English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Eiendomsutvikling på Lerkendal
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 46, 47, 48  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Øystein
Veteran


Joined: 28 May 2008
Posts: 1632

PostPosted: 19.01.2012 18:58    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Dette er tall som ekspertene bruker for å avgjøre om en investering er god. Det er greit at det ikke er i selve prosjektet,)


Er du seriøs??

Det er jo akkurat det som må være med. Når jeg, medlem og ikke-økonom, skal vurdere dette før jeg gjør meg opp en mening til neste torsdag, så er jeg jo interessert i om investeringen er god eller ikke. Disse tallene er jo langt mer interessante enn de tallene som faktisk står der.
Back to top
View user's profile Send private message
abjoern
Veteran


Joined: 16 Aug 2008
Posts: 4332

PostPosted: 19.01.2012 18:58    Post subject: Reply with quote

Det er jo helt greit å gjøre projeksjoner uten å omgjøre til 2012-kroner sålenge man ikke har alternativer, men selvfølgelig kan det virke litt uprofesjonelt og det blir et glansbilde; det er det ingen tvil om. Det stiller større krav til den økonomiske forståelsen hos leseren, for at leseren skal få et riktig innblikk i verdien av prosjektet, enn om kontantstrømmen hadde blitt diskontert.

Når det gjelder investeringsanalysen blir denne annerledes for RBK siden vi har så få andre investeringsalternativer. For et eiendomsselskap som har massevis av muligheter, er det naturlig å kreve høyere yield; for RBK, gitt at lånefinansieringen er på særdeles trygg grunn, er i praksis alle investeringer som øker pengestrømmen betydelig velkomne. Slik jeg har forstått dette, vil investeringen isoleres fra det sportslige og ha lite å si for den økonomiske romsligheten for sportslig avdeling. Hvis ikke, kunne man enkelt snakket om alternativkostnaden ved å senke budsjettet til sportslig avdeling, men hvis man ser rent monetært på det, vet vi at investeringer i det sportslige er svært usikre, og at det ikke er kompetanse til å forvalte disse investeringene klokt p.d.d.. Da foretrekker jeg faktisk noe som legger et bedre grunnlag for fremtiden, slik at klubben ikke er avhengig av teften til en sportsdirektør som er ansatt på muligens tynt grunnlag.


Last edited by abjoern on 19.01.2012 19:02; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 19.01.2012 18:59    Post subject: Reply with quote

Per: For "personer uten økonomutdannelse", er det tvert imot den diskonterte verdien som er interessant.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 19.01.2012 19:32    Post subject: Reply with quote

Vet de hva den innebærer, og hvilke forutsetninger som ligger til grunn? Jeg er generelt ikke tilhenger av å bruke faguttrykk, fremmedord og tunge beregninger hvis ikke alle leserne er på samme nivå. Etter min mening, er det bedre med et lit for enkelt prospekt enn et litt for vanskelig hvis beslutningstagerne er en forening eller et borettslag etc.

Quote:
Diskonteringsrente er den renten alle fremtidige kontantstrømmer diskonteres med. Diskonteringsrenten kan være basert på renten til alternative investeringer eller kalkulert basert på for eksempel kapitalverdimodellen. Diskonteringsrenten avgjør i stor grad lønnsomheten i prosjektet. Dess lavere en diskonteringsrente settes jo større vil nåverdien bli. Settes diskonteringsrenten høyere enn den bør vil dette føre til kunstig lave nåverdier og dermed føre til at potensielt lønnsomme investeringer ikke utføres. Settes den derimot lavere vil nåverdien bli kunstig høy og gjøre potensielt ulønnsomme investeringer tilsynelatende lønnsomme.


Dette er wikipedias definisjon av diskonteringsrenten. Over en så lang periode som 30 år, så kan man styre verdien ekstremt, ved å endre på diskonteringsrenten. For at det tallet som fremkommer skal ha verdi for leseren, så er man avhengig av at leseren har en selvstendig mening om diskonteringsrenten. Har alle dere det, eller ville dere "kjøpt" det tallet som fremkom?
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 19.01.2012 19:35    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:
Det er jo helt greit å gjøre projeksjoner uten å omgjøre til 2012-kroner sålenge man ikke har alternativer


Tja, har du flere milliarder på bok og gir blanke f ja.

Med en moderat diskonteringsrente på 5% er 4320 kroner tjent i år 30 lik 1000 kroner tjent i år 0.

Et akkumulert resultat som ikke er diskontert er helt intetsigende siden man blander kroner tjent i år 0 og kroner tjent i år 30 som om det ikke var forskjell på dem. Dersom styret i klubben hadde vist denne investeringsanalysen til banksjefen da de ba om lån hadde banksjefen ristet på hodet og ledd dem rett i ansiktet.
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 19.01.2012 19:46    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
PerO wrote:
Vil ikke kalle den et makkver.


I sum er dette et makkverk:

1. Innkallingen ankom medlemmene for sent i strid med minimum varslingsplikt. Normalt i store saker som denne, som ikke kommer plutselig, skal fullstendig dokumentasjon foreligge minimum en måned før saksbehandling, slik at medlemmene kan sette seg godt inn i alternativene, forskjellene på dem, diskutere seg i mellom, og ha muligheten til å utarbeide kalkyler dersom de ønsker det.

2. Det er kun et reelt alternativ som styret har presentert og som det skal stemmes over. Det andre "alternativet" som er å la tomtene stå brakke er et så dårlig alternativ at det ikke er et reelt alternativ. Et absolutt minimum er å presentere tre reelle alternativ med full nøktern og objektiv dokumentasjon utarbeidet på en måte slik at det årsmøtet har best muligheter for å vurdere forskjellene på dem. Disse alternativene skal årsmøtet så stemme over på lik linje. Dersom styret ønsker å gi sin innstilling skal denne dokumentasjonen ligge i et eget kapittel slik at det ikke forkludrer den nøkterne objektive dokumentasjonen av de forskjellige alternativene.

3. Projeksjonene, som er helt sentrale i å forstå alternativets lønnsomhet, har beklageligvis feil i leieinntekter for år 5, noe som fører til en følgefeil der feilen forverres med i underkant av 0.5 millioner kroner for hvert år fra år 5. I tillegg er det "uteglemt" å diskontere akkumulert resultat slik at resultatet slik det fremstår i projeksjonene er flere hundre millioner kroner for høye.

Dokumentasjonen er en skam for Rosenborg Ballklub og styret. Her må kontrollkomiteen ta grep, be styret årsmøtet utsette det ekstraordinære møtet til april måned, og få prosessen tilbake på skinner. I mellomtiden må styret få rettet opp i dokumentasjonen. Det er og skal være årsmøtet som er beslutningsmyndighet i slike store saker.


Som forklart viser projeksjonene, som er det finansielle fundamentet for å vise hvor god investeringen er, sterkt feilaktige tall. Styret har ikke brukt en anerkjent metode for investeringsanalyse i projeksjonene av sitt anbefalte alternativ. Tallene som krevkommer er intetsigende, og flere hundre millioner kroner for høye.

I lys av at innkallelsen til det ekstraordinære årsmøtet ikke ankom medlemene innen varsligsfristen regner jeg dette i sum for brudd på artikkel nummer 1 i klubbens lov, nemlig at klubbens arbeid skal preges av demokrati.
Back to top
View user's profile Send private message
abjoern
Veteran


Joined: 16 Aug 2008
Posts: 4332

PostPosted: 19.01.2012 20:19    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
abjoern wrote:
Det er jo helt greit å gjøre projeksjoner uten å omgjøre til 2012-kroner sålenge man ikke har alternativer


Tja, har du flere milliarder på bok og gir blanke f ja.

Med en moderat diskonteringsrente på 5% er 4320 kroner tjent i år 30 lik 1000 kroner tjent i år 0.

Et akkumulert resultat som ikke er diskontert er helt intetsigende siden man blander kroner tjent i år 0 og kroner tjent i år 30 som om det ikke var forskjell på dem. Dersom styret i klubben hadde vist denne investeringsanalysen til banksjefen da de ba om lån hadde banksjefen ristet på hodet og ledd dem rett i ansiktet.


Jeg er i prinsippet enig, og det er vanskelig å vurdere lønnsomheten i dette prosjektet sammenliknet med andre prosjekter, og tallene i seg selv sier ikke spesielt mye. Men selv uten diskontering ser man at projeksjonene er ganske lovende siden kontantstrømmen vil få en boost og klubben har få andre alternativer som ikke er forbundet med større risiko (stor ekspansjon i sportslig satsing).

Men når kapitalforvaltere bestemmer en diskonteringsrente på 5 prosent er de gjerne i en helt annen situasjon enn det RBK er. Det fordrer at det er realistisk at tilgjengelig kapital får en avkastning på 5 %; jeg kan ikke med beste velvilje se at dette er tilfellet for RBK i dagens situasjon, og det tror jeg egentlig du er ganske enig i.
Back to top
View user's profile Send private message
asf
Senior


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 183

PostPosted: 19.01.2012 20:27    Post subject: Reply with quote

Et innlegg jeg tidligere har skrevet et annet sted:


EDIT: Les eventuelt dette dokumentet i stedet for denne posten.

Må si jeg ble relativt forundret når jeg begynte å lese blekka man har fått tilsendt.

1. En liten fillesak først: Organisering:
En av mine gamle forelesere, med flere lærebøker i økonomi, hadde satt kaffen i vrangstrupen av to holdingselskaper.
RBK Holding As er fornuftig. Gir lavere risiko for ballkluben og gir flere ulike skatte- og finansieringsfordeler.
Rosenborg Eiendom Holding AS bidrar imidlertid ikke med noe av dette (den effekten oppfylles allerede via RBK Holding), og bidrar derfor kun med økt risiko: Går Rosenborg Eiendom Holding AS konkurs taper man samtidig samtlige underselskaper.
Derfor skal man aldri ha mer enn et holdingselskap. Alt annet er bare PYRAMIDE som bidrar til økt risiko.
(For all del ikke den største saken, men klarte ikke la være å ta den med Wink ).

2. Så vidt jeg forstår er det Buchardt (artig fyr, han dukka opp og foreleste en gang husker jeg!) og hotellkjeden som har stått for markedsundersøkelsene. Hvis vi hadde ingått avtale om at du skulle leie et lokale av meg for å selge skistøvler og staver. Forutsatt at den avtalen allerede var klar og jeg vurderte å starte skiutsalg i samme bygget og ga deg oppgaven å finne ut av om det var et marked for skisalg: Hvilken konklusjon hadde du landet på?

Direkte latterlig å sette bort en så viktig oppgave til noen som åpenbart IKKE er nøyatral.


3. Økonomi:

a. Store deler av inntektene ligger LAAANGT frem tid:
Kun 4,5% av fortjenesten ligger i de første 5 årene.
Kun ytterligere 9% av fortjenesten oppnås i de neste 5 årene.

Altså ligger over 86% i perioden etter 10 år.
Man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at dette innebærer en STOR risiko. Man bygger da mye på fremtidig vekst, noe som i seg selv er usikkert. I tillegg til at alle andre faktorer (generelle makrotall osv) jo er helt ukjente så langt frem i tid.

b. Tallene som viser et overskudd på 35 mill etter 5 år, 105 mill etter 10 år og 767,4 mill er IKKE NEDDISKONTERT. Neddiskontering vil si å justere for fremtidig prisstigning og risiko.
At man ikke har gjort dette ER DIREKTE LATTERLIG og gjør tallene fullstendig uleselige.

Jeg har gjort noen enkle beregninger. De er ikke 100% korrekte, men burde være gode nok.
Har lagt 7% avkastningskrav til grunn - hentet fra RBK sitt hefte. Dette er i alle fall ikke et for høyt krav (høyere avkastningskrav medfører lavere neddiskontert verdi).
Da går overskuddet første 5 år ned fra 35 mill til 27,5 mill
Etter 10 år er overskuddet ned fra 105 mill til 68 mill

Etter min mening bør man ikke etter 10 år budsjettere spesifikt, selv 10 år er egentlig ganske mye - ofte nøyer man seg med å budsjettere spesifikt i 3 eller 5 år. Lengre enn 10 år inn i fremtida er det fryktelig vanskelig å spå noe spesifikt. Derfor tar man normalt å bare legger en generell prisvekst til grunn, også beregner man en såkalt sluttverdi basert på denne.
La her til grunn 2,5% årlig vekst (prisstigningsmålet), og får da en sluttverdi på 453 mill.
Rosenborg har lagt til grunn 662 mill for år 11-30.
Reduksjonen på et par hundre mill skyldes delvis at RBK legger noe høyere vekst i snitt til grunn, men først og fremst kommer det av neddiskonteringen - som (naturlig nok) har størst effekt langt fram i tid.

I sum etter 30 år så er da 767 mill redusert til 453 mill. Dette er 314 mill ned, eller 41% reduksjon.
Selvom ikke alt kan tilskrives det, så viser dette hvor utrolig latterlig det er at de ikke sendt ut neddiskonterte tall.

Fortsatt er jo prosjektet i pluss, men problemet er at alt for mye av verdien ligger for langt fram i tid - etter min mening.

Link til mine beregninger.


c. Det opereres med en nedbetalingstid på 60 år. Det føles helt hinsides for min del. Kun 1,7% pr. år???
Hvis man bare reduserer avskrivningstiden fra 60 til 30 år (som jo fortsatt er ganske lang tid) går man med UNDERSKUDD de første to årene og kun 4,5 mill totaltsett i overskudd etter 5 år.
Etter 10 år er netto overskudd ned fra 105 til 45 mill.
Igjen et bevis på hvor usikkert og "følsomt" prosjektet er. Savner LANGT FLERE og bedre følsomhetsanalyser i blekka. Hva skjer hvis prisen går opp/ned med x prosent, tilsvarende for volum, lønn osv. En følsomhetsanalyse ville gitt veldig mye bedre innsikt i risko og mulig positiv ned-/oppside.
Og igjen minner dette fryktelig om konstruerte tall.
NB! Og dette er da til og med basert på RBK sine ikke-neddiskonterte tall.

d. Innenfor en 30-årsperiode vil jeg anta at en større renovering må til for å opprettholde lokalene populære. Dette virker overhodet ikke til å være tatt hensyn til.

e. Totaltsett syns jeg tallene bare minner om EN ENESTE TING: Sånn jeg selv budsjetterer, trikser og mikser når er noe jeg veldig gjerne vil at skal gå ihop, men hvor tallene ikke er sånn som jeg egentlig vil ha dem.
Så dårlig tallgrunnlag som det er her er ikke bare bekymringsverdig for lønnsomheten. Det gjør også at jeg virkelig lurer på hvordan de kommer til å styre en eventuell slik virksomhet.



Dette er bare noen kjappe betraktninger. Er noen år siden jeg jobbet med økonomifaget, så sikkert noen småfeil. Men totalpakka skurrer uansett!


Last edited by asf on 20.01.2012 01:43; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Øystein
Veteran


Joined: 28 May 2008
Posts: 1632

PostPosted: 19.01.2012 20:32    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:

Quote:
Diskonteringsrente er den renten alle fremtidige kontantstrømmer diskonteres med. Diskonteringsrenten kan være basert på renten til alternative investeringer eller kalkulert basert på for eksempel kapitalverdimodellen. Diskonteringsrenten avgjør i stor grad lønnsomheten i prosjektet. Dess lavere en diskonteringsrente settes jo større vil nåverdien bli. Settes diskonteringsrenten høyere enn den bør vil dette føre til kunstig lave nåverdier og dermed føre til at potensielt lønnsomme investeringer ikke utføres. Settes den derimot lavere vil nåverdien bli kunstig høy og gjøre potensielt ulønnsomme investeringer tilsynelatende lønnsomme.


Her er den satt til 0! Vi burde vært informert.

asf: Tommel'n opp! Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
asf
Senior


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 183

PostPosted: 19.01.2012 20:34    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:
Jeg er i prinsippet enig, og det er vanskelig å vurdere lønnsomheten i dette prosjektet sammenliknet med andre prosjekter, og tallene i seg selv sier ikke spesielt mye. Men selv uten diskontering ser man at projeksjonene er ganske lovende siden kontantstrømmen vil få en boost og klubben har få andre alternativer som ikke er forbundet med større risiko (stor ekspansjon i sportslig satsing).

Men når kapitalforvaltere bestemmer en diskonteringsrente på 5 prosent er de gjerne i en helt annen situasjon enn det RBK er. Det fordrer at det er realistisk at tilgjengelig kapital får en avkastning på 5 %; jeg kan ikke med beste velvilje se at dette er tilfellet for RBK i dagens situasjon, og det tror jeg egentlig du er ganske enig i.

Husk at et avkastningskrav inneholder to ting:
* Justering til dagens pengeverdi. Uten denne er det i alle fall totalt meningsløst å vurdere summene.
* Sammenlignbar avkastning. Dette er betaling for risiko, og det er ikke bare å sammenligne med alternativ avkastning - det handler også om hvor risikoavers man er.

Selvom alternativ avkastning kanskje bare er på 2-3% betyr ikke det at 5% automatisk er bedre. Fordi man påtar seg samtidig en risiko og differansen mellom 5% og f.eks. 2,5% er betalingen man da får for å ta på seg denne risikoen.

Jeg for min del er i alle fall så risikoavers at jeg heller tar 2,5% avkastning med lav risiko, enn å få 5% for noe som i beste fall har middels risiko.

Dessuten operer RBK selv med 7% - en sats jeg for min del syns er ganske OK. Men jeg ville i alle fall ikke satt den lavere.


Last edited by asf on 19.01.2012 20:45; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
toreinar
Veteran


Joined: 04 Sep 2007
Posts: 3835
Location: Malvik

PostPosted: 19.01.2012 20:35    Post subject: Reply with quote

Asf, gratulerer med et topp 3 innlegg, siden posten startet.
_________________
Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger.
Back to top
View user's profile Send private message
Benoni Hartvich
Rutinert


Joined: 30 Jan 2004
Posts: 798
Location: Trondheim

PostPosted: 19.01.2012 21:11    Post subject: Reply with quote

HÃ¥per noen kan tilbakevise asf sine vurderinger. Dessverre aner det meg at han har rett... Confused
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 19.01.2012 21:44    Post subject: Reply with quote

Diskusjonen illustrer vel ganske godt problemene med diskontering, og hvorfor det ikke nødvendigvis er riktig å presentere et tall i prosjekter som skal gis til en medlemsforening. For hva er det riktige tallet?

Laget meg et regneark som viser den korrekte strømmen etter korrigering av feilen på år 5. Kan avvike noe, da jeg ikke har kontrollert avrundingsregler i det opprinnelige oppsettet.

Sett kun i et 10 års perspektiv så viser dette:

Akkumulert resultat: 99,9 mill, likvidoverskudd : 63,6

Diskontert:
Kun prisstigning 2% : overskudd 87,8, likvidoverskudd : 56,5
Konservativt 5% : overskudd 73,1, likvidoverskudd : 47,8
Avkastning 7%: overskudd : 65,1, likvidoverskudd : 43,1

Andre momenter : LÃ¥n er nedbetalt fra 340 til 244 mill, totalt 96 mill
Følger bygget prisstigningen i prosjekteringen, med 2% verdi, så vil bygget etter 10 år ha en verdi på 478 mill.

Nettoverdi blir da : 234 mill

Diskontert 2% : 192 mill
5% : 143 mill
7% : 119 mill

Oppsummert blir dette :

Ved en investering av 60 mill i egenkapital, så vil prosjektet, slik det er fremstilt gi følgende resultat i dagens pengeverdi (2% inflasjon). Her er det da ikke hensyntatt risiko eller avkastningskrav :

Regnskapsmessig overskudd : 87,8 mill
Likvidoverskudd : 56,5 mill
Egenkapital : 192 mill

Da skulle det være mulig å tenke på hvordan lønnsomheten er. Vi starter med en verdi på 60 mill, og i løpet av 10 år, så mer enn tredobles denne til 192 mill.

Samtidig som klubbens reserve tredobles, vil man få et resultat på 87,8 mill i overskudd. Det er 8,7 mill i snitt de første 10 årene.

Likvidmessig, så vil man ha et overskudd på 56,5 mill. Nesten like mye som legges inn i egenkapital.

Ser egentlig dette så ille ut. Klubben kan få ut i cash, omtrent samme beløp som investeres i dag. Samtidig sitter de med en reserve som er over 3 ganger investeringen. I disse tallene er det ikke innberegnet noe avkastning fra driftsselskapet som skal drifte hallen

Såvidt jeg kan se, så er investeringen lønnsom uansett hvilken kalkulasjonsfaktor som brukes.

Ut i fra tallene, føler jeg at diskusjonen bør være på følgende områder:

1: Skal klubben involvere seg i eiendomsinvesteringer (utenom stadion)
2: Hvis ja på spørsmål 1. Er det store nok samkjøringsgevinster med konferansehallen til at det er verdt den økte risikoen.
Back to top
View user's profile Send private message
Recon
Legende


Joined: 20 Jun 2004
Posts: 11807
Location: alltid to skritt foran

PostPosted: 19.01.2012 21:49    Post subject: Reply with quote

Du kan mene 1 og 2 så mye du vil, men du kommer aldri uansett unna tillit til og troverdighet hos sittende regime.

Den eksisterer ikke på noe område.
_________________
Profesjonell revolusjonær

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 19.01.2012 21:54    Post subject: Reply with quote

Recon

Det kan du trygt si. Men nåværende regime når det gjelder administrasjon byttes ut. Skutle er ute, og iallefall styreformann byttes på årsmøtet.

Sportslig avdeling tar jeg ikke med. Der nyttes ingen, og det er vel grunn god nok til å avfeie salg av tomta og frigjøring av likvider !!
Back to top
View user's profile Send private message
Recon
Legende


Joined: 20 Jun 2004
Posts: 11807
Location: alltid to skritt foran

PostPosted: 19.01.2012 22:17    Post subject: Reply with quote

Jeg tror du misforstår, hvilket regime er det som presenterer disse tallene, har denne ideen? Hvem er det som går av i en stilling og sysselsetter seg selv i sin neste stilling med dette? Folk som gjentatte ganger har vist at de setter egne stillinger og kameraderi over klubben. Folk uten noen som helst troverdighet på NOE plan.

Byggeplanene her kunne skint i guddommelig lys og folk ville vært skeptisk med tanke på profetene.
_________________
Profesjonell revolusjonær

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
View user's profile Send private message
asf
Senior


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 183

PostPosted: 19.01.2012 22:55    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Det kan du trygt si. Men nåværende regime når det gjelder administrasjon byttes ut. Skutle er ute, og iallefall styreformann byttes på årsmøtet.

Var det ikke så at skutle skulle ut av adm.dir stolen, men siden han uansett ville bli lønnet i noen år fremover så skulle han engasjere seg mer i utbyggingsprosjektet?æ2


Ellers er ikke meningen med innlegget mitt over å vise at ting ikke er lønnsomt - til det sitter vi alle på alt for dårlig informasjon. Men poenget er at tallgrunnlaget har mange store åpenbare mangler. Hvor mange feil kan ikke da eksistere i de grunnlagene som man har benyttet for å komme frem til postene inntekt og kostnader?


Jeg er heller ikke kategorisk i mot prosjektet. Men med det makkverket av et grunnlag som er framlagt så burde man stoppe opp, utarbeide langt bedre materiale og komme tilbake med dette. Sånn som materiale er nå er det umulig å ta en avgjørelse basert på noe annet enn rein gjetning. Man savner også veldig informasjon om hvor mye det slår ut i budsjettet hvis prisene/volum/lønn/andre kostnader blir x% høyere/lavere enn budsjettert. Rett og slett en excelgraf med forventet resultat ut fra x% opp/ned på nevnte faktorer. Først når man ser dette vil man kunne si noe om sannsynligheten for å oppnå et resultat som de har beregnet.



Ellers:
PerO wrote:
Diskusjonen illustrer vel ganske godt problemene med diskontering, og hvorfor det ikke nødvendigvis er riktig å presentere et tall i prosjekter som skal gis til en medlemsforening. For hva er det riktige tallet?

SÃ¥ man skal ikke benytte neddiskontering fordi det er en gjetning???
Hva da med budsjetterte inntekter: Er ikke de en gjetning?
Hva da med budsjetterte kostnader: Er ikke de en gjetning?
Hva da med budsjetterte finanskostnader: Er ikke de en gjetning ifht renta?

Konklusjon:
Ja neddiskontering er en gjetning. Man gjetter på fremtidig prisstigning, og man gjetter på risikoen. Denne gjetningen er like relevant som gjetningen på inntekter og kostnader, og må slikledes med. Hvorfor skulle det være mindre relevant å gjette på dette? All budsjettering er gjeting (i alle fall for et ikke-påbegynt prosjekt) og det blir jo da fullstendig latterlig å droppe en faktor fordi den som alt annet er gjettning.

Eneste nogenlunde sikre er avskrivningene og de har man valgt å ta over 60 år. Du som er regnskapsfører: Er det vanlig å gjøre det på større ting??? (Jeg spør dønn seriøst, ikke sarkastisk. For meg høres det helt sprøtt ut - men så har jeg heller ikke erfaring fra investeringer særlig over 7-siffret). Det høres helt sprøtt ut. Riktignok avskriver man i offisielle regnskaper mer enn reel økonomisk tap (pga forsiktighetsprinsippet) noe som gir en del feil incentiver til ledere o.l., men dette høres ut til å være å strekke strikken vel langt i den andre rettningen. Mye av bygningsmassen (i alle fall innveldig) vil jo være klar for utskiftning lenge før 60 år.





Du mener ellers at for en ikke-økonom så er det enklere å lese ikke-neddiskonterte tall. Men la oss si at man i 1980-iverksatte et prosjekt som ville gi 500.000 i overskudd hvert år inn i klubbkassa. Den gangen ville det sikkert vært en veldig fin inntekt og verdt å ta en ganske stor risiko for. Men hadde det vært verdt å ta en stor risiko for i dag? Neppe... Hadde man da neddiskontert det tallet til 200.000 (eller hva det måtte bli) i 1980 hadde det trolig vært enklere for "meningmann" å forstå tallet. Selvom reel inntekt i dag måtte være 500.000 ville det i 1980 vært lettere å vurdere ut fra 200.000 fordi det kunne sammenlignes med hva man får for pengene.

Samme blir det med et budsjettert overskudd i 2040 på nesten 50 mill - det trenger ikke da være verdt mer enn lønna til en lusespiller. Det neddiskonterte tallet er vesentlig enklere å lese - for alle. For selvom bommer litt på avkastningskravet så er det neddiskonterte tallet uansett nærmere sannheten enn 50 mill.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 19.01.2012 23:43    Post subject: Reply with quote

asf

Angående neddiskontering, så mener jeg faktisk at den alminnelige leser lettere leser reelle tall. Eksemplet ditt med 500 000 flatt ville vel for de aller fleste i 1980, med opptil 10-12% inflasjon som var fakta den gangen fremstått som en temmelig dårlig investering. Jeg tror de fleste er vant til å tenke prisstigning og lønnsstigning, og dermed automatisk ser etter om et resultat stiger over tid, slik de forventer å gjøre.

Men som jeg også har sagt tidligere. De kunne godt laget et vedlegg med de kalkulasjoner de hadde. Men på generelt grunnlag, skal aldri ekspertise slå masse faguttrykk og avanserte kalkulasjoner i hodet på vanlige folk. Det blir somregel overkjøring. Det er faktisk bedre med et for enkelt oppsett enn ett som er for vanskelig.

Siden de har vist frem alle tallene, så kan vi som ønsker å leke, lett legge dette inn i et regneark og leke for å skaffe oss forskjellige kalkulasjoner.

Når det gjelder avskrivning, så er jeg enig med deg i at 60 år virker lenge. Finansieringen er imidlertid foreslått nedbetalt over 30 år. Det er et bedre tidsperspektiv.

Strengt tatt, så er jo avskrivning på næringsbygg uansett bare en regnskapsmessig/skattemessig måte å fordele kostnaden. Næringsbygg i norge, har hele tiden steget i verdi hvis man beregner verdi over lang nok tid, så det utgjør ikke noen stor fare om avskrivningen er lav.


Når det gjelder din bekymring om økte kostnader i forhold til de 2%, så indeksjusteres slik husleier. Så hvis prisene stiger mer, så stiger også inntekten mer. Usikkerhetsmomentet på husleie er leien fra kongresshallen. Der er det en garantihusleie, som er lavere enn den budsjetterte.

Legger vi kun garantihusleie til grunn, så blir overskuddet på 10 år ca 61,6 mill, og et likvidoverskudd på ca 25,2 mill. Men fortsatt vil bygget være like godt nedbetalt.

Diskontert med 7%, gir dette 38,5 mill i resultat, og 16,5 mill i likvidoverskudd. Egenkapitalen i bygget vil være 119 mill.

Så hvis dette slår til, så vil ikke tilskuddet til klubben bli nevneverdig. Men merverdien i bygget vil fortsatt være der, slik at et salg av bygningsmasse vil kunne frigjøre denne. Fortsatt et lønnsomt prosjekt, men med lite bidrag til drift.

Fortsatt er det ikke tatt med noe resultat fra driftsselskapet. Jeg synes vurderingen bør være positiv uten tilskudd fra driftsselskapet, da dette er så usikkert. Klubben anslår 1-3 mill pr. år. Men når jeg så på UBC på Ullevål sitt regnskap, så så det ikke ut til å være store marginer å hente der. Lønnsomheten går nok der på at de sørger for husleia til kongresshallen, samt forhåpentligvis økt utnyttelsesgrad av lokalene i stadion og større kampdagsinntekter. Dette er noe som sammen med risiko, bør være et hovedtema i spørsmålene til styret.

Vet ikke om du har lest mange av mine innlegg tidligere i tråden, men jeg vil også bemerke at jeg heller ikke har konkludert med at det bør sies ja til prosjektet.
Back to top
View user's profile Send private message
asf
Senior


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 183

PostPosted: 20.01.2012 00:19    Post subject: Reply with quote

Angående neddiskontering så vil jeg bare si to ting:

1. Du også må vel si deg enig i at følgende er helt urealistisk?
År 20: 32 mill i overskudd (på 49,5 mill i oms)
År 25: 40 mill i overskudd (på 54,7 mill i oms)
År 30: 49 mill i overskudd (på 60,4 mill i oms)
(Kunne tatt med noen av de foregående årene også, men begrenset hva jeg gidder av avskrivning).

Hvem i helvete er det som klarer å oppnå sånne resultater?
82% fortjeneste???
Inntil noen viser meg at denne bransjen er så lukerativ så vil jeg hevde at dette er DIREKTE SPRØYT!

Og dette gjerne av at når man budsjetterer så stiger ting gjerne vel voldsomt. Og det eneste som får det "litt ned mot jorda" er neddiskontering.

2. Vi er og blir nok uenig om hvilke tall som er best å presentere ikke-øknomer. Jeg mener at kapitalKOSTNADEN er like viktig som alle andre kostnader, og derfor gir et bedre bilde også for meningmann - fordi ellers forstår han/hun ikke at man kun skal si ja til et slikt prosjekt hvis det gir vesentlig høyere avkastning enn type lavrisikoinvestering. Du mener noe annet. Det er nok like bra å stoppe der - med at vi er uenige Smile


PerO wrote:
Når det gjelder avskrivning, så er jeg enig med deg i at 60 år virker lenge. Finansieringen er imidlertid foreslått nedbetalt over 30 år. Det er et bedre tidsperspektiv.

Bra med avdragstiden, men 60 års avskrivninger bidrar uansett til å blåse opp forventet overskudd i driftsselskapet. Er det som er det bekymringsfulle.

Din antakelse om "evig stigende priser" på eiendomsmasse bygger jo ellers kun på historikk. Hva med følgende faktorer:
* Fortsatt overhengende fare for verdenskrakk. Kun Kina holder oss oppe ingen vet helt hvordan det EGENTLIG står til der borte.

* Eldrebølgen slår til i denne 30-årsperioden. Hvordan slår dette ut når store deler av befolkningen går over fra høy inntekt til pensjon? Og den yngre garde må betale dobbel skatt for å klare å betale de eldres pensjon? (satt på sprissen altså - jeg mener ikke bokstavelig dobbel skatt).

* Den største oljatida er over. Riktignok har man funnet noen nye store felt, men de er ikke store nok til forhindre at produksjonen vil falle. Sannsynligvis vil vi om 30 år virkelig begynne å merke at oljepengene ikke bare strømmer inn lenger.

Hvor sikker er vi egentlig på at prisene vil holde seg/stige når ser 30 år fram? Jeg er i alle fall ærlig nok til å si jeg hakke peiling! All historikk tilsier stigning (og det gjerne skje), men det er mange varsellamper.


Quote:
Når det gjelder din bekymring om økte kostnader i forhold til de 2%, så indeksjusteres slik husleier. Så hvis prisene stiger mer, så stiger også inntekten mer. Usikkerhetsmomentet på husleie er leien fra kongresshallen. Der er det en garantihusleie, som er lavere enn den budsjetterte.

Jeg tenker ikke på husleien - den er åpenbart at indeksreguleres.

Jeg tenker på driftsselskapet. Er jo det som er altavgjørende. Uten et driftselskap som tjener penger så heller ingen husleie.

Jeg vil vite hvordan det går med resultatet i driftsselskapet hvis utleieprisen, salgsvolum, lønnsnivå o.l. blir høyere/lavere enn det man har estimert i budsjettet.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 20.01.2012 01:05    Post subject: Reply with quote

asf:

1: Helt enig. Budsjettering statistikkmessig blir alltid feil over så lang tid. Faktisk også neddiskontert. En slik budsjettering tar heller ikke hensyn til økede vedlikeholdskostnader og ev. rehabilitering. Det er årsaken til at jeg stoppet mine beregninger etter 10 år.

Strengt tatt trengs heller ikke det over 10 år for å vurdere prosjektet. Er det lønnsomt de 10 første årene, så er nok resten lønnsomt også.

2: Der konkluderer vi med å være uenig Smile

3: Selvfølgelig er det historisk. Men historisk, så har også både bolig- og næringseiendommer falt til det halve, sist i 87-89. Men de har alltid kommet opp igjen. Ser på det som lite trolig at tilsig til byene både av næringsliv og folk skal stoppe opp. Så alt som er innenfor de begrensede områdene vil nok over tid stige. Men jeg la ikke inn mer stigning enn prisstigningen i mine kalkyler. Jeg tror ikke eiendom kan fortsette å stige mer enn prisstigningen stort lenger nå.

Det er viktig å få med at det ikke noen garanti. Alle investeringer har risko. Så også eiendom. Risikoen på eiendom er høyere enn risikoen i bank, men lavere enn aksjer og fotballspillere Smile

3: Driftsselskapets økonomi er svært dårlig beskrevet. Og jeg har ikke tatt med noe resultat i mine beregninger. Mine tall forutsetter kun at det er aktivitet, slik at driftsselskapet er i stand til å betale husleie. Ut over dette har jeg ikke regnet med noe bidrag derfra. Jeg vil tro den største risikoen ligger i dette selskapet. Klubben eier bare 50% i dette, og har dermed redusert risiko. Rene driftsselskaper oprererer vel sjeldent med særlig stor EK heller, så en konkurs kan ikke bli katastrofal. Problemet da blir vel om man skal starte et nytt selskap, eller gjøre noe annet med kongressenteret.

Definitivt verdt noen spørsmål på generalforsamlingen.

Edit: ser forresten at det forrige eksemplet mitt, var lagt inn med inntekter som er 2 mill lavere enn garantiinntekten. Så det kan vel sies å være et eksempel hvor driftsselskapet taper 4 mill, og RBK må bidra med halvparten for å unngå konkurs.
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran


Joined: 23 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 20.01.2012 02:07    Post subject: Reply with quote

Asf Tommel'n opp!

Det blir fortsatt nei fra meg.
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 20.01.2012 08:41    Post subject: Reply with quote

Jeg tror nok at de fleste er skeptiske til spesielt konferanseplanene, og det gir utvilsomt mindre risiko og bedre avkastning med kun kontorbygg. Det er ikke uten grunn at Finansavisen har stilt ledelsen til veggs angående konferanseplanene.

Argumentasjonen til asf om at kalkylene til styret ikke holder mål er veldig overbevisende , og dette er nok årsaken til at styret ikke har dokumentert andre alternativ enn sitt foretrukne alternativ.

Forøvrig en interessant innfallsvinkel fra Recon. Nok et moment som taler for en ryddig prosess der årsmøtet skal få velge mellom reelle alternativer fremsatt på lik linje.
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 20.01.2012 08:45    Post subject: Reply with quote

asf wrote:
Jeg er heller ikke kategorisk i mot prosjektet. Men med det makkverket av et grunnlag som er framlagt så burde man stoppe opp, utarbeide langt bedre materiale og komme tilbake med dette. Sånn som materiale er nå er det umulig å ta en avgjørelse basert på noe annet enn rein gjetning. Man savner også veldig informasjon om hvor mye det slår ut i budsjettet hvis prisene/volum/lønn/andre kostnader blir x% høyere/lavere enn budsjettert. Rett og slett en excelgraf med forventet resultat ut fra x% opp/ned på nevnte faktorer. Først når man ser dette vil man kunne si noe om sannsynligheten for å oppnå et resultat som de har beregnet.


Amen!
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 20.01.2012 09:22    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Jeg tror nok at de fleste er skeptiske til spesielt konferanseplanene, og det gir utvilsomt mindre risiko og bedre avkastning med kun kontorbygg. Det er ikke uten grunn at Finansavisen har stilt ledelsen til veggs angående konferanseplanene.

Argumentasjonen til asf om at kalkylene til styret ikke holder mål er veldig overbevisende , og dette er nok årsaken til at styret ikke har dokumentert andre alternativ enn sitt foretrukne alternativ.

Forøvrig en interessant innfallsvinkel fra Recon. Nok et moment som taler for en ryddig prosess der årsmøtet skal få velge mellom reelle alternativer fremsatt på lik linje.


Det er bra for beslutningsprosessen hvis folk er skeptisk til konferanseplanene, og stiller kritiske spørsmål om dette. Det har både Konesseur og finansavisen rett i.

Dette er et helt nytt område for en fotballklubb å begi seg ut på. Såvidt jeg vet, så er det i Norge bare NFF som har en tilsvarende virksomhet. UCB på Ullevål har eksistert siden 2009, og har omsatt for 60 og 72 mill, uten å produsere spesielt store overskudd. De har også åpnet en konferansesal med plass til 750 mennesker bak Ullevål, og bruker denne samt VIP arealene på Ullevål. Det kan være interressant å spørre Skutle, hvis han er til stede om NFF's erfaringer med et slikt selskap.

Men det er feil å avfeie alternativet fordi ingen andre har gjort det før. Tapere dilter etter og kopierer andre. Vinnere vurderer alltid nye løsninger seriøst.

Forøvrig bør Konesseur komme opp med noen tall for å underbygge påstanden om at kontorbygg gir mer avkastning enn konferanse. Foreløbig er dette kun en løs påstand.
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 20.01.2012 10:01    Post subject: Reply with quote

Dagens GMAT-logical reasoning spørsmål:

Hvis du har oppdaget at det ikke er noe bakeri i ditt nærmiljø, og har lyst til å starte som baker. Hvilken hendelse vil i høyest grad påvirke din avgjørelse om å gå videre med dine planer om å åpne bakeri i ditt nærmiljø?

A: Du er veldig glad i å spise bakevarer.
B: Naboen er i ferd med å åpne bakeri rett nedi gata.
C: Det finnes en baker som tjener penger i en annen by.
D: Det er ei ganske søt jente borti gata som du tror er singel som kanskje vil kjøpe bakevarer hos deg dersom du åpner bakeri.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 46, 47, 48  Next
Page 16 of 48

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb