Lorentsen har i denne saken..


http://fotball.adressa.no...119251.ece


http://fotball.adressa.no...119248.ece
_________________
"90% av penga jeg tjente brukte jeg på damer og øl... Resten sløste jeg bort." -George Best
Back to top
View user's profile Send private message
Stewie-G
Junior


Joined: 28 Jul 2008
Posts: 30

PostPosted: 30.09.2008 10:45    Post subject: Reply with quote

Thor Arild wrote:
Jeg mener at for 2-3 år siden, var det noe skriverier om at kunstgresset i Ålesund ikke holdt mål. At de manglet godkjennelse fra UEFA.

De har ikke gjort noe med dekket siden den gang. Så hvordan kan de da påstå at de får høyeste karakter fra FIFA og NFF?


- Aafk la vel nytt dekke i fjor?
Back to top
View user's profile Send private message
Moltisanti
Veteran


Joined: 23 May 2005
Posts: 3111
Location: Trondheim

PostPosted: 30.09.2008 11:03    Post subject: Reply with quote

Ok. Det har ikke jeg fått med meg.
_________________
Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience,
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
1r9b1k7
Veteran


Joined: 16 Jun 2006
Posts: 1484

PostPosted: 30.09.2008 11:27    Post subject: Reply with quote

I tillegg har den fått "gode" skussmål av en FIFA(eller UEFA)-representant. Tviler dog på at det skal så mye til. Kan ikke se for meg at de prioriterer så mye på dette da alle storklubbene i verden spiller på naturgress. En miniklubb i utkanten av Europa som har små sjanser for uefa-cup spill driter de vel egentlig i?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 30.09.2008 12:56    Post subject: Reply with quote

Tromsø-spillerne slakter eget kunstgress:

- Vi kan ikke skyve under teppet at forskjellen er stor på underlaget på Alfheim sammenlignet med for eksempel Drammen, der vi var forrige helg. Mot Lillestrøn var det for eksempel unormalt raskt. Og i tillegg sliter Alfheim-matta mye på kroppen til oss spillere etter trening og kamper, sier Knarvik.

Les mer: TIL-spillerne kritiserer Alfheim-kunstgresset
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
joakleis
Veteran


Joined: 20 Oct 2002
Posts: 3629
Location: Trondheim

PostPosted: 30.09.2008 19:21    Post subject: Reply with quote

Hehe, se der ja.
Tromsø forsøker sånn av og til, hvis de finner det for godt, å spille fotball, ikke sparke fotball. Og da byr kunstgresset straks på langt mer problemer enn om man skal spille som Aalesund.

Jeg tviler på at pampene i UEFA og FIFA selv har prøvd å spille på kunstgresset i Aalesund. Det er noe annet å se på alt teknisk ved matta, enn det å spille fotball på matta.
_________________
Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Ballahl
Veteran


Joined: 01 Feb 2007
Posts: 5561

PostPosted: 01.10.2008 01:57    Post subject: Reply with quote

Jeg er en stor kunstgressmotstander.
Og kan ikke fatte at klubber som Stabæk, Strømsgodset og Aalesund hvor det er sol nesten hele fotballsesongen, velger å legge kunstgress. Det er helt ubegripelig, jeg forstår ikke tankegangen.

Tromsø og Bodø/Glimt har klimatiske unnskyldninger.
_________________
- Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 01.10.2008 10:16    Post subject: Reply with quote

Samtidig kan det være greit å minne seg selv om at Bodø ikke akkurat er Kautokeino, selv om det er i Nord-Norge. Klimaet der er ikke så grusomt, det er bare den forbaska vinden som er konstant tilstedeværende. Med tanke på kvaliteten på Aspmyra-matta på 90-tallet kan man jo ha en viss forståelse for at de har valgt kunstgress, men jeg mener at den geografiske beliggenheten ikke uten videre skal være noen god unnskyldning med tanke på temperatur og solforhold.
Back to top
View user's profile Send private message
Bakklandia
Legende


Joined: 05 Oct 2004
Posts: 11416
Location: Overhalla

PostPosted: 01.10.2008 11:13    Post subject: Reply with quote

Stabæk og Drammen skjønner jeg ikke, Glimt og Tromsø er greit. Når det gjelder Aalesund er jeg derimot ikke sikker på hva jeg skal mene.

Det er jo til tider ganske værhardt der ute også, med vind og blæst fra havet, regn og alt som hører med ett kystklima. Men spørsmålet er om disse faktorene er store nok til å forsvare kunstgress...
_________________
Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!


Last edited by Bakklandia on 02.10.2008 11:26; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
ace
Veteran


Joined: 05 Apr 2005
Posts: 4271
Location: Stiftstaden

PostPosted: 02.10.2008 11:20    Post subject: Reply with quote

Nå er jo Marienlyst en kommunal bane, så det er vel kommunen som har hatt en finger med i spillet her og. Ikke bare Godset som bruker denne banen til aktivitet. Hva de har tenkt på den nye banen sin vet jeg ikke noe om.
_________________
Svart og hvit for alltid!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8281

PostPosted: 02.10.2008 11:49    Post subject: Reply with quote

Godsets kunstgress er vel veldig bra, og Glimts sitt dekke er vel også ok. Stabæk bør absolutt skaffe seg det beste som finnes i dag. TIL og AaFk bør nok få et snarlig besøk av NFF og få relativt kort tid på seg til å skaffe seg noe bedre underlag. Lista bør legges utrolig høyt når det gjelder kvalitet på kunstgress i TL.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 02.10.2008 12:00    Post subject: Reply with quote

josinho wrote:
Lista bør legges utrolig høyt når det gjelder kvalitet på kunstgress i TL.


Synes du det? Jeg er helt uenig, jeg synes det bør være rævva. Gjerne grus, evt asfalt.
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8281

PostPosted: 02.10.2008 12:04    Post subject: Reply with quote

Javel.... Det finnes noen gode kunstgressvarianter. De som har kunstgress som står mer rett opp demper sprett og gir mer friksjon. Da oppfører ballen seg ganske likt som på naturgress.
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17342
Location: Stavanger

PostPosted: 02.10.2008 12:35    Post subject: Reply with quote

Bæ to da Bone! wrote:
Stabæk og Drammen skjønner jeg ikke, Glimt og Tromsø er greit. Når det gjelder Aalesund er jeg derimot ikke sikker på hva jeg skal mene.

Det er jo til tider ganske værhardt der ute også, med vind og blæst fra havet, regn og alt som hører med ett kystklima. Men spørsmålet er om disse faktorene er store nok til å forsvare kunstgress...


Molde har jo ei strålende grasmatte, er det så stor forskjell på Klimaet i Molde og Aalesund?
Back to top
View user's profile Send private message
v_olden
Veteran


Joined: 10 Jul 2007
Posts: 2909

PostPosted: 02.10.2008 12:50    Post subject: Reply with quote

Intet annet enn stusselig.

Nå skal Bryne ha kunstgress også: Bryne bygger stadion på treningsfeltet
_________________
Medlem nr. 2201

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
View user's profile Send private message
Bakklandia
Legende


Joined: 05 Oct 2004
Posts: 11416
Location: Overhalla

PostPosted: 02.10.2008 12:56    Post subject: Reply with quote

Keenoir wrote:
Bæ to da Bone! wrote:
Stabæk og Drammen skjønner jeg ikke, Glimt og Tromsø er greit. Når det gjelder Aalesund er jeg derimot ikke sikker på hva jeg skal mene.

Det er jo til tider ganske værhardt der ute også, med vind og blæst fra havet, regn og alt som hører med ett kystklima. Men spørsmålet er om disse faktorene er store nok til å forsvare kunstgress...


Molde har jo ei strålende grasmatte, er det så stor forskjell på Klimaet i Molde og Aalesund?


Nei, det er nok akkurat det det ikke er. Er derfor jeg er litt splittet i synet på AaFK-matta.
_________________
Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 02.10.2008 13:02    Post subject: Reply with quote

Det er snakk om ytterst få år før man klarer å lage et kunstgress som oppfører seg så å si helt likt som vanlig gress. Da vil jeg anta at kunstgressbaner vil bli mer vanlig enn gressbaner i norsk toppfotball.

Å vedlikeholde ei god gressmatte når sesongen utvides vil kreve og koste bare mer og mer.

Jeg blir ikke forundret om Lerkendal har kunstgress i 2015, selv om jeg ikke ønsker kunstgress ut fra kvaliteten og situasjonen i dag.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 02.10.2008 13:06    Post subject: Reply with quote

Bæ to da Bone! wrote:
Nei, det er nok akkurat det det ikke er. Er derfor jeg er litt splittet i synet på AaFK-matta.

Men hvorfor er du da ubetinget forsvarer av kunstgress i Bodø? Klimaet der er nå en gang ikke spesielt mye verre enn på nordvestlandet.
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17342
Location: Stavanger

PostPosted: 02.10.2008 13:15    Post subject: Reply with quote

At Bryne legger kunstgress er bare spinnvillt det finnes knapt frost eller snø i løpet av året på Bryne. Det finnes ingen plass i landet som har så gode klimatiske forhold for å ha en ordentlig grasmatte året rundt enn på Bryne. Det har dem i sammen med Haugesund Ulf Sandnes påvist og har sendt dette dokumentet til NFF for å slippe kravet om undervarme.

Ber forbundet droppe krav

Quote:
- Det er en fyldig rapport som dokumenterer at vi ikke trenger undervarme her, forklarer Rune Bertelsen, daglig leder i Sandnes Ulf.

I løpet av dagen må samtlige klubber i eliteserien og 1.divisjon ha sendt inn lisenssøknad til fotballforbundet.


Quote:
- Rapporten viser en temperaturoversikt for de sju siste sesongene. Ikke èn gang har det vært frost i banene fra midten av mars til midten av november. Dermed er det strengt tatt ikke nødvendig med et slikt anlegg heller, påpeker Bertelsen og viser til rapporten utarbeidet av Odd Andersen i Sandnes kommune.


Nå må NFF få satt en stopper for dette tullet.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15  Next
Page 13 of 15

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb