English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fotball-VM 2014
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 54, 55, 56  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Wannebo
Veteran


Joined: 15 May 2010
Posts: 1121
Location: Steinkjer

PostPosted: 19.11.2013 22:05    Post subject: Reply with quote

altomfotball.no

Virker ikke som den sendes på tv. (?)
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17342
Location: Stavanger

PostPosted: 19.11.2013 22:15    Post subject: Reply with quote

http://nutjob.eu/njtvx16.html
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 19.11.2013 22:16    Post subject: Reply with quote

2-2 i Sverige. Ulidelig spennende kamp! Very Happy

Edit: 2-2 sammenlagt var det jeg mente. Sverige trenger ett mål til!

Edit 2: Ronaldo med to mål til (Har da scoret alle målene til Portugal) og 2-4 sammenlagt. Grattis Portugal!
_________________
Putte-ventrilokvist.


Last edited by Attaboy on 19.11.2013 22:23; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Kjetil Rekdal
Veteran


Joined: 14 Mar 2006
Posts: 6202

PostPosted: 19.11.2013 22:21    Post subject: Reply with quote

Så jævla ekkel Ronaldo er.
_________________
In Rekdal We Trust!
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 19.11.2013 22:25    Post subject: Reply with quote

Synes jeg også, men han er en jævlig god fotballspiller.

Blir dette kroken på døra for Hamrén?
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17342
Location: Stavanger

PostPosted: 19.11.2013 22:26    Post subject: Reply with quote

Han er velkommen tilbake om han skulle bli ledig.
Back to top
View user's profile Send private message
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6536
Location: Oslo

PostPosted: 19.11.2013 22:30    Post subject: Reply with quote

Og med det spilles VM i Brasil uten representanter fra Norden for første gang siden 1982 VM i Spania.
_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 19.11.2013 23:13    Post subject: Reply with quote

Keenoir wrote:
Han er velkommen tilbake om han skulle bli ledig.


Tror folk hadde blitt negativt overrasket om Hamren hadde tatt over idag. Hadde et sykt godt lag og enorme ressurser han fikk bruke sist han var her, ikke i nærheten samme standard nå, verken på laget eller økonomien.

442, lav risiko, dårlig offensiv samhandling... Vi vant sykt mye under Hamren, men vi hadde våre problemer også. Vant pga latterlig gode spillere.
Back to top
View user's profile Send private message
Sola
Veteran


Joined: 05 Mar 2011
Posts: 1179

PostPosted: 19.11.2013 23:25    Post subject: Reply with quote

Hamrén tilbake til RBK? Dream on. Har jo gjort en god prestasjon med et i utgangspunktet svakt Sverige-lag.
Back to top
View user's profile Send private message
Sola
Veteran


Joined: 05 Mar 2011
Posts: 1179

PostPosted: 19.11.2013 23:32    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Keenoir wrote:
Han er velkommen tilbake om han skulle bli ledig.


442, lav risiko, dårlig offensiv samhandling... Vi vant sykt mye under Hamren, men vi hadde våre problemer også. Vant pga latterlig gode spillere.


Latterlig gode spillere? Her må vi ikke overdrive.

Rosenborgs lag var okei det, men det man lærte under Hamrén var jo å bli kyniske i form av ekstrem ballbesittelse og ro med ballen. Det var til tider en fryd å se på. Det eneste problemet, slik jeg ser det, var at vi ikke "underholdt". Tettey f.eks. hadde aldri blitt den spilleren han ble med en annen trener, tror jeg. Spillestilen stil Hamrén var rett og slett ekstremt utviklende. Hadde vært en fryd å se Selnæs under svensken f.eks.
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 19.11.2013 23:56    Post subject: Reply with quote

Han hadde spillere av en annen klasse enn hva Perry råder over.

Skjelbred
Tettey
Prica
Iversen
Sapara
Annan
Stadsgaard
Lustig

Samtlige spillere i en klasse over dagens mannskap.

Han fikk handle spillere for nær 100 millioner i 2008 og 2009. Samt stoppet salg av Sapara, Skjelbred og Tettey før 2009-sesongen. Før økonomi tvang gjennom salg av Tettey midtveis i 2009 og Sapara før 2010-sesongen.

Jeg sier nei takk til Hamrén. Der spillet under Perry ikke har utvikla seg spesielt mye de siste 6-7 månedene. Så utvikla ikke spillet seg i positiv retning iløpet av 2 år under Hamrén. Det til tross for at han fikk bruke sjekkheftet slik han ville.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Sola
Veteran


Joined: 05 Mar 2011
Posts: 1179

PostPosted: 20.11.2013 00:01    Post subject: Reply with quote

Kjello wrote:
Så utvikla ikke spillet seg i positiv retning iløpet av 2 år under Hamrén.


Jeg håper du kødder.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 20.11.2013 01:44    Post subject: Reply with quote

Nå er 30 av 32 lag klare for VM. Kan vel egentlig si at alle er klare siden Uruguay vant 5-0 borte i første kamp mot Jordan og Mexico 5-1 hjemme mot New Zealand.

Hellas hadde som ventet få problemer med å frosvare 3-1 ledelsen fra første kamp og klare 1-1 i Romania. Ikke overraskende så var det Mitroglou som scoret for Hellas. Som tidligere nevnt så er han den spilleren som kan hjelpe Hellas videre fra gruppespillet i VM neste år. Kommer riktignok ann på hvem de kommer i gruppe med.

Kroatia slo som ventet Island på hjemmebane men det ble litt mer dramatisk enn ventet, Mandzukic sendte Kroatia opp i 1-0 før han mot slutten av 1 omg dro på seg et idiotisk rødt kort som nok gjør at han mister 2-3 kamper i VM neste år. Island gikk nok i garderoben med håpe om at de kunne klare det 11 mot 10 men et kjapt mål av Kroatia etter pause ved Srna gjorde at Kroatia kunne spille trygt de siste 43 min siden de visste at Island trengte to mål.

Sverige - Portugal ble som ventet en herlig kamp. Det så mørkt ut når Portugal scoret men Zlatan snudde kampen og de øynet muligheten til å komme til VM men Ronaldo knuste håpet til Sverige med to kjappe scoringer.

Frankrike - Ukraina ble heller ikke fri for dramatikk, Frankrike klarte å ta seg sammen etter den dårlige kampen i Ukraina og spilte bra og ledet 2-0 til pause. En Ukrainsk spiller fikk sitt andre gule rett etter pause og Frankrike utnyttet det ved å score 3-0 som gjorde at de vant 3-2 sammenlagt.

I Afrika så ble det ikke noen stor spenning i Egypt-Ghana. Ghana vant 6-1 hjemme og det var så godt som avgjort,, Egypt klarte å vinne tilbake litt av æren ved å vinne 2-1 men det ble 7-3 sammenlagt.

I den andre kampen som var det tetteste oppgjøret av alle de 5 play off oppgjørene fra Afrika så vant Algerie 1-0 hjemme mot Burkina Faso etter en tidlig scoring i 2 omg. Dermed ble det 3-3 sammenlagt som gjorde at Algerie kom til VM på bortemålsregelen.

Kampene mellom Uruguay - Jordan og New Zealand - Mexico spilles i morgen.
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 20.11.2013 01:46    Post subject: Reply with quote

Sola wrote:
Jeg håper du kødder.

Må du gjerne håpe, men jeg gjør ikke det.
Hamrén hadde noen flere marginer med seg i serien i 2009 enn hva Perry har hatt i år. Hvilket bare skulle mangle med tanke på hvilke ressurser han fikk bruke og det faktum at han alt hadde vært i klubben i over en halv sesong. Hvis vi skal se på angrepsfotballen så var faktisk høsten 2008 Hamréns beste. Han klarte da delvis å skape et offensivt lag med en 4-4-2 diamant med Skjelbred som indreløper, Sapara som offensiv midtbanespiller og duoen Konan - Iversen på topp. Men 2009 og våren 2010 kan oppsummeres med ett ord: traust. Suksessformelen hans var å mure igjen og slite ut motstanderen. Det var selvfølgelig enkeltkamper som var gode under Hamrén også. På samme måte som at Perry har hatt noen gode enkeltkamper
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Sola
Veteran


Joined: 05 Mar 2011
Posts: 1179

PostPosted: 20.11.2013 02:16    Post subject: Reply with quote

Men god angrepsfotball er ikke synonymt med utviklende/bra fotball. I mine øyne fremstod Hamréns RBK bedre og bedre, hvor man luket bort defensive mangler. Til slutt ble vi nesten uslåelige.

Hamrén klarte, som den eneste etter Eggen, å skape en filosofi som til tider lå festet i Rosenborg-systemet. Det står det enorm respekt av. Han hadde utrolig mange motstandere, noe meningene på forumet viser, men kan i ettertiden likevel vise til en imponerende statistikk.

For meg er utviklende fotball mest mulig ballinnehav. Og det måles ikke etter underholdningsverdi. For den gjengse publikum på Lerkendal ble nok Rosenborg litt for "jålete" i sin fremtoning. I stedet for å pøse på, brukte man ball for å spille gjennom leddene. Man slet ut motstanderne med ekstremt ballinnehav, noe som gjorde enkeltspillere mer forberedt på hvordan tilværelsen utenlands vil være.

Man kan gjerne komme med at Hamrén hadde enorme ressurser og en sterk spillerstall å ta av. Men det er noe annet å ha et godt lag på papiret, mye penger mellom hendene og å få det ut i praksis. Bare se på Viking. En sterk og tydelig leder er ekstremt viktig i dagens fotball, og det var Hamrén.

En god trener er en trener med en klar og tydelig filosofi, og som får det ut i praksis. Det er de jeg har mest respekt for. Trenere uten en klar og tydelig filosofi vil jeg ha svært vanskelig med å akseptere. Jeg er ikke verdens største fan av Egil Olsen, og mener til dels - sammen med hans filosofivenner - at han har skadet utviklingen av norsk fotball. Men jeg har likevel enorm respekt for fyren, da han står for noe og kan begrunne hvorfor han gjør det og det.

Vi har tydeligvis vidt forskjellig tanker om hva som er utviklende fotball. Da blir det vanskelig å diskutere videre.
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 20.11.2013 02:58    Post subject: Reply with quote

For å si det sånn, så fikk jeg litt av et sjokk da jeg leste hva enkelte tenkte om Hamréns fotball her inne på RBKweb-forumet. (Registrerte meg og begynte å lese her inne en god stund etter at han var i klubben). Jeg trodde ærlig talt «alle» var fornøyde med hva Hamrén hadde tilført klubben og mer eller mindre var i sorg da han måtte dra. Aldri hadde jeg hørt om noen fans/supportere som var misfornøyde med ham. Og egentlig så skjønner jeg det vel heller ikke den dag i dag. For hadde Hamrén fortsatt vært trener i RBK, er jeg ganske så sikker på at vi hadde stått med gull i minst to av de tre sesongene etter hans avgang. Ikke minst tror jeg vi hadde spilt jævlig god fotball.
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 20.11.2013 10:40    Post subject: Reply with quote

Jeg tror dessuten det er verdt å huske at prestasjonene til laget farger den oppfattede kvaliteten på spillerne. Under Hamrén var Annan en verdensstjerne, Prica en målmaskin, Iversen en klok tilrettelegger, Stadsgaard en maskin, Dorsin og Lustig Norges klart beste backer, og Tettey en åpenbaring. Hvordan har disse spillerne klart seg i ettertid? Noen av dem har gjort det ok, men ingen av dem har vel nådd det nivået det så ut som de kunne nå da de spilte sammen.

Hamréns lag var suverent i Norge, men snublet dessverre i den ene sjansen de fikk i Europa, og det tror jeg har fått i overkant stor innflytelse på hvordan den perioden blir oppfattet. Man skal ikke glemme at Hamrén bygget et uslåelig vinnerlag fra en nærmest total katastrofe de to årene før, og med en spillestil det faktisk gikk an å dra kjensel på fra kamp til kamp. Nei, det var ikke Perrys drøm om en konstant overgang som aldri blir etablert angrep, men et godt teknisk lag som var vanskelige å ta ballen fra, som dominerte alle kamper, og som alltid scoret mål.

Jeg tror fortsatt at det fundamentet som lå i den spillestilen ville gitt oss et svært bra angrepsspill dersom skipperen ikke hadde forlatt skuta, kanskje mer Bayern enn Dortmund, men det hadde blitt bra.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 20.11.2013 11:09    Post subject: Reply with quote

Gode poeng, zaphod. Hamrén tilførte en rolleklarhet vi ikke har sett siden og ikke hadde sett på en stund før. Kanskje ikke verdens mest sexy fotball, men han skapte et lag som presterte stabilt, spesielt defensivt, på relativt kort tid.

Attityden var raskt på plass, med litt mer tid kunne vi kanskje sett konturene av "bang, Barcelona, bang!" også.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
sveininge
Rutinert


Joined: 14 May 2012
Posts: 708
Location: Øvre Øst

PostPosted: 20.11.2013 13:01    Post subject: Reply with quote

Attaboy wrote:
For hadde Hamrén fortsatt vært trener i RBK, er jeg ganske så sikker på at vi hadde stått med gull i minst to av de tre sesongene etter hans avgang. Ikke minst tror jeg vi hadde spilt jævlig god fotball.

Jeg er ikke like sikker på det. Enig med Kjello her. Hamren rådde over et voldsomt godt lag. Å forsterke førsteelleveren ville vært en nærmest umulig oppgave på de fleste plasser, da det er begrenset hvor gode spillere man kan lokke til Tippeligaen. Gull med denne stallen var et absolutt krav. Det er derfor folk var misfornøyde med Hamrèn, da man forventet noe mer. Laget spilte en type fotball mange ikke var fornøyde med, samtidig som man mislyktes i Europa etter å ha satset store penger. Det er kanskje urettferdig å dømme Hamrèn på den ene bommerten i Europa, men det var den ene sjansen han fikk. For meg representer også Hamrèn-tiden det klareste bruddet med røttene våre, da vi kjøpte oss til suksess.

Jeg er ikke misfornøyd med jobben Hamrèn gjorde her, men er langt i fra overbevist om at han kunne fortsatt gullrekka. Han ville nok også fått problemer etter den tragiske spillerlogistikken som fulgte gullsesongene.


Last edited by sveininge on 20.11.2013 13:03; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 20.11.2013 13:02    Post subject: Reply with quote

Quote:
Under Hamrén var Annan en verdensstjerne, Prica en målmaskin, Iversen en klok tilrettelegger, Stadsgaard en maskin, Dorsin og Lustig Norges klart beste backer, og Tettey en åpenbaring. Hvordan har disse spillerne klart seg i ettertid? Noen av dem har gjort det ok, men ingen av dem har vel nådd det nivået det så ut som de kunne nå da de spilte sammen.



Prica var en målmaskin, han har vært toppscorer i Sverige, Danmark og Norge, han ble kjøpt til Premier League og han leverer idag for Maccabi Tel Aviv. Han var klasse.

Iversen i tilretterollen var Norges beste på dette, og i fysisk form var han også landets beste spiss. Fotballhode som går utenpå de fleste. Han var klasse.

Stadsgaard hadde den ekstreme hurtigheten sin som gjorde at vi kunne stå med bakerste mann på midtbanen til enhver tid vi hadde ballen, han ga oss utrolig mye, var også komfortabel med ball. Hadde dog ikke de klassiske styrkene som stopper, det ble bemerket da også. Fikk 25 kamper for Malaga etter oss og spilte fast i FCK øfr Ståle kom. Han var klasse.

Dorsin har vært TLs beste venstreback i lange tider, fått landskamper og ble interessant for utenlandske lag. Meget god back.

Lustig leverer idag fast for Celtic, er på landslaget og viser hva han kan. Meget god back.

Annan er noe av det beste som har vært i landet her, det viste han for Stabæk før han kom til oss også. For landslaget sitt har han vist det haugesvis av ganger.

Tettey spiller fast i PL når han er skadefri, spilte semifast i Rennes og ble en av de største salgene fra TL i nyere tid.

Ciljan leverer kanon i Bundesliga selv om det har tatt tid. Allikevel udiskutabelt klasse.

Dette er en bunke med helt ekstremt gode spillere i TL-sammnenheng, og med unntak av Dorsin som fortsatt er her og Iversen som har lagt opp så ville alle gått inn og tatt fast plass på dagens lag. Uten noen som helst tvil.

spillmaterialet Hamren disponerte banker opp stallen Perry har til rådighet idag, det er jeg villig til å legge hele min ære i.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 20.11.2013 13:10    Post subject: Reply with quote

Sannheten er nok som alltid, litt av begge deler.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 20.11.2013 22:23    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Attityden var raskt på plass, med litt mer tid kunne vi kanskje sett konturene av "bang, Barcelona, bang!" også.


Jeg tror at Hamrén ville ha fulgt opp lovnadene om mer offensiv stil i 2010 om han ikke hadde fått landslagssjefjobben. Han valgte i stedet trygghet den siste våren sin.

Jeg skal ikke påstå at det hadde blitt sprudlende, men tror nok at større bevissthet og fokus kunne ha gitt frukter.

Kort sagt bygde han laget bakfra, og kom ikke så veldig langt på sin ene hele sesong.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 21.11.2013 01:35    Post subject: Reply with quote

TV2 har satt opp ett lag bestående av spillere som ikke kom til VM: http://www.tv2.no/sport/f...60312.html
Solid lag, ikke mye jeg ville gjort med laget. Det er en forandring jeg ville gjort og det er Skrtel ut og Roma midtstopper Mehdi Benatia inn. Kunne valgt Subotic foran begge de også men Benatia har vært i så gode form at han nok er den beste av de 3 akkurat nå.
Back to top
View user's profile Send private message
toki
Veteran


Joined: 14 Nov 2007
Posts: 1668

PostPosted: 22.11.2013 00:20    Post subject: Reply with quote

Uruguay er klare for VM:
http://www.youtube.com/wa...Lb3yIRA8AU
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 22.11.2013 01:43    Post subject: Reply with quote

Skal mye til for at de klarer å gjenta prestasjonen fra sist gang VM var i Brasil. De vant i 1950 som var den andre og så langt siste gangen de vant VM, de vant det aller første VM på hjemmebane i 1930.

Det er jo 4 lag i Sør Amerika som er bedre enn Uruguay pdd, i tillegg med en haug av europeiske lag. Men de overrasket sist så de kan jo selvfølgelig klare det igjen men jeg tror ikke de kommer så langt som de gjorde sist.

Når det gjelder VM neste år så er 23 av de 24 beste på verdensrankingen i VM. Bare Ukraina som er ranket nr 20 som ikke er med av de 24 beste på rankingen.
De 1 seeda lagene til VM trekningen er: Spania, Tyskland, Argentina, Colombia, Belgia, Uruguay, Sveits og Brasil. Det er altså de 7 beste på rankingen, Spania nr 1 og Sveits nr 7 mens Brasil er nr 11 men er jo 1 seeda siden de er vertsnasjon. De hadde nok vært 1 seeda uansett for de har fått lite poeng det siste året pga at de ikke har fått spilt kvalikkamper.

Seeding 2-4 blir avgjort ved at de blir delt inn ut ifra hvor de kommer fra.
I VM i Sør Afrika 2010 så ble de delt slik: Pot 2 = Asia, Nord Amerika og Oseania, Pot 3 = Afrika og Sør Amerika og Pot 4 = Europa. Slik det ble delt inn da går ikke helt opp nå så da blir det nok som i 2006 da Serbia og Montenegro ble valgt ut av de europeiske lagene til å komme i en såkalt special group for å forhindre at det blir mer enn to europeiske lag i en gruppe. Slik det er nå så blir det Asia og Nord Amerika som har 4 lag hver i en pot, Europa - 1 lag i en pot og Afrika og Sør Amerika i 1 pot som kun består av 7 lag (siden 3 av 5 fra Sør Amerika er 1 seeda). Så har man det siste europeiske laget som må bli plassert litt annerledes.

Trekningen skjer 6 desember kl 17:00.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 54, 55, 56  Next
Page 7 of 56

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb