English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Spillerbørs
Goto page 1, 2, 3 ... 13, 14, 15  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 29.04.2014 01:54    Post subject: Spillerbørs Reply with quote

Etter aksept, kjører vi igang med denne tråden.

Vi snakker da om spillerbørsene vi i kamptrådene får av brukerne her inne. Nå tar vi og samler alle børsene i den aktuelle kamptråden, finner gjennomsittskarakteren og belyser hva vi på forumet mener er den riktige karakter hver enkelt spiller fortjener.

Videre vil man - nærsagt - på sedvanlig vis legge sammen karakterene etter hvert som kampene blir spilt. Dermed har man en flytende karakter etter hvert som sesongen utspiller seg. Det kule er at det er vi som bestemmer her. Vi får med andre ord vår egen spillerbørs.

Det som er viktig å huske på er:

- Spillerbørser må innleveres før kl. 12.00 dagen etter kamp for å garantert bli med i opptellingen.
- Vi må ha minst fem børser for at det skal telles.
- Alle kamper telles med. (TL-EL-NM).
- Hver spiller må minst ha spilt tre kamper for å bli med på spillerbørsen.
- Ufullstendige børser blir ikke medberegnet.
- For at spillere skal kunne karaktersettes, kreves det et minimum på 30 spilte minutter.

Karakterer settes etter Storflor-skalaen:

1 Katastrofalt
2 Svært dårlig
3 DÃ¥rlig
4 Under pari
5 OK
6 God
7 Meget god
8 Strålende
9 Magisk
10 Historisk


Så har jeg sett over kamptrådene/børsene til nå, og resultatet er som følger, etter at seks kamper er spilt:


Code:
6,20   [5]   Alexander Lund Hansen
5,67   [3]   Stefan Strandberg
5,60   [5]   Morten Gamst Pedersen
5,00   [5]   Mikkel Diskerud
5,00   [3]   Jonas Svensson
4,83   [6]   Tore Reginiussen
4,67   [6]   Riku Riski
4,60   [5]   Mike Jensen
4,33   [3]   John Chibuike
4,00   [4]   Mikael Dorsin
4,00   [3]   Nicki Bille Nielsen
4,00   [3]   Daniel Berntsen
3,60   [5]   Jørgen Skjelvik
3,33   [3]   Tobias Mikkelsen
3,20   [5]   Alexander Søderlund
3,00   [3]   Per Verner Rønning
-----------------------------------      
6,00   [1]   Lars Stubhaug
5,00   [1]   Cristian Gamboa
5,00   [1]   John Hou Sæter
4,00   [2]   Ole Selnæs
4,00   [1]   Bent Sørmo
3,00   [1]   Aslak Fonn Witry



Antall kamper i parantes!

*Skal sies at vi ikke utfylte kravet om fem eller flere børser på flere av kampene, men for å komme i gang valgte jeg å stole på børsene som ble gitt.

Innvendinger? Synspunkter?

Ellers er det bare til å lage børs i neste kamp, folkens! RBK
_________________
Putte-ventrilokvist.


Last edited by Attaboy on 02.05.2014 14:13; edited 3 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 29.04.2014 02:16    Post subject: Reply with quote

Det virker lovende det her, Atta. Jeg synes faktisk at børsen allerede reflekterer det inntrykket jeg sitter igjen med etter de første kampene Tommel'n opp! Jeg vil dessuten tro det tar seg opp sånn at du får over 5 stk framover.

Jeg håper folk oppfører seg og bedømmer saklig. Glem alle feider om Chibbe og sånn.
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 29.04.2014 02:22    Post subject: Reply with quote

Ja, det håper jeg også. Wink

Ellers ble jeg jo litt overrasket over Stranbergs posisjon. Ikke akkurat den som scorer mest på BB-avstemningene. Men han sanker tydeligvis jevnt med poeng. Tilsynelatende undervurdert av oss her på forumet?
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 29.04.2014 06:22    Post subject: Reply with quote

Veldig bra tiltak! Hatten av!
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 29.04.2014 08:30    Post subject: Reply with quote

Attaboy wrote:
Ellers ble jeg jo litt overrasket over Stranbergs posisjon. (...) Tilsynelatende undervurdert av oss her på forumet?


Eventuelt overvurdert?

For øvrig en flott tråd. Det bør kanskje etableres en felles konsensus rundt hva de forskjellige karakterene betyr. Det virker ikke som om alle som lager børs bruker skalaen på samme måte, for å si det sånn.

Noe sånt?
1: Håpløs
2: Elendig
3: DÃ¥rlig
4: Under middels
5: Godkjent
6: God
7: Meget god
8: Strålende
9: CL-klasse
10: Her får Knerten fylle på med noen passende begrep fra superlativ-ordboka si.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 29.04.2014 08:36    Post subject: Reply with quote

10: Storflor
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 29.04.2014 08:55    Post subject: Reply with quote

Morsomt tiltak. Jeg får droppe terningkastene mine og gå over til Storflor-børsen.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 29.04.2014 09:20    Post subject: Reply with quote

Jeg nedlegger formell protest mot at 5 er en "godkjent" prestasjon, eller med andre ord at jeg skal måtte endre noe som helst i måten jeg gjør det på Wink

Slik jeg ser det, er den skalaen i praksis 1-9, med 10-eren som en slags uoppnåelig diamant uten klar definisjon. Jeg liker heller ikke at skalaen har et definert midtpunkt som man går ut ifra (adressa-taktikk), fordi det statistisk sett fører til relativt små endringer fra forankringen på 5. Skala 1-10, der hele skalaen er i bruk, og 5 og 6 beskriver henholdsvis en prestasjon litt under godkjent og litt over godkjent tvinger børssetteren i langt større grad til å ta stilling til spillerens totale bidrag, etter min mening. Det blir større variasjon, men det egner seg egentlig godt til en kumulert totalbørs som er tanken her.

Mitt forslag:

1: Horribelt. Spilleren gjør ingenting konstruktivt, man tenker laget ville spilt bedre med 10, eller til og med 9 spillere enn med denne på banen.

2. Elendig

3. Svært dårlig.

4. DÃ¥rlig.

5. Under middels.

6. Over middels.

7. God.

8. Svært god.

9. Strålende.

10. Verdensklasse. reserveres for nærmest feilfri kamp med flere innslag av fotballprestasjoner på svært høyt nivå og avgjørende involveringer.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 29.04.2014 09:38    Post subject: Reply with quote

Bytt ut 6'ern til "Middels", så er jeg fornøyd. Over middels er en diffus greie vi ikke trenger. Fra Middels til God er en grei gradering.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 29.04.2014 09:38    Post subject: Reply with quote

Jeg synes spennet i adjektiver blir for lite når "dårlig" er 4 og "god" er 7 ... Gir ikke så stor mening at det finnes tre hele tall under "dårlig". Jævlig dårlig, sykt dårlig og katastrofalt dårlig? Jeg mener det er bedre å spre dem litt ut.

Dessuten er jeg ikke så sikker på at det ikke er lurt med "middels" i denne sammenhengen. Ganske ofte at spillere ikke skiller seg noe særlig ut i noen retning. Folk flest tenker vel at dette er en helt middels presentasjon, må vi alltid tvinges til å tenke noe annet?

Så her kommer min ikke så veldig originale variant.

0 burde slutte å spille fotball
1 veldig dårlig, burde ikke vært på banen
2 dårlig
3 ganske dårlig
4 litt under middels
5 middels
6 litt over middels
7 ganske bra
8 bra
9 veldig bra
10 Storflo--- jeg mener, verdensklasse
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 29.04.2014 10:27    Post subject: Reply with quote

Om en ser på børsen som den er i dag, synes jeg at bunnen med 2-ere og 3-ere er presis med tanke på prestasjonene hittil, men at Lunna skal ligge på knappe 6, det er for lavt. Han burde vært et knepp høyere, men jeg tror nok likevel det er dødfødt å forsøke å regulere karaktersettingen til folk.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 29.04.2014 10:37    Post subject: Reply with quote

Jeg vet ikke hva Attaboy har gjort med mine terningkast, men iom at jeg har brukt en annen skala så vil jo mine børser trekke ned alle sålenge det ikke er justert for.
Back to top
View user's profile Send private message
v_olden
Veteran


Joined: 10 Jul 2007
Posts: 2909

PostPosted: 29.04.2014 10:42    Post subject: Reply with quote

Dette er et glimrende tiltak, men kommer til å bli gjenstand for diskusjon debattanter imellom.

Ofte har man sine favoritter og de man ikke liker like godt og det kommer så jævlig godt til syne her inne hos mange. Og at slike da skal få være med på å sette en slags "offisiell" børs på spillerne blir i mine øyne litt problematisk.

Da mener jeg heller at det bør opprettes et slags "børs-råd" bestående av inntil ti brukere herifra som setter opp karakterer på spillerne. Brukerne i dette rådet bør være kjent for resten og ikke ha noen spillere de liker bedre eller dårligere enn andre.

Når da et tilstrekkelig antall av brukerne i dette rådet har gitt børsverdier så blir snittet av disse gjeldende som RBKwebs børs(avrundet til hele tall).

Er dette en utopi?
_________________
Medlem nr. 2201

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 29.04.2014 10:47    Post subject: Reply with quote

Akkurat det blir et mindre problem dess flere som lager børs. Jeg synes alle bør få være med, men de som åpenbart kødder det til, for eksempel at Oppmannen gir Chibbe 2 når alle andre gir fra 5 og oppover, bør ikke regnes med den gangen.
Back to top
View user's profile Send private message
ola.
Veteran


Joined: 19 Feb 2006
Posts: 2004
Location: Bodø

PostPosted: 29.04.2014 11:15    Post subject: Reply with quote

Ja, bør heller være slik at man bare er obs på tilfeller av børser hvor børssetter er kjent for uvektig poenggiving. Slik som ved Oppmannen. Så unngår man å stenge ute alle av noe som kan bli ganske morsomt og interessant.

Spennende tiltak!
Back to top
View user's profile Send private message
v_olden
Veteran


Joined: 10 Jul 2007
Posts: 2909

PostPosted: 29.04.2014 11:41    Post subject: Reply with quote

Det skal bli spennende å se hvordan dette går fremover og hvem som får være med og ikke. Jeg spår dårlig stemning.

Forøvrig kan jeg jo prøve å lage børser selv på de kampene jeg ser. Har ikke noen favoritter i dagens lag.
_________________
Medlem nr. 2201

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 29.04.2014 11:50    Post subject: Reply with quote

Man kan bruke "hoppdømming" for å luke bort stemmer fra de som stemmer hardest ned eller opp enkeltspillere av en eller annen personlig grunn - altså fjerne beste og verste karakter før man regner snittet.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 29.04.2014 12:00    Post subject: Reply with quote

Å fjerne det beste og verste før man regner snittet blir vel litt smør på flesk. Det ligger jo i gjennomsnittets natur å utligne slike avvik.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Brego
Veteran


Joined: 18 Dec 2011
Posts: 1515

PostPosted: 29.04.2014 12:25    Post subject: Reply with quote

0 burde slutte å spille fotball
1 veldig dårlig, burde ikke vært på banen
2 dårlig
3 Det jevne nivået spilleren presterer på for RBK
4 litt under middels
5 middels
6 litt over middels
7 ganske bra
8 Det jevne nivået spilleren presterte på før han kom til RBK
9 veldig bra

Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
SunsetSalami
Legende


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 11014

PostPosted: 29.04.2014 12:44    Post subject: Reply with quote

Mitt forslag (identisk med VG sin)
1 Katastrofalt
2 Svært dårlig
3 DÃ¥rlig
4 Under pari
5 OK
6 God
7 Meget god
8 Strålende
9 Verdensklasse
10 Historisk

EDIT: ser forslaget er omtrent identisk med nieuwlaat sitt, så stemmer på det og fyller inn historisk på 10. En 10er er en prestasjon man blir husket for i lang, lang tid.


Last edited by SunsetSalami on 29.04.2014 12:49; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 29.04.2014 12:46    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
Jeg vet ikke hva Attaboy har gjort med mine terningkast, men iom at jeg har brukt en annen skala så vil jo mine børser trekke ned alle sålenge det ikke er justert for.


Nei, jeg verken justerte eller tok med børsene dine, Henning. Ville helst hatt de med, men skjønte ikke helt hvordan jeg skulle justere de rettferdig.

Ellers har jeg bare tatt med 10er-børsene. Utelot Oppmannens børs hvor han ikke ga karakter til Chibbe. Tok derimot med neste børs han skrev, da han da ga Chibbe karakter. Lav karakter, men han begrunnet den og egentlig var det en karakter på linje med forumets oppfatning.

Synes ellers alle børser bør telles med. Tror det vil være lett å ekskludere tulle-børser.

Videre har jeg tenkt litt på dette med antall kamper hver spiller må ha for å bli notert på børs-listen. Kanskje man heller skal gå over til 60% som bl.a. VG opererer med?

Quote:
Spillerne må ha fått poeng i minst 60% av kampene for å kunne være med ...


SÃ¥ dette med skalaen, da. Gode forslag dere kommer med folkens! Tommel'n opp!
Men hva som er mest riktig, vet jeg ikke. Personlig kunne jeg tenkt meg å brukt skalaen på lik linje som hva VG, TV2, Adressa og andre gjør. Hadde vært litt moro å kunne sammenligne deres tall opp mot våre tall (fasiten). Razz
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 29.04.2014 13:04    Post subject: Reply with quote

Likte den børsen veldig godt, knerten! Jeg stemmer for at den blir gjeldende! Tommel'n opp!
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 29.04.2014 14:02    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Å fjerne det beste og verste før man regner snittet blir vel litt smør på flesk. Det ligger jo i gjennomsnittets natur å utligne slike avvik.

Det vil som regel ikke være balansert på den måten at om det er en oppmann som ikke tåler Chibbe, så er det tilsvarende en knert som over-kompenserer sin karaktergiving like mye motsatt veg og dermed utjevner avviket. Tar du bort beste og verste karaktergiving så eliminerer du det største avviket, og samtidig fjerner en karaktergiving som ikke utgjør særlig mye på snittet likevel da den som regel vil ligge mye nærmere snittet uansett. I tillegg har man satt det i system, så slipper man å drive å vurdere om man skal eliminere enkeltstemmer.

Om man får inn et sted mellom 5 og 10 børser etter en kamp, så kan snittet flyttes ganske mye av en som legger seg på andre siden av skalaen. En kamp av Chibbe i verdensklasse vil kanskje bare stå igjen i arkivet som meget-god-til-strålende. Ikke at det er noen katastrofe.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 29.04.2014 14:09    Post subject: Reply with quote

knerten_10 wrote:
Mitt forslag (identisk med VG sin)
1 Katastrofalt
2 Svært dårlig
3 DÃ¥rlig
4 Under pari
5 OK
6 God
7 Meget god
8 Strålende
9 Verdensklasse
10 Historisk

EDIT: ser forslaget er omtrent identisk med nieuwlaat sitt, så stemmer på det og fyller inn historisk på 10. En 10er er en prestasjon man blir husket for i lang, lang tid.


Denne er det beste forslaget. Har den jevne prestasjon på midten og ellers passende adjektiver. Kanskje med et lite unntak av ordet "verdensklasse". Det er vanskelig å se i sammenheng med noen prestasjon i tippeligaen, mens ordet historisk kan tolkes mer relativt, og er dermed bedre.

+ 1 Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 29.04.2014 14:20    Post subject: Reply with quote

Ja, bytt ut "verdensklasse" med "ekstraordinær" eller noe sånt. Det er vanskelig å betegne noe som verdensklasse i en liga hvor motstanden kan være sandkasse.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3 ... 13, 14, 15  Next
Page 1 of 15

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb