English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Eiendomsutvikling på Lerkendal
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 46, 47, 48  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 20.01.2012 14:16    Post subject: Reply with quote

toreinar wrote:
-En redegjørelse for og mot alternativene,litt dypere enn den som forelå i innkallelsen?
Pr. dags dato er i hvertfall ikke jeg klar til å avgi min stemme.


Bedre dokumentasjon der minst tre alternativer er fulldokumenterte nøkternt, objektivt og sammenlignbare? Saksdokumentene en måned før slik at man kan sette seg inn i dem, snakke med andre, kalkulere litt og vurdere?

Høres det bra ut?

Hadde prosessen blitt ført slik den skal føres i en demokratisk organisasjon hadde du ikke hatt noen slike problemer.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 20.01.2012 14:26    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
PerO wrote:
Ellers er Konesseurs påstander om at de beskriver prosjektet som dårlig, eller stiller ledelsen til veggs, fullstendig udokumentert hva gjelder sitater vi som ikke har avisen kan lese og vurdere.


Huff og huff. Har du ikke lest oppslaget engang?


Nei, det er derfor jeg 4-5 ganger har bedt deg sitere hva de skriver, slik at ikke bare abbonenter av Finansavisen kan gjøre seg opp en mening.

Siden du ikke vil sitere hva de skriver, så antar jeg at det er påstander uten hold i virkeligheten.

Jeg har også bedt deg 3-4 ganger oppgi normtallene som du legger til grunn for å påstå at kontorer har bedre avkastning enn konferansesal.

Siden du heller ikke vil gjøre det, så antar jeg at det også er løse påstander.
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 20.01.2012 14:30    Post subject: Reply with quote

Du kan ikke forvente at andre deltakere i debatten skal skrive inn fulle artikler fra avisa, når nettkopi ikke eksisterer. I stedet for å gnåle så forferdelig kan du bare ta deg en tur på Narvesen.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 20.01.2012 14:30    Post subject: Reply with quote

Recon wrote:
Det uthevede her er vel nøyaktig det asf kommenterte. Buchardt har fortalt RBK hvorvidt det er lønnsomt. Hvilken rolle har Buchardt igjen...


Buchard skal bruke noen hundre millioner på et hotel, som antagelig ikke vil være lønnsomt uten en tilhørende konferansesal.

Det naturlige oppfølgingsspørsmålet blir da:

Har han vippet den største risikoen over på klubben, eller er det klubben som har ønsket å ta denne delen?

Svaret på det siste viser temmelig klart om Buchard har tro på prosjektet eller ikke.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 20.01.2012 14:33    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Du kan ikke forvente at andre deltakere i debatten skal skrive inn fulle artikler fra avisa, når nettkopi ikke eksisterer. I stedet for å gnåle så forferdelig kan du bare ta deg en tur på Narvesen.


Ingen som har bedt om fulle artikler. Kun de påstandene du fremhever. Hvis du ikke gidder det, så ikke bruk avisen som kilde.
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran


Joined: 23 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 20.01.2012 14:33    Post subject: Reply with quote

Konesseur og PerO, dere har en egen evne til å gjøre en tråd uleselig, det blir bare repetisjoner på dere begge - i alle fall for en som ikke leser Finansavisen daglig...
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 20.01.2012 14:35    Post subject: Reply with quote

At Rosenborg stiller med konferansehall betyr penger tjent uten risiko for hotellet. Klart han er fornøyd.
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 20.01.2012 14:35    Post subject: Reply with quote

Per: Svaret kan like gjerne være en kombinasjon: Han har forledet klubben til å ønske å bygge konferansesal gjennom skreddersydde markedsanalyser.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 20.01.2012 15:24    Post subject: Reply with quote

Det ligger vel implisitt i spørsmålet, at det er en mulighet. Nå skal vi ikke se spøkelser på høylys dag. Disse partene skal være samarbeidspartnere, så sansynligheten for at de ikke lurer hverandre er vel størst.

Men medlemmene må aldri se bort fra at styret har blitt forledet, slik at spørsmålet er berettiget.

Jeg har fulgt mye med fra midt på 80 tallet, og frem til midt på 2000 tallet, og kan ikke huske store negative oppslag om fyren. Han lever av denne type samarbeidsprosjekter hvor han utvikler og selger eller leier ut. Så hvis det begynner å komme ut at han lurer de han samarbeider med, så vil vel han være den som over tid taper mest.
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 20.01.2012 15:29    Post subject: Reply with quote

Lurer og lurer fru Blom. Det er jo litt forhandlinger og frem og tilbake i innledende forhandlinger av slike langsiktige samarbeidsforhold. Men det er vel neppe tilfeldig at Buchardt ble sittende med de risikofrie godbitene etter forhandlingene.
Back to top
View user's profile Send private message
h b
Veteran


Joined: 13 Nov 2007
Posts: 2078
Location: Lørenskog

PostPosted: 20.01.2012 15:34    Post subject: Reply with quote

Ikke så lett å drive hotell i Trondheim hvis du fucker med vår stolthet. Han er nok en av de seriøse samarbeidspartnerne. Han tar vel med seg ganske mye kompetanse om arrangement som rbk får nytte av.
_________________
http://www.youtube.com/wa...r_embedded
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 20.01.2012 15:48    Post subject: Reply with quote

I business er det helt kurrant å være seriøs, samarbeidende, samtidig som man til enhver tid posisjonerer seg for å ta en så stor del av kaka som mulig.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 20.01.2012 16:12    Post subject: Reply with quote

Det er selvfølgelig som konesseur sier, lov til å posisjonere seg for å tjene best mulig. Men hvis samarbeidspartnerne ligger igjen som lik, så blir du fort uglesett.

Store Norske leksikon på nett skriver følgende om mannen:

Quote:
Arthur Buchardt, norsk investor. Buchard vokste opp på Nesodden i Akershus og i Brumunddal i Hedmark og er utannet diplomingeniør fra BI. Han har arbeidet i Den norske Creditbank, senere i en rørleggerbedrift i Brumunddal som han bygde ut til en kjede. Fra 1989 har han først og fremst engasjert seg prosjektering og investering i hotellbransjen. Det første hotellet han prosjekterte var Hafjell Hotell i Øyer, som stod ferdig til OL i 1994. Han leder nå investeringsselskapet AB Invest, som han eier sammen med sin sønn Anders Buchardt. Selskapet har først og fremst prosjektert og investert i hoteller i Norge og Sverige eid av hotellkjeden Choice Hotels Scandinavia. Han leder fra 2008 stiftelsen Radiumhospitalets Venner. 1995-99 var Buchardt gift med Wenche Myhre.
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 20.01.2012 17:04    Post subject: Reply with quote

Jøss, han har vært gift med Wenche Myhre.

Du store min. Dersom Rosenborg går på en smell på konferanse, så er det ikke Buchard sin skyld. Konferanse er noe klubben velger selv.
Back to top
View user's profile Send private message
1r9b1k7
Veteran


Joined: 16 Jun 2006
Posts: 1484

PostPosted: 20.01.2012 17:23    Post subject: Reply with quote

Som flere andre her påpeker, det er mange ubesvarte spørsmål. Jeg hadde ønsket enda et medlemsmøte før det ekstraordinære årsmøtet. Kommer kanskje til å stemme blankt.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 20.01.2012 18:30    Post subject: Reply with quote

1r9b1k7

Hvis du føler det samme etter å ha hørt redegjørelsen, så er det fullt tillat å foreslå en utsettelse, og be styret komme med en ny og fyldigere redegjørelse.
Back to top
View user's profile Send private message
Recon
Legende


Joined: 20 Jun 2004
Posts: 11807
Location: alltid to skritt foran

PostPosted: 20.01.2012 18:38    Post subject: Reply with quote

1r9b1k7 wrote:
Som flere andre her påpeker, det er mange ubesvarte spørsmål. Jeg hadde ønsket enda et medlemsmøte før det ekstraordinære årsmøtet. Kommer kanskje til å stemme blankt.
No offence, mann, men i et slikt prosjekt til hundretalls millioner er det rimelig borderline ansvarsfraskrivelse å stemme blankt. Skal man bygge til 300-400 millioner bør man stemme nei dersom man ikke føler seg trygg.
_________________
Profesjonell revolusjonær

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 20.01.2012 18:53    Post subject: Reply with quote

Recon

Enig med Recon. Ingen bør stemme blankt. Man kan be om utsettelse og ytterligere opplysninger hvis man mener det kan gi et positivt utfall.

Føler man at svarene er der, men fortsatt er usikker skal det stemmes nei.

Et slikt prosjekt skal bare vedtas hvis medlemmene mener de har oversikt over risikoen, og konkluderer med at den er akseptabel.
Back to top
View user's profile Send private message
abjoern
Veteran


Joined: 16 Aug 2008
Posts: 4332

PostPosted: 20.01.2012 19:01    Post subject: Reply with quote

Jeg håper de som har tenkt å stemme nei, venter med å ta den avgjørelsen til diskusjonen på årsmøtet er over. Det virker som flere har tenkt å stemme nei på grunn av trass.

Bare så det er klart, selv om projeksjonene ikke er diskonterte, viser de diskonterte kalkylene, presentert av flere brukere i den tråden her, at prosjektet er tilstrekkelig lønnsomt gitt forutsetningene.

Da gjenstår et par spørsmål.

Selv om det er tilstrekkelig lønnsomt, er det mer lønnsomt enn realistiske alternativer?

Er risikoanalysen og projeksjoner/prognoser kvalitetssikrede og omfattende nok?

Er vi villige til å påta oss noe risiko i det hele tatt, som ikke har med det å kjøpe fotballspillere å gjøre (som er enormt risikofylt)?

For min del, selv om jeg ikke er medlem, og dermed ikke skulle hatt så mye å si, synes jeg prosjektet ut i fra den informasjonen jeg har tilgang til fremstår som solid og lite risikofylt. Den største risikoen går på at driftsselskapet trenger tilskudd for å unngå konkurs, og selv om det ikke ville være bra, er det litt å male fanden på veggen, dersom man presenterer dette som et katastrofescenario. Med andre ord, en solid oppside, først og fremst ved salg, og en moderat nedside under normale forhold.

Når det gjelder diskusjonen om avskriving, er vanlig avskriving for næringsbygg (link) 2-4 %, som etter min forståelse tilsvarer 50 - 25 år. Jeg regner med at RBK ikke er unike på da å velge 60 års nedskrivingstid og håper de er i stand til å redegjøre nærmere for dette.

I bunn og grunn er jeg enig i at det er mangler i informasjonen som har kommet frem, men håper at medlemmene klarer å vurdere prosjektet i seg selv og ikke stemmer nei kun fordi de ikke har tillit til styret. En forutsetning for at det skal fungere, er naturligvis at informasjonen på årsmøtet er så god og utfyllende at det er mulig for medlemmene å vurdere prosjektet uten å måtte stole blindt på styret. Jeg håper og tror at styret selv forstår dette.
Back to top
View user's profile Send private message
Bullseye
Rutinert


Joined: 08 Aug 2005
Posts: 614

PostPosted: 20.01.2012 20:33    Post subject: Reply with quote

Så lenge det ikke foreligger alternative beregninger jf. salg av alt kontra valget vi står ovenfor, er det feil slik jeg ser det å stemme ja. Feil i beregninger etc. gjør det umulig å kunne ta et troverdig valg. Det er tross alt en gjeng her som har forvaltet gullet særdeles dårlig på mange plan som har signaturen sin med her.
_________________
Cantate Conflictus
Back to top
View user's profile Send private message
asf
Senior


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 183

PostPosted: 20.01.2012 21:29    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Det er selvfølgelig som konesseur sier, lov til å posisjonere seg for å tjene best mulig. Men hvis samarbeidspartnerne ligger igjen som lik, så blir du fort uglesett.:

Du kan jo spørre de som skulle drive Biri senter.
Nå kjenner jeg overhodet ikke til de faktiske forhold utover at jeg mener at det er Buchardt som bygde, solgte og av det jeg har kunnet se når kjører forbi på E6 så ser det rimelig tomt ut... Gikk vel konk for en del år siden.
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 20.01.2012 21:36    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:
Bare så det er klart, selv om projeksjonene ikke er diskonterte, viser de diskonterte kalkylene, presentert av flere brukere i den tråden her, at prosjektet er tilstrekkelig lønnsomt gitt forutsetningene.


Ut fra et perspektiv fra investeringsanalyse er kalkylene og vurderingene fra i går kveld bare røl.
Ut fra et perspektiv basert på tillit. Finner man noe i et slikt prospekt som virker sterkt uredelig så stoler man vel heller ikke på noen av de andre tallene.


abjoern wrote:

Selv om det er tilstrekkelig lønnsomt, er det mer lønnsomt enn realistiske alternativer?


Svarene på dette spørsmålet er noe man i normalt skal finne gjennom presentasjon av fulldokumenterte, nøkterne, objektive presentasjoner av minst tre reelle alternativsutredninger.

abjoern wrote:
Er risikoanalysen og projeksjoner/prognoser kvalitetssikrede og omfattende nok?


Dette er ikke et spørsmål man kan stille seg per i dag. Det er ingen som bør være i tvil om at denne delen av saksdokumentene er et makkverk.

abjoern wrote:

Er vi villige til å påta oss noe risiko i det hele tatt, som ikke har med det å kjøpe fotballspillere å gjøre (som er enormt risikofylt)?


Negativ risiko er nettopp det, negativt. Det representerer en kostnad, og må ansees som sådan.

abjoern wrote:
Den største risikoen går på at driftsselskapet trenger tilskudd for å unngå konkurs


Den største nedsiden er knyttet til selve konferansedelen av bygget. Her er det mulig å gå på ei felle på linje med Olavshallen og Pirbadet. Eiendomselskapet er eksponert for store tap dersom konferanse ikke er liv laga. Risikoen er absolutt til stede. Markedet for konferanselokaler som ikke forrenter seg er ikke nødvendigvis strålende.

abjoern wrote:
I bunn og grunn er jeg enig i at det er mangler i informasjonen som har kommet frem, men håper at medlemmene klarer å vurdere prosjektet i seg selv og ikke stemmer nei kun fordi de ikke har tillit til styret. En forutsetning for at det skal fungere, er naturligvis at informasjonen på årsmøtet er så god og utfyllende at det er mulig for medlemmene å vurdere prosjektet uten å måtte stole blindt på styret. Jeg håper og tror at styret selv forstår dette.


Her gir du i praksis aksept for en uhyrlig prosess i en demokratisk organisasjon. Jeg trodde jeg hadde maset så mye i disse trådene om demokrati at det etterhvert var litt forståelse for en hva en sunn demokratisk organisasjonskultur innebærer, i hvert fall blant de som frekventerer dette forumet.

Når medlemmene har fått presentert saksdokumenter som ikke er fordøyelige koker deres avgjørelse nødvendigvis ned til en vurdering av styret og tillit til disse. Og den må jo nødvendigvis ta skade av at styret har presentert dem et makkverk.
Back to top
View user's profile Send private message
asf
Senior


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 183

PostPosted: 20.01.2012 21:41    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:
I bunn og grunn er jeg enig i at det er mangler i informasjonen som har kommet frem, men håper at medlemmene klarer å vurdere prosjektet i seg selv og ikke stemmer nei kun fordi de ikke har tillit til styret. En forutsetning for at det skal fungere, er naturligvis at informasjonen på årsmøtet er så god og utfyllende at det er mulig for medlemmene å vurdere prosjektet uten å måtte stole blindt på styret. Jeg håper og tror at styret selv forstår dette.

Håper du har rett, men jeg frykter og antar det vil være svært lite konkrete svar å få. Men lov å håpe! Smile

Siden jeg er usikker på om jeg får mulighet til å dra oppover så har jeg sendt materiale til kontrollkomiteen og er i dialog med dem angående konkrete spørsmål til styret.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 20.01.2012 22:03    Post subject: Reply with quote

asf

Skal ikke motsi deg på at han bygde det. Men det må i så fall være før han begynte for seg selv. Dette er et kjøpesenter som er oppført i 1985, og Frank Warner (dressmann, Cubus) var første eier.

Iflg profilene jeg har funnet, begynte Buchart for seg selv i 1989, og åpnet første hotellet til Lillehammer OL.

Sikker på at du ikke blander med ett av de to konferansesenterne som ligger på Biri?
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 20.01.2012 22:09    Post subject: Reply with quote

asf wrote:

Siden jeg er usikker på om jeg får mulighet til å dra oppover så har jeg sendt materiale til kontrollkomiteen og er i dialog med dem angående konkrete spørsmål til styret.


Det er prosessen som er feil. De får ikke rettet opp med svar på noen spørsmål.

Her må kontrollkomiteen ta stilling. Har prosessen vært under minimumsgrensa?

Hvis ja, utsett saksbehandling noen måneder, og få rettet opp i mellomtiden.
Hvis nei, la det skure og gå.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 46, 47, 48  Next
Page 18 of 48

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb